Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

De Succesformule. S = I x V x G


1 X 1 X 1 = is 1.
Een dekselse uitdaging dat te halen. Succes is gelijk aan de kwaliteit van het idee maal de verkoopkracht maal de factor geluk. De kunst is hoog te scoren op de drie factoren. Gaat er eentje de mist in is dan is geen eer meer te behalen. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Succes
Nauw gerelateerd aan de eigen doelstelling(en) natuurlijk. Wat voor de één succes is kan voor de ander een gruwel zijn.
De formule is universeel. Het betreft alle aspecten des levens. Vriendschappen, carrière, relaties, seks, rijkdom, beleving, zakendoen, politiek, oorlog en vrede, bloggen, gezondheid en wat al niet meer zij. Macro is wederom micro. En vice versa.

Idee (de kwaliteit er van). Schaal van 0 tot 1
Alles begint met een idee, een vondst. Meestal worden ideeën geboren uit een frustratie met de wil deze te veranderen. Goede ideeën worden meestal geboren op de vreemdste momenten op de vreemdste plekken. Het kan al helpen die op te zoeken.

Verkoopkracht . Schaal van 0 tot 1
Na het “Eureka-gevoel” begint het pas. Hoe het ‘in de markt’ te zetten. Aangezien we altijd afhankelijk zijn van anderen is het een hele kunst dat ‘fenomenale idee’ ook over te kunnen brengen.
In het uitzonderlijke geval dat het succes in volstrekte onafhankelijkheid kan worden behaald, dan nog is verkoopkracht van belang. Je moet er immers wel zelf in geloven. Al een hoge barrière voor de twijfelzuchtigen onder ons.

Geluk Schaal van 0-1
Belangrijke (en onzekere) factor die nog al eens wordt onderschat. En veelal pas begrepen wordt als iets tot groter verrassing helemaal mislukt. De uitdrukking “dikke pech” is ons aller bekend. Kun je geluk afdwingen? Slechts ten dele. Meestal zit die al verwerkt in de twee eerdere factoren. Wat nog wel eens wil helpen is je te begeven in een omgeving waar de kans op de geluksfactor hoger is dan elders.

Grote verschillen
Het bovenstaande even laten bezinken en je zult al snel tot de ontdekking komen dat er verbijsterende verschillen zijn per onderwerp per factor die het succes bepalen.

Drie onderwerpen als voorbeeld
Seks: geweldig idee (score al gauw tegen de 1). Met het risico al gauw tegen de beperkingen van de verkoopkracht aan te lopen. Om over de geluksfactor nog maar niet te spreken.

Politiek: de idee-factor scoort gemiddeld beneden alle peil. Verkoopkracht daarentegen weer hoog. Daar wordt dan ook alle aandacht op geconcentreerd. De factor geluk kan het verschil maken.

Meedoen aan de loterij: slecht idee. Mogelijkheden van de factor verkoopkracht zijn nihil, en beperkt zich slechts tot de aankoop van een lot. Toch hebben miljoenen hun hoop op succes gevestigd op die ene factor: de geluksfactor.

Waarom dit blog
Allemaal niet zo ingewikkeld: het leek me wel een goed idee.
En ik gun en wens iedereen van harte succes.
Bij deze!

172 Reacties op “De Succesformule. S = I x V x G

  1. Aad Verbaast 21 maart 2012 om 17:05

    Iedereen natuurlijk uitgenodigd om deze formule even te testen op de persoonlijke ervaringen. Er gaat een wereld voor je open ;-)

  2. Jan Bouma 21 maart 2012 om 18:45

    @Aad
    Je werpt je lezers met dit blog in het diepe. Alleen al je premisse om een schaalverdeling toe te passen van 0 – 1 zal weinig ruimte bieden voor differentiatie. Het aloude probleem dient zich aan.

    1. Er wordt een probleemstelling geponeerd.
    2. De steller van het probleem heeft à priori niet bij voorbaat de instemming van alle betrokkenen over de probleemstelling verkregen….
    3. Men gaat dan wat doen aan “luchtfietserij”. Voor “eenieder wat wils is erbij!”
    4. De totale excercitie is dan tot mislukken gedoemd.

    Men zoekt dus eerst naar de randvoorwaarden die voor allen gelden als minimaal of als noodzakelijk waaraan “het gewenste model” moet voldoen. Vervolgens is er dan noodzakelijk een overlegsituatie tussen alle betrokkenen en belanghebbenden; zeg tussen alle wereldbewoners die er toedoen. Niemand zal deze stelling durven betwisten “dat inderdaad alle wereldbewoners er toedoen”.

    Vervolgens inventariseert men dan de obstakels inzake de vraagstelling: “waarom voldoet het gewenste wereldmodel niet aan de gestelde eisen van alle wereldbewoners?”

    Tsja… hier laat ik het even bij. Zie voor de oplossing m’n boek en wat nog dies meer zij.

    Men amusere zich verder; zolang het nog kan.

    Tot morgen! :)

  3. Aad Verbaast 21 maart 2012 om 18:55

    @Jan: dit blog is natuurlijk een doordenkertje. Voor jou zeker.
    Schaal 0-10, heeft (als je ook in honderdsten etc kunt rekenen) biedt ruim voldoende mogelijkheden.
    Decimalen zijn ook al genoeg.
    Je vraagstelling == “waarom voldoet het gewenste wereldmodel niet aan de gestelde eisen van alle wereldbewoners?” == kan met dit model uitstekend onderzocht worden.
    Ligt het aan de I, de V, of de G of een combinatie van die drie?

    P.S. de kunst van het leven is om het simpel te maken.
    Van wie die quote is is me ontschoten. Misschien wel van mezelf.

  4. Theo Balvers 21 maart 2012 om 19:11

    Enige keren gelezen, maar als uitgesproken alpha kom ik er niet uit. Jan Bouma’s reactie vind ik interessant.
    Ik heb het toegepast op het idee van het doorbreken van het leeftijdsgebonden klassysteem op de basisschool x verkoopkracht (overtuigen in teamvergaderingen) x geluk (moeilijk te bepalen). Ik kwam dan op 9 x 5 x 1 = 45.

  5. Aad Verbaast 21 maart 2012 om 19:22

    @Theo: Nog even een kort bijlesje dan ;-)

    Als ik je score even vertaal (in de schaal van 0-1) dan zou het worden:
    Idee: 0,9 (toch wel een goed idee)
    Verkoopkracht: 0,45 (matig verkocht)
    Geluk: 0,1 (Vrij dikke pech)
    Samen een score van: 0,0405. Procentje of 4 dus. Van de potentiële 100% (score 1)
    Conclusie: dat doorbreken zal echt geen succes zijn geworden. :mrgreen:

    P.S. nieuwe ronde, nieuwe kansen, zit er zeker niet meer in?

  6. zelfstandigjournalistantwerpen 21 maart 2012 om 20:05

    Ook ik ben een alfa die heel vroeger nog wel marketing heeft gehad. Daar valt jouw formule perfect in te gebruiken. Ik zou ermee naar Unilever stappen. Ze hebben vast nog wel een idee voor een nieuw waspoeder of een nieuwe margarine op de plank liggen. Persoonlijk: mijn ideeën zijn altijd origineel. De verkoop lukt bij mij nooit voor een meter en daarbij ontbeer ik een flinke portie geluk.

  7. King Billy 21 maart 2012 om 21:21

    G= de portie geluk, een meevaller, een mazzeltje, of zo? Misschien dan maar direct gaan rekenen met ‘1-G’ ?
    1-G = S/ (IxV)
    Op ‘V’ vervolgens de formule van Murphy loslaten met een vooraf gewenst succes percentage (doelstelling), waarin een aantal relevante variabelen zitten, dan kunnen politieke ‘I’dealen regelrecht de vuilnisbak in. Tenzij men het alleen voor het zeggen hebt. Dictators bijvoorbeeld.

  8. Aad Verbaast 21 maart 2012 om 21:24

    @Zelfstandigjournalist: je beschikt wel over een stevige dosis zelfreflectie en zelfkennis.
    Dat is weer gevat in een heel andere formule ;-)

  9. Aad Verbaast 21 maart 2012 om 21:29

    @King Billy: Murphy kon zomaar invloed hebben op alle factoren. Ook al zo universeel.
    Bij een dictatuur is de verkoopwaarde uiteraard afgedwongen hoog.
    De factor geluk blijft onzeker.
    Je aanpassing van de formule maakt het er niet makkelijk op. Geen geluk betekent veel succes?
    Hoogstens in de betekenis van “veel geluk gewenst” als je geen enkel vertrouwen hebt dat het ooit wat wordt. ;-)

  10. King Billy 21 maart 2012 om 22:12

    Ach ja, waar staat men? En met welk oogmerk? Op de positie van de waarnemer of op een positie ergens in zijn blikveld? Soms kan het geluk je toelachen, in de kroeg op de versiertoer. Moet het toch van twee kanten komen, kan zomaar zijn dat praatjes geen… Hoe prachtig het idee ook kan zijn. Nou ja, laat maar.

  11. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 00:37

    @King Billy: als je dan in die kroeg staat, en je komt de vrouw van je leven tegen, is dat dan een kwestie van geluk of juist niet?

  12. King Billy 22 maart 2012 om 07:58

    00.37. Ach ja, dan zou dat de eerste keer zijn, dat ik zoiets voor het laatst heb gedaan. V*G.
    I is niets mis mee. Misschien wel, achteraf gezien, dat regelmatige toetsing van geluk inzicht gaf hoe V effectiever ingezet kan worden.

  13. blutch1 22 maart 2012 om 09:13

    @Aad
    Er is waarschijnlijk een probleem.
    De I-Pad2 verkoopt als een trein. Je mag zeggen dat het een groot succes is, vrijwel 1 dus.
    Het was een goed idee, ook vrijwel 1.
    De verkoopkracht is bij Apple ook groot, vrijwel 1.
    Tot zover kan S vrijwel 1 zijn.
    Maar was er ook sprake van geluk? Het feit dat Apple hem uitbrengt en niet jij staat garant voor een flinke verkoop. Is hier dan sprake van geluk? Nauwelijks zou ik zeggen. Maar daarmee zou dan het succes instorten en bijna bij 0 uitkomen. En aangezien dat niet zo is, rammelt er iets.

  14. FT 22 maart 2012 om 09:18

    Ik mis de factor “hou het simpel” in deze formule dit in tegenstelling tot de striptekening die voor mij aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Stripformules gaat het worden, let maar eens op :P

  15. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 09:27

    @King Billy: is dan toch een kwestie dus van de verschuivende panelen. Soms kan je je geluk niet op als V in waarde toeneemt.

  16. Jan Bouma 22 maart 2012 om 09:38

    @Aad……18:55
    ter overweging voor vandaag…

    Laten we, noch als Alpha of Bêta, ons verliezen in de arrogantie als je zegt: == @Jan: dit blog is natuurlijk een doordenkertje. Voor jou zeker. ==

    Ik stel dat je formule – en de daaraan te verbinden parameters – bij voorbaat elke overeenstemming mist die anderzijds noodzakelijk is om er überhaupt iets zinnigs over te zeggen.

    We nemen als voorbeeld de bekende piramide van Maslow. Die zou meten de gradaties van de prevalente criteria. Ik denk dat je dan een redelijk goed beargumenteerde uitgangspositie hebt ingenomen om van daaruit conclusies te trekken. De primaire levensbehoeften zullen dan eerst moeten worden vervuld. Daarna komen andere aspecten aan de orde. Die zijn discutabel.

    Anderzijds. In mijn boek heb ik aan de orde gesteld dat onderscheid. Men onderscheidt dan “de grove evidenties” (schending van mensenrechten, de elementaire levensbehoeften) versus de ook weer onvermijdbare conclusie dat de mens een opportunistisch wezen is en zal denken aan zijn persoonlijke belang, dat van zijn gezin, groep, staat t.o.v. van de andere wereldbewoners die hij als mededinger ziet. Dat is een terechte constatering. De constatering die regardeert dan wel aan het principe van de sociaal-darwinistische winnaar ofwel het wereldbeeld van Nietzsche en Hobbes, Hegel, etc.

    We zijn nog niet klaar met je blog.. :)

    Men amusere zich verder…

  17. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 09:43

    @Blutch1: je kan natuurlijk de redenering ook omdraaien. Als het dan als een groot succes kan worden bestempeld, dan moet de factor geluk ook een grote rol hebben gespeeld.
    Laten we dan gemakshalve de factoren I en V (allebei hoog) even buiten de discussie, dan is het dus zoeken naar de redenen waarom de factor geluk zo hoog moet zijn in dit specifiek voorbeeld.
    https://aadverbaast.wordpress.com/2012/01/26/de-apple-iopener/ zou daar zo maar eens vele antwoorden op kunnen geven.
    Al was het maar dat ze natuurlijk ontzettende mazzel hebben dat zelfs in tijden van crisis er genoeg niet kritische mensen zijn die zo’n 600 euro willen betalen voor een hebbedingetje.

  18. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 09:45

    @FT: de kracht van een strip, respectievelijk een cartoon, ja zelfs een foto is natuurlijk dat als de juiste snaar geraakt wordt die meer kan zeggen dan een heel verhaal. Een succesverhaal als het ware ;-)

  19. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 09:53

    @Jan: de stelling: == we zijn nog lang niet klaar met je blog == kan ik natuurlijk meteen onderschrijven!
    Zelfs met de stelling van Einstein E = mc² is men nog niet klaar. Dat terzijde.
    Laten we het dan even simpel en dicht bij huis houden. De wereldraad, of zoals je wilt de verkoopcijfers van je boek.
    Hoe schat je zelf de diverse factoren in die het succes (tot nu toe) daarvan bepaald hebben?
    Kwaliteit van het idee?
    Je verkoopkracht?
    De factor geluk?
    Ik kan wel wat bedenken, maar dat laat ik vooralsnog graag eerst aan jou over. :roll:

  20. blutch1 22 maart 2012 om 10:12

    @Aad, er wringt nog iets. Als je geluk beschouwt in termen van mazzel en niet als voorkomend in het wereldbeeld van Epicures, dan is het met de wetenschap dat er zelfs in tijden van crisis genoeg niet kritische mensen zijn die zo’n 600 euro willen betalen voor een hebbedingetje, geen kwestie van mazzel meer.
    Daarbij, de cartoon is natuurlijk altijd beter daar die nog enige ruimte geeft tot interpretatie, aanpassen aan het zelf, dan de formule die geen enkele ruimte laat.

  21. blutch1 22 maart 2012 om 10:14

    Ik vergat helemaal je een compliment te geven voor de cartoon. Bij deze dan.

  22. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 10:36

    @Blutch1: die cartoon is van internet geplukt. Maar als ‘ervaringsdeskundige’ ook op dit vlak vond ik het wel tekenend en zeer herkenbaar. Toont ook maar weer eens aan dat succes voor de één een gruwel kan zijn voor de ander.
    Dat gezegd hebbende, maakt de succesformule dan toch weer universeler, onder voorwaarde dat het op de persoonlijke levenssfeer wordt betrokken ;-)

  23. zelfstandigjournalistantwerpen 22 maart 2012 om 10:47

    Die formule wil ik ook wel weten :-).

  24. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 10:57

    @Zelfstandig journalist: eerst een stapel onderzoek voor nodig, dan de resultaten samenvatten in weer een nieuwe publicatie. Ik hou je op de hoogte ;-)

  25. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 11:21

    @Blutch1: nog even terugkerend op Apple:
    Hier een TED presentatie over ‘de succesformule’ van Apple..:
    http://www.iphoneclub.nl/71880/ted-spreker-simon-sinek-legt-succesformule-van-apple-uit/
    De V factor.. ;-)

  26. svara 22 maart 2012 om 17:16

    en….een mooie lentewens van jou erbij
    dank je Aad!

  27. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 17:18

    @Svara: de dag kan al niet stuk zo ;-)

  28. King Billy 22 maart 2012 om 17:53

    If A is success in life, then A equals x plus y plus z. Work is x; y is play; and z is keeping your mouth shut.
    Albert Einstein, Observer, Jan. 15, 1950

  29. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 18:06

    @King Billy: Close escape voor me. Alles is relatief. Quote van Einstein: Try not to become a man of success but rather to become a man of value.

  30. King Billy 22 maart 2012 om 20:47

    Nog twee quotes van Einstein:
    En Schäuble die met miljarden aan opties schuift in het parlement.

    “We can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.”
    “Equations are more important to me, because politics is for the present, but an equation is something for eternity.”
    http://www.welt.de/wissenschaft/article13897671/Schaeuble-spielt-Sudoku-auf-sehr-hohem-Niveau.html

  31. King Billy 22 maart 2012 om 20:55

    Onderaan in de link kan Schäuble’s interactief zelf gespeeld worden.

  32. King Billy 22 maart 2012 om 21:12

    En hier het you tube filmpje ‘Schäuble verspeelt Duitsland’s toekomst in het parlement’
    http://www.youtube.com/watch?v=DWwhGfnP_f8 19 seconden LOL.

  33. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 21:34

    @King Billy: LOL!! Die Schäuble begint toch echt de vrolijke noot in het parlement en elders te worden.
    Ik moest ook meteen aan hem denken toen ik las dat Plasterk bezorgd was om Portugal vanmiddag.
    http://www.bnr.nl/topic/schuldencrisis/750716-1203/plasterk-situatie-portugal-zorgwekkend
    Die had zeker dat andere fraaie filmpje nog niet gezien waar Schäuble even in gesprek was met zijn Portugese collega.

    P.S. Ik heb toch maar even een tweetje er aan gewaagd naar Plasterk incl. filmpje.
    Kan hij nog een vraagje over stellen aan de Jager ;-)

    P.S. Hier trouwens nog een variatie op de formule van dit blog. Welingelicht denkt dat ze beter zijn ingelicht ;-) http://www.welingelichtekringen.nl/19474-.html

  34. Jan Bouma 22 maart 2012 om 21:38

    @Aad…9:53
    “..Je moet meestal wel eerst dood wezen voordat de mensen je succes wensen..”

    (over de dooien niets dan goeds).

    En als je dit goed beseft,
    en je wilt “snel succes”,
    dan kan je dus maar beter heel snel doodgaan. :)

    Zo ongeveer schat ik in “dat de mensen over mij denken”.
    Ik heb er vrede mee
    en kan ermee leven!

    Enfin. Morgen verder. Maar…..
    Je kunt ook vannacht doodgaan
    om snel “het succes” te kunnen ondergaan.
    Ik bekeer me dan eerst nog snel tot de Islam
    zodat die 72 bruiden mij niet zullen ontgaan.

    Want het geluk wordt in de Hemel voortgezet
    zoals we allen weten.

  35. Aad Verbaast 22 maart 2012 om 22:19

    @Jan: je hebt natuurlijk zeker een punt als je stelt dat het succes van de meeste mensen pas voor de meeste mensen duidelijk wordt nadat ze zijn overleden. Historisch natuurlijk vele voorbeelden van te geven.
    Van Gogh was maar wat blij geweest met 50 miljoen toen.

    Uiteraard ga ik hier niet de suggestie doen dan de geluksfactor maar wat op te schroeven door er nu een einde aan te maken. ;mrgreen:

    Morgen wordt het al weer een prachtige dag!

  36. blutch1 23 maart 2012 om 00:03

    Van Gogh misschien wel, maar wij mogelijk niet. Misschien had hij dan niets meer geschilderd na het overmatig nuttigen van absinth.

  37. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 00:48

    @Blutch1: Er is wel een overeenkomst. @Jan is ook een begenadigd schilder. Je kent de Mithras-collectie toch wel?
    Ook wel verschillen uiteraard. De staat jaagt nu al op die collectie. Was bij van Gogh niet het geval. Verder: @Jan heeft beide oren nog en heeft een boek geschreven!.
    Wat zijn favoriete drankje is? Geen idee. Wijntje denk ik.

  38. Jan Bouma 23 maart 2012 om 09:21

    @Aad….00:48
    In ieder geval heb ik één aanhanger. :)

    ter overweging.

    Kijk! Ik denk dat het zo in elkaar steekt dat “het persoonlijke succes” vrijwel per definitie ook moet zijn “een algemeen maatschappelijk succes” en dat ze in elkaars verlengde liggen. Natuurlijk kun je jezelf bedriegen met de opvatting (kunstenaars hebben die soms) “het zal me aan m’n reet roesten wat de wereld, de gemeenschap van mijn werken vindt..” en… “ik ga dan net zo lief onbegrepen dood op m’n zolderkamertje; ik zal geen concessies doen..”

    Het blijft natuurlijk wel een trieste eindbalans.

    Anderzijds: zou je het lukken om zonder dat je concessies doet toch succes te boeken dat dan “het succes” natuurlijk het allergrootst is. Zo ook indien de te overwinnen tegenstand, bijv. die van “het establishment” dat vrijwel altijd per definitie je tegenstander is, maximaal is. Wat is er nou mooier om dan de overwinning en de smaak van het succes mee te maken?

    Enfin. Binnenkort zie je mij dus bij P&W dit fenomeen uitleggen.

    Een stap in de goede richting zal zijn een voor mij gunstige Uitspraak van het Gerechtshof te Arnhem. Tenslotte moet en zal dat Hof ook moeten kiezen m.b.t. de keuzes die gemaakt moeten worden terzake de Rechtspraak.

  39. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 09:54

    @Jan: de meting van “succes” heeft alles met de persoonlijke doelstellingen te maken, zoals ik al schreef ik de blog. Die doelstellingen zijn natuurlijk per definitie voor iedereen verschillend. Gelukkig ook maar.
    Zou ik een formule moeten bedenken die het “maatschappelijk succes” (voor zover daar al een definitie voor te bedenken is) definieert, dan zou die er ongetwijfeld heel anders uitzien.
    Kortom: er is nog hoop. Ook een kwestie van hoe hoog de lat wordt gelegd.
    Nu heb ik wel eens een ras-optimist horen zeggen (weet niet meer wie): het voordeel van de lat heel hoog leggen is dat je er tenminste rechtop onderdoor kan lopen.

    Kijk dat biedt weer kansen.

    Ik neem aan dat je dit even meeneemt als je binnenkort bij P&W wordt uitgenodigd. Ik neem aan direct na de uitspraak van de rechter, die heel Nederland op zijn kop zal zetten vanwege de enorme aardverschuivingen in de jurisprudentie.
    Daar moet toch wel een uurtje voor uitgetrokken worden natuurlijk. :-)

  40. Jan Bouma 23 maart 2012 om 10:23

    @Aad… 9:54
    (over de manipuleerbaarheid van het succes)

    Z o a l dat het geval zal zijn dat ik uitgenodigd wordt door de redactie van P&W – hetgeen zeer wel denkbaar is want ik zond ze m’n comment van 9:21 toe – dan zal ik bedingen dat je als mijn secondant erbij MOET zijn…

    Ik denk wel dat je gelijk hebt dat we dat uur nodig hebben om een memorabele uitzending te maken. Ik zal daarbij een 6-tal petten meebrengen en die vervolgens tijdens de uitzending opzetten. Dan bereik je het effect van Joran van der Sloot die “een glas wijn wierp naar Peter R. de Vries..” Want ook het journalistieke metier kan niet zonder “het succes” van een “memorabele uitzending”. Zo’n uitzending dient ook te worden geregisseerd volgens marketingtechnieken. Er moet “iets” memorabels in gebeuren. Dit hoeft niets te maken te hebben met de INHOUD van de discussie maar gaat dan over de heisa “van een glas wijn” of… het 6-tal petten dat ik zal opzetten.

    Men amusere zich verder; zolang het nog kan.

  41. Motek from Space 23 maart 2012 om 10:40

    Volgens mij doe je dit blog om iedereen af te leiden dat het straks 1 april is ;-)

    En intussen krijg ik hogere bloeddruk hier van bericht: That email address is associated with an existing WordPress.com (or Gravatar.com) account. Please click the back button in your browser and then log in to use it.

  42. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 10:49

    @Jan: zou jij daar optreden dan is dat natuurlijk al een memorabel feit op zich.
    Goed idee van die petten. Maakt in een oogopslag duidelijk hoe de wereld in elkaar steekt. En verlaagt het gaaaaap gehalte van menige aflevering van P&W. Want laten we eerlijk zijn, ze kunnen wel een oppeppertje (succesje) gebruiken die twee heren daar.

  43. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 10:54

    @Motek: dit blog heeft natuurlijk wel een diepere betekenis. Meest voor mezelf zo moet ik constateren. Maakt niet uit. Soms moet er even een blogje tussendoor om er later nog naar te kunnen verwijzen. ;-)

    Die inlogwaarschuwing is iets nieuws. Sinds laatste week. Even wennen, maar dan loopt alles weer als vanouds. Het is je in ieder geval gelukt zie ik. Da’s weer goed nieuws.

    P.S. is het nu iets kouder in Heerenveen tov de rest van Nederland omdat ze daar nog aan het schaatsen zijn? :roll:

  44. King Billy 23 maart 2012 om 11:24

    @Bouma, een knieval maken voor P&W?

  45. King Billy 23 maart 2012 om 11:54

    @Aad verbaast. Het komt bij je in de buurt. Emsland. Exxon, overtuigd van het succes, is met `V` voluit in het offensief gegaan. Tot en met reclame vlak voor het ‘ 8-uur journaal’.
    Incl. foto van mogelijk uitzicht vanuit je achtertuin.
    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/fracking-nicht-mit-uns-11693895.html
    Voorpagina!

  46. Motek from Space 23 maart 2012 om 12:00

    23 maart 2012 om 10:54..die grap had ik wel door Aad. De waarschuwing: kost me weer extra energie die omweg en ook ik let op de kleintjes. De temp. boven de hoofden ligt op ca 14 graden maar uit de wind is het 24 graden dus waar denk je dat ik straks zit om m’n koude botjes te verwarmen? Alhoewel dat zitten alle kanten op kan kunnen ketens nog wel eens vierkantjes geven..laten we het dus maar het onderhouden en ondersteunen van de wonderlijke rijkdommen der aarde noemen. Inclusief spit ;-)
    En ik heb niks met schaatsen, voetballen en overigen; beweeg binnen het kunnen zoveel dat naar anderen kijken slaapverwekkend werkt.
    Fijn weekend waar je ook bent. Mijn geluk ligt in de natuur en het betere weer! Mijn succes trouwens ook ;-)

  47. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 12:08

    @King Billy: bedankt voor de link. Ik ga er zeker eens een blog aan wagen.
    Misschien nog voor de blogpauze. Of er na. In de regio waar ik dan verblijf is het een hot item. Overal protesten. In een gebied waar al een ernstig watertekort is, wil de regering ook schaliegas winning gaan toestaan.

    @Blutch1: het was je ook al opgevallen zie ik net ;-)

  48. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 12:13

    @Motek: ik wens je veel warmte toe. En als je uit de wind kan blijven, dan komt dat ten goede aan de gevoelstemperatuur. Met name de Friezen weten daar alles van! ;-)
    Ook een heel goed weekend.

  49. Jan Bouma 23 maart 2012 om 13:16

    @King Billy…11:24
    Welnee! Ik maak geen knieval; voor niemand, ook niet P&W. Wat ik wel constateer is dat een ander zich soms zelfs niet bewust is van het maken van die knieval ter wille van de publiciteit inclusief de redacties van dat soort programma’s daaraan hechten.

    Bekend is van Jeroen Pauw z’n opmerking… “dat was al weer een zapmoment!” Wanneer het niet ging volgens de geijkte opvattingen van de succesformule.

