Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Wilsonbekwaam betekent toch dat je niet meer (zelf) kunt bepalen wat je wilt? !

‘wilsonbekwamen mogen bij de volgende verkiezingen zelf hun stem uitbrengen. de tweede kamer ging dinsdag (… vandaag dus..) akkoord met een wetsvoorstel om hen niet langer van het kiesrecht uit te sluiten.’

‘Sommige fracties, waaronder de SP en de PVV, benadrukten vorige week bij de bespreking van het voorstel dat voorkomen moet worden dat stemmen van wilsonbekwamen worden geronseld. ‘

‘Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) stelde toen dat van zorginstellingen, ouders en curatoren verwacht mag worden dat ze erop toezien dat geen misbruik wordt gemaakt van de kwetsbaarheid van wilsonbekwamen. ‘

Dit las ik allemaal (na het bericht op de radio gehoord te hebben) op ‘Wilsonbekwamen mogen stemmen‘. Maar ongetwijfeld ook op andere nieuwssites, ik zal de lezer daar niet mee vermoeien.

De grondwet wordt er zelfs voor aangepast!! Waauw, dan moet het wel een heeeeeel groot onrecht zijn in deze wereld…
En die staatssecretaris Bijleveld ‘gaat er van uit’ dat er geen misbruik wordt gemaakt!!!
Nu ben ik echt kwaad en geërgerd!! Ik kook!!!

Kijk op mijn blog Alzheimer, misbruik door diefstal onder volmacht en 120 aanbevelingen en 87 reacties, Alzheimer, het vervolg.    Daar staat toch duidelijk hoe veel misbruik er gemaakt wordt… gefundeerd… en waar de prioriteiten zouden moeten liggen…

En wie kan mij uitleggen dat een niet-wilsbekwame wel gefundeerd kan stemmen, krijgt een prijs van me!
Wilsonbekwaam betekent toch dat je niet meer (zelf) kunt bepalen wat je wilt!!!

Wie zijn hier nu eigenlijk wilsonbekwaam?????

22 Reacties op “Wilsonbekwaam betekent toch dat je niet meer (zelf) kunt bepalen wat je wilt? !

  1. maria 11 december 2007 om 19:57

    Hoogst merkwaardige zaak.

  2. jan bouma 12 december 2007 om 09:01

    net als voor een rijbewijs moet je je "bekwaamheid" hebben bewezen door het afleggen van een examen…; voor het bewijs van bekwaamheid om te mogen stemmen stel ik voor dat we de lat wat hoger leggen – op zo’n 5 meter hoog zodat niemand erbij kan en dus ook niemand gerechtigd is tot het "stemmingsbewijs" want u allen bent onvoldoende opgeleid om te mogen stemmen want u bent allen wilsonbekwaam en niet toerekeningsvatbaar zonder de kennis van mijn boek!
    hahahah zijn we terug bij af… groet vrienden; blijf de humor zien!

  3. Aad 12 december 2007 om 09:11

    rijbewijsexamen, brommerexamen, paardrijbrevet, duikbrevet, golfvaardigheidsbewijs, etc…
    Maar stemmen mag als je wilsonbekwaam bent.
    Gelukkig: lezen mogen we allemaal!!

  4. jan bouma 12 december 2007 om 09:57

    @Aad
    onder de absurditeit en de overdrijving verberg ik de ernst want ik meen het serieus "die onbekwaamheid om te stemmen" door de onwetenden. Maar ja, net wat je zegt: desgewenst kan men de onbekwaamheid teniet doen door te gaan lezen…. maar ik zou verdomd niet weten in welk boek!
    Toch een aardige (extra) vraagstelling: acht de zogenaamde "wilsbekwame" zichzelf wel terecht "wilsbekwaam"?

  5. Aad 12 december 2007 om 10:36

    @Jan Bouma:
    ‘acht de wilsbekwame zichzelf wel wilsbekwaam?’ een goede vraag. Ik denk zelfs dat dat de essentie van het probleem is. Teveel wilsbekwamen overschatten zichzelf. De kranten staan er vol van!
    En om maar even bij deze blog te blijven: ik vind dit kamerbesluit een aardige case: van wil is wel sprake, maar ik kan niet tot de conclusie komen dat hier van bekwaamheid sprake is…
    Het is allemaal politiek. Waarom wordt het woord politiek toch zo vaak geassocieerd met schimmige besluitvorming???
    Zit er, ook bij dit besluit, iets anders achter??

  6. Aad 12 december 2007 om 10:44

    @ Jan:
    en om nog op je vraag terug te komen: welk boek dan, om wilsbekwamer te worden?
    Gezien het getoonde niveau van besluitvorming en de gemaakte keuze in de kamer, lijkt me Jip en Janneke (veel hebben dat al gelezen gezien de veelvuldig gebruikte J&J taal), dan sprookjes (die worden ook veel verteld), en dan het iets zwaardere werk (stuiverromannetjes?).
    Jouw boek lijkt me (voorlopig) te hoog voor hen gegrepen.
    Helaas, want het zal ongetwijfeld de moeite waard zijn. Misschien een verkorte versie (samenvatting) voor wilsonbekwamen?

  7. jan bouma 12 december 2007 om 10:49

    @Aad
    In mijn cynisch/pragmatische wereldbeeld wordt elke menselijke handeling bepaald en gedreven door "eigen belang". Als je hier nu, zekerheidshalve, altijd je "credo" van maakt voorkomt dat veel teleurstellingen in de veelal te rooskleurige verwachtingen.
    Wat er achter dit besluit zit is denk ik zoiets van: "de grootste opbrengst van het stemgedrag der "kiezer" is maximale onwetendheid (!) dus volgens "de politiek" kunnen er niet GENOEG IDIOTEN HUN STEM UITBRENGEN EN DAT GAAN WE IN DE WET VASTLEGGEN!!!! t Is een doordenkertje maar je komt er wel uit.
    Toch even een nieuwtje: na 20 januari a.s. zijn de 2e Kamerleden weer terug na reces en dan is het de bedoeling dat ik rond die tijd m’n boek in Nieuwspoort zal presenteren PLUS dat er 225 exemplaren naar de Staten-Generaal gaan… Ergo: "De zalige onwetendheid zal niet lang meer duren!" Zegt het voort, zegt het voort!

  8. Aad 12 december 2007 om 10:59

    @ Jan Bouma.
    Ik ben het met je eens: uiteindelijk doe je alles voor jezelf!!!
    De tweede gedachte van je: stemwinst… kwam ook bij me op…
    Die 225 exemplaren had ik al ergens gelezen op je website. Gratis begreep ik :-))
    Veel succes met je actie, lijkt me een goede!!

  9. Anno Zijlstra 12 december 2007 om 17:33

    nee, iemand die wilsonbekwaam is kan niet echt stemmen, daar kan geen misverstand over zijn.
    diegenen die stemmen voor de wilsombekwamen stemen dan en dat is ongewenst.

  10. philotuut 16 december 2007 om 20:55

    Wilsonbekwaam is hij die iemand als wilsonbekwaam bestempelt. Waarmee ik mijzelf minofmeer als wilsonbekwaam bestempel.

  11. Aad 17 december 2007 om 16:00

    @philotuut
    Zijn we dat allemaal niet in zekere zin? Dit in het kader: een hart onder de riem steken..
    Lekker stemmen!
    Weer zo’n gedachte: kan de uitslag van verkiezingen gerelateerd worden aan de wilsonbekwaamheid van de stemmers? Alweer stof voor een blogje..

  12. philotuut 17 december 2007 om 19:02

    Weer zo’n gedachte: kan de uitslag van verkiezingen gerelateerd worden aan de wilsonbekwaamheid van de stemmers.
    De uitslag denk ik niet wel de mate van manipulatie door de partijen.

  13. Aad 17 december 2007 om 23:06

    @niewuwswaanzin
    Bedankt voor de tip: wordt bewaard!!!

  14. opa Barney 30 december 2007 om 13:22

    @aad, ik vind het tamelijk schokkend te lezen dat dit werkelijk in de Kamer is besproken en kan. Ik begrijp er geen snars van.
    Als een wilsonbekwame wel kan stemmen, wat betekent dan een gerechtelijke uitspraak nog bijvoorbeeld bij het aanstellen van een mentorschap? Niets dus! En denkt men nu echt dat tehuizen er op toe gaan zien dat als wilsonkwamen gaan stemmen dat ze dat ook doen?
    Ze zien nu al bijna niets in die tehuizen toch?
    Te gek voor woorden, vind ik echt een onderwerp om nader uit te zoeken.
    Ken je de site http://www.laatjenietkisten.com?
    Die zoeken dat soort dingen uit…

  15. Marjan 14 november 2008 om 12:59

    hallo nieuwswaanzin, ik ben heel benieuwd naar de link of artikel uit 2007 over "mishandeling ouderen: zonen meestal dader", deze werkt helaas niet ( meer) en blog is verwijderd.
    Hierbij mijn link en ervaring mbt zonen meestal dader! http://www.nrc.nl/binnenland/article1875591.ece/Dementerende_moeilijk_te_beschermen

  16. Aad Verbaast 15 november 2008 om 00:27

    @Marjan: misschien kun je dan het best even een mail direct naar ‘nieuwswaanzin’ sturen.
    Je kunt dat doen door in zijn reactie op de naam te klikken, dan kom je uit op zijn pagina.
    Op zijn pagina zie je rechts (bijna) boven:
    ‘stuur deze auteur een mail.’ daar kun je een mail achterlaten die naar hem toegestuurd wordt.
    Ik heb dat artikel ook niet meer.
    Mocht je het gevonden hebben waar het wel te vinden (anders direct de Haagsche Post misschien?)
    Als je het hebt gevonden, kun je dat laten weten? Ik ben ook wel geïntersseerd om het weer te hebben.

  17. MARJA 25 oktober 2009 om 21:59

    Er heerst grote verwarring over : "wilsonbekwaamheid".
    Deze term blijkt naar believen te worden ingezet bij zowel NIET- vermogensrechterlijke kwestie als VERMOGENSRECHTELIJKE kwesties.
    Ook door rechters bij het in/ aanstellen van beschermingsbewind. Met desastreuse gevolgen.
    "Wilsbekwaamheid" wordt onderzocht door een medicus m.n. geriater, die geen weet heeft van juridische/ financiele zaken.
    Dus als een dementerende zijn/haar wil kan formuleren, acht een geriater de betrokkene "wilsbekwaam".
    Vervolgens neemt de rechters dit MEDISCHE oordeel over bij de beslissing over in/aanstelling van bewindvoering.
    Dit is echter een VERMOGENSRECHTERLIJKE keuze!!,
    D.w.z een kwestie waarbij een dementerende NU JUIST niet zijn/ haar WIL IN KAN BEPALEN!
    Als iemand wilsonbekwaam is en wel kan beslissen over: thee of koffie, jas of geen jas aan enz is hij/ zij medisch gezien "wilsbekwaam inzake NIET vermogensrechterlijk kwesties" ,
    Nogmaals dat wil dus niet zeggen dat de patient het in- overzicht heeft bij het bepalen van vermogensrechtelijke keuzes. Dus op dit gebied is de betrokkene NIET WILSBEKWAAM.
    Bijv. mijn moeder is dementerend en al lange tijd niet in staat haar vermogensrechtelijke zaken te overzien.
    Laat staan te kunnen controleren of zoon, haar zaakwaarnemer, haar zaken naar behoren (heeft) behartigd. Er is een afhankelijkheid gecreerd. In die afhankelijkheid kan ze niet naar behoren haar wil/ keuze bepalen.
    Echter bij de keuze van bewindvoerder blijkt de rechter desalniettemin uit te gaan van de zgn. ( medische) wil(sbekwaamheid) van de dementerende. Conform Art 1: 435 BW lid 3.
    Onbegrijpelijk.
    Bewind in/ aanstellen is een vermogensrechterlijke zaak, iets waar een dementerende nu juist het inzicht in mist. Anders zou bewind onnodig zijn.
    DIT LEIDT TOT MISBRUIK!!!
    Wanneer komen er nu eindelijk eens heldere algemeen geldende regels mbt wilsbekwaamheid en handelingsbekwaamheid, zodat dit misbruik van de wil van dementerenden tegen kan worden gegaan.

  18. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 10:22

    @Marja: je raakt de kern van het probleem.
    De schatting is dat per jaar 20.000 (!!) keer misbruik wordt gemaakt van vervalste volmachten.
    De kamer blijft maar slapen en sluit dus de ogen voor dit ongelooflijke onrecht.
    Rechters zitten er ook mee in hun maag, die kunnen geen kant op doordat de huidige wetgeving deze isstanden feitelijk beschermt. Een grof schandaal.

  19. Madelief 10 november 2009 om 11:54

    De schoonmoeder van mijn zus die in Frankrijk woont, haar man was dementerend. De arts kwam bij haar langs om te zeggen dat ze onder curatele moest. Hij kon haar in financiële moeilijkheden brengen. En de zwager die is overleden aan kanker, tumor in zijn hoofd, moest van de arts ook onder curatele. Zo moet het ook in Nederland

  20. Aad Verbaast 10 november 2009 om 13:20

    @Madelief: eens met je, zo zou het moeten.

  21. Geld lenen Studenten 4 december 2011 om 00:18

    Ik begin door al dat nieuws over studenten dat ze onverantwoord geld lenen ook wilsonbekwaam te worden. Sinds wanneer is het de schuld van studenten dat er schulden zijn? Heeft de regering het ook niet de studenten erg moeilijk gemaakt om te overleven?

Geef een reactie

