Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Goedkoop gas tegen hoge olieprijzen

Deze week kreeg ik te horen van mijn energieleverancier dat het jaarlijks voorschot weer met 20 euro per maand verhoogd ging worden.
Merkwaardig. Gas is sinds 2008 spectaculair in prijs gedaald en nog. Reden om maar eens in deze prijsmechanismen te duiken. Met weer verrassende resultaten.

Slochteren
In 1959 werd onder Nederland een enorme gasbel ontdekt. Onder de weilanden van boer Boon. Hij heeft er niet van kunnen genieten. Een slimme wet vergeeft automatisch eigendom van deze bodemschatten aan de overheid. Snel werden zo’n beetje alle Nederlanders (en bedrijven) aan het gas gekoppeld. Schoon, goedkoop, en uit eigen bodem. Mooier en beter kon toch niet?
Sinds deze gedwongen winkelnering heeft de overheid sindsdien ruim 200 miljard aan inkomsten aan de staatskas kunnen toevoegen. Wat een kado! Voor de overheid en energiebedrijven dan. Het geld blijft natuurlijk geklopt uit de zakken van de gebruikers.

Nog een koppeling: De verkoopprijs van gas werd snel (ook in 1959) gekoppeld aan olieprijzen. Logisch? Nee, maar wel lekker makkelijk. Een kunststukje! Daarmee werd immers grotendeels de klassieke regel van vraag en aanbod omzeild. Olie prijzen omhoog? Dan ook de gasprijzen omhoog!

En dat merken we dan ook in onze portemonnee. De olieprijzen (tank je nog wel eens?) zijn flink gestegen de afgelopen jaren. En ‘dus’
betalen we met zijn allen ook meer voor ‘ons’ gas. Zijn de productiekosten gestegen? Niet navenant uiteraard. Dus zijn de winsten vergroot. Nog meer geld in de staatskas!

Resultante: ondanks dat Nederland beschikt over aanzienlijke gasvoorraden (25% van heel Europa), behoren de gasprijzen voor de Nederlander tot de hoogste van Europa. Is dat niet uiterst merkwaardig? Word ik hier weer belazerd? Uiteraard!

Koppeling olie en gasprijs
Omdat er schaarste is in olie (prijsopdrijvend) en overschotten aan gas staat op de wereldmarkt die koppeling zwaar onder druk. En wordt dus meer en meer losgelaten. Resultaat: sinds 2008 al kelderen de prijzen van gas, en stijgen de prijzen van olie. Het verschil wordt dus steeds en steeds groter.

Shell – Pearl Plant – Qatar
Shell investeert op het moment ongeveer 24 miljard (!!!) dollar in een enorme fabriek in Qatar (zie plaatje). Een rijk gasland (15% van alle wereldreserves). Via heel slimme chemie (exclusief Shell), maken ze van gas olieproducten. Normaliter zouden ze die van olie maken. Veel simpeler natuurlijk. Maar vanwege het grote prijsverschil tussen olie en gas (inmiddels) denkt Shell deze mega-investering makkelijk terug te kunnen verdienen. Uiteraard (Shell-ers zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen) verwachten ze dat de ingezette trend (goedkoop gas, dure olie) nog wel zal voortduren.

Te gek voor woorden
Middels een kunstmatige koppeling betalen de burgers in Nederland al lang veel te hoge prijzen voor de hun onder (zo blijkt) onder valse voorwendselen opgedrongen energiebron.
Terwijl de wereldmarktprijs voor gas sterk daalt, betalen we een veel te hoge prijs omdat de olie duurder en duurder wordt. De extra winsten vloeit in de zakken van de staatsruif en de leveranciers. En dan mag je je maar afvragen waar dat aan besteed wordt..

Hoog tijd dat die koppeling echt wordt losgelaten. Het zal je honderden euro’s per jaar schelen. Elk jaar weer en elk jaar meer.

Verder lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas
FD: De-Pearl-Plant-van-Shell-in-Qatar-een-gegarandeerd-succes.
bbc.co.uk: Gas and electricity prices: how are they calculated?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas/gaspositie-van-nederland over ‘onze’ ambities..

Plaatje: http://www.oilonline.com/default.asp?id=259&nid=19303&name=Pearl+GTL+makes+first+sale

129 Reacties op “Goedkoop gas tegen hoge olieprijzen

  1. VSp 14 juli 2011 om 17:54

    Bekend verhaal, niet alleen in Nederland. Kan me herinneren dat tijdens de behandeling van deze zaak een Kamerlid voor de grap stelde dat de gasprijs aan de prijs van spruitjes gekoppeld moest worden.
    Politici roken geld en, zoals eerder geschreven, verhypotheceerden de Nederlandse gasvelden ook nog eens.
    Overigens, ook de benzineprijzen in Nederland zijn de één na hoogste in Europa. Oorzaak: Belastingen.

  2. jan bouma 14 juli 2011 om 17:58

    Weer een goed blog, @Aad. Lijkt me duidelijk voor eenieder dat sterke marktpartijen als de multinationals (SHELL) maar ook de Staat zich geen filantropische instellingen achten. “Ze halen eruit wat erin zit!” – Een aardige woordspeling!

    Tot morgen. Misschien komen er comments met oplossingen? Die zie ik morgen dan wel.. of niet.

  3. de stripman 14 juli 2011 om 17:59

    Reden te meer om zuinig te zijn met energie. Wij kregen 20 euro terug…;o)

  4. Aad Verbaast 14 juli 2011 om 18:09

    @VSp: http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/agenda/nederland-heeft-bijna-hoogste-benzineprijs-ter-wereld.html
    Kwartje van Kok, steeds hogere belastingen etc..
    Ik kom nog van de tijd dat ik ‘snapte’ dat de benzineprijzen in Frankrijk hoger waren dan bij ons omdat de wegenbelasting er in zat. Dat is nog steeds zo. Inmiddels betalen wij wegenbelasting én een hogere benzineprijs. Zo worden we aan alle kanten gemolken, zonder uier..

  5. Aad Verbaast 14 juli 2011 om 18:12

    @Jan: ik blijf me verbazen Jan. Ook weer hierover. VSp had het al over spruitjes. Die lucht hangt er wel degelijk aan. Waarom wordt ik gedwongen appels met peren te vergelijken? De monden vol over transparantie, en ik heb zelden zo’n mistgordijn gezien als de totstandkoming van deze prijzen. Riekt naar crimineel gedrag.

  6. Annet 14 juli 2011 om 18:14

    en misschien gaat het morgen beter
    maar het wordt toch nooit goed:)

    zing, hum, fluit:*)

  7. Aad Verbaast 14 juli 2011 om 18:15

    @Stripman: bezuinigen tegen de klippen op om deze prijsverhogingen dan zelf maar te gaan compenseren? Ondertussen worden we belazerd.
    Binnenkort zal ik eens een overzicht maken van de vaste lasten van dergelijke ‘leveranciers’ die je moet betalen ten opzichte van de variabele lasten. Voorlopige conclusie: vaste lasten zijn veel hoger dan de variabele kosten. Ook zo iets vreemds. Bezuinigen tegen de klippen op levert niet veel op, en de vaste lasten stijgen de pan uit. Niet om vrolijk van te worden.

  8. Annet 14 juli 2011 om 18:17

    p.s. 3 euro voorschot hadden wij (Greenchoice)

    (draag veel fleecekleding)

  9. Aad Verbaast 14 juli 2011 om 18:21

    @Annet: drie truien, thermisch ondergoed, twee paar sokken muts. Met dit herfstweer (15 graden, en de regen is net weer losgebarsten hier) krijgen ze mij niet klein: de kachel gaat niet aan!. Hartverwarmende taferelen ;-)

  10. lebonton 14 juli 2011 om 19:41

    ik word weer met droefheid vervuld. de suggestie van 18.21 staat op ons eerstvolgend huisoverleg geagendeerd

  11. Aad Verbaast 14 juli 2011 om 19:55

    @Lebonton: misschien (voor de ondernemers) nog bijvoegen op de agenda: schaapsscheer-, spin- en breicursus!

  12. Johan 14 juli 2011 om 20:34

    De Belgen denken op hun beurt dat zij weer het duurste uit mijn met gas. De schuldige in hun ogen: Electrabel. Trouwens: ook de prijs van elektriciteit is zijdelings gekoppeld aan de olieprijs! Hoe dan ook: ik slaag er nog ieder jaar in geld terug te krijgen. In Nederland en in Antwerpen. Hier in Antwerpen heb ik een voordeel: ik verbruik geen gas, slechts elektriciteit.

  13. Glaswerk 14 juli 2011 om 21:56

    Ik word niet vrolijk van de buienplanner hier ter rechterzijde.

  14. Aad Verbaast 14 juli 2011 om 21:57

    @Johan: Waarom zouden de Belgen denken dat hun gas het duurste is? Overigens komt mijn rekning inmiddels ook van Electrabel.. Boeven natuurlijk.
    Klopt: meeste electricietiscentrales zijn gasgestookt. Ook al uit die gasbel natuurlijk.
    Hoe kan je elk jaar geld tergukrijgen? Elk jaar te veel betaald? Vooruit ook nog. Speel je ook nog eens de financier voor die geldrovers. En hoeveel rente krijg je daarvoor van hun?

  15. Aad Verbaast 14 juli 2011 om 21:59

    @Glaswerk: het regent klachten hier op dit weblog! ;-)

  16. VSp 14 juli 2011 om 22:21

    Een ander aspect t.a.v. de prijsvorming van energieprodukten en waar nauwelijks iemand bij stilstaat, is de allocatie van de kosten voor exploratie, winning, tranhsport, opslag, raffinage en distributie.
    Simpele vraag: Hoe kan het dat de benzineprijs, aangevoerd vanaf de raffinaderijen in Rotterdam, in Duitsland gemiddeld € 0,11 cent lager is dan in Nederland? En de motorrijtuigenbelasting in Duitsland verwerkt is in de benzineprijs. Betalen per kilometer. Zo ook de prijzen voor LPG die deels ook uit RTM komt
    Worden de kosten voor dat hele circus (Nederland, transitland) onevenredig ge-alloceerd? Onevenredig neergelegd bij de Nederlandse end-user, de niets vermoedende belasting betalende kiezer aan de pomp? Zou zomaar kunnen, kijkend naar de statistieken en de samenstelling van de benzine en gasprijzen in Nederland en elders in de EU.
    Bedenk dat de aangevoerde en verwerkte gronstoffen als ‘exportprodukt’ (niet veel meer dan een verfijnde vorm van ‘doorvoer’) op de handelsbalans verschijnen en de kosten daarvoor in de boeken van de Nederlandse bedrijven worden opgevoerd. Beetje simpel, maar het principe van hoe hoger de kosten, hoe minder belasting, BTW-vrij doorvoeren die handel, goed voor de handelsbalans en de werkgelegenheid, plus de winst op de verkoop elders incasseren, komt VSp niet onbekend voor.

    Nu m’n hond nog even uitlaten onder deze barre omstandigheden, anders gaat ie óók stinken.

  17. jacobhesseling 14 juli 2011 om 22:48

    Ik dacht dat de Koninklijke er nog meer dan de staat aan verdient.Voor het overige lijkt het erop dat het principe van de marktwerking alleen wordt toegepast als het de overheid goed uitkomt.

  18. Zilvertje 14 juli 2011 om 23:47

    Ach gut, die boer Boon, wat zielig! Wij waren al erg zuinig met gas en stroom, maar we gaan nu nog beter opletten! Veel gedoe over wel of niet je prijs van het gas en de stroom vast te zetten, ik gok al jaren om het niet te doen, en ik betaal elk jaar minder. Het was ook wel bijzonder, want die prijs vastzetten was niet gratis.

  19. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 00:32

    @VSp: het grootste deel van de prijs van benzine zijn accijnsen. Nederland is die nog steeds aan het verhogen. Waren er eerst gevoeligheden (dikke rapporten waar dat werd bijgehouden) over niet te grote prijsverschillen met de buren (om grensverkeer tegen te gaan) wordt daar nu iets minder naar gekeken. En hup, verhogen ze de belastingen maar weer (in januari nog). Op dit moment het merendeel van de literprijs. Totale inkomsten voor de schatkist: ongeveer 7 miljard per jaar..
    Staat dus even los van die transportkosten. Marginale kosten ten opzichte van de totale prijs denk ik.
    Als ik tank, dan stort ik al gauw elke keer zo’n 30 euro in de staatsruif..

  20. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 00:35

    @Jacob: ik kon geen overzichten vinden hoeveel de koninklijke er aan verdiend heeft. Maar je kon nog wel eens gelijk hebben.
    Marktwerking is een term die door velen op eigenzinnige wijze kan worden uitgelegd. Van alle markten thuis zogezegd..

  21. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 00:37

    @Zilvertje: betaal je minder omdat je minder verbruikt, of betaal je minder omdat je leverancier er lagere prijzen voor vraagt?
    Ik betaal meer voor minder. Kachel uit. Enkel nog rauwkost eten, steenkoud douchen. En nog betaal ik de hoofdprijs! ;-)

  22. VSp 15 juli 2011 om 07:51

    @Aad, het zijn niet uitsluitend de transportkosten, die zijn idd marginaal. Voor de staat is de toegevoegde waarde, naast de hoge accijnzen, de bijdrage aan de handelsbalans, waarop de kredietwaardigheid o.a. wordt gebaseerd en geld kan worden geleend. En terug betaald moet worden met rente. Plus de infrastructuur wordt gefaciliteerd, met alle maatschappelijke consequenties vandien. Hoe kwetsbaar dit is, bleek weer na de kredietcrisissen, waardoor staatsinkomsten terugliepen. De import en export van gas en olie is een kwetsbare melkkoe, die kost wat het kost in leven moet worden gehouden. Piggyback riding als één van de fundamentele pijlers onder geloofwaardige kredietwaardigheid. Niet voor niets wordt gesignaleerd dat in geval van een echte crisis, Nederland extra hard wordt getroffen.

  23. jan bouma 15 juli 2011 om 08:26

    @VSp
    @Aad
    (sorry, wat off topic; maar…)

    Wat per saldo ook een hoop geld kost is ons “rechtsbedrijf”. Logisch dat ik een honend comment signaleerde op mijn blog i.v.m. zaak. Enfin. Men notere of niet:
    ==
    Nee… Ko…
    Want lees maar even mee.
    ==
    Context:@Klokkenluideronline

    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/9067/bnr-peptalk-demmink-zeer-interessant.html/comment-page-1#comment-63186

    ==
    Liteon..0:31

    Ja! Uitstekende reportage van Holland.Doc.

    “..Zo waarlijk helpe mij God allemachtig!”
    “..Zo waarlijk helpe mij God almachtig!”

    Het rechtsbedrijf wijst ca. 2 miljoen vonnissen per jaar. Ik vond wel dat “de robotisering” van de RAIO’s de boventoon voerde in het verslag. Er mag geen twijfel zijn omtrent de vonnissen. Hoger beroep is immers vrijwel altijd mogelijk. Dat rechters zonder lastgeving oordelen en onafhankelijk zouden zijn is ook niet waar. Kijk even naar de heren Westenberg en Kalbfleisch! Idem, in een andere docu. van ZEMBLA, het verslag over maar liefst meer dan 90 niet goed functionerende OvJ’s en rechters. Het blijft mensenwerk. En alle mensen zijn per definitie ook onderhevig aan criminaliteit. En daarom teken ik hoger beroep aan bij het Belastinghof te Amsterdam in mijn zaak alwaar in het geding zijn de corrupte Staat en diens ambtenaren. En daarna kun je nog tot aan de Hoge Raad om vast te stellen of er Recht is en dat niet het staatshemd nauwer blijkt dan de rok!

    Zie: http://www.vkblog.nl/bericht/267947/N

    …graag naar beneden scrollen op dat blog tot de laatste postings.
    ==
    allen een prettige dag ondanks het slechte weer. :))

  24. PACO PAINTER 15 juli 2011 om 08:42

    Reken maar dat er links en rechts goed verdiend is aan dat gas.

  25. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 09:40

    @VSp: duidelijk.
    Ik verwijs ook naar het officiële stuk vanuit de overheid in de link onder aan de blog:

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas/gaspositie-van-nederland

    == Nederland is de grootste aardgasproducent van de Europese Unie en wil uitgroeien tot gasknooppunt (gasrotonde) van Noordwest-Europa. ==
    Tikt lekker aan dan natuurlijk. “gasrotonde”!!? Tikt lekker aan voor de cijfertjes. Achteroverhangen en optellen.

  26. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 09:44

    @Jan: behoorlijk off-topic natuurlijk. Maar ja, daar zitten we niet mee, zoals bekend. Wel met die (rechts)zittingen, die veelal net zo goed in het casino hadden kunnen worden gehouden.
    BTW: Nelus reageerde op mijn voorlaatste blog! Ook weer bij de levenden dus.. ;-)

    @Paco: ben ik dan de enige die weer in de hoek ligt waar de (gas)klappen vallen?

  27. Motek from Space 15 juli 2011 om 10:04

    Hét survival-pakket wordt iets groter: behalve de knijpkat en de kaarsen ook maar een houtkorf erbij gaan doen, het Rijk/de gemeente ook weer blij ivm de asfaltproductie en onderhoud gemeentetuintjes,personeelstekorten; eigen verantwoording van burgers enzo ;-)
    Iedere burger een eigen cv voor bewezen diensten..

  28. Johan 15 juli 2011 om 10:20

    Tuurlijk, ze zullen ervan profiteren, maar ik krijg toch iets terug.

  29. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 10:27

    @Motek from Space: eerst de burger uitkleden, en ze dan een oude versleten trui geven. Om zich vervolgens op de borst te slaan dat ze zo’n goed sociaal beleid hebben.

  30. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 10:31

    @Johan: == Tuurlijk, ze zullen ervan profiteren, maar ik krijg toch iets terug. ==
    Arabisch handelen heet dat. Komt er op neer dat je eerst veel te hoge prijzen vraagt, om vervolgens wat korting weg te kunnen geven. Geeft een goed gevoel bij de klant.
    Niet vreemd natuurlijk dat de oliemaatschappijen dat Arabisch handelen hebben overgenomen.
    Sterker nog: ze geven je niet eens rente over het teveel betaalde. Halalbankieren is dat ook nog eens…

  31. VSp 15 juli 2011 om 11:57

    @ Aad dat artikel door gevlooid:
    “er sprake is van een liquide gasmarkt met voldoende aanbod tegen transparante en stabiele prijzen.”
    “Er waarde wordt gecre-eerd door import en export”. Export van import gericht op Noordwest Europa,.
    In 2025, 13 jaar van nu, is het feest voorbij, zo niet eerder. Fout beleid. I.p.v. investeren in alternatieve energie, zoals in Duitsland, worden bijna alle nu nog beschikbare middelen ingezet op het kunstmatig in stand houden van een doodlopend tijdpad.
    Nou ja, op de voorspelbare politiek korrekte krokodillentranen achteraf kan ook een tijdpad worden gezet. Die kerncentrale in Lingen, bij jou in de buurt, gaat in 2025 ook dicht. Zouden de nieuwe centales in Delfzijl dat overnemen? Of gaan de 2500 windmolens in de Noord- en Oostzee plus het Russisch gas geen rol spelen? Gelukkig is er dan de tweede kerncentrale in Borssele die de pompen draaiende houden om droge voeten te houden.

  32. de rookvogelwachter 15 juli 2011 om 12:29

    Dat de overheid wat extra verdient aan het gas is nog tot daaraantoe. Daar kunnen we immers zelf (indirect) weer van mee profiteren. Maar ik herinner me nog dat in de jaren zeventig-tachtig van de vorige eeuw òns gas naar italië werd geëxporteerd, voor een lagere prijs dan we als burger betaalden, dat vond ik toen al een domme zet. Hopelijk is dat bewuste contract inmiddels vervallen of vernieuwd onder andere prijsafspraken.

    Wat nog kwalijker is, is dat sinds de jaren negentig de energiemaatschappijen steeds verder verzelfstandigen en steeds minder in eigendom zijn van de (Nederlandse) overheid. Waar vroeger de winst in de staatsruif werd gestort, endaar snoepen we allemaal wel iets uit, daar verdwijnt deze tegenwoordig in de buidel van (deels buitenlandse) aandeelhouders!

    Dus vrije-marktprijzen zouden een logisch vervolg vormen op deze verzelfstandiging – lees: uitverkoop – van onze energiebedrijven. Of anders snel weer nationaliseren die hap!

  33. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 13:19

    @VSp: Eens met je. Hier niet het enige land in de directe omgeving waar het nodige wordt gerotzooid.
    Wat de denken van dit bericht wat ik vandaag las? :

    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/15/rwe-en-gazprom-willen-centrales-in-benelux/

    De Russen komen er aan!
    Ook in Duitsland!

  34. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 13:21

    @De Rookvogelwachter: ook eens. Ik verwijs ook even naar de link die ik hier net boven aan VSp gaf. Prima illustratie van wat je beschrijft.

  35. VSp 15 juli 2011 om 13:33

    @de rookvogelwachter. Kan je uit de droom helpen. De Nederlandse politiek zit tot over hun oren in de commerciele exploitatie van de gasvoorraden.
    Wiki:
    De Europese Unie is al vele jaren bezig met de liberalisering van de Europese gasmarkt. Een van de onderdelen is het bewerkstelligen van een onafhankelijk gastransportnet, waar iedere aanbieder gelijke kansen heeft om gas naar de markt te brengen en de concurrentie op die markt te bevorderen. Hiervoor zijn Europese richtlijnen opgesteld. Als gevolg hiervan is sinds 1 juli 2005 het gashandelsbedrijf GasTerra afgesplitst van Gasunie. Voortaan houdt de N.V. Nederlandse Gasunie, voor 100% in handen van de Staat der Nederlanden, zich bezig met het transport en de opslag van aardgas, en GasTerra met de gaslevering en -handel.

    Bij de splitsing zijn de aandeelhouders van het bedrijf niet veranderd. GasTerra heeft als aandeelhouders gehouden Shell (25%), ExxonMobil (25%) en de Staat der Nederlanden (50%, waarvan direct 10% en indirect via Energie Beheer Nederland 40%)[1].

    Daarnaast heeft de werkmaatschappij NAM (50% SHELL, 50% Exxon) het produktiemonopolie op Slochteren, naast vele andere gasvelden die in produktie zijn.

    Hoezo transparante prijzen? In ieder geval niet voor de burger die een potje op gas kookt of LPG tankt. Da’s de zwartgallige realiteit.

  36. VSp 15 juli 2011 om 13:52

    @de rookvogelwachter. Nog een toevoeging uit Wiki:

    De winst van Gasterra is heel stabiel en bedraagt al jaren EUR 36 miljoen. De aandeelhouders van Gasterra hebben in een overeenkomst dit bedrag vastgesteld. Gasterra koopt gas van de NAM in en aan het einde van het jaar betaald Gasterra een zodanige prijs dat de vastgestelde winst overblijft.
    ———————
    Voilá, cirkeltje compleet. Riekt naar gas van miljoenen jaar oude kippestront die in een handomdraai naar kipsalade wordt omgezet en geserveerd wordt met een lulverhaal over transparante prijzen en vooral blijven investerenmet onze belastingafdrachten in een beerput.

  37. de rookvogelwachter 15 juli 2011 om 14:03

    @VSp, gelukkig maar dat de overheid nog een vinger aan de pols houdt. Okee, de baten kunnen altijd beter beheerd worden en die prijsvorming is inderdaad ondoorzichtig. Maar owee als de overheid er zich niet meer mee bemoeid en marktpartijen op zoek naar winstmaximalisering de infrastructuur laten verkommeren en de grondstoffen onder onze neus verkopen zonder dat we er iets aan overhouden behalve de vervuiling en de ongemakken. Zo overkwam dat vroeger de koloniën en nu nog landen waar de overheid minder daadkrachtig of kordaat kan optreden.

  38. jan bouma 15 juli 2011 om 14:45

    @Rookvogelwacher
    @VSp.
    Het is een waangedachte te menen dat er belangenverschillen zijn tussen enerzijds de Staat versus anderzijds de multinationala als SHELL en EXXON. Beide partners zijn immers niet alleen deelnemers in de onderneming maar zien de consument als melkkoe met het profijtsbeginsel als uitgangspunt: “eruit halen wat erin zit” ten behoeve van Staat en multinationals.

    Nu zie je dat de wal het schip keert du moment dat uit de mondiale economische verhoudingen blijkt dat “die consument”, door het eenzijdig graaien van de sterke marktpartijen, de leverantie en afzet van de energie van Staat en de multinationals niet meer kan betalen. Geregeld hoor je dan ook dat door de economische crisis er minder afzet is van olie en gas.

    Tsja.. Dat is niet verwonderlijk als men te maken heeft met te sterke marktpartijen die lak hebben aan de belangen van hun klanten. Men slacht de kip die hun eieren moet leggen zogezegd.

  39. VSp 15 juli 2011 om 15:00

    - Zo overkwam dat vroeger de koloniën en nu nog landen waar de overheid minder daadkrachtig of kordaat kan optreden.-
    Daar draait het niet om, @rookvogelwachter. De Nederlandse Staat kan ook als toezichthouder, zonder commerciele belangen, functioneren. De beleidsparameters vaststellen. Waarom dan niet investeren in mega-varkenstallen, behalve een straatverlichting en een riool tot aan de oprijweg faciliteren en de regelgeving voor die dingen in elkaar draaien?
    De grootste aanjager van prijsstijgingen, inflatie, naast de de exogene invloeden, is te danken aan de politieke besluitvorming. Het ‘Kwartje van Kok’, bijvoorbeeld, dat zogenaamd tijdelijk was.
    Zelfs in die regelgeving en controle op de naleving, ook van eigen besluiten en beleid, is het een puinhoop. Het aantal gasexplosies in woningen zijn de stille getuigen. Of Moerdijk.
    Een intransparante prijs voor wat door de overheid als een strategisch goed wordt beschouwd, past in dat straatje. Van exploratie tot aan de gasknop in de keuken en de tankdop van de melkkoe bij uitstek.

  40. VSp 15 juli 2011 om 17:11

    Stel ik ook niet, @bouma, belangenverschillen tussen Staat en oliegiganten. Die twee zijn innig verstrengeld in een paringsdans na een feestelijk trouwpartijtje op huwelijkse voorwaarden. Daar komt geen derde meer tussen. In het monopolistische winkeltje wat die twee oligarchen samen hebben opgezet, geldt één regel: kijken mag, aankomen niet, kopen moet tegen de door ons vastgestelde prijzen en anders opdonderen.
    Da’s toch transparant? Net zoals het gelegaliseerde uitmelken van het volk dankzij de instemming van diens mandanten.
    Wordt tijd om waxinelichtjes te hamsteren. Niet meteen het slechtste denken, nee, gewoon om wat licht in huis te hebben en de thee warm te houden. De koekjes zijn helaas op.

    Die zendmast daar, zouden Aad verbaast en Nelus nog kunnen kijken naar DWDD?

  41. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 17:28

    @allen: interessante discussie hier!

    @VSp: die brand in die toren? Alles bekabeld hier.. Vallen overigens vaker uit dan een enkel brandje hoog in die toren..

  42. Aad Verbaast 15 juli 2011 om 17:48

    @allen: en nog even on-topic (alhowel alles met alles te maken heeft..): het Griekse volkslied kent 198 coupletten. Dat krijg je als je zoveel uit te leggen hebt..

  43. VSp 15 juli 2011 om 19:23

    Correctie. 158 coupletten, dacht ik. Een columnist van de NYT wijdde daar een sarcastische column aan, omdat het laatste couplet de Europeanen en de Amerikanen een trap na gaf. Die waren niet blij met de vrijheidstrijd van de Grieken, met uitzondering van Frankrijk, dat ook ruzie met heel Europa had.. Worden nog complete toneelstukken met dat volkslied als leidraad opgevoerd.
    Van de Fransen kregen de Grieken vervolgens als eerste een staatslening om de krentenindustrie weer nieuw leven in te blazen.
    Geschiedenis soms wel een vermakelijk zooitje.

  44. jan bouma 15 juli 2011 om 19:25

    Over de oplossing wordt ook nagedacht op @Klokkenluideronline alwaar onze onheilsprofeet Micha Kat natuurlijk alweer het Armageddon voorspelt
    zie:

    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/9069/breaking-48-uur-om-euro-te-redden.html/comment-page-1#comment-63231

    En ik plaatste daar ondermeer navolgend comment
    ==
    Verbaas me…18:52
    Die uitleg van je lijkt me nou juist een voorbeeld van een groteske versimpeling. Alvorens er consensus überhaupt kan ontstaan onder de kiezers (die nu nog domme stemmers zijn) gaat er wel aan v o o r a f een uitputtende discussie. Dat is te doen binnen 3 maanden maar dan moeten… – voorwaarde! – de media, de wetenschappelijke wereld, de politiek en de religie wel even mee willen doen met het opzetten van die discussie voor die NWO.

    Tel uit je winst! Dat gaat natuurlijk niet gebeuren want die groepen zijn nu juist ook weer de foute belanghebbenden met als gevolg dat er natuurlijk niets gebeurt.

    Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm. Zo luidt nog steeds het oude feodale parool.

    Opmerking.
    Ik zie overigens geen kans om met een paar regels hier die revolutie uit de doeken te doen!
    ps
    Ik kijk morgen wel verder.
    ==
    Idem hier natuurlijk…

    @Aad… die “Verbaas M.E.” heeft vast jouw naam gejat! :))

  45. Henk Daalder Duurzame Brabanders 15 juli 2011 om 21:23

    Er is natuurlijk een oplossing voor die staatsinvloed op de energiekosten.
    Zelf duurzame energie gaan opwekken, en benutten.
    Met zonnepanelen op het dak en een aandeel in een regionaal windpark.
    Met een elektrischr auto op je zelf opgewekte duurzame stroom, spek de niet meer de kas van de corrupte ambtenaren in den haag

    Stem even op http://bit.ly/BrabantWind2
    Dat is de eerst stap op weg naar meer zelf opgewekte duurzame energie

  46. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 00:45

    @VSp: je kon zo maar gelijk hebben. Ik had ze nog wat overschat misschien.
    Interessant stukje geschiedenis. Het leuke daarvan: je gooit er wat in, en je trekt altijd weer een beerput open. Net als de actualiteit overigens.

  47. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 00:46

    @Jan: bekende betogen van je. Zelfs al tegen een “Verbaas” lees ik. Brengt het nog wat op daar, of praat je normaliter tegen blinde muren op die plek?

  48. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 00:48

    @Henk: We zitten hier maar wat te mopperen. Jij komt gelukkig met de oplossingen.
    Moet er ooit een keer van komen natuurlijk. Voor het allemaal te laat is.
    Ik mis nog even de volkstuinen..

  49. Sonja 16 juli 2011 om 01:54

    Aad, even off topic! Ik kom bij toeval op dit bericht: http://www.vkblog.nl/bericht/272584/OEPS!…_VOLKSKRANTWATCH.#
    Ik wil even melden dat Peterus hier iets zit te verzinnen dat helemaal niet waar is. En die tekst die ik verwijderd zou hebben, heb ik nog nooit onder ogen gekregen. Geen wonder dat hij mij nooit heeft getipt over wat hij over mij schreef. Hij wilde gewoon niet dat ik hem kwam verdedigen. Wat een min figuur…

    Ik heb wel eens een reactie van hem verwijderd. Die vond ik te racistisch. Maar bij genoemd artikel, no way.

  50. jan bouma 16 juli 2011 om 08:37

    On topic is en blijft natuurlijk de vraag. “Wat doen we er (concreet) aan?” Zijn de afnemers, die tevens kiezer zijn, de baas of zijn dat SHELL en de Staat? De laatste wordt ook weer gevormd wordt door de onderdanen/klanten/kiezers van de SHELL/EXXON. Het is de 64 million dollar question.

    Kijk! Ik wil geen retorische vraag stellen maar stel concreet de vraag naar de oplossing(en) voor de gebleken onvrede die toch het gevolg is vanwege het feit dat wij onze democratische rechten niet nemen. Uiteindelijk komt het er op neer dat er een herherverdeling van het beschikbare geld vs goederen en diensten (wereldwijd) moet komen. Plus uiteraard nog 10.000 overwegingen. Zo heb ik bijv. nooit goed begrepen waarom (internationaal gezien) Mubarak werd geschat op een geroofd vermogen van 70 miljard – laat het de helft wezen -, Gadaffi op tenminste 30 miljard dankzij…. “ons”. Waarmee ook geïllustreerd wordt het malfunctioneren van onze wereldinrichting in een wat breder perspectief.

    Enfin. Allen een goeie dag. En morgenochtend hier weer kijken voor de zondagochtendoverpeinzing.

  51. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 09:27

    @Sonja: het is een blog uit 2009. Toch al weer een tijdje geleden. Weet jij dan nog wat er precies gebeurd is? Ik zie overigens dat ik onder de blog een reactie geplaatst heb. Kan ik ook nog wel achter staan.
    Feitelijk gaat de discussie daar enkel hoe schrijvers van een blog omgaan met reacties verwijderen of niet. Meer in de algemeenheid. Een oude, zich herhalende discussie op het VKblog. Nooit beslecht. Jij verwijderde nog wel eens reacties.
    Mijn opinie was altijd: aan jou en anderen die dat doen.
    Ik doe dat zelf overigens nooit. Behalve spam en reacties die de privacy schenden.
    Met het opheffen van het VKblog is die discussie overigens achterhaald.
    Mijn suggestie: als je nog de behoefte hebt met hem in discussie te gaan over de inhoud van zijn blog dan kan dat nog steeds daar. Verder: waarom zou je je verdedigen voor jouw eigen handelswijze (even los of het waar is wat hij daar stelt)?

    Ik ben overigens heel benieuwd of, en zo ja waar jij nog blogt. Ik las je graag. Kun je dat laten weten?

  52. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 09:38

    @Jan. Uiteraard is de stelling goed verdedigbaar dat iedereen overal tot op zekere hoogte mede verantwoordelijk is voor alles wat er gebeurt respectievelijk niet gebeurt.
    Dit vanuit het idee dat als je stemt (in een democratie) je mede zou bepalen welk beleid zou worden uitgevoerd.
    Maar ja, daar zit hem nou ook de crux. Je kent mijn mening: ik laat me niet chanteren met het argument van de politici dat de “kiezer” hem/haar een “volmacht” gegeven zou hebben om te doen (of niet te doen) wat ik (door hem/haar vermeend) zou willen. Je weet: ik wil dat veelal niet. Vandaar dat ik niet meer stem, en dus ook niet kies. Ze kunnen de boom in met hun gedrag. Dat betekent vervolgens dat ik me ook niet aangesproken voel op de medeverantwoordleijkheid voor hun politieke keuzen.
    Dan hebben we vervolgens nog het beleid wat door bedrijven wordt gevoerd. Ook daar is het vergelijkbaar. Ze opereren immers binnen de marges die door de politici worden gecreëerd, (respectievelijk door het rechtsstelsel).
    Komt dus ook weer neer op diezelfde vermaledijde politici en hun keuzen.
    Of zoals Pronk altijd stelde: “het zijn allemaal politieke keuzen”.
    Ook om de criminelen miljarden vermogens op te laten bouwen dus (je voorbeelden volgend.
    Ik kies liever zelf.

  53. jan bouma 16 juli 2011 om 10:58

    @Aad..9:38

    Eens! Maar zie dan weer mijn comment van gisteren 19:25 uur.

    Het is en blijft een vicieuze cirkel. Omdat:

    1. de kiezer zijn prioriteiten niet vertaald ziet;
    vervolgens
    2. omdat hij/zij het mandaat daartoe aan de foute representatie geeft.

    Uiteindelijk is het een politieke keuze. Net wat je zegt idem Jan Pronk.
    Maar ook die Jan Pronk, idem elke andere politicus, zal zich eerst ZELF moeten opheffen als een waarlijk gemandateerde representant van de kiezer. En dan blijkt dat het partijhemd van de politieke partij toch nader is dan de rok van een juiste democratie.

    Allemaal doordenkertjes..; maar je hebt een intelligent lezerspubliek. :))

  54. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 12:01

    @Jan: zaak is het natuurlijk om die vicieuze cirkel te doorbreken.
    Want laten we eerlijk zijn: elke idioot kan zich voornemen om politicus te worden. Erger nog: hij/zij krijgt nog wel eens een aanzienlijk aantal stemmen, om dan vervolgens geheel euforisch dat ‘vak’ te gaan beoefenen. Ik hoef geen voorbeelden te noemen waar dat mis gaat. Je kent ze. Het valt me veel moeilijker voorbeelden te noemen waar het goed gaat. Ik kan er zo snel niet eens opkomen..
    Om die cirkel (liever poel – van ellende) te doorbreken zouden we moeten beginnen strenge criteria vast te leggen wie dat vak ooit zou mogen beoefenen. Een mooie taak voor een wereldraad lijkt me.
    Zou overigens zo maar kunnen dat er niemand te vinden is die aan die criteria kan voldoen. Maar ja, dan is dat ook maar weer eens duidelijk.

  55. jan bouma 16 juli 2011 om 14:04

    @Aad..12:01
    Ook weer eens. Maar laten we wel wezen. We hebben eerder vastgesteld dat er geen mens ter wereld te vinden is die niet handelt zonder daarbij ook het eigenbelang te miskennen. In die zin werd genoemd Moeder Teresa die haar bijzondere altruïstische opstelling toch wel graag vertaald wil zien in de erkenning van mogelijk “een hogere plaats in de hemel” danwel het genot dat zij ondervindt van haar misdeelden.

    Het belang van mijn te kiezen vertegenwoordigers zou moeten liggen in de doorbreking, ofwel een intellectuele doorbraak, van het primitieve eigenbelang ten gunste van het algemene belang. Nationaal en internationaal. Misschien is dit een utopische eis. Soit!

  56. Marjelle 16 juli 2011 om 15:17

    Door jouw blog ben ik m’n brief van Nuon over hogere energietarieven eens gaan lezen, dat soort ‘hoofdpijnpost’ leg ik meestal even terzijde. ;)

  57. Zilvertje 16 juli 2011 om 15:29

    Ja, ik gebruik minder, dus ik betaal ook minder. Mag van me zelf niet meer elke dag in bad ( wel onder de douche hoor ) en ik droog alleen in noodgeval in de droger, ik heb me huis nog meer geïsoleerd en we dragen in de winter truien en sloffen. Ik doe meer was in een trommel, deed vroeger alles heel secuur scheiden, nu ken ik nog maar drie soorten: wit, bont en wol. En het HELPT echt.

  58. P.H.M van de Kletersteeg 16 juli 2011 om 20:18

    Was vanaf het begin zo.Eerst moest de kolen/plie kachel eruit, de cv erin en toen de omzet zeker gesteld was de prijsverhogingen.

    Zelfde met LPG; kost niks; moet alleen opgevangen worden.Zo goed voor millieu; schone verbranding; dus dubbele wegenbelasting

    Wegenbelasting zou afgeschaft moeten worden; aan de pomp betalen we genoeg.Zoals destijds in Frankrijk is ook veel rechtvaardiger.
    Rijd je meer, betaal je meer, grotere auto meer verbruik meer betalen.
    Is logischer systeem

  59. cassandraclub 16 juli 2011 om 20:23

    Beetje naïef verhaal Aad. In Europa is geen overschot aan aardgas.
    Oost-Europa importeert ‘s winters enorme hoeveelheden aardgas uit West-Siberië.
    Groot-Brittannië importeert vloeibaar aardgas uit Nigeria en Indonesië (dat is bijna 20.000 km. hiervandaan).
    Voor een goed inzicht in de wereldprijs van aardgas kijk je op indexmundi.com

    http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=indonesian-liquified-natural-gas&months=60

    of

    http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=russian-natural-gas&months=60

    Je kunt natuurlijk heel makkelijk op je gasrekening besparen door wat minder vaak te douchen, korter te douchen of zoals ik met koud water te douchen.;-)

  60. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 21:44

    @Jan: geheel eens dat het eigenbelang een belangrijke drijfveer was, is en mag blijven. Duidelijk (m. Theresa) dat dat juist zou moeten samen gaan met een algemeen belang wil men het eigenbelang optimaal dienen. Maar probeer dat maar eens tussen de oren te krijgen van de boeven waar we over spraken.
    Ik ben benieuwd waar de ‘preek’ over zal gaan morgenvroeg.

  61. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 21:46

    @Marjelle: en? Heb je kunnen begrijpen (door de opgetrokken mist heen) waarom je meer mag gaan betalen?

    @Zilvertje: mooi dat je probeert op alle manieren zuiniger met energie om te gaan. Nog mooier dat je (ondanks de prijsverhogingen) dit zelfs nog terugziet in je maandelijks voorschot. Bezuinigen tegen de klippen op.
    BTW: je hebt toch wel, neem ik aan, een bloemetje of zo gekregen van de energieleverancier om je te bedanken dat ze minder mochten leveren aan je? ;-)

  62. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 21:52

    @Kletersteeg: gedrongen winkelnering heet dat geloof ik. Dan weet je dat je genaaid wordt.

    @Cassandraclub: Naiëf? Zou zomaar kunnen. Maar kijk in de links (en je twwede, niet je eerst – LPG) en je ziet de wereldhandelsprijzen voorbij komen van onbewerkt gas. Prijsdalingen sinds 2008. Substantieel.
    Op de werldmarkt een overschot. Natuurlijk wil men dat niet aan de grote klok hangen. Dalen de prijzen immers nog harder..

    Besparen is altijd goed. Maar niet besparen omdat ik eerst genaaid wordt door de leverancier, en dat als enige mogelijkheid zie om de (door hun eenzijdig vastgestelde) aankoopsom te verlagen.
    Dan ben ik dubbel genaaid en dat is niet dubbel zo lekker..

  63. P.H.M van de Kletersteeg 16 juli 2011 om 21:53

    Je kan natuurlijk ook bij mij een hougestookte boiler kopen en een gasfornuis op propaan–dan bespaar al je heleboel.
    In oosteuropa wordt gas gekocht voor o,45 dollar
    Maar waar ik me aan erger in NL: is het vast recht en de water prijs.
    De waterpijs hoeft ook niet meer te zijn dat 0,05 euro, en dat de de zuivering ervan betaald moet worden: onzin; daarvoor is er al rioolbelasting rioolrecht, e.d.

    Al met al: op gas, water en electra: kijk eens hoeveel vast recht je betaalt!

  64. P.H.M van de Kletersteeg 16 juli 2011 om 21:57

    Ik stook hout, warmwater met een hout boiler, koken op een fornuis met een fles gas erin, en dat kost me alles bijelkaar een 200 euro per jaar.
    Water uit een put; osmose filter en UV riniging, hydrofoortje.
    Dat is minder dan het vaste recht dat een ander betaalt

    Vuilnis: de fik in of begraven

  65. P.H.M van de Kletersteeg 16 juli 2011 om 22:18

    Dan zijn er die zeggen slecht voor millieu, fossiele brandstof.
    Dan zeg ik hun: goed voor mijn millieu.Met gas heb ik te weinig voor fatsoenelijk eten.
    Maar als je bezwaar hebt, ga naar den Haag, zorg dat ik gas geleverd krijg op kostprijs plus laten we zeggen 25%;
    Dat is een slordige 0,05 euro per kuub.
    Dan ga ik accuut over op gas.
    Of betaal mijn eventuele gasrekening

    Dan zijn de millieufreaks vertrokken.

  66. de rookvogelwachter 16 juli 2011 om 22:37

    Ach meneer van de Kletersteeg, ten eerste is gas óók een fossiele brandstof, en ten tweede biomassa (ouderwets hout) is weer helemaal in als brandstof en eco bovendien, als we de media-campagnes van de energiemaatschappijen moeten geloven. Maar ja die jongens en meisjes van de p.r. weten zware stookolie nog sexy en milieuvriendelijk te maken als het moet. Niks van aantrekken dus.

  67. P.H.M van de Kletersteeg 16 juli 2011 om 22:44

    verrek zeg, dan ben ik modern!
    Krijg ik nou subsidie?

    Ik weet het van olie; dat is er zat.Alleen in canada is er genoeg voor de komende 140 wereldbehoefte.
    Ook daar worden we mee besodemieterd

  68. Aad Verbaast 16 juli 2011 om 22:46

    @Kletersteeg: je hebt je maatregelen genomen zie ik.
    Maar kon je dan af van die vastrechten? Zo ja, hoe dan, ik ben benieuwd. Dat is toch ook gedwongen winkenering?
    Want je hebt gelijk: de vastrechten rijzen natuurlijk ook geheel de pan uit. Geen enkel transparantie ook waar dan allemaal voor nodig is.
    Voorbeeld: de variabele prijs van water is nihil. Relatief ten opzicht van alle andere kosten die je sowieso moet betalen. Waarom worden mensen dan nog gemotiveerd water te besparen?
    Ik ga daar nog wel eens een blog over schrijven. Ook daar worden we bestolen natuurlijk.

    Verder: je mag dan wel je maatregelen getroffen hebben, maar ik zie toch regelmatig het woord “hout” voorbij komen. Mag dan wel bio zijn, maar is natuurlijk sterk vervuilend, naast dat er bomen verdwijnen daardoor..
    Daarmee mag je jezelf dan wel helpen maar niet de wereld.
    Waarom niet een molen op je dak en zonnepanelen?

  69. jan bouma 17 juli 2011 om 05:45

    @Aad…die machine van je is soms ondoorgrondelijk; of ook weer niet. Enfin men ziet maar of er chocola van is te maken.
    ==
    De zondagochtendoverpeinzing aan de hand van een at random gekozen pagina uit het Boek der Boeken. De dobbelmachine koos pg. 252/253. Die gaan over een verslag van verraad van ‘pers en media’.
    Hoe het nou door de machine is voorzien weet ik niet (“toeval bestaat niet!”) maar ik moest al lezende toch even denken aan mr. Roy Samson van de provincie Utrecht. Enfin: leest u even mee? Een momentopname uit m’n archief en boek (ik schrijf deskundigen aan):
    ==
    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: bardoel@pscw.uva.nl
    Sent: Tuesday, February 17, 2004 7:49 PM
    Subject: Fw: “….NRC…; doe er Uw voordeel mee….”

    Geachte Professor, *)

    Een verder verloop wil ik U toch niet onthouden…. nu HET antwoord van de Secretaris van het Genootschap van Hoofdredacteuren (…) “binnen” is, en waarvan ik vriend Hofland het onderstaande toezond (vanmiddag).

    Zoals U leest: “te ingewikkeld”; en derhalve mijn raadgeving aan de Secretaris om… “zijn kop maar in het zand te houden….”

    Nu heb ik nog ‘n paar “lijntjes” uitstaan naar de “hoofdredactie” (met apart email-adres) van NRC/Handelsblad omdat Jensma “alles onder de pet hield…” Idem t.a.v. de Vara deleugenregeert@vara.nl – redactie ; overigens heb ik weinig illusies dat er “iets” zal veranderen….

    Terwille van een geschiedkundig verslag, gezien in het historisch perspectief, omtrent ‘de democratisering van de pers’ acht ik de registratie, die ik U nu toezend, van belang.

    Met groet !

    JB

    PS

    “…had U iets anders verwacht ?”
    *) Bardoel schreef op 22 maart 2003 een artikel “Wie zal de media mores leren”?” in NRC Handelsblad.

    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: hofland@nrc.nl
    Sent: Tuesday, February 17, 2004 5:36 PM
    Subject: Fw: “….NRC…; doe er Uw voordeel mee….”

    “….de secretaris meldde zich ook zo-even…..(zie alleen de laatste 2); het antwoord heeft-ie inmiddels ook binnen (5 minuten geleden)….; hij zit als “secretaris” duidelijk op de goede plek, zo blijkt !”
    (e.e.a. zal wel “afgestemd” zijn met de rest……)

    (hou daar maar ‘ns ‘n goed humeur bij…..!)

    groet !

    JB
    == einde citaat.

  70. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 08:35

    molen en zonepanelen zijn niet rendabel.
    Zonnepanelen vind je alleen grootschalig in Bangladesh, waar de rest van de wereld ze betaalt.
    Een parabool voor warmwater is wel rendabel.
    Waarom zou ik de wereld helpen?
    Hout kost weinig en er is genoeg.
    Daarnaast de milieufreaks zijn ontzettend stom
    Wat betreft hout: ze zitten te zeuren over regenwouden; maar over de siberische wouden hoor je ze niet.
    Note: per dag wordt daar meer gekapt door japanse bedrijven dan vroeger per jaar.
    Een harvester: een boom kappen en ontdoen van takken: 40 seconden.

    C.v. en warmwater voorziening op kwaliteit: stoken via een groot voorraadvat; via een warmtewisselaar de verlangde warmte eruit halen.
    Directe warmwater voorziening: hout boiler.
    Over een maandje of zo heb ik een website, en lever ik ze.

    Water: putwater, een filteren; omgekeerde osmose; daarna UV behandeling.
    perfecte kwaliteit.

    De gemiddelde prijs in NL voor drinkwater is 1,50 euro per kuub.Dat is 1,45 te veel
    Waarom zou je water besparen? Er is genoeg.
    kwestie van techniek om er drinkwater van te maken.
    je kan zo fijn filteren, dat je mineralen en chloor eruit haalt, dat je zuiver CO krijgt–alleen dat is ongezond.Ontrekt kalk.
    Maar direct zeewater filteren kan.

    Dan millieu; er is afvalhout; dat kan je door en shredder gooien, en dan door een pers.Dan krijg je of korrels, of briketten om te verbranden.
    Winst voor het millieu.Jaja.en waar draaien die machines op?

    Vanaf de eerste invoering van millieubelasting ben ik er al tegen geweest.Die was nodig om fosfaat uit rioolwater te halen.
    Dat was een druppelinstalatie, die ijzerchloride druppelde; dat bond fosfaten en je kon het dan als bezinksel verwijderen.

    Alleen die installaties ontbraken volledig…..

    Voor de rest: was niet mijn millieu of natuur.
    degenen met inkomen konden lekker weekends naar de eilanden gaan.ik niet; maar ik zou er wel voor moeten betalen?
    laat degenen die er het meest van gebruiken er het meest voor betalen.
    Wat betreft hout en auto; mijn hout en mijn auto passen wel en storen niet in mijn millieu.
    ——————
    Maar de laatste engrootste criminele achtelijkheid van de millieufreaks en bv groenlinks
    is de bio ethanol wet.
    a) er is geen tekort aan olie.Alleen al in canada is voor de komende 140 jaar wereldconsumptie.
    B0 hoe denk je dat de productie van ethanol het millieu belast
    c) door NIET in de wt op te nemen …maar niet van voedingsmiddelen vervardigd….kwamen er door de prijsstijgingen 100 milioen hongerlijders bij
    Staan ze de vogende dag weer te bietsen oor ontwikkelingshulp.
    d) algen geven de meeste vatse massa per hectare; 52 ton.
    In spanje werden experimenten uitgevoerd en onderzoek gepleegd.
    Met 25 hectare algen kweek-en die omzetten naar ethanol- heb je dezelfde (olie)producte als van libie.
    ———————-
    wat betreft groene energie: windmolens.
    Diegen die daar voor zijn moeten in langdurige terapie.
    het enige waar die molens opdaaien is subsidie.
    Ze geven relatief weinig electriciteit, en alleen waneer er wind is, dus niet waneer er vraag is.
    Ze zijn stinkend duur in onderhoud.
    En typisch: de groene gekken willen NIET de energie ervan kopen; te duur, zelfs met subsidie.

    Het enig goede systeem is getijde generatoren England en frankrijk hebben die.450 megawatt; goedkoop in onderhoud, constante productie, en bijna onzichtbaar.

    Nee dus geen vastrecht water, geen vast recht gas.
    Dat is ruim een week eten.
    En al het gezever over millieu, kort, recapitulerend.
    –is modieus gezever.
    Ik heb 45 jaar terug al gezegd dat glas ophalen onzinnig is; en dat blijkt nu;
    Ik heb vanaf het begin gezegd dat hergebruik van plastic flessen ook onzinnig was, door de transportkosten
    Ik heb toen ook gezegd, dat als ze trucks langer maken, per ton minder diesel.Zag ik een poosje terug in Canada een trailer aan een railer; totaal 190 ton. Kijk dat zet zoden aan de dijk!

    heb je even hoogkwaliteit leesvoer…

  71. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 08:37

    Oh, vergeten.Voor de lange nachten, of als ik eens ziek ben, of weg ben heb ik een druppel installatie in mijn cv ketel gemaakt; die drupt er verlopen olie in.
    Mag ook niet, maar werkt perfect en doet MIJN milieu geen schade.

  72. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 08:40

    Bomen verdwijnen door houtverwarming.
    Is zo.
    Maar die bossen zijn geplant en geplanned voor verwarming; 90% van het oostblok draait op hout verwarming.Daarnaast is er veel houtafval.kost weinig en brand ook.Ook voor zaagsel zijn speciale kachels en cv ketels.
    ormaal gesproken gaat alle afval dat wil branden de “kachel in”

  73. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 08:50

    Zal je nog iets vertellen wat nederlanders met de calvinistische kop niet wetenof willen weten.
    kijk als er een europese wet is, loopt NL vooraan om te betalen.

    neem nou PGB.
    De wetgeving erop is cahtelijk.
    Hulp moet bepaald worden door de vraag; de zorg of ziekenfonds is een risicoverzekering.
    Groeit de vraag, dan moet de premie worden bijgesteld.
    premie moet worden bepaald als percentage van brutoinkomen, zoals het was met ziekenfonds.
    Dat is sociaal en rechtvaardig.

    Nou mogen roemenen niet in shengen landen werken; in de meeste niet.
    MAAR vrouwen die een gehandicapte of bedlegerige patient thuis fulltime gaan verzorgen, dus huishouden en en verzorging patient, endaarbij inwonen, worden OFFICIEEL betaald door de verzekring, worden OFFICIEEL op het gemeentehuis geregistreerd.
    Moraal; europa is europa, brussel is ver weg en we moeten hulpen hebben.
    Die zijn er niet; deze wel en kosten weinig (800–950 euro netto)

    Denk je dat andere landen zich iets van europese
    aantrekken?
    Er zijn twee soorten europese landen: de idioten en de profiteurs; de betalers (wij dus) en de ontvangers.

  74. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 09:59

    Zal je vertellen hoe je kan besparen.
    Eens woonde ik in friesland, boerderij.
    Nou had ik net een nieuwe septic tank gemaakt van 6 kuub en die aangesloten.
    Toen kreeg de gemeente het idee om een riool te leggen.We kregen een briefje dat we een tekening moesten indienen, een put bij de erfafscheiding.
    En zonder tekening geen aansluiting.
    Was een jaar of 30 terug
    De eerste kregen al een rekening van millieurecht en rioolbelasting en recht; een slordige 1200 per jaar.
    Ik lachen.
    Controle.
    Controleur kende ik, was gereformeerd.
    U loost niet op open water/
    nee hoor
    Waar gaat je regenwater dan heen/
    de grond in, waar de here het gestuurd heeft
    Kijk maar effe rond.
    Dus geen millieurecht.
    groepje van 3 ambtenaren, dus officieel.
    U heeft geen riool tekening ingediend.
    Dat klopt.
    Waarom niet?
    Vind ik niet nodig
    Oh
    U weet dat zonder tekening U geen aansluiting krijgt?
    Maar al te goed.
    verwarring
    Dient U nog een tekening in?
    Ammenooitniet
    waarom niet?
    dan krijg ik een aansluiting en moet ik f1200 betalen; nu is het gratis
    Aftocht en niet weer gezien.

    Moraal;’ betaal niet teveel

  75. jan bouma 17 juli 2011 om 10:11

    “..Uche, uche.., Kletersteeg for President…!”

    …maar ik waag te betwijfelen of bijv. zijn bewering hierboven (dat)
    == Met 25 hectare (à 52 ton per Ha.) algen kweek-en die omzetten naar ethanol- heb je dezelfde (olie)producte als van libie. ==
    te rijmen valt met deze info. http://en.wikipedia.org/wiki/National_Oil_Corporation

    Hoe zit het overigens met de bruinkoolproductie/verbranding en de invloed daarvan op de luchtkwaliteit?
    Aad je kan vooruit! Werk ze!

  76. Aad Verbaast 17 juli 2011 om 10:22

    @Jan: 5:45: je was weer vroeg op om deze preek voor te bereiden lees ik.
    De machine is deels ondoorgrondelijk, ik kan nog geen link liggen behalve dan dat er niet thuis wordt gegeven, waar deze blog natuurlijk ook weer over gaat. Welke blog niet overigens.
    Je reactie kwam weer even in de wacht. De WP machine houdt zich aan de ingestelde regels.
    Kan jij er brood van bakken?

    10:11: inmiddels natuurlijk gezien dat die reactie van je hierboven er nu wel weer staat.
    Bruinkoolverbranding. Ik herinner mij een bezoek aan Ankara, alweer een tijd geleden. In de winter.
    In Ankara werd (wordt?) massaal de kachel gestookt met bruinkool (uit Rusland). Dat was dan ook te zien. Uit de schoorstenen kwamen bruine walmen, die vervolgens de hele stad bedekten met een verzamelde bruine walm. Geen pretje om daar doorheen te lopen.

  77. jan bouma 17 juli 2011 om 10:23

    Van Kletersteeg..9:59
    Inzake dat septictankverhaal kan ik je ‘n eind volgen. Ik woon ook in het buitengebied en slechts een jaar 4 geleden werd ik en andere buren zonder rioolaansluiting verplicht aangesloten (Europese richtlijn) op de riolering. De fabrikant van de septictank gaf (helaas) aan dat zijn septictank slechts voor ca. 50% werkte en “schoon water” loost. Terwijl ik dacht – het ding werkte fantastisch – dat er absoluut schoon water werd geloosd op het oppervlaktewater. De kosten van de aanleg moesten we op “eigen erf” betalen. Ik zit nu geregeld met een rioollucht in huis want die drukpomp valt volgens mij geregeld uit; dat merken ze kennelijk op afstand. Staat er weer een reparatiebusje op het erf.. Shitzooi zogezegd want in geen 20 jaar daaraanvoorafgaand heb ik ooit rioolstank in huis gehad..
    ps
    Zou die septictankfabrikant omgekocht zijn? :))

  78. jan bouma 17 juli 2011 om 10:29

    @Aad… Het valt me wel op dat op zeer veel plaatsen op de wereld de mensen wel met mondkapjes rondlopen want de atmosfeer schijnt verstikkend. Mexico-stad staat erom bekend bijvoorbeeld.

    Ja, ik was er vroeg bij. t Is me zelfs gelukt om op m’n wordpress.com blog middels inlogging wat spam te verwijderen. Derhalve: de inlogcodes werken!

  79. Aad Verbaast 17 juli 2011 om 10:42

    @Kletersteeg: interessante info die je daar geeft allemaal.
    Ik lees (even samenvattend) dat je je eigen oplossingen hebt bedacht voor zowel het water als de brandstoffen voor verwarming zodat je je hebt kunnen loskoppelen van mening vastrecht. Dat scheelt uiteraard.
    (Waar haal je overigens al dat hout vandaan? Woon je inmiddels op een kale akker?)
    Je zat uiteraard in de situatie dat dat nog kon. Maar voer je nu een ook een pleidooi voor de gemiddelde burger die een huis betrekt om de riool af te laten sluiten, een sceptic tank in de tuin (balkon niet uiteraard) te graven, een put te graven voor water, en op de vrije dag massaal de bossen in te trekken om in plaats van enkel te wandelen, met name hout te gaan sprokkelen?

    Ethanol: geheel eens met je. Daar is van alles mis gegaan. Ook weer zo’n besluit door onwetende politici, waar een bomvol europees parlement ook vol mee zit, zo bleek.
    Algen: daar zou ik wel wat meer over willen weten. Heb je wat links daarvan?

    Ik ben ook benieuwd naar die komende website van je. Laat je even weten wanneer die in de lucht is?

  80. Aad Verbaast 17 juli 2011 om 10:44

    @Jan: natuurlijk werken die inlogcodes.
    Spam verwijderen: je wordt nog eens een volleerd ‘systeembeheerder’ c.q.’webmaster’ ;-)

  81. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 11:25

    Nee, Maar de mens is een sociaal dier van oorsprong.
    Als hij zich ook zo gedraagt, zou hij niet dew ildgroei aan idiote rekeningen hoeven te betalen.
    Vast recht : kijk als je een behoorlijke korting op je tarief krijgt ok, maar waarvoor anders?

    Nee waar ik woon is dat gewoon; tenminste op de dorpen en in gewone huizen.
    iedereen stookt hout.

    Isolatie; lijm 10cm polistyreen tegen je huis, stucadoor dat en je huis is optimaal ge-isloleerd.

    hout is er genoeg; ook bij ieder dorp staan productie bissen voor brandhout.
    Daarnaast is er veel afval van de verwerkende industrie–at is trouwens goedkoper.
    ————-de algen: 52 ton per hectare zijn oude gegevens.
    Een maand of twee terug las ik van een frans/duits bedrijf in spanje, dat daarmee experimenteert (algenproductie voor bio ethanol) en die waren er aardig ver mee.
    Die kwamen met die 25 hectare; kan zijn dat de krant dat fout had.
    Van de week stond er ook in de krant 120 hectare (12000 vierkante meter); dat had dus 1.200.000 meter moeten zijn)

    Maar ook de noodzaak van dat bio ethanol is niet waar.
    Er is zat olie.
    Voor de komende 300 jaar geen enkel probleem.

    Ook windenergie: vlokomen achtelijk
    Ikke als president?
    Zou er niet beroerder op worden dan nu; zou het zeker niet slechter doen.

  82. Aad Verbaast 17 juli 2011 om 11:58

    @Kletersteeg:
    Olievoorraden in Canada bestaan voornamelijk uit teerzanden. Grote voorraden, maar uiterst kostbaar (en zwaar vervuilend) om daar olie uit te halen. Laat die maar in de grond zitten zou ik zeggen.
    Parallel met jouw oplossingen: beter zou zijn om het aandeel olie te bannen uit onze energiemix. Er zijn andere oplossingen.
    Je past wel in een trend die ik ook voorspel: meer kleinsschalige oplossingen. Volgens mij geen ontkomen aan in de toekomst.

  83. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 12:27

    Idd wat betreft canada; de olie is heel zwaar.Maar dat is een technisch probleem waar al een oplossing voor is; en waar betere oplossingen voor komen.
    Olie uitbannen is niet nodig.

    neem nou de belachelijke electrische auto’s of hybriden.
    Je kan ze tweedehands heel goedkoop krijgen; begin met een nieuwe accu: 10.000 euro….

    Dan de prijs: VW 125.000
    Nou heb ik jaaaaaaaren productie van metaalbewerkingen uitbesteed.
    Hier mijn schatting van redelijke prijs.
    Benzine motor en versnellingsbak vervallen; rest is gelijk.; electromotor en wat regeling komt erbij.
    Dat moet kunnen voor de kostprijs van een benzine motor
    Acu komt erbij; inkoop is niet zo hoog
    Eindprijs mag niet meer dan een benzinemodel zijn.

    Daarnaast: verkeerd systeem.
    Ontleden van water is beter systeem
    Meer krcht.
    Nou kostte het net zoveel enrgie om water te onleden, dan dat het opbracht aan gas.
    Maar dat is veranderd.
    bacteries zijn nu behulpszaam en er komt meer energie uit uit dan dat er ingaat.

    Datzelfde systeem is mogelijk om centrales aan te drijven.

    Maar allez; wie ben ik.
    Even voor duidelijkheid: het suysteem van CV op hout, met een druppel installatie(simpel) voor verlopen olie enindirecte verwarming, heb ik bij een bekende gemaakt.De voorraad tank voor warmte is 10 kuub.
    ook het filtersysteem voor putwater heb ik daar gemaakt; mmaar de delen gekocht in NL
    ikzelf doe het met simpele houtkachel en een voorraad norit; nodig voor gewoon putwater

    In NL–of in een flat–kan je daar niks mee.
    Maar zo ik de toekomst zie: een stuk groentetuin, en wat ruimte om een huis kan heel rendabel zijn.
    en is ook normaal.

  84. jan bouma 17 juli 2011 om 13:17

    @Kletersteeg
    Ik heb berekeningen en beweringen gezien dat de hele wereldpopulatie van thans ca. 7 miljard wereldbewoners gehuisvest zou kunnen worden op alleen het Australische continent. Per gezin zou er beschikbaar zijn ca. 250 acres. De gehele zelfvoorziening zou dan op basis van die oppervlakte voorzien kunnen worden ware het… dat de infrastructuur voor een noodzakelijke voorwaarde, als werk, dan wel ontbreekt om dat te realiseren.

    De gehele voorstelling blijkt een farce en theorie. Niet realiseerbaar. Wie bouwt bijv. die huizen?

    Ik ben het met je eens dat de mensheid op onvoorstelbare domme wijze omspringt met de aardse resources maar dat is weer het gevolg van een sociaaldarwinistische ratrace; ofwel de opvattingen van Nietzsche en Hobbes. Ofwel de droom van de gemiddelde Amerikaan.

    Ik ga even wat anders doen.

  85. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 13:32

    Denken b.v.Goed idee.Ik kan uitstekend voor mijzelf denken.
    Waar heb ik gezegd, dat eenieder zou moeten doen
    wat ik doe?
    Wat je tussen de regels door kan lezen is:
    –dat het idee van tekort aan olie gelul is
    –dat het idee van bio ethanol door zwakzinnigen zoder enig kennis van zaken is ontworpen
    –dat de nuts rekeningen(water/gas/electra) veel te hoog zijn en dat deze zaken eigelijk op kostprijs verkocht zouden moeten worden;
    –dat ik weken kan eten van wat anderen voor vastrecht betalen
    –dat je ook met zaken als riool/rioolrecht/milliebeasting een beetje creatief moet zijn met voorkomen van betalen.
    Daarbij heb ik verteld hoe ik het deed.
    Wat anderen doen moeten anderen weten; maar klagen is voor de fantasielozen.

    Zo heb ik een kennis, die een vriend heeft in duitsland.
    Die hbben alletwee een Golf.
    Die rijden in elkaars auto.
    Spaart wegenbelasting(die in DE is ontheven)

  86. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 14:01

    In zuid amerika 20% van de wereldvoorraad olie zie AD van vandaag

  87. cassandraclub 17 juli 2011 om 15:27

    Op de werldmarkt een overschot.
    Klopt, maar in Europa is geen overschot. Gas is heel moeilijk te vervoeren.
    En dus is de prijs van gas in Europa gekoppeld aan die van andere brandstoffen.
    Over 20 jaar krijgt zelfs Nederland een tekort aan aardgas. Onze kinderen zullen nog meer moeten betalen, maar we laten ze wel een mooi land na vol met brede autowegen, spoorlijnen, bruggen en goede riolering.
    Tip: koop een houtkachel voor in de huiskamer en plant een boom in je tuin.

  88. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 16:39

    Er wordt al gewerkt succesvol om aardgas vloeibar te maken en dus transportabel met tankers
    Dan: europa is aangesloten op het welliswaar onbetrouwbare maar toch rusland.
    Dan is er nog scandinavie ende noordzee.

    tekort in europa? nee hoor

    En zelfs: dan waterstof gas aangepast worden en op het net gezet worden.

    Personelijk ben ik voorstander van kernenergie.
    Als er genoeg is, kan gas -ok verwarming–evervangen worden door electra.
    Schoner en goedkoper

  89. P.H.M van de Kletersteeg 17 juli 2011 om 16:41

    maar koop een houtkachel; helemaal mee eens.Ik lever ze…

  90. Henk Daalder Duurzame Brabanders 17 juli 2011 om 17:01

    Houtkachels zijn moordenaars, ze laten elk jaar 1800 Nederlanders sterven.
    Dat komt doordat ze heel erg veel smeriger zijn dan bijvoorbeeld gaskachels, ook als ze “schoon” stoken

  91. draverblog 17 juli 2011 om 20:52

    Mooi al die reacties tijdens de vroege herfst

  92. Aad Verbaast 18 juli 2011 om 00:22

    @Draver: en we/ze zijn het nog niet eens met elkaar na al die reacties. Maar er zit schot in: overschot. Gas geven! ;-)

  93. jan bouma 18 juli 2011 om 09:37

    En met dit filmpje kunnen we weer vooruit : zeewater als brandstof…

    ..amazing!

    …nu schijnt het proces meer energie te kosten dan het oplevert (zie ook het comment Kletersteeg 16:39) dus zijn we weer even ver. Ik heb begrepen dat de Zon per m2 aardoppervlak voldoende Watts levert… Maar ja; wel even zien te oogsten.

    Allen een goeie voortzetting van deze discussie.

  94. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 09:48

    Jan heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
    Dit filmpje gaat over een totaal verouderd systeem

    Bij een nieuwer verbeterd systeem doen bacterietje de helft van het werk; de energie output is tweemaal de energie input=100% winst.

    Dan nog: de kostprijs van electriciteit is laag.
    Laag, omdat je moet uitgaan van de laagste kosten: kernenergie.

    Dan zijn er verschillende systemen mogelijk.: zoals in scandinavie, waar je waterstofgas tankt.
    Maar ook is mogelijk een mini-installatie in de auto te bouwen.
    ————
    de vraag is niet of het kan.
    het kan.
    de vraag is niet of het rendeert
    het rendeert
    De vraag is: wat moeten we met een veel te dure en wanpresterende overheid als de belastingen en accijnsen op olieproducten wegvallen?

  95. Aad Verbaast 18 juli 2011 om 10:09

    @Jan: nog even en alle oceanen staan in brand. Vanaf nu: verboden om aanstekers mee naar het strand te brengen!

    @Kletersteeg: == De vraag is: wat moeten we met een veel te dure en wanpresterende overheid als de belastingen en accijnsen op olieproducten wegvallen? ==
    Je geeft zelf het antwoord al: te duur en wanpresterend. In die gedeelten (en dat is nogal omvangrijk) het mes erin! Kan nu al natuurlijk. Zou moeten zelfs.

  96. VSp 18 juli 2011 om 14:43

    Afgelopen weekend vrienden op bezoek uit het vlakke Münsterland die grond pachtten van een hele grote hereboer, waarop paarden rondliepen. Op andere weiden graasden koeien. Deze hereboer verpacht niet meer en laat er letterlijk geen gras over groeien. Hij strooit driftig met kunstmest en verkoopt de geperste hooibalen voor € 1.150,- per stuk. Vijf jaar geleden kostte een baal geperst hooi € 175,-. Opbrengst per hectare zo’n 30 – 35 balen hooi. Oorzaak: Biogas en bio-ethanol. De koeien? In een loopstal. Hun melk? Die wordt verkocht aan FrieslandCampina Professional, Grote Baan 34, 3560 Lummen, Belgie.
    In de achtergebleven gebieden van Mecklenburg Vorpommern, voormalig Oost-Duitsland, zijn de agrarische grondprijzen in één jaar met 25% gestegen.
    Is natuurlijk goed voor het BNP, zodat het schuldpercentage gedrukt kan worden.

  97. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 15:02

    Dat is een lulverhaal.
    Zal het duidelijk stellen; als jij 10 euro geeft voor een baal hooi, ex works, kan je bij laden wat je wilt.Voor zover ik weet (maar ja, zelfs een tweede Einstein als ik kan niet alles weten) wordt hooi niet gebruikt voor biogas en bio ethanol

    Biogas: dan moeten de koeien het eerst opvreten en uitschijten; van de stront kan biogas gewonnen worden; methaan.

    Een tweede nog niet ontgonnen methode; slang in de reet van een koe; hij scheet 300 liter gas per dag.
    Maar ja, je weet nooit wat er uit komt….

  98. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 15:03

    ..en als je 2 vrachwagens vol koopt, zit ik volgende week op Chersonnisos, en staat die apen van dat cherso droog…

  99. Aad Verbaast 18 juli 2011 om 15:52

    @VSp: voorzover ik kan nagaan is de prijs voor hooi ongeveer 200 euro per ton (nog veel trouwens). Jouw hereboer zou dan balen hebben van 5,5 ton? En dan per hectare 30 van die balen. Dikke 150 ton gras per hectare? Lijkt me nogal veel allemaal. Maar ja ik ben geen boer, heb wel vaak de balen, maar weet er ook niet alles van. Kloppen die cijfers wel?

  100. Aad Verbaast 18 juli 2011 om 15:57

    @Kletersteeg: stro kan wel degelijk worden gebruikt voor biogas.
    Hier wat ‘anecdotisch’ bewijs:

    http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.hoefnatuurlijk.nl/fcgi/pnforum.fcgi?request=showsubject&page=0&msg=0&cat=8&subject=16327

    Scheitende koeien: de scheten brengen nog minder op dan het boeren van die beesten.
    Die boeren nog veel meer methaan uit dan jij weergeeft. Dus een slang in hun achterwerk én in hun keel!
    Methaan is overigens een veel heftiger broeikasgas dan CO2. Maar ja, leg dat maar eens uit aan politici. Dat wordt te ingewikkeld voor ze.
    Ik schreef over die boerende koeien eens een blog in een ver verleden alweer trouwens:

    http://aadverbaast.wordpress.com/2007/11/25/boerende-koeien%c2%85-boeren-met-koeien-2/

  101. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 16:25

    Ik kan me voorstellen dat als je het laat rotten dat het dan….Maar dat zal weinig zijn.
    Wat betreft hooi: had hier land waar ik niks mee deed; wilde rotzooi, met de hand gemaaid; was op iets meer dan een hectare 12 ton.
    Stond wel bijna manshoog….

    Er was in de jaren 80 een boer, die gestudeerd had; die zette met familie kapitaal een installatie op; eerst haalden ze het gas uit de stront, daarna de eiwitten en andere stoffen, en als laatste hadden ze brandschoon water.

    Zijn bedoeling was de voedingstoffen in de vorm van–of door mengen met brokjes- terug te voeren.
    Dat mag niet.ook het water mocht niet teruggevoerd worden

    De man was goed.Zijn idee was een kleine installatie, rendabel voor vanaf 100 koeien.
    Maar hij was ondernemer, geen ambtenaar.
    I.p.v hulp, kreeg hij een faillisement
    ———————
    Maarre…er zijn kleine installaties voor de een kruiwagen mest.
    Gemaakt van Glasfiber zover ik weet.
    Als jij iemand weet met tekeningen; kan ik ze maken…

  102. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 16:50

    Hier weten ze veel meer van de kont van een koe.
    IPV van gras zaaien, gaan ze hier de helft van de dag met een koe wandelen; hier wat stelen daar wat vreten…
    Statistisch per koe EEN man
    De volgende berekening is niet valide voor alle bedrijfsgrootes, maar neem eens een bedrijf met 85 melkkoeien.
    Dat is nog net een eenmans bedrijf in NL
    neem dan eens 22 liter per koe per dag.
    30= de dagen per maand
    Dan krijg je dit vergelijk:
    NL=22x30x85=56100 liter opbrengst per maand/man
    RO=(6x30x85):85=180ltr per maand/man
    56100:180=311 roemenen nodig voor dezelfde mmaandproductie, als die van EEN nederlander.

    Over kwaliteit moet je het hier niet hebben;als je rotzooi in een dier stopt, krijg je er rotzooi uit.
    De grond hier kost weinig; de uren ook, maar de prijs die ze krijgen voor rotzooi melk is hetzelfde per liter als wat een boer krijgt voor eerste kwaliteit in NL.
    ———-
    Maar ook voor die prijzen per ton die jij noemt: breng me in contact met de koper; en ik lever het bij zijn voordeur af; daarna ga ik uitgebreid beesten..

    P.s.: ik wil het met plezier leveren voor 100 euro per ton….

  103. Aad Verbaast 18 juli 2011 om 17:08

    @Kletersteeg: natuurlijk een loffelijk streven om vanuit stront nog weer wat nuttige stoffen te maken.
    Terwijl het produceren van stront alweer heel wat inspanning vergt. Het productieproces op zich is al uiterst efficient namelijk.

    http://aadverbaast.wordpress.com/2009/01/06/wist-jij-dat-je-dit-allemaal-doet-in-je-leven-2/

    Een mens eet gemiddeld 50.000 kilo vast voedsel in zijn leven. En produceert daarvan slechts 3500 kg stront. Hoe dat met koeien zit weet ik niet.

    Leveren voor 100 euro per ton: begin met de gegeven link zou ik zeggen. De prijzen vliegen de pan uit. Graas de mogelijkheden af. Wordt nog eens echt slapende rijk worden.

    @allen: toch wel weer aardig. Inmiddels vliegen de oplossingen ons om de oren. We laten er geen gras over groeien!

  104. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 17:19

    Een slordige 60% van de voedingswaarden van het voedsel dat een koe eet, komen onverteerd uit zijn kont in de stront.

  105. Aad Verbaast 18 juli 2011 om 18:11

    @Kletersteeg: misselijk beest dus. 4 magen, herkauwen (leek me wel wat) en dan nog zo inefficient verwerken van alle innamen.
    De mens (1 maag, niet herkauwen) doet het dan een stuk beter. Boeren doen we ook een stuk minder. Althans in de ene betekenis er van.

  106. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 18:36

    Maar zij maken betere biefstukken…

  107. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 18:38

    paardebiefstuk is trouwens niet te versmaden…
    de moffen kwamen naar amersfoort om paarderookvlees te kopen…

  108. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 20:18

    Zo.Ik heb even de trommels geroerd. 300 ton stro en 200 ton hooi kan ik zo laden.
    Verrek, de prijs stijgt…
    Hobbypaardje te duur?Hobbelpaard kopen en hobbypaard opeten dan maar…..

  109. assyke 18 juli 2011 om 21:20

    ik ga niet de honderdenacht langs
    want dan zou het wel eens de laatste keer kunnen zijn dat hier ik nog eens kom reageren
    ik zorg de volgende keer dat ik als eerste voor je blogdeur sta:)

    die uitbuiterij is met alles zo hier in nederland, geldt ook voor vaste telefonie, mobiele telefonie
    etc…in nederland ben je met alles duurder uit dan waar ook ter wereld.

    nog een reden om te emigreren, het slechte zomerweer was argument nummer 1:)

  110. P.H.M van de Kletersteeg 18 juli 2011 om 21:38

    ..en ik maar denken dat jij allochtoon was…

  111. jan bouma 18 juli 2011 om 21:47

    Toch zijn er weer veel “nuttige zaken en deskundige commentaren” de revue gepasseerd. Ik dacht dat we “de aardwarmte”nog vergeten waren. Is het niet zo dat vanaf 2 a 3 kilometrer onder de aardkost alles al bloedheet is? In IJsland zit het nog wat dichter bij. En bij mij hier achter in de vervuilde plassen zie ik af en toe spontaan ook de dampen eruit slaan!

    Enfin.. Morgen zie ik wel verder wie er zoal ervaring heeft met aardwarmte. Ik gok op Kletersteeg die hier vast ook ervaring mee heeft. Moet je vergunning vragen voor wat pijpen in de grond? Jazeker!

  112. Aad Verbaast 19 juli 2011 om 00:35

    @Kletersteeg: wandelende vlees- en melkfabrieken. Nog een kans voor je. De Chinese overheid heeft net een nieuw beleid bekend gemaakt: elke chinees een halve liter melk per dag.
    Gaat hun ondergang worden, maar valt natuurlijk wel goed geld aan te verdienen als je het slim aanpakt.

  113. Aad Verbaast 19 juli 2011 om 00:36

    @assyke: daar ga ik je aan houden! Je moet er hier als de kippen bij zijn (waar die uitdrukking overigens vandaan komt mag Joost weten).

  114. Aad Verbaast 19 juli 2011 om 00:42

    @Jan: maar natuurlijk: aardwarmte. Een onuitputtelijke energiebron! En al oeroud.
    De IJslanders krijgen gratis verwarming en electriciteit. Daarom dachten ze allemaal op een goudmijn te zitten daar. Warm achter de kachel, en vis die zo de kust op komt zwemmen. Wat wil je nog meer. Bankieren natuurlijk, dachten ze. Nou dat hebben we geweten.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardwarmte

    Daar kan je er ‘alles’ over lezen.
    Ik zou die boorjongens maar vast gaan bellen.

  115. assyke 19 juli 2011 om 00:50

    @van de Kletersteeg
    kan je niet emigreren als allochtoon dan?

    nou om jou een plezier te doen ga ik remigreren
    voor de zoveelste keer…zucht
    kan je niet beloven dat ik echt ga, want de zon hoeft maar een minuutje te schijnen
    en ik voel me weer autochtoon:)

    en als ik me even los kan weken van het allochtoontje en autochtoontje spelen, ben ik
    verder gewoon m.e.n.s.

  116. P.H.M van de Kletersteeg 19 juli 2011 om 07:29

    Aardwarmte: hardstikke dure installatie.maarre, ik heb me eens in de grond laten pijpen en ze had echt geen vergunning nodig!
    Da’s toch een 700 millioen liter per dag.Als ze nou eens een goede transportmogelijkheid hadden voor melk, zou dat de friezen helemaal blijde maken…..
    De staat denkt daar dat het nog de jaren 50 is dat alles kunnen reguleren.Lijkt het NL kabinet wel!!
    Maar er komen al veel landbouwproducten vandaan. deels goede kwaliteit zoals voor Knorr.Die chineesjes zijn hier opgeleid en toen teruggestuurd.
    Goede methode van Unilever.

    Nou, dat allochtoon/autochtoon merkte ik toen ik om een woning kwam, en er een kudde illegale criminele allochtonen voorrang hadden.
    Maakte me niet blijde.

  117. assyke 19 juli 2011 om 07:43

    wel eens in criminele witte buurten gewoond?
    nou wij wel en daar word je ook niet blij van

  118. P.H.M van de Kletersteeg 19 juli 2011 om 09:11

    Nou en? voor een nederlander ook niet leuk, maar zijn nederlanders.
    Nou krijg ik als nederlander geen woning, want die 27000 criminele buitenlanders gaan voor.
    Derhalve: geen medische zorg, wel de verplichting premie te betalen.
    Een criminele marokkaan in de bak heeft eerste klas medische zorg, goed te eten, mag cursussen volgen, heeft tv op zijn kamer, douche en verwarming, mag sporten, goede kleding.

    Allemaal dingen die ik als autochtoon NIET heb.
    Dus als we uitschonen, de criminele buitenlanders terug sturen, is er genoeg voor autochtonen beschikbaar.

    De rest 175 nationaliteiten- veroorzaken geen of nauwelijks last

  119. Aad Verbaast 19 juli 2011 om 09:30

    @Kletersteeg: generaliseren is ook iets waar jij het patent op hebt. Sterker nog: je kon het nog wel eens uitgevonden hebben!

  120. P.H.M van de Kletersteeg 19 juli 2011 om 09:37

    Zonder generaliseren geen overzicht; zonder overzicht geen inzicht; zonder inzicht. nederlands beleid.

    Voorbeeld; we gaan even een paar schooltjes zetten in Afghanistan en dan is er vrede.
    Of, ook een goeie:
    we gaan in oorlogsgebied-wat ook islam gebied is- een paar politie agentjes opleiden om verkeerd geparkeerde kamelen te bekeuren; en dat gebied is veilig.

  121. assyke 19 juli 2011 om 10:21

    @Van der Kletersteeg
    ik zou het niet durven voorstellen, maar als het leven in een gevangenis zo veel beter is…
    wat let je?

    Dus een nederlander mag gerust crimineel zijn? Goh dat is een geheel nieuwe kijk.

    Crimineel is het nieuwe fatsoen, mits je nederlander bent.
    Nou zo jaloers hoef je op de raszuivere nederlander dus niet te zijn. Dat is in elk geval meegenomen voor onze niet raszuivere nederlanders, die geheel legaal een klein paars paspoortje in onze binnenzak dragen.

  122. assyke 19 juli 2011 om 10:23

    @Aad Verbaast,
    toen ik beloofde voortaan er als eerste te zijn, bedoelde ik niet dat ik je deur
    plat zou lopen.
    Sorry.

  123. VSp 19 juli 2011 om 11:26

    VSp heeft aardwarmte, 100 mtr diep, warmtewisselaar die 80° trekt, onder in de tuin op 150 cm diep zo’n 200 mtr aan 1.5 inch knaagvrije slangen, vloerverwarming voor 160m². Kosten p/mnd voor de waterpomp € 27,73, incl. BTW bij RWE. Terugverdienperiode t.o.v huisbrandolie, prijspeil 2009, incl. 50% subsidie, 8 jaar. Garantie op de installatie, inclusief onderhoud, Siemens, 15 jaar. Alles gaat hier op electra, daarnaast voor koelkasten verlichting, etc. € 66,14 p/mnd.
    Om te kunnen Wokken toch maar een gascomfoortje gekocht. Dat lukt niet op electra.

    Nog even terugkomen op hooiprijzen, geen stro, van ‘horen zeggen’ van vrienden die een stoeterijtje hebben,
    Grondprijzen wel degelijk gestegen a.g.v. vraag naar bio diesel. (FAZ).
    Worden complete zgn. ‘Bio-Anlagen’ aangelegd, waar burgers tuinafval kwijt kunnen, rioleringen zijn aangesloten, die woonwijken van gas en warmwater voorzien. Zelfs straatverwarming.
    De restwarmte van plasticrecycling, wordt hier gescheiden ingezameld, (in NL wordt daar al jááren over gebakkeleid) wordt voor idem doeleinden aangewend.
    Onlangs een brief gekregen voor Öko-steuer, € 0,025 per KWH, geen percentage, waar politici zo dol op zijn.

  124. P.H.M van de Kletersteeg 19 juli 2011 om 11:56

    Het gaatje boren, de installatie, compressors e.d. zijn bepaald niet voor niks; en wat het verbuik moge kosten: die kosten moeten eerst betaald worden.

    Daarnaast: er is een simpeler systeem waar een dorp in NL een prijs mee heeft gewonnen; maar ook dat kost geld.
    Als je een bepaald soort pijp in asphalt doet, kan je de warmte daarvan gebruiken voor een compleet huis; verwarming, warm water.Per doorsnee gezin heb je 33 vierkante meter asphalt nodig.
    ——————————
    Nog leuker; paardemest.
    gooi het op een hoop, wel verse mest dus, en wel genoeg
    Binnen 24 uur loopt de temperatuur in het midden op tot 70 graad celcius.
    Warmtewisselaar erin, gaten voor ventilatie; en dat geheel gaat dor 5 maand.
    Moet je knol geen diarea hebben….

    Bio diesel is net zo achtelijk als bio ethanol.
    Is gewoon spijs olie.Raapolie, koolzaad olie, zonnebloem olie.
    Door gebruik als diesel ging ook dat voedselsegment schandalig omhoog in prijs, en, tatatatatatata iedere prijsverhoging van voedsel producten levert armen op, waar dan weer voor gebedeld wordt via ontwikkelingshulp

    Criminelen zijn er altijd en zullen er altijd zijn.
    Dat is geen reden om buitelandse criminelen uit te nodigen of te tolereren.
    Ook in engelstalige landen worden allochtonen bij crimineel gedrag gewoon uitgezet.
    Er zijn groepen bijna 100% crimineel; de mannelijke zigeuners b.v. in nederland: 75% criminele veroordeling in NL.
    De antillianen: reden; jarenlang kregen criminele antillianen een ticket naar NL.
    Wat hier is is bepaald geen doorsnee van antilliaans publiek, maar eerder de rotzooi ervan.
    Dan hebben de marokkanen en turken; ook door hun basishouding; niet moslims zijn varkens….en hun basis tov van vrouwen en het totaal niets doen aan opvoeding van koters; althans voor het grootste deel, hebben die zichzelf onmogelijk gemaakt en zijn een storende factor.

    De groep criminele illegalen: dat spreekt voor zich.Dat die een voorkeursbehandeling krijgen tov autochtonen is een misdadig schandaal.

    Maar in ieder land wordt nn-crimineel zijn als minimum eis opgevoerd voor verblijfs vergunning, behalve in NL; daar sterkt het tot aanbeveling.

    Maar dat er autochtone criminelen zijn, is geen reden of rechtvaardiging om allochtone criminelen te importeren.

  125. jan bouma 19 juli 2011 om 12:07

    @VSp…11:26
    (‘n enkele opmerking)
    Je snapt dat als elke burger “zelfvoorzienend wordt m.b.t. zijn energievoorziening” de Staat vele miljarden gaat mislopen; idem de energiemaatschappijen. Om alles te kunnen betalen binnen het ‘staatshuishoudboekje’ kunnen we “natuurlijk” dergelijke desastreuse ontwikkelingen (dat de burger zelfvoorzienend wordt) niet bepleiten. Links of rechtsom moeten de uitgaven en de inkomsten van de Staat in evenwicht zijn.
    Ergo: het gaat om een evenwichtige en evenredige koopkrachtontwikkeling. Zowel voor de burger als de Staat c.q. de energiemaatschappijen. Kortom: je wordt ook nog eens voor het dilemma, de keuze, gesteld of je wel of niet maatschappelijk verantwoord bezig bent door je “zelfvoorzienend” te maken. Anderzijds maak je wel gebruik van de investeringen van de Staat voor wegen e.d.; de infrastructuur, idem alle uitgaven ten behoeve van de misdeelden….

    Mij werd dit voorgehouden door de criminelen van de gemeente Stichtse Vecht toen ik aanvocht de legitimatie van hun waanzinnige WOZ-aanslagen. Compris?

  126. Aad Verbaast 19 juli 2011 om 12:52

    @Assyke: tot de volgende keer, gezellig dat je er was! :-)

  127. Aad Verbaast 19 juli 2011 om 12:55

    @VSp: je bent een visionair. Aardwarmte dus al in gebruik.Hulde.

    @VSP en @allen: Plastic recycling: gisteren nog een aardige docu op Ned 2, VPRO, Goudzoekers: “Goud in je kliko”. (Vast nog wel terug te kijken op uitzending gemist of zo..)
    Conclusie: allemaal onzin dat we 200-400 afvalstoffenheffing (en verwijderingsbijdrage) betalen.
    Het brengt alleen maar geld op. Zou inmiddels gratis moeten zijn!

    Ook daar worden we dus bestolen.

  128. VSp 19 juli 2011 om 13:47

    @bouma. Re staatshuishoudboekje, macro = micro, de blauwe, hier een groengrijze enveloppe valt echt wel in de bus. Toch de indruk dat de Duitsers visie ietwat meer omzetten in daden dan in Nederland. Ook wat investeringen betreft. De Duitse industrie is in rap tempo bezig zich minder afhankelijk te maken van de interne EU-markt. Bewust beleid, door de Big Boys ingefluisterd bij Merkel en Schäuble. Voldoende redenen voor de NYT om een artikeltje aan te wijden.

    @Aad verbaast. Afvalstoffenheffing kennen we hier niet. Kosten voor gescheiden huisvuil, ‘Vor Ort Service’ van plastic, papier, glas en overig, € 85,- p/jr. Nederlanders worden niet alleen belazerd, maar evenzeer kunnen vragen gesteld worden over incompentie van politici en bestuurders.
    Remondis, één van de grote spelers, bedruipt daarmee zichzelf. Net zoals de Iron Lady alhier, die met schroot een dik belegde boterham verdient. Alleen al wat zij verhandelt, wordt, voorzover het zilver betreft, 400kg teruggewonnen.

  129. P.H.M van de Kletersteeg 19 juli 2011 om 15:02

    Maarre…effe terug naar het onderwerp.
    De staat met hun gemekker van privatisering en zo.
    Er zijn dingen waarvan je de service moet laten bestaan, hetzij dan in een afgeslankte vorm; b.v. post.
    Waarom? Omdat prive bedrijven geen onrendabele diensten doen, en die diensten toch nodig zijn, als deel van de samenleving.
    Neem nou gasvoorziening.
    Dat moet staatsbedrijf blijven.
    Er wordt een prijs gerekend; akkoord. dat moetzijn de kostprijs, plus een percentage voor onderhoud vervanging e.d.; plus een percentage reserves.
    Dan moet dat ophouden met 0,08 euro per kuub
    Vast recht: alleen zolang totdat de meter is betaald; dus een maand of 2,3.
    Electra: de meest economische productie ervan is relevant; kernenergie dus.
    Dat kan veilig. De toestand in Japan: constructiefouten in gebouw, te laag kennis nivo destijds.
    Geen gelul en onbetaalbaar duur gepruts met windmolentjes; alleen als je een klap van de molen hebt gehad geloof je in die flauwekul.
    Gewoon de nutsvoorzieningen niet zo duur mogelijk zoals de laatste 40 jaar, maar zo goedkoop mogelijk maken.Is ook goed voor de inflatie.

    Nu heeft de overheid zich lekker diep in de nesten gewerkt; voor ieder woord wat geschreven werd waren er al drie ambtenaren nodig; een om te spellen, een om de pen vast te houden en een om te controleren, en toen werd de computer gemeen gemeen goed.
    Nu zijn er dan 6 voor nodig; een om hem aan te zetten, een om het uit te zetten en een om te lezen.

    De staat–daarmee bedoel ik de overheid-dien gereorganiseerd te worden.
    Zal een paar simpele voorbeeldjes geven.
    Om te beginnen de 300.000 ambtenaren eruit die teveel zijn.Dat 300.000x 33x170x12= …euro
    Dan alle btaalde commissies opheffen in den haag; of liever, ze niet opheffen, maar de betaling voor de leden accuut stopzetten.
    Dat werkt sneller.
    In de grote steden de deelraden opheffen.Per 1500 man een bestuurder.LA heeft met 15.000.000 mensen 5 mensen indagelijks bestuur.
    Die lachen zich rot hier–en terecht
    230 publiekvoorlichters in amsterdam, op een bevolking van 800.000, waarvan de helft buitenlander.
    Eruit ermee; laat ze passend werkzoeken, straatveger of pleeschrobber of zo; ze hebben lang genoeg geparasiteerd

    Nato: eruit.Die was er als tegenhanger van Warschaupact; alleen dat was er een jaar later…
    Nu is er dus geen bestaansrecht meer; accuut eruit
    Oorlogjes; eruit–we hebben er niks verloren.
    Betekent ook Somalie; voor iedere roeiboot hebben we een paar duizend ton zwaar matereaal en nog kunnen we niet winnen.
    Waarom niet?
    Omdat onze overheid slappe zakken zijn.
    piraterij bestrijdt je maar op een manier: met geweld; je schiet de piratennesten plat en je bevrijd de 400 gijzelaars en de x aantal schepen.
    Kan klaar zijn in een dag.
    Dan ga je weg, met de boodschap: een schip aanvallen en wij bombarderen mogadishu.
    Dan zullen ze dat zeker proberen.
    dan bombardeer je die stad ook; dan weten ze dat je serieus bent.
    Dit is een gestoorde achtelijke show van de nederlandse marine.
    Wat een volidioten!!!
    Dan gaan we leger bezuinigen; goede Leopards eruit;en kopen we waardeloze zweedsetroep terug; veel te licht en de krengen kosten 4 millioen per stuk en ze willen niet eens rijden; leuk voor politie dienst voor meer deugen ze niet.En stiekum gekocht; buiten parlement om!!!!

    Als je dit kikkerlandje reorganiseert, dus de wild groei eruit, is het weer een rijk land.
    Uiteraard ook uit de euro.
    Na griekenland zullen er nog ongeveer 20 landen volgen.
    Ze weten nu waar het makkelijke geld te halen is: in Brussel.

    Ik zal stoppen met een korte conclusie;ja, we worden bestolen door den Haag; reden; ze willen het wanbeheer van het land niet herstellen; en dat zal heel duur gaan worden in de directe toekomst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 158 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: