Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Welk nieuws wil ik lezen in 2008?

Een voorzetje en enkele suggesties voor enkele Vbloggers. In deze blog kun je aangeven welk nieuws je zou willen lezen in de kranten in 2008.

Geïnspireerd door de blog van Kokopelli dacht ik eerder aan jullie te gaan vragen: “Welk nieuws had ik niet willen lezen in 2007”. Maar dat klinkt toch een beetje negatief.

Gedreven door een zeker optimisme voor 2008, ben ik overgegaan tot:
“Welk nieuws wil ik lezen in 2008?”.

Eerst maar eens een paar van mezelf. Mijn (gedeeltelijke) wensenlijstje voor 2008:
 
VS verscherpen de door de EU gestelde milieueisen voor eigen regio.
Partijen geven massaal verkiezingsbedrog toe.
Kabinet valt, nieuwe verkiezingen.
Medicijn tegen Alzheimer.
Zorg eindelijk goed verzorgd.
Vaticaan en Islam willen dialoog.
Wilders wordt monnik in St. Helena.
Terrorisme heeft zichzelf wereldwijd duurzaam opgeblazen.
Uruzgan missie stopgezet. Onze “jongens en meisjes” in 2008 weer naar huis!
 
Één kop staat nu al in de krant, hopelijk volgen er meerdere… 

Én een geheel willekeurige selectie (ik wil niemand tekort doen) van enkele Vbloggers/lezers waar ik (zo even bladerend) van denk dat met de volgende kop in de krant hun jaar niet meer stuk kan! Dit overigens zonder hun weer tekort te doen..

Zoë :                                         Nederland stapt massaal over naar Zoefisme.
Ramirezi :                                 Wentelteefje ontdekt in Den Helder
Jan Bouma :                              Jan Bouma meest gelezen auteur 2008.
Maria Trepp :                            Edmund Burke Stichting in rook opgegaan.
Peter Louter :                           Vitamine D in basispakket.
Ina Dijstelberge  :                    Vrouwen aan de macht.

Ach, zo kan ik wel uren doorgaan natuurlijk. Ieder haar/zijn eigen queeste! Geweldig!

Maar ik ben veel meer benieuwd naar al jullie reacties/suggesties voor dé krantenkoppen van 2008.
Kop ze er maar in!

Iedereen wederom een hoopvol én optimistisch 2008 gewenst!

Noot:
1. deze blog wordt in de reacties voortgezet. Het wordt een integraal onderdeel er van..
2. En het kan nog écht gebeuren ook: zie hiervoor: Voorpaginanieuws (en dan “lees verder”)
3. En in december 2008 kijk ik terug…….. en lees na……

165 Reacties op “Welk nieuws wil ik lezen in 2008?

  1. Ruud Zweistra 3 januari 2008 om 13:44

    De Nederlandse staat verklaart zich seculier.Reactie is geredigeerd

  2. Aad 3 januari 2008 om 13:47

    Ruud, iets zei me al, dat je er als de kippen bij zou zijn..:-) Maar, bedankt voor de door jouw gewenste krantenkop..Reactie is geredigeerd

  3. jan bouma 3 januari 2008 om 13:51

    @Aad
    Stem ter zake je opmerking aangaande mijn werk uiteraard volledig in! Nu nam ik daar, als onverbeterlijke idealist, daar al een voorschot op "dat de mens, anno 21e eeuw, de samenhang zou willen begrijpen dat wat hij/zij in mijn boek leest om te kunnen overleven als "mensheid", ook zou willen begrijpen".
    Liefst 2 miljard onafhankelijk denkende mensen achtte ik daartoe in staat. Als iedereen zo dadelijk zegt (uit goed begrepen eigenbelang overigens) "die man heeft gelijk, waarom doen we dat niet wat hij voorstelt?" Tsja… dan is de voorgestelde wereldrevolutie ook daadwerkelijk een feit. Je moet mensen ook niets afnemen, maar ze er wel op wijzen "hoe als totale mensheid te kunnen overleven in de komende decennia met in achtneming van de daartoe BEKENDE parameters waaruit die overleving mogelijk blijkt.
    Derhalve dank voor je exclamatie "dat ik de meest gelezen auteur" zou mogen worden in 2008 want dan wordt ook daadwerkelijk de voortschrijdende stap van de mensheid gezet ter zake die overleving.
    Enfin… Ik kijk uit naar het moment van de presentatie aan de Staten-Generaal van m’n boek waarin die voorwaarden staan. Zie mijn website voor meerdere aankondigingen in de komende weken. "Villa Mithras" intoetsen is genoeg. Succes met een follow-up van dit blog waarin de mensen worden uitgenodigd om na te denken over hun zeer nabije en enig verdere toekomst. Een goed blog dat een aanbeveling verdient!

  4. Aad 3 januari 2008 om 14:00

    @Jan,
    Ik snap natuurlijk dat je gemoed vol was geschoten bij het lezen van je naam.. Nu niet de neus, dat is verbeterd begrijp ik..
    Ter aanvulling, en tip: je tip om ‘villa etc’ in te tikken is niet nodig: je had (ook dit) kunnen weten: in de blog op je naam klikken is genoeg… Maar bescheiden als je bent heb je dit niet geprobeerd uiteraard..
    Tweede tip: je stelt ‘aanbevolen’ waarvoor dank.. Maar voeg dan de daad bij het woord (ben ik wel van je gewend): klik dan ‘aanbevolen’ aan!
    Derde tip: van een creatief mens als jij had ik toch wel vele krantenkoppen van je verwacht…. En als je die kunt bedenken, dan graag elke krantenkop in een afscheidelijke, en korte, reactie… Het mogen er wat mij betreft honderden zijn hoor… 🙂
    Want je weet inmiddels hoe het hier werkt: hoe meer reacties hoe beter de blog wordt gelezen, en hoe beter de boodschap onder aandacht komt… en hoe meer wensen weten dat je schrijver bent, wellicht doorklikken naar je site
    Ach, nooit te beroerd om iemand een beetje op weg te helpen, net als jij hoop ik..Reactie is geredigeerd

  5. knar Barney 3 januari 2008 om 14:07

    @Aad, leuk idee.
    Persoonlijk zou ik graag een medicijn tegen Alzheimer op de eerste plaats zien.
    Voorts maak ik even gebruik je te wijzen op mijn reactie op mijn blog aan jou (zie 341 doden blog). Je bracht mij op een idee, waarop ik het Irak blog plaatste…:)
    fijne blogdag!
    Knar Barney

  6. Aad 3 januari 2008 om 14:21

    @Knar…
    Ik heb je Irak verhaal gelezen, en daar mijn reactie gegeven..
    Ja, de oorlogen gaan over de grondstoffen.. Al een tijdje.. En gezien de ‘opwarming van de aarde’ discussie: de grote staten zijn al lang bezig zichzelf in veiligheid te brengen, om te overleven in de toekomst.
    Het zal (ben ik bang) nog allemaal veel erger worden… En veel landjes zullen het nakijken hebben…
    Veel krantenkoppen gerateerd aan dit onderwerp denk ik.. de komende 30 jaar (om maar eens wat te noemen)… was al zo, de afgelopen tien jaar…
    Mocht je geïnteresseerd zijn, ik schreef daar al eerder over: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/171704Reactie is geredigeerd

  7. jan bouma 3 januari 2008 om 14:32

    @Aad
    Ik ben werkelijk een digibeet (dat niemand gelooft) en dus gaan zulke zinnige aanwijzingen van je volstrekt aan mij voorbij. Sorry! Hoop slechts dat het iets zegt over mijn complete onverdorvenheid op dit gebied, en dat het juist als een "pro-argument" zal worden gezien.
    Wat de overige gewenste "krantenkoppen" zouden moeten zijn dat heb ik zojuist aan @Maria gevraagd! Als zij antwoordt heb je ook mijn aanvullend antwoord. Als zij niet weet te antwoorden kom ik daarop terug! Dus je bent nog niet van me af! We zien verder…; en dan doel ik op je vraag: "hoe 2008 zal worden ingevuld!"

  8. Knar B 3 januari 2008 om 14:37

    @Aat, je bent ene genie! Je brengt me op ideeën, ik ga even broeden, zie straks het resultaat op mijn blog.
    Ik ga eerst je oudere blog lezen…
    groet B

  9. n=1 3 januari 2008 om 14:44

    Heb er nog een paar voor je:
    "Ook in hoger beroep blijft de veroordeling van Bush, Blair en Balkenende overeind."
    "Balkende geeft toe: het enige verschil tussen EU-grondwet en verdrag is de volgorde van de woorden."
    "JSF definitief van de baan"
    "St. Helena plotseling gezonken"

  10. Aad 3 januari 2008 om 14:49

    N=1
    Typische N=1 koppen.. Ik kon de lach niet onderdrukken, en een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!! Bedankt daarvoor!!

  11. Aad 3 januari 2008 om 14:51

    @Jan Bouma, zag net je reactie.. ach, ik kan niet alles hebben, ik heb al zoveel.. Misschien dat Maria je inderdaad kan helpen..

  12. Ruud Zweistra 3 januari 2008 om 15:01

    DODELIJKE EPIDEMIE UITGEBROKEN! NIEUWE HOOP VOOR MENSHEID!

  13. Aad 3 januari 2008 om 15:02

    @Knar:
    Voor een ‘knar’ beschik je wel over een tomeloze energie (je gaat meteen weer een nieuwe blog schrijven..)!! Hulde!!
    En dank voor het compliment, ik word er verlegen van.. Geleerd van Confucius, dat je extra respect moet tonen voor mensen die ouder zijn dan jezelf.. Ik volg die leer..

  14. Aad 3 januari 2008 om 15:04

    @Ruud: ik las net in de krant dat er een vaccin gevonden is tegen de vogelgriep.. Maar jij (zoals vaak) heb het ergens anders over neem ik aan 🙂

  15. jan bouma 3 januari 2008 om 15:06

    @Aad
    Kan mezelf uitstekend, ook zonder @Maria, wel helpen maar de beste consensus over de gewenste krantenkoppen bereik je toch door naar elkaar te luisteren. Wat dacht je ondertussen van: (als voorschot):
    "Wereldraad wordt nu eindelijk een feit!"
    en (als afgeleide)
    "Mondiale energievoorziening is nu – terroristproof – verzekerd voor de toekomst!"
    Me dunkt dat daar aardige artikelen op kunnen volgen wat de lading van "de koppen" dekt. A votre service, monsieur!Reactie is geredigeerd

  16. Aad 3 januari 2008 om 15:14

    @Jan: ik ben trots op je!! Een zeer waardevolle aanwinst (deze koppen)!

  17. Ruud Zweistra 3 januari 2008 om 15:46

    @Aad,
    Een echte filosoof wordt zelden begrepen in zijn tijd.
    Overigens:
    Er staat wat er staat. Er staat niet wat er niet staat (Alfred Korzybski).
    Dus ik begrijp je reactie niet helemaal.

  18. Ruud Zweistra 3 januari 2008 om 15:50

    @jan,
    Ik lees net je koppen, en heb wel gelachen – maar met een cynisch ondertoontje.
    Wat zou je zeggen van de volgende onderkop:
    Poetin en Bush zeggen lidmaatschap toe – Koning Feisal van Saoedie-Arabie zegt het aanbod in overweging te nemen.

  19. maria 3 januari 2008 om 15:54

    Hoi Aad: De Edmund Burke Stichting IS al min of meer in rook opgegaan.
    Nu werken ze allemaal samen in het tijdschrifjt Opinio, waar ik meer aandacht aan moet besteden.
    En natuurlijk, Kinneging Ellian, Cliteur en Bolkestein zitten als proffen in Leiden en beinvloeden studenten met hun cynisme.
    Maar ik heb er eigenlijk alleen maar voordelen van: als zij er niet meer zouden zijn, zou mijn onderzoek veel minder interessant zijn.
    Dus laat de Burkianen gerust doorgaan (Kinneging en Ellian zijn nog relatief jong, 45 of jonger, dus zij zitten nog minimaal 20 jaar in Leiden) – maar niet onweersproken!Reactie is geredigeerd

  20. Aad 3 januari 2008 om 15:56

    @ruud:
    filosoof: eens!
    Alfred: ook een goeie!
    Begrijpen reactie: kan ik me voorstellen, geen punt.
    Onderkop: moet ik ook wel om lachen..

  21. Aad 3 januari 2008 om 15:59

    @Maria:
    Bedankt voor je reactie!
    Zo kan nieuws zowel goed als slecht zijn:
    "zo goed als": je hebt je goede nieuws al binnen..
    Onderzoek: tja, als ze echt in rook zijn opgegaan, moet je je omscholen tot historica..
    Maar ook dat schept weer een hele nieuwe open wereld..
    Afijn, kansen genoeg..
    Zal ik het toch maar laten staan dan?
    Of sta je erop het te veranderen?Reactie is geredigeerd

  22. Ina Dijstelberge 3 januari 2008 om 16:11

    Vrouwen aan de macht, inderdaad…
    Wat betreft het vaticaan en de islam dat lag in de lijn der verwachtingen nadat de paus de oorlog verklaard heeft aan het atheïsme en, als ik zo tussen de regels doorlees, de new born christians.
    Geen goed teken voor ons vrouwen.

  23. Henk van Leuken 3 januari 2008 om 16:14

    Dat het gezochte dus écht niet op voorhand gekend kan zijn!………:)

  24. Henk van Leuken 3 januari 2008 om 16:18

    Met andere woorden dat nieuws weer nieuws wordt en dat niet allles meer van hetzelfde blijkt te zijn. Zoiets als "vrouwen hadden altijd al de macht", of "wetenschap wist niet dat…." enz.

  25. Aad 3 januari 2008 om 16:18

    @Ina:
    Maar er blijft genoeg goed nieuws voor je over, zag net vanmorgen een artikel in de Volkskrant over emancipatie in Noorwegen.. dat bedrijven daar verplicht zijn om 40% vrouwen in de top te hebben…Zo niet: opheffen…
    Zoek maar op (kan me even vergissen in de exacte getallen), maar vind je vast goed nieuws.. die wereldwijd navolging zou verdienen..
    Ik vond dat nieuws (islam en Paus, wel interessant.. Ze claimen samen 55% af te dekken en daarmee gezamenlijk (als ze er samen de schouders er onder zetten..) een belangrijke bijdrage te kunnen gaan leveren aan de wereldvrede…
    Ach, alle beetjes helpen..
    Maar ik weet hoe jij over de Paus denkt 🙂
    En: ik moest ook even denken aan mijn eerdere blog: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/17677
    Bijna goed: als de titel was geweest: Islam (be)zoekt Paus..
    Maar toch… wat zouden ze werkelijk bespreken?? :-)Reactie is geredigeerd

  26. Aad 3 januari 2008 om 16:22

    @Henk: "vrouwen hadden altijd al de macht", dat is inderdaad geen nieuws.. Eva, etc…
    En ze zijn veel slimmer: laten de mannen werken :-).
    maar dat was toch ook de ‘straf gods’ uit de bijbel.. En de straf voor de vrouwen was aldaar: pijn lijden…
    Ik heb er nog kiespijn van (van die appel…).Reactie is geredigeerd

  27. Ina Dijstelberge 3 januari 2008 om 16:30

    @ Aad : Op de BBC was daar vorige week ook een item over.
    Het ging met name over de verhouding in de Raad van Bestuur.
    Er wordt wel een hoop gedaan om dit ook voor elkaar te krijgen.
    Waar een wil is is een weg…http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Secrets_of_Fatima?;-)

  28. Aad 3 januari 2008 om 16:38

    @ina
    Bedankt voor de link, spannend verhaal inderdaad.. Vooral dat dispuut: de geheimen van het vaticaan.. Ik zou wel eens vrij toegang willen hebben tot het archief… Voor mensenlevens werk denk ik aan niet vrije info…
    Als dat naar buiten zou komen, zouden er wereldrevoluties ontketend worden..
    Goed of juist niet goed?

  29. jan bouma 3 januari 2008 om 16:52

    @Aad
    Om de niet-cynische stemming er even in te houden, Zweistra…, de navolgende "koppen" op het eind van januari en februari 2008:
    1)
    "KNAW en WRR ondersteunen unaniem de vorming van de WERELDRAAD conform de voorstellen B."
    maar ook:
    2) "Parlement hopeloos verdeeld over de rol van Balkenende uit het boek van B."
    De eerste regel van het verslag daaronder laat zich dan mogelijk lezen als volgt:
    "Dat Balkenende tijdens zijn bezoek in 2005 aan Bush in het Witte Huis zich met een rode hanenkam had moeten tooien; en hem vervolgens alle hoeken van de Oval Office had moeten laten zien voor het oog van de verzamelde Internationale Pers, staat voor de meeste Kamerleden nu wel vast! Feit is evenwel dat de Oval Office geen "hoeken" kent in de betekenis van de Nederlandse uitdrukking: "iemand alle hoeken van de kamer laten zien!" (zie pg. 160-165). Grapje, maar niet heus; zal dit blog nog wel even verder opschudden! Met bijvoorbeeld:
    Nog een kop daarmee verband houdend:
    ‘The Haque Invasion Act’ door krachtdadig optreden van Balkenende door Amerikanen ingetrokken. (En denken jullie hier ook maar even over na wat dit weer betekent).
    We gaan roerige tijden tegemoet! Als het aan mij ligt…

  30. Aad 3 januari 2008 om 16:58

    @Jan: het wordt een interessant jaar 2008 voor je..
    Ik had eigenlijk wel iets verwacht in de trend van:
    Introductie boek Jan Bouma in Nieuwspoort eclatant succes!!
    Subtitel:
    Drommen mensen vragen om gesigneerd exemplaar.
    Jan Bouma heeft al 12 pennen versleten.
    Harry Potter verslagen!Reactie is geredigeerd

  31. 100_woorden 3 januari 2008 om 17:02

    =Welk nieuws wil ik lezen in 2008?=
    VK-blogger met bankbiljet-avatar wint miljoenen in Staatsloterij.

  32. Aad 3 januari 2008 om 17:12

    @100 woorden:
    Jeetje dat ik die nu vergeten was (in licht aangepast vorm uiteraard.. te laat!! 🙂
    Gun het je van harte hoor!
    (ik had een tientje gewonnen…).Reactie is geredigeerd

  33. Klaverblad 3 januari 2008 om 17:15

    Je gaat op mij linklijst.
    Je boeit.

  34. Aad 3 januari 2008 om 17:18

    @Klaverblad, ik wordt er verlegen van.. Sta in illuster gezelschap zie ik…Dank!Reactie is geredigeerd

  35. jan bouma 3 januari 2008 om 17:30

    @Aad re.: 16.58 uur
    Ben uiteraard ook helemaal in voor dat scenario. Zal met het aantal pennen en boeken er rekening meehouden. Jij krijgt zeker een gesigneerd exemplaar!

  36. Joop 3 januari 2008 om 17:38

    Nederland massaal aan het bewegen, zou ook niet misstaan groet

  37. kwieke ouwe knar 3 januari 2008 om 17:56

    WAR IS OVER IF YOU WANT IT
    —————————-
    zie suggestie onder mijn reactie onder mijn blog Irak, misschien een idee om tegelijk eenzelfde blog te plaatsen over Irak?

  38. Aad 3 januari 2008 om 18:00

    @Joop.. een kop van een enthousiast sportbeoefenaar! Dank!

  39. Aad 3 januari 2008 om 18:07

    @Kwieke Oude knar (je verandert vaak van naam..):
    Ik heb je suggestie daar gelezen. Nobel streven..
    Beter lijkt me: schrijf er een boeiende blog over, en laat iedereen daardoor geInspireerd raken.. inclusief Mortica en mezelf..
    Je kan in ieder geval op mijn reactie rekenen!
    Ik heb al over Afghanistan geschreven.. Ook zoiets: zie http://www.volkskrantblog.nl/bericht/173089
    Op zich overigens wel een leuk idee om in gezamenlijkheid eenzelfde blog te plaatsen op hetzelfde moment: een waar offensief!!Reactie is geredigeerd

  40. jan bouma 3 januari 2008 om 19:26

    @Ruud (aanvullend in re.: op 15.50 uur)
    Je vergeet dat er ook nog "een kop" komt met de mededeling:
    Veiligheidsraad en G 8 opgeheven per …. datum!
    (het universaliteitsbeginsel immers kent geen onderscheidende bevoorrechte Staten)
    Bush en Poetin van jou hebben dan ook niets (meer) te vragen aan Koning Feisal*) van Saudi Arabie om toe te treden tot zus en/of zo omdat zij PER NATIE slechts nog 1 stem vervullen in die Wereldraad. Je overziet de consequenties van het instellen van die wereldraad nog niet geheel. En de wijze waarop die zal werken. Althans dat begrijp ik uit je opmerking. Wacht nou maar even tot je het kunt nalezen.
    *)
    nog daargelaten dat Feisal c.s.
    (in de huidige constellatie
    van de wereldhegemonie)
    al volledig in ‘de pocket’ zit
    van de Amerikanen…

  41. N=1 3 januari 2008 om 19:32

    Het gelinkte artikel heeft mij ook geïnspireerd tot een http://www.volkskrantblog.nl/bericht/176479. Dank je.

  42. Aad 3 januari 2008 om 19:34

    @N=1
    Een ander blog dan ‘normaal’ daar, maar zeker aanbevolen!! Zie mijn commentaa aldaar..
    :-)Reactie is geredigeerd

  43. Erik van Donk 3 januari 2008 om 20:01

    Echt verbazingwekkend nieuws voor 2008:
    De NS rijdt op tijd.

  44. Zilvertje 3 januari 2008 om 20:01

    Jouw lijstje vind ik bijna helemaal goed.
    Heel graag wil ik meer lezen over al onze nieuwe Nederlanders die het gewoon zo goed doen, die lief zijn en sociaal, die een warm hart hebben en een enorme toevoeging zijn, nu zijn ze vaak in het nieuws als het niet goed gaat, men verliest dan uit het oog, dat het een uitzondering is, dat de persoon psychisch ziek is en behandeling nodig had, veel jongens die erge dingen hebben gedaan, werden verkeerd ingeschat door de behandelend psychiater, maar dat dit zo is, gaat de doofpot in. Zelf heb ik alleen maar prettige ervaringen met onze nieuwe Nederlanders en ik ben zo blij dat ze ons land hebben uitgekozen, om al die mooie dingen die ze meebrengen uit hun cultuur en naast als die andere dingen die ik heel graag zo willen lezen, is dit er een waar ik emotioneel van word, elke keer weer.( ik noem ze nieuwe Nederlanders omdat bijna elke benaming wel besmet lijkt, maar ik zie ze gewoon als mijn medemens, mijn landgenoot, mijn vriend)

  45. de Stripman 3 januari 2008 om 20:25

    O, daar zijn veel leuke antwoorden op te verzinnen…
    Wilders bekeert tot Humanisme
    Verdonk wordt nieuwe directeur van Blijdorp
    Maar die zijn wat flauw en misschien te provinciaals… Misschien beter:
    Wetenschappelijk onderzoek toont aan: Wapens slecht voor de gezondheid

  46. Aad 3 januari 2008 om 20:27

    @eric: :-)) lijkt overigens wel wat beter te worden.. Behalve als je tussen apeldoorn en Zutphen woont: altijd storingen…
    Valt me altijd op, als ik NS.nl bekijk…
    Woon er gelukkig niet tussen..Reactie is geredigeerd

  47. Aad 3 januari 2008 om 20:29

    @zilvertje: helemaal met je eens… is denk ik gelukkig wel de grootste groep Nederlanders die vervolgens te weinig in de aandacht staan!! Ze verdienen veel meer!!Reactie is geredigeerd

  48. Zoë 3 januari 2008 om 20:29

    het wordt heel gezellig in Nederland:)

  49. Aad 3 januari 2008 om 20:30

    @stripman: een stripman waardig die koppen van je :-))

  50. Aad 3 januari 2008 om 20:32

    @zoë: dat zou wel heel geweldig zijn… ik kijk er naar uit, alhoewel: waar ik woon is het eigenlijk al wel best gezellig hoor.. Jammer genoeg in de perceptie van velen die ergens anders wonen (en voor hun dus terecht) niet dus..
    Heb je je magnetron alweer terug?? Of zoek je nog sponsors..Reactie is geredigeerd

  51. Henk Daalder 3 januari 2008 om 20:59

    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/176447, met toch 80% windmolen vrije gebieden.

  52. Aad 3 januari 2008 om 21:08

    @Henk: ik wist het, ik wist het… bedankt, lijkt me niet verkeerd hoor… 80% is niet eens nodig om genoeg te hebben lijkt me..

  53. Ramirezi 3 januari 2008 om 22:27

    Hij is errug grappig !

  54. Aad 3 januari 2008 om 22:59

    Ramirezi: laat je wel even weten wanneer je je wentelteef ziet? Ik vind het wel leuk de primeur te hebben!!

  55. elsje dijkstra 3 januari 2008 om 23:29

    Klaas Jan Bolt vrijgelaten.

  56. Aad 3 januari 2008 om 23:43

    @Elsje, ja, da’s ook een raar verhaal… dat nieuws lijkt me kan ook niet vroeg genoeg komen.. al 2,5 jaar in ‘hel’..

  57. peter louter 4 januari 2008 om 09:39

    Aad, helemaal goed. Het is mijn hartewens dat het inzicht doorbreekt dat we gezonder worden geboren en langer gezond blijven zonder een aantal chronische en ellendige ziektenm en dat kan al voor 7 eurocent per dag.
    Ik vrees echter dat het dit jaar nog niet echt doorbreekt. We zullen wat stapjes maken zoals het dit jaar te verwachten nieuwe zonadvies van het WKF. Lezers van mijn door jou vermelde blog kunnen echter hun eigen plan trekken, want ze behoren tot de vroeg ingewijden.
    Ik heb nog een tweede hartewens en ben zo vrij die te vermelden: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/162836.
    Ondertussen ben ik bezig mijn nieuwe laptop in te richten. Binnenkort draai ik weer mee in dit theater!

  58. Aad 4 januari 2008 om 09:50

    @Peter Louter: ik zit al aan de Vitamine D, die is alvast binnen 🙂
    Succes met het inrichten van de Laptop, en dan weer op volle toeren!

  59. cees groninger 4 januari 2008 om 12:14

    Welk nieuws wil ik lezen?
    Roken toch gezonder dat men dacht
    Kok betaalt met terugwerkende kracht uit eigen zak het ‘kwartje van Kok’ terug
    Meiden van Halal bekeren zich tot het katholieke geloof
    Zinnen Verzetten krijgt de Nederlandse literatuurprijs.
    Cees Groninger met gouden handdruk het ziekenhuis verlaten

  60. jan bouma 4 januari 2008 om 13:02

    @Allen
    En ondertussen worden in de katernen "Economie" en "Opinie" de werkelijke kaarten geschud van wat erop de voorpagina zal komen. Bijvoorbeeld:
    In het katern ECONOMIE wordt besproken de definitieve oplossing van het energievraagstuk door CSP-zonnecentrales te gaan bouwen in ’s werelds woestijnen. Die gebieden kunnen inderdaad "terroristproof" blijvend ter beschikking komen van de gehele mensheid omdat het Beheer valt onder de Wereldraad. Onder invloed, zelfs door de bespreking – wereldwijd – van de geboden oplossing, STABILISEERT zelfs op dit moment dan al de huidige (krankzinnnige) olieprijsontwikkeling.
    Dat levert de volgende "kop" op voor de voorpagina.
    DE WERELDRAAD WERPT HAAR ZONNESTRALEN OVER DE MENSHEID.
    Ach, mensen, ik wil u wat scherp houden om te blijven nadenken over uw enige alternatief.
    Groet & Prettige dag verder. JB

  61. jan bouma 4 januari 2008 om 13:40

    @Allen
    In aansluiting op het voorgaande: zie hieronder een comment aan @Henk Daalder (energiespecialist):
    jan bouma / 04-01-2008 13:28
    @Henk
    Beste Henk, Dank voor je reactie. Het moge duidelijk zijn dat ik met dat boek voorlopig nog roepende in de woestijn ben (Sic!); en dat ik ben aangewezen op de serieuze Pers. Het meest lullige (excusez moi!) boekje krijgt al redactionele aandacht. Ik word, vanwege het zogenaamde "revolutionaire gehalte" (voorlopig) doodgezwegen. Ziedaar mijn probleem. Kijk! Je snapt, gelijk eenieder ander, dat (bijv.) Gadaffi in Libië "zijn" woestijn niet ter beschikking zal stellen ZONDER dat er voor Libië gegarandeerde, duurzame, voordelen tegenover staan. Anderzijds zal de wereldgemeenschap niet die GIGANTISCHE investeringen willen plegen in die landen als niet op voorhand vast zal staan dat die investeringen ook METTERDAAD "terroristproof" zullen blijken. We herinneren ons maar al te goed wat Poetin deed met zijn olie en gas: de kraan dichtdraaien! Vandaar mijn zeer uitgebreid beargumenteerd verhaal omtrent: het abstraheren van de politieke machtsfactoren. De technische oplossing is er wel; alleen de politieke nog niet. Pick your choice! Nogmaals: dank voor je reactie.

  62. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 14:05

    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/176568
    Mijn suggesties worden steeds onwaarschijnlijker, vind je niet?

  63. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 14:16

    In vervolg op Stripman:
    Moslim gesignaleerd in Naturalis
    Wat je natuurlijk ook eindeloos kan uitbreiden tot vrijwel alle cultuurinstellingen van Nederland.
    Geen moslimscultuur, hè, die Nederlandse cultuurinstellingen.

  64. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 14:23

    Gunst, dat is trouwens weer een mooie over Nederlandse identiteit:
    Wie heeft de Nederlandse identiteit: wie naar Nederlandse tv kijkt, wie naar Nederlandse cultuurinstellingen gaat, wie Nederlandse liedjes zingt, wie Nederlandse kleding draagt.
    En met alleen als die vier dingen heb je een vrijwel volledige scheiding tussen autochtonen en allochtonen gemaakt – en let op: de taal zit daar niet bij!
    Er bestaat dus wel degelijk een Nederlandse identiteit, en allochtonen hebben die niet. Wat leidt tot de volgende onwaarschijnlijke kop:
    Nederlandse identiteit gevonden – bleek onder onze neus te liggen.
    En nog een kop:
    Epidemie van bijziendheid geconstateerd bij intellectueel Nederland.Reactie is geredigeerd

  65. Aad 4 januari 2008 om 14:32

    @Cees Groninger: je kunt daar wel een krant mee vullen 🙂 bedankt!Reactie is geredigeerd

  66. Aad 4 januari 2008 om 14:35

    @Jan Bouma: een waarachtige Jan Bouma kop!! 🙂

  67. Aad 4 januari 2008 om 14:38

    @Ruud Zweistra:
    "Moslimleiders roepen achterban op tot tolerantie" staat al de krant (althans zo iets dergelijks).. Misschien niet de krant die jij leest: in een ondersteunende aktie van vele moslimbewegingen in Nederland, hebben zij een dergelijk pamflet van gelijke strekking als die van terpstra uitgebracht..
    De andere koppen: creatief gevonden, bedankt..Reactie is geredigeerd

  68. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 14:45

    @Aad,
    Lachen, met jou. Klopt, dat pamflet van de moslims was gericht aan dezelfde personen als dat van Doek el Treprast: de autochtonen.
    Waar ik het over heb is een pamflet van moslimleiders over tolerantie richting allochtonen, moslims. Plus het bijbehorende benoemen, hè.
    Trouwens: vond jij Jan Jaap ook zo goed?Reactie is geredigeerd

  69. jan bouma 4 januari 2008 om 14:51

    @Aad en @Ruud
    De onverbiddelijkheid van uiteindelijk een oordeel over een samengaan van de rationaliteit en het irrationele leidt dan tot de volgende krantenkop:
    Religies dienen door hun geloven de Wetten der Humaniteit niet te schaden.
    En ik schreef vervolgens aan @Ruud het volgende omdat Doekle Terpstra ook nog wel de "Joods-Christelijke" traditie wil verdedigen net zoals Wilders….: lacht u even met mij mee:
    jan bouma / 04-01-2008 14:32
    @Ruud
    Het dilemma is hier dat je niet onderscheidelijk de diverse "religies" kunt rationaliseren in "wel goed" en "niet goed".
    Als je nu eenmaal (slechts) gelooft, ontbreekt per definitie de rationele grondslag voor dat geloof. Desondanks is er mee te leven door dan het minimale criterium te hanteren dat luidt: "u gelooft maar wat u wilt, zolang u met dat geloof geen schade en/of ellende veroorzaakt." En ja…. DAAR is het antwoord weer niet op te geven omdat volgens de Wetten der Humaniteit er PER DEFINITIE fricties zullen blijven bestaan tussen enerzijds ‘de vooruitgang’ van de mensheid met anderzijds de vervulling van de humaniteit die die "geloven" zouden moeten kunnen bieden.
    E.e.a. dat dan zoals het volgens het Handvest van de rechten der mens is geformuleerd. Je kunt niet ten eeuwige dage van 2 walletjes tegelijk blijven willen eten…

  70. Aad 4 januari 2008 om 14:54

    @Ruud:
    Ik moet ook wel met jou lachen..
    Pamflet.. ik mag toch aannemen (en doe dat ook) dat ze allen bedoelen, inclusief de eigen achterban..
    "Jan Jaap": herinner me er even aan wie je bedoelt.. Ik ben niet zo sterk in namen..
    Dan kan ik ook inhoudelijk antwoorden.. nu niet..

  71. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 15:03

    Nog meer lachen!!! Je mag rustig aanemen dat ze dat niet bedoelen, zoals blijkt uit het volgende bericht (uit Trouw):
    De islamitische groepering Hizbu ut Tahrir (Bevrijdingspartij) betuigt zijn steun aan de initiatiefgroep Benoemen en Bouwen van Doekle Terpstra.
    Dat zegt Okay Pala, woordvoerder van de organisatie tegen Trouw. Benoemen en Bouwen plaatste in Trouw van woensdag een advertentie van twee pagina’s met een oproep tot tolerantie. De ondertekenaars, onder wie veel prominente Nederlanders, maken zich zorgen over een ’neerwaartse spiraal van intolerantie en onverschilligheid’. Oorzaak van die ’doodlopende weg’ zouden ’ongenuanceerde en polariserende oneliners’ zijn, die niet bijdragen tot een oplossing van de problemen maar ze juist verergeren.
    Okay Pala in zijn reactie: „Dit is een heel goed initiatief.” De waardering blijkt niet wederzijds. Doekle Terpstra: „Ik ken die partij niet”. De inlichtingendienst AIVD waarschuwde in een recent rapport voor de Hizbu ut Tahrir en noemde die partij een mogelijk gevaar voor de democratie. Volgens de inlichtingendienst heeft deze organisatie een bijna militaire cellenstructuur.
    Vervolg:
    Doek el Treprast was hier niet blij mee, zei hij.
    Ik lag natuurlijk dubbel!!!

  72. jan bouma 4 januari 2008 om 15:33

    @Ruud
    Krijg ik nou wel of niet een antwoord? Gun je graag je evidente "bespottelijkheden" maar ondertussen stelde ik je wat essentiële vragen. Zie ook idem die van 03.01.; 19.26 uur en waarop ik geen antwoord kreeg.
    Kijk! Ik heb al de pesthekel aan de veelschrijverij maar als ik de idee krijg dat ook nog tevergeefs te doen houd ik het voor gezien. Ik zit, gvd!, hier toch niet m’n tijd te verdoen?! Of wel soms?
    Ja, ik ben ’n ongeduldig iemand. Maar als je nu zoveel kritiek hebt, kom dan met heldere standpunten en zit niet te kletsen over cabarateske non-valeurs! Dus graag antwoord op het bovenstaande. (Dit bericht is niet verzonden als Zweistra inmiddels antwoordde).Reactie is geredigeerd

  73. Aad 4 januari 2008 om 15:39

    @Ruud: waarom moet je daarom lachen, was dat om dat er geen eensgezindheid was? Heb ook ven gekeken naar je blog hierover trouwens.. (je bent snel). Maar maar niet gereageerd, ik weet hoe jij erover denkt, je weet hoe ik erover denk..

  74. Aad 4 januari 2008 om 15:40

    @Jan: je bent er weer helemaal bovenop zie ik: going strong!! 🙂

  75. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 15:47

    @jan bouma,
    Mag ik, als mede-wereldverbeteraar, er voor de tweede keer op wijzen dat geduld een schone zaak is, en niet iedereen overal tegelijk kan zijn.
    Dit gezegd hebbende, en je reactie op 04-01 gelezen te hebben, dat deze een hoog trivialiteitsgehalte heeft. Nee, geen enkele religie deugt, maar je kan ze wel rangschikken op niet-deugen, en ja, het enige criterium is schade aan anderen, en ja, dat zal altijd frictie geven.
    Maar een voetbalwedstrijd kan je ook niet organiseren zonder twee tegestanders.
    Goeie: religieuzen willen alleen meedoen, als ze hun eigen doel dicht mogen spijkeren.

  76. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 15:50

    @Aad,
    Nee, beste Aad, dat was omdat de steun van radicale moslims laat zien wie er aangesproken werd door Doek el Treprats’s pamflet, en dat dat niet de moslims waren!
    En grappig dat je nog even mijn grap bevestigt: jij wil ook alleen maar meespelen = meediscussieren, als je je doel mag dichtspijkeren. Omdat je dus net zo gelovig bent.Reactie is geredigeerd

  77. Aad 4 januari 2008 om 15:56

    @Ruud:
    Fijn dat je ook om mij kan lachen..
    "als je je doel mag dichtspijkeren. Omdat je dus net zo gelovig bent.": Ik kan deze redenering niet volgen. Geen probleem hoor, voor mij, ik hoef niet alles te kunnen..Reactie is geredigeerd

  78. jan bouma 4 januari 2008 om 16:11

    @Aad en @Ruud
    Wat betreft het laatste: "je kunt je eigen doel wel of niet dichtspijkeren" is dat de grootst mogelijke nonsense. We hebben toetsbare doelen! Nogmaals: voldoe aan de criteria van het Handvest, als "gelovige" of als "niet-gelovige" maakt niet uit; de vastgelegde en omschreven doelstelling is daarmee niet ontkracht.
    Babbelt u verder omtrent de krantenkoppen die "relevant" zijn.

  79. Aad 4 januari 2008 om 16:18

    @Jan BOuma: Het handvest (Rechten van de mens, neem ik aan dat je bedoeld) is een van de meest krachtige documenten die er is opgesteld door de mensheid in gezamenlijkheid… Een mooi voorbeeld hoe het kan.

  80. jan bouma 4 januari 2008 om 17:09

    @Aad re: 16.18 uur
    Ik wil graag af van het oeverloze gezeur dat er geen relevante krantenkoppen te maken zouden zijn; als je begrijpt wat ik bedoel.
    Ik begrijp anderzijds je instemming wel maar neem dan ook de consequenties daarvan in ogenschouw en kies stelling! Misschien geen toepasselijk citaat maar Hitler zei: "nicht nur glaube ich, aber ich kämpfe!" Ga me ondertussen niet verwijten dat ik iets Hitleriaans verkondig…

  81. jjw van waning 4 januari 2008 om 17:26

    Goed om :
    ‘Uruzgan missie stopgezet. Onze "jongens en meisjes" in 2008 weer naar huis!’
    aan je lijst toe te voegen Aad.

  82. Aad 4 januari 2008 om 17:27

    @Jan: snap je reactie even niet:
    Iedere kop die iemand hier inbrengt is relevant voor die persoon, en wordt als zodanig ook gelezen en beschouwd (door mij en hopenlijk anderen). Per definitie.
    Ik zit hier op geen enkele manier als een soort ‘beoordelaar’ wat wel en niet relevant zou zijn… Dat is niet aan mij!
    En de verkondigingen van jou, lees ik atjd met veel interesse, dat weet je.. en met alle respect, dat weet je ook, toch?
    Verder kan ik altijd veel respect voor iemand opbrengen die ergens voor strijd. Staat geheel los er van of die strijd ook de mijne is. Geldt ook zeker voor jou, want je strijdt,dus je bent!Reactie is geredigeerd

  83. Aad 4 januari 2008 om 17:30

    @JM van Waning, mooi om te weten dat we daar geen verschil van mening over hebben, maar dat wisten we al! Bedankt voor je reactie.

  84. annet 4 januari 2008 om 18:29

    Aad wie bèn je toch?
    gr. A. te G.

  85. jan bouma 4 januari 2008 om 18:31

    @Aad : re.: 17.27 uur
    Ik bestrijd (uiteraard) niemands recht op wat voor "relevantie" dan ook; waar ik me "des duivels" over opwind is het gezegde (vaak) van mensen die zeggen: (twijfelachtig): "tja…. ergens heb je wel gelijk" maar verder dan niets CONCREET DOEN met die uitspraak.
    Maar misschien verg ik teveel van mensen. Na 30 jaar strijd is misschien mijn geduld op?

  86. Aad 4 januari 2008 om 18:37

    @Annet: daar kan ik een duidelijk antwoord op geven Annet: ik ben ik!
    En op mijn toilet WC zag ik net nog weer een spreuk voorbij komen: Niemand kan beter je zelf zijn dan jij zelf..
    En wie ben jij?Reactie is geredigeerd

  87. Aad 4 januari 2008 om 18:40

    @Jan Bouma: Jan: laat je gedud niet opraken, en strijdt door. Laat je ook niet van de wijs brengen door andersdenkenden, halve als JIJ vindt dat ze een punt hebben..
    En niet zij, alleen maar..!
    Keep it simple..

  88. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 19:09

    @Annet,
    Aad is iemand die zich voordoet als de redelijke, maar daarnaast de meest goedkope trucs gebruikt in inhoudelijke discussies zoals deze, die hij al meerdere keren gebruikt heeft als een conlcusie hem niet uitkomt:
    ‘Ik kan deze redenering niet volgen. Geen probleem hoor, voor mij, ik hoef niet alles te kunnen..’
    Een soort jezuiet.
    En natuurlijk een ernstig multiculturalist. Hé, dat is Lubbers ook allebei ….
    Aad zal het wel niet begrijpen.Reactie is geredigeerd

  89. nelus 4 januari 2008 om 19:19

    tsjonge, tsjone, aad ik dacht dat er andere onderwerpen op jouw blog waren die een feuilleton moeten vormen. Als ik alle reacties hier achter elkaar lees, krijg ik meer de indruk van een "gebekvecht" dan serieus met jouw vraag om krantenkoppen in te gaan. Ik heb me wel vermaakt, en als dat het doel is, ga dan vooral door allemaal.
    Mijn krantenkop (ik ga gewoon door)
    Nederland neemt het voortouw als voorzitter van de Raad van Kerken en Geloven tot het opheffen van wereldwijde armoede onder kinderen.

  90. Aad 4 januari 2008 om 19:19

    Ruud: wat weet jij veel!! Altijd klaar met je felle oordeel over mensen en dé mensen… en zo stevig onderbouwd ook.. (vind je).Reactie is geredigeerd

  91. Aad 4 januari 2008 om 19:21

    @Nelus: ha die Nelus, lang niet gezien..
    Mooie kop heb jij!
    En ja, sommige mensen hebben er wel eens een probleem mee bij het onderwerp te blijven. That’s life :-). Staan de kranten ook vol mee..Reactie is geredigeerd

  92. nelus 4 januari 2008 om 19:27

    ja dat krijg je als de software het af laat weten. Vandaag is alles gerepareerd teruggekomen Ons godje.

  93. jan bouma 4 januari 2008 om 19:30

    @Ruud : 19.09 uur
    Een kosmopoliet is per definitie ook "multiculturalist".
    Dus kan ik heel goed leven met de "multiculturalist" zolang de individuele waarden van het wereldburgerschap van het individu OOK worden gerespecteerd.
    Vrees dat je de inhoud van mijn boek niet zal aanstaan hoewel ik daarin geen ENKELE concessie doe die jij ook niet voor je rekening zou nemen. Bij mij is het "en" + "en"; dat gaat uitstekend samen zolang die individuele waarden worden gerespecteerd van het individu. Daar schort het vaak aan. De "twijfelaars" vallen ook bij mij door de mand.
    Enfin.. een nuancering zullen we maar zeggen.

  94. Aad 4 januari 2008 om 19:33

    @Nelus: mag ook wel in de krant: misschien het lokale sufferdje?? 🙂

  95. Aad 4 januari 2008 om 19:40

    @Jan: een welkome nuancering Jan Bouma!
    Er zijn mensen die fulmineren, en dat tot kunst trachten te verheffen.. Ik ken er enkele..(ik reken, om daar geen misverstanden over te laten ontstaan, jou zeker niet toe overigens..) Vaak fulmineren zij op mensen die fulmineren of vervolgens daar ook maar een aanleiding te zien om dan maar op hele gemeenschappen fulminerend aan te spreken. In die zin hebben ze wat gemeen..
    Of anders gezegd: ik verwonder mij erover dat men zo kwaad kan worden over mensen die geen respect tonen (terecht), en dan zelf ook maar geen respect tonen, lijkt me toch een vreemde manier om die anderen te tonen dat ze dat wel zouden moeten doen..
    Of valt dat onder polariseren??
    Daar ben ik geen voorstander van.. wel van respect tonen voor een anders mening, zonder daar in mee te hoeven gaan.. maar ook dat had je al wel begrepen.
    Bedankt voor je reactie Jan.Reactie is geredigeerd

  96. nelus 4 januari 2008 om 19:40

    Vrouw van 59 uit Groningen wordt de eerste vrouwelijke minister president van Nederland

  97. Aad 4 januari 2008 om 19:45

    @Nelus: je creativiteit borrelt weer geheel op.. En je had al een prijs!! 🙂

  98. Dogger 4 januari 2008 om 19:58

    Leuk item en een discussie, die behoorlijk zwalkt,maar wel boeit.
    @annet; Ik herken in Aad zijn stijl iets van edu.
    @edu&Aad; sorry.

  99. jan bouma 4 januari 2008 om 20:01

    @Nelus : 19.40 uur
    "…Doe mij dan toch maar een lekkere blonde del van een jaar of twintig…"
    nu heb ik niets tegen vrouwen van 59 jaar, hoor… grapje, mensen, voor sommige "Harderwijkers" moet je dat er altijd direct bijzeggen….; en nou staat heel Harderwijk weer op de achterste benen! Grapje mensen…

  100. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 20:19

    @Aad,
    Ja, dat krijg in de omgang met rechtlijnige mensen. Dat draait niet lekker…
    Maar als jij niet zo veel weet, waarom meet je je dan wel een mening aan over zulke veelomvattende zaken als integratie? Ik denk dat dat veel vlotter zou gaan, als het niet gedaan werd door lichtgewichten als Vogelaar, maar door onderzoekers als Werdmolder en Jurgens.

  101. Aad 4 januari 2008 om 20:22

    @Dogger, bedankt vr je reactie, en je compliment, beleef er zelf ook veel plezier aan.. Ik ben nieuw hier, ken ‘edu’ niet..

  102. Aad 4 januari 2008 om 20:28

    Ruud, je hebt me wel eens ‘verweten’ en intellectueel te zijn… ik ben bescheiden.
    Maar nu kan ik je helemaal niet meer volgen.
    Mag je/men/ik nu ook al niet meer van jou een mening hebben als je/men/ik geen intellectueel zou zijn??
    Het zou wel heel rustig worden in Nederland in dat geval als dat in een wet van je zou worden vastgelegd..
    Over respect voor iemands mening gesproken.. Ik ga er dan nog vanuit dat iemand een mening heeft.. Jij gaat nu nog veel verder: je stelt dat enkel een klein deel van de samenleving een mening zou mogen hebben…!!!
    Er zijn dictaturen geweest (en nog) die dat propageren ja… Loopt (uiteindelijk) nooit (gelukkig) goed af…Reactie is geredigeerd

  103. jjw van waning 4 januari 2008 om 20:57

    Aad, om je mooie lijst een beetje te complementeren met mondiale onderwerpen die om een oplossing vragen, hierbij – uit deskundige bron – doorgegeven:It is the way these problems – political, economic, social and environmental – are addressed that will shape the course of human events in 2008. A list of just ten of the most prominent ones suggests the size of the task, though in itself this makes them no more comprehensible or less formidable:
    – the long-term shift of global economic and financial power from the United States and Europe to Asia, especially China
    – the unavoidable and pressingthreat of global climate change
    – the economic and social effects of globalisation (among them greater inequality within countries, and the increasing danger of global epidemics)
    – armed conflicts, insurgencies, and “frozen” disputes, often accompanied by humanitarian crises (among them Iraq, Afghanistan, Darfur, southeast Turkey, Somalia, the Democratic Republic of Congo, Georgia, southern Thailand, and western Sahara)
    – geopolitical quarrels with great destructive potential (among them those involving Iran, Israel / Palestine, Kosovo / Serbia, China / Taiwan, and Pakistan)
    – the crisis of states where citizens’ lives are especially degraded (among them Burma, Zimbabwe, and North Korea)
    – the problems of nuclear proliferation and the spread of other weapons of both mass and small-scale destruction (among the latter small arms and cluster-bombs)
    – the change in world order signified by the rising confidence of emergent powers fuelled by incremental strategic influence and / or “resource nationalism” (among them China, Russia, Iran and Venezuela), alongside the confusion and misdirection of the United States
    – the impacts of Islamist and other forms of radicalisation on nation-states in the Muslim world and beyond; more generally, the emergence of a global Muslim political identity as part of what Malise Ruthven has called “the divine supermarket”
    – the consequences of immigration and “people flow” on both sending and receiving countries and across the range of political, social and cultural life (not least, on attitudes towards national identity and social diversity)
    – the impact of new technologies (the internet, mobile phones, social networks) on human experience, identities and life-chances
    – the new vulnerability of democracy, both as idea and as uniquely legitimating political model – in face of authoritarian regimes and of crass, insurgent populism in democracy’s western, liberal-democratic heartlands.

    Uit: http://www.opendemocracy.net/article/a_world_in_contraflow
    Goede avond!

  104. Inkomen 4 januari 2008 om 22:03

    "Geld Zuiderzeelijn onvoorwaardelijk naar Noorden"
    Op zich zou "Friesland verklaart zich onafhankelijk op Koninginnedag" ook wel een amusante situatie opleveren.
    Ergens halverwege het jaar "Was het maar weer 2007" – joah.

  105. nelus 4 januari 2008 om 22:14

    @ jan bouma: ha ha ha, ik ken deze vrouw persoonlijk en ik kan je zeggen dat als je deze inruilt voor een blonde del je wel heeeeeeeel veel laat liggen. Zoals charisma, sex appeal om er maar een paar te noemen. Dus je bent gewaarschuwd.

  106. Ruud Zweistra 4 januari 2008 om 23:44

    @Aad,
    Daar ben je toch weer een beetje onvolledig. Er zijn niet alleen dictaturen die hebben voorgesteld om zo min mogelijk mensen te laten beslissen, er zijn ook démócrátíén die dat gedaan hebben.
    Zo kan ik me een gevalletje herinneren, als veelweter, van een democratie, die besloot het volk maar niet te laten beslissen over het weggeven van het laatste beetje zelfbeschikking van het land, omdat de regering en wat aristocraten denken het beter te weten.
    Nou weet ik nog veel meer beter dan die regering en die aristrocraten, dus is het de vraag waarom ze het niet aan mij hebben gevraagd.
    En ineens ging het licht bij me branden: het ging er niet om dat zij het beter wisten, nee, het ging erom dat hun broekzakken daardoor beter gevuld werden.
    Tja, en daar kijk ik natuurlijk anders tegen aan, dus zouden ze het zeker niet aan mij vragen!
    Nou, dat was zeker weer te moeilijk voor je om te volgen, hè? Dus maar weer snel terug naar de kerstboompjes, en de krantenkoppen. Dag!Reactie is geredigeerd

  107. Aad 5 januari 2008 om 08:47

    @Inkomen:
    ik kan wel raden waar jij vandaan komt!! Ik heb ook wat met het Noorden ovrigens..
    Over die zuiderzeelijn: het is toch van de gekke dat er niet een spoorlijntje loopt van Lelystad naar heerenveen, drachten, groningen?
    Een gewoon spoorlijntje, hoeft niet zo’n zweeftrein te zijn, ik denk dat daar het Noorden (lobby van Siemens) wat overmoedig was.. Nu worden ze ‘gecompenseerd’ eenmalig met een paar miljard… niet goed afgelopen..
    Ik blijf vinden: die spoorlijn moet er komen!
    Dus nog een kop: alsnog groen licht voor zuiderzeelijn.

  108. Aad 5 januari 2008 om 08:49

    @Nelus:
    Intressant: zou jij de man ‘achter’ willen zijn/worden? Kun je fijn boodschappen doen in een gepantserde auto!

  109. Aad 5 januari 2008 om 08:54

    @Ruud:
    "@Aad. Daar ben je toch weer een beetje onvolledig. Er zijn niet alleen dictaturen die hebben voorgesteld om zo min mogelijk mensen te laten beslissen, er zijn ook démócrátíén die dat gedaan hebben."
    Rud: daar kan ik wel met je in mee gaan gedeeltelijk.
    Even snel:
    Dictaturen hebben perd defintie geen ruimte voor inbreng van het volk.
    Democratieën pe defintie wel. Maar er zijn een aantal democratieën die dat wel roepen, maar daar door de zittende machtscentra, niet zuiver mee om gaan.
    Een voorbeeld (waar ik mij wel over kan opwinden): USA.. om er maar eens een te noemen.
    Afijn, maar daar kun je over discussieëren of dat wel een echteemocratie is.. En dan is de cirkel weer rond..

  110. Aad 5 januari 2008 om 08:56

    @jjw van Waning: bedankt voor de lijst met koppen..
    Ik zal ze goed bewaren, genoeg stof voor een blog links en rechts!! 🙂
    In het Nederlands uiteraaard!

  111. jan bouma 5 januari 2008 om 10:39

    @Aad
    @Ruud en ook nog "nikkelen Nelus"; doe die er ook maar bij…
    Kijk! Beste mensen, opnieuw een paar eye-openers terwille van het gekrakeel tussen @Ruud en @Aad.
    Ruud heeft alle recht op net zoveel "fulmineren" en te "beledigen" als hij wil (men kan naar de rechter). In feite verdedig ik wat Ayaan Hirsi Ali ook doet en zegt (en idem Theo van Gogh dat deed) en dat is het "recht op belediging".
    (Opmerking): de belediging is overigens onderhevig aan "inflatie" bij veelvuldig gebruik.
    Dit levert de volgende kop op in de krant:
    NEDERLAND ERKENT IN PRINCIPE HET RECHT OP BELEDIGING.
    Aad noemt dat dan "polariseren"; ik noem het de beperking van de vrije meningsuiting (en de rechter zal er verder wel over oordelen).
    @Ruud kan anderzijds niet verhelen dat ook hij PER DEFINITIE een "multiculturalist" MOET wezen. We hebben nu eenmaal Indiërs, Congolezen en Laplanders op deze wereld. En Ruud zal toch zeker Wilders’ "grosse Gleichschaltung" niet willen volgen?
    Anderzijds ziet Ruud natuurlijk ook, onderscheidelijk, en vaak met het Handvest in de hand, de grove misstanden binnen bepaalde "culturen". En hij fulminere daartegen, wat mij betreft, naar hartelust! En als hij gelijk heeft zal de "beledigde partij" tevergeefs een beroep doen op de rechter. De premisse is hier wel "dat er een werkelijk onafhankelijk rechtssysteem zou moeten bestaan." (Daar zijn de meningen ook over verdeeld; de vooruitgang van de mensheid wordt dan eigenlijk ook afgemeten aan het niveau van de Rechtspraak).
    @Nelus… tuurlijk prefereer ik het subtiele raffinement van de volwassen vrouw..; stuur ‘r ‘ns langs – bijv. op 12 januari a.s. bij mijn NIEUWJAARSCONCERT – om zich door mij te laten beproeven of ze inderdaad "beter" is dan die 20-jarige "blonde del!" Het is maar een suggestie, hoor! En dit laatste was natuurlijk weer ‘een grove belediging’ voor… de domoren!Reactie is geredigeerd

  112. Aad 5 januari 2008 om 11:11

    @Jan Bouma
    Ik ben onder de indruk Jan, je laat hier weer een geheel (en wederom sterke)nieuwe kant van je zien: Jan, als mediator.
    Ten aanzien van je wijze uitspraken over Ruud.
    Ik hoef niet gauw naar een rechter (ik heb dat eerder middeleeuwse witte borden genoemd: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/168411
    Zal overigens daar wel gebruik van maken als de wet wordt geschonden, in mijn nadeel. Ik ben tenslotte woonachtig in de Nederlandse rechtsstaat..
    Verder: er is ook geen aanleiding toe, ik heb een mening, ruud ook.
    Verder: Ruud mag zeggen wat hem op het hart ligt, ook hier..
    Maar ik mag ook antwoorden wat mij op het hart ligt.
    Ik ga dat debat niet uit de weg zoals je gezien hebt.
    Wel onder bepaalde voorbehouden overigens. Ik verwijs in deze naar http://www.volkskrantblog.nl/bericht/172136 en het daarin gestelde voornemen. Ik heb daar al eens gebruik van gemaakt toen ik in discussie was met Ruud in de blog van Alb Bondon.
    Verder is het voorrecht, wat ik neem, dat ik hier mag bepalen waar ik wel op reageer en niet Het is mijn blog per slot van rekening. Net als dat Ruud dat kan uiteraard in zijn eigen blogs.. (verwijderen/blokkeren etc, doen en ondervinden).
    Dat laatste zal ik niet gauw doen.. Maar is ook niet uitgesloten.. Nog niet gedaan overigens.
    Ik ga overigens niet zover om mij volledig aan te sluiten aan de ‘blogregels’ van Peter Louter (in essentie samengevat bij Ina Dijstelberge), maar handel wel in de geest daarvan hier en ergens anders. Met name de ultieme samenvatting daarvan: agree to disagree..
    @Ruud:
    ik zie dat je veel commentaar geeft hier(geen probleem, ik reageer naar mijn believen), maar ik zie dat je nauwelijks ingelogd staat.. Wat is daar de reden voor? Alweer geschorst? Luiheid?
    Ik zie ook een blogger die stelt gewoon niet te reageren als iemand niet ingelogd een reactie achterlaat.. Want hoe weet je dat dat werkelijk die persoon is die hij/zij zegt te zijn…
    Ik zou het waarderen als je dat wel doet.. Heeft ook zijn voordelen overigens voor je: steuners van je ideeën (en die zijn er vast een paar te vinden) klikken dan zomaar jouw eigen blogs…
    Ach, altijd iemand bereid een beetje te helpen..
    @Jan: je commentaar richting Nelus, kijk, dat heb ik weer goed gedaan: Nelus heeft de gouden kerstbal verkiezing gewonnen, daarmee heeft hij een etentje met mij verdiend, en ik hoop/ga er maar gemakshalve van uit dat ik dan de toekomstige minister presidente daar wel zal aanschuiven!!! Dan zit ik weer goed 🙂

  113. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 11:15

    @jan,
    Ik ben per definite niet een multiculturalist, omdat multiculturalisme niet bestaat. Wat aangeduid wordt met de term, is een idee van multiculturalisten, het idee van de "melting pot". Die "melting pot" bestaan in de VS al niet, en is elders precies het tegenovergestelde: een "explosive mixture". Zie recent Kenia.
    En de moslims haten ons even hard als de Luo de Kukuya, alleen is er geen oorlog – net zoals gedurende lange tijd in Kenia. Zodra er een aanleiding is, steken ze hier net zo hard de huizen in brand.
    En ik vraag me van alles af over die scholen met nieuwjaar …

  114. jan bouma 5 januari 2008 om 11:28

    @Ruud
    Hierin hebben wij absoluut geen verschil van mening. Het idee van de "melting pot" staat (verdomme!) ook HAAKS op de "veelzijdigheid der culturen", als je het begrip zo wilt vertalen.
    Dus: je moet mijn begripsopvatting van "het multiculturalisme" wel blijven zien binnen bovenstaande context. Toch is dit, wat we nu kort bespreken, toch goed voor – wat mij betreft – de navolgende krantenkop:
    MULTICULTURALISME STAAT HAAKS OP DE IDEE VAN "DE MELTING POT" DER CULTUREN. (met dank aan Ruud Zweistra: hoofdredacteur)
    Dit is geen grap, Ruud, maar je kent m’n onbedaarlijke spotzucht! Je hebt gelijk! Ben benieuwd wat @Aad hiervan vindt?

  115. Aad 5 januari 2008 om 11:33

    @Ruud: je schrijft Jan aan (die uiteraard mans genoeg is daar zelf op te reageren) maar toch:
    een ‘melting pot’ is niet een idee van de ‘multiculturalisten’ (wie dat ook mogen zijn, maar probeer me te verplaatsen in jouw definitie), er hoeft niet versmolten te worden immers.. je kunt ook naast elkaar leven..met wederzijds respect voor
    Lijkt mij personlijk een betere oplossing dan versmelten tot een eenheidsworst, zoals de wilders adepten/navolgers/meelopers zo vaak propageren…
    En je praat over dé Moslims.. ga ik dus maar niet op in.. zie eerder commentaar van mij.
    Scholen: ik ook..
    Ingelogd?
    @Jan: ik was net mijn reactie aan het redigeren, toen ik zag dat je boven me kwam te staan.. afijn, dat lezend: daar hoef ik niets aan toe te voegen.. In deze: two minds come together..
    En laten we oprecht bescheiden zijn: door ‘brilliant’ maar weg te laten.. 🙂
    En die kop van je, die zou ik ook wel willen lezen.Reactie is geredigeerd

  116. nelus 5 januari 2008 om 11:47

    2 april 2008: Aad en Ruud tekenen de vrede

  117. Aad 5 januari 2008 om 11:49

    @Nelus.. als groot liefhebber van vrede (zie duif rechts..), nou vooruit.. Kijk er naar uit! 🙂
    En om maar eens consequent te zijn in suggesties: ook niet ingelogd?Reactie is geredigeerd

  118. nelus 5 januari 2008 om 11:50

    Leeuwarder Courant kopt:
    DELEGATIE BASKEN GESIGNALEERD BIJ VAN DER VALK HARDEGARIJP.
    Zou het dan nu echt gebeuren ?

  119. Aad 5 januari 2008 om 11:52

    @Nelus: heb ik iets gemist??

  120. nelus 5 januari 2008 om 12:12

    ja dat kun je wel zeggen. Er zijn wel meer mensen die iets gemist hebben. Ed Nijpels, voor intimi Nijpel, bijvoorbeeld. Om over andere prominente Friezen nog maar te zwijgen.
    Zelfs de FNP is volledig genegeerd.

  121. Aad 5 januari 2008 om 12:16

    @Nelus: ingelogd!! 🙂
    Nijpels, Nijpel, Nipple, what’s in a name..
    Friezen zijn goed geïntegreerd, met behoud van hun eigen cultuur en taal…

  122. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 12:22

    @Aad,
    Ik probeer zo min mogelijk ingelogd te zijn, omdat ik hier geschorst ben om een onterechte reden, en met politieke doeleinden. Ik ben dus gecensureerd.
    @jan,
    Goeie grap, maar met sommige grappen kom je niet verder – dit is er één van. Wat versta jij er dan onder? is het vervolg.
    @Aad,
    Jij hanteert nu een minimale definitie van multiculturalisme, die niet de oorspronkelijke is. In de oorspronkelijke versie neem je dingen van elkaar over.
    Dan over deze versie: die bevat een tegenstijdigheid wat bereft moslims, zodra je "respect" gaat definieren. In de minimale versie is het langs elkaar heen leven, en dat doen moslims niet, want ze stellen eisen, en in de maximale versie hebben moslims het niet, want ze beledigen en vervloeken niet-moslims in hun geschriften, en met hun daden (voornamelijk in het buitenland, maar ook hier).

  123. Aad 5 januari 2008 om 12:25

    Schiet me ineens een nieuwe kop te binnen:
    Wilders krijgt toestemming om van Rottemerplaat een eigen federale staat te maken.
    Subkop:
    Eerste maatregel: alleen bootvluchtelingen toegelaten die Wilders Wet (WW) vooraf ondertekenen.
    Ach, een beetje humor..

  124. nelus 5 januari 2008 om 12:29

    dat is wel zo, dat wordt ook van Turken en Marokkanen gezegd. Desondanks zijn er toch Basken gesignaleerd.
    Leeuwarder Courant kopt:
    CONCRETE PLANNEN VOOR EEN ONAFHANKELIJK HEITELAN UITGELEKT.

  125. Aad 5 januari 2008 om 12:32

    @Ruud:
    Ik snap niet helemaal hoe dat allemaal werkt, ik zie wel je dat je (inmiddels) weer gewoon bijdragen kunt plaatsen..
    Maar ok..
    Multiculturalisme: ik hou niet van hokjes,en al helemaal niet om door anderen in hun gedefineerde hokjes geplaatst te worden.
    Ik ga ook geen definitie geven daarvan.. Neem notie van jouw definitie.
    Er zijn moslims die dat wel doen en en zijn moslims die dat niet doen.. Niet over één kam scheren dus..

  126. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 12:44

    @Aad,
    Daar bega je de grote fout die al je medestanders ook maken: er zijn Nederlanders die de pest hebben aan de islam, zoals Geert Wilders en ik, en er zijn Nederlanders die dat niet hebben.
    Dus wat is de reden van jullie ophef? Waarom al die stukken? Waarom al die actiecommite’s?
    En als Geert Wilders en ik daarvoor genoeg reden zijn, hebben wij genoeg reden voor onze opwinding over moslims, want aan de moslim kant zijn meer en ergere extremisten dan aan de onze.
    De reden dat je geen definities en dergelijke wil geven, is dat je weet dat je voortdurend voor dit dilemma staat: wat je ook daadwerkelijk kiest, je zit altijd fout. En daarom gebruik jij de truc van het "schrijnabre zweven’. In werkelijkheid kies je partij zodra je denkt het veilig te kunnen doen. In korte commentaren elders.

  127. jan bouma 5 januari 2008 om 12:50

    @Ruud
    Het is een grof schandaal als jij, of wie dan ook, de mond gesnoerd wordt / zou zijn. Dus wat die "schorsing" of "censuur" betreft: ik snap er geen f*ck van! De innerlijke tegenstrijdigheid van dat soort maatregelen is toch WERKELIJK in tegenspraak met wat de censors zeggen te verdedigen!! Of snappen ze dat niet?
    Wil je mij en/of de lezers nog eens uitleggen of je nu nog steeds (en mogelijk permanent?) geschorst bent? Ik snap er geen hout van! Je kunt immers – dankzij @Aad die daar toch redelijk ruimhartig in is… – nog steeds je gram halen!
    Anderzijds: de toestand waarin jij zit doet wat mij betreft wel denken aan de Russische schrijvers en dichters (zoals Sacharov en Sjtstjarantski) tijdens het Sovjetregime! Dit moet veranderen!
    @Aad
    zo’n bescheiden toewimpeling van "briljant" is ook nog maar een zwakke begripsomschrijving; althans alle uitgevers van Nederland vinden dat (voorlopig!).Reactie is geredigeerd

  128. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 13:01

    @jan,
    Mijn schorsing was voor twee weken, met de boodschap dat de volgende permanent zou zijn. Met dus een ongeldige reden, en als voonaamste oorzaak dat er veel en langdurig over mijn meningen geklaagd is, door mensen als alib bondon (die zelfs een petitie voor mijn verwijdering heeft verstuurd), ely de waal, sefke, elsje dijkstra, en nog een hele sleep multiculturalisten, politke-correcten, en Israel-zionisten.
    De dreiging is van permanente schorsing is censuur. Vandaar.

  129. Aad 5 januari 2008 om 13:44

    @Ruud:
    1. "jullie ophef". Wie maakt er nou ophef? Ophef is prima natuurlijk, maar ik denk niet dat ophef exclusief toegeschreven mag worden aan de ‘jullie’, wie dat dan ook weer mag zijn.
    "opwinding". Ik kan niet in de (ook persoonlijke) redenen kijken over de opwinding. Dat respecteer ik ook (dat iemand zich ergens erg over opwindt..). Ik zal dus ook nooit zeggen: onzin. Maar mogelijk wel commentaar geven over de wijze waarop vorm gegeven wordt aan die opwinding.. Ook van extreme islamisten, of schoffies op straat.
    etc.
    Definities: ik zei je al: ik hou niet van hokjes, laat me daar ook niet in plaatsen, behalve in mijn eigen hokje.. Voor mij geen dilemma.Integendeel: een bewuste keuze, waar ik me uiterst goed en veilig bij thuisvoel. Ik ben ik, ik hoef vanuit mezelf geen waarde te ontlenen door me ergens bij aan te sluiten!! En al helemaal niet door ergens achteraan te lopen.. Ik loop alleen achter mezelf aan..
    En ja, ik laat wel weten wat ik ergens van denk..
    Ook als ik het ergens helemaal niet mee eens ben. Weet je toch?
    Als ik ergens neutraal reageer (wat jij zweven noemt) is dat omdat ik niet kan inschatten wat de reden is voor die blogger een dergelijk artikel te schrijven. En (wetend hoe mensen soms diep uit hun hart hun blogs schrijven). En niet schietend uit de heup, een losse flodder wil schieten: uit respect.. Ik doe op die wijze immers geen recht aan hun persoonlijke inspanning, zou veel te makkelijk zijn.. Rekening houden met.. heet dat..
    Meestal reageer ik niet ergens anders, omdat het me niet raakt..
    Duidelijk voor je? Iedereen zijn eigen handelswijze…
    @Jan en Ruud: censuur is een zeer zwaar middel inderdaad. Ik kan en wil niet beoordelen of het terecht is of niet. Was ook voor mijn tijd hier.
    De Volkskrant heeft regels gesteld voor bloggers (kun je nalezen overigens).
    Als je hier blogt, kies je er voor die te respecteren. Dat vindt ik wel weer terecht: anders ga je maar ergens anders bloggen, of een eigen website beginnen.
    Dat is een vrije keuze…Reactie is geredigeerd

  130. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 14:14

    @Aad,
    De combinatie van meningen die je hebt definieert een heel bepaald hokje – of je het nu wil of niet. Je idee dat je geen eigen hokje hebt, is hopeloos pretentieus – je bent veel meer een hokjesgeest dan bijvoorbeeld Daan, Zoe, PeterL, of Erik. En dan doe ik nog een man/vrouw of tien te kort. Dat er veel meer nog ergere zijn dan jij, doet daar niets aan af – ik gebruik kwaliteit als criterium, en niet hoeveelheid
    Reden voor mijn strenge aanpak.
    Je opmerkingen over de op mij gepleegde censuur passen volkomen in het hokje. Het gaat niet om de regels, maar om de toepassing: ergere figuren als de door mij genoemden werden minder of niet geschorst.Reactie is geredigeerd

  131. Aad 5 januari 2008 om 14:22

    @Ruud:
    Ik maak mijn eigen hokje, exclusief van mezelf,en daar hoeft niemand verder in te passen.. en anderen (inclusief jij uiteraard) mogen daar van vinden wat ze willen. Ik ben ook meestentijds bereid tot uitleg hoe mijn hokje er uit ziet..
    Censuur: Ik kan niet beoordelen wat er is gebeurd nogmaals.. Slechts algemeen: ik ben scherp tegen censuur in welke vorm dan ook, door wie dan ook.
    Ik kan wel een voorbeeld noemen waar ik dat hier gerechtvaardigd vindt: als het recht op privacy van mensen wordt geschonden..Reactie is geredigeerd

  132. elsje dijkstra 5 januari 2008 om 14:25

    Ik wacht nog steeds op de mailtjes die het bewijs zouden leveren, Ruud.
    Voorlopig zit je alleen maar te stangen en suggestieve opmerkingen te maken. Wel sneu eigenlijk dat je de rol van slachtoffer zo nodig lijkt te hebben.

  133. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 15:08

    @elsje dijkstra,
    Leuk, deze bevestiging vanuit de slangenkuil. Weet je nog dat mailtje, waarin je vroeg of ik mijn schorsing gegeven door "rag" na overleg met jou, al binnen had?

  134. elsje dijkstra 5 januari 2008 om 15:41

    Dat weet ik nog precies. Ik heb ook nooit ontkend dat ik de redactie heb gewaarschuwd nadat jij bij mij seksistische opmerkingen had geplaatst. Ik heb je toen expliciet gevraagd of ik je goed had begrepen. Dat had ik, zo bevestigde jij me en vervolgens heb ik toen de redactie gewaarschuwd, ook na jou dat eerst gemeld te hebben en jou de kans gegeven te hebben om je woorden alsnog terug te trekken. Dat wilde je niet.
    Daarna heb je een hele tijd ontkend dat je een waarschuwing had gekregen van de redactie. Uiteindelijk bleek dat je "rag" niet als redactie (h)erkende. Met jouw schorsing heb ik niets te maken Ruud, laat dat duidelijk zijn. En iedere keer als ik de redactie heb gewaarschuwd heb ik dat keurig aan jou gemeld, in het openbaar in de redactieruimte onder desbetreffend stuk. Met de reden erbij. Ik zal deze tekst bewaren en iedere keer als je nog eens met deze belachelijke opmerkingen komt, of het nodig vindt om bij Zoë suggestieve opmerkingen te maken, zal ik de tekst herplaatsen.Reactie is geredigeerd

  135. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 15:59

    @elsje dijkstra,
    ‘Seksistische opmerkingen’ – maak dat eens hard.
    Je hebt een paar keer gemeld dat je gepleit hebt voor een schorsing. Wat je daarnaast niet heb gemeld kan ik alleen maar naar gokken. De rest liegt ook allemaal dat ze niets heeft gestuurd, terwijl ik een bevestiging heb van de redactie van stromen aan klachten, plus een heel pamflet.
    Zolang ik geen bevestiging krijg van julie, beschuldig ik jullie allemaal. En daar blijf ik mee doorgaan, omdat het cultureel fascisme is.
    Jullie zijn verderfelijke lieden, die bestreden moeten worden vanwege jullie hang naar censuur, en daar ga ik dus mee door. Excuses zijn al lang niet meer genoeg.
    Volg het voorbeeld van Eline.Reactie is geredigeerd

  136. jan bouma 5 januari 2008 om 16:32

    @Allen
    We raken wat uit (de) koers van dit "blog": "Wat zijn uw lezenswaardige, gewenste krantenkoppen voor 2008?" That’s the question!
    Welnu:
    Als u met mij accepteert (en ook Ruud kan zich daarin vinden) dat de krantenkop van mij om 11.28 uur hedenochtend alom als "waarheid" wordt geaccepteerd, dan kunnen we zinloze discussies gaan vermijden.
    Die kop luidt:
    MULTICULTURALISME STAAT HAAKS OP DE IDEE VAN DE ‘MELTING POT’ DER CULTUREN (met dank aan Zweistra.. enz.)
    Laten we dan zo wijs zijn eenieder te laten zeggen wat hij wil. Zeker in dit tijdperk! We doen soms net of we nog in de tijd leven van Julius Streicher die met zijn ‘Der Stürmer’ de Joden wist te stigmatiseren. We leven nu! In het Internettijdperk met 70 miljoen bloggers! For Christ sake! Zelfs de illusie dat "een blogger" of iemand als Zweistra "gevaarlijk" zou kunnen zijn is toch te belachelijk voor woorden! Zie alleen al het verweer dat hij krijgt van een paar Volkskrantbloggers/commentatoren als Alib, Sefke, en huppelepup!
    Dit betekent, beste mensen, dat de "redactie" van dit "Volkskrantblog" zich eens achter de oren moet krabben omtrent "verboden" en "schorsingen". Dit Volkskrantblog met 26 letters in het alfabet x gemiddeld zo’n 20 (?) bloggers is toch eigenlijk al het bewijs voor de mondigheid van de 21e eeuwer.
    Het blog HVV (HetVrijeVolk) werd door Joep Dohmen in een NRC-artikel beticht van zich te bevinden in een rechts-extremistische hoek. Micha Kat (NRC-Ombudsman) verdedigde deze waanzinnige aantijging. Terecht!
    Anderzijds:
    Het voorgaande neemt allemaal niet weg dat de redacteur van een bepaald "blog", zoals Aad in dit geval, zijn eigen regels kan stellen. Als @Aad zou eisen dat het woord "ik" niet gebezigd mag worden is dat zijn beslissing. Hoe waanzinnig misschien ook die eis is. Het is zijn recht. Enfin.. ik heb getracht iets duidelijk te maken.
    Zou mij overigens plezieren dat die "redactie Volkskrantblog" zichzelf eens zou willen gaan relativeren in het licht van het voorgaande wat nu wel of niet "toelaatbaar" moet worden geacht. Dat bepaalt namelijk de rechter. En om die reden zou ik geen enkele "fatwa" meer willen uitspreken omtrent welke uiting dan ook. Het redresserend vermogen van de 21e eeuwer is daartoe zelf wel in staat zonder "de redactionele begeleiding!"
    Voor mij bestaat er geen enkele restrictie ten aanzien van de vrije meningsuiting indachtig Voltaire! Of die vrije meningsuiting aan banden moet worden gelegd?
    NEE !!!!!Reactie is geredigeerd

  137. nelus 5 januari 2008 om 16:33

    Even een pas op de plaats. Deze blog is toch bedoeld om mooie krantenkoppen bij elkaar te sprokkelen ?
    En dan mijn ervaring met "briefwisselingen"per mail. Je kunt er gif op innemen dat er gedoe komt van meningsverschillen uit te praten via de mail. Ruud zet zich alleen maar meer vast op zijn ivoren troon van onbegrepenheid. Stop er toch mee. Het leidt nergens toe.

  138. jan bouma 5 januari 2008 om 16:54

    @Nelus
    Jij wist natuurlijk niet wat ik 1 minuut eerder hierover zou opmerken… Het is dus niet "Ruud" die zich op "een ivoren troon" plaatst maar…. de redactie!

  139. nelus 5 januari 2008 om 17:13

    @jan bouwma: dank je wel Jan voor jouw correctie. Terecht. Maar : als Aad als redacteur het recht heeft om de regels voor zijn blog te stellen, heeft dan de redactie van de Volkskrant niet het recht hetzelfde te doen ? Zij stellen immers de mogelijkheid beschikbaar en mogen hun eigen normen daaraan meegeven. Toch ?

  140. nelus 5 januari 2008 om 17:17

    Volkskrant, 31 januari
    DE CAO’S MOETEN WORDEN OPENGEBROKEN: THUISWERKEN MOET IN 100% VAN DE GEVALLEN MOGELIJK ZIJN.
    subkop: om de mobiliteitsproblemen in Nederland tegen te gaan………

  141. nelus 5 januari 2008 om 17:20

    Kop in de Volkskrant
    DE EUROPEESE UNIE IN HAAR HUIDIGE VORM WORDT OPGEHEVEN. DE OORSPRONKELIJKE DEELNEMERS GAAN ZELFSTANDIG VERDER: NEDERLAND/BELGIE/LUXEMBURG,DUITSLAND,FRANKRIJK EN ENGELAND.

  142. jan bouma 5 januari 2008 om 17:39

    @Nelus
    Dank voor het gelijk! Zou mij wel plezieren dat die "redactie Volkskrantblog" op z’n minst ook ontvankelijk blijkt voor het "gelijk" dat je me geeft. Er is namelijk geen principiëel verschil tussen die "gelijken" als het om de relevante opvattingen gaat.
    Ergo: Zweistra dient te worden gerehabiliteerd!
    Wat de EU betreft: (toevallig)
    Men leze mijn boek! Het is de individuele kiezer van (eerst) Frankrijk geweest en daarna Nederland die die "Grondwet" massaal verwierp. De Belgen hebben met "Brussel" hun eigen goed begrepen eigenbelang! In Engeland heeft men de ‘goedkeuring’ van het volk maar even opgeschort. Uiteindelijk luidde mijn conclusie in mijn boek dat: "de individuele EU-burger geen vertrouwen heeft in dat ontworpen papieren Europa waarvan de grenzen niet zijn af te sluiten van de rest van de wereld".
    Dit even als extra commentaar op je "krantenkop"… Groet! JBReactie is geredigeerd

  143. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 17:58

    @nelus,
    Wat de redactie heeft gedaan is, om het voorbeeld van jan te gebruiken, hetzelfde als dat Aad mij wel zou toestaan om, zeg, hier Wilders aan te vallen, maar jouw niet.
    Zo’n soort regel is wel ook een regel, maar daarom nog wel verderfelijk.
    @jan,
    Wegens plaatsgebrek heeft de hoofdredacteur je kop wat moeten inkorten. Hij luidt nu:
    MULTICULTURALISME IS EEN IDEE
    Howzat!Reactie is geredigeerd

  144. nelus 5 januari 2008 om 18:15

    @jan: dat klopt, het maakt niet uit over wie het gaat. Ik kan niet beoordelen of Ruud moet worden gerehabilteerd, daarvoor mis ik de discussie. Maar vertrouw volledig op jouw oordeel.
    @ Ruud: nee dat kan niet. Zie ook mijn antwoord aan Jan hierover.
    Hopelijk word je nog eens in het gelijk gesteld.
    En nu verder met de koppen zou ik zo zeggen.
    Groet van Nelus (niet nikkelen, maar manke)

  145. Ruud Zweistra 5 januari 2008 om 18:28

    @nelus,
    Nou, die laatste was toch weer een mooie? Daar heeft zelfs jan een dobber aan 😉

  146. jan bouma 5 januari 2008 om 20:04

    @Allen
    Vind alles goed vrinden! Mijn naam is Jan en ik heb altijd diverse "Januskoppen" tot mijn beschikking! Zal altijd wel de mijne presenteren; ik hoop dat gij dat ook altijd zult kunnen doen!"
    Om binnen het kader te blijven van dit blog en krantenkop zeg ik dan ook:
    MEN PRESENTERE ALTIJD UW EIGEN JANUSKOP!
    en hier sluit ik even af deze discussie. u hebt nu zoveel om over na te denken dat u de volgende eeuw ermee vooruit kunt…. om uw eigen JANUSKOP te vinden! Howzat? Zweistra!

  147. nelus 5 januari 2008 om 21:32

    22 februari 2007.
    De leeuwarder courant kopt achtkoloms:
    "IT SIL HEVE".

  148. jan bouma 5 januari 2008 om 23:43

    @Nelus
    "SIZZEN IS NEAT MAR DWAN IS ‘N DING!" (zei m’n vader altijd!)
    Misschien moeten we die spreuk maar eens vertalen voor de hele wereld als krantenkop. "IT SIL HEVE" slaat natuurlijk op de vorming van de WERELDRAAD!

  149. Aad 6 januari 2008 om 01:09

    @Jan, Nelus, Ruud: je bent even weg, maar julliehebben me niet gemist geloof ik, het lijkt wel een gezelige kroeg hier (mijn gesprek met..).
    Onder het mom van het omgekeerde, als jullie toch in de friese spreuken zitten:
    Ik sis mar sa, ik sis mar neet, dan ha’k al te protte sain..
    (fonetisch want van friese spelling heb ik geen kaas gegeten..).
    Nog even een borrel nemen, en dan ga ik er eens rustig voor zitten om te lezen wat jullie allemaal voor wereldschokkende berichten hebben achtergelaten, wordt vervolgd! Onder het motto: nooit te beroerd om ergens een mening over te hebben!! 🙂

  150. Aad 6 januari 2008 om 01:13

    @Elsje en @Ruud:
    die discussie over wat er precies gebeurd is laat ik aan jullie (mag ook hier hoor), het is vrje ruimte.. Maar (net als Nelus), ik was er niet bij.. Ik heb mijn algemene ideeën over schorsen/censuur al gegeven…
    @Jan in deze: jij hebt daar duidelijke ideeën over lees ik.. was je ‘er bij’ of spreek je in het algemeen?? Is mij niet duidelijk..
    @Nelus in deze: eens met je ‘logica’..Reactie is geredigeerd

  151. Aad 6 januari 2008 om 01:20

    @Jan: krantenkoppen:
    "MULTICULTURALISME STAAT HAAKS OP DE IDEE VAN DE ‘MELTING POT’ DER CULTUREN"… ik heb al gezegd dat ik het met deze kop helemaal eens was. Ik zie het meer als een stelling, die ik ten volle ondersteun (heb eerder ook aangegeven waarom).
    In die zin vindt ik het eigenlijk helemaal geen nieuws!!!
    Het is gewoon zo…
    Ook vindt ik je aanpassing minder sterk, en niet echt nodig.. Dus laat maar staan, zou mijn idee zijn..
    "MEN PRESENTERE ALTIJD UW EIGEN JANUSKOP!"
    : is dat niet meer een aanhef voor een column, dan wel redactioneel commentaar, dan wel achtergrond artikel in het katern??Reactie is geredigeerd

  152. Aad 6 januari 2008 om 01:31

    @Nelus, als manke Nelus toch even mijn opinie over je interessante krantenkoppen..Eeen enkele doet je naam eer aan 🙂 (mank)
    "Cao…" zou ik wel graag in de krant zien staan.
    "EU…", hmmm.. ik ben wel een voorstander van een EU… lijkt me wel goed om op één lijn te zitten met ongeveer 400 miljoen mensen.. Verenigde Staten van Europa.. etc.
    Dit onder de constatering dat er een hoop wordt gepraat maar nog veel te weinig wordt gedaan…
    Maar ik blijf het streven steunen…
    Dus Nelus: ik zou niet blij zijn met die kop…
    Verder: als geboren, maar import Fries (verwekt in Brabant, maar geboren in Friesland), ben ik wel onder de indruk van je gedetaiileerde kennis over de friese taal..
    Ik kijk steeds meer uit naar ons etentje (als prijs voor de gouden kerstbal 2007), kan wel fries verstaan (soms/meestal), maar voor de rest kan ik alleen maar wat friesk pruttelje…
    (of zoiets 🙂
    @Jan: ik zie dat jij zelfs een friese vader hebt… draagt weer bij aan verder begrip voor je!!Reactie is geredigeerd

  153. Ruud Zweistra 6 januari 2008 om 10:09

    @Jan,
    Een waardig slot – ik heb weer flink gegrijsnd.

  154. Aad 6 januari 2008 om 10:19

    @Ruud, dat is toch weer goed niews van je:
    een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

  155. jan bouma 6 januari 2008 om 12:44

    @Allen met hier en daar een specifieke aanvulling voor deze of gene.
    Wanneer ik de ‘freedom of speech’ verdedig (the Fifht Amendment in the USA) hoef ik er zelfs niet eens "bij geweest te zijn" wat Zweistra, naar het oordeel van wie dan ook, "fout" gezegd zou hebben. Ik verdedig hier – ongezien, ongehoord en bij voorbaat – Voltaires standpunt: "Al ben ik het niet met u eens, tot in de dood zal ik uw vrijheid van meningsuiting verdedigen!" Dit standpunt is niet zonder risico. Immers veronderstel dat Voltaire Van Gogh zou zijn geweest…; maar misschien vinden sommigen dat Van Gogh wel terecht vermoord is geworden vanwege zijn ‘Freedom of speech’ en zijn verbale provocaties?
    Ja, ik scherp wat aan maar u snapt nou precies waarover het gaat: Van Gogh heeft op een gruwelijke manier "gelijk" gekregen!!!!
    Beledigde partijen kunnen naar de rechter.
    Anderzijds: ja, inderdaad "redactie Volkskrantblog.nl" KAN HAAR regels stellen; idem "de blogger" dat kan doen. Het is één van de rode draden in mijn boek waar die "onbetwiste eenzijdige positiebepaling", los van lezer en/of kritiek, wordt gewraakt ten aanzien van de Pers & Media.
    Daarnaast wordt in een verondersteld goed werkende Rechtsstaat bescherming dan wel vervolging geboden aan het individu; extremist of niet!
    En wat betreft "de publieke opinievorming" laten zo’n 70 miljoen bloggers zich dagelijks horen. Zweistra is echt geen gevaar. Sic! Vandaar Ruud… log maar weer in met je Rijnland; tip! Maak er "Reinland" van na deze woorden. Hahahaha.
    Over ‘de Januskop’ nog dit: het is in de rechtspraak een begrip maar ook voor het Leidse Universitaire wereldje… men google wat en treffe dan Van Oudekerke; ook voor @Maria interessant!
    @Aad
    Ja volbloed Fries! Alhoewel in het Utrechtse geboren. Mijn vader was hard, rechtvaardig en nietsontziend als het om "het recht" ging; ik bewaar goede herinneringen aan hem.
    @Europa
    Heb binnen het kader van het kosmopolitisme
    uiteraard ook "Fort Europa" verworpen! Laat staan Wilders en consorten die menen rond Nederland nog een muur te kunnen bouwen! Nee, dames en heren: "Mein Feld ist die Welt!"
    En dit lijkt me de enige juiste titel voor elke krant waar ook ter wereld!
    MEIN FELD IST DIE WELT
    Groet! Vrinden! En tracht uw Januskop te vinden!

  156. nelus 6 januari 2008 om 12:52

    @jan weet wel beter met z’n wereldraad.
    @aad,vergeet de ontmoeting met de basken in hardegarijp niet. Iemand die friesland, binnen Nederland een zelfstandige onafhankelijke status wil geven, pleit in groter, europees verband natuurlijk ook voor kleinschaligheid en overzichtelijkheid. Hoe moet dat op 22 februari 2008 als europa 1 zou zijn. Er is nu al een inschrijvingsstop.
    Nelus (tevens rayonhoofd van de hel van dokkum)

  157. jan bouma 6 januari 2008 om 13:15

    @Allen
    CORRECTIE!
    Inz. "de Januskop" zie:
    http://www.oudemans.net/oudemans/januskop.pdf
    (en niet Van Oudekerke…)

  158. Aad 6 januari 2008 om 13:36

    @Jan:
    ga met je mee hoor in de vrijheid van meningsuiting..
    En die waarlijk wereldse kop van je: Mein Felt is die welt, geeft dat duidelijk weer… De wereld is zelfs nog te klein voor je volgens mijn bescheiden mening. Unverseel mens als je bent! :-)) Toch?

  159. Aad 6 januari 2008 om 13:40

    @Nelus
    dankzij je laatste commentaar begrijp ik nu ineens (ik ben wel eens wat vaker langzaam van begrip) waar de ‘Baskenkop’ van je vandaan komt!
    Het kon nog wel eens een drukte van jewelste worden daar, als er een werkelijke conferentie zou plaatsvinden op wereldschaal van alle afscheidingsbewegingen… Een soort Bali maar dan anders..
    Wel in gescheiden kamertjes natuurlijk.
    Is die van der Valk daar groot genoeg voor?
    Kop: paspoort affaire van Frieland eindelijk opgelost.
    Subkop: Friesland ondertekent niet het Schengen en EU vedrag.
    Tweede subkop: Friesland voert eigen munt in: de Friese Fop.
    In de lokale taal ook wel: Frieske Fopje.Reactie is geredigeerd

  160. nelus 6 januari 2008 om 14:31

    frysk bloed tsjoch op

  161. Aad 6 januari 2008 om 15:23

    @Nelus, als oorsponkelijk allochtoon in Friesland leefde ik daar toen de (nu) verplichte taalcurses nog niet was ingevoerd. Dus help me even: "..tsjoch op"?

  162. nelus 6 januari 2008 om 15:52

    dus als wij in friesland willen gaan wonen moeten we verplicht Fries leren ? Het is me toch wat. tsjoch = bruis. Ik begin alvast met de cursus zo je ziet.

  163. Aad 6 januari 2008 om 15:59

    @Nelus: tja, ik ben bang van wel, als je koppen waarheid worden… Is trouwens toch al een beetje zo, als je daar op de lagere schoo zit: friese les..
    Afijn, dank voor je vertaling van je kop:
    Ik kom nu tot de vertaling (voor ale niet friezen:
    Fries bloed bruis op.
    Kan het nog niet vatten… voer voor discussie, dat ook een verplichte taalcursus niet altijd tot begrip leidt :-))

  164. jan bouma 6 januari 2008 om 17:37

    @Manke nikkelen Nelus & Aad verdwaast over hun taalstrijd. Ik meende dat het gezegde luidt: "dat mensen van goede wil elkaar ALTIJD verstaan."
    Alweer een nieuwe kop:
    MENSEN VAN GOEDE WIL VERSTAAN ELKAAR ALTIJD.
    (en zo raken jullie verder in het moeras… om uit te maken "wie er wel of niet van goede wil is!")
    Tot morgen…. (wat mij betreft).

  165. Aad 6 januari 2008 om 19:20

    @Jan: je kop: uit mmijn hart gegrepen!!!! Niet saan toe te voegen!!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: