Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Vind ik leuk


Dagelijkse dekselse dilemma’s. Op Facebook en WordPress word ik telkens uitgedaagd na te denken of ik iets “leuk” vind. Klik ik, of klik ik niet op de “vind ik leuk” knop? Reden om eens diepgaand na te denken over de betekenis van “leuk”. Met weer verbijsterende resultaten. Leuk is anders. Leuk hoeft helemaal niet leuk te zijn. Da’s pas leuk.

Synoniemen van “leuk”:
Amusant, Dolletjes, Fantastisch, Gaaf, Geestig, Geinig, Geweldig, Goed, Grappig, Grollig, Jofel, Kluchtig, Komiek, Komisch, Lollig, Luimig, Mieters, Moppig, Onderhoudend, Plaisant, Plezant, Prettig, Te gek, Tof, Uiig, Vermakelijk; Emmes, Knap, Mooi; Aangenaam, Aardig, Gezellig, Jofel, Lekker, Plezant; IJskoud, Indifferent, Kalm, Koel, Koud, Leukweg, Onverschillig, Onverstoord, Rustig

Toch even op het verkeerde been gezet, met name door de laatste negen synoniemen, ontkwam ik er niet aan de zoektocht voort te zetten.

Etymologie van “leuk”
De oorspronkelijke betekenis is waarschijnlijk “lauw”, “halfwarm”. Zoals nu nog in het Engels: “lukewarm”.
Vooral in de 19e eeuw was de gangbare betekenis: “kalm”, “bedaard”. Nog herkenbaar in de samenstelling “doodleuk” en “leukweg”.
Fries: lûk  : sluw, slim
Gronings: lūk : bedaart, slim
Sliedrechts: “leuk water”: lauw water.
Veluws: luekes: onnozel, dom. Achterhoeks: lükes.
Oostfries: lûk, luke: lauw, warm, flauw, rustig, onverschillig
“Zich leuk houden” betekent oorspronkelijk: zich van de domme houden, doen alsof men van niets weet.

Kijk dat schept natuurlijk een wereld aan mogelijkheden.

Word je koud noch of warm (=lauw) van een blogje? Met een gerust hart kan je op de “vind ik leuk” knop klikken. Vind je iets dom of onnozel? Ook dan kan je het met deze wetenschap gewoon leuk vinden. Laat een status je geheel onverschillig, schroom ook dan niet dit statement te maken door de “vind ik leuk” knop te beroeren.

Kortom: het is allemaal leuk en aardig!
Is dat niet een prachtige boodschap zo rond de donkere crisisdagen voor de Kerst?
Om over de goede voornemens voor 2012 nog maar te zwijgen. Dat gaat gewoon een leuk jaar worden!

 

Noot: om de boel nog een beetje op te leuken een plaatje van vier dames die ook van wanten weten.
Ik weet niet meer waar ik dat plaatje ooit vond. Als ze zich melden krijgen ze van mij een leuke attentie.

109 Reacties op “Vind ik leuk

  1. Glaswerk 15 december 2011 om 17:11

    Dat gaat gewoon een leuk jaar worden!

    Yuck!

    ;-P

  2. tondegruijter 15 december 2011 om 17:12

    leuk, waar is de knop?

  3. Barbara 15 december 2011 om 17:12

    Leuk komt van like. In de zin van een gemakkelijke vertaling van het één naar het ander. Wat zijn je synoniemen voor Like? Misschien vind je dan iets dat beter past bij ‘waarderen’? Al begrijp ik wat je bedoelt.

  4. luuk1945 15 december 2011 om 17:16

    ja, dit vind ik nou leuk.
    Groet luuk

  5. Glaswerk 15 december 2011 om 17:17

    Vroeger had je volgens mij nog de keuze tussen “like” en “recommend”.

    Anyway, hoe meer er leuk gevonden wordt en hoe vaker er tot het ergerniswekkende toe gedeeld wordt op FB, des te leuker vinden de jongens dat die er geld aan verdienen met reclame en omzet.

  6. Aad Verbaast 15 december 2011 om 17:19

    @Glaswerk. dacht ik toch even een goed excuus gevonden te hebben om alles “leuk” te vinden, ga je de pret toch niet bederven?

    @Ton: die staat vlak achter: “vind ik leuk” onder aan de blog. Zelfs met een dubbele punt erachter ook nog. Sommige mensen moet je ook alles uitleggen!

  7. Glaswerk 15 december 2011 om 17:23

    @Aad:
    ga je de pret toch niet bederven?

    Zie het als een logisch gevolg van mijn streven om chaos uit orde te creëren op de “social media”.

  8. Aad Verbaast 15 december 2011 om 17:24

    @Barbara: laat ik nou altijd gedacht hebben dat “like” etymologisch iets met lijk te maken had. Dat wordt weer huiswerk voor me.

    @Luuk: ooit al eens nagezocht of jouw naam eenzelfde achtergrond heeft?

    @Glaswerk (17:17): “recommend” zou wel iets te maken kunnen hebben met “re-commentariëren. Blijft ingewikkeld hoor om werkelijk te weten wat je doet als je aan de knoppen zit.
    17:23: dan zijn we toch weer leuk met hetzelfde bezig ;-)

  9. jan bouma 15 december 2011 om 17:41

    Zoveel mensen
    Zoveel meningen
    Om in deze warboel van meningen
    HET juiste oordeel te vellen
    kan men vergeten.

    HET algemeen gedeelde oordeel
    zou – anderzijds – in meerderheid wel het volk tevreden moeten stellen.

    Helaas… Pindakaas. Dat is niet het geval.

    Wat een zooitje. Tot morgen!

  10. Aad Verbaast 15 december 2011 om 17:50

    @Jan: we gaan het toch wel een beetje leuk houden toch?
    Speciaal voor jou op zijn Sliedrechts: leuk Loene (-n aan de Vecht). Betekent zoveel als: lauwloene.
    Hebben die vvv-ers daar nog nooit over nagedacht natuurlijk.

  11. Barbara 15 december 2011 om 17:51

    Aad, iets ‘leuk’ vinden betekent uiteindelijk alleen maar dat je iemand wat hoger in één of ander ranking plaatst, en dat kun je doen. Het betekent ook dat in het geval van facebook jouw persoonlijke smaak wordt geregistreerd, en geen idee wat dat betekent, maar wel dat het marktwaarde heeft.

  12. Reine jRagolo 15 december 2011 om 17:53

    Als ik het leuk vindt dan zeg ik het zelf.
    Ik zie ook een blogger die zelf de knop op leuk zet bij zijn eigen blog.
    Dat is toch leuk. Of niet?

  13. Barbara 15 december 2011 om 17:53

    en het kan diegene waar jij ‘leuk’ tegen roept een gelezen en gewaardeerd gevoel geven.
    Het is een ragfijn spel…

  14. Aad Verbaast 15 december 2011 om 18:00

    @Barbara: iets leuk vinden en leuk gevonden worden. Een existentiële behoefte toch?

    @ReinejRagolo: leuke suggestie van je. Meestal vind ik mijn eigen blogs per definitie wel leuk.
    Anders zou ik ze toch niet plaatsen?

  15. Marjelle 15 december 2011 om 19:09

    Gelukkig kun je de like-knop ook uitzetten, Aad. ;) Hoewel, toen ik een keer iets veranderde in m’n instellingen (wat daar niets mee te maken had) stonden die ‘vermaledijde’ (dit woord gebruik ik normaal natuurlijk nooit) knoppen opeens weer in al m’n oude blogs.
    En leuk, dat doet me denken aan ‘pittig’, allebei even (veel) weinigzeggend. ;)

  16. assyke 15 december 2011 om 20:02

    We leuken er maar op los
    en dat zonder goede Voorlichting
    daar komen ongelukjes van

  17. Fulps Valstar 15 december 2011 om 20:26

    Met die “like” knop leuk je de zaak aardig op………..

  18. Appelvrouw 15 december 2011 om 20:38

    Dolletjes, zijn die dames.

  19. ejwblog 15 december 2011 om 20:47

    ”Ik vind dit leukpost.”

  20. Catharina Anna Maria 15 december 2011 om 21:05

    Vind er geen REET aan (die @#$ like button)

  21. zelfstandigjournalistantwerpen 15 december 2011 om 21:11

    Ook zonder die leukknop continu in te drukken, waardeer ik je bijdragen telkens weer!

  22. jan bouma 15 december 2011 om 21:23

    @Assyke 20:02 ….mag bij de boel ook eens komen opleuken… :))

  23. Aad Verbaast 15 december 2011 om 21:28

    @Marjelle: ik vind die leuk knop veel te leuk om die buiten de blogs te houden, zeker “met de kennis van nu”.
    Verder: “helder”. Ook zo’n woord ;-)

    @Assyke: kunnen we ooit genoeg van krijgen?

    @Fulps: die knop krijg je er gewoon gratis en voor niets bij. Kom er nog maar eens om!

  24. Aad Verbaast 15 december 2011 om 21:32

    @Appelvrouw: ken jij ze misschien ergens van? Ik niet helaas.

    @EJWblog: dat is dan weer bijzonder amusant. Dank.

  25. Aad Verbaast 15 december 2011 om 21:34

    @CAM: dan zou ik adviseren er ver van weg te blijven. Raak die niet aan!

    @Zelfstandig Journalist. dat is nou juist weer extra leuk om te horen.

  26. Annet Lemaire 15 december 2011 om 21:35

    Eerlijk gezegd vind ik het een vreselijke uitdrukking:)
    Like is niet te vertalen..

    En weet je wat zo leuk is: als ik dat vind ik leuk aanklik krijg ik te zien
    dat ik het niet meer leuk vind….

    Er zijn aangename synoniemen bij!

    Plezant spreekt me aan! :)

  27. Aad Verbaast 15 december 2011 om 21:40

    @Annet: ik kan me iets bij voorstellen. Leuk heeft och wat aardiger synoniemen dan like. Klinkt ook niet zo lekker.

  28. King Billy 15 december 2011 om 22:50

    Ik vind ‘leuk’ het leukste verzamelwoord in de Nederlandse taal. Het begrip ‘lekker makkelijk’, een diepgewortelde eigenschap in de Nederlandse volksaard, wordt in de Nederlandse taal samengebracht onder het ongrijpbare begrip ‘leuk’. Met ‘leuk’ kan men vrijblijvend alle kanten op zonder te duiden wáárom. ‘Lekker makkelijk! Leuk toch?’.
    Vergis u niet, buitenlanders die het idioom van de Nederlandse taal niet beheersen, kunnen niets met het begrip ‘leuk’. ‘Like’, dat ogenschijnlijk in de buurt komt, is een werkwoord en komt voor geen centimeter in de buurt van ‘leuk’.
    ‘Leuk’ is uniek en dient voorgedragen te worden voor plaatsing op de Culturele Werelderfgoedlijst.
    Netzoals het ‘intangible’ Sinterklaasfeest en Duitse bier- en broodrecepten zijn voorgedragen.
    Zo wordt zelfs een lastige kwestie leuk.

  29. Marjelle 15 december 2011 om 22:58

    ‘Helder’ ook zo’n rilwoord idd. ;)

  30. whilehavingrum 15 december 2011 om 23:05

    Die plaatjes zijn fantastisch, haha!

  31. Ximaar 15 december 2011 om 23:15

    Gelukkig ben ik leukkundige. Een aantal jaren terug heb ik bij de familie Leuk overnacht in Saarburg aan de rivier de Leuk die daar in de Saar stroomt. Leuker valt het toch echt niet te maken. :-)

    Leuk als vertaling van Like vind ik niet alles. Like vind ik overigens net zo’n flutkreet als er niet een knop Hate (wat in dezelfde vertaling op ‘Vind ik nix’ uitdraait) bij staat. Zo’n Like of Leukknop schakel ik op mijn blogs uit en ik zal er bij een ander ook niet op klikken. Daarbij zit Facebook bij mij toch al voor 104% in de ban. Facebook vind ik in het geheel niet leuk. Probeer die vriendjesverzamelsite maar eens op te zeggen, je komt nog makkelijker bij de Jehova’s weg.

    Wat mij met leuk vooral stoort is dat mensen ook waardeloze berichten leuk vinden. Dus zoiets als bij webzonderminlog, die op hun helpsite aangeeft dat het na maanden nog steeds niet werkt en dan staat daar onder: ’14 mensen vonden dit leuk’. Geloven ze dat zelf? Ik niet. Maar als je niet op Vind ik nix kan klikken, klikken sommige uit ballorigheid op Vind ik Leuk.

  32. Eva 15 december 2011 om 23:16

    Zelfs leuk wordt door jou gefileerd tot op het bot.
    Ik vimd dit bijna niet leuk meer
    Maar dat laatste is een citaat
    Weet niet meer zo gauw van wie
    Gr eva

  33. Johan HvD 15 december 2011 om 23:43

    Leuk, mijnheer Aad. :roll:
    Edoch, ik weet wel iets leukers dan steeds de leukigheden op, bijvoorbeeld, het Gezichtsboek en eveneens hier op WP. Voorheen had je nog de simpele “aanbevelingen”. Maar het schijnt dat de leukheden vandaag de dag de voorkeur genieten…

    Een mooi overzicht overigens van alle leuke varianten :!:

    Overigens, wanneer ge de sneeuwvlokken wilt instellen, dan dient ge bij de Algemene Instellingen te zijn. Over het algemeen stelt ge de sneeuwvlokken geheel onderaan in de Algemene Instelling in. Tot 4 januari aanstaande kunt ge dan genieten van de sneeuwval.
    Maar, aangezien de zaak alhier alreeds aan de witte kant is, ben ik bang dat de sneeuw zich verbergt… :sad:

  34. Ximaar 15 december 2011 om 23:51

    Vind ik niet leuk dat mijn vorige bijdrage in een spambak is beland. :-)

  35. Glaswerk 16 december 2011 om 00:09

    @Aad: Snotverju, al 9 lijkjes tot nu toe.
    Waar zit hier de ontleuk knop?

  36. Aad Verbaast 16 december 2011 om 00:46

    @Marjelle: rillingen krijg ik er nog van ja. Zo zijn er nog wel een paar toch?

    @Whilehavingrum: Ik was ook wel weg van. Hun voorouders staan overigens in het Drents museum. Al gezien?

  37. Aad Verbaast 16 december 2011 om 01:02

    @Ximaar: zo xi je maar dat je zomaar zonder dat iemand er erg in heeft, behalve jezelf dan, in de WP spambox komt om onduidelijke redenen. Niet leuk natuurlijk. Inmiddels alweer opgelost zoals je ziet.
    Ik zie dat zelfs de opening die ik had gevonden met betekenissen voor leuk als: ijskoud, indifferent, kalm, koel, koud, leukweg, onverschillig, onverstoord, rustig, je nog niet ver genoeg gaan.

    Leedvermaak is overigens een niet uit te vlakken onderdeel van humor zo schijnt. Misschien verklaart dat veel?
    Ik vind het overigens wel leuk te zien dat op blogs/statussen die over de meest verschrikkelijke dingen gaan er toch nog op de vind ik leuk knop gedrukt wordt. Dan moet ik altijd denken: wat zou daar achter zitten?

    P.S. leuke familie heb je trouwens.

  38. Marjelle 16 december 2011 om 01:13

    Het zijn er nog wel een paar idd. ;) ik heb weleens overwogen om een blog te wijden aan wat mensen zoal aan kretologie gebruiken, aan het klakkeloos elkaar napraten en volstrekt nietszeggende zinnetjes fabriceren – politici zijn daar erg goed in zoals je weet. ;)

  39. Aad Verbaast 16 december 2011 om 01:14

    @Johan: Misschien werd leuk wat meer aanbevolen heer Johan?
    Nu u toch hier bent en nogal veel weet over taal en taalgebruiken het volgende.
    Look-a-like moet toch ook iets met dit thema te maken dacht ik zo. Beetje dubbelop misschien. Leuk-leuk of zo. Herkent u dat?

    Dank voor de tip van de sneeuwvlokken. Ik zal morgen eens kijken of er ook zwarte vlokken zijn.

    @Glaswerk: helaas moet ik je teleurstellen. Onmogelijk!
    Je kan hier enkel als een bezetene op de leuk knop klikken. Eenmaal maar dan ook voor eeuwig!
    Uniek toch?

  40. Aad Verbaast 16 december 2011 om 01:18

    @Marjelle: ik had ooit eens (in de dos-tijd nog) een programmaatje. Daar gaf je paar woorden in (bedrijf en zo) en dan kwam daar een a-4tje uitrollen met een verhaal dat klonk als een klok. Volstrekte leegheid uiteraard, maar je kon er alle kanten mee op.
    Laatst nog eens geprobeerd zoiets te vinden op internet. Niet gelukt.
    Weer een “leermoment” ;-)

  41. jankrosenbrink 16 december 2011 om 01:22

    leuk hoe je de essentie van het probleem enigszins ontwijkt. Het begin lezende dacht, ah , Aad Verbaast gaat mijn probleem oplossen, want een enkele keer laat ik een videofimpje afspelen met veel pauzes terwijl de titel niet veel goeds belooft. Toch wacht ik dan geduldig op een uiteindelijk gedownloadde versie en draai het filmpje opnieuw af. Het filmpje gaat dan bijvoorbeeld over vliegtuigjes die de Twintower invliegen.

    Dan kan ik daarna melden dat ik één en ander leuk vind, dat vind ik niet leuk

  42. Ximaar 16 december 2011 om 02:18

    @Aad: Ik beland wel vaker in de WP-spambak. Kan zijn door een andere link onder mijn naam.

    Die Leuk-familie, die ik toen voor het eerst trof, is geen familie van mij. Ze houden nog steeds pension en zijn zo eenvoudig op te googelen.

    De echte herkomst van leuk vond ik nog niet, maar zou een verkorting/vervorming kunnen zijn van ludiek, net als afijn van enfin.

  43. Joost Lips 16 december 2011 om 04:41

    ja, leuk

  44. jan bouma 16 december 2011 om 07:47

    Het zou kunnen dat de oorsprong van ‘leuk’ ligt bij de in het Engels gestelde vraag: “you like it?” En dan door de domme Nederlander, behaagziek als-ie is, nogmaals aan de buitenlander gesteld werd “like it, …like?” Dat zit wel heel dicht tegen “leuk” aan. Enfin. In de vroege TV-jaren herinneren we ons dit leuke taalprogramma’tje met o.a. Godfried Bomans en waar het draaide om dit soort leuke taalraadsels. Ik herinner me een zin van Bomans die begon met: “Er was eens een meid uit Mijdrecht… die enz. enz.”: geniaal.

  45. ChristienDamman 16 december 2011 om 08:48

    Als leuk niet kan druk ik de leuk niet in maar geef ik een korte reactie. Het woord leuk is niet altijd te gebruiken. Maar, je kunt het doorgeven toch?

    Welke van de twee paar schoenen vind ik leuker.

    Weet je wat ik erg vind? Als mensen overlijden en de vrienden zitten op hyves. Dan wordt daar naar volop gecondoleerd wat niet hoeft want je kunt ook een anonieme mail sturen. Wat roept dan mijn afschuw op? Ik zie de foto’s van mensen met feestneus in de bijna blote kont etc, allemaal via dat kanaal onnadenkend gecondoleerd schrijven.

  46. Wllm Kalb 16 december 2011 om 09:46

    Leuk. In de jaren tachtig moesten studenten die onze opleiding ‘Tekstschrijven’ wilden volgen een motivatie schrijven, met het dringende advies het woordje ‘leuk’ te vermijden. Vonden ze heel erg moeilijk.

  47. Aad Verbaast 16 december 2011 om 09:46

    @Eva: == Zelfs leuk wordt door jou gefileerd tot op het bot.== je hebt nu eenmaal een tic of niet. Nou ik heb er een! ;-)

    @Jan Kosenbrink: wat is dan de essentie die je zocht en die ik ontweken zou hebben? Daar ben ik wel benieuwd naar.
    Punt is wel (en dat geef je aan) dat er wel een zekere inspanning vereist is om tot een dergelijk “vnd ik leuk” besluit te komen. Alhoewel de onderscheidenlijke betekenissen er van toch ook wel iets ruimte scheppen. “Leuk” kan immers ook “dom” betekenen om maar iets te noemen.

  48. Aad Verbaast 16 december 2011 om 09:53

    @Joost: vond het ook wel plezant dit te ontdekken.

    @Jan: als de diverse etymologische woordenboeken doorblader dan blijken ze het over een ding wel eens te zijn: de echte herkomst is niet helemaal duidelijk. Blijkt dus ook al geen wetenschap te zijn. In die wetenschap staat het dus eenieder vrij daarin zelf nog wat te filosoferen over de werkelijke boodschap die wordt uitgedragen met het woord leuk. Geldt uiteraard ook over de ontvanger van die boodschap. Het elkander verstaan is dus niet zo eenvoudig als telkens wordt aangenomen!
    Daar zie je dan ook de gevolgen van.

  49. Aad Verbaast 16 december 2011 om 10:01

    @Christien: == Als leuk niet kan druk ik de leuk niet in maar geef ik een korte reactie == Heb je dat in dit geval ook hier gedaan? ;-)

    Hyves: ik zit daar niet op dus heb ik geen ervaring mee. Ik zie wel blogsites waar je per reactie een duimpje omhoog of omlaag kunt intypen. Sommige gaan zelfs zover dat als er meer dan een x aantal duimpjes omlaag zijn geregistreerd de reactie in het niets verdwijnt..
    Gaat me wel weer veel te ver.

    @Wim Kalb: lijkt me eenvoudig inderdaad. Is nogal een standaard woord. Maar met de tientallen synoniemen van dat woord moet dat ook weer een eitje zijn lijkt me. Creatief schrijven ;-)

  50. King Billy 16 december 2011 om 10:45

    ‘Leuk’, lekker makkelijk…. . Pick your choice in het Duits:
    leuk bijv.nw. / bijw.
    schön, prima, nett, hübsch, süß, herzlich, fein, lieb, attraktiv, angenehm, freundlich, reizend, sympathisch, gesellig, erfreulich, liebenswürdig, freundschaftlich, gutaussehend, toll, gemütlich, spaßig, herrlich, fabelhaft, ergötzlich, wohltuend, vergnügt, behaglich, entzückend, geschmackvoll, amüsant, vergnüglich, lustig, komisch, humoristisch, witzig, possierlich, pfiffig, fesch, drollig, ulkig, schelmisch, geistreich, schalkhaft, possenhaft, spaßhaft, heiter, ausgelassen, humorvoll, spasshaft
    Bron: http://www.mijnwoordenboek.nl/vertalen.php?woord=leuk&src=NL&des=DE

  51. zelfstandigjournalistantwerpen 16 december 2011 om 11:07

    Altijd leuk om te horen dat ik je dag goedmaak :-).

  52. Aad Verbaast 16 december 2011 om 11:09

    @King Billy: opvallend dat het Duits geen synoniemen geeft als: IJskoud, Indifferent, Kalm, Koel, Koud, Leukweg, Onverschillig, Onverstoord, Rustig.
    Wat zou daar toch de reden voor kunnen zijn?

    @Zelfstandig journalist: dan kunnen onze beider dagen al niet meer stuk ;-)

  53. jan bouma 16 december 2011 om 11:18

    King Billy…10:45
    Mijn Ned./Duits – Duits/Ned. woordenboekje geeft ook nog aan als equivalente vertaling van het woordje “leuk” : – “trocken” en “gelungen”.

    Feit is dat er in ons Europese taalgebied er geen werkelijk etymologische oorsprong is te duiden voor het Ned. woordje “leuk”. Nog een feit is – zo zeg ik schamper – dat ik het n o o i t gebruik want ik vind het een tenenkrommende betekenis hebben die (soms) Nederlanders eraan toekennen.

    Derhalve ga ik voor m’n comment van 7:47 uur.

    Wat een zooitje.

    Daarom zei Wittgenstein al: “alleen mensen die elkaar wensen te verstaan zullen elkaar ook verstaan”. Met “leuk” kom ik daar niet ver mee… Men amusere zich verder.

    ps
    Hebt u toevallig nog gezien de uitzending van gisterenavond van P&W waarin Henk Kamp, de minister van Soc.Zaken en Werkgelegenheid, aanwezig was? Die man is voor mij het prototype van “leuk”…

  54. ottovo 16 december 2011 om 11:23

    Bij het Groot Nederlands dictee werden enkele deelnemers geïnterviewd met vragen als hoe vindt u het dat u mee mag doen?
    Het antwoord laat zich raden. Wat een woordenschat!

  55. King Billy 16 december 2011 om 12:05

    Re ‘IJskoud, Indifferent, Kalm, Koel, Koud, Leukweg, Onverschillig, Onverstoord, Rustig.’
    Geen flauw vermoeden. Iets te maken met cognitieve dissonantie? ‘Leuk’ moet tenslotte wel leuk blijven, anders is de lol er snel van af.
    @bouma. Vijf sterren plus een AAA rating voor je commentaren deze ochtend. Meer kan ik er niet van maken.

  56. Aad Verbaast 16 december 2011 om 12:15

    @Jan: inderdaad gisteren die Kamp voorbij zien komen. Tenenkrommend en ik heb nu nog kramp in de bilnaad.

    @Ottovo: == Wat een woordenschat! == dat konden ze in ieder geval wel goed spellen.

    @VSp: ik zal me dan ook maar niet wagen aan een mogelijke verklaring. Ik snap de Nederlanders niet eens!

  57. jankrosenbrink 16 december 2011 om 13:55

    Aad, je hebt niets ontweken, dat was slordig opgeschreven door mij, disculpe, maar in hoopte even dat je de relatie vorm en inhoud zou leggen. De leukknop krijg je er gratis bij, en voordat je het weet ga je je eigen inhoud aanpassen in plaats van de leukknop uit te zetten. Dat ‘de format’ mede de inhoud gaat bepalen. Ooit is iemand begonnen op het begeleidend schrijven van een fax: deze fax heeft tig pagina’s, inclusief deze. Sindsdien moet iedereen de woorden ‘inclusief deze erbij zetten. Dit is een onschuldig voorbeeld. Ximaar noemt Facebook, zeer terecht.

  58. Aad Verbaast 16 december 2011 om 15:14

    @Jan Kosenbrink.: We zijn het wel eens dat de inhoud boven alles gaat uiteraard.
    “Leuk” kan nogal een vergaarbak worden van allerlei gevoelens en eigen definities van het woord zo mag blijken. Als zodanig “leuk” om erbij te hebben, maar zegt eigenlijk niet zo veel. Terug naar de vorm dus. Maar ja, nog meer woorden, dus potentieel nog meer potentiële spraakverwarringen.

    Facebook: als je daar op de “vind ik leuk” knop klikt, komt “vind ik niet meer leuk” te voorschijn. Kan je ook weer op klikken. Goed voor de twijfelzuchtigen onder ons ;-)

  59. Fleur 17 december 2011 om 01:10

    Je lult zelfs door in je slaap?

  60. Aad Verbaast 17 december 2011 om 10:40

    @Fleur: heb jij daar ook al last van?

  61. jan bouma 17 december 2011 om 10:59

    In z’n algemeenheid zal meespelen bij de bepaling leuk/niet leuk de stemming van het moment van diegene aan wie de vraag gesteld wordt. Heb je net een geweldige ruzie met deze of gene achter de rug dan.. laat de uitkomst zich raden. “..Fuck off..!”

    Heb je bijvoorbeeld en anderzijds weer eens gekeken naar het programma P&W gisterenavond dan word ik daar ook niet vrolijk van. Politiek blijkt dan te gaan over “cabaret” dan wel simpele one-liners van de door ons aangestelde debielen in dat parlement die door de debielen van de MSM worden overgenomen….
    Enfin. U snapt het!
    Morgen maar weer een willekeurige pagina uit het Boek der Boeken die in ieder geval “niet leuk” is maar wel to the point.

    Wat een zooitje.

  62. Aad Verbaast 17 december 2011 om 11:14

    @Jan: je zag het inderdaad weer gisteren. “Politiek moment van het jaar”.
    Een ding wat duidelijk was: het ging weer helemaal nergens over.
    Dat terwijl het juist ergens over zou moeten gaan!
    Top drie: Bleker met zijn briefje, Doe eens normaal man, en het hand voor de mond gebaar van Veldhuizen van Zanten. Wat een armoe!

    Doet me allemaal denken aan de uitspraak van Joost Eerdmans
    “Ik twijfelde tussen politiek of cabaret. Ik heb gekozen voor cabaret.”

    Iedereen doet zijn best “de leukste” te zijn. De “beste” zijn doet er niet toe. Is en blijft een bende daar. Donnerwetter!

  63. King Billy 17 december 2011 om 17:25

    Ach, alsmaar heen en weer geslingerd worden tussen tegenstellingen. Het blijft tobben met de kraan open.
    Ik troost me dan maar met de gedachte dat in de Hemel weliswaar schonere lucht is, maar in de Hel waarschijnlijk het betere gezelschap vertoeft. Hoe kom ik op die gedachte?
    Heb hier een foto, gemaakt m.b.v. de tijdontspanner. Op de achtergrond een TV-beeld met een vrij bekende presentator uit de jaren ’70. Op de voorgrond King Billy zoenend -waar het niet bij bleef- met schoonlief. Zijn schoonlief.
    Slechts een voorbeeld hoe alle superlatieve synoniemen van ‘leuk’ het voorportaal van de hel kunnen worden.

  64. Aad Verbaast 17 december 2011 om 18:04

    @King Billy: http://www.klocwork.com/blog/wp-content/uploads/2010/09/cartoon_welcome-to-hell.jpg
    Cést le ton qui fait la musique, ook in dit geval.
    Toch wel bijzonder (nu je het er toch over hebt) dat volgens de overlevering de besluitvorming waar je naar toe gaat toch bij een der partijen ligt.
    In deze tijden waar schaalvergroting toch de orde van de dag is, zou het me niets verbazen dat ook daar reeds een fusie/versmelting der partijen heeft plaatsgevonden.
    De voordelen zijn natuurlijk evident.

  65. Aad Verbaast 17 december 2011 om 18:42

    @allen: laat ik nou de hele dag niets hebben gevonden in het nieuws wat “leuk” is.
    Na lang bladeren toch iets gevonden:

    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/17/reserves-beatrix-over-donner-beschadigde-benoemingsprocedure-raad-van-state/

    Leve de democratie!

  66. Burro 17 december 2011 om 19:22

    Hoe is het toch mogelijk, dat je over zo’n onderwerp zoveel leuke reacties krijgt? ;-)

  67. Aad Verbaast 17 december 2011 om 19:29

    @Burro: over smaak valt niet te twisten Burro :roll:

  68. http://draverblog.wordpress.com/ 17 december 2011 om 19:40

    Niet allen leuk maar het zal ook heel erg gezellig zijn met je dames.

  69. Aad Verbaast 17 december 2011 om 20:44

    @Draver: ze zijn van alle markten thuis draver. 4 loten uit de loterij!

  70. King Billy 17 december 2011 om 21:26

    Re ‘reserves’ en ‘Leve de democratie’. Mevr. Von Amsberg heeft overal reserves. en speelt de eerste viool, geen harp en al helemaal niet accordeon. Wulff van dat alles ook een beetje, maar hém kan ‘t zijn baantje gaan kosten. De democratie is dood.
    Aannemende dat bekend is waar de afkorting ‘DIN’ voor staat, misschien toch maar eens DIN-normen -een erfenis uit de tijd van Weimarrepubliek- opstellen voor een echte democratie? Op één DIN A-4’tje?
    Nog zo ééntje uit de Achterhoekse tijd. Zoonlief van 15 toonde doodleuk een foto aan zijn streng gelovige en vegetarische ouders, neo-VPRO’ers, waar hij met klasgenootjes tijdens een cultureel schooldagje in Amsterdam bij Mc Donalds in de Leidsestraat buiten in de vensterbank hangen met een hamburger en een jointje laten circuleren. Een doodzonde, uiteraard. Hemel en hel op aarde.

  71. Aad Verbaast 18 december 2011 om 00:51

    @VSp: grootste hobbies van mevr. von Amsberg zijn beeldhouwen en paardrijden zo heb ik me laten vertellen. De eerste doet ze niet onaardig trouwens. Kneden en boetseren is wel iets wat in haar zit. Dat is dan ook te merken. Herr von Amsberg kon een uitstekende uiensoep en boeuf Bourginon maken.

    De hervormingen die nodig zijn om nog enigszins een beetje democratie te introduceren beschreef ik al eens eerder in een blog. Geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Was minder dan een a-4tje zelfs.
    Toegegeven: er zouden nog wel wat meer aanvullingen denkbaar zijn.

    Achterhoek: inmiddels veel wijzer geworden? 8O

  72. jan bouma 18 december 2011 om 04:54

    @Aad…18:42…NRC over Beatrix.
    Toch een goeie reactie van Trix inzake Donner en de RvSt. Kijk! Hier worden niet van belang geacht de onafhankelijkheid van de plaatsvervangende “koning” maar de traditie van de Familie Donner. Donner heeft zich voor mij sowieso gediskwalificeerd door z’n “nekka” uit te steken ten behoeve van Joris Demmink en hij was het ook die zei: “het is maar beter dat u niet weet hoe er wetten worden gemaakt” (net als worsten) en hij was ook voorstander voor de inperking van de WOB-verzoeken. Kortom: hij is besmet door zijn verleden. Het gaat er bij de RvSt natuurlijk niet om dat de plaatsvervanger een soort verlengstuk is van de Regering. Goed te lezen dat er 2 sollicitanten (afgewezen) zijn die aan de Nationale Ombudsman hebben gevraagd die hele maskerade en volksvernachelarij door te lichten. Zal wel in de doofpot belanden dat onderzoek…

    Iets anders is natuurlijk de zojuist at random gekozen pagina 97 waaruit ik een gedeelte ga citeren. Ook al niet “leuk” maar wel to the point. Tot later dus. Het is nu 4.54 uur en ik ben net thuis uit het Holland Casino… alwaar ik weer vele tonnen ben kwijtgeraakt; dus eerst nu naar bed om bij te komen.. :))

    Wat een zooitje.

  73. jan bouma 18 december 2011 om 09:42

    Context: “Het vermeende Lot” ; zie:

    http://villamithras.wordpress.com/2009/07/21/het-vermeende-lot-in-beeld-gebracht-en/#comment-2744

    Anders dan de Kersttoespraak van Koninging Beatrix luidt de rede van Mithras. Vanuit de shuttle spreekt hij tot de mensheid. De at random generator koos pg. 96/97.
    Zie ook: aadverbaast.wordpress.com
    ==
    “…Laat ik als voorbeeld onderwerpelijk doen zijn de “2%-regeling” die gememoreerd is. Wat betreft de conversie, dat wil zeggen dat de bestaande, per definitie destructief gerichte, bewapeningsindustrieën zich civiel zouden moeten omturnen omdat de naties zich niet langer gevangen weten van “het prisoners dilemma by status”, laat zien dat puur macro-economisch en pragmatisch gezien dat voor de wereldbevolking en…. de bewapeningsindustrieën in geen enkel opzicht een objectief negatief effect zal hebben. In het tegendeel… Dat inzicht echter, om aldus te handelen, vergt evenwel dan ook dat er geen “vraag” meer zal zijn van en door de criminelen van deze wereld waardoor die conversie niet kan worden uitgevoerd. Ergo: ontdoe u van de criminelen en de domeinjagers… Zij staan jullie in de weg, zij verpesten jullie fantastische planeet waar het goed leven zou kunnen zijn voor alles wat jullie als idealiter hebben weten te formuleren in jullie papieren opvattingen die jullie hebben ondertekend…”

    Stilte in de shuttle…, maar na enige minuten vervolgt Mithras: …../
    ==

  74. Aad Verbaast 18 december 2011 om 10:20

    @Jan: uniek natuurlijk dat de @randomgenerator inmiddels zo ver is gekomen dat die al twee bladzijden weet te kiezen, met één ‘worp’. Zou jij dat onder de knie hebben gekregen in het Casino dan zou je geen tonnen verloren hebben, maar ongetwijfeld binnen hebben weten te slepen!
    Dat even terzijde.

    Belangrijk fragment natuurlijk! Als de conversie (met de daarmee noodzakelijke randvoorwaarden wat betreft ruiming van de criminelen en domeinjagers) dan kan het pas echt leuk worden op deze planeet, zoals Mithras in de shuttle al reeds vast stelde.

    Voorlopig blijft het aanmodderen. Over aanmodderen gesproken ik zie wel een lichtend voorbeeld hoe een en ander groots kan worden aangepakt. Je kent natuurlijk de #groeiendverzet actie Marianne Thieme tegen Bleker. Inmiddels zijn er 26.000 bomen besteld door sympathisanten die in een bosje zullen worden geplaatst. De Chinezen kregen daar lucht van, en ook geen vriend zijnde van Bleker schoten ze onmiddellijk te hulp! http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/3081341/2011/12/17/China-plant-26-miljard-bomen.dhtml
    26 miljard! Een miljoen keer meer. Die kan Bleker in zijn zak steken!
    Net als Merkozy natuurlijk, die nog geen cent van China hebben weten los te peuteren om hun eurocrisis op te lossen.

    Wat een bende.

    P.S. 1. nog even een tip voor je nu je tonnen lichter bent geworden: koop 365 try-outpakketten van het Casino. http://www.hollandcasino.nl/tryout/
    35 euro per pakket. Gratis entree, voor 35 euro muntjes die je dan meteen weer inwisselt voor baar geld. Maar je zit dan wel verwarmd, en je krijgt een gratis drankje en hapje. Kortom: een overlevingspakket waar je u tegen zegt. Zit je gebakken voor het komende jaar.
    Wel even goed kijken naar de voorwaarden. http://www.hollandcasino.nl/corporate/NL/SiteLinks/Bottom/Actievoorwaarden/voorwaarden_Try_Out_pakket.htm
    Staatsbedrijf, dus achter die lappen tekst zit Donner weer natuurlijk. Geen wet of er is wel ergens een maas in te ontdekken.

    P.S. 2: misschien nog een boekentip voor als je de entree tot het casino wordt geweigerd:
    Hoe durven ze? · De euro, de crisis en de grote hold-up.
    Peter Mertens

    http://www.epo.be/uitgeverij/boekinfo_boek.php?isbn=9789491297137

    P.S. 3: nog een citaat dan om deze dag (na je slechte nacht) goed door te komen:
    – Belzabel, open de brandkast! Ik wil weten wat ik vandaag verdiend heb.
    – Het lijkt een kalme dag, directeur. – Dat kunnen hoogstens een paar slordige miljoenen zijn.
    De moeite niet om te tellen. Haal de kruiwagen!
    (Lambik in De Poenschepper, Suske & Wiske)

  75. nelusfromgrins 18 december 2011 om 10:48

    Je weet ook van alles een thema te maken he ? Weer heel creatief gevonden.
    Leuk, ja: dit woord wordt in mijn (werk) omgeving nogal eens gebruikt om vooral niet te hoeven zeggen hoe ze er echt over denken.

  76. nelusfromgrins 18 december 2011 om 10:54

    King Billy, alias……………ik ga met je mee naar de hel. volgens mij heb je helemaal gelijk, veel meer lol en avontuur dan bij die heilige mensen.

    “Ik troost me dan maar met de gedachte dat in de Hemel weliswaar schonere lucht is, maar in de Hel waarschijnlijk het betere gezelschap vertoeft”

  77. jan bouma 18 december 2011 om 11:31

    @Aad… 10:20
    Pagina 97 was niet begrijpelijk weer te geven zonder het aanloopje op pg. 96. Kijk! Alleen domme dogmatici beroepen zich er dan op dat behalve pg. 97 ook het intro daarvan op pg. 96 wordt gegeven.. Maar ik ken je inmiddels. :))

    Iets anders is natuurlijk de te begrijpen en te verstane impact van Mithras’ toespraak. Ik plaatste zijn toespraak in contrast met Beatrix’ Kersttoespraak. En dan zal men met mij moeten concluderen dat de toespraak van Beatrix een hoog gehalte heeft van dominee Zwatelaar uit Multatulis ´Max Havelaar…´

    Nog steeds is het zo dat de huichelaars van deze wereld die ook beheersen en manipuleren. Met Trix voorop!!

  78. Aad Verbaast 18 december 2011 om 11:51

    @Nelus: leuk! Ook weer boven water! Je kwam natuurlijk even op de preek van @Jan af. Een anker in barre tijden ;-)
    P.S. inmiddels WP al onder de knie? Kunnen we binnenkort je ‘come-back-blog’ verwachten? :roll:

  79. Aad Verbaast 18 december 2011 om 12:02

    @Jan: gelukkig begrijpen de meeste mensen dat een boek van voor tot achter gelezen dient te worden. En van links naar rechts en van boven naar onderen. Al kan de praktijk niet altijd verbloemen dat er slecht, respectievelijk helemaal niet gelezen wordt.
    De Oosterse volkeren maken er helemaal een potje van natuurlijk. Net andersom, maar ja dat ligt aan de andere kant van de aardbol. Zal er wel iets mee te maken hebben.
    “Huichelaars” spreken zelf achterstevoren. :cool:

  80. Marjelle 18 december 2011 om 15:10

    Mss vind je dit wel een ‘leuke’ link. ;) Over aftikken, bilateraaltje en kulbrullers…

    http://www.taalkabaal.nl/managertaal.html

  81. Aad Verbaast 18 december 2011 om 16:33

    @Marjelle: Geweldige verzameling! Verplichte kost natuurlijk voor de would-be manager.
    Zitten echte pareltjes tussen, maar ook briljante taalvondsten.

  82. King Billy 18 december 2011 om 16:56

    @ allen. Re ‘Wetten en worsten’. Zouden Donner en zijn influisteraars (v/m) zich in het geniep schurken aan de staatsman Otto von Bismarck en Donner bovendien kopieergedrag zonder bronvermelding vertonen à la ZuGuttenberg? Alle drie tenslotte voor(ui)tgekomen uit roemrijke geslachten van verlichte desp…, eh…, bestuurders, waarvan Von Bismarck ooit heeft gezegd':
    ‘Je weniger die Leute wissen, wie Würste und Gesetze gemacht werden, desto besser schlafen sie’ ??
    En:
    ‘ Wenn man sagt, das man einer Sache grundsätzlich zustimmt, bedeutet es, das man nicht die geringste Absicht hat, sie in der Praxis durchzuführen’.
    Bron: ISBN (13) 978-3-89736-917-7
    @Nelus from grins. Welkom terug in het land der levenden.
    @bouma re Kersttoespraken. Even geduld nog, dan is zoonlief aan de beurt. Verheug me nu al. Verpest de boel niet, door deze zoetwateradmiraal bij voorbaat al zijn speeltjes, m.u.v. van zijn ietwat slimmere Máxima, te ontnemen.

  83. Aad Verbaast 18 december 2011 om 17:23

    @King Billy: briljante vondst van je!
    I rest my ‘worst’ case: Donner is een rasechte plagiateur! :cool:

  84. jan bouma 18 december 2011 om 17:30

    @Aad…12:02… “Eens!”
    @Marjelle..15:10…. “Dat inzicht van je zou nu ook eens moeten leiden tot een algemeen gedeeld overzicht..”
    @King Billy… 16:56
    Het valt natuurlijk de foute belanghebbenden niet te verwijten dat ze tengevolge van onze domheid daar profijt van trekken. Ik verwacht wel dat Beatrix haar laatste Bilderbergconferentie heeft bijgewoond als het sublieme voorbeeld van een feodale en dus achterhaalde stommiteit.
    Uiteraard worden dit soort blogs als die van @aadverbaast nauwlettend gevolgd door de vazallen van het “Kookhuis”. En dus speculeer ik erop dat er toch een stap voorwaarts is gezet door die domme wereldburger en stemmer dankzij @Aadverbaast en onze commentaren.

    Wat nog wel zou moeten gebeuren is dat Piet Hein Donner afziet van zijn ondervoorzitterschap der RvSt. Dat zal voorlopig nog wel ‘a bridge too far’ betekenen. De geschiedschrijving zal evenwel afrekenen in de toekomst met figuren als Donner c.s.

    Wat een zooitje… Tot morgen!

  85. Aad Verbaast 18 december 2011 om 18:58

    @Jan: uiteraard (eerder) een omissie van mijn kant toen ik het over de hobby’s van Bea had. Uiteraard had daarbij moeten staan: de blogs (en reacties daaronder) van @aadverbaast volgen; om een beetje bij te blijven wat er zoal speelt in de wereld inclusief de achtergronden. In het geniep natuurlijk, niet alles mag in de openbaarheid komen immers.
    Sindsdien heeft ze natuurlijk zeeën van tijd over. De rest van de stukken verdwijnen zo het ronde archief in. Hoeft ze niet meer te lezen. WA doet ook zijn best het allemaal te volgen. Valt nog niet mee voor hem. Gaat dat een beetje lukken dan treedt ze af heeft ze al toegezegd.

  86. King Billy 18 december 2011 om 22:08

    Vind ik ten hemelschreiend leuk, 5 van 5 internetsterren.

    5 van 5 sterren

  87. Johan HvD 18 december 2011 om 22:19

    Nu u toch hier bent en nogal veel weet over taal en taalgebruiken het volgende.
    Look-a-like moet toch ook iets met dit thema te maken dacht ik zo. Beetje dubbelop misschien. Leuk-leuk of zo. Herkent u dat?

    Neen, mijnheer Aad, look-a-like is toch meer iets dat gelijkend is. Ja, je kunt het leuk vinden. Ge zoudt dan alles in één woord Look-a-like kunnen vinden.
    En, eigenlijk weet ik weinig tot niets van taal en taalgebruiken. Ik gebruik den taal slechts als hulpmiddel om te commnuniceren… :-( :-)

  88. Johan HvD 18 december 2011 om 22:21

    Zoals men dat deed tijdens de Commune en tijdens andere communiën.

    [commnuniceren dient dan zonder N te zijn, tenzij ge er “com nu te ceren” van kunt maken…

  89. Aad Verbaast 18 december 2011 om 23:09

    @King Billy: is erg leuk. Hoeveel playmobiel kan je aanschaffen voor 500 miljoen?
    Rutte was trots toen hij het zag: “jullie maken het verschil in Afghanistan op het gebied van vrede en veiligheid”. Wel duurzaam, je zal ze nog vinden over 100 jaar.

  90. Aad Verbaast 18 december 2011 om 23:14

    @JohanHvD: jammer, heer Johan. Ik dacht toch even iets bijzonders in de taalvorming ontdekt te hebben. Er gaat er wel eens eentje de mist in :?
    Verder blijft het uiteraard worstelen met deze taal. Verdraaid ingewikkeld. Slechts 15 miljoen mensen op dees hele aardkloot spreken en schrijven het in enige mate. En dan nog.

  91. peterus 18 december 2011 om 23:51

    Altijd goed om te weten waar je het over hebt.
    Vind ik leuk.

  92. Aad Verbaast 19 december 2011 om 00:29

    @Peterus: dat vind ik nou weer leuk.

  93. Aad Verbaast 19 december 2011 om 11:38

    @allen: over leuk gesproken. Vandaag nationale (verplichte) huildag in N-Korea:
    Verbijsterende beelden: http://www.youtube.com/watch?v=pSWN6Qj98Iw
    “North Koreans weeping hysterically over the death of Kim Jong-il”

  94. jan bouma 19 december 2011 om 12:44

    @Aad…11:38
    Dat vind ik nou leuk dat de Dood geen onderscheid maakt; en gelukkig zeker niet voor bastards als die Kim Jong-il… Zijn zoontje ziet er gelukkig net zo ongezond uit als die ouwe dus gaat-ie hopenlijk ook snel de pijp uit.
    Wat een zooitje!

  95. Aad Verbaast 19 december 2011 om 13:11

    @Jan: hij heette niets voor niet Jong-il. Zat al ingebakken natuurlijk.
    Zoon (27 jaar) neemt de failliete inboedel over. Kim Jong-un. “Un”??
    Wat een bende. Huilen met de pet op.

  96. King Billy 19 december 2011 om 13:52

    Ach, misschien komt tot grote vreugde, met een lach op het gezicht van de Noordkoreaanse bevolking eens de dag dat de zwaarden tot ploegen worden omgebouwd en de vanzelfsprekende erfopvolger van Kim Jong-il uitgenodigd wordt voor een Bilderberg conferentie.

    http://www.theage.com.au/photogallery/world/the-life-and-times-of-kim-jong-il-20111219-1p1wb.html

  97. Motek from Space 19 december 2011 om 14:45

    Intussen verkleumd, geen ijsvrij en dus helemaal niet leuk hier. Het zwerfvuil is ook al blijven liggen en de gemeentetuintjes zien er niet uit. Volgend jaar weer wel als iedereen een hark in de handen gepropt krijgt die geld ontvangt van de werk-gever uitkeringsverstrekker. Goedkoper kan je je werkkrachten niet krijgen toch?
    ‘k Vond overigens die zoon van Kim Jong-il rijp voor een make-over. Moet kunnen…toch?

    En om wat vergelijking neer te zetten zoals “ons aller” Rutte dit placht te doen; als leiders van een land zichzelf nooit te kort doen en het gepeupel ziek en armoedvol laten bengelen wat is dan het verschil tussen Rutte en Kim Jong-il?

  98. jan bouma 19 december 2011 om 16:35

    …heb ook nog bedacht dat die Kim Jong-il gewoon in die trein is “abgeknallt” (zoals Bernhard dat kon zeggen – Jiskefet) vanwege een militaire koe…”; is ook leuk!

  99. King Billy 19 december 2011 om 16:44

    klik nog eens de link aan in reactie 22h 08m. Over Rutte kan nog een geintje gemaakt worden. Met staatshoofden, al helemaal indien een beeltenis wordt vertoond, ligt dat nét iets anders. Zeker in deze tijden, waar charme offensieven aan de lopende MSM-band met veel ketelmuziek worden uitgerold voor een publiek dat weinig keus heeft.

  100. Aad Verbaast 19 december 2011 om 18:37

    @King Billy: nogmaals de link even aangeklikt. Waar komt die helm toch vandaan?

    Zijn zoon (27 jaar..) op de Bilderberg conferentie? Die heeft heel ander dingen aan zijn hoofd.
    Bea’s reactie op deze ontwikkelingen: wij zijn uiteraard voorstander van erfopvolging. Maar er zijn grenzen.

  101. Aad Verbaast 19 december 2011 om 18:40

    @Motek: goeie vragen stel je. Ik ben met stomheid geslagen :cool:

    @Jan: zou ook zo maar kunnen natuurlijk. De theorieën komen natuurlijk los hoe het in ‘vredesnaam’ mogelijk is dat je aan een hartaanval kunt bezwijken als je geen hart hebt!
    BTW: nog eentje speciaal voor je om je weer eens lekker op te winden vanavond:

    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/19/veroordeelde-politici-mogen-blijven/

    Donnerwetter!

  102. King Billy 19 december 2011 om 21:08

    ‘Er zijn grenzen’. Mag ik even de opa van de Zoetwaterwateradmiraal citeren? Hij maakte zich zorgen over de Zoetwateradmiraal, die “op z’n dertigste het ene na het andere vriendinnetje had”:
    “De Kort,e: ‘Prins Bernhard zei: ‘Wat moet dat nou worden? Straks zit hij zonder vrouw alleen op de troon. Wat is Nederland tegen die tijd dan nog, we zijn zo’n klein landje in een verenigd Europa. Wat valt er dan nog te regeren?”
    Een vrouw uit den vreemde lande heeft hij inmiddels, de troon nog niet, terwijl de soevereine grenzen langzaam vervagen. De grensverleggende export van de Nederlandse Grondwet met bijbehorend Statuut wordt met een beetje hulp een reuzeklapper. De ervaring en knowhow is volop aanwezig. Hoezo grenzen?

  103. Aad Verbaast 19 december 2011 om 21:14

    @King Billy: en wat voor vrouw uit vreemde landen. Had voor haar dertigste ook het ene vrindje na het andere. Uit welke roemrijke familie ze kwam zal ik hier maar niet memoreren.
    Tijd dat het kookhuis bezwijkt onder de hogedrukpan.
    Wel moet Donner dan nog even positief adviseren over de grondwetswijziging om er voor te zorgen dat ze in dat geval hun ‘uitgeleende’ bezittingen (waar de staat alles voor betaalt), in dat geval niet terugkrijgen.
    Wat een bende!

  104. jan bouma 20 december 2011 om 08:37

    Ik bepleit de navolgende veranderingen door te voeren.

    1) “Vind ik leuk” te vervangen door “Vind ik goed”.
    2) “Vind ik niet leuk” te vervangen door “Vind ik fout”.
    3) Adstrueer uw oordeel.

    ..en aan dit laatste wil ik meteen voldoen door aan te geven dat door deze voorgestelde veranderingen in ieder geval het denken over goed en/of fout wordt gestimuleerd.

  105. Aad Verbaast 20 december 2011 om 09:04

    @Jan: met een beetje handig knutselen kan je natuurlijk op je eigen weblog die knop conform aanpassen. En als je dan toch meteen bezig bent meteen (als iemand er dan op klikt) meteen de vragenlijst te voorschijn toveren. ;-)

    Maar als je dan toch bezig bent deze discussies samen te vatten met een allesomvattende conclusie geeft het me meteen de gelegenheid een nieuw blog er op te zetten vandaag.

    Weer een boeiend onderwerp uiteraard: het Katholicisme. Hard nodig wat duidelijkheid te verschaffen zo rond deze dagen.

  106. jan bouma 20 december 2011 om 10:49

    @Aad… 9:04
    Het is mij bekend dat ik als digibeet en ook hater van alle moderne communicatietechnieken ik me niet wens te verdiepen in die “technieken”. Het zou veel beter kunnen. Ik ben dat met je eens.

    2. Inzake je nieuwe blog omtrent ‘het Katholicisme’ en de kritieken erop.

    a) Neem in consideratie dat het fenomeen “seksueel misbruik van minderjarigen” zich niet als zodanig in het betreffende tijdperk 1946 – 1990 werd (h)erkend in onze maatschappij. Denk bijv. aan Dr. Brongersma en diens opvattingen jaren ’60 – ’70 vdve.
    b) Het als zodanig thans erkende misbruik zal zich niet alleen in de Katholieke Kerk hebben voorgedaan. Hoe zit het met scholen, sportverenigingen, de protestantse reli-verenigingen, etc.?
    c) ik blijf het vreemd vinden dat ‘de slachtoffers’ zich thans massaal als slachtoffer zien en dat blijkbaar een financiële genoegdoening hun slachtofferschap zou kunnen opheffen.
    d) Verrek! Ik herinner me nu ook ineens dat ik ook “misbruikt ben!” :))
    e) Neemt niet weg dat ook ik onderschrijf de opvatting dat er Recht zal moeten worden gedaan ook als dat Recht zich pas later manifesteert. Want tenslotte luidt mijn Credo: ‘Nimmer zal het Recht niet in het geding zijn!” Je welbekend.
    f) Ik hoop niet dat ik je nieuwe blog met deze opmerkingen teveel zal hebben ondermijnd. Succes ermee.

  107. Aad Verbaast 20 december 2011 om 11:43

    @Jan: inmiddels staat die er op. Heel andere invalshoek dan je vermoedde zoals je kunt lezen.

    Over misbruik zal ik het later wel eens hebben. Althans het misbruik waar jij op doelt.
    Deze gaat eerst nog even naar de bron: ook misbruik. Van die ene man die daar de eerste tientallen jaren rondliep in het Midden-Oosten.
    Pittig opinie stukje! ;-)

  108. Johan HvD 21 december 2011 om 10:17

    Ach, mijnheer Aad, taal is eigenlijk een nogal weerbarstig artikel, altijd al geweest… :-)

  109. assyke 10 juli 2012 om 14:39

    dank je voor je leuk
    al geeft het te denken:)

    wist niet dat je al weer terug was

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 158 andere volgers

