Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Onze Planeet, hel en verdoemenis !

Ik keek gisteren (7/12/07) naar ‘The Planet’ op Canvas.

Een echte aanrader.. Maar maakte me wel somber… Hoe moet dat nu?

Nu 6,3  miljard mensen, dan 9 miljard!!!
Meer papier voor China alleen, dan alle papier nu (en dus minder bomen)
Meer auto’s in China dan alle auto’s nu..
Dan meer mensen in India dan in China…
Nu al 1 miljard mensen met watertekort… , dan veel en veel meer.. 
IJskappen zijn vrijwel verdwenen.
50% procent van de diversiteit van flora en fauna uitgestorven..
We sturen ons afval nu al naar Nigeria.. omdat er hier nu al geen plek meer voor is.. Daar (nog) wel..
Etc. etc…
 
Wil ik 2030, of 2050 wel halen?
 
http://canvas.be/canvas_master/programmas/extra/c_extras_theplanet_dezeweek/index.shtml

En wat maken we ons toch druk over wat er allemaal gebeurd in ons kikkerlandje (ik inclusief).
Het zet wel weer neer wat onze echte priorteiten zouden moeten zijn..

Er komen nog drie afleveringen. Ik zit de komende drie vrijdagen aan de buis gekluisterd… Met angst en beven…

19 Reacties op “Onze Planeet, hel en verdoemenis !

  1. maria 8 december 2007 om 14:57

    Het is erg moeilijk om niet cynisch en fatalistisch te worden.Reactie is geredigeerd

  2. Aad 8 december 2007 om 17:19

    @maria, inderdaad. Ik merk dat dat een innerljke strijd bij me is.
    Ik moet (om maar in de sfeer te blijven van deze blog) al mijn energie aanspreken om optimistisch te blijven en de wereld te willen blijven verbeteren.
    Druppel etc. maar alle beetjes etc..

  3. Kokopelli 8 december 2007 om 18:02

    @Aad: Zwaar doemscenario. Maar wél terecht geschetst. Als er niets gebeurt mogen we blij zijn als we 2050 halen…
    Goeie bijdrage!
    Kokopelli / PasReactie is geredigeerd

  4. Aad 8 december 2007 om 19:17

    bedankt kokepelli..
    Ik ben wel geheel in verwarring… waarom reageren hier zo weinig mensen op…
    En wel op zoveel andere…. (tja nu weet ik het niet meer…).
    Of is deze blog wel degelijk ook een werkelijke afspiegeling van onze wereld. Het hemd is nader dan de rok…
    Help!!!Reactie is geredigeerd

  5. tandwielfabriek 8 december 2007 om 19:19

    Ik gun de Chinezen en Indiers alle goeds. Als wij een auto hebben (heb ik niet), waarom zijn dan niet? Maar ik gun ze ook vervuilde lucht, verstikte bossen, een dalende levensverwachtingen en een negatief imago vanwege mislukte Olympische Spelen. Ik heb er hoop op dat de Chinezen door interne druk hun zaakjes gaan regelen.

  6. Aad 8 december 2007 om 19:23

    @tandwielfabriek
    Ik heb groot respect voor de chinezen. Ik heb er 5 jaar tussen gewoond (in Taiwan).
    En heel veel van geleerd (hoe het ook anders kan…)
    Het was geen betoog: ik gun het de chinezen niet…
    Ze doen het op vele vlakken heel veel beter dan wij (de westerse wereld).
    Maar hoe moet dat u in de toekomst… Met ‘de wereld’.
    Nogmaals: help!!

  7. de Stripman 9 december 2007 om 13:13

    Gelukkig komen toekomst voorspellingne zelden precies uit. Maar sombere voorspellingen helpen waarschijnlijk ook om de boel een beetje bij te sturen…;o)

  8. jan bouma 10 december 2007 om 12:17

    @Aad & allen
    Soms is het slechts een kwestie van communicatie… (ik zeg.. vlug, vlug, dit met in achtneming van grote bescheidenheid en zonder opdringerigheid – want daar wordt je onmiddellijk op afgerekend – hoewel… door de voorgaande mededeling juist weer het tegenovergestelde effect resulteert…
    Toch raad ik eenieder aan om voor "de oplossing" even m’n website te raadplegen. De woede van m’n tegenstanders riskeer ik daar wel mee maar die zal niet opwegen tegen het (mogelijke) gebrek van communicatie. Voor de rest wens ik – als ik ze daarmee een plezier doe – m’n verdere leven onzichtbaar te blijven, mij als een kluizenaar in de woestijn terug te trekken en sprinkhanen te eten en mij te hullen in een ouwe aardappelzak….. Zo! Het voorgaande lijkt me deemoedig genoeg geformuleerd om u thans te verzoeken even aan te klikken:
    http://www.villamithras.com/Extraatje.htm
    en laat u, als dank voor het bovenstaande, mij nu even horen wat u daarvan vindt. Van die samenvatting van de oplossing bedoel ik.
    Opmerking:
    Ik laat het toeval altijd een rol spelen, dus ook nu. Maar het was echt toeval dat ik op dit blog terecht kwam. Ziet u het maar als een "bijzondere vingerwijzing!"
    Groet! Jan Bouma

  9. Aad 10 december 2007 om 15:48

    @jan
    Altijd in voor een debat. Ik heb je suggestie gevolgd, en even gekeken.
    Interessant betoog, maar moeilijk te volgen.
    Wat wel te volgen is (voor mij) is:
    1. de stelling vertelt feitelijk niets anders dan dat er meer factoren zijn dan men kan bedenken (om daarmee de boel verder te compliceren), en dat lijkt me geen oplossing.
    2. er wordt behendig reclame gemaakt voor een boek. Ik heb al een boek…
    3. Ik zie de oplossing nog niet in je stuk (behalve het advies je boek te kopen, waar het alemaal in staat..)
    En als laatste 2:
    1. het woord ‘vingerwijzing’ is aan jou.. er wordt al zoveel met de vinger gewezen.
    2. ik schreef vandaag nog een blog: de maat is vol, misschien moet je die ook maar eens lezen. Dat is mijn samenvatting.
    Maar bedankt voor je bijdrage. Nogmaals: altijd open voor een debatje..Reactie is geredigeerd

  10. jan bouma 10 december 2007 om 16:10

    @Aad
    Dank. Ik schreef ‘ns een column waarin werd betoogd "dat de lezer betaald moest worden voor de tijd ("zijn kostbare tijd!") die hij besteedt aan het lezen van artikelen, boeken en kranten plus daarbij nog eens de tijd die men voor de TV uitzit!
    Misschien acht je dit een terechte opmerking.
    Toen verwees ik ook naar met name de KNAW en de WRR en de Instituten die "kostbare tijd" van u vergen.
    Ik wou dat ik het kon: "kosteloos communiceren" maar dan wel zo dat het mij niets zou kosten maar evenmin de lezer! Als je daar de oplossing voor weet: ik hou me aanbevolen! Neemt niet weg dat kennisoverdracht nu eenmaal in boeken staat. Ziedaar een dilemma. ik worstel voorlopig wel verder. Er staat op die website onnoemelijk veel info. (of men het lezen wil blijft de premisse). Groet! Jan Bouma
    ps
    ga nu "De Maat is vol" lezen; voor wat hoort wat…

  11. jan bouma 10 december 2007 om 16:43

    @Aad
    nog een (vergeten) opmerking: ikzelf stak al wel enige miljoenen in dit project; dat is natuurlijk ook niet HET beslissende toetsingscriterium, dat weet ik anderzijds ook wel. De lezer moet dan maar uitmaken of die investering "waardeloos" is of niet. Daarvoor zal hij/zij wel moeten gaan lezen om dat te kunnen vaststellen. groet! jb

  12. Aad 10 december 2007 om 16:48

    @jan, even als tegenwicht.
    Doet me denken aan een uitspraak die ik gisteren las (gratis): The trick about life, is to make it look easy..
    Ik werk daar hard aan (doe mijn best), zoals je misschien gemerkt hebt.. Maar vereist heel wat denkwerk: dé essentie (die bestaat immers niet)..
    En kennisoverdracht bestaat niet alleen via boeken. Maar is alom om ons heen.
    Het ligt aan de kwaliteit van ontvanger én zender, hoeveel er ontvangen wordt..

  13. Aad 10 december 2007 om 16:52

    @Jan: je was me voor, dus nog even een reactie op je tweede bericht.
    ‘miljoenen’: in mijn ervaring uit het bedrijfsleven is mij geleerd dat je eerst moet nadenken voordat je investeert (kosten en opbrengsten).
    etc. etc.
    Maar (de essentie) uteindelijk doe je alles voor jezelf.
    Maar ga zo door. Het bevalt me wel..Reactie is geredigeerd

  14. Aad 10 december 2007 om 18:59

    en Jan Bouma: een antwoord op je e-mail naar mij, waar je aangaf dat je me niet kon vinden op de alfabetische lijst van bloggers: kijk op: ‘aangekaart’, met een iets betere research had je dit ook zelf kunnen uitvinden.

  15. jHenosch 7 maart 2008 om 13:59

    De wereld biedt genoeg voor ieder mens, maar niet genoeg voor ieders hebzucht.
    Mahatma Gandhi

  16. Aad Verbaast 7 maart 2008 om 15:53

    Wateen mooie uitspraak van Gandhi!!
    Die bewaar ik!!Reactie is geredigeerd

  17. Rick de Man 26 januari 2010 om 11:16

    Allemaal grootse ego’s met nog grotere lullen,
    we gaan naar de klote en daar kan zelfs de grootste lul helemaal niets meer aan doen.
    Pluk de dag, hij duurt niet lang meer.
    Rick de Man

  18. Rick de Man 26 januari 2010 om 11:16

    Allemaal grootse ego’s met nog grotere lullen,
    we gaan naar de klote en daar kan zelfs de grootste lul helemaal niets meer aan doen.
    Pluk de dag, hij duurt niet lang meer.
    Rick de Man

  19. Aad Verbaast 26 januari 2010 om 11:25

    @Rick de man: en zo is het.
    Deze blog was een begin van een lange reeks blogs die over dit onderwerp gaan.
    In de rechterkolom zie je meerdere blogs daarover.
    Met name over de grondstoffenoorlogen die al tijden de aarde beheersen.

Geef een reactie

