Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Te gek voor woorden


Waar 149 kamerleden dommelend en twitterend de APB proberen uit te zitten benoemt Wilders toch maar mooi weer de echte problemen. “Doe eens normaal man!”. Een derde (!) van de Europeanen heeft immers een hersenziekte zo las ik recent. Rutte sloot zich er meteen bij aan en had zijn antwoord  snel klaar: “Ik zou zeggen doet u zelf eens normaal, meneer Wilders”.

Gerustgesteld dat regering en gedoogpartner elkaar het beste toewensen en hun prioriteiten scherp op het netvlies hebben gloort er toch misschien toch nog iets van hoop voor de toekomst.

In september publiceerde Het European College of Neuropsychopharmacology (ECNP) de resultaten van een omvangrijk onderzoek. 165 miljoen mensen in Europa lijden aan een of meer psychische stoornissen.

Belangrijkste stoornissen: angststoornis (14%), slapeloosheid (7%), depressie (6,9%), dementie (5,4%), aandachtstoornis (5%) en nog een hele riedel niet mis te verstane afwijkingen van “het normale”. Driekwart daarvan worden niet behandeld ook nog eens. De stoornis kan rustig doorwoekeren. Verontrustend.

Hebben we het over onze volksvertegenwoordiging dan kom ik toch al gauw op zo’n 50 kamerleden die gestoord rondlopen daar. Waarvan toch al gauw ruim 35 kamerleden lijden zonder er voor behandeld te worden. Ga ik er even vanuit dat ook 30% van de stemgerechtigden gestoord zijn, dan weten we ook waar ze vandaan komen.

Even de boel doortrekkend (figuurlijk vooralsnog), mag ik er van uit gaan dat politici toch een destillaat zijn van de samenleving. Dan konden de cijfers nog wel eens knap hoger zijn. Want laten we eerlijk zijn: om het beroep van politicus te ambiëren moet er toch wel een steekje bij je los zijn.

Nou, dat is dan ook te merken. De moeder van alle crisissen is de politieke crisis had ik al eerder mogen constateren.

De ECNP cijfers verbazen me overigens niet. Laten we eerlijk zijn: had je al geen psychische stoornis, dan zou je ze toch krijgen? Slapeloosheid, angst, depressie, aandachtstoornissen etc. is iets wat schier onvermijdelijk is bij alles wat je mag lezen in de kranten wat de politici uit de hoed toveren om jouw crisissen te bezweren. Een vicieuze cirkel?

Nee, ik ben optimistisch sinds gisteren. Rutte en Wilders zijn het met elkaar eens: laten ze eens normaal gaan doen. Om dat voor elkaar te krijgen kunnen ze nu snel overgaan tot een intensieve behandeling. Ze nemen het voortouw. En tonen daarmee leiderschap. Hulde.

De tijd van gedogen van stoornissen is voorbij. De aap kwam uit de mouw.

 

Terug lezen: http://aadverbaast.wordpress.com/2008/03/01/verschrikkers-van-vreemde-vogels-de-diagnose-2/ (maart 2008)

P.S. plaatje hier geleend.

135 Reacties op “Te gek voor woorden

  1. jan bouma 23 september 2011 om 17:36

    @Aad
    De stelling: “normaal of abnormaal” refereert aan onbetwistbare referentiekaders. Misschien dat je lezers hierover een uitspraak kunnen doen. Ik zie morgen wel verder. Succes met dit blog. Je bent in ieder geval weer back on stage.

  2. Aad Verbaast 23 september 2011 om 17:40

    @Jan: ik ben wel benieuwd naar jouw “onbetwistbare referentiekaders”. Kan je die even haarscherp definiëren? Kan ik meteen even bepalen hoe normaal ik zelf ben.

  3. Bart 23 september 2011 om 18:03

    Doe nou toch even normaal, man! ;-)

  4. Bart 23 september 2011 om 18:07

    Ik las even: Waar 149 kameleons dommelend…, haha, Aad! :-)

  5. Aad Verbaast 23 september 2011 om 18:08

    @Bart: ik twijfel al tientallen jaren of ik dat nou wel wil. Da’s toch niet normaal?

    “kameleons”: zouden we het zelf al in de gaten hebben? ;-)

  6. VSp 23 september 2011 om 18:26

    Hellup! Toch nog naar de psych! Heb ik net de gelukkigheidstest gedaan, ontwikkeld door een suborgaan van de VN voor wereldwijd onderzoek, scoorde 83%, grootste verbeterpunt sociale inactiviteit, en dan dit….. Nederlanders behoren tot één van de gelukkigste mensen ter wereld.
    Had de publicaties ook gelezen. Uitgebreid in de Duitse media, en dacht iets over ‘zonden’ en ‘stenen’, ‘begin bij uzelve’ en zo. Toch dan maar gaan twitteren, facebooken, linkedinnen?
    Of is de invloed van de opkomende sociale internetmedia juist de schuld?

    Neem eens aan, dat de lezer dezes een idioot is, en nemen we ook nog eens aan dat de lezer dezes een partij afgevaardigde is. Tja, dan vervalt men in herhaling. Ik schat daarom in dat het percentage politici dat beantwoordt aan de conclusies van dit onderzoek veel hoger ligt dan het gemiddelde.

  7. Simon Korving 23 september 2011 om 18:27

    Tijd voor een extra pilletje ;-)

  8. Aad Verbaast 23 september 2011 om 18:35

    @VSp: geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Nog wel wat werk voor je aan de winkel lees ik. Maar ook daar kan aan gewerkt worden.
    Dat Nederlanders tot de gelukkigste mensen van de wereld behoren ligt natuurlijk aan het veelvuldig gebruik van verdovende middelen. Massaal aan de pil!
    Je eigen oplossing: “Toch dan maar gaan twitteren, facebooken, linkedinnen?” Ik zou zeggen: doen!

  9. Aad Verbaast 23 september 2011 om 18:36

    @Simon: hoogste tijd voor die extra pil. Laat het niet liggen! Weet je al welke?
    Niet te lang mee wachten overigens: http://www.nu.nl/binnenland/2623869/toenemende-medicijntekorten-in-nederland.html
    Het loopt storm lees ik!

  10. assyke 23 september 2011 om 19:37

    Als ik zo naar geert kijk, dan denk ik dat intensieve psychiatrische behandeling
    een uitstekend alternatief zou zijn voor de intensieve fysieke bescherming die hij nu geniet.
    Denk dat de kosten ook tegen elkaar weggestreept kunnen worden.

    Slechts een behandeling is nodig. En de rest van Nederland en inmiddels ook een deel van de wereld is op slag genezen van zijn spontane angstpsychoses.

    Over efficiente investeringen gesproken ofwel slim bezuinigen!

  11. Grutte Pier 23 september 2011 om 19:45

    Zou dit ook voor reageerders zo zijn? Ik denk persoonlijk dat er een afwijkende Bell-curve is…. ;-)

    Zeker gerelateerd aan het onderwep zelf, wat zeker een Alpha van minimaal 1.5 teweeg kan brengen…

  12. Aad Verbaast 23 september 2011 om 19:52

    @Assyke: niet veel andere mogelijkheden dan in een afgesloten afdeling. Je hebt gelijk: twee vliegen in één klap. Ik suggereerde al zoiets in 2008. Zouden ze nu ineens daar voor open staan?

  13. Aad Verbaast 23 september 2011 om 19:54

    @Grutte Pier: gaan we er even van uit dat reageerders ook normaal (verdeeld dan..) zijn, dan gaat het zeker op.
    Maar ook ik hou rekening met mogelijke afwijkingen. Die Alpha zit me nogal dwars namelijk.

  14. zelfstandigjournalistantwerpen 23 september 2011 om 20:52

    Ben bang dat ik ook niet helemaal spoor. Alleen, ik ben niemand tot last :-).

  15. Aad Verbaast 23 september 2011 om 21:17

    @Zelfstandigjournalist: “Alleen, ik ben niemand tot last”: zo mag ik het horen. Iets wat je kan laten vallen onder: een geluk bij een ongeluk. Geniet er van! ;-)

  16. fulpsvalstar 23 september 2011 om 21:23

    Stoornissen zijn geen probleem, als ze maar prettig zijn.

  17. Aad Verbaast 23 september 2011 om 21:32

    @Fulpsvalstar: een uitstekende eigenschap: prettig gestoord. Ik kan in het rapport niet vinden of die trouwens ook meetellen in die 33%. Misschien toch een zeldzame variant die niet terug te vinden is in de DSM-IV

  18. Glaswerk 23 september 2011 om 21:47

    Wie financierde eigenlijk het onderzoek van het ECNP?

    Ik voel namelijk een Ab Oosterhausje aankomen…

  19. VSp 23 september 2011 om 22:26

    @Aad verbaast. Je hebt het over 30% van de stemgerechtigden die ….., enz.
    Lees nog eens mijn reactie terug.
    Het zijn niet de stemgerechtigden die aspirant Kamerleden op een kieslijst zetten. Da’s een kleine kliek van partijleden die collega vriendjes binnen hun partij een kieslijst infrommelen. Vervolgens worden op basis van het aantal stemmen op die partij de aspirant Kamerleden benoemd door de Opperchef(fin), waarna ze het recht hebben als beroep ‘Volksvertegenwoordiger’ te vermelden in hun diplomatieke paspoort.
    Ik had het over ‘idioten’ in mijn quote. Enfin, ik val wéér in herhaling. Ik blijf erbij dat in de politiek het percentage psychische stoornissen hoger is dan het gemiddelde. Over de symptomen van deze stoornissen wordt in deze beroepsgroep te veel geklaagd, Dat begint al met knikkebollen, hetgeen alss min of meer normaal wordt beschouwd.

  20. Aad Verbaast 23 september 2011 om 23:01

    @Glaswerk: ik moet eerlijk toegeven dat dat ook even door mijn hoofd schoot toen ik dat bericht las. Maar de eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat als ik zelf zo mijn beperkte onderzoeksresultaten samenvat ik niet tot een veel andere conclusie kom.
    Let wel: ik krijg niet betaald door die pillendraaiers. Ik sponsor ze! ;-)

  21. Aad Verbaast 23 september 2011 om 23:04

    @Zelfstandig journalist: mooi vooruitzicht!

    @VSp: misschien een misverstand.. Maar ik kan je uitstekend volgen en ben het geheel met je eens ook nog: het is nog veel erger dan ik al had geschilderd in mijn blog (op enkele verdekte toespelingen toe). Je geeft duidelijk aan waarom.
    Je zou er toch gek van worden?!

  22. reinejragolo 24 september 2011 om 06:54

    Weer gelukt.
    aandacht.

  23. Aad Verbaast 24 september 2011 om 08:39

    @reinejragolo: zou het dan toch te maken hebben met een aandachtstoornis?

  24. ChristienDamman 24 september 2011 om 08:48

    Als we daar nou over een poosje allemaal onder vallen zijn we weer allemaal oke!

    PS, fijn dat je terug bent.

  25. Theo Balvers 24 september 2011 om 09:11

    Een aparte kijk op het gebeuren dat ik met een glimlach gelezen heb. Aangename lectuur bij de terugkeer op dit blog…

  26. Aad Verbaast 24 september 2011 om 09:16

    @ChristienDamman: gek eigenlijk: als iedereen gek is dan is dat weer heel normaal!

    @Theo: soms kan iets van de andere kant bekijken iets minder gek lijken dan het al was ;-)

  27. jan bouma 24 september 2011 om 09:55

    ‘n enkele opmerking.

    Als we dus er vanuit mogen gaan dat er geen onbetwistbare referentiekaders zijn (zie m’n comment van gisteren 17:36 uur) dan blijft de vraag en het ontbrekende antwoord daarop levensgroot overeind. Zo meent men nu dat Einsteins relativiteitstheorie wankelt vanwege het “feit” dat de lichtsnelheid niet het ijkpunt is; er zijn snellere deeltjes – neutrino’s – die zijn theorie onderuit halen. Ik denk dat er nog veel meer verschijnselen zijn tussen hemel en aarde waardoor wij niet in alle dimensies kunnen denken (want we kennen die niet). Daardoor zal de vraag “normaal of abnormaal” ten eeuwige dage onbeantwoord blijven. Het voordeel van deze conclusie is dat wij, als mensheid, erdoor wat bescheidener zullen blijven. In ieder geval bereikt de omvang van de wereldpopulatie in oktober de 7 miljard grens…

    Allen een goeie dag; het schijnt dat de zon schijnt vandaag… :))

  28. Aad Verbaast 24 september 2011 om 10:11

    @Jan: gelukkig. Ik had even de indruk gezien je eerdere reactie dat je er van uit ging dat er onbetwistbare referentiekaders zouden zijn. Vandaar mijn vraag.
    Eens: ze zijn er niet. Wat in de ogen van een volstrekt gestoord is, is in de ogen van de ander volstrekt normaal.
    Ook Einstein (nu je er over begint) heeft dat aan den lijve mogen ondervinden.
    Overigens zelden zoveel onzin gehoord over de mogelijke consequenties van de ‘vondst’ van neutrino’s die snelle dan het licht zouden bewegen.
    1. op zich heeft Einstein nooit ontkend dat er deeltjes zouden kunnen bestaan die sneller dan het licht bewegen. Hij heeft slechts beweerd dat de barriere van de lichtsnelheid nooit doorbroken zou kunnen worden. In andere woorden: je kan dus niet van langzamer dan het licht, sneller dan het licht gaan bewegen. Het is het een of het ander.
    2. Dat klokken ineens achteruit zouden gaan lopen is ook onzin. Het is een relatieve observatie vanuit de een naar de ander.

    Vooralsnog ga ik er van uit dat er ergens foute metingen zijn gedaan overigens. Neutrino’s laten zich niet makkelijk vangen ;-)

  29. jan bouma 24 september 2011 om 12:14

    @Aad…10:11
    Gelukkig is er morgen wel weer een zondagochtendoverpeinzing aan de hand van je at random generator die, zoals is gebleken, een enorm groot waarheidsgehalte kent in de zoektocht naar de waarheid en de referentiekaders.
    Ik ga nu eerst maar eens op de fiets een ommetje maken zolang de zon nog schijnt. De hele dag achter de computer hangen is ook niet alles. Bovendien, zo wordt gezegd, is “beweging goed voor u” alhoewel ik het standpunt huldig dat beweging alleen maar slijtage veroorzaakt. Maar ja, ik kan me vergissen. :))

  30. Motek 24 september 2011 om 12:22

    Waarschijnlijk valt normaal onder het maatschappelijk macheren van A naar B.
    En dat abnormale meer beseft waar de grond onder de voeten verdwijnt ;-)

  31. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 12:43

    Nee hoor; wilders was aardig op gang; hij zette een heel zootje linkschen voor schut.
    Uit de kunst!
    daarna kwam hij met Rutte overeen normaal te doen….

  32. Aad Verbaast 24 september 2011 om 12:53

    @Jan: ik kijk al uit naar de ‘spijker op de kop’ die morgen zal verschijnen.
    Prettige fietstocht. Niet te hard rijden, want (zoals enkele gestoorde pseudo- en wetenschappers je proberen aan te praten) rij je sneller dan het licht, dan kom je eerder aan dan dat je vertrokken bent.

  33. Aad Verbaast 24 september 2011 om 12:54

    @Motek: de normale gang van zaken komt op een merkwaardig voetstuk te staan. Geen touw meer aan vast te knopen inmiddels.

  34. Aad Verbaast 24 september 2011 om 12:57

    @Kletersteeg: er zullen altijd meerdere versies blijven over wat er nu werkelijk is gebeurd. Hangt in hoge mate af uiteraard van welk gezichtspunt en ‘kamp’ het bekeken is en wordt. Nog even afgezien van de gestoordheid van het blikveld van de toeschouwer natuurlijk. Het blikveld wat allemaal weer wordt vastgelegd en vertaald door het brein. Nou, dan weet je het wel.

  35. Motek 24 september 2011 om 13:01

    Als Wilders hét slappe aftreksel is van Ollanda bv zakt datzelfde Ollanda BV op de lijst van de vruchtbare zaadcellen. En ik heb de pest aan marcheren.

  36. Marjelle 24 september 2011 om 13:06

    “R: Ach.
    W: Ja wat ach. Doe eens normaal man! Wat ach!
    R: Doe eens normaal man? Doe lekker zelf normaal!
    W: Ja. Dat heeft hij niet…
    R: Tjongejonge!
    W: Voorzitter. Ja, lezen voor u wat zegt.
    R: Ik zou zeggen doet u zelf eens normaal, meneer Wilders
    W: Nee, doet u eens normaal, doe normaal!”

    Tjongejonge idd! Niveau nul. Er kwam trouwens een zeer toepasselijke blogtitel in me op naar aanleiding van dit ‘Maaskantje’-debat (met dank aan Claudia de Breij).
    Met plezier gelezen al is het een hoogst irritant onderwerp. ;)

  37. Aad Verbaast 24 september 2011 om 15:41

    @Motek: marcheren en marchanderen: beide iets om een hekel aan te hebben. Volgens Wilders mag het wel, maar niet gezien worden als een stoornis als hij er zelf beleid op maakt.
    Hoe gekker kun je het maken?

  38. Aad Verbaast 24 september 2011 om 15:43

    @Marjelle: ja, er wordt op hoog niveau gedebatteerd in die kamer. Ik ben toch wel even benieuwd naar die blogtitel die je dan in gedachten had.
    Mooie dag. Heb je je pootje al weer teruggevonden?
    P.S. voor de lezers: dit laatste was even een inside opmerking..

  39. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 17:00

    Kijk, wat er werkelijk aan de hand is op de achtergrond, uitgaand van een situatie zoals die was op een bepaald moment.

    –een slordige 8 millioen mensen wordt door de politiek volkomen genegeerd en als honden behandeld.Als honden: als het economisch goed gaat, krijgen ze een botje b.v. ziekenfonds; als het wat slechter gaat, doordat er teveel verspilling is; wordt dat weer afgepakt.
    Vertegenwoordigd zijn die mensen door niemand.
    dat is ook niet de bedoeling van plitiek den haag. het is stemvee, moet stemmen en de bek dicht houden.Daarnaast moeten ze in de primaire en secundaire sector de belastingen opbrengen, zodat er weer oorlogje gespeeld kan worden, stiekum voor een milliard ondeugdelijke speelgoed tankjes gekocht kunnen worden, en een sloot geld achter een jsf project van op voorhand al uit de tijd zijnde straaljagers gegooid kan worden, en verouderde en ondeugdelijke kruisraketten gekocht kunnen worden van billenmaat Obama.
    Maar allez; da’s een ander onderwerp.
    Bij kleine problemen, zoals met turken en marokkanen werd er niet eens geluisterd.
    Toen kwam eerst Fortuyn, en daarna Wilders.
    Met name Wilders heeft terecht een schurfthekel aan de islam–ik ook.
    Het is tenslotte de leer van een psychopatische massa moordenaar en dient alleen maar om ongerede heerschappij te rechtvaardigen.

    De gevestigde politiek schatte het belang van die allerdaagse irritaties volkomen verkeerd in.
    En DAT was hun grootste fout, op de bijna eindeloze lijst van fouten en blunders die ze maakten.

    Wilders werd gekozen.
    Zijn opdracht is simpel; probeer de invloed van de islam te beteugelen.
    Daarnaast: vertegenwoordig de belangen van deze groep de 6 millioen armen b.v.
    De arbeidsongeschikten, de daklozen die als zwerfhonden worden behandeld, behalve als het criminele oostblokkers zijn.

    Wattie verder doet is van minder belang.
    En nu met de beschouwingen gaf hij zijn niet al te goede meningen over zijn tegenstanders.
    IIk zeg “tegenstanders” en niet “politieke tegenstanders”, omdat deze mensen hem in de media en erbuiten hem jarenlang hebben afgezijkt en beledigd, en aangevallen hebben op zijn persoon.

    Wat hij deed was een heel klein beetje teruggrommen, een heel klein beetje maar, en zie, een leger van hypcriete gestoorden staat op, ook hier op de blogs, die zich ergeren en zogenaamd kwaad zijn om het taalgebruik van Wilders.

    Wen er maar aan! Dat is de taal van de meester! Dat is de taal van degenen die het geld opbrengen dat anderen door incompetentie en corruptie over de balk smijten

    Wen er maar aan! De tijd dat er een ommekeer komt is niet ver!

    Wen er maar aan! de tijd dat arrogante achtelijke moslims hier komen en de dienst willen uitmaken is voor het grootste deel achter de rug!

    Wen er maar aan! Binnekort-en dat is maar een paar jaar-valt europa uit elkaar; via de euro rennen wij op een faillisement af.
    wen maar vast aan armoede, zoals jullie dat gunden aan 6 millioen anderen

    Wen er maar aan! Dat een minister zegt, dat wij (nederlanders) geen voedsel nodig hebben voor de voedselbank

    Wen er maar aan! dat jej kinderen zonder eten naar school stuurt!

    En uit die misere en te verwachten misere, het disfunctioneren van politiek, de corruptie, de wanprestatie is de PVV geboren
    Alles was en is beter dan de zittende partijen.
    Alles.
    En de PVV zal groeien.
    Wen er maar aan!

    Ergens werd gezegd , dat dat taalgebruik niet kon in het parlement, want dat waren gestudeerde mensen en wilders….
    Wat moet je met economen? het enige wat die doen is fouten en blunders maken.
    In feite zijn de meeste niet relevant geschoold.
    Hoeveel hebben er politocologie gedaan?
    Ongeschoold dus.
    Niks beter dan Wilders.

    en DAT prikt..

  40. Marjelle 24 september 2011 om 17:37

    Mss gebruik ik hem toch nog als blogtitel, ik heb daarstraks op een terrasje in de zon al een deel geschreven.
    Pootje zit weer vast. ;)

  41. Aad Verbaast 24 september 2011 om 17:52

    @Marjelle: ik ben benieuwd wat er komen gaat. Ik vind het altijd bijzonder van je te lezen dat je de gewoonte hebt om blogs op terrasjes te schrijven (als het even kan). Op papier, of neem je schootschrijver mee?
    Pootje: gelukkig maar: op een poot is het slecht in de zon staren

  42. rikus 24 september 2011 om 17:57

    Ik zie dat de regeerders en de topic plaaster er aan voorbij gaan dat het aantreden van Wilders alles normaliseert. Of zouden alleen de Wilders stemmers dat begrijpen?
    We gaan straks allemaal weer normaal doen

  43. rikus 24 september 2011 om 18:00

    @P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 17:00
    Geweldige reactie, helemaal mee eens

  44. Aad Verbaast 24 september 2011 om 18:04

    @Kletersteeg: een vurig pleidooi. Ik zie je al op de kansel staan er mee. Weet je wel zo’n blokje in Hyde Park (geloof ik). Hier wellicht het museumplein of op de dam (niet te verwaaren met de “damschreeuwer”.
    “wen er maar aan” is overigens een quote van Wilders zelf. Middels een SMS als ik het goed herinner. Of een tweet..

    Het zal je overigens niet verbazen dat ik van een andere mening ben toegedaan.
    “stemvee”: eens dat het woord kiezer niet meer van toepassing is. Er is weinig te kiezen. Slechts te stemmen. Daar heb ik al eerder een blog over geschreven. Mogelijk verschil van mening met je: als er een maat voor het gehalte van stemvee is, dan zegt mijn gevoel dat de stemmers van de PVV daar hoog op scoren. Ze hebben daar helemaal niets te vertellen immers. Ze worden slechts gemolken. Op dubieuze argumenten ook nog eens. De enige die kiest is Wilders zelf.

    Ik kan ook een lang verhaal schrijven. Ga ik nu niet doen. De boodschap van deze blog is duidelijk.
    Je kan er natuurlijk proberen (wat je ook probeert te doen) een ratio aan te verbinden. Maar het gehalte gestoorden (stemmers en politici in het bijzonder)is erg hoog. Te hoog om wellicht om er nog enige ratio in te ontdekken. Die kan ik er dan ook niet in ontdekken.

    Dat gezegd hebbende: het is natuurlijk een dolle boel in de centra waar de zwaarste gevallen achter gesloten deuren zitten. Er wordt maar raak gekeuveld. Gaat over niets. En allemaal zeggen ze dat de anderen gek zijn..

  45. Aad Verbaast 24 september 2011 om 18:06

    @Rinus: interessante opmerking: kun je me aangeven wat je bedoelt met “alles normaliseert”?
    En wat is in jouw definitie “normaal doen”?

  46. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 18:21

    Trouwens, ik heb een rationeel argument voor het normale(lees: van de werkvloer) taalgebruik.
    parlement: nederlands er voor is VOLKSvertegenwoordiging; niet vertegenwoordiging van de bourgoisie.
    Derhalve was het taalgebruik van GW nog burgelijk te noemen……
    Wen er maar vast aan….
    (was van mijzelf)
    —————————-
    Wat betreft de directe toekomst, de eerste paar jaar, zeg hooguit 4,5:
    De verelendung zal verder uitgebreid worden.
    De zorg–of wat ervoor moet doorgaan–zal verder afgebroken worden.
    hetzelfde voor de andere sociale voorzieningen.
    Europa zal uit elkaar vallen.Na het faillissement van Griekenland zal italie Spanje Ierland volgen daarna de communistische landen.
    Dat zal voor den haag een motivatie zijn om de belastingdruk extreem te verhogen.
    (wen er maar vast aan)
    maar dat is precies wat nodig is om de klinkers uit de straat te halen, en een ommekeer teweeg te brengen.
    Exit uit europa, gulden terug, wonden likken en weer wat proberen op te bouwen.
    Alleen dit keer zullen de hogere en middeninkomens bloeden!

    Zo nou eerst effe een bakkie doen!

  47. Aad Verbaast 24 september 2011 om 18:35

    @Kletersteeg: je opmerking: “Wen er maar vast aan…. (was van mijzelf)” zal ik even uit duiden. Deze was niet van jezelf maar van je ‘grote leider’ en ‘voorganger’: http://twitter.com/#!/geertwilderspvv/status/20544870985
    Tweet van Wilders richting Hillen aug 2010.

    Verder moet ik bekennen dat ik voor een groot deel je voorspellingen kan volgen.
    Daarbij meteen stellend dat ik echt niet kan inzien dat Wilders ook maar 1 oplossing daarvoor kan bieden. Geen 1!
    Dat ook weer gezegd hebbende: wie wel? Geen idee. Enkelen overigens wel meer dan GW.
    Dat weer gezegd hebbende: never zal ik op Wilders stemmen. Stel je voor zeg. Op een gestoorde?

    P.S.: jij een bakkie, ik een borrel. Koekje er bij?

  48. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 18:50

    Normaliseren: terug draaien van wat de laatste regeringen “verbeterd” hebben; met een paar puntjes extra.
    Zal een voorbeeld geven.
    Zorg.premie weer als een percentage van bruto inkomen VOOR aftrekposten.
    Specialisten en doctoren in loondienst van ziekenhuis.
    De mate van medische zorg of verzorging dient bepaald te worden door de vraag.
    De gebouwen van ziekenhuizen in staatseigendom.

    Dat brengt de kosten ik schat met een 30% omlaag
    Mocht het totaal een percentje of 1, 2 hoger uitvallen in relatie tot het BNP so what?
    Oorlogje minder en dan ben je er.

    Uit de oorlogen.
    Tenzij liechtenstein of Andorra ons landje binnenvalt: geen enkele betrokkenheid bij oorlog
    Heel klein legertje voor politiediensten en hulp diensten in geval van natuurrampen of zo.

    Marine: de vloot slopen; ze functioneren sowieso niet, ze kunnen met een overkill van een paar duizend nog niet eens een paar roeiboten aan.
    Schepen verschroten of verkopen.
    Misschien aan de piraatjes.

    De regering wilde in europa de belasting gelijk trekken.
    Goed idee.
    Dan wordt de b.v. belasting 16% en de inkomsten belasting ook zoiets tot 21 %

    teveel aan ambtenaren eruit, en de gigantische voordelen voor ambtenaren ongedaan maken.

    Politie: stuctuur van rijkspolitie en gemeente politie terug; zoals het is functioneert het niet.Voorheen wel.
    Vandaar.

    Onderwijs.Geen groepen meer; gewoon klassen van 30–40 koters
    Per lagere school 6 onderwijzers en een hoofd en een administratieve kracht
    Niveau onderwijs omhoog.
    Onderwijzers een test laten doen; soort toelatingsexamen.

    Hoger onderwijs toegankelijk maken voor de lagere inkomensklassen; is het nu totaal niet.

    Basisbeurs afschaffen
    Beurs weer afhankelijk van inkomen ouders

    AOW Inkomens en bezits afhankelijk maken
    Kindertoeslag niet meer dan voor 2 koters en regressief.
    Alleen voor kinderen in NL aanwezig.

    vreemdelingen
    Geen instroom uit moslimlanden.
    Verder: een quotum per jaar
    Selectie op bruikbaarheid
    Geen gezinshereniging meer.
    Eerste 5 jaar geen recht op sociale voorzieningen

    Geen moskeetjes of minaretten meer.
    Alles wat isam is ontmoedigen
    Geen subsidie voor moslim instellingen of scholen.

    Een andere regeer vorm
    Vaststellen via referendum wat de bevolking wenst; uit laten voeren door technocraten, niet partij gebonden

    Zoiets verstaan we dus onder normaliseren.
    Dat is wat de gewone burger normaal vind

  49. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 18:54

    Het kan zijn dat de PVV –ook om in de running te blijven naast de moslim toestanden ook b.v. de zorg zou doen.
    Ik heb vreemdere dingen gezien.

    B.v. een Linksche die dacht dat ie dacht dattie kon denken…

    ik zal morgen even flessie drinkie inkopen…..

  50. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 19:49

    het hele circus van de selectieve verontwaardiging zogenaamd om het taal gebruik van Wilders is superslapgelul door wat gefrustreerde huisvrouwen die uitgekeken zijn op geraniums.

    Cohen met een poedel ergelijken mag niet, maar de pvda mag wel GW fascist noemen.
    Waarom was er toen niemand verontwaardigd?

    Dan: de gebruikte woordkeus gedurende de beschouwingen: niks mis mee.
    Ook daarvoor geldt; wen er maar vast aan…

    P.s.;
    Ik heb die uitdrukking nooit gebruikt zien worden door anderen– niet dat dat veelzegt…

  51. Aad Verbaast 24 september 2011 om 21:07

    @PHM Kletersteeg:
    18:50: zouden wij coaliiebesprekingen moeten voeren dan zijn er al heel wat punten waar we het snel over eens zouden kunnen worden. Maar net zo goed waar we het nooit over eens zullen worden.
    @18:54: de PVV zette zorg hoog op de eigen agenda. Klonk goed en trok heel wat stemmers. Niets van terechtgekomen. Kiezersbedrog. Van de vele.
    @19:49: ik heb ook niet zo veel moeite met het taalgebruik. Wel met het afleiden daardoor waarover het werkelijk over zou moeten gaan. Holle-vaten-taal en zo. Wilders zijn specialisme.

  52. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 22:11

    Zo moest ik eens op een gemeentehuis een formulier ondertekenen, en de arrogante griet die daar werkte dacht dat ik een stomme idioot was of zo.
    Dus ik vraag: waar moet ik tekenen?
    Daar onderaan.
    Dus ik haal een breedschrijvende viltstift (10mm breed) uit mijn zak en zet een enorm kruis over dat formulier, met de tong uit mijn mond.
    Tja…..

    Een week later vroeg de burgemeester waarom…
    Die griet moest een lesje leren…

  53. P.H.M.van de Kletersteeg 24 september 2011 om 22:12

    Maar welke arrogante burgelijke idioten zitten te mekkeren over taalgebruik?
    mensen die niks zijn behalve arrogant en incompetent

  54. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 08:38

    John van Dijk schreef erover, maar daar kan je niet reageren, of je moet een wordpressblog hebben.

    De idioot grote blunder van Rutte in deze.
    Hij zegt dat moslims die de moskee bezoeken bijdrage aan vermindering van criminaliteit, dus de islam werkt positief op de veiligheid.

    iedere eerstejaars kan vertellen, dat als je een grote groep wekelijks laat bijeenkomen in bv een markthal, je een automatisme van sociale controle opstart.
    dat is niet gebonden aan het gebouw, of aan het geloof, maar aan het samenkomen van mensen

    Natuurlijk gaan de straatschoffies zich (2 uur) beter gedragen; ze zijn van de straat af….

  55. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 08:39

    Toch stom er zijn een stuk of 3 blogs daar kan je geen reactie plaatsen; zijn alledrie van blogspot.

  56. jan bouma 25 september 2011 om 09:15

    @Kletersteeg (diversen). Alvorens met grote stelligheid en vooral ook zekerheid ergens over wil oordelen dan zou de zgn. “helikopterview” verplicht moeten zijn. A l l e van belang zijnde omstandigheden zijn dan van belang. Niets wordt niet gekend of buiten de beschouwingen gelaten want er volgt een “gekleurd en éénzijdig oordeel” als dat wel gebeurt. Zo’n wetenschappelijke opstelling mis ik vaak. Enfin. Wat pragmatiek uit het Boek der Boeken hierbij:
    ==
    De zondagochtendoverpeinzing is buitengemeen pragmatisch. De at random generator koos pagina 211. Daar lezen we ondermeer navolgend bericht:
    ==

    —– Original Message —–
    From: Evert du Marchie van Voorthuysen
    To: villamithras@planet.nl
    Sent: Friday, December 23, 2005 12:12 PM
    Subject: CSP vraag

    Geachte Heer Bouma,

    In tegenstelling tot electriciteit is warmte redelijk goed, en betaalbaar op te slaan voor een periode van enkele dagen.
    In het Andasolproject in Spanje (twee 50 MWe CSP centrales met parabolische trog spiegels) zal een deel van de overdag opgevangen zonnewarmte van ongeveer 400 graden worden opgeslagen in een mengsel van zouten (waarschijnlijk NaNO3, KNO3, en/of LiNO3), die bij deze temperaturen vloeibaar zijn. Deze hitte wordt dan na zonsondergang gebruikt om nog 6 uur lang stoom te leveren aan de stoomturbine. Die 6 uur kan in principe worden uitgebreid tot 24 uur.
    Behalve vloeibare zouten kunnen ook goedkopere materialen worden ingezet.

    Wat is de titel van uw boek?
    Wanneer komt het uit?
    Wilt u mij daar dan een bericht van sturen?

    Als u verder op de hoogte wilt blijven, op een meer uitgebreide manier dan alleen maar het Nieuws op de http://www.gezen.nl website, dan hoor ik dat graag van u, dan zet ik u nl. op de mailinglijst van CSP-berichten.

    Met vriendelijke groet,

    Evert van Voorthuysen,

    Dr.E.H.du Marchie van Voorthuysen
    Directeur Stichting ter bevordering van Grootschalige Exploitatie van
    Zonne-ENergie (GEZEN), http://www.GEZEN.nl
    Lid van Trans-Mediterranean Renewable Energy Cooperation (TREC),
    http://www.TREC-eumena.org

    Nieuwe Kerkhof 30a
    9712 PW Groningen
    050-3142287 of 06-51635345
    voorthuysen@home.nl
    ==
    …het was het begin van een goeie relatie. Zie m’n website.

    @Aad… ik stuur je apart een mail over die wachtwoorden die kennelijk verkeerd door mij zijn opgeslagen want weer hetzelfde probleem: “ik sta in afwachting van moderatie”; en misschien is dat ook @Kletersteegs probleem als de tekst veel (teveel) links (hahaha!) bevat…
    @Allen een goeie zondag.

  57. Aad Verbaast 25 september 2011 om 09:25

    @Kletersteeg:
    22:12: c’est le ton etc. Als je wilt overtuigen dan heb je de keuze hoe dat te doen door het kiezen van je woorden. Ik vind Wilders zijn keuze in deze niet overtuigend.
    08:38: onzinredenering van je natuurlijk. Je bent dus een tegenstander dat mensen bij elkaar komen? Wat geldt voor je “straatschoffies” van islamitische afkomst, geldt immers dan ook voor alle andere groeperingen van de samenleving. Kaartclubs, padvinders, collegezalen etc etc.
    Ben je voor een algemeen samenscholingsverbod?

  58. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 09:44

    Verkeerd begrepen.Rutte zei, dat de islam bijdraagt tot de veiligheid in NL, vanwege het moskee bezoek.

    Zeg ik; dat is onzin.
    Maar als een vaste groep mensen wekelijks samenkomt in een gebouw,dan ontstaat er sociale controle; en DIE draagt bij aan normaliteit; voorkomt enigszins misdrijf
    Dat is absoluut NIET gebonden aan islam of aan moskee.

    En met mijn gevoel voor humor; ja, dan zijn de moslims 2 uur van de straat en is de straat 2 uur veilig…

    Take your pick…

  59. Aad Verbaast 25 september 2011 om 10:07

    @Jan: toepasselijk fragment, in de zin dat de zon schijnt, en dat de komende dagen nog lijkt te willen volhouden. Het worden mooie dagen (dipje op maandag, maar vooruit).
    Voor de rest beraad ik mij nog of deze keer de @randomgenerator goed werk heeft geleverd ten aanzien van de inhoud en boodschap van deze blog. Of zou het zijn dat hier wordt aangegeven dat een hoffelijke brief die over de inhoud gaat kan leiden tot een goede en duurzame relatie? Want die heb je zo schrijf je.

    Voor de rest: inderdaad: ik zag het ook: in de moderatie. Komt door de meerdere links in je reactie. WP denkt met ons mee ;-)

    @kletersteeg: 08:39: misschien denkt blogspot nog meer met je mee dan je lief is.

  60. jan bouma 25 september 2011 om 10:25

    @Aad…10:07
    Er valt oneindig veel op te merken over dit blog dat gaat over het belang van woorden. Toch?
    In die zin acht ik de keuze van de generator zeer to the point. Zie mijn comment aan @Kletersteeg.
    Daarnaast respecteer ik onverbiddellijk de keuze van de generator en maak er wat van in de context van je blog. En ook dan zeg ik: zie mijn comment aan @Kletersteeg.

    Tot later; ook voor die mail. Ondertussen ook actief op @Klokkenluideronline waar het gaat over “de wel of niet nutteloze woorden van advocaten”. Zie: http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/9744/op-naar-9-28-mafia-advocaat-exposed-1.html

  61. Aad Verbaast 25 september 2011 om 11:57

    @Jan: boodschap luid en duidelijk overgekomen. Ons rotsvast vertrouwen in de @randomgenerator blijft bestaan.
    Vandaag ga ik op zoek in de bossen naar kastanjes en de kastanjeboleten. Kijken of de oogst dit jaar (het is nog wat vroeg) genoeg is voor een herfstmaal aan het eind van deze dag.
    Tot later!

    P.S. over de taal van advocaten ken je mijn mening. ;-)

  62. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 12:02

    Mijn reacties worden kennelijk op prijs gesteld; zoveel verwijzingen er naar….
    terecht uiteraard.

    P.s.: ik heb ooit eens een civiele procedure gewonnen, door het onleden van een kilometerslange zin in het betreffende wetje.
    Advocatentaal; is meestal arrogant onkundig verkrachten van nederlands

  63. CEES CHAMULEAU 25 september 2011 om 12:10

    (Zucht van verlichting) …dan behoor ik dus niet tot een kleine minderheid, Aad.

    Ceesgegroetje

  64. Aad Verbaast 25 september 2011 om 12:35

    @Cees: tel je zegeningen, Cees! Je geluk kan weer niet op.

    @Kletersteeg: geldt ook voor jou uiteraard.

  65. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 14:35

    ach ja; bij assyke gebanned.Ik werd uitgescholden-schold terug..maar ja moslim=moslim.
    Dat is nou precies hetzelfde als wat Wilders deed.Gister kreeg ik zijn nieuwsbrief.Natuurlijk wat propaganda, maar dat geeft niet.
    Ook exacte argumenten.
    En hij heeft gelijk; er is duidelijk sprake van selectieve verontwaardiging.

    Net zo als assyke, wilde in de zielige slachtofferrol tov Wilders.
    Onzin natuurlijk.
    Het schijnt dat maar een paar mensen vielen over het taalgebruik.
    Zoals eerder gemeld; het parlement is een VOLKSvertegenwoordiging; opgezet in de periode dat de middenklasse heel klein was.
    De bourgoisie is akelig toegenomen in aantal; voor een gezonde economie en maatschappij veel te groot in aantal.
    En daar zit het echte probleem zo denk ik.
    Zij voelen zich-zonder relevante sociale achtergrond-toch wel tot de betere klasse, en horen-althans volgens hunzelf- niet tot het proletariaal.
    Pijnlijke vergissing…
    Zij pretenderen te junnen uitmaken wat wel en wat niet kan; alweer een pijnlijke vergissing.

    Daarnaast: ik vond het wel leuk toen Rutte terugschreeuwde als een viswijf; dat zal hij nog heel lang te horen krijgen…

    Tenminste, als het kabinet zolang blijft..

  66. VSp 25 september 2011 om 16:59

    Over ‘viswijf`’ geschreven… Het oorspronkelijke Vrijheidsbeeld van Nederland, de ‘Maagd van Holland’ -van de Orangisten weliswaar- staat op de Gedempte Botersloot in Rotterdam. Anno 1873, of zoiets. Naar gezegd wordt, stond ‘Kaatje Mossel’, een mosselvrouw op de Rotterdamse markt, model voor de ‘Maagd van Holland’. Oók zij hield destijds geen blad voor haar mond.

  67. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 17:27

    Moet je ook niet doen…leven is complex genoeg…

  68. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 17:30

    …maar ik las net dat in de 80 jarige oorlog het spaanse leger voor de helft uit duitsers bestond….
    toen dus al…

  69. Marjelle 25 september 2011 om 17:56

    Ik kom er nog op terug via Twitter wrs. ;)
    Idd altijd op papier, Aad, ‘schootschrijver’ blijft thuis en vervangt sinds kort m’n kapotte pc.

  70. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 18:35

    stofzuiger: maagd van holland????bestaan die nog?
    Waar is het????

  71. P.H.M.van de Kletersteeg 25 september 2011 om 19:19

    On topic: idd: wilders benoemde de echte problemen; dat kon niet ontkend worden; dus werd ie aangevallen op woordgebruik.Wat onzinnig was.
    Maar zo gaan meestal de aanvallen op hem; op de persoon, en verstoken van redelijke argumenten.
    het toont de laagwaardigheid van onze plotiek en politici.

    N.b; dan probeert Rutte ook nog een rondje bekvechten…..

  72. VSp 25 september 2011 om 21:21

    PHMvdK. Het hoeft geen betoog, getuige niet alleen de geschiedenis, dat de Pruisen en de Habsburgers tot de meest efficiente stofzuigers in Europa behoren. De ‘Maagd van Holland’ als één van de vele iconen voor de driehoek ‘God-Nederland-Oranje’ toont maar weer eens aan dat de de juiste toon op het juiste moment op de juiste plaats de muziek maakt. Maar ergens rijmt ‘t niet. Zoiets als een recept van Koninklijke Verkade voor speculaasjes en pepernoten met de eeuwenoude originele smaak, maar volgestouwd met een batterij aan onontkoombare E-toevoegingen en vervolgens de smáák met veel tamtam op de markt wordt gezet.
    Lang leve de Geuzenvlag op het Binnenhof! Die Wilders toch….. Allemaal één pot nat. Nou ja, pindakaas of speculoos dan. Nu nóg lekkerder!

  73. jose 25 september 2011 om 21:44

    Aad, ik ga weer op stap, wil je het vervolg van mijn blog volgen,stuur dan nog even een mailtje,
    groet en let op het land wat in gekte en chaos dreigt te vervallen( voor zover het al niet vervallen was)

  74. Aad Verbaast 26 september 2011 om 09:20

    @Kletersteeg: “selectieve verontwaardiging” is geen zeldzaam verschijnsel. Kan ook zo in het DSM handboek. Heeft nare bijverschijnselen en leidt tot merkwaardig gedrag.

  75. Aad Verbaast 26 september 2011 om 09:22

    @Marjelle: ik volg je op twitter. Nog niets gezien overigens. Maar ja, daar mis ik wel eens wat.
    Op papier; lekker ouderwets. Kom er nog maar eens om.

  76. Aad Verbaast 26 september 2011 om 09:23

    @Jose: mailtje gestuurd. Goede reis!

  77. Aad Verbaast 26 september 2011 om 11:16

    @Kletersteeg: DSM-IV: verplichte lectuur voor ieder normaal mens ;-)

  78. P.H.M.van de Kletersteeg 26 september 2011 om 11:18

    het enige waaraan het mij appeleert is een scheepswerf….

  79. jan bouma 26 september 2011 om 12:19

    @Aad…
    1) Het is mij gelukt om de wachtwoorden etc. opnieuw te vinden en mezelf te autoriseren…
    2) Zie hierna een strijd over de betekenis van het woord.
    ==
    jan bouma 26 september 2011 om 11:12 (Bewerken)
    Context: @Klokkenluideronline:
    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/9748/beerput-boekx-corrupt-mafioos-crimineel.html
    ==
    jan bouma
    26 september, 2011 om 12:02
    Er zijn verwachtingen en opvattingen dat “de journalistiek” en “de rechtspraak” de waarheidsvinding zullen of zouden moeten dienen maar als we nu met z’n allen even nadenken over die principes blijft uiteindelijk alleen Bertold Brechts quote overeind: “Zuerst kommt das Fressen und dann die Moral”.

    Ik heb over de “journalistieke principes” menig dialoog gevoerd met H.J.A. Hofland. Hij zei me: “als ik zou schrijven wat jij wilt heb ik meteen m’n laatste stukkie geschreven”.

    Idem zal eenieder reageren. Dus: kom mij niet aan met de integriteitsopvattingen die zouden moeten gelden. Ze blijken allemaal ondergeschikt aan Brechts quote.

    Wat Kaaks c.s. betreft: ook zij zullen zich conformeren aan de MSM-opvattingen zowel journalistiek als in het Recht. Dit betekent dat “wie betaalt ook bepaalt”. Idem opereert ook de machteloze Raad voor de Journalistiek want de TELEGRAAF gaat er prat op de RdvJ al jarenlang als van geen belang te achten.

    Vraag. Hoe dealen wij met deze gegevens? Om te beginnen, zeg ik dan, om de principes en denkbeelden over recht danwel onrecht te plaatsen binnen de voorgaande gegeven context.

    Ben benieuwd hoe ons rechtssysteem op de zitting van 28 september 2011 zal reageren waarin Kaaks c.s. de cliënt Chipshol.
    ==
    @Allen een goeie dag.

  80. Aad Verbaast 26 september 2011 om 13:24

    @Jan:
    ad 1: een goede zaak. Kan je werk maken van het zelf onderhouden van je wordpress weblog ;-)

    ad 2: het laatste woord zal daar nog zeker niet over gezegd zijn. Laat staan het vastleggen van de betekenis van het woord opdat het voor iedereen verstaanbaar is.

  81. Aad Verbaast 26 september 2011 om 13:26

    @Kletersteeg: 11:16 -> 11:18 mag ik daaruit opmaken dat je het standaardwerk niet in je kast hebt liggen?

  82. P.H.M.van de Kletersteeg 26 september 2011 om 17:00

    Verschillende standaard werken wel; zoals eentje van mijzelf, maar allez; dus niet allemaal.
    maarre…wat was de betekenis van dit illustere woord?

  83. Aad Verbaast 26 september 2011 om 17:50

    @Kletersteeg:
    DSM IV: http://en.wikipedia.org/wiki/DSM-IV_Codes
    Het is maar dat je het weet!

  84. P.H.M.van de Kletersteeg 26 september 2011 om 17:58

    Ah…daar staan de titels van de Linksche gutmenschen in!

  85. jan bouma 26 september 2011 om 18:42

    @Aad… 17:50
    Interessant die link. Al lezende al die verwijzingen die daar weer staan om “DSM” te duiden vroeg ik me af hoe het toch in godsnaam mogelijk was dat in ons spraakgebruik de stelling wordt gebezigd… “dat dronkaards en kinderen de waarheid spreken…”

    Nou jij weer..; maar dat lees ik morgen wel!

  86. Aad Verbaast 26 september 2011 om 18:47

    @Kletersteeg: de vraag of abberaties meer in de linker- dan wel de de rechter-hersens/hoek gezocht moeten worden is door de kenners/wetenschappers nog niet eenduidig vastgelegd.
    Waarbij overigens meteen wel dient te moeten worden vastgesteld dat veel zintuigenlijke informatie die links binnenkomt, rechts verwerkt wordt (en vv).

  87. Aad Verbaast 26 september 2011 om 18:54

    @Jan: == “dat dronkaards en kinderen de waarheid spreken…” ==
    Dar is wel een eenvoudige verklaring voor.
    Heeft alles met de frontaalkwab te maken. Die reguleert onder andere de remmingen.
    Kinderen: de frontaalkwab is pas geheel tot ontwikkeling gekomen zo rond het 23-25ste jaar. (bij sommige mensen komt die nooit tot volledige ontwikkeling, verklaart veel.
    Dronkaards: alcohol (net als andere ‘verdovende’ middelen) heeft een remmende werking op de remmende functionaliteit van de frontaalkwab.

    Een boeiend thema natuurlijk: de conclusie is immers dat we in onze beschaving er van uit gaan dat het normaal is dat je geremd dient te zijn. “nou jij weer”!

  88. jan bouma 26 september 2011 om 19:26

    @Aad…18:54
    Verworpen! (Ik kijk toch nog even tussendoor…)
    Je kan net zo goed beweren dat de omvang van iemands grote teen bepalend is of zou zijn voor diens oordeelsvermogen. Ik wil empirische vergelijkende degelijke onderzoeken waaruit blijkt dat “de frontaalkwab” in meer of mindere omvang gemeten bepalend zou zijn voor wel of niet gewenste “remmingen””; en dan nog blijft de vraag wat de referentiekaders zijn voor de wel of niet gewenste “remmingen”. Ik zou zeggen: geen enkele remming is aan te bevelen voor de waarheidsvinding.

    We hebben hier volgens mij dan ook te maken met een ontspoorde wetenschap die, net als ooit eerder, criminele gedragingen koppelde/toeschreef aan “het Lombroso-type”. Ook dat bleek een misvatting. : “nou jij weer”; maar dat lees ik morgen wel; of niet.

  89. P.H.M.van de Kletersteeg 26 september 2011 om 19:33

    Waar die frontaalkwabbelaar voor dient en hoe die functioneert en hoe dat gemanipuleerd kan worden is allang onderzoek naar gedaan en vastgesteld.
    Maar dronkaarts-tenminste als ze bezopen zijn idd minder voorzichtig met wat ze zeggen…

  90. lebonton 26 september 2011 om 21:01

    en de aap heette ….

  91. reinjohn 26 september 2011 om 22:15

    Normaal betekent overeenkomstig de regel. Het gaat natuurlijk om welke regel. Als je eist: “Doe eens normaal”, dan bedoel je dat die ander zich dient te gedragen volgens regels die jij normaal vindt. Normaal is dus een generalisatie , een abstract begrip. Het hangt nauw samen met je eigen uiterst subjectieve referentiekader. Als je iemand beveelt om normaal te doen eis je meestal op hoge toon of hij bereid is te handelen volgens jou welgevallige regels. “Normaal doen” is heel erg belangrijk voor mensen, die sterk afhankelijk zijn van het oordeel van anderen. Als je binnen een groep niet normaal doet loop je grote kans om door de leden van die groep verstoten te worden. Dit soort mechanismen zijn duidelijk aanwijsbaar binnen samenlevingen met een schaamtecultuur. Door normaal te doen ga je op in de groep, word je min of meer onzichtbaar en is er niet het gevaar dat je negatief opvalt door afwijkend gedrag. Binnen zo’n schaamtecultuur zijn met name respect, ontzag, het principe van een sterke leider en macht niet weg te denken elementen.

    Vernieuwing, ingrijpende renovaties en sprankelende ideeën zijn bijna nooit afkomstig van mensen die het heel belangrijk vinden om normaal te doen. Mensen die doodsbang zijn om niet normaal gevonden te worden behoren tot de grote categorie mensen die Ortega y Gasset beschrijft in zijn boek “De opstand der Horden”, de massamens, die zichzelf ziet als “net als ieder ander”. De egalitaire massamens die uiterst agressief kan reageren als hij meent op die “gewoonheid” te worden aangesproken.

  92. VSp 26 september 2011 om 22:48

    DSM-IV en zo, het recente onderzoek, onder iedere categorie hangt een ‘NOS’-mandje, `Not Otherwise Specified’, waar een ieder inpast die op een ‘rotzooitje’ wijst omdat hij/zij als veel gevaarlijker wordt beschouwd dan degenen die het zooitje veroorzaakt hebben.
    Tellen we deze ‘NOS’ categorie nu op bij het oorspronkelijke dubieuze percentage met een schuin oog naar de politiek, is dan de vraag ‘welke gek verklaart de ander voor gek’ gerechtvaardigd?

  93. Aline 26 september 2011 om 23:46

    Wie had ooit kunnen denken dat ze over zo iets, nog dagenlang aan het (na)praten zouden zijn… is er geen echt nieuws meer?..

  94. P.H.M.van de Kletersteeg 27 september 2011 om 07:22

    jij niet kennelijk, want jij doet het ook

  95. jan bouma 27 september 2011 om 09:04

    Behalve tamme kastanjes heeft @Aad gisteren zeker ook grote hoeveelheden paddo’s in het bos gevonden… Paddo’s zijn goed voor het out-of-the-box-thinking en zouden verplicht door politici gegeten moeten worden. :))

  96. Aad Verbaast 27 september 2011 om 09:05

    @Jan: 19:26: onzin.
    == Ik wil empirische vergelijkende degelijke onderzoeken waaruit blijkt dat “de frontaalkwab” in meer of mindere omvang gemeten bepalend zou zijn voor wel of niet gewenste “remmingen””; ==
    Inmiddels is de hersenwetenschap al zover dat niemand hier niet meer over twijfelt. Je gaat me toch ook niet vragen of 1+1, 2 is? Het heeft trouwens niets met omvang te maken. Maar met het voltooien van het netwerk in die regio. Dat duurt even. Ook (o.a.) de reden van bijvoorbeeld ‘puberaal gedrag’. Bronnen? Te veel om op te noemen.
    Heeft dus ook niets met Lombroso te maken. Inmiddels is meer bekend over de werkelijke werking van de hersenen.
    Dat gezegd hebbende: nog lang niet alles.

    P.S. ik zie net je paddo verhaal: de oogst was niet best. Wel wat maar niet genoeg om in hoger sferen te komen ;-).

  97. Aad Verbaast 27 september 2011 om 09:11

    @Lebonton: man en paard!

    @Aline: was dit nieuws? ;-)

  98. Aad Verbaast 27 september 2011 om 09:17

    @Rein John: dank. Geen speld tussen te krijgen.
    Ik vind overigens “normaal” niet direct een aanbeveling. Zou jij “normaal” willen zijn?

  99. Aad Verbaast 27 september 2011 om 09:25

    @VSp: ‘welke gek verklaart de ander voor gek?’
    Schichtig om zich heen kijkend fluistert de bewoner van de afdeling zware gevallen op de psychiatrische afdeling me in het oor: ze zijn hier allemaal gek!
    En gelijk heeft ie!

  100. jan bouma 27 september 2011 om 13:29

    Vanaf de barricaden (tsja.. iemand moet het toch doen en de kat de bel aanbinden; nietwaar?)
    t.k.n.:
    Context: @Klokkenluideronline
    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/9765/op-naar-9-28-verbod-op-registratie.html/comment-page-1#comment-67173
    ==
    Opmerking.

    In ons staatsbestel is het wetgevende parlement (dat tevens controleur is/zou zijn) in hoogste instantie aansprakelijk voor het functioneren van de rechterlijke macht en dus ook m.b.t. de rechtsprocedurele regels “of er wel of niet gefilmd mag worden tijdens rechtszittingen”. Er wordt dan (soms) geschermd met de overwegingen van “groot maatschappelijk belang” dat het proces heeft als het filmen wordt toegelaten. D.w.z. dat bij het proces Wilders (bijvoorbeeld) het hele volk via de televisie kan toekijken.

    Bij het inmiddels overbekende en al tientallen jaren durende conflict Chipshol is m.i. “het maatschappelijke belang” van eveneens zeer groot belang. Het is inderdaad een veeg teken dat er dan geen camera’s worden toegelaten. Maar ook hier zou het parlement moeten ingrijpen (lees: de Cie. van Veiligheid en Justitie). Dat gebeurt niet. Waarom niet?

    Omdat dat vervloekte, niet juist gemandateerde, parlement net zo corrupt is als de Staat. Ondanks alle mooie praatjes over “de scheiding der machten” en de werken van De Montesquieu…:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Montesquieu

    Zum Kotzen! Herr Major!
    ==

  101. Aad Verbaast 27 september 2011 om 14:45

    @Jan: het is natuurlijk te gek voor woorden dat een rechter (of zelfs voorlichter) zonder duidelijke regels even gaat bepalen of er wel of niet camera’s worden toegelaten in de rechtszaal. Willekeur dus. Rechtsspraak (in een rechtstaat) is al per definitie van maatschappelijk belang!
    Was het niet in een van mijn eerste blogs ooit dat ik het had over middeleeuwse toestanden?
    Nog nooit weten om te gaan met nieuwe media. Je mag luisteren (als er al plek is), je mag tekenen (wie doet dat nog tegenwoordig), maar fotograferen, geluid opnemen, beeld opnemen is allemaal nog te ingewikkeld voor ze. Hoezo vrije nieuwsgaring?
    Staat toch al maatschappelijk breed op de tocht. Ook hier.

    Maar ja, dat er aan klassejustitie wordt gedaan is breed bekend. Als er iemand een waxinehoudertje richting postkoets (een dure weliswaar) wordt geworpen zit je al ruim een jaar in voorarrest. Schijten de honden van je buren je hele tuin onder komt de veldwachter niet eens kijken.

  102. peterus 27 september 2011 om 17:15

    Hier kan ik mee leven

  103. Aad Verbaast 27 september 2011 om 18:10

    @Peterus: da’s goed nieuws. Stel je voor zeg. Er is is heel wat nodig om iemand zoals jij eronder te krijgen.

  104. P.H.M.van de Kletersteeg 27 september 2011 om 18:11

    Had ie maar een vergulde zevenarmige kandelaar moeten gooien….
    Maar in feite is het idioot.
    iemand die een geweldsmisdtijf heeft begaan, loopt naar een dag of zo weer buiten-en het gooien van….een jaar voorarrest; dat is ook nog eens een keer tegen wetgeving; zijn maximum termijnen gesteld.
    Maar allez; hij zal wel een waardeloze advocaat gehad hebben, of ze hebben die advocaat wat in zijn oor gefluisterd…

  105. Aad Verbaast 27 september 2011 om 18:40

    @Kletersteeg. Te gek voor woorden. Met alle geweld (toepasselijke term in deze) wordt ook nog geprobeerd om hem op te knopen met TBS. Wat in feite een smoes is om iemand echt levenslang uit de samenleving te verwijderen. Bea’s invloed gaat ver. Te ver. Hoezo rechtsstaat.

  106. P.H.M.van de Kletersteeg 27 september 2011 om 19:18

    Idd.Tbs moet zijn voor zeer zware misdrijven, niet voor zoiets onnozels als dit.
    Dan: een jaar in voorarrest.
    Wat de staat zou moeten doen is de man vrijlaten, hem financieel compenseren voor een jaar, en exuses aanbieden.

  107. VSp 27 september 2011 om 23:31

    Grote organisaties en instituten staan er om bekend dat ze zichzelf uitermate goed bezig kunnen houden. Lastige klanten, in dit geval Lensink, storen slechts. Typisch voorbeeld van iemand die z’n ongenoegen kenbaar maakt en daarom als veel gevaarlijker wordt beschouwd dan degenen die het zooitje veroorzaakt hebben.
    Zelfs indien al geschreven wordt dat het hoog tijd wordt de institutionele driewegstekker ‘God-de B.V. Nederland-Oranje’ uit de kontaktdoos te trekken en een futiele poging onderneemt om de metaforische daad bij het woord te voegen kan men er op vertrouwen voor gek verklaard te worden. De normaalste zaak van de wereld, want hoop en vertrouwen verkoopt beter dan de werkelijkheid. Dat beeld mag kostte wat het kost niet verstoord worden.

  108. Aad Verbaast 28 september 2011 om 00:54

    @Kletersteeg: en daarbij nog een mooie brief er bij van de Kwien er bij natuurlijk.

    @VSp: hoop en vertrouwen… Merkel en Papa deden weer hun uiterste best vandaag. Niet te geloven.
    Hoe lang kunnen ze dat nog volhouden?

  109. VSp 28 september 2011 om 11:19

    Volhouden? Zolang de huidige generatie politici & Co als gasten getolereerd worden in een niet gekozen volksvertegenwoordiging, als staatshoofd en regering functioneren en deze lui hapjes aanbieden in hun theaterkroeg waarop men lang kauwen moet, komen ze er zoals gewoonlijk mee weg. Letterlijk en figuurlijk. Kwestie van de toegangsregels aanpassen. Zolang dat niet verandert, verandert niets.

  110. Aad Verbaast 28 september 2011 om 17:42

    @VSp: tijd voor de grote schoonmaak dus. Ik denk even aan Einstein die al zei dat je problemen nooit moet laten oplossen door mensen die ze zelf gecreëerd hebben.
    En iedereen is het wel over eens onderhand dat ze er een flinke puinhoop van gemaakt hebben.

  111. VSp 28 september 2011 om 22:10

    Grote schoonmaak? Een probleem, de spullen daarvoor zijn er wel, maar staan in een afgesloten kast in de keuken en de sleutel is zoek. Degenen die de kastdeur willen openrammen krijgen om te beginnen met huisvredebreuk te maken. Laat staan dat ze bij de kastdeur komen. Misschien dat de buren gaan klagen dat ‘t zo vreemd ruikt en pliesie er op afsturen om een kijkje te nemen. Maar ook dan is er een huiszoekingsbevel nodig. Kortom, andere Tom Poes listen voor een grote schoonmaak moeten bedacht worden.

  112. jan bouma 29 september 2011 om 08:22

    @VSp…. zeker even kijken: “…How sweet to be an idiot…” :))
    @Aad… idem; een klassieker.

    T.a.v. alle “deskundige commentatoren” in de media en het parlement…

  113. Aad Verbaast 29 september 2011 om 09:32

    @VSp: vandaag stemmen daar toch? Uitslag is al bekend begrijp ik. Er is zelfs al proefgestemd. Een nieuw fenomeen in het politieke huis. Ondertussen krijgt “kelderen” extra betekenis.

    @Jan: toepasselijke collage. Dank. Dat waren nog eens tijden!

  114. VSp 29 september 2011 om 11:39

    @Aad verbaast. Uitslag bekend? Wellicht, het blijven niettemin polls onder onvoorspelbare parlementsleden. Merkel loopt zowiezo een deuk op. Duitsers, met hele goede kennis over hun eigen hemd, zien de kleur verschralen. Zowiezo is blauw niet bepaald een favoriete kleur hier, tenzij het Schalke 04 betreft. Schijnt iets met ‘Brot und Spielerei’ te maken hebben. De gezamenlijke schuld bij de Griekse overheid, € 125 miljoen, van de twee Atheense voetbalclubs werd breed uitgemeten in de Duiitse media. Hopelijk hoeven ze niet in de Champions League tegen Duitse teams te spelen. Daar komt gedonder van.

  115. Aad Verbaast 29 september 2011 om 11:48

    @VSp:
    http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/erop_of_eronder_voor_merkel/
    Meerderheid is al wel verzekerd begrijp ik. Er is enkel onzekerheid over de eigen achterban begrijp ik ook. Het wordt dus een ja, maar niet een keiharde. Politiek is een merkwaardig bedrijf.
    Kunnen ze er niet 125 miljoen bij doen, om de clubs dan ook maar meteen over te nemen?
    P.S.
    (zie Joop): waarom woII er bij gesleept moet worden is me een raadsel overigens.

  116. VSp 29 september 2011 om 12:05

    @Aad verbaast. Arsloch Joop is een piggyback rider. Joop heeft het bericht over de stemming bijna letterlijk overgenomen uit een online artikel in Der Spiegel.
    Andere media referereren ook aan de NATO belangen. Die zijn momenteel ietwat relevanter dan een WOII. Daar kan men gif op innemen.

  117. Aad Verbaast 29 september 2011 om 12:24

    @VSp: Verbaast me niet: beg steal en borrow is ook gemeengoed in de media.
    Inmiddels is de stemming achter de rug lees ik:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/29/duitsland-stemt-in-met-uitbreiding-noodfonds/
    Grote meerderheid. Stemvee..

  118. jan bouma 29 september 2011 om 13:02

    @VSp
    @Aad
    M.b.t. jullie discussie zou ik willen opmerken dat “het vertrouwen” van de financiële sector – banken – IMF – ECB – tegen de stroom in wordt gebaseerd op drijfzand omdat we nu met z’n allen zien dat Tinbergen (jaren ’60) gelijk had met z’n stelling: “Zorg nou voor een evenwichtige en gelijktijdige koopkrachtontwikkeling wereldwijd”. De opkomende economische machten China, India en Brazilië NIVELLEREN wereldwijd de verschillen die Tinbergen onderkende. Daarom bepleit ik:

    1. Één internationale munt; de Mithras.
    en
    2. Een wereldraad die op basis van integriteit wordt gekozen waarin het motto: we are all equal – one man – one vote – one nation tot uitdrukking komt.

    Overigens: ook die opkomende economische machten lopen op tegen de NIVELLERING. China financiert nu al zijn exporten totdat uiteraard de schuldenaar niet meer kan betalen en dan zal de geschiedenis zich herhalen.

    Nog een opmerking.
    Dat nivelleringsproces is onstuitbaar. Het is niets anders dan ‘the rise and fall of empires’ zoals we dit al kennen sinds het Romeinse Rijk.

    Wat een zooitje.

  119. VSp 29 september 2011 om 13:49

    @bouma. Nivellering of niet, voor de zekerheid m’n €-activa maar bij de Noormannen geparkeerd.
    In ieder geval hebben die bij mijn weten nog nimmer een oorlog met de bakermat van de Westerse beschaving uitgevochten en zijn stug hun eigen gang gegaan. Helpt natuurlijk een beetje dat ze Rutte’s Gasrotonde via de achterdeur volpompen en heel veel electra uit hydroprojekten halen.
    Prettige dag verder. Rutte zal niet blij zijn met zijn gedoogpartner, nu hij weer achter Merkel moet aanhobbelen.

  120. jan bouma 29 september 2011 om 14:40

    VSp…13:49
    Voor de Noormannen geldt mutatis mutandis het scenario van de Chinezen… De wereldeconomie kent geen grenzen en als wij (het zgn. “rijke Westen”) de energierekening van de Noormannen niet meer kunnen betalen is het ook voor de Noormannen “einde oefening”. We hebben in dit tijdperk visionaire geesten nodig die de van werkelijk belang zijnde beslissingen/besluiten durven te nemen. Zoniet? Alles zal blijken te zijn gerommel in de marge dat niets oplost.

  121. P.H.M.van de Kletersteeg 29 september 2011 om 14:49

    STEM DAN OP MIJ!!

    GEEN GEZIJK
    IEDEREEN RIJK!!!!

    ebh we aan gratis reizen op kosten van gouda…

  122. Aad Verbaast 30 september 2011 om 00:00

    @Jan: ik ken je pleidooi. Wel iets verwarrend weergegeven nu
    == we are all equal – one man – one vote – one nation tot uitdrukking komt. ==
    one man one vote? In de wereldraad is de vertegenwoordiging toch helemaal niet gerelateerd aan landgrootte? Een land een stem toch?
    Nivellering: ik zie de verschillen alleen maar groter worden in de wereld. Of zie jij dat anders?
    De vraag is overigens of één wereldmunt de nivellering zal vergroten. Dat zie ik dan ook als een zwak punt in op zich een sympathiek voorstel.

    Eens: een zooitje is het.

  123. Aad Verbaast 30 september 2011 om 00:03

    @Kletersteeg: ken je nog die politieke partij die Nedrland wou verkopen. Zou dat lukken is iedereen miljonair.. Nooit een koper gevonden natuurlijk.

    Of topic: je kon toch bij een aantal blogspot accounts niet meer reageren. Mij overkwam vandaag hetzelfde. Inmiddels (na wat discussies op facebook, en wat tests) lijkt het iets te maken te hebben met de browser. Met IE (internetexplorer) lukt het niet, met FF (Firefox) lukt het wel.
    Welek browser gebruik jij? Dan weet je ook waar het aan ligt wrs..

  124. jan bouma 30 september 2011 om 06:36

    @Aad… 00:00…je hebt ochtendmensen en…
    In ieder geval moge duidelijk zijn dat ik met “one vote – one man – one nation” bedoelde dat (zoals in het spraakgebruik dat ook bedoeld is) er per natie groot of klein slechts één stem geldig is.

    2. De internationale munt k a n slechts door de totale wereldbevolking “verdedigd” worden terwijl nu de Euro en Dollar zich in concurrentie weten met andere opkomende economieën en hun munten zoals de Yuan. Ben het met je eens dat altijd volgens de Nietzscheiaanse/Hobbesiaanse wereldbeschouwingen er inkomensverschillen zullen blijven. Daar is op zich ook niets mis mee. (Zie het Boek der Boeken voor een zeer uitgebreide uitleg). Het gaat – zoals altijd – om de niet tolerabele uitwassen. Bijv. dat de “familie Gadaffi” voor honderden miljarden Libië plunderde, idem Mubarak, idem de Saoudische prinsen, idem alle sultanaten, idem alle olichargieën zoals de multinationals SHELL en GOLDMAN SACHS – herinner je nog de laatste…: van de 700 miljard bailout van Bush in 2008 hadden de bankiers voor zichzelf 100 miljard nodig… “in een paar straten rond Wall Street” (citaat: Aad verbaast!). Ik denk dat we elkaar wel begrijpen….

    @Allen een goeie dag; de zon schijnt nog steeds. Een cadeautje van Mithras! :))

  125. jan bouma 30 september 2011 om 09:47

    Een vervolg op @Klokkenluideronline:
    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/9809/mundus-vult-decipi.html/comment-page-3#comment-67386
    ==
    Hoe je het ook draait wendt of keert blijkt door de hele geschiedschrtijving heen dat “de staatsmacht” al naar gelang diegenen die aan het bewind zijn GEMANIPULEERD moet worden. Elk regiem heeft daarvoor zijn geëigende methodes. Casus belli – als aanleiding bijvoorbeeld om oorlog te gaan voeren – worden dan aan de lopende band door de belanghebbenden in de publicitaire strijd geworpen. Men denke bijvoorbeeld aan het ‘Tonkin-incident’ om Viet Nam binnen te vallen. Of de achteraf valse beschuldigingen tegen Saddam Hussein (“weapons of mass destruction”) om Irak binnen te vallen.

    Een gezond realistische kijk op de wereld door de wereldburger wordt uiteraard niet in het belang geacht van de belanghebbenden die de wereldpopulatie voor het eigen voordeel wil manipuleren.

    Zie voor meer (desgewenst) m’n boek: http://www.villamithras.com/main.html

    Opmerking.
    Re. m’n comment van vanochtend vroeg 6:54 uur; daar staan al 3 minpunten onder van de notoire bashers. (Kom er maar in Ko) die hun motivaties niet hoeven te geven en daardoor waardeloos zijn.
    ==

  126. Aad Verbaast 30 september 2011 om 09:48

    @Jan:
    ad 1: duidelijk. Zo had ik het ook begrepen eerder. En nu weer.

    ad 2: met één wereldmunt zullen de uitwassen zoals je beschrijft (Sachs etc) niet per definitie voorbij zijn. Misschien nog wel erger.
    Ten aanzien van de nivellering die je beschrijft: er is een redenering mogelijk dat landen (zoals Griekenland) als ze een eigen munt hadden sneller uit een crisis zouden kunnen komen als hun eigen munt drastisch zou devalueren ten opzichtte van omringende munten waardoor ze weer meer concurrentiekracht krijgen. Moetren ze wel aan het werk natuurlijk (export).

    P.S. staalblauwe luchten.

  127. jan bouma 30 september 2011 om 10:05

    @Aad… 9:48
    Deze bewering/stelling van je == ad 2: met één wereldmunt zullen de uitwassen zoals je beschrijft (Sachs etc) niet per definitie voorbij zijn. Misschien nog wel erger. == verdient en vereist een nadere onderbouwing. Je gaat wellicht voorbij aan de voorwaarde dat er een integere wereldraad benoemd moet zijn met bevoegdheden om evidente mistoestanden tegen te gaan.

    Wat Griekenland betreft. Inderdaad. De Grieken zouden als land en natie perfect kunnen continueren en hun Drachme weer kunnen invoeren die tegenover de Euro (en de schuldenlast in Euro’s) geen betekenis heeft.

    Opmerking.
    Men mist in het algemeen toch wat het totale overzicht. Economen en commentators draaien toch rond in hun bekend circuit. Zie ook m’n comment van 9:47 uur.
    (Je zal wel heel wat response krijgen vanuit de hoek van de Klokkenluidersonline-bezoekers vanwege mijn geplaatste doorlink naar deze site…)

    Tot later nu, ik stap weer eens op de natuurvriendelijke en niet vervuilende fiets voor wat zonneschijn… :))

  128. Aad Verbaast 30 september 2011 om 10:40

    @Jan: ah, ook weer duidelijk. De wereldraad is dan ook wel noodzakelijk voor een ordelijke enkele wereldmunt om de boel in de klauwen te houden! Wat een zooitje en een bende is het nu immers!

    == klokkenluidersonline == dank. kruisbestuiving werkt. Gisteren 41 bezoekers vanuit die hoek ;-)

    == fiets == toch geen electrische fiets? Daarachter brommen de vervuilende kolencentrales om de boel aan te gang te houden immers.

  129. VSp 30 september 2011 om 21:41

    @Bouma. Ik weet niet of fietsen écht zo natuurvriendelijk zij. Los van de grondstoffen die gewonnen worden en verwerkt worden in de miljarden (E-)fietsen wereldwijd, stemt het aanschouwen van een bagger-operatie in de Amsterdamse grachten tot nadenken over verspilling en zo.
    Zou gesteld kunnen worden dat met de uitvinding van het wiel het met de wereld sindsdien versneld bergafwaarts is gegaan?

  130. jan bouma 1 oktober 2011 om 09:45

    @Aad… (Opmerking)… voor gewone stervelingen is het per definitie moeilijk om de gedachtegang van een genie meteen en bij voorbaat ook te kunnen volgen en te onderkennen. Immers: die gewone sterveling zou dan ook een genie zijn als hij dat wel zou kunnen…
    Het doordenkertje voor vandaag.
    In ieder geval morgen weer een willekeurige bladzijde uit het Boek der Boeken dat alle antwoorden geeft op alle vragen en waardoor alle andere boeken overbodig zijn geworden… :))
    Alleen de gewone recensenten snappen dit nog niet.

    @VSp… 21:41
    Inderdaad een terechte opmerking van je. Analyseren we de hedendaagse ecologische zgn. ‘footprint’ van de Westerse fietsende mens dan stuiten we op:

    1. de aanleg meestal door en met asfalt van de fietspaden en alles Drum und Dran;
    2. de fabricage van de fiets plus de gehele marketing erom heen.

    Dat neemt allemaal niet weg dat per saldo de ecologische vervuiling door fietsers toch minimaal zal zijn t.o.v. die van andere weggebruikers. De voetganger wint dan. De minst belastende ecologische footprint behoorde toe aan de primitieve mens. Maar dan moeten we tenminste 5000 jaar terug in de tijd. Ondertussen moeten we nu zien te dealen met ca. 7 miljard wereldbewoners die hun aanspraken hebben op de planeet en zich geen primitieve mens meer wanen.

    @Allen een goeie dag vandaag. Tot verbazing van de “weerdeskundigen” beleven we uitzonderlijk goed weer. Met zonneschijn en (relatieve) hoge temperaturen. Tot morgen.

  131. Aad Verbaast 1 oktober 2011 om 10:10

    @Jan: ik kan het niet anders dan eens met je zijn. Ik hoef de uitspraak van Yunn Pann hier niet meer te herhalen. Al meerdere malen voorbijgekomen.
    Vandaag weer een dag om het ijzeren ros uit te laten.

  132. Aad Verbaast 1 oktober 2011 om 13:11

    @Jan: tip: je kan de @randomgenerator al vast even inseinen over morgen. Eind van de middag een nieuwe blog namelijk, dus een ander onderwerp. Weer over de zorg. Het PGB en de vraaguitval.
    Of hoe zorgbehoevend Nederland weer aan alle kanten wordt belazerd!

  133. jan bouma 1 oktober 2011 om 13:48

    @Aad… 13:11
    Ben benieuwd naar je nieuwe blog. Als voorschot erop verwijs ik je naar een blog van je:

    http://aadverbaast.wordpress.com/2010/02/12/voltooid-leven-mag-ik-alsjeblieft-dood-2/

    Kijk! Het gaat altijd om de toe te kennen prioriteitswaarden m.b.t. een levenswaardig bestaan dat weer gekoppeld is aan het tijdvak en de verwachtingen daarvan. Over “de zorg” en de PGB heb ik je al eerder bericht vanuit een persoonlijke ervaring. Anderzijds. Indien binnen ons economische bestel de geldstromen en de omvang daarvan worden beperkt dan dicteert de financiële hegemonie de prioriteitswaarden. Daar stel ik vraagtekens bij. Bij een imploderende economie, waardoor stagflatie en deflatie optreedt (de geldsomvang wordt steeds minder) dan komt vanzelf in beeld de vraag HOE er in godsnaam vanuit “het groeimodel” nog perspectief kan zijn. De tegenstelling lijkt me duidelijk. Dr. Tinbergen gaf het antwoord.

    Enfin. So far… Tot later.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 153 andere volgers

%d bloggers like this: