Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

1 januari, 2008??? Zijn wij wel bij de tijd???

onze jaartelling is na de middeleeuwen door de europese expansie gemeengoed geworden in de gehele wereld.

Deze christelijke jaartelling werd pas in het jaar 525 geïntroduceerd (door de monnik Dionysius Exiguus) en begon met de vermeende geboorte van Jezus.
Historici nu beweren echter dat Jezus overigens ongeveer 6 jaar eerder zou zijn geboren.
Dan zou het nu dus eigenlijk 2013 moeten zijn…

Voor méér dan de helft van de wereldbevolking geldt er echter een andere datum die het begin aankondigt van hun eigen nieuwe jaar.
 
De jaartelling én datum van dat nieuwe jaar is cultureel bepaald.

Boeddhisten vieren Nieuwjaar met de eerste volle maan wisselend van januari tot april.
Chinezen vieren Nieuwjaar met de tweede nieuwe maan na de winterzonnewende.
Joden vieren Nieuwjaar op Rosj Hasjana (eind september).
Hindoes vieren Nieuwjaar tijdens Holi (februari/maart).
Moslims vieren Nieuwjaar op Muharram.

Volgens de:
Chinese kalender
begint het jaar 4706 op 7 februari 2008.
Joodse kalender begint het jaar 5769 op 30 september 2008.
Islamitische kalender begint het jaar 1429, op 10 januari 2008.
Indiase hindoe kalender begint het jaar 2065, op 15 oktober 2008.
Surinaamse hindoe kalender begint het jaar 1920 op 22 maart 2008.
Japanse kalender (begint bij elke keizer weer opnieuw, 1989) is het nu 18.
Boeddhistische kalender is het in 2008 het jaar 2553 (Nieuwjaar op diverse data).

In alle culturen wordt ‘het’ en/of ‘hun’ nieuwe jaar op een feestelijke manier ingeluid.

Het goede nieuws:
Altijd wel een reden om ergens weer een nieuwjaarsfeestje mee te vieren!
 

Iedereen alvast een prachtig Nieuwjaarfeest en nieuw jaar gewenst!
Ik durf het jaar 2008 niet eens meer te noemen, maar wees er bijtijds bij!

Bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalender http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaartelling#Andere_jaartellingen oud en nieuw

34 Reacties op “1 januari, 2008??? Zijn wij wel bij de tijd???

  1. Thera 30 december 2007 om 12:57

    Prachtig overzicht. En dan zijn wij slaven van de tijd, nog nooit zo´n wispelturige meester gezien. ;-))
    Oeps, ook alvast een gelukkig nieuwjaar!Reactie is geredigeerd

  2. Aad 30 december 2007 om 13:05

    @Thera, leuk je hier eens te zien 🙂 jaja vadertje tijd..
    Bedankt voor de wensen, van hetzelfde.

  3. Leo 30 december 2007 om 13:44

    Die Japanners beginnen dus erg vaak met een nieuwe jaartelling. Zeker als zo’n Keizer niet al te oud wordt. Interessant fenomeen…..

  4. Aad 30 december 2007 om 13:51

    @leo: ja inderdaad heel apart.. zo leer ik ook elke dag als je wat rondsnuffelt op internet..
    Apart volk hoor die Japanners..Reactie is geredigeerd

  5. Aad 30 december 2007 om 13:56

    Hmmm.. over Japanners valt nog veel te schrijven.. ik start word maar weer eens op.. 🙂

  6. opa Barney 30 december 2007 om 13:58

    @Aad, leerzaam! ennuh voor jou en de mensen om je heen alvast de beste wensen!

  7. Aad 30 december 2007 om 14:12

    Ik heb er zelf ook weer van geleerd.
    Heb een tijdje in het verre oosten gewoond (tussen de chinezen).
    Nou die weten wel wat chinees nieuwjaar vieren is..
    Dank voor de wensen, hetzelfde!

  8. Antoine 30 december 2007 om 14:35

    Ik blijf toch maar bij de Westerse kalender, daar ben al aan gewend 😉 Voor de komende maanstonden in 2008: Gelukkig Nieuwjaar (8x) 😉

  9. tandwielfabriek 30 december 2007 om 14:39

    Prachtig overzicht. Als je het zo ziet, weg met de oliebollen! Ik laat de champagne koud staan en drink wel gewoon een kop koffie.

  10. Aad 30 december 2007 om 14:41

    @Antoine: maar jij (in een andere tijdszone) viert oud en nieuw wel op een tijd dat wij al lang onze roes aan het utslapen zijn 🙂

  11. Aad 30 december 2007 om 14:43

    @Tandwielfabriek:
    Juist een mooi excuss toch om overal mee te vieren?
    Laat die koffie maar staan.. en ga je te buiten!!
    Gefeliciteerd met je uitverkiezing overigens!! Moet ik al verhuisplannen maken?

  12. nelus 30 december 2007 om 16:41

    dag aad, als je veel van reizen houdt zoals ik en je zorgt ervoor dat je alle werelddelen meeneemt in 1 jaar, en als je dat dan ook nog goed plant dan heb je elke 2 maanden iets te feesten. Wel de moeite waard lijkt me. Ik ga eens even bekijken hoe dat te organiseren valt.
    Voorwaarde is wel dat je geen loonslaaf moet zijn want dan wordt het moeilijk. Mooi overzicht. Ik houd op met het geven van complimenten want ik begrijp dat je daar verlegen van wordt. groet van nelus

  13. Aad 30 december 2007 om 16:46

    @Nelus
    De moeite waard om te overwegen, dat wordt sparen!!

  14. Ramirezi 30 december 2007 om 20:02

    Jij ook de beste wensen in elke telling Aad. Nog niet gelukt met die windmeter enzo ?

  15. Aad 30 december 2007 om 20:57

    @Ramirezi,
    Nee de windweter en zo nog niet gelukt.. Dan hadden ze er al opgestaan..
    Hoop toch wel nog op je tips in deze.. vind ze zo mooi..
    Ook alvast de beste wensen, vond je escher dier top!Reactie is geredigeerd

  16. D E D I S C U T A N T E S 30 december 2007 om 23:23

    Bedankt voor je opmerking….
    30 September….. meer hoef ik toch niet te zeggen hé!!!
    Groet Joshua.. en of ik Brilliant bent is Uw verantwoording!!! Ha Ha HaReactie is geredigeerd

  17. Aad 31 december 2007 om 00:45

    @discutantes
    Moet je nog even wachten 🙂
    ik neem die verantwoording!

  18. Aad 31 december 2007 om 09:59

    Bedankt voor de tip, weer wat geleerd! 🙂
    Klinkt interesssant.
    Wat is er van dat geloof geworden?

  19. Zoë 31 december 2007 om 10:34

    leuk overzicht. Jij ook een fijne jaarwisseling.
    gr Z

  20. Aad 31 december 2007 om 11:09

    Het zoefisme komt er aan!! 🙂
    Jij ook.

  21. Zoë 31 december 2007 om 11:12

    aha, u is een echte aanhanger van het zoefisme geworden! Dat doet me deugd:)

  22. Aad 31 december 2007 om 11:27

    @Zoë
    Tegen zoveel logica kon ik niet op, en ik was nog zwevend… dus.. :-)Reactie is geredigeerd

  23. Zwollywood 31 december 2007 om 11:45

    Fijne jaarwisseling en een goed 2008 AAD!

  24. Aad 31 december 2007 om 12:31

    Helemaal van hetzelfde daar in Zwollywood!

  25. jan bouma 31 december 2007 om 12:31

    @Aad
    "..back in town again.."
    Om aan te sluiten bij de vraagstelling "zijn we bij de tijd?" valt die in de tweeledige betekenis uiteen:
    1. de letterlijke tijdsbetekenis waarmee mensen de tijd benoemen en indelen en zoals blijkt is dat variabel.
    2. in de betekenis of men "up-to-date" is, niet achterloopt bij de ontwikkelingen.
    Dat laatste is volgens mij het geval als u nou niet wiedeweerga naar mijn website gaat en daar de allerlaatste ontwikkeling leest inzake de toekomst. zie: villa mithras. Da’s genoeg.
    Groet vrienden! En goede jaarwiseling vanavond.
    Denk erom: die huisdieren van ons snappen niks van die herrie die we maken. En neemt u ook geen risico om te kijken of het lontje van die hele krat vuurpijlen nu wel of niet brandt.. Zomaar gratis advies!

  26. Aad 31 december 2007 om 12:39

    @Jan, ik ben trots op je: het staat erop!!
    En bent goed bezig door te dringen in de breinen van onze volksvertegenwordigers, inclusief Balkenende en consorten.
    Afijn voor de lezer die dit allemaal niet snapt, en toch wil weten waar het over gaat:
    Kijk op jan’s column (eigen website):
    http://www.villamithras.com/p1.htm
    Altijd bereid iemand te helpen, Jan 🙂

  27. François Labarbe 31 december 2007 om 14:44

    De beste wensen voor 2008

  28. marsjan 31 december 2007 om 16:52

    Leuk om allemaal te weten. En ik voel me zo langzamerhand echt een dommiedummy want ik probeer een link bij mij erop te krijgen maar dat lukt me niet eens….tsss. Zou het komen omdat ik op een apple werk? Voor jou Aad ook een mooi olijfgroen nieuwjaar!! Liefs mjan.

  29. Aad 31 december 2007 om 17:30

    Marsjan… in een reactie? of in de tekst?
    Wil je graag helpen.. moet lukken..

  30. mary franssen 1 januari 2008 om 18:14

    Gelukkig Nieuwjaar en succes met je lobby!

  31. Aad 1 januari 2008 om 19:10

    @Mary:
    Van hetzelfde en bedankt.. altijd met idealen..

  32. Janneke 2 januari 2008 om 17:51

    Interessant overzicht. Dus over 8 dagen weer een feestje?
    Mooi & inspiratievol 2008 Aad!

  33. Aad 2 januari 2008 om 18:50

    Ik ga er voor!
    Jij ook een mooi en inspiratievol 2008!! Onderwerpen genoeg..Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