    Kijk! Ik ben me bewust dat NIMMER een dergelijke ontnuchterende uitzending van P&W zal worden gemaakt want du moment dat dat gebeurt betekent dat het einde van al dat soort programma’s.
    Immers ook voor de pers en media geldt het motto: “hou jij ze dom, dan hou ik ze arm.” En dan kun je geen alles onthullende uitzendingen daarbij gebruiken.

    ps
    Ik ga nog even wat anders doen. De P&W redactie kan me bellen op 0346-573455 of anders een email zenden. “Geen antwoord is altijd weer wel een antwoord”. Keep that in mind.

  50. King Billy 23 maart 2012 om 13:16

    http://www.nytimes.com/2012/03/23/business/energy-environment/inching-toward-energy-independence-in-america.html?_r=1&nl=todaysheadlines&emc=edit_th_20120323
    Ook de NYT, winning van schaliegas expliciet vermeld.
    Enne, is ooit de vraag gesteld of schaliegaswinning m.b.v. horizontal drilling NIET plaatsvindt onder de Waddenzee bij Vlieland en op Nederlands deel van het continentaal plat? Of aldaar mee wordt ge-experimenteerd en proefboringen plaatsvinden?

  51. Jan Bouma 23 maart 2012 om 13:46

    Omtrent het wel of niet goed functioneren, d.w.z. of dat op acceptabele minimale eisen is gebaseerd van onze rechtsstaat vermeld ik hierbij een link:

    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/11539/strafzaken-meineedrechters-gesaboteerd#more-11539

    Al ruim een jaar geleden was er een kroongetuige tegen Kalbfleisch wier getuigenis gemakkelijk te verifiëren zou zijn. Kalbfleisch vluchtte naar Zwitserland. De rijksrecherche doet sindsdien “onderzoek”. Idem m.b.t. de corrupte liegende rechter Westenberg. Het komt maar niet tot een “in staat van beschuldiging stellen namens het OM” van beide criminelen. Kamervragen daarover door o.a. Gesthuizen van de SP worden niet door Opstelten beantwoord.

    Kijk! Hier zou P&W nu een uitzending aan kunnen wijden.

    Opmerking.
    Ik ben geen blinde aanhanger van Micha Kat op KLOL maar soms heeft hij gewoon gelijk.

    Wat een zooitje.

  52. Annette Lemaire 23 maart 2012 om 16:55

    Prettig die relativering aan het end:)

  53. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 17:19

    @King Billy: Schaliegas is populair in Amerika.
    Ook China ziet het wel zitten: http://www.bnr.nl/topic/beurs/554034-1203/chinese-deal-total-over-schaliegas-in-de-maak
    Horizontal drilling staat volgens mij los van schaliegas (kan natuurlijk wel gecombineerd worden).
    Uitstekende methode om stiekum bij de buurman de grondstoffen letterlijk onder de neus weg te pompen.

  54. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 17:21

    @Jan: je kent mijn reserves tegen de rechtspraak. Dit zou zo maar weer een voorbeeld kunnen zijn.
    Maar hopen dat de geluksfactor in jouw rechtspraak een beetje op peil blijft. Je weet maar nooit, blijft deels een loterij.

    Wat een bende!

  55. Aad Verbaast 23 maart 2012 om 17:23

    @Annet: alles is gelukkig relatief in het leven. :-)

  56. King Billy 23 maart 2012 om 22:30

    Re schaliegas in USA en China allemaal bekend. Olieconcerns duiken er bovenop in China. Totale landschapsverwoesting in de VS. Niet voor niets dat in een recent verschenen rapport werd vermeld dat medewerking van landeigenaren een voorwaarde is vanwege het grote aantal boor- en winningsputten. Op de Noordzee, NL-deel, wordt fracking toegepast.
    Een paar links:

    http://www.nogepa.nl/nl/nieuwsitem.aspx?Action=View&id=190

    3650 mtr diep, 1450 mtr horizontaal, tight gas reservoir. Fracking.
    http://www.nogepa.nl/nl/nieuwsitem.aspx?Action=View&id=193

    Position paper van Nogepa:
    http://nogepa.campaigns-unlimited.com/Home/OliegasinNederland/Borenfrackenonconventioneelgas.aspx

    http://www.nogepa.nl/nl/Home/OliegasinNederland/Wetenregelgeving.aspx

    http://www.nogepa.nl/nl/nieuwsitem.aspx?Action=View&id=156
    Verhagen schort boringen naar schaliegas niet op

    Den Haag, 08-06-2011: Minister Verhagen (ELI) is niet bereid een pas op de plaats te maken met boringen naar schaliegas, zoals de provincie Noord-Brabant en de gemeente Boxtel hem hebben gevraagd.

    ‘De veiligheid voor mens en milieu kan vanwege de ruime kennis en ervaring in Nederland met gaswinningen goed gewaarborgd worden en de risico’s die horen bij dergelijke activiteiten zijn afgedekt in de Mijnbouwwet’, laat Verhagen weten aan de Tweede Kamer.

  57. blutch1 23 maart 2012 om 22:51

    Nederland loopt weer voorop als smerigste landje van Europa.

  58. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 00:59

    @King Billy: mooi lijstje, dank!. Morgen ga ik ze allemaal eens rustig doorlezen.

    Vanavond weer naar een uitzending van Zembla zitten kijken. Over malafide bedrijven die door bedrijven worden ingehuurd om aan verzuimreductie te doen. Verbijsterend!
    http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=58656&cHash=d0cd8c783c4141ed6b8a255e8c139ea4

    Kijken!

    Elke keer weer raak met Zembla. Onderzoeksjournalistiek op eenzame hoogte tussen alle pers in Nederland.
    Schandalig ook natuurlijk dat pas nadat Zembla weer ergens induikt de kamer pas weer wakker wordt.

  59. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 01:01

    @Allen: oh, ja, deze wilde ik ook nog even kwijt voordat ik dit ding afsluit:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7264/Schuldencrisis/article/detail/3230153/2012/03/23/Noodfonds-eurolanden-naar-700-miljard-euro.dhtml
    Nog even terugkomend op het ESM verhaal van de vorige blog, en de salamitactieken waar we het al eerder over hadden. Dokken zullen we!

  60. King Billy 24 maart 2012 om 09:03

    ‘Afsluiten’? Dit is pas de prélude. 700 miljard? 1000 miljard, een biljoen. De eerdere kosten voor het noodverband na het uit de hand gelopen feestje in Ierland, Portugal en recentelijk Griekenland worden ook ondergebracht bij het ESM.
    Dokken bij Draghi, waardoor de staatsschuld oploopt, die niet meer dan 60% van een dalend BNP mag bedragen, krijgen de belastingbetalers en het MKB als eerste nu voor hun kiezen. Banken zijn voorlopig gered, alhoewel ze elkaar nog steeds voor geen cent vertrouwen en draaien de kredietkraan dicht. Ook voor de middelgrote ondernemingen, die a.g.v. daarvan elkaar ook voor geen cent meer vertrouwen. Het crediteuren probleem. Boter bij de vis, anders moeten we werknemers aanmelden bij de staatsfondsen.
    Structureel hervormen is de therapie, maar het kankergezwel mag ondertussen een beetje gecontroleerd dooretteren. De vergelijking met een oorlogseconomie is niet onterecht. Monetaire roofmoord wordt gepleegd.

  61. Jan Bouma 24 maart 2012 om 09:43

    @Billy King…9:03
    @Aad en allen.

    (ter overweging voor vandaag ‘n enkele opmerking)

    Dat de betrekkelijkheid en de relativering van waardeoordelen buiten kijf staat lijkt me een onomstreden feit. Zo zijn er bijvoorbeeld Amerikanen die menen dat hun begrotings- en handelstekort op beider balansen slechts een papieren zaak is die “op papier staat” en dus… de kachel in kan! De FED drukt gewoon extra dollars bij die als koopkrachtwaardig worden uitgegeven. Geen inflatie. Dat standpunt resulteert in “het bewijs” dat de Obama-administratie levert met het filmpje “the road we ‘ve travelled”. Zie hierboven.

    Er dienen zich nochtans aan andere waardeoordelen over het wel of niet goed functioneren van onze hedendaagse Westerse maatschappij. Van belang is wel dat we onderkennen dat dat geen universeel geldend waardeoordeel oplevert voor de rest van de wereldbevolking en de naties. Er blijkt een discrepantie.

    Wat is “tekort”, wat is “teveel””? De Chinezen bijvoorbeeld claimen vooralsnog hun “achterstand” m.b.t. hun aandeel en consumptie in de totale wereldkoek t.o.v. de Westerse/Amerikaanse wereld. Blijkbaar, zo menen zij, wordt ook hun “geluksbeleving” daaraan verbonden. Idem reageert de rest van de wereldbevolking. Feit is dat elke wereldwijde milieuconferentie – Kyoto – Kopenhagen – Brazilië – Durban – tot mislukken gedoemd was.

    Logisch. Er stond geen opportunistisch-vrije wereldraad aan het roer van het wereldschip de Titanic tijdens die conferenties maar egotrippende, op verkeerde basis gekozen, nationalistische leiders.

    Men amusere zich verder; zolang het nog kan.

  62. Jan Bouma 24 maart 2012 om 09:49

    Nog vergeten. Morgen weer een willekeurige bladzijde uit het Boek der Boeken. Stay tuned.

  63. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 10:01

    @King Billy:
    Precies wat ik bedoel met salamitactiek. Wat ik al voorspelde gebeurt nu al, voordat het voorstel is geaccepteerd en de deuren geopend wordt al besloten het bedrag op te hogen. Er zullen nog veel meer voorstellen komen het nog verder op te hogen. Alles op zijn tijd zoals Schäuble al aangaf in het beroemde filmpje.

    Nog een bericht wat de kranten niet haalde, en de kamer ook niet trouwens. Allemaal onterecht.
    Warlord Generaal David Petreus is gisteren Ridder in de Orde van Oranje Nassau met de zwaarden geworden! Als erkenning voor zijn bijzondere verdiensten voor Nederland tijdens zijn verschillende militaire commandantschappen, in het bijzonder tijdens de missie in Afghanistan. Defensieminister Hans Hillen reikte de onderscheiding uit.
    Hij sloot zijn dankspeech af met de woorden “Nederland, voor altijd”.

    Elke morgen sta ik op met de hoop dat het niet nog gekker kan worden. En elke dag blijkt dat dat weer ijdele hoop is!
    http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/03/16/46193938/Amerikaanse_generaal_Petraeus_koninklijk_onderscheiden

  64. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 10:10

    @Jan: je zou toch denken dat de wet van de communicerende vaten ook van toepassing zou moeten zijn op de samenleving. Helaas is die algemene natuurwet niet van toepassing op de menselijke natuur. De politici beloven bergen, maar leveren diepe dalen.
    In de vrije tijd klussen ze bij om de geldpersen te bedienen. Die natuurlijk net zo snel weer in de verkeerde zakken terecht komen.

    Maar er is ook goed nieuws: morgen gaat de zomertijd in. Scheelt in ieder geval weer een uurtje ellende.

  65. King Billy 24 maart 2012 om 10:15

    @Bouma. De eigenaren van de Titanic kozen in overleg met de baas aan boord bewust een uiterst riskante koers, met vooraf bekende risico’s, om de Blauwe Wimpel veroveren. Dat mislukte jammerlijk. De heroische ondergang, met alle leed, was slechts een gevolg van deze keus.
    Een en ander had voorkomen kunnen worden door een behoudender koers te varen.
    In relatie tot de euro hadden politici dit ook kunnen doen. Ze waren bijtijds gewaarschuwd.
    Voor hetzelfde geld was de staatsschuld nu zo’n 40% van het BNP en zouden we nog steeds tot groot genoegen van de periferie in West Europa reisjes ter verpozing reisjes ondernemen naar
    deze landen.

  66. King Billy 24 maart 2012 om 10:21

    Gôh, Petraeus. NYT meldde dit al een tijdje geleden. Vond ‘t sop eigenlijk de kool niet waard. Koninklijke onderscheidingen als beloning voor succes roept onmiddelijk de vraag op wie daarvan de pineut is geworden.

  67. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 10:37

    @King Billy: ik blijf het wel verbijsterend vinden dat je blijkbaar een groot lint (zelfs grootkruis met de zwaarden) kunt ontvangen van Nederland als je leiding hebt gegeven aan een illegale oorlog, Nederland hebt gechanteerd om daar aan mee te doen, en na tien jaar moet toegeven dat het nog steeds een totale (en groeiende) chaos is daar.

    Zal wel door een spindoctor bedacht zijn om een wit voetje te halen bij de Amerikanen.

    Wilders presenteert zijn boek op 1 mei in New York. Nou ja, zijn boek. Zal ook ingefluisterd zijn door zijn Amerikaanse sponsoren. De reden dat het daar wordt gepresenteerd. http://www.geertwilders.nl/

  68. Jan Bouma 24 maart 2012 om 10:40

    @King Billy…10:15
    “achteraf, en met de wijsheid van nu… (zo wordt gezegd) heeft men altijd de wijsheid in pacht..!”
    @Aad..10:10…”idem”.

    Het is m.i. voorbehouden aan wetenschappers als historici, antropologen, filosofen, etc. HET OORDEEL te laten over de koers van het wereldschip ‘de Titanic’. De koers moet dan 180o de andere kant op. In ieder geval niet op de klippen of tegen een drijvende ijsberg.

    Ik ben bekend met het verhaal over de Titanic. Het onzinkbare geachte schip. Dat het te onder ging was uiteindelijk te wijten aan het niet incalculeren van de risico’s die voornoemde wetenschappers hadden kunnen duiden.

    Nu dient zich aan in de wetenschap die van de futurologie, over de toekomst. Bij uitstek dient men dan alle van belang zijnde parameters daarin te betrekken. Waaronder die van de demografische ontwikkelingen.

    ps
    ik ga nog even wat anders doen..; tot morgen!

  69. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 11:04

    @Jan: allemaal leuk en aardig natuurlijk. Maar het zou natuurlijk bijzonder aan te bevelen zijn dat de verkregen wijsheid (achteraf) ook eens daadwerkelijk zou worden ingezet. In plaats van overboord gegooid te worden. Om vervolgens net zo hard weer de boot in te gaan.

    Maak er een mooie dag van. Het is een mooie dag om te schoffelen en te zaaien!

  70. Jan Bouma 24 maart 2012 om 11:35

    @Aad…11:04
    Ik neem je antwoord nog even mee. Kijk! Ook ter zake je advies om te gaan “schoffelen en zaaien” in de wereldtuin kan ik dat niet zonder de verworven kennis van de wetenschap. Wil ik een evenwichtige biotoop bewerkstelligen ontkom ik er niet aan om middelen (van de wetenschap) als MCPA en ROUNDUP toe te passen. Ga er maar aanstaan zonder… De wereldtuin zou nog slechts bestaan uit distels en brandnetels en mijn erf zou ondoordringbaar begroeid zijn met onkruid. Voordeel is wel dat de deurwaarder dan mijn deur niet kan vinden…; maar dit terzijde! :)

    Nu zou kunnen blijken op termijn dat al die wetenschappelijke vondsten uiteindelijk toch desastreus blijken te zijn voor de totale beoogde biotoop; de wereldtuin. Maar… de diversiteit van de soorten neemt niet toe maar af… Dan sta je dus voor het dilemma dat gekozen moet worden voor het “laissez faire”; er is geen beheer mogelijk van de wereldtuinbeheerder of het toepassen van de beschikbare middelen om in te grijpen.

    Wat te doen?

    Ziedaar ook het dilemma van alle beheerders (die zich als zodanig opwerpen). Zie verder m’n boek pg. 100 – 130 wanneer Mithras wandelt door mijn wereldtuin. Plus nog vele andere verwijzingen.

    Tot later..; ik moet wat anders gaan doen.

  71. blutch1 24 maart 2012 om 12:40

    Schoffelen? zonde, distels en brandnetels voorkomen indringers. Je strooit er nog wat hennepzaadjes tussen en je kunt heerlijk van je tuin genieten zonder pottenkijkers. Daarbij zijn hennep en brandnetels zeer veelzijdige planten met tal van toepassingen. Als dit gemeengoed wordt gaat Monsanto failliet. Nog een reden om te juichen. Ik ga lekker een boek lezen in de zon, glaasje wijn erbij. Ik doe niet mee met de crisis. :)

  72. King Billy 24 maart 2012 om 13:08

    @Bouma 10.40. Juist omdát de technische tekortkomingen én bedreigende omgevingsfactoren bekend waren, had men een behoudender koers moeten varen. Net zoals de euro, werd evenwel het risico genomen om ‘en passant’ ook de Blauwe Wimpel te veroveren. Gezond verstand moest het afleggen tegen roem en eer. Zo ook met de euro, die met veel bombarie werd gelanceerd.
    De enige overeenkomst die ontbreekt, is dat de scheepsbouwingenieur met zijn droom ten onder ging.

  73. King Billy 24 maart 2012 om 13:27

    Enfin, het idee van Blutch1, is niet slecht, op naar het terras, met laptop en een DVD’tje met http://en.wikipedia.org/wiki/Forrest_Gump
    Misschien komt ’t allemaal nog goed, alhoewel Steve Jobs ook aan kanker stierf.

  74. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 17:47

    @Jan: maar je woont toch op een ideale plek? Als de wind goed staat dan waait en sproeit die MCPA en ROUNDUP zo je tuin over vanuit die gifbelt. Kom er nog maar eens om.
    Nooit gemerkt dat er wel heel bijzonder mutaties in je wereldtuin groeien?

  75. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 17:52

    @Blutch1 en @King Billy: Heren van het goed leven, ik lees het al weer.
    Hoog tijd dat ik me ga aansluiten. Vanmiddag maar eens de korte box uit de mottenballen gehaald.
    Prachtige lentedag weer. Je kan de stembus al ruiken!

  76. King Billy 24 maart 2012 om 18:17

    Stembus? Tilt het kabinet het slechte nieuws daarom over het feestje van de Oranje’s heen?
    ‘t Zal toch maar gebeuren dat 30 april een tot een landelijke protestdag wordt gebombardeerd en een pop, die verdacht veel lijkt op V.d. Staaij aan de hoogste kerkhaan wordt opgeknoopt.

  77. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 18:27

    @King Billy: het rapport dient uiterlijk op 30 april in Brussel te liggen.
    Maar ja, is natuurlijk ook een boterzachte eis.

    Wel een uitstekend idee natuurlijk om 30 april alvast tot landelijke actiedag uit te roepen.
    Ik roep bij deze dan ook alle Nederlanders op om (bij voorkeur gehuld in een oranje kledingstuk) ergens een stuk trottoir te bezetten, dan wel langs een bezet trottoir te gaan lopen.

    Zou toch een enorm succes moeten worden!

  78. King Billy 24 maart 2012 om 18:39

    http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/0,1518,823468,00.html
    Het gaat erom spannen of de Bundestag, hoofdelijke stemming, akkoord gaat met 500 miljard voor het ESM. Moet opnieuw in stemming worden gebracht omdat Merkel en Schäüble slechts een mandaat hebben voor 211 miljard.

  79. Aad Verbaast 24 maart 2012 om 19:20

    @King Billy: ik kan zelfs (met een beetje pijn en moeite) voorstellen dat een noodfonds zelfs nog met hogere bedragen zou moeten worden gevuld.
    Wat ik me helemaal niet kan voorstellen is dat er aan breinrot leidende figuren zijn geweest die dit willen laten beheren onder de voorwaarden die nu zijn opgesteld in het ESM verdrag.
    Toch niet te geloven dat een parlement al op basis van deze kennis akkoord gaat (een “mandaat”) met 211 miljard?
    Onafhankelijk van het bedrag zou dit verdrag meteen naar de prullenbak moeten worden verwezen!

  80. King Billy 24 maart 2012 om 20:01

    re 19.20. =Onafhankelijk van het bedrag zou dit verdrag meteen naar de prullenbak moeten worden verwezen!=
    Uiteraard, dit is vragen om problemen, die ver uitstijgen boven het EFSM, als de boel scheef loopt.
    Re DLD: Recent verkiezingen in Saarland. Merkel’s coalitiegenoot FDP, een neo-yuppen club, weggevaagd. Hetzelfde staat te gebeuren in NRW en Sleeswijk Holstein. Daarmee stevent DLD aan op vervroegde verkiezingen en komt, wat iedereen eigenlijk wil, een coalitie regering CDU/SPD in zicht. Bovendien zijn de Groenen zijn ook coalitie ‘fähig’.
    Mocht dat gebeuren, dan heeft dit zijn weerslag op de politieke verhoudingen in Nederland en heeft Rutte een probleem erbij.

  81. Aad Verbaast 25 maart 2012 om 00:18

    @King Billy: Ook in Duitsland spannend dus. Die stembusfabrikanten konden wel eens een topjaar gaan beleven. Niet aan te slepen als dit nog even zo daar gaat.

    Vanavond niet veel nieuws overigens. Wel weer leuk om een reportage te zien (NOS) van het SGP congres. Eerste keer dat er camera’s bij mochten zijn.
    Een zaal met enkel mannen die het eens zijn dat er hervormingen moeten komen :roll:

    Verder: Monti drinkt een glaasje wijn en is bang voor besmetting.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2800/Europese-Unie/article/detail/3230719/2012/03/24/Monti-EU-bang-voor-besmetting.dhtml

    Morgen weer een dag. Je kan er de klok op gelijk zetten natuurlijk.

  82. blutch1 25 maart 2012 om 08:39

    Monti, een ex-Goldman Sucks en niet gekozen, gaat nu ook nog Spanje met een gekozen premier, vertellen wat het nog meer moet doen.

  83. Jan Bouma 25 maart 2012 om 08:49

    Waar men ook de klok op gelijk kan zetten is mijn zondagochtendbijdrage. De at random generator gaf aan pg. 7. Het is wat het is. Pg. 7 luidt in z’n geheel:
    ==
    “..notities, beschouwingen, commentaren en soms absurdistische beschrijvingen zult u hopelijk altijd die ‘rode draad’, die zoektocht naar de integriteit en de waarachtigheid blijven herkennen. Dat er daarbij wat harde noten gekraakt worden is wel zeker. En verder…

    Zou u via een zoekmachine de naam en het woord ‘Mithras’ (of Villa Mithras voor Nederland) intypen krijgt u connotaties die ontspringen via de Oudheid in het Perzische Rijk (2500 a 3000 BC) en Mithras-tempels uit de Romeinse Tijd in Europa naar de actualiteit van nu.
    De ontstaansgeschiedenis van Villa Mithras (Nederland) begint midden jaren ’70 van de vorige eeuw en ik zal u de details besparen van de strijd die geleverd moest worden totdat dan eindelijk midden jaren ’80 daadwerkelijk met de bouw ervan kon worden begonnen. Mithras als ‘oorlogsgod’ – volgens de Romeinen (dit was een onjuiste betiteling) – bleek dan ook een goede naamgeving voor het eclectische gebouw dat dienst zou gaan doen als een centrum van kunst en cultuur en tevens symbool moest zijn voor ‘de waarheidsvinding’ in algemene zin. Ter zake die ‘waarheidsvinding’ vindt u een weerslag in dit boek. En tegelijkertijd, dit gezegd hebbende, verandert daardoor het fictieve gehalte. Alle data en feiten zijn verifieerbaar. Zo sprak ik bijvoorbeeld inderdaad Bolkestein (u komt hem tegen als Sprits.Bonestaak@cec.eu.int in de ‘weekly’) op het Binnenhof en schreef hij zijn fabel over mij op 18.06.1988 in dat Hollands Dagboek (NRC) en over een keerpunt in de geschiedenis. Andere feiten zijn zoveel mogelijk weergegeven met de data van de verzonden e-mail. Dit is een boek dat u nooit uitgelezen krijgt, maar waarop u wel kunt reageren middels de website http://www.villamithras.com en met de vermelding van uw unieke getal dat in uw boek staat. Ik beloof u hoe dan ook een reactie.

    Wat de kritiek betreft zal ik u vast wat gras voor de voeten wegmaaien. Met zelfspot komt men ‘n heel eind; zo vind ik – bijvoorbeeld – dat het voorgaande maar een “dor stukje” is geworden. Wel met veel informatie; informatie is meestal “dorrig” van aard. Voor nog meer, alreeds beantwoorde, kritiek verwijs ik naar “de recensie” van de recencenten*)
    *)…en dit laatste woord is goed geschreven).

    Jan Bouma

    *)..die CIA-grap…
    Heb zelfs begrepen dat Bush en zijn persdienst deze grap gejat hebben want ik zond hem, toen de VN-inspecteurs maar niks konden vinden, via zijn toenmalige ambassadeur Sobel al de wereld in zo’n jaar VOORDAT de Irak-oorlog uitbrak… Bush en zijn regering kunnen nog veel meer “grappen” vinden in dit boek! (Sic!)

  84. Aad Verbaast 25 maart 2012 om 09:16

    @Blutch1: zal ook wel iets met die besmetting te maken hebben ;-)

    @Jan: deksels! De @randomgenerator heeft dan toch maar weer de juiste pagina gevonden. Pagina 7 die in het kort even formuleert wat de formule van de Mithras villa is (I-factor).
    Nou kan er natuurlijk over getwist worden (zie ook de rechtszaak) of het een succesformule is, maar dat horen we volgende maand. Je dacht in ieder geval nog het te kunnen verkopen middels het schrijven van het boek.
    Dat is nu wel heel anders. Je hebt het zo goed verkocht (v-factor), dat de gemeente maar blijft volhouden van wel! :roll:

    Maak er een mooie dag van, wel een beetje opschieten, want die is zomaar een uur korter dan normaal.

    N.B. WP heeft het nog niet eens in de gaten zie ik. Moet ik zelf weer aan de knoppen gaan zitten dat te herstellen.

  85. Aad Verbaast 25 maart 2012 om 11:24

    Testje om te kijken of de tijd nu wel klopt. Sommige software jongens moet je ook alles uitleggen (zie plaatje hierboven)..

    N.B: test geslaagd. Ik zal ze een rekening sturen. Deze keer zonder voorrijkosten. Zo ben ik dan ook weer wel.

  86. King Billy 25 maart 2012 om 19:32

    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ezb-chef-mario-draghi-bringt-dieser-mann-uns-inflation-11696267.html
    Draghi is met een charme offensief in DLD bezig:
    ‘’Vergangene Woche sah man ihn gleich zwei Tage lang mit ausführlichen Interviews in der „Bild“-Zeitung. Nächste Woche folgen dann Schlag auf Schlag Auftritte in Berlin beim Jahresempfang der privaten Banken am Montag und am Dienstag in Frankfurt bei der Atlantik-Brücke, einer Organisation zur Vertiefung der deutsch-amerikanischen Freundschaft.
    Draghis Botschaft ist überall dieselbe: Der 64-jährige Italiener, seit November oberster Währungshüter der Eurozone, will die Deutschen mit einer Charmeoffensive für sich gewinnen”
    ‘’Schon der Ökonom Friedrich August von Hayek wusste, als er vor 42 Jahren ein Essay („Lässt sich Inflation noch vermeiden?“) dazu verfasste: Die Inflation zu stoppen ist kein „technisches“, sondern ein „politisches Problem“.
    Met een grafiek, waar de inflatie duidelijk hoger ligt dan de cijfers van de ECB. Een ECB met een raad waar de zuidelijke landen de meerderheid hebben. Naast schuldvereffeningen aan de lopende band is inflatie ook handig.
    Daar zal Weidmann niet blij mee zijn.

  87. blutch1 25 maart 2012 om 20:19

    Dan ook nog zo’n Blachard die zegt de doelstelling op 4% inflatie te zetten. Dat is en blijft pure diefstal. De Maffia is er niets bij.

  88. blutch1 25 maart 2012 om 20:20

    Blachard= Blanchard.

  89. King Billy 25 maart 2012 om 20:44

    Blutch1. Dit artikel duidt op een tweesporenbeleid: deflatie in de zuidelijke landen, inflatie in de vijf landen waarop de eurozone ronddobbert.

  90. blutch1 25 maart 2012 om 21:29

    Jaja, en doet de ECB dan de rente omhoog of omlaag? De ECB kan maar 1 ding tegelijk en dan hopen dat het vanzelf goedkomt. Maar het systeem zit zo in elkaar dat een afwijking steeds sneller gaat wegens gebrek aan automatische balansmechanismen.

  91. King Billy 25 maart 2012 om 22:04

    Moet je opletten wat gebeurt zodra het ESM is opgetuigd. Ruim toebedeelde bevoegdheden, dubieuze politici aan het roer, Draghi officieel slechts toehoorder en http://de.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dibelius (alleen Duitse wikipagina) die staat te trappelen van ongeduld.
    Dat kan heel snel gaan.

  92. Aad Verbaast 26 maart 2012 om 00:37

    @Blutch1 en @King Billy: niet onverwacht dat Draghi met een charmeoffensief bezig is.
    Er moet hard aan de V-factor gewerkt worden.
    Basisdoelstelling van de ECB: inflatie iets onder de 2% houden in Europa.
    Conclusie: missie gefaald.
    Nog een doelstelling die hopeloos de mist in gaat: op treden middels Target2 als “settelement service provider”. Niks “settlement”..

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Centrale_Bank
    ==
    De ECB heeft de hoofddoelstelling kwantitatief gedefinieerd, zodat het publiek kan beoordelen of het beleid ten aanzien van de eenheidsmunt succesvol is. Prijsstabiliteit is gedefinieerd als, op de middellange termijn, een jaarlijkse stijging van de prijzen van onder, maar dichtbij 2%. De 2% dient als buffer ten opzichte van een situatie van deflatie.
    Op het vlak van grootbetalingssystemen speelt de ECB een actieve rol door via het aanbieden van het TARGET-systeem op te treden als settlement service provider voor de Europese betaalsystemen van de EBA, aan de andere kant door toezicht te houden op het betalingsverkeer via Steps2, door de liquiditeitspool van de banken te beheren.
    ==

    Een grootbankier die zijn targets niet haalt. Dan moet je natuurlijk lullen als brugman om dan je kop nog boven water te houden!
    Althans in de normale bankwereld. In de politiek is alles mogelijk natuurlijk.

  93. Jan Bouma 26 maart 2012 om 07:18

    @Aad…..9:16………van gisteren.
    Ik ben ervan overtuigd dat de random generator pg. 7 koos omdat die ook een cruciale rol speelt in mijn proces. Het Gerechtshof Arnhem heeft daarmee te maken i.v.m. het zgn. “Nieuwe Kerk-arrest”; zie Google. Ingewikkelde materie.

    Over jullie hobby (…) het aantonen dat de financiële systemen niet (meer) voldoen wil ik nog even verwijzen naar Bernard Wientjes gisterenochtend in Buitenhof. De man vertelde met droge ogen “dat indien Nederland de triple A status gaat verliezen dat er dan miljarden extra bezuinigd moeten worden…” Kijk! Een beter bewijs is nauwelijks denkbaar dat ik gelijk heb inzake een noodzakelijke herziening van de gehele financiële sector, de financiering, de opslag van extra renteverhogingen wegens het ZOGENAAMDE hogere risico dat de debiteur heeft, de bonussen van de heren bankiers, de stompzinnigheid dat de beleggers en financiers niet begrijpen dat ze door hun hogere eisen tegelijkertijd de economie om zeep helpen en dat ze dus in hun eigen staart bijten, de stompzinnigheid van politici die nog steeds menen het primaat te moeten laten bij de financiële sector en naar de pijpen te dansen van de financiële sector. Etc., etc., etc.

    Kijk! Herman Wijffels mag dan wel gelijk hebben met een revolutionaire nieuwe aanpak door de financiële sector (sustainable finance) maar dan zou Wijffels wel eerst m’n boek dienen te lezen waarin de voorwaarden staan voor het welslagen van de r e v o l u t i e…

    Men amusere zich verder.

  94. King Billy 26 maart 2012 om 07:36

    =In de politiek is alles mogelijk natuurlijk.=
    ‘Ja’ en ‘Nee’. Draghi moet roeien met de riemen, die hij heeft. Politici.
    Van beiden een beetje.
    Normale bestuurders met enig verstand van zaken zouden tijdig ingegrepen hebben.

  95. Aad Verbaast 26 maart 2012 om 09:42

    @Jan: duidelijk is dat we jou al overtuigd hebben dat het niet functioneert!
    Maar misschien was je die mening al lang toegedaan, zelfs ver voordat de actualiteit een handje mee ging helpen wederom overtuigende bewijzen te leveren.

    Wientjes heeft ergens wel gelijk. Mits daardoor de rente stijgt. Vorige week nog heeft de Nederlandse staat nog miljarden opgehaald bij een veiling waarbij de rente die daarvoor werd betaald rond de 0 uitkwam. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen als burger. Dan zou de consumptie onmiddellijk de pan uit vliegen.
    Iets waar de politici nu over klagen dat die achterblijft. Vergeleken met hun zeker ja!

    Wijfels met zijn sustainable finance: prima oproep natuurlijk. Vooralsnog een illusie. Het enige wat “sustainable” is, zijn de structurele tekorten van de overheid.

    Kijken wat deze dag weer brengt. Misschien ga ik vandaag de tegels maar eens bewerken met de hogedrukspuit. Er moet immers iemand zijn die het vuile werk opknapt om de boel weer op orde te krijgen. Micro=macro

  96. Aad Verbaast 26 maart 2012 om 09:48

    @King Billy:
    == Normale bestuurders met enig verstand van zaken zouden tijdig ingegrepen hebben. ==
    link: ECB hierboven:
    == De bank geniet volledige onafhankelijkheid bij het uitvoeren van haar taken… De Europese instellingen en de regeringen van de lidstaten zijn gehouden om dit beginsel te respecteren en mogen niet trachten de ECB of de nationale centrale banken te beïnvloeden. ==
    Enkel de president en de 5 directeuren worden (voor een termijn van 8 jaar) benoemd door de lidstaten.
    Inmiddels rotgeschrokken door deze door hun zelf bedachte regeling moeten ze gedacht hebben “dit nooit weer” (denken ze wel eens vaker) en hebben bij de ESM bank heel andere regels bedacht.
    Overigens wel met de gedachte dat de stemmer wel buitenspel dient te blijven. Er zijn grenzen immers!

  97. Jan Bouma 26 maart 2012 om 09:59

    @Aad…9:42
    Je beseft het misschien niet maar je statement == Kijken wat deze dag weer brengt. Misschien ga ik vandaag de tegels maar eens bewerken met de hogedrukspuit. Er moet immers iemand zijn die het vuile werk opknapt om de boel weer op orde te krijgen. Micro=macro == staat bol van allerlei vooraf ingenomen predisposities. Zo veronderstel je dat er een janboel zou zijn als je “de boel” weer op orde wilt brengen. Het “op orde brengen” veronderstelt vervolgens ook een à prioristische aanname dat er “wanorde” zou zijn, vervolgens ga je ervan uit dat iemand “het vuile werk” moet opknappen (terwijl ik dat schoon werk vind). Zo kan men vinden dat groen uitgeslagen, door algen begroeide, tegels een prima en acceptabele toestand is voor tegels.. en dan ga je dus niet met een duur apparaat energie verspillen om ze schoon te spuiten hetgeen immers slechts ook weer een modische opvatting is……. “hoe schone tegels eruit zouden moeten zien…”.

    Kortom: een filosoof plaatst wat kanttekeningen bij je comment. Ja, wel met een :)

  98. Aad Verbaast 26 maart 2012 om 10:57

    @Jan Bouma: onmiddellijk eens dat mijn voornemen/doelstelling vol staat met wat jij noemt predisposities. Gebaseerd op mijn persoonlijke jarenlange ervaringen die uiteindelijk resulteren in “zeg mij waar u voor staat!”.
    Gelukkig kan ik nog in alle vrijheid in de eigen achtertuin zorgen dat de biotoop niet binnen de kortste keren onder-most wordt. Stel je voor zeg dat ik daar eerst een BMD over zou moeten voeren.
    Verder: alles is relatief. Dat jij het “schoon werk” vindt (wat al betekent overigens dat jij ook ervaringsdeskundige bent in het schoonspuiten van de tegels, dan wel dat je geen idee hebt waar je over praat) kan ik me nog wel ergens voorstellen gezien de vuiligheid en vunzigheid zich in de directe omgeving van je landerijen bevindt. Het kan altijd nog erger! :cool:

  99. blutch1 26 maart 2012 om 11:34

    Aad, zeg nou gewoon dat je vorige week met de boodschappen in je hand een rotklap hebt gemaakt door die gladde met mos overgroeide tegels en dat daarbij het potje appelstroop op de grond uiteen barstte waardoor dit nu allerlei stekende, bijtende en prikkende insekten aantrekt die jou het verblijf in de tuin onmogelijk maken. Overigens een beeldende beschrijving van de term “janboel”. ;)

  100. King Billy 26 maart 2012 om 11:36

    =Overigens wel ’700 miljard man is begonnen. Merkel heeft Schäüble teruggetrokken om Juncker op te volgen en nu staat een Spanjool bovenaan het met de gedachte dat de stemmer wel buitenspel dient te blijven. Er zijn grenzen immers!=
    Politieke benoemingen. De rondedans om de ’700 miljard m/?v’ is begonnen. Schäuble heeft zich teruggetrokken omdat de zuidelijke landen hem niet lusten, nu voorgedragen als opvolger van Juncker en staat een Spanjool bovenaan het lijstje.
    Afspraken en deze nakomen had Von Bismarck al veel verstand van. Die zijn er in principe voor om onderuit te komen.
    Nu eerst maar eens volgens afspraak verder met de eigen vijver. Zo niet, breekt vanavond de hel los. Bijna leeg, kikkers afvangen en de modder afzuigen.

  101. King Billy 26 maart 2012 om 11:37

    Dit ging mis in de haast, haal de reactie maar weg.

  102. John J (@_Redstar) 26 maart 2012 om 11:42

    Seks: geweldig idee (score al gauw tegen de 1). Met het risico al gauw tegen de beperkingen van de verkoopkracht aan te lopen.

    Als er iets verkoopt is het wel seks. Enige probleem is eerder met iets origineels te komen.

  103. Aad Verbaast 26 maart 2012 om 11:58

    @Blutch1: komt er wel op neer inderdaad. Uit vervlogen tijden ook nog creatief bezaaid met bielzen. Levensgevaarlijk bij nat weer als de mos woekert.
    En voor de echte @Jan-boel moet je ergens in Maarssen zijn ;-)

    @King Billy: ook al hard aan het werk lees ik.

    @John: Nog eerder?

  104. King Billy 26 maart 2012 om 14:28

    http://www.montesquieu-instituut.nl/9353000/1/j9vvhfxcd6p0lcl/viy1nq0htsmk
    Wim Boost in de VK, 1956, toen kabinet Drees IV met Hofstra als MvF Frau Antje de kaas van ‘t brood nam. ‘Vaarwel Cheeseburger, de Goudakaas is voor de export’.
    Overigens is hier ‘Old Amsterdam’ goedkoper dan in Nederland.

  105. Aad Verbaast 26 maart 2012 om 16:37

    @King Billy:
    Leuk om te zien dat oude spotprenten weer een hoge mate van eeuwigheidswaarde kunnen hebben.

    Inmiddels net weer terug van de Gamma. Het spuiten was geen succes. Vorig jaar dat ding uitgeleend, maar wrs hebben ze het water er niet uit laten lopen en is dat ding bevroren geweest met water er in. Een en ander van binnen gebroken denk ik. Ik zag het toen ik me afvroeg waarom hij het niet zo goed meer deed. Logisch: het water liep zo uit het apparaat, met al de nodige stoomwolken. Daar sta je dan met je voeten in het water. Blij dat ik nog leef!
    Maar ja ik heb de economie weer een extra zetje gegeven. Nieuwe spuit!
    Morgen nieuwe ronde, nieuw geluk.

    Zag zonet in de gauwighied het volgende nieuws voorbijkomen:
    https://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/26/merkel-ziet-toch-mogelijkheden-voor-verhoging-europese-noodfondsen/
    Mooie foto! En ja hoor: de verdeel en heers strategie. Ook al weer in afwijking van het ESM contract.

    En alsof we al niet meer genoeg moeten ophoesten, eist de VS ook nog dat we mee blijven betalen aan hún mislukking: https://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/26/merkel-ziet-toch-mogelijkheden-voor-verhoging-europese-noodfondsen/

    Dan deze nog: gewoon de telefoon niet meer opnemen (“zwaar diplomatiek geschut” noemen ze dat ook nog) als iemand je aan de jas trekt over mensenrechten. https://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/26/israel-verbreekt-betrekkingen-met-vn-mensenrechtenraad/

    Wat een zooitje, wat een bende!

  106. Marjelle 26 maart 2012 om 19:16

    Ideeen zat, enthousiast over sommige dat ook, maar een verkoper zal ik nooit worden, ik heb soms eerder de neiging om uit te leggen wat niet kan of de nadelen zijn en me iets te bescheiden op te stellen. Aan dat laatste wordt hard gewerkt (weg ermee): ik kan het!, ik wil het, ik doe het. ;) Succes kan ik zeker gebruiken, dank daarvoor en jij natuurlijk ook veel succes!

  107. Aad Verbaast 26 maart 2012 om 21:05

    @Marjelle: je blogs volgend kan je links en rechts wel wat succesjes gebruiken ja. Al was het maar ook van die olifanten verlost te zijn naast de RSI natuurlijk.
    Aan je verkoopkracht wordt hard gewerkt lees. Nu nog een beetje geluk, en het komt helemaal goed!

  108. King Billy 26 maart 2012 om 21:44

    Blutch1 Geen zorgen. Wordt ook opgelost in Brussel. Op het Nato hoofdkantoor.
    @Aad verbaast. Donderdag is het debat in de Bundestag. Uit de dagelijkse nieuwsbrief van de BT:
    ‘Schließlich wollen die Fraktionen mit dem Gesetzentwurf zur Änderung des Bundesschuldenwesengesetzes (17/9049) die Möglichkeit schaffen, Umschuldungsklauseln in die Emissionsbedingung des Bundes einzuführen.
    Über die drei Gesetzentwürfe der Koalition wird der Bundestag erstmals am kommenden Donnerstag debattieren.’

    Het laatste woord daarover is nog niet gesproken. Was ook op het 8-uur journaal. Evenzo de Piratenpartij. En de FDP uiteraard. De laatste foetsie uit een van hun oorspronkelijke bolwerken, Saarland.

  109. blutch1 26 maart 2012 om 21:51

    En wordt dit ook in Brussel geregeld?

    REVEALED: HOW VENIZELOS REGIME SECRETLY REMOVED 70% OF MAJOR HOSPITAL, UTILITY & UNIVERSITY BANK ACCOUNT FUNDS TO PAY BONDHOLDERS

    http://hat4uk.wordpress.com/

  110. ejwblog 26 maart 2012 om 22:17

    Beste Aad, ik ben niet goed in cijfers en berekeningen.
    Wil wel mijn waardering uitspreken over je blogs
    Ze lijken me een moeilijk karwei en dan ook nog al die reacties beatwoorden
    Petje af.

  111. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 00:45

    @ejw: rekenapparaat doet wonderen natuurlijk. Wel even bedenken dat alles wat je er in stopt er ook weer uitkomt. Wordt nog wel eens vergeten ;-)

  112. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 00:57

    @Blutch1: die komt zeker even kijken of er nog een eilandje binnen te halen is voordat ze ingeleverd moeten worden om hun schulden af te betalen.

    Maar ja, Griekenland even wat rustiger, en meteen zijn alle ogen op Spanje gericht. Monti vandaag al met die sneer richting Spanje.
    Ze moeten nu op korte termijn 40 miljard extra (!) gaan bezuinigen. Ga er maar aan staan.

    @King Billy: ook daar wordt het met de dag spannender. Hoe lang kan Merkel dat nog allemaal volhouden?

  113. Marjelle 27 maart 2012 om 01:01

    Klopt, Aad, van alle kanten zijn ze welkom. ;)
    Weg met de olifanten en rsi, yes, that would be lovely…

  114. King Billy 27 maart 2012 om 06:58

    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/kommentar-die-rote-linie-11698694.html
    Tatsächlich übersteigt die deutsche Haftung die vom Bundestag gezogene Grenze längst um ein Vielfaches. Aber die Risikobilanz der Europäischen Zentralbank und die unglaublichen Kredite zwischen Notenbanken sind für Berliner Politiker tabu.

    Dat wordt morgen nog leuk in Berlijn.

    Euro-Bonds! Alle, maar dan ook alle staatsschulden van alle euro-landen op één grote hoop. En niet alleen van de Club Med landen. In het EFM uiteraard. Fiscaal Pact is Fiscaal Pact.
    Pampus en Rottum onder andere als onderpand.

  115. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 09:23

    @Marjelle: gaat vast allemaal goed komen. Ineens en op een onverwacht moment gaan de hoofdprijzen vallen!

    @King Billy: er wordt al langer geroepen om die eurobonds. Maar ik zie het nog niet komen. 1 munt, nou vooruit, maar ook 1 rente?

    Maar er is ook goed nieuws. Althans volgens DNB. Nederland is ineens 70 miljard rijker! Door creatief boekhouden, maar toch. Ze moeten toch ergens wat ‘rijkdom’ vandaan halen. Uit het buitenland dus:
    http://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/dnbulletin-2012/dnb270308.jsp

    En de zon schijnt weer. Het kan allemaal niet meer op. Die gaat niet voor niks op immers.

  116. Jan Bouma 27 maart 2012 om 09:33

    @Aad…26 maart…9:42 uur…in reactie op mijn comment van 7:18 uur… inzake Wientjes, de positie van het Ned. bedrijfsleven.

    ter overweging voor vandaag; enkele opmerking.

    Als je stelt == Wientjes heeft ergens wel gelijk. Mits daardoor de rente stijgt. Vorige week nog heeft de Nederlandse staat nog miljarden opgehaald bij een veiling waarbij de rente die daarvoor werd betaald rond de 0 uitkwam. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen als burger. Dan zou de consumptie onmiddellijk de pan uit vliegen. Iets waar de politici nu over klagen dat die achterblijft. Vergeleken met hun zeker ja! ==

    volstaat niet “heeft ergens gelijk”. Kijk! Ik stel aan de orde, ter discussie, de suprematie die wordt toegekend aan de financiële sector om “geld” als een zogenaamd spaarzame commodity ter beschikking te stellen. Het beschikbaar stellen van “geld” geschiedt door de corrupte criminele uitbaters van “geld” en uiteraard maken zij, bieden zij, hun “product” zo exclusief mogelijk aan teneinde een zo’n hoog mogelijk rendement erop te behalen. Tot zo ver duidelijk. Anderzijds gaat het slechts om “bedrukt papier” waaraan – hoe vreemd ook – koopkracht wordt toegekend. Mijns inziens dienen hier dus wat kanttekeningen bij geplaatst te worden in dezelfde zin dat men ook het gedrag van andere notoire criminelen beoordeelt. Ten eerste is dan aan de orde de legitimiteit van de autoriteit van ECB, DNB, ofwel de monopolisten op het gebied van de gelduitgifte.

  117. King Billy 27 maart 2012 om 09:45

    http://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/dnbulletin-2011/dnb256487.jsp
    In dezelfde nieuwsbrief een publicatie over in-en uitgaande investeringen, waar Nederland uitgaand nr. 1 staat .
    Opvallend zijn de uitgaande investeringen van China en Hong Kong in de Maagdeneilanden. Honderden miljarden! Nederland is toch ook een belastingparadijs? En we krijgen nix van de Chinezen! Althans, blijkbaar niet vermeldenswaard. Calimero, Calimero…

    @Bouma. Als Weidmann obligaties uitgeeft, betalen de banken als dank rente TOE….

  118. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 10:03

    @Jan: toeval bestaat niet. Kom ik net een artikel tegen wat goed aansluit bij jouw betoog:
    “Domme bankiers gevaarlijker dan graaiende bankiers”
    Geschreven door een hoogleraar financial ethics aan de Rijksuniversiteit Groningen.
    Zijn conclusie: allemaal onkunde.
    Maar ja dat wisten we al lang natuurlijk. :-)
    http://www.refdag.nl/opinie/domme_bankiers_gevaarlijker_dan_graaiende_bankiers_1_632335

  119. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 10:08

    @King Billy: 3700 miljard uitgaand, en 3000 miljard ingaand.
    Interessante getallen natuurlijk.
    Ik stel onmiddellijk voor om een investeringsbelasting te gaan heffen. Met terugwerkende kracht.
    1% (schijntje natuurlijk).
    Dat levert de schatkist toch al gauw 67 miljard op. Kunnen de heren in het Catshuis ook meteen naar huis.
    De kunst van het leven is om het simpel te maken.

  120. blutch1 27 maart 2012 om 10:10

    @Aad, ik begrijp werkelijk niets van de DNB. Hoezo is Nederland rijker als buitenlandse vestigingen van Nederlandse bedrijven hoger worden gewaardeerd? Dat bedrijf is rijker, maar Nederland niet. Ik reken me toch ook niet rijk met jouw banksaldo.
    Of is de overheid al zover dat ze het plan hebben alles eenvoudigweg te confisqueren.

  121. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 10:45

    @Blutch1: creatief boekhouden schreef ik toch?
    Maar ergens wel terecht dat overzeese bezittingen worden meegeteld. Jij komt er toch ook niet mee weg dat al je miljoenen op een buitenlandse bank staan? De Nederlandse fiscus weet je te vinden ;-)

  122. blutch1 27 maart 2012 om 11:25

    @Aad, als ik miljoenen had zou ik gebruik maken van de Noordeinde route. Dag fiscus.

  123. King Billy 27 maart 2012 om 11:58

    @bouma. Re 09.37. Door van het overschot aan papier muntbiljetten te drukken, heeft het tenminste nog enige waarde.
    Las ergens dat de Cammorah een miljard aan muntbiljetten hebben gedrukt. Hoezo monopolie?

  124. King Billy 27 maart 2012 om 12:05

    @Aad verbaast. re 10.08. Doorlezen, en dan worden Shell, Unilever, Ahold genoemd. Voeren ‘Koninklijk’ in hun vaandel. Blutch1 heeft gelijk met ‘Dag fiscus’.

  125. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 12:49

    @Blutch1: het enige adres wat niet voorkomt in de distributielijst van de belastingdienst is het Kookhuis. Ze wonen niet voor niets op het “einde”.

    @King Billy:
    De Guardian houdt ineens een live-blog bij over de eurocrisis!
    Is het al zo spannend?
    http://www.guardian.co.uk/business/blog/2012/mar/27/eurozone-crisis-live-merkel-greece-exit

  126. King Billy 27 maart 2012 om 13:11

    @Aad verbaast. Dank link. Gaat in Excel schakelprogramma.

    Even iets anders: Beetje lang, maar kan een grinnik niet onderdrukken.

    Een gefrustreerde reactie op een artikel in De Pers. http://www.depers.nl/binnenland/639790/VVD-blijft-af-van-renteaftrek.html
    Onze financiële positie is zeer onoverzichtelijk geworden dankzij de toepassing van de Arbeidswet, de Auteurswet, de Horecawet, de Beurswet, de Loterijwet, Motorrijtuigenwet, de Warenwet, de Woningwet, de Drankwet, de Gezondheidswet, de Winkelsluitingswet, de Invalidenwet, de Vestigingswet t/m de Ziektewet enz. enz. die op een weerloos publiek wordt losgelaten. Men heeft ons genoodzaakt te betalen; Milieubelasting, Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting, Precariobelasting, Loonbelasting, Onroerendgoedbelasting, Overdrachtsbelasting, Staatsbelasting, Straatbelasting, Rioolbelasting, Grondbelasting, Wegenbelasting, BTW, verzekeringsbelasting, Beursbelasting, Weeldebelasting, Gemeentebelasting, Dividendbelasting, Successiebelasting, Hondenbelasting, Vermakelijkheidsbelasting, en verder voor Tabaksaccijns, Benzineaccijns, Gedistilleerdaccijns, Zegelrecht, BPM, Registratierecht, Invoerrecht, Statistiekrecht, Reinigingsrecht waterschappen, en wat er nog meer aan rechten zijn. Wij zijn verplicht bij te dragen aan: WAO, AOW, AWW, WW, WWV, BTW en tal van andere weeën; alsook aan Ziektegeldverzekering, Ziekenfondsverzekering en Autoverzekering. Wij betalen, Liggeld, Staangeld, Parkeergeld, Tolgeld, Sluisgeld, Schoolgeld, Inschrijfgeld, Lesgeld, Kijkgeld en Luistergeld. Wij worden verzocht of verplicht bij te dragen voor: Dierenbescherming, Vrijheidsbond, Kankerbestrijding Astmafonds, Nierfonds, Leprafonds, Kinderbescherming, Geheelonthoudersbond, Rampenfonds en het Begrafenisfonds enz. Er wordt druk op ons uitgeoefend om als steun te dienen voor: het Rode Kruis, het Groene Kruis, Het Wit- Gele Kruis, Het Oranje Kruis en een regenboog van andere Kruizen. De regering en anderen die in onze naam regeren, hebben het zo geregeld dat wij niet meer weten wiens eigendom wij zijn. Wij zijn, verdacht, verhoord, ondervraagd, berispt, beboet, bekeurd, bestraft, bekeken, onderzocht, nagegaan, gecontroleerd, gezuiverd, ingesloten, uitgesloten, verwisseld, ontbonden, gecommandeerd, ingeschreven, uitgeschreven, doorgelicht, ingelicht, voorgelicht, opgelicht en heen en weer geschoven. Wij hebben tot nu toe ons leven doorgebracht met het invullen, uitschrijven, overschrijven, halen en bekrachtigen en tekenen van formulieren. Wij hebben al honderden malen verklaard, dat we geboren zijn en ja, waar en wanneer. Maar men schijnt ons niet te geloven, omdat men ons voor allerlei folteringen nodig heeft. Voor actiecomités, bonden, fondsen, verenigingen, clubs, instellingen, instituten,
    —–
    Waarschijnlijk een gefrustreerde ondernemer.

  127. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 13:41

    @King Billy: ik zie de reactie niet meer staan daar. Zou die verwijderd zijn of zo?
    Maar wel om te gniffelen inderdaad. Had zomaar een blogje kunnen zijn ;-)

  128. Marjelle 27 maart 2012 om 14:08

    Aad, ik moet opeens aan Giel Beelen denken, een of andere kreet met ‘… prijzen!’ ;)

  129. blutch1 27 maart 2012 om 14:43

    Giel Beelen is toch die man die een warrig lang verhaal houdt over een liedje waar hij 10 seconden van laat horen en het presteert om er 12 seconden doorheen te kletsen en dan ook nog verwacht dat je dat liedje beoordeelt.

  130. Marjelle 27 maart 2012 om 14:59

    Ik geloof dat jij er beter naar geluisterd hebt dan ik, tijd geleden dat ik hem hoorde / zag. ;)

  131. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 16:39

    @Marjelle: Giel Beelen is toch die man die zijn haar over zijn bril heeft hangen?
    Als ik hem zie (ik luister nooit naar zijn programma)bij DWDD dan krijg ik altijd medelijden met hem.

  132. blutch1 27 maart 2012 om 16:51

    Aan de Zimbabweaanse golfer Ian Baker-Finch werd ooit gevraagd of hij het niet onhandig vond dat hij steeds met een beslagen bril moest spelen, waarop hij antwoorde:”u heeft geen idee hoe lastig het is te spelen zonder bril”.

  133. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 17:09

    @Blutch1: :-)
    Nog een golf-anecdote dan.
    Na een rondje vraagt hij wat wil hebben.
    Iets ijskouds met een heel veel gin er in, zegt ie.
    Zijn antwoord (wijzend): Mijn vrouw zit daar aan het eind van de bar. Succes!
    (om het maar weer even te linken aan de titel van de blog).. :roll:

  134. Marjelle 27 maart 2012 om 19:11

    Ja, zo kun je het beschrijven Aad. ;) Waarom medelijden? ik mag hem ergens wel, hij doet me op de een of andere manier aan m’n broer denken. Ik vind hem een stuk sympathieker dan Gerard Ekdom die ik ook ooit aan de telefoon heb gehad in ‘het Glazen Huis’.

  135. Aad Verbaast 27 maart 2012 om 19:27

    @Marjelle: Gerard Ekdom (waht’s in a name) ken ik niet eens. Maar ja, ik luister niet zo veel meer naar de radio. Nogal visueel ingesteld waarschijnlijk.

    Dat plafond (las ik): lijkt me geen goed idee. Geluid komt ook via de muren.
    Verhuizen lijkt me de hoogste prioriteit hebben.

  136. King Billy 27 maart 2012 om 21:22

    http://www.tagesschau.de/wirtschaft/fiskalpaktverhandlungen102.html
    SPD-Fraktionschef Steinmeier machte deutlich, dass er von der Regierungsseite ein stärkeres Entgegenkommen erwarte. Seine Fraktion werde dem europäischen Fiskalpakt im Bundestag nur zustimmen, wenn zugleich zusätzliche Wachstumsimpulse beschlossen werden. “Davon hängt ab, ob die Zweidrittelmehrheit hier im Deutschen Bundestag zustande kommt”, sagte Steinmeier. Haushaltsdisziplin sei zwar wichtig, “aber was wir brauchen, ist auch Wachstum”. Dieses Wachstum könne aber nicht entstehen, “wenn 27 EU-Regierungen gleichzeitig nichts anderes tun als nur sparen”. Zudem bleibe für die Opposition die Einführung einer Finanztransaktionssteuer unverändert auf der Tagesordnung, sagte Steinmeier.

    Andere eis van de SPD en de Groenen is de stemming verschuiven tot na het zomerreces.
    ‘We laten ons niet onder druk zetten’.
    Donderdag verder

  137. Aad Verbaast 28 maart 2012 om 00:32

    @King Billy: curieus bericht eigenlijk.
    1. Is het nu al duidelijk of het fiscale door het parlement moet als een grondwetswijziging (2/3 meerderheid)?
    2. En als Merkel dat al zou voorstaan, waarom wil ze dat dan eigenlijk?

    Geen haast: voor hert jaareinde, lees ik. Nou die hebben dan helemaal geen haast.. Of heeft dat weer met ad 1 te maken?

    Ik ben eerlijk gezegd de draad een beetje kwijt over termijnen hier in Nederland. En of het hier gepositioneerd wordt als een grondwetswijziging. Ik dacht van niet eigenlijk.
    Catshuis kan er dan nog makkelijk mee wegkomen als dat fiscale pact pas volgend jaar ingaat. Wie dan leeft wie dan zorgt kunnen ze dan denken.

    Rond 1 maart zouden er kamerdebatten zijn over de ESM. Is er ook niet van gekomen. Geen idee wanneer het nu op de agenda staat.

    N.B. Interessant verhaal van Matthijs Bouwman..
    Over ECB en Target2.
    http://blogs.z24.nl/boumans_blog/2012/03/oeso-blundert-in-eurorapport.html

  138. King Billy 28 maart 2012 om 04:33

    http://www.europa-nu.nl/id/vhnnmt7l3ozx/constitutionele_toetsing
    Nederland is op dit moment nagenoeg het enige land in West-Europa dat een totaalverbod op constitutionele toetsing door de rechtelijke macht kent. De manier waarop in de ons omringende landen constitutionele toetsing door de rechter plaatsvindt, verschilt sterk. Duitsland en Frankrijk kennen bijvoorbeeld beiden een Constitutioneel Hof, al verschillen de werking en bevoegdheden ervan in beide landen sterk. In andere landen, zoals bijvoorbeeld enkele in Scandinavië, heeft de rechter zich deze bevoegdheid toegedicht.

    Dit is echter toetsing. Merkel probeerde e.e.a. eerder te regelen via een Commissie van afgevaardigden, maar werd teruggefloten.
    Mij niets bekendover een tweederde meerderheid. Zo ja, dan was dit waarschijnlijk wel breed uitgemeten in de pers.
    50.000 handtekeningen zijn toch voldoende om een referendum uit te lokken?
    Eén ding is zeker, Rutte & Co zullen de grenzen van de wet opzoeken.

  139. King Billy 28 maart 2012 om 04:43

    http://adbroere.nl/web/nl/columns/als-de-pers-zwijgt.php
    Het door 17 glunderende Ministers van Financiën ondertekende verdrag zou daarom heel goed ongeldig verklaard kunnen worden. Niet getreurd. Gisteren, maandag 30 januari 2012, liet Brussel weten, dat een nieuw ESM-verdrag klaar ligt om getekend te worden. [3] De tekst is op het internet nog onvindbaar. Ik neem aan, dat het verdrag nu in een ander jasje gegoten wordt en geen EU-verdrag wordt, maar een internationaal verdrag, zodat artikel 48.6 omzeild wordt. Zodra ik de tekst gevonden heb, zal ik hem op deze pagina vermelden. (Zojuist heeft een speurder een Duitse versie gevonden: ESM-vertrag. Zie link [4] onder dit artikel.)

    Na de ondertekening van het ESM verdrag zal het met spoed ter ratificatie aan de nationale parlementen worden voorgelegd, want het verdrag moet al in juli in werking treden. Ook met spoed komt er nog een tweede verdrag bij, dat sancties oplegt aan landen die zich niet aan de begrotingsdiscipline houden. [5] En die onderwerping aan Brussel moeten de landen zo snel mogelijk in hun nationale wetgeving verankeren, als het even kan zelfs in de grondwet.

  140. King Billy 28 maart 2012 om 04:51

    1 dag geleden. De Duitsers halen de kooltjes uit het vuur. Wellicht zei Rutte daarom wel: ‘De problemen zijn te groot’ en zwijgt hij als het graf.

    Het is wederom opvallend, dat de Nederlandse media geen aandacht besteden aan deze belangrijke ontwikkeling rond het ESM. Het lijkt er veel op, dat in Nederland een van ‘bovenaf’ opgelegde radiostilte wordt betracht. De discussie over het ESM lijkt in Nederland volledig verstomd. Het is werkelijk onbegrijpelijk hoe weinig interesse er is voor wat dit instituut in onze levens teweeg gaat brengen, beter, in feite al brengt omdat de draconische bezuinigingen op de Nederlandse begroting de invloed vanuit de EU op de Nederlandse financieel-economische politiek al weerspiegelen. Wat doen we? Laten wij ons als schapen naar de slachtbank voeren, of blijven we deze keer niet achter , nu in Duitsland het ESM aan het wankelen is gebracht? Teken de petitie, waarin het Nederlandse parlement wordt gevraagd het ESM verdrag niet te ratificeren.

  141. King Billy 28 maart 2012 om 05:15

    Hier de link naar bovenstaand citaat
    http://adbroere.nl/web/nl/columns/in-het-oosten-gaat-de-zon-op.php
    Leuke foto ‘Duitse kinderen bouwen een torentje met stapels bankbiljetten
    http://www.kennislink.nl/vergroting/115641?original=0

  142. blutch1 28 maart 2012 om 08:58

    http://blogs.z24.nl/boumans_blog/2012/03/oeso-blundert-in-eurorapport.html
    Ik heb dat stukje gelezen en vroeg me af of dezelfde fout niet is gemaakt bij andere landen en hoe het grafiekje er dan uit zou zien.

  143. Aad Verbaast 28 maart 2012 om 10:01

    @King Billy:
    04:33: Ik begrijp dat na een eerste aanname van deze initiatiefwet, in tweede lezing deze wet niet is aangenomen omdat er geen 2/3 meerderheid meer voor was.
    Blijft dus zoals het was. De eerste kamer heeft deze (niet vastgelegde) rol op zich genomen.
    == Mij niets bekend over een tweederde meerderheid == ik lees in je link van 21:22:
    == “Davon hängt ab, ob die Zweidrittelmehrheit hier im Deutschen Bundestag zustande kommt”, sagte Steinmeier. == Daaruit maakte ik op dat men het er al eens over is dat het een grondwetswijziging betrof. Niet zo vreemd overigens omdat het Merkel zelf was die er voor gepleit heeft in Europa dat landen het begrotingsregime in de grondwet zouden opnemen.

    Hoe het in Nederland geregeld gaat worden is me niet duidelijk.

    == 50.000 handtekeningen zijn toch voldoende om een referendum uit te lokken? ==
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Volksraadpleging Niet dus. Moet door de kamer worden bepaald of en wanneer ze dat willen. Hoge drempel.
    Je refereert naar het burgerinitiatief. Met 40.000 handtekeningen kun je iets op de agenda van de kamer krijgen. Maar daar blijft het dan ook bij.

    In Duitsland overigens al meer dan 500.000 handtekeningen tegen het ESM opgehaald!

    4:43: op 2 feburari is het getekend. Hele verdrag staat in mijn ESM blog.
    04:51: er was een manifestatie op het Malieiveld op 17 maart. Weinig belangstelling. Had een te hoog “occupy gehalte”.

    Blijft tobben om een volk ergens wakker over te krijgen. Behalve dan iets wat men direct voelt in de portemonnee op de korte termijn. Lange termijn bestat voor velen niet. Heeft iets met een neus te maken

  144. Jan Bouma 28 maart 2012 om 10:05

    ter overweging voor vandaag.

    “who controls the money
    can control the world..”

    in de link van @King Billy (5:15) wordt hierboven Henry Kissinger geciteerd. Een bij uitstek bekend staande machtspoliticus met een slecht record m.b.t. zijn rol in de geschiedenis.

    Laten we wel wezen. Er is pas een probleem te definiëren als probleem wanneer dat niet oplosbaar zou zijn. Doordenkertje? Ik dacht het niet. De gehele Westerse wereld wordt qua ecologische footprint van de koopkracht nu ingehaald door de rest van de wereld. Met name de BRIC-landen eisen hun aandeel op. Anderzijds neemt de schaarste toe van tal van primaire grondstoffen. In die strijd – die nog steeds gebaseerd is op het neo-liberalistische standpunt van Nietzsche en het sociaaldarwinisme (“the winner takes it all”) – zal het zgn. “rijke Westen” dan moeten gaan inleveren. Tegelijkertijd overigens dan ook ten koste van de zogenaamde nieuwe “winnaars” die ook weer de verliezers zullen blijken te zijn. Er zijn per saldo alleen maar verliezers.

    Is er geen modus om deze onzinnige strijd op een andere en voor eenieder voordelige wijze te gaan beslechten dan wel in andere banen te leiden?

    Jazeker wel. Daarvoor is m.i. eerst nodig het inzicht dat er een gemeenschappelijk gedeelde basis is. En vervolgens worden dan de doeleinden geformuleerd die moeten worden nagestreefd. Daarvoor is nodig dat die basis pas tot stand komt wanneer er

    a) er een topdown integere gerichte wereldraad wordt geïnstalleerd die…
    b) samenwerkt met een bottom-up bevrijding van de wereldburger.

    Kortom: een revolutie in het denken van alle betrokken partijen is noodzakelijk. We zijn duidelijk nog niet zo ver. Machtspolitiek prevaleert nog steeds. Zeker wat betreft de “financiële hegemonisten”.

    Men amusere zich verder…

  145. Aad Verbaast 28 maart 2012 om 10:06

    @Blutch1: geen idee. Ik ben hem maar gaan volgen op twitter, omdat hij aangeeft te gaan schrijven over target2 en ben benieuwd hoe hij het gaat uitleggen. Als de Oeso (volgens hem en de Jager) de ECB en Target2 al door elkaar husselt dan beloofd het wat.
    Heeft ook wel wat met elkaar te maken zoals ik geprobeerd heb duidelijk te maken in mijn tweede blog over target2. Niet eens zo ingewikkeld: als de ECB veel geld in de Clubmed landen pompt, dan komt het via target2 (kapitaalvlucht) deels weer in de balans van de target2 terecht. De financiële tombola.

  146. Aad Verbaast 28 maart 2012 om 10:12

    @Jan: == Er is pas een probleem te definiëren als probleem wanneer dat niet oplosbaar zou zijn ==
    Op zich klopt dat natuurlijk. Punt is natuurlijk dat je met jouw oplossing niet achterover kan gaan hangen met de gedachte dat daarmee het probleem is opgelost.
    Het punt is natuurlijk wel dat er naast jouw stelling nog wel even geregeld moet worden dat de oplossing dan ook wel geaccepteerd dient te worden én ingevoerd én moet blijken te werken
    Dan is pas iets echt opgelost immers.
    Ondertussen is het op het wereldtoneel nog een groot gekrakeel over de factoren die ik benoemde in mijn blog. Schiet natuurlijk allemaal niet op.

    Nietzsche en het sociaaldarwinisme liepen met hun stelling ook achter de troepen aan. ;-)

  147. Jan Bouma 28 maart 2012 om 11:04

    @Aad…10:12
    Je weet dat ik eindeloos als voorwaarde heb gesteld dat..

    a) pers en media bereid moeten zijn om de revolutionaire aanpak te willen vertalen naar het gewone volk; hun lezers in hun kolommen en op TV
    b) dat “de intelligentsia” idem aan die voorwaarde moeten voldoen
    c) dat de “reli’s” eraan moeten voldoen
    d) als laatste “de politici” en het “establishment” eraan moeten voldoen.

    Legitimatie voor de koerswijziging is het vastlopen van de huidige gang van zaken met alleen maar verliezers op het einde. We kunnen nu eenmaal in dit tijdperk met 7 miljard mededingers op deze planeet niet ongestoord aankoersen naar 9 miljard in het jaar 2050.

    De grap is dat ik in het programma P&W gisterenavond ook een verslaggeefster van NRC/Handelsblad min of meer het bovenstaande hoorde zeggen in haar discours met A.J. Boekestijn. Hoewel deze laatste ook weer zinnige opmerkingen maakte.

    Nog een voorbeeld van mijn gelijk is het programma TEGENLICHT (Vpro); een reportage over de balans en het “succes” van de Egyptische revolutie op het Tahrirplein na één jaar. De militaire junta maakt nu de dienst uit. Een treffend voorbeeld van een éénzijdige revolutie, waarbij TOPDOWN-besturing geen enkele rol speelde, is nauwelijks denkbaar.

    ps
    Ik ga nog even wat anders doen…; brandnetels vernietigen in de wereldtuin en die ook niet bepaald op democratische wijze hun rol denken te vervullen. Nu zijn “brandnetels” ook weer “waardplanten”. En zo is het met elk systeem. Alles heeft met alles te maken; heeft en kent zijn plussen en minnen; het gaat om de evenwichtige verhoudingen… Dus laat ik in de periferie van de wereldtuin ook wel brandnetels ongemoeid. :)

  148. Aad Verbaast 28 maart 2012 om 11:22

    @Jan: dat zijn me nogal een set voorwaarden!
    Krijg die maar eens voor elkaar. Kunnen nog wel een paar eeuwen overheen gaan voordat die vervuld zijn. Als we nog zolang te leven hebben op deze aardkloot, wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is.

    Ondertussen blijven de hoge heren de zwarte piet naar elkaar toeschuiven:
    http://www.bnr.nl/topic/schuldencrisis/928327-1203/monti-frankrijk-en-duitsland-boter-op-het-hoofd

    Hij heeft natuurlijk wel gelijk.
    Het blijft immers een bende en een een rotzooi.

    Succes met die brandnetels. Je kan daar trouwens prima soep van koken. Goede tip voor je in deze barre tijden.

  149. blutch1 28 maart 2012 om 11:33

    Monti is wel flink om zich heen aan het slaan. Hij kapittelde Spanje ook al.
    http://www.nu.nl/economie/2771658/eu-vreest-besmetting-spanje.html

  150. King Billy 28 maart 2012 om 12:20

    Hier een update (t/m febr. 2012) van Querschüsse. Doorlinken naar ‘Target Salden’ nog veel meer info.
    Niet alleen de cijfers spreken voor zich…….

    http://www.querschuesse.de/target2-zeigt-die-zahlungsbilanzkrise-in-der-eurozone/
    Die ungeheure Kreditgewährung aus den geldpolitischen Operationen an die Banken, am Ursprung der Zahlungsbilanzkrise in der Südperipherie der Eurozone, führt nicht zu einer erhöhten Kreditvergabe und damit zur Ankurbelung der Realwirtschaft, auch nicht zur Ankurbelung des Interbankenmarktes, sondern sie ist nicht liquiditätswirksam, denn sie dient nur einer Verbringung oder Übertragung von Zentralbankgeld (primär ausgelöst durch Kapitalflucht, alles über das Maß der Kompensation der Leistungsbilanzdefizite durch Zentralbankgeld hinaus) aus den Transaktionen via Target2 Zahlungssystem an die DNLF-Zentralbanken, die ihrererseits die zufliessende Liquidität wieder absorbierend im Eurosystem anlegen. Zuletzt (Januar/Februar 2012) betrugen die kumulierten Target2 Forderungen der DNLF-Zentralbanken +865,036 Mrd. Euro und die Target2 Verbindlichkeiten der PIIGSBF-Zentralbanken -817,326 Mrd. Euro.

    Mag ik het ordinair schrijven?`
    Terwijl de media zwijgt, willen politiek en kabinet niet met de billen bloot omdat ze van angst in hun broek schijten de waarheid te moeten vertellen en hun eigen rotzooi moeten opruimen.

  151. Aad Verbaast 28 maart 2012 om 14:27

    @Blutch1: oude machthebbers truc: om de aandacht van de eigen ellende af te wenden ga je zwarte pieten uitdelen aan anderen. Hij is er druk mee bezig. Heeft dus wat te verbergen.

    @King Billy: Uit dezelfde link:
    == “Entscheidungen über die Umverteilung größerer Solvenzrisiken von Banken oder Staaten zwischen den Steuerzahlern der Mitgliedsländer dürfen nur gewählte Regierungen und Parlamente treffen.” …..Genau letzteres findet eben nicht statt, sondern über das Eurosystem werden Risiken im gewaltigen Ausmaße verschoben. ==

    Heel benieuwd hoe de maart cijfers er uit zien en of ze nog meer explosief zijn dan ze al waren. Binnenkort meer denk ik.

  152. King Billy 28 maart 2012 om 19:46

    1706921-we-bouwen-aan-een-oorlogseconomie
    EL Pais, Press Europe
    ‘“Wat we zien is dat het vertrouwen in de politieke elite en het bedrijfsleven steeds verder afneemt [...] De verkiezingen draaien niet meer om kunnen kiezen tussen meerdere alternatieven maar zijn verworden tot een procedure voor de elite. Daardoor gaat het in de democratie niet meer om vertrouwen maar om het binnen de perken houden van wantrouwen”.
    De schade is al zo groot dat een ruime absolute meerderheid als die van de regering waarschijnlijk niet volstaat.
    Wat nodig is, is een historisch compromis tussen de verschillende machtsblokken (politiek, economie, sociale partners) die de meerderheid van de bevolking vertegenwoordigen, zonder de inhoud ervan te onderwerpen aan een ideologie, en met wederzijdse concessies.

  153. Aad Verbaast 29 maart 2012 om 00:23

    @King Billy: kom jij hier mee, is vanmiddag het overleg in het Catshuis opgeschort omdat het in een “moeilijke fase” zou zitten.
    Alsof het er voor allemaal van een leien dakje gegaan zou zijn ;-)

    Het is oorlog!

  154. King Billy 29 maart 2012 om 07:09

    Genoeg servies in het Jacob Catshuis om normaal te doen uit frustratie dat Draghi z’n bazooka’s heeft ingeruild voor Dicke Bertha’s. Als vandaag de Duitse oppositie ook nog Merkel’s mandaat voor de slag in Kopenhagen onderuit paft, zou het zomaar kunnen dat in Brussel op ‘Nationale Beteuteringsdag’, 10 juni, de €uropese kaarten anders geschud zijn.

  155. Jan Bouma 29 maart 2012 om 09:08

    Ik stel ook voor een moment van rust en bezinning. Bezinning op ons tijdperk. Dat tijdperk schijnt gedomineerd te worden door “de boekhouders van de financiële hegemonisten”. Als de ratingsbureaus een lagere rating geven aan Nederland kost dat miljarden extra! Zo kakelt men elkaar na. Het primaat van de financiële sector is en wordt daarmee als vaststaand en onomstreden “feit” gegeven.

    Ik bestrijd die opvatting.

    Daarom ter relativering en bezinning mijn navolgend verzoek voor een muzikaal intermezzo dat vanmiddag zo tegen 16.30 uur wordt gegeven op Radio 4 door Hugo van Neck.

    ==
    From: villamithras@planet.nl
    Sent: Thursday, March 29, 2012 8:56 AM
    To: lentekriebels@radio4.nl
    Subject: verzoek aan Hugo van Neck

    LS
    “..graag een klankverdwaalde Chopinimprovisatie die klinkt vanuit een denkbeeldig Russisch landhuis dat in de bossen gelegen is…”

    (met mijn groeten aan de Maestro)

    Jan Bouma
    Villa Mithras
    0346-573455
    ==
    uiteraard kan men ook verzoeken indienen via dat emailadres.

    Men amusere zich verder…

  156. Aad Verbaast 29 maart 2012 om 09:12

    @King Billy: om 10 uur is het weer verzamelen in het Catshuis. Dan kunnen ze hun nachtmerries van de afgelopen nacht uitwisselen. Wordt weer een interessante dag: “doet ie ‘t of doet ie ‘t niet”.

    Gisterenavond was ook wel weer boeiend. Ik heb niet kunnen bijhouden hoe vaak de woorden “mandaat van de kiezer” zijn gevallen. Met toch zeer regelmatig het woord “nieuw” er voor.

  157. Aad Verbaast 29 maart 2012 om 09:18

    @Jan: Misschien kan Hugo Neck met zijn lentekriebels het optreden verplaatsen naar het Catshuis.
    Daar klinken nogal wat verzoeknummers, en hij kan dan lustig improviseren op het thema “Poolse landdag”!

  158. Jan Bouma 29 maart 2012 om 09:34

    @Aad…9:18
    Uiteraard zijn er talloze aanknopingspunten! Ook bezien vanuit het historische perspectief. “De Poolse landdag” is wel een goeie overeenkomst met wat zich afspeelt in het Catshuis als ware het een “Russisch landhuis”…

    Dat kunst en cultuur worden opgeofferd in al die “boekhoudkundige vergaderingen” lijkt me bij voorbaat aan de orde. Al het weerloze is immers kwetsbaar.

    Tot later! Ik ga nog even verder met de vernietiging van de brandnetels en distels in m’n wereldtuin die net als Wilders c.s. bij mij sneuvelen… :)

  159. Aad Verbaast 29 maart 2012 om 11:13

    @Jan Bouma: misschien een suggestie voor dame en heren in het Catshuis. Ook maar een beetje te gaan tuinieren. Grasduinen, onderschoffelen, spitten en schoppen. Zaaien en oogsten. Onkruid wieden, sproeien. Kan allemaal zeer louterend werken.

    Lukt het allemaal niet dan kunnen als werkelozen volgens Kamp meteen op transport worden gezet naar de kassen worden vervoerd om daar te gaan verpotten.

    Waar overigens ijs en weder dienende mijn volgende blog over gaat.

  160. blutch1 29 maart 2012 om 12:08

    Ze durven in het Catshuis niet meer te gaan tuinieren. Het gras is daar van een Monsantokwaliteit en dus resistent tegen aanvallen van buitenaf. Het groeit net als de binnenzitters ten koste van alle andere gewassen. De laatste koe die van dat gras at sloeg op hol veranderde in een varken en kwam uiteindelijk in de filet americain terecht.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3232406/2012/03/28/Filet-americain-Te-veel-bacterien-en-soms-zelfs-van-varkensvlees.dhtml
    Daarbij voelen ze zich bekeken door dat hek dat toch wel erg veel openingen voor journalisten biedt om te gluren. Dat hek zijn ze nu aan het verhagen met als smoes dat het Catshuis tenslotte in Den Haag staat.

  161. Aad Verbaast 29 maart 2012 om 12:18

    @Blutch1: ze hebben inmiddels het gras al vor elkaars voeten weggemaaid lees ik net.
    Tweet van Verhagen: == Er is voldoende perspectief om te komen tot afspraken die een antwoord geven op de problemen waar het land voor staat #Catshuis ==
    It giet oan..

    Nu gauw een spelletje: “wakken en ijsberen”

  162. blutch1 29 maart 2012 om 12:24

    Dus toch tuinieren. Nou ja, ze laten de tuin in elk geval niet verwilderen.

  163. King Billy 29 maart 2012 om 14:15

    Op eiereren lopen in de verwilderde graftuin? Pasen komt er aan!
    Vervang het woord ‘Jezus’ door ‘euro’ in de eerste vier boeken van het Nieuwe Testament, dan duiken plots opvallend veel overeenkomsten met de levensloop van beide aanbeden grootheden en de waarden die men daaraan ontleent.
    Tot en met Pinksteren met de uitstorting van de Heilige Geest, een surrogaat euro waarmee men wordt uitgerust voor de strijd om het naakte bestaan.
    Zou Nelus meelezen?

  164. blutch1 29 maart 2012 om 14:45

    Ik ben meer geïnteresseerd in het OT dan het NT. In de tuin van eDen haag moeten toch eerst eieren gelegd worden wil je er op kunnen lopen. Maar er is nog niet eens 1 ei gelegd. De enige eieren die je er misschien zou kunnen aantreffen zijn misschien de rotte eieren van de oppositie.
    Voorlopig is het zo gesloten als een Samsomeit.

  165. Aad Verbaast 29 maart 2012 om 16:57

    Nu de heren en de dame elkaar weer in de haren vliegen, oortjes afsnoepen, groen en geel uitslaan, en andere lichamelijk en geestelijke ongemakken hebben (kortom business as usual) en de rust dus is
    weergekeerd in het Catshuis zo direct maar weer een ander blog er tussen door. .

    Maar hoe je het ooit draait of keert, komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer.
    Het is crisis.

  166. King Billy 29 maart 2012 om 17:25

    Crisis? Ook in Wassenaar?
    Unieke kans voor Prins Waterpils en Micro=Macro Madame om op mee te hoppen, zodra bezuinigd wordt op ontwikkelingshulp om Nêêrlands roem nog enigzins hoog te houden.
    “Union und FDP halten fest, dass Deutschland „zweitgrößter bilateraler Geber im Wassersektor mit einem jährlichen Fördervolumen von rund 350 Millionen Euro“ in insgesamt 28 Schwerpunktländern sei. Zudem nehme die Bundesregierung – etwa bei der forcierten Umsetzung des Menschenrechts auf Wasser- und Sanitätsversorgung – eine Führungsrolle ein.”

  167. Aad Verbaast 29 maart 2012 om 17:44

    @King Billy: unieke kans natuurlijk om hoog op de ranglijsten te verschijnen. Als voor dat schijntje (350 miljoen) al ‘binnen bent’ en daarmee een “Führungsrolle” kan verkrijgen dan loopt het water ze al in de mond natuurlijk.
    2 miljard mensen hebben te kort aan water. Wordt alleen maar meer.
    De VN heeft voorspeld dat de komende oorlogen meer en meer over water zullen gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 153 andere volgers

%d bloggers like this: