Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Compromis EU maakt bouw Galileo satellieten mogelijk

Wat las ik vandaag?

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article483038.ece/Compromis_EU_maakt_bouw_Galileo-satellieten_mogelijk?source=rss

Lijkt goed nieuws. Visie!!
“De gps-satellieten moeten Europa onafhankelijk maken van Amerikaanse of andere navigatiesystemen”. Goede zaak!!

Maar wat opvalt is de tekst:
“De satellieten zijn de duurste EU-aankoop ooit.”.
Jawel: 3,4 miljard.
Dat wordt natuurlijk vanwege de wet:  grotere overheidsbestedingen worden altijd minimaal twee maal duurder dan geraamd” (Deltawerken, Betuwelijn, metrolijnen etc) minimaal 7 miljard… Dit nog afgezien van de beheerskosten..

Vervolgens:
“Automobilisten kunnen er hun navigatieapparaten als TomTom op instellen, terwijl de overheid het kan gebruiken voor de registratie bij rekeningrijden.”
Daar komt de aap uit de mouw!

Rekeningrijden: een onoplosbaar dossier gedurende de afgelopen 25 jaar…

Eurlings wil een ‘proef’ gebruik makend van deze technologie..
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article483048.ece/Kabinet_akkoord_met_proef_voor_rekeningrijden?source=rss

En we weten nu wat het kost, en dus ook wat het moet opbrengen.. met als meeropbrengst de verliezen aan te compenseren wegenbelasting en BPM.. Een aanzienlijk bedrag zo opgeteld. 

Geen probleem wat mij betreft: de vervuiler mag betalen. Maar dat kan op heel andere manieren.
Nu al. Zonder dure investeringen. Aanpakken!!
En niet: “operationeel 2013”. Weer wordt het dossier doorgeschoven naar de lange termijn.. Uitstel, of afstel..

Wat ook nog opvalt: Eurlings wil officieel beginnen in 2011, terwijl dit systeem pas in 2013 operationeel zou zijn.. De eerste rekeningfout?
 
Foutje, bedankt!!

2 Reacties op “Compromis EU maakt bouw Galileo satellieten mogelijk

  1. hans groen 2 december 2007 om 20:57

    Een opmerking: de foto van de Kampioen en de tekst daarop is misleidend. Rekeningrijden helpt wel degelijk. Wereldwijd zijn er een enorme hoeveelheid voorbeelden dat rekeningrijden significant bijdraagt aan het verminderen van files. De Anwb steekt zijn kop in het zand.
    Maar het kan inderdaad makkelijker en goedkoper en Eurlings is een typische CDA minister. Pappen en nathouden omdat hij niemand voor het hoofd wil stoten. En met name de autolobby niet. Een van de slechtste ministers ooit op Verkeer en Waterstaat. Gauw terugsturen naar Brussel die man.

  2. Aad 5 december 2007 om 09:59

    Hans ik ben er ook voorstander van, of het nu rekeningrijden is of wat anders. De vervuiler mag betalen.
    Het plaatje van de ANWB is een oude voorpagina (daarom vond ik het wel leuk).
    Nu is men ook voor begrijp ik..Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: