Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Springlevend bloggen


Natuurlijk sta ik even stil bij het eenjarig bestaan van OBA vandaag. Hartelijke felicitaties aan de oprichtster Ina Dijstelberge en natuurlijk aan de net zo onvermoeibare wizard Knutselsmurf. Ze hebben een titanenklus geklaard waar solide partijen nog een puntje aan kunnen zuigen. Hulde, bloemen en taart!

OBA
Exact een jaar geleden begonnen als een uitwijkplek voor VKblog-bloggers die het zat waren dat @random werd gemodereerd op het VKblog. Volgens het de nujij.nl concept: Baas op eigen Blog. En dus ‘slechts’ een ‘uithangbord’ om nieuwe blogs aan te kondigen en collega-bloggers te ontmoeten. Prima keuze. Die strategie had immers haar waarde al bewezen in blogland.

Een start die nog steeds haar sporen nalaat. De mix van bloggers die zich al ras aansloten bij OBA vond bij sommige andere bloggers geen aansluiting. Nóg zien enkele voormalige VK-bloggers er nu nog van af ook OBA te gaan gebruiken als aanplakbord om die reden. Ik vind dat bijzonder jammer. De OBA van toen is helemaal niet meer de OBA van nu immers.

Ik was een van de eersten die zich bij OBA aansloot (om andere redenen overigens). In oktober 2010 opende ik een WordPress account, richtte mijn WPblog in, en gebruikt het als ‘tweede huis’. Voelde ik al nattigheid? Niet direct. Maar ik wilde extra ervaring op doen (ook met OBA) en zag het als een verzekering. Het gonsde immers al van de geruchten. En jawel: in januari 2011 kondigde de VK aan dat het hele VKblog zou worden opgeheven. Ook zij waren het zat blijkbaar.

OBA sprong handig (en verstandig) in op deze ontwikkelingen. In feite stond OBA al (onbewust?) in de startblokken om in het ontstane ‘gat in de markt’ te springen. En heeft dat voortvarend gedaan. Waar andere partijen (BiB, Webdeveloper, en later Weblog) met veel beloften maar weinig wol zich al gauw verslikten, knutselden Ina en Knutselsmurf gestaag door aan het oplossen van de problemen van de bloggers. Niet in de laatste plaats door een prima werkende oplossing te bieden voor “de archieffunctie”.

OBA heeft inmiddels zijn eigen plekje veroverd in blogland. “Plekje”, want ook al zijn meer dan 200 bloggers (oorspronkelijk VKbloggers maar ook vele anderen) inmiddels aangesloten, het zijn er nog veel te weinig.

Uithangborden
Zelf gebruik ik een aantal ‘reclamezuilen’ om mijn nieuwe blogs aan te kondigen: OBA, Facebook en Twitter. Sporadisch (hangt af van het onderwerp) nujij.nl.
Interessant om te zien is waar de meeste reaguurders vandaan komen.
Wordpress geeft de volgende gegevens als ik de afgelopen 12 maanden laat meten:
Bovenaan staat nog steeds het VKblog. Inmiddels opgeheven. Dus die tel ik even niet meer mee.
Bij de top 8 staat OBA dan bovenaan en heeft daarmee haar waarde dik bewezen. Twee keer zoveel Nujij.nl. Drie keer zoveel als Twitter, respectievelijk Facebook.
Voor mij verrassende ‘spontane’ reclamezuilen in de top 8 zijn: nl.wordpress.com (??), mail.jahoo.com (??), en startgoogle.startpagina.nl (??). Ik heb geen idee hoe ik daar op terechtkom. Maar ieder genereert evenveel verkeer als Facebook en Twitter.

Opvallende ‘buitenstaander’ is klokkenluideronline.nl . Op nummer 2. Helft van OBA. Een site waar ik zelf niet veel kom. Maar een van mijn trouwe lezers en reageerders wel. En daar graag aan ‘Aad Verbaast linkdropping’ doet. Met succes. Waarmee het belang van kruisbestuiving en interactie maar weer eens is aangetoond.

Interactie
Bloggen is een kwestie van lezen en gelezen worden (voor mij althans). Verreweg het meeste verkeer (opgeteld) komt van andere blogsites waar ik reacties achterlaat. Bloggen is nu eenmaal tweerichtingsverkeer wil je “springlevend” zijn in blogland.

Springlevend
Zolang bloggers een cruciale rol spelen in revoluties in de wereld hoef ik de stelling van vandaag niet macro te gaan onderbouwen.
Micro blijf ik zeer bescheiden. Ik heb gemerkt dat ik minder springlevend blog als de vorige jaren. Minder blogs, minder interactie (inspiratie) met andere blogs. Een verloren zaak?
Geen idee. Zolang ik mij eieren kwijt kan (bij mezelf en met/bij anderen) blijft het een feestje voor me.
Een feestje wat ik niet zou willen missen.

 

Noot: een selectie van mijn eerdere blogs over het fenomeen bloggen:
02/2010: http://aadverbaast.wordpress.com/2010/02/27/een-beetje-blogger-gaat-toch-twitteren-2/
07/2009: http://aadverbaast.wordpress.com/2009/07/11/bloggers-brein-in-beeld-2/
03/2009: http://aadverbaast.wordpress.com/2009/03/07/waarom-blog-ik-250-010-2/
02/2009: http://aadverbaast.wordpress.com/2009/02/06/socratische-gesprekken-gemiste-kans-voor-bloggers-2/
11/2008: http://aadverbaast.wordpress.com/2008/11/25/bloggen-is-geen-wedstrijd-en-behoeft-dus-geen-jury-2/
11/2008: http://aadverbaast.wordpress.com/2008/11/18/het-feestje-mijn-metafoor-voor-het-bloggen-2/

 

Plaatje: eigen foto: Ruïne van Chateau Fereyrolles. 12e eeuw. Springlevend?
Locatie: 44°16’0.2″, 4°21’44.5” (kopieer deze gegevens in Google Maps en je ziet exact waar de foto genomen is)

80 Reacties op “Springlevend bloggen

  1. assyke 10 oktober 2011 om 09:59

    we hebben het er al eerder over gehad, ook bij mij moet de echte inspiratie nog komen,
    daar speelt oba wel een rol in en ik merk nu ook dat er steeds meer ouwe bekenden van andere blogsystemen opnieuw in zicht komen, doordat ook zij oba hebben ontdekt, via via
    zo wordt het kringetje uiteindelijk toch weer rond, alles heeft tijd nodig
    en een verkassing gaat niet iedereen in de kouwe kleren zitten:)

    mooi terugblik

  2. jan bouma 10 oktober 2011 om 10:11

    @Aad
    Laat duidelijk zijn (althans voor mij) dat ik zonder een publicitair kanaal – aanvankelijkk was dat het Volkskrantblog en daarna wederom dankzij je hulp en via en dankzij OBA het wordpress.com blog – ik de handdoek in de ring had moeten gooien. Dit betreft dan mijn juridische strijd tegen de Staat en de milieucriminelen van de Staat. Ofwel een strijd van “Fred Spijkers” die het zonder publieke ondersteuning niet zou hebben gered. Bekijken we het internationale belang van de internetwereld dan zien we dat de “Arabische Lente” en de opstand van Noord-Afrika niet denkbaar zou zijn geweest zonder het Internet. Enfin. So far even.

    Ook mijn felicitaties aan @Ina en @Knutselsmurf voor hun inspanningen. Die ik – bij een gewonnen proces dat thans loopt bij het Gerechtshof Arnhem – nog wel zal honoreren.
    Dat scootmobiel had ik je al eerder toegezegd! Idem: mutatis mutandis.

  3. reinjohn 10 oktober 2011 om 10:14

    Beste Aad,

    Een paar dagen geleden gaf ik reeds mijn mening over OBA op mijn eigen blog. Ik vind het erg leerzaam om de ontstaansgeschiedenis van OBA via jouw bijdrage te vernemen. Ik sluit me aan bij de felicitaties, de bloemen en de taart. Laten we hopen dat iedereen zijn ei kwijt kan binnen OBA en dat er prudent met het modereren wordt omgegaan. Zoals het zich nu laat aanzien is OBA best een succes en zal zij hopelijk steeds groter worden. Helaas ben ik niet zo goed ingevoerd in de wereld van de sociale media. Ik maak alleen gebruik van Hyves (onder een pseudoniem) als opslagplaats voor alles wat ik schrijf. In de loop der jaren heb ik min of meer een balans gevonden in de wijze waarop ik wil bloggen. Minimaal één keer in de drie dagen een bijdrage en reageren als ik niet anders kan :-) Ik wil jou een compliment geven voor de consciëntieuze en hartelijke wijze waarop jij de vele blogcontacten onderhoudt. Laten we met zijn allen van OBA genieten en hopen dat het nog lang mag duren.
    Groet.

  4. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 10:15

    @assyke: ik schreef het al eerder (bij jou zelfs onder je blog over het gemis) dat er toch veel veranderd is sinds de teloorgang van het VKblog. De gemeenschap die het was is versplinterd en uit elkaar gevallen. De optelsom OBA + FB + twitter haalt het (voor mij) nog steeds niet bij bij de groep (voorpagina VK) waar ik heel wat uurtjes rond ronddwalen als ik dat wilde. Waarbij ik nog steeds velen die ik daar regelmatig zag bloggen nog niet zie voorbijkomen. Jammer.
    Aan de andere kant bespaart het veel tijd, zo klaar nu..
    Inspiratie is een wisselwerking. Ook minder dus.

    Maar ik heb goede hoop dat het wel weer zal goed komen allemaal. Heeft even tijd nodig denk ik.

  5. johanhvd 10 oktober 2011 om 10:19

    Ach, mijnheer Aad, de ene blogger is de andere niet. Sommige bloggers hebben er nu eenmaal voor gekozen op zichzelf te blijven maar gebruiken dan wel bijvoorbeeld FB of andere hulpmiddelen om weer bekendheid te krijgen.

    “De klokkenluider” ken ik niet. Ik heb even poolshoogte genomen via uw link, doch het komt mij allemaal onbekend voor en eerlijk gezegd heb ik er weinig behoefte aan daar bekend over te komen.

    Oba is voor mij toch wel een belangrijk middel, de cast doet uitstekend werk om bloggers hun plek te geven. En eigenlijk vind ik dit allemaal meer belangrijker (èn rustgevender) dan destijds op het het VK-blog.
    Daar zat men elkaar zo’n beetje te dicht op de lippen, al was het alleen maar om die vervelende lijsten… :-(

  6. Motek from Space 10 oktober 2011 om 10:21

    Niets aan toe te voegen Aad ;-)

  7. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 10:22

    @Jan: Nu we toch aan het terugblikken zijn: al kostte het even wat moeite je over de streep te trekken om (op de VK was dat nog) een blog te openen, het is duidelijk dat je daar furore mee geschreven hebt. Naast “geschiedenis” uiteraard!
    Naast het “juridisch dossier” uiteraard de fenomenale kunstserie: de Mithras collectie. Voor iedereen zichtbaar om daar zijn voordeel mee te doen.
    Over inspiratie gesproken: we hebben al heel wat ideeën uitgewisseld de afgelopen jaren. Inspirerende discussies waar veelal het een tot het ander leidde. Bij deze dank daarvoor. Ik had het niet willen missen!

  8. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 10:25

    @Reinjohn: modereren zal je bij OBA niet tegenkomen ReinJohn. Je bent immers baas in eigen blog.
    Dank voor je compliment en ik hoop nog vele van je bijdragen te kunnen zien in de toekomst. Ik lees ze altijd met een hoge waardering voor je inspirerende mijmeringen.
    Nu koffie met punt! ;-)

  9. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 10:35

    @Johanhvd: gelukkig is de ene blogger de andere niet. Dat maakt het voor mij juist springlevend ;-)
    Klokkenluider: vreemde eend in de bijt van journalistiek Nederland. Ik reageer daar nooit (lees het ook zelden). @Jan wel. En laat regelmatig een linkje in een reactie achter naar een lopend blog van me. Het kan raar lopen in de blogwereld.
    Klopt: de sfeer is nog (?) wel erg rustig. Ik hou wel van een beetje reuring..

    @Motek: da’s mooi, kunnen we meteen overgaan naar het verslobberen van de taarten. Koffie neem ik aan?

  10. de stripman 10 oktober 2011 om 10:43

    Het is zeker een mooi initiatief, dat voorziet in een behoefte en daarom felicitaties verdient. Maar bij wijze van grap heb ik eens gezegd dat een echte onafhankelijke blogger geen aansluiting zoekt bij een associatie…

    Ik kom af en toe eens kijken op de OBA-pagina, maar heb nog geen aanleiding gezien om me er bij aan te sluiten. Andere kanalen voldoen wat mij betreft prima…;o)

  11. antoinetteduijsters 10 oktober 2011 om 10:49

    Aad, evenals de Stripman, wil ik echt afhankelijk zijn, dus geen Oba en al helemaal geen verheerlijking van personen, zoals Ina en Smurf.
    Ze hebben wat gedaan wat ze konden, en wat dan nog, denk is wat verder na, wat is echt belangrijk in het leven.
    Voor de ene dit en voor de ander iets heel anders:-)))

  12. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 10:51

    @Stripman: ik zou je graag voorbij zien komen op de OBA voorpagina. Het zou weer een aanwinst zijn naar mijn bescheiden mening. Mijn pleidooi: laat je eerdere reserves (best begrijpelijk) varen. Ik schreef hierboven al: OBA is niet meer wat het was. Gelukkig.
    En over onafhankelijk: ik zie je op Twitter, en of FB. Daar heb je je toch ook bij aangesloten, en dus in zekere mate afhankelijk daar van? ;-)
    OBA is trouwens nog veel makkelijker: bij twitter en feestboek moet je nog wat intikken wil je een bericht zien verschijnen. Bij OBA gaat alles “automatiek”. Ideaal! :p

  13. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 10:59

    @Antoinette: == wil ik echt afhankelijk zijn == Onafhankelijk neem ik aan?
    Verder: zie mijn reactie naar Stripman hierboven.
    Ik lees je blogs graag zoals je weet. Maar om even een ‘tegenargument’ te geven bij je overwegingen: je maakt me nu afhankelijk van FB om te zien of je een nieuwe blog geschreven hebt. ;-)
    Ik zou je liever voorbij zien komen (ook) op de voorpagina (uithangbord) van de OBA voorpagina.
    Eenmaal aanmelden en je hoeft er verder niets voor te doen. (niet eens de voorpagina te bekijken..)
    Denk er nog eens over na?

  14. Bart 10 oktober 2011 om 10:59

    In de eerste dagen van OBA was er veel heibel, ruzie, gepest en ge-etter op het VKblog.
    Ik heb toen bewust geen ‘kamp’ gekozen, ik had mijn eigen sym- en antipathieën, en zag vriend en vijand over elkaar heen tuimelen, bij VKblog zowel als bij OBA.
    Zonder enige reserve heb ik me (afgelopen januari, denk ik, ik weet het niet eens zeker meer) aangesloten bij OBA, en het is een waardevol platform gebleken, waar ik dagelijks aardige en leesbare blogbijdragen kan vinden.
    En…mijn eigen blogs staan er ook in de etalage, een onmiskenbaar voordeel! :-)

  15. Zilvertje 10 oktober 2011 om 10:59

    Veel later dan al die anderen sloot ik me aan bij Oba, had al wel mijn blog door Ina laten omzetten en wat een geluk, mijn blog op weblog-nl vanaf 2004 is nog steeds uit de lucht en als je reageert op een mail van hen, zijn de antwoorden soms bijtend, dus ik druip maar af.

    Des te groter de hulde voor OBA en zijn oprichters, nooit gedoe, altijd netjes geholpen, altijd aardig en correct. Er zijn meer sites totaal uit de lucht, allemaal denken ze wel even iets te kunnen veranderen, maar als puntje bij het paaltje komt…..

    Dus, OBA van harte gefeliciteerd!

    En van deep linken en zo, nee geen verstand, ik strooi gewoon mijn hersenspinsels in de lucht en jullie vangen ze op, pas wel op met mijn laatste, spring daar maar voor weg, dat is de Song van de Plaszak.

  16. Ina Dijstelberge 10 oktober 2011 om 11:04

    Aad, je hebt er weer een heel verhaal van gemaakt. Ik ben niet anders van je gewend. ;-)
    Proost!
    en de veren neem ik met groot plezier in ontvangst. :-D

  17. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 11:13

    @Bart: ik noemde het wel eens “het destillaat van de echte wereld”. Daar kom je dus van alles tegen. Ik heb me er nooit erg aan gestoord. Ik vond het in zekere zin (in andere zin niet) wel wat hebben zelfs. Juist die grote schakeringen (van uiterst braaf tot uiterst onbeschoft) maakte het tot een ‘springlevende’ gemeenschap misschien juist wel. Altijd wel ergens wat te doen. Voor het kiezen.
    Maar ja, zo zit ik er in ;-)

    Aan de andere kant is het ook wel prima dat middels de gebeurtenissen de rust wat is weergekeerd.
    En dat OBA van toegevoegde waarde is staat buiten kijf!

  18. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 11:16

    @Zilvertje: Blij je weer langs te zien komen op de OBA voorpagina. Heeft even geduurd maar dan heb je ook wat! ;-)

    En weblog? Vergeet het maar. Veels te ingewikkeld. Ook voor hun blijkbaar!

  19. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 11:20

    @Ina: == heel verhaal == Ik weet het. Mijn “eieren” blijken altijd weer altijd XXL te zijn.
    Of zoals Mark Twain schreef in een brief aan een vriend van hem: “als ik meer tijd had gehad zou de brief korter zijn geweest”.

    Mooie dag en alle dagen erna gewenst Ina! Van harte, en ik drink er (wat later) een stevige borrel op!
    Nu aan de koffie (met punt)

  20. Simon Korving 10 oktober 2011 om 11:23

    Driewerf hoera en veren voor de OBA-oprichters !!!!

  21. Fred van der Wal 10 oktober 2011 om 11:39

    goed verhaal
    met interesse gelezen

  22. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 11:45

    @Simon: voorafgaan uiteraard door “hiep, hiep, hiep (wat ben je nog piep)”.

    @Fred: dank, doe er je voordeel mee.

  23. Glaswerk 10 oktober 2011 om 11:49

    Ha, dat is net onder Aven d’Orgnac.
    Zeg maar aan “mijn” kant van de Ardèche ;-)

    En dat is ook zo ongeveer de enige informatie die op dit moment doorkomt in mijn hoofd gevuld met griepwatten. Het 1-jarige bestaan van OBA komt hopelijk later vandaag nog, eerst maar eens een paar bakken stevige koffie en kijken of het geen direct retourtje naar de klamme lappen gaat worden.

  24. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 12:05

    @Glaswerk: klopt. Op loopafstand, nou ja twee uurtjes lopen dan. Jouw kant? Ik dacht dat je boven de Ardèche zat?
    Sterkte met de griep. Rijmt op hieperdepiep, maar het gevoel is heel anders natuurlijk. Meer het gevoel een ‘watje’ te zijn. ;-)

  25. Glaswerk 10 oktober 2011 om 12:21

    Ik dacht dat je boven de Ardèche zat?

    St. Pons.
    Vanaf jouw coördinaten op GM de Gorges oversteken en dan een stukje naar boven.

  26. svara 10 oktober 2011 om 12:25

    Mooi verwoord Aad wat jij als geen ander kunt
    Je weet vast dat ik je niet altijd lees maar als…..
    dan weet ik dat ik hier helder alles op een rijtje vind
    Ik kan me overigens nog herinneren dat ik op het Vk-blog las over je 2e huis.
    Ja die Ina en Knutselsmurf verdienen al die veren en als ze het kunnen verteren elke dag taart

    Hart voor de zaak heet dat wat zij doen
    groet svara en nog veel blogplezier

  27. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 13:02

    @Glaswerk: dit is trouwens niet de Ardèche, dit is haar kleine zusje: de Cèze. Die loopt daaraan parallel ongeveer 10 kilometer eronder.

    BTW: hoe komt het toch dat deze foto hier niet zo scherp overkomt als dat die is? Doorklikken (2 keer) op de foto (dan zie je die in het groot) is veel scherper, maar ook nog niet zo scherp als het origineel. Is daar wat aan te doen?

    BTW 2: beroer je nu het toetsenbord vanonder de klamme lappen? ;-)

  28. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 13:04

    @Svara: dankje. Niet altijd, maar toch wel regelmatig. En door me gewaardeerd uiteraard.
    == helder alles op een rijtje == bloggen is voor mij ook ‘alles’ voor mezelf op een rijtje krijgen over een onderwerp wat me interesseert. Blijft gekleurd natuurlijk, maar dat mag toch?

  29. svara 10 oktober 2011 om 13:14

    tuurlijk
    het hele leven kleuren we in toch
    ik schrijf daar altijd graag over :-)

  30. Glaswerk 10 oktober 2011 om 13:26

    hoe komt het toch dat deze foto hier niet zo scherp overkomt als dat die is?

    Omdat jij lui bent en/of niet gehinderd wordt door enige kennis van zulke zaken;-P

    Het origineel dat er wel goed uitziet is 950px × 532px.
    Als jij het plaatje upload naar de mediabibliotheek wordt het – dat is afhankelijk van het gekozen WP theme en bepaalde instellingen – automatisch geschaald naar 630px × 353px. Afhankelijk van de gebruikte schalingsmethode (GD 1.x, GD 2.x, ImageMagick, etc) kun je daarbij kleur-informatie en scherpte verliezen.

    Het is dus beter om vóór de upload de foto al op het juiste formaat te maken met het softwarepakket dat jij gebruikt om foto’s te bekijken en/of te bewerken.

    Voor jouw WP theme moet je dus de plaatjes schalen naar 630 pixels breed, dat uiteraard met behoud van de aspect ratio (dus dat een cirkel geen eitje wordt of iets dergelijks).

    BTW 2: beroer je nu het toetsenbord vanonder de klamme lappen?

    Ik werk met een zware desktop, dat ligt niet zo comfortabel onder de dekens ;-)

  31. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 13:43

    @Glaswerk: == Omdat jij lui bent en/of niet gehinderd wordt door enige kennis van zulke zaken;-P ==
    Bij mij is dat een duidelijk “en” Glaswerk.

    Maar dank voor de tip. Ik dacht nou juist gevonden te hebben hoe ik toch een foto op mijn blog kon zetten, die aangeklikt op een groter formaat te zien zou zijn. Snij ik in mijn eigen vlees blijkbaar..
    Ik zal voortaan weer braaf de foto’s vooraf (!!) op het juiste formaat gaan snijden/schalen.

    == onder de dekens == heeft wel een voordeel zo’n grote desktop in bed. Blijven in ieder geval je handen boven de dekens ;-)

  32. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 13:58

    @Svara: zoals ik al schreef onder je blog van vandaag: ik vind het altijd moeilijk (mijn makken) om gedichten te lezen. Ergens een merkwaardige beperking in mijn brein. Maar ik blijf het proberen! Ook bij jou. Ik moet het toch eens onder de knie kunnen krijgen ;-)

  33. Glaswerk 10 oktober 2011 om 14:01

    Snij ik in mijn eigen vlees blijkbaar..

    Durf jij het aan om in de HTML code van jouw bijdragen te kijken en daar iets toe te voegen?

  34. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 14:08

    @Glaaswerk: == Durf jij het aan om in de HTML code van jouw bijdragen te kijken en daar iets toe te voegen? ==
    Maar natuurlijk. Geen huis te hoog voor betere kwaliteit.
    Als het maar eenvoudig en simpel genoeg is voor een diginitwit als ik ben ;-)

  35. zelfstandigjournalistantwerpen 10 oktober 2011 om 14:27

    Felicitaties aan de initiatiefnemers en ook ik krijg veel bezoekers op mijn blog vanwege de OBA-publicitiet. Goede keuze dus om me aan te sluiten.

  36. VSp 10 oktober 2011 om 14:29

    Ha har hart harte hartel harteli hartelij hartelijk gefeliciteerd, schrijft VSp met enige schroom. Altijd plezierig om bij je op bezoek te komen. En dank voor de foto bij ‘Opknappertje’. Die siert m’n beeldscherm. Iedere keer dat ik ergens tussen de overige programma’s op het beeldscherm klik, kom ik bij jouw webblog en ‘Opknappertje’ terecht. Check ‘t maar.

  37. Glaswerk 10 oktober 2011 om 14:33

    Als het maar eenvoudig en simpel genoeg is voor een diginitwit als ik ben ;-)

    Zie e-mail.
    Als je tenminste weet hoe je die moet openen ;-P

  38. Reine jRagolo 10 oktober 2011 om 16:22

    Oba staat er goed voor.
    Ik verwacht dat in de komende tijd nog wel een aantal oude bekenden van het vk-blog zich zullen aandienen als lid. Oba heeft immers al lange tijd bewezen een stabiele voorpagina te zijn en boven oude ruzies te staan.
    Misschien mag ik mezelf ook nog wel een keer aanmelden.

  39. Motek from Space 10 oktober 2011 om 16:22

    kleine bijdrage over wat je ook al eerder signaleerde maar dan nét effe anders…als bon-bon bij de thee. De koffie zal nu wel op zijn;

    http://de-awbz.blogspot.com/2011/10/awbz-als-de-rijksbijdrage-wegvalt_06.html?spref=tw

    iedereen z’n eigen feestje..

  40. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 16:49

    @Zelfstandig journalist: men weet je te vinden. Maar ja, jij staat ook overal op de uithangborden ;-)

    @VSp: “opknappertje”: hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? Mooi beeld, dat dan ook weer wel. Elke dag komt ze hier ook voorbij!

  41. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 16:52

    @Glaswerk: ik heb je mail gekregen met instructies. En zal die eens even diepgaand bestuderen. Op het eerste gezicht snapte ik er geen syllabe van, maar dat zal je niet verbazen.
    Ik weet je te vinden als ik er niet uit kom ;-)

    BTW: (niet verder vertellen: ik gebruik inmiddels al dagen achtereen FF.. Pffff… Misschien gaat het toch gebeuren dat het de voorkeursbrowser wordt. De wonderen zijn bij mij de wereld nog niet uit!)

  42. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 17:01

    @Reine jRagolo: == Misschien mag ik mezelf ook nog wel een keer aanmelden. ==
    Ik zou zeggen: doen!

    @Motek: dank voor de link. Ik verzamelde wat getallen in de blog: http://aadverbaast.wordpress.com/2011/01/04/zin-en-onzin-van-het-pgb-2/
    Ib+werknemersbijdrage lijkt mij toch allebei gewoon inkomstenbelasting. Goochelen met getallen is waar overheden sterk in zijn. Met name de verdwijntruc beheersen ze als geen andere. Weer iets tevoorschijn toveren hebben ze nog nooit kunnen laten zien ;-)

  43. Redstar 10 oktober 2011 om 18:11

    OBA ken ik pas een week of twee. Inspiratie heb ik gelukkig altijd, al is het soms echt huis, tuin, en keuken inspiratie.
    Vooralsnog krijg je voldoende aandacht om op verder te gaan :)

  44. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 18:24

    @Redstar: Ik heb jou ook pas sinds die tijd ontdekt. Via OBA!
    Leuke blogs schrijf je. Altijd leuk om te lezen.

  45. hyperinflatie 10 oktober 2011 om 18:46

    Je krijgt er een bonus van 2 miljoen voor! Zelf afhalen.

  46. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 18:57

    @Hyperinflatie: en als ik die bonus dan zelf ophaal, krijg ik daar dan weer een bonus voor? Want zo werkt het wel een beetje dacht ik zo. Of ben ik dan weer te “greedy”? ;-)

  47. Theo Balvers 10 oktober 2011 om 20:15

    Lezenswaardige beschouwing.
    De interactie-paragraaf spreekt mij het meest aan….

  48. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 21:14

    @Theo: “De interactie-paragraaf spreekt mij het meest aan….”
    Een stelling van je die ik herken. Toch zie ik je veel minder dan voorheen reageren elders. Is dat bewust?
    P.S. mijn reactie bij je blog: http://eilandgek.wordpress.com/2011/10/09/500e-eilandblog/
    staat nog steeds “in afwachting van moderatie”. Zorg goed voor je reageerders. Je weet wel waarom toch? ;-)

  49. VSp 10 oktober 2011 om 21:20

    @Aad verbaast. Heel simpel, alleen de foto geselecteerd en via weet-ik-niet-precies-meer-Verknüpfung-funktie-op-rechter-of-linkermuisknop decoreert madame tussen de laurierbladeren m’n beeldscherm, werkblad, desktop. Of hoe dat dan ook mag heten in echte digilanguage.
    Inmiddels WP en plaatjes ook in een Excel werkblad. Klik ik bijvoorbeeld een plaatje in vak A1/B2 (vakaanduiding niet zichtbaar op de hoofdpagina) aan en kan dan doorlinken naar WP en achter dat plaatje WP tekst, foto’s, formules, cijfertjes en zo opslaan. Kan mee geblogd worden, da’s zeker. Heb ook al reactieruimte die zichzelf automatisch vermenigvuldigd na iedere reactie en de grootte van de blogpagina aanpast.
    Geen flauwbenul hoe dat dan moet met OBA. Moeten de schaarse lezers wel een Excelprogramma hebben. Of ‘t wat wordt is de vraag, maar de dubbele functionaliteit van Excel en WP is wel leuk.

  50. Aad Verbaast 10 oktober 2011 om 22:26

    @VSp: ik kan me er van alles bij voorstellen zoals je het beschrijft. Lijkt me een fraai bouwwerk inmiddels op die wijze.
    Ik zie nog even niet hoe dat in een blog zou moeten werken, tenzij je al klikkend op een andere blogpagina van (of een ander) terechtkomt. Zie bijvoorbeeld (in het klein wat er gebeurt als je op de foto hierboven klikt (en dan zelfs weer door kan klikken).
    Warom ik dat nog niet begrijp is vanwege je opmerking: == Moeten de schaarse lezers wel een Excelprogramma hebben. ==. Waarom? Als dat de noodzakelijk voorwaarde is, dan moet je niet alleen een excel programma hebben maar ook het file moet ergens naar binnen gehaald worden lijkt me. Hoe stel je je dat dan voor?

    Kortom: ik ben razend benieuwd naar je knutselarijen. Kun je al wat laten zien ergens binnenkort?
    Zien is geloven immers ;-)

    Over OBA zou ik me geen zorgen maken. Die geven immers enkel aan dat je een blog hebt gepubliceerd. Verder niets. Je blogt op je eigen blog.

  51. fr@nsmuthert 11 oktober 2011 om 01:51

    Met belangstelling gelezen.
    Met alle respect en waardering van de wereld voor Ina, ben ik van mening dat het gesternte waaronder OBA onstond er eentje was waar ik moeite mee had en nog steeds heb.
    Het VK-blog en OBA zijn niet te vergelijken grootheden.
    Wees eerlijk: Vond je écht dat er op het VK-blog @random werd gemodereerd?
    Nujij kan er trouwens ook wat van.

  52. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 09:45

    @Fr@ans Muthert:
    == Het VK-blog en OBA zijn niet te vergelijken grootheden. == geheel mee eens. Kan ook niet. Heel ander concept.
    == Wees eerlijk: Vond je écht dat er op het VK-blog @random werd gemodereerd? == Ik vond van niet (alhoewel ik het moderatie beleid zeker niet consistent vond). De zin in de blog verwijst naar de (verkorte) motivatie van enkelen die toen de noodzaak voelden elders een alternatief te starten respectievelijk zich bij aan te sluiten.
    == Nujij kan er trouwens ook wat van.== Klopt, heb ik ook gemerkt. Er is een belangrijk verschil tussen OBA en Nujij.nl. Bij Nujij.nl worden weliswaar net als bij OBA enkel de verwijzing naar de eigen blog (of een andere link naar een webpagina) gegeven en een korte samenvatting van de opsteller), maar kunnen daar wel reacties worden achtergelaten. Dat kan niet (hoeft ook niet!) bij OBA. Die reacties worden ook nog wel eens (ook inconsistent) ‘spontaan’ gemodereerd.

    == waar ik moeite mee had en nog steeds heb. == Bij “had” kan ik me nog iets voorstellen. Bij “heb” veel minder. OBA is immers ‘slechts’ een uithangbord. En bemoeit zich verder op geen enkele wijze met je blog. Je gebruikt als uithangbord toch ook twitter en FB? Heb je geen enkele moeite met de oprichters/organisaties (of mix van leden) die daar achter zitten? Ik wel ;-)

    Zeg een eerlijk: is het (gezien de ontwikkelingen) niet eens tijd om de reserves te laten varen, en je blogs ook op de OBA reclamezuil te zetten? Ik zou het een aanwinst vinden.

  53. jan bouma 11 oktober 2011 om 10:23

    @Aad… Inzake Nnjij.nl heb ik gemerkt domweg op een “zwarte lijst” te zijn gezet. Niet fähig geachte commentaren worden daar niet op prijs gesteld. Dat leverde mijnerzijds natuurlijk een snerende reactie op waardoor ik.. en nu “terecht” door de redactie voor eeuwig ben gebannen. Tsja…

    Inzake het moderatiebeleid van OBA kan ik niks zeggen maar ik sluit me blind aan bij je woorden tegen @Frans Muthert.

    Nog wat inside-story m.b.t. ‘mein Prozess’. De heffingsambtenaar heeft het toch aan gedurfd mij voor het jaar 2011 een dwangbevel te sturen ‘in Naam der Koningin’ voor de WOZ-aanslag… “Bord voor z’n kop” denk ik dan maar want hij wordt als liegende crimineel met z’n maatje “Jokkie-Jokkie De Beer” aangeklaagd bij het Gerechtshof te Arnhem.. Zie het Hoger Beroepschrift (nog “to-do”…) Benne leuke dinge voor de mensen.

    Allen een goeie dag!

  54. zelfstandigjournalistantwerpen 11 oktober 2011 om 10:25

    Ik weet wel het nodige van marketing :-).

  55. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 10:39

    @Jan: voor het leven geband bij Nujij.nl! En je bent nog wel altijd zo mild. Misschien hebben ze daar ook wel een @randomgenerator ;-)

    Over het moderatiebeleid van OBA kan ik slechts constateren dat ik er nog nooit iets van gemerkt heb. Op de blogs kunnen ze dat niet doen. Ik weet niet hoe OBA zal reageren als er in de samenvatting (en titel) die op de voorpagina komt ,teksten verschijnen die niet door de wettelijke beugel kunnen.
    Ze stellen wel onder aan de voorpagina:
    == De eigenaar van dit blog is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de bijdragen van de deelnemers aan dit blog. Naar klachtenregeling.==
    Klachtenregeling: http://onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/over/klacht/

    == in naam van de Koningin == Ze weten van geen ophouden blijkbaar. Zelfs als het onder de rechter is. Maar als Bea dan toch aan de deur klopt bij je, vraag haar dan meteen of ze dan wel de vleugel even mee wil nemen, ja!

  56. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 10:40

    @Johan: dan ligt de wereld aan je voeten! ;-)

  57. demio 11 oktober 2011 om 12:23

    Hoi Aad,
    Heel goed dat je dit memoreert, het eenjarig bestaan van OBA. Ik kom hier de laatste tijd ietsje vaker, maar lang niet vaak genoeg. Ik mis het VK blog nog steeds.
    Maar hulde voor OBA en Ina en Knutselsmurf. Zeker, hun hulp is ongekend, je krijgt altijd antwoord op vragen, altijd hulp als dat nodig is. Heel prettig.
    Groet, Demio

  58. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 12:50

    @Demio: er wordt inderdaad snel en to-the-point geregeerd op vragen of suggesties. Sterk punt van ze. Hartelijke groeten terug, en kom eens wat vaker op OBA zou ik aanraden! Helpt het gemis wat te compenseren.

  59. Glaswerk 11 oktober 2011 om 12:52

    Je gebruikt als uithangbord toch ook twitter en FB? Heb je geen enkele moeite met de oprichters/organisaties (of mix van leden) die daar achter zitten? Ik wel ;-)

    Vertel!

  60. ingridvandenbergh 11 oktober 2011 om 13:52

    het ontbreken van een systeem waarmee het aantal reacties blogs kan opstuwen in de vaart der volkeren is mij een zege. Zo ook het ontbreken van de aan- en afbeveelklnop.

    Heel blij met de rubrieken en de onderverdeling daarvan.
    Voor mij voelt het allemaal nét iets intiemer dan bij het VK-blog en ik zie ook nauwelijks gedonder op de blogs.
    Ben zeer tevreden. En gezien jouw stelling dat 200 OBA-bloggers te weinig is jij ook.

  61. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 16:25

    @Jan: ter info: je grote vriend Hofland vanavond in DWDD. Nieuw boekje uitgegeven ;-)

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Komende-uitzending.620.0.html

  62. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 16:30

    @Glaswerk: == vertel == graaiers, zakkenvullers, privacyschenders en wat al niet meer.
    En bij die miljoenen en miljoenen deelnemers zitten er vast wel een paar die niet tot mijn beste vrienden behoren ;-)

  63. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 16:34

    @Ingrid: ik maakte bij het VKblog ook nooit gebruik van de “karma” lijsten. Laat OBA daar ook maar ver van wegblijven. Doen ze ook geloof ik.
    Rubrieken: maak ik ook geen gebruik van. Ik loop graag de diversiteit van de voorpagina door.

    Tevreden? Ja, zeer tevreden, alhoewel er nog best wat te wensen overblijft. Maar er zijn nog vele plannen las ik bij de beheerder. Het aantal aangeslotenen mag ook best wel wat meer.

  64. jan bouma 11 oktober 2011 om 17:30

    @Aad… 16:25
    Elk “nieuw boekje” krijgt de aandacht van het publicitaire podium als DWDD als… je over de juiste relaties beschikt met de redactie van DWDD. Anders niet. Nu ken ik H.J.A. Hofland als mijn broekzak die zichzelf menigmaal afficheert als “de kleine ondernemer” die ook maar moet zorgen voor z’n oude dag terwijl hij al oud is en belast en beladen met alle te behalen lauwerkransen. Zoals de PCHooftprijs. Ik misgun hem dat niet. Ik verwijs wel even naar m’n hoofdstuk: “de duivels uit de hel spotten” waarin ik H.J.A. behandel. Zie: bldzijde 223 – 239.

    Dank voor de info. Ik zie het morgen wel in de herhaling…Ik zal deze info. even doorsturen aan Matthijs van Nieuwkerk. Misschien zit Vandermeersch ook wel weer “aan tafel”.

    Tot later.

  65. Aad Verbaast 11 oktober 2011 om 18:11

    @Jan: het wordt tijd dat van Nieuwkerk je eens aanstelt als “tafelheer”. Dan krijgen we tenminste eens wat vuurwerk daar. Het ‘inteelt’ gehalte is inmiddels veel te hoog geworden in DWDD. Wat het veelal slaapverwekkend maakt: altijd diezelfde gezichten (tafelheren en – dames en gasten).
    Gooi eens een balletje op zou ik zeggen. ;-)

  66. VSp 12 oktober 2011 om 10:23

    Bolleke Bolkesteijn in de bocht: De metafoor is leuk: ‘Ach, ook een stilstaande klok wijst twee keer per dag de juiste tijd aan.’

    http://www.depers.nl/binnenland/602450/Ik-ben-een-gematigd-mens.html

  67. Aad Verbaast 12 oktober 2011 om 11:18

    @VSp: interessant verhaal daar. Misschien moet ik mijn serie “Mijn gesprek met..” maar weer eens nieuw leven inblazen.
    == Onlangs verscheen zijn magnum opus De Intellectuele Verleiding, over de ‘kwalijke invloed van intellectuelen’ op de politiek == Misschien een boek voor @Jan? ;-)

    Die opmerking over de klok doet me denken aan aan die uitspraak van Cruijff: het voordeel van de trein missen is dat je ruim op tijd bent voor de volgende.

  68. jan bouma 12 oktober 2011 om 13:47

    @Aad…12:00 uur.
    Een ingewikkelde materie. Conform Art. 55 Wbb moet een risicovolle locatie worden gemeld bij het Kadaster en dient er een besluit als zodanig te zijn genomen door de provincie/gemeente/waterschap. De melding wordt gerelateerd aan; “voor mens, dier of plant onaanvaardbare omstandigheden”. Welnu. Ik heb tot mijn beschikking de beste onafhankelijke deskundige (projectleiding van de Grontmij, en die geaccordeerd is door de Provincie Utrecht als zodanig op te treden wegens vervalste milieurapporten) die mijn locatie conform Art. 55 Wbb heeft aangemerkt. Je snapt dat een dergelijke melding gigantische gevolgen heeft voor eigenaren en betrokkenen. Zie mijn Beroepschrift voor meer details maar dat is zo ingewikkeld dat de gemiddelde leek er niets mee kan.

  69. Aad Verbaast 12 oktober 2011 om 14:31

    @Jan: == mijn locatie conform Art. 55 Wbb heeft aangemerkt. ==
    Betekent dat dan dat je op die lijst staat?

  70. VSp 12 oktober 2011 om 14:42

    http://www.nytimes.com/2011/10/12/opinion/germans-love-europe-but-not-the-euro.html?_r=1&ref=global-home, geeft een aardig beeld hoe de Duitsers en de Duitse politiek aankijken tegen de €-crisis en PIIGS-landen. Willen niet met hun veerkrachtige en sterke economie wederom het slachtoffer worden in geschiedenis die nog geschreven moet worden.
    Op de achtergrond spelen mee, ja, ja, vermoede olievoorraden in betwist gebied bij Turkije en Cyprus, Grieks Cyprus voorzitter van de EU, vier miljoen Turken, verkiezingen in Frankrijk, Berlusconi, het Duitse (kern)energie programma.
    Lastig manoeuvreren voor Merkel als ze dan tussendoor ook nog beleefd moet zijn tegen Rutte:http://www.bundesregierung.de/nn_1272/Content/DE/Mitschrift/Pressekonferenzen/2011/10/2011-10-07-merkel-rutte.html

  71. jan bouma 12 oktober 2011 om 16:18

    @Aad… 14:31
    Enerzijds moet dat volgens de onbetwiste aangestelde deskundige van de Grontmij wel;
    anderzijds is de Provincie (al vanaf 1990/1991) bezig om middels “aanvullend onderzoek” die verklaring ex Art. 55 Wbb wel of niet te bewerkstelligen. En zolang er geen dooien vallen.. dan weet je het wel. Maar het Gerechtshof zal wel juist oordelen tenzij volgens het Hof en het recht 1 + 1 toch 3 is i.p.v. 2. We wachten wel af. Formeel sta ik dus nog niet op de lijst ex Art. 55 Wbb.

  72. Aad Verbaast 12 oktober 2011 om 17:24

    @VSp: past wel in mijn straatje.. Met name “vermoede olievoorraden in betwist gebied bij Turkije en Cyprus, Grieks Cyprus”.Dat we aan alle kanten weer belazerd wordt wordt maar weer eens duidelijk.
    Gaat mijn volgende blog ook weer over trouwens.

  73. Aad Verbaast 12 oktober 2011 om 17:26

    @Jan: hoop doet leven. Jouw gifbelt moet natuurlijk snelstens op die lijst!
    Ik zie je wel weer op mijn volgende blog. Jeetje, wat worden we aan alle kanten belazerd!!

  74. Aline 12 oktober 2011 om 23:21

    Leuk om weer een stukje meer over de OBA te leren, ik ben blij dat ik het heb leren kennen… mijn web-logs zijn nog steeds foetsie, maar ben inmiddels op eigen benen gaan staan, heb gelukkig wat ervaring, maar ven erg blij met de OBA, waar ik dan ook vele leuke bloggers heb gevonden, waar ik vragen kan stellen als ik ze heb… en waar ik plezier kan maken… en er is altijd wel een pagina waar de laatste logjes van iedereen op staan… altijd wat te lezen en te doen dus…

  75. Aad Verbaast 13 oktober 2011 om 00:48

    @Aline: Goed te horen. Je hebt een prima keuze gemaakt! Keuzen eigenlijk. Eigen stek, én OBA

  76. Mark 13 oktober 2011 om 12:02

    mooi verwoord Aad. Erg mooi ook die analyse van de statistieken.
    In mijn eigen stats zie ik in de top 3: OBA, twitter en facebook
    Verder zie ik inderdaad ook nl.wordpress.com, maar ook m.paper.li. Die laatste is het basisadres voor al die leuke daily newspapers die je op twitter ziet. Ik sta regelmatig op de voorpagina van de Daily OBA, wat volkomen automatisch gebruert op bais van de activiteit van bloggers die door @OBABlogs op twitter worden gevolgd.

    ik zie trouwens ook deze nog in de stats: http://www.vblog.nl Geen oordeel.

  77. Aad Verbaast 13 oktober 2011 om 12:36

    @Mark, dank. m.paper.lli zie ik niet vaak verschijnen. Ik wist niet dat dat met die “daily’s” te maken heeft. Ook niet hoe dat precies werkt. Ik zie me bij de OBA daily ook regelmatig voorbijkomen. Nou ja, regelmatig. Zo vaak blog ik niet (meer). In de hoogtijdagen (bij de VK nog) toch wel om de drie dagen ongeveer. Nu eens per week ongeveer. Drie maanden per jaar helemaal niet. Dan houd ik mijn blog- tweet- en FB-pauze ;-)

  78. jeetjemina 14 oktober 2011 om 17:18

    Heb geprobeerd mij aan te melden bij OBA maar krijg te zien: “niet meer aktief”>
    Vervolgens een mailtje gestuurd maar geen reactie ontvangen.
    Zal het ooit nog weer eens proberen!
    gr eva

  79. Aad Verbaast 14 oktober 2011 om 17:29

    @Jeetjemina: vreemd dat te horen.
    OBA (Ina Dijstelberge) is altijd zeer communicatief en hulpvaardig, in de zin dat je altijd heel snel een antwoord krijgt.
    Misschien ook even proberen via: http://onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/heb-je-een-vraag-of-opmerking-over-oba/

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 158 andere volgers

