Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Tijd nemen voor de zomertijd

Vannacht is het zover. We mogen de klok weer een uurtje vooruit zetten. Een mooie gelegenheid om even stil te staan bij de tijd en de tijdzones in de wereld. Konden we duizenden jaren toe met een eenvoudige zonnewijzer, pas redelijk recent werd de noodzaak gevoeld voor een nauwkeurige en onderling afgestemde tijdsmeting. In dit blog een aantal anekdotes en wetenswaardigheden die hiermee te maken hebben: 

De chronometer.
Begin 18e eeuw. Om nauwkeurig te kunnen navigeren is een nauwkeurig tijdsmeting nodig. Op slingerende schepen geen eenvoudige zaak met een slingerklok. De Britse regering loofde een prijs uit van 20.000 pond (heel veel geld toen) aan degene die voor het eerst een nauwkeurige scheepsklok kon maken. John Harrison won die prijs (pas) in 1773. Hij vond de chronometer uit. Een essentiële uitvinding. Hij werd/wordt wel “de vader van de moderne navigatie” genoemd. Het heeft de wereld voorgoed veranderd. 

Noodzaak afgestemde tijdszones.
Nog niet zo lang geleden werd de tijd ‘gemeten’ verwijzend naar de zon. Met als gevolg dat er wereldwijd overal wel een afwijkende eigen tijd gemeten werd. De noodzaak om de tijdmeting (tijdszones) op elkaar af te stemmen werd kwam eigenlijk pas met de invoering van de spoorwegen. Eind 19e eeuw. Erg laat dus. Saillant in deze: de spoorwegen krijgen juist altijd de volle laag dat ze niet op tijd rijden! 

Einstein en de relatieve tijdsmeting.
Ook tijd is relatief. Volgens Einstein althans. Als je heel snel beweegt ten opzichte van een ander en je kijkt op die klok van de ander dan lijkt die langzamer te lopen. Voer voor veel science fiction verhalen.
Jonger terugkomen op aarde na een lange ruimtereis en zo. Onzin. Het geldt immers voor beide partijen. Je kunt niet allebei jonger worden. Met ‘rocket science’ wordt nog wel eens een loopje genomen. 

Nepal. Kwartier maken.
Waar de hele wereld is verdeeld in tijdszones die een uur ten opzichte van de naburige regio telkens een uur verschillen vormt Nepal  een bijzondere uitzondering: een kwartier, respectievelijk drie kwartier.
Reden? Overschakelend van de zonnewijzer naar een vaste tijd, vond men daar dat het referentiepunt niet de wereld was, maar hun mooiste berg midden in Nepal. Tja, dat scheelt een stief kwartiertje. Vindt men nog steeds. Behoud van eigen identiteit kan ver gaan. Geldt ook voor hun kalender die anders is dan de rest van de wereld. 

Datum grens. Kiribati.
Verwarrend die datumgrens. Ga je over de datumgrens dan win je een dag (westwaarts) of je verliest er een (oostwaarts). De datumgrens ligt dwars door de Kiribati eilanden in de Grote oceaan. Lastig voor de bewoners. Op het ene deel van de natie is het een andere dag dan in het andere deel. Pas in 1995 werd besloten de datumgrens te verleggen. Probleem opgelost. Nog wel drie tijdszones breed trouwens. 

Finland/Zweden (zie plaatje hierboven).
De 300 meter lange eilandenrij Märket in de Baltische zee behoren deels tot Zweden en deels tot Finland. Toen Finland er een vuurtoren bouwde (in 1981) ontdekte men later dat deze eigenlijk net op Zweeds grondgebied stond. En dus in een andere tijdszone. Dat werd opgelost door de tijdslijn (en grens) heel lokaal even te verleggen. Met compensatie natuurlijk aan de Zweedse kant. Duidelijk te zien op deze foto. Voor elk probleem is er een oplossing. Even grensverleggend bezig zijn. 

Is tijd vrouwelijk of mannelijk?
Onduidelijk. De Nederlandse taal kent eigenlijk beide. Oorspronkelijk vrouwelijk: indertijd. Maar net zo makkelijk mannelijk: Vadertje tijd, en: destijds. 

Atoomklok
De aarde slingert en varieert nogal in omlooptijd. En dus de tijdsmeting die gebaseerd is op de variërende elliptische omloop van de aarde om de zon.
Pas in 1967 werd besloten om de definitie van de seconde te veranderen. Sindsdien is in het Internationale Systeem van Eenheden de seconde gedefinieerd als 9.192.631.770 cycli van de straling die hoort bij de overgang tussen twee energietoestanden van cesium-133. Kom er nog maar eens om. Alle officiële tijdsmetingen en ‘atoomklokken’ zijn hierop gebaseerd. GPS navigatie maakt gebruik van deze atoomklokken. Zonder die nauwkeurige tijdsmeting is dat onmogelijk.
Synchronisatie hiermee is een eitje inmiddels. Vanuit een zender in Frankfurt worden DCF77 signalen uitgezonden. Mijn polshorloge en klokken worden automatisch gesynchroniseerd.

Ik ben altijd bij de tijd dus. Ik kan rustig slapen vannacht. Al is het een uurtje korter. 

 

Extra bronnen (o.a.):
http://www.bbc.co.uk/news/world-12849630 (Mooie interactieve site, ook bron van het plaatje)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chronometer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijd

107 Reacties op “Tijd nemen voor de zomertijd

  1. jan bouma 26 maart 2011 om 17:10

    De dictatuur van alles en nog wat waaronder die van “de tijd”.
    Hoezo? Ik slaap nu een uurtje korter? Het moet niet veel gekker worden. Ik heb besloten nu een uurtje extra langer te blijven slapen…:))

    Maar… morgenochtend dan gaan we wel binnen 0,1 seconde een bladzijde kiezen door je at random generator. Tot morgen dus… En ik ga ervan uit dat niemand te laat komt dus… weest u allen op tijd!

  2. lebonton 26 maart 2011 om 17:12

    als je de wekker morgen verzet, slaap je niet korter, maar zelfs langer, relatief gezien.
    en als je bij het terugzetten van de klok het omgekeerde doet, slaap je weer langer.
    ik rust er enorm van uit.

  3. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 17:24

    @Jan: kont tegen de krib? De tijd is toch een standvastig referentiepunt lijkt me. Kunnen we wel gebruiken, zoveel zijn er niet (meer). De randomgenerator wordt uitgedaagd natuurlijk. Kijken of die ‘bijtijds’ kan reageren.

    @Lebonton: “langer”. Dat mag je me nog even uitleggen. “Relatief gezien”.
    == ik rust er enorm van uit. == Heerlijk zo’n moment, eens per jaar, helaas. Moet toch anders kunnen lijkt me. Het ingaan van de wntertijd is doodvermoeiend?

  4. Theo Balvers 26 maart 2011 om 17:25

    Een stap verder in de bewustwording van de tijd….

  5. sprakeloosid 26 maart 2011 om 17:26

    Aad ik heb er even de tijd voor genomen, en kom tot de slotsom dat het geen verloren tijd is geweest. Daarvoor dank.
    Mijn relatie met tijd is erg ambivalent, in de spaarzame momenten (ook weer tijdsgerelateerd!) heb ik gemeend een rijmpje over die tijd te moeten maken. Met uw permissie een linkje:
    http://sprakeloosverhalen.wordpress.com/2011/03/12/tijd-vriend-of-vijand/

    Ach zal ik nog een aanvullend linkje geven, ik had het willen kopiëren, maar het was beveiligd, gezegdes over tijd:

    http://www.xs4all.nl/~jwgm/06%20C%20spreekwoorden_en_gezegdes_over_t.htm

  6. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 17:35

    @Theo: ik moest aan je ‘evenknie’ (Islomania) denken bij het schrijven van deze blog. Zomaar twee bijzondere eilanden(groepen) benoemd die iets met tijd te maken hebben. Ik had ergens verwacht dat Islomania er wel een blogje over zou schrijven. Misschien komt dat nog?

  7. Theo Balvers 26 maart 2011 om 17:37

    Kiribati is alleen al om boven beschreven reden interessant..

    (ben in de regio-Japan aan het verkennen..)

  8. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 17:39

    @Sprakeloos: je kan ook al dichten! Je hebt er de tijd voor genomen. Ik ook. Inmiddels van reactie voorzien uiteraard. Ik had die blog gemist. Hoe kan dat nou?
    Dank voor de extra link. Komt goed van pas.

  9. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 17:41

    @Theo: ik volg je Japan reeks met interesse uiteraard. Boeiende verhalen over te vertellen zie ik.
    Je hebt een onuitputtelijke bron aangeboord: eilanden. Houdt niet op natuurlijk. In feite is alles op deze aardbol een eiland ;-)

  10. de stripman 26 maart 2011 om 17:49

    Een mooie opsomming. Dat relatieve van tijd merk je ook naarmate je ouder wordt. Tegenwoordig vliegen de dagen om, vroeger was een vrije woensdagmiddag een zee van tijd…;o)

  11. A C T U A L I Y 26 maart 2011 om 17:54

    Ben ik nu op Tijd ?
    Of Over-tijd
    Want dan krijg ik
    er een K I N D van

  12. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 17:56

    @Stripman: ze zeggen wel eens dat naarmate je ouder wordt de tijd sneller gaat. Ik hoorde net gisteren een verklaring daarvoor: als je ouder wordt heb je steeds meer de neiging om in vaste patronen te gaan leven. Minder spectaculair, en dan vervliegt de tijd. Moet toch wat aan te doen zijn toch?
    Trouwens: ik vind ‘vervelen’ persoonlijk een heerlijk tijdsverdrijf..

  13. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 17:58

    @Actuality: “Kind”. Heb je al een test laten doen? Of ben je al te ver heen inmiddels ;-)

  14. Bart 26 maart 2011 om 18:02

    Een mooi, wetenswaardig verhaal, Aad, ik ben weer helemaal bij (de tijd)… ;-)
    En vanaf morgenavond…die heerlijke, lang lichte zomertijd-avonden, eindelijk!

  15. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 18:10

    @Bart: voor mij mag het altijd wel zomertijd zijn. Met nog een uurtje extra ook nog. Die morgen sla ik toch meestal over ;-)
    Zou er weer een nieuwe politieke partij in zitten? Partij voor extra zomertijd? PVEZ?
    Exta terrasttijd!

  16. Bart 26 maart 2011 om 18:16

    Ik geef me meteen op als lid, Aad! :-))

  17. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 18:18

    @Bart: de donaties stromen al binnen.
    De overheid wil die openbaar maken trouwens. Dus weer er snel bij! ;-)

  18. Bart 26 maart 2011 om 18:29

    Ja, het succes verbaast me niks!
    En gooi al die namen maar in de openbaarheid hoor, kan ons wat schelen, toch? ;-)

  19. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 18:31

    @Bart: hoeveel kan ik voor je bijschrijven? Kost wat maar dan heb je ook wat ;-)

  20. Bart 26 maart 2011 om 18:34

    Doe mij maar voor 50 euro, voorlopig Aad.
    Kost ons nog minder dan, pak hem beet, een doorstart-VKblog-poging, toch?

  21. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 18:45

    @Bart: Er wordt nogal wat gesteggeld over die doorstart opties. Web-log is al flink vertraagd. Developer moet (zelfde concept: multiuser wordpress) nog loskomen. Heeft wel al wat domeinen gereserveerd waaronder:
    http://vblog.nl/
    Drie partijen (BiB ook zelfde concept, maar al ten onder gegaan inmiddels) strijden om dezelfde ‘koek’ in hetzelfe concept.
    Kan die nog wel gewonnen worden? Ik denk niet. Het worden boeiende maanden. Ik laat me niet meer verleiden om bij een huisjesmelker in te trekken.. Veel anderen wel? Ik betwijfel het.
    Persoonlijk: ik kies voor de OBA optie. Met als ‘uithangborden’: VKblog, Facebook, Twittter en Nu jij.nl.
    Ekudos levert ook al niets meer op.
    Nog verdere suggesties?

  22. Bart 26 maart 2011 om 18:56

    Die Volkskrant optie naar Web-log valt sowieso af voor mij.

    De Developer optie, hm…ik moet het eerst nog zien. Mij krijg je niet zomaar uit mijn nieuwe Blogspot huis, ik pieker er niet over.

    BiB gaat ten onder aan: inactiviteit, nul komma niks interactie, en het gekissebis van de twee kleuters Kruzdlo en v.d. Wal.
    Irritant en gênant, dat gedoe van die twee daar (en elders, trouwens).
    Ik plaatste af en toe een bijdrage daar, compleet, en…nooit reacties.
    Waardeloos… :-)

    Ik hou het op de eigen initiatieven: rustig op mijn eigen blog plaatsen en wachten op reacties. Verder met enige regelmaat ook bij anderen kijken en reageren.
    Uithangborden hou ik er maar niet op na, over VKblog heb ik wel even gedacht, als uithangbord, maar ik zag wel dat daar nogal overspannen op gereageerd wordt.
    Dit sop is mij de kool ook weer niet waard… ;-)

  23. Bart 26 maart 2011 om 19:17

    …én OBA, was ik natuurlijk helemaal vergeten te melden in mijn laatste reactie.
    De enige optie van alle verder genoemde die echt werkt, vind ik.
    Al zou de ‘verversing’ een stuk sneller moeten, vind ik, met VKblog voorpagina tempo.
    Maar dat schijnt niet echt te kunnen of te mogen, heb ik begrepen.

  24. fulpsvalstar 26 maart 2011 om 19:20

    Ik ben een onregelmatig blogger, sommige dingen gaan dus aan mij voorbij.
    De developer vertrouw ik niet, ik heb rondgekeken op zijn site en ik kreeg daar geen goed gevoel bij.
    Waar komen op het VK blog trouwens al die rare spambloggers vandaan………heel vreemd.
    Bibib is inderdaad een totale mislukking, OBA krijgt maandelijks een heel klein bedragje, als alle deelnemers dat doen kan Ina de zaak draaiende houden.

  25. Johan 26 maart 2011 om 19:28

    En dan sta ik morgen vroeger dan normaal op om naar Rotterdam te vertrekken. Die tijd haal ik dus niet meer in. Mijn klokken zijn nu wel al allemaal reeds in zomertijd.

  26. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 19:29

    @Bart:
    weblog: moet het allemaal nog maar waar gaan maken. Eerst zien dan geloven.
    Developer: beloof’t min of meer hetzelfde. Moet dus ook nog maar blijken.
    BiB: je hebt helemaal gelijk. Na vliegende start ten onder gegaan. De redenen waarom zijn wel duidelijk. Behalve aan de beheerder. Komt nog wel.
    Uithangborden: de VK: ik heb er geen probleem mee dat als uithangbord te gebruiken. Draagt nog bij tot een vertraagde stilval ook nog eens.
    Uiteraard zijn er altijd wel een paar mopperaars. Laat ze maar komen. Nujij, Ekudos, Facebook etc zijn ook uithangborden. Niets mis mee.
    OBA: vandaag dee 140ste deelnemer! Verversing: ik vind het wel makkelijk. Even op verversen klikken en het is weer up-to-date. Jammer dat het aantal reacties (of aantal kliks) er nog niet bij zit. Komt misschien nog wel.
    Lijkt mij een winnend concept.
    Ik blijf overigens verbaast dat met 140 aangeslotenen er toch nog maar een relatief laag aantal deelnemers bloggen. Opvallend..

  27. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 19:32

    @Fulpsstar: een bijzonder verschijnsle inderdaad, die spambloggers. Jaren niet gezien, en bij het scheiden van de markt ineens een grote aanwas. Tijdsverschijnsel?
    BiB: geheel eens met je observatie.
    OBA: ik denk dat met eenr egelmatige donatie het zeker in de lucht kan blijven. Deelnemers zijn best bereid daar een bijdrage aan te leveren. Terecht.

  28. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 19:33

    @Johan: nu al al je klokken bijgesteld? Je loopt voor!! ;-)

  29. Johan 26 maart 2011 om 20:23

    Ik ben graag op tijd en haat te laat zijn :-).

  30. de stripman 26 maart 2011 om 20:53

    @aad – Om even op de oorspronkelijke discussie terug te komen…;o)
    Men zegt dat de tijd langzamer lijkt te gaan als je jong bent omdat je dan voortdurend nieuwe indrukken opdoet. Een ouder persoon heeft alles al eens meegemaakt, weinig nieuws en de tijd lijkt te vliegen.
    Als mensen hun levensverhaal opschrijven beschrijven ze hun jeugd ook veel uitgebreider dan hun latere leven. De laatste 40 jaar in 10 bladzijden, de eerste 30 in 500…;o)

  31. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 21:22

    @Johan: zit je dan de hele avond al naar de verkeere tijd te kijken? Lijkt me wel ietwat verwarrend. En spannend. Elke keer denk je dat je te laat bent. Maar valt dan ook weer mee. Kan ook weer een goed gevoel geven.

  32. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 21:24

    @Stripman: Zou kunnen wat je beschrijft. Persoonlijk herken ik me er niet zo in. Zoveel kan ik me niet herinneren van mijn jeugd. Van de laatste jaren: dat wil nog wel lukken. Misschien wordt ik steeds jonger? ;-)

  33. Glaswerk 26 maart 2011 om 21:41

    Ha, ik ben weer helemaal bij de tijd.

    Erg leuke bijdrage.
    Ik lig met name nog steeds in een deuk om de Zweeds/Finse tijdszonecompensatiekreukelzone.

    Tijd?
    Mannelijk: http://www.inventio.nl/cgi-bin/genus.pl?woord=tijd

  34. VSp 26 maart 2011 om 22:11

    ‘Geen flauw idee hoe laat het is’. Tijd was vroeger het eigendom van de Papen. Voor het gewone volk was het ‘Ora et Labora’. Om aan te geven wannéér -niet hoe laat, of hoe vroeg- gebeden moest worden, hadden de kerkklokken een uurwerk. Met één wijzer, die uitsluitend het hele uur aanwees. In Münster staat nog een kerk met zo’n klok. Voor ‘Labora’ richtte het gewone volk zich op de zon.
    ‘Tijd is geld’. Zonder tijdmeting had de industrialisatie niet kunnen plaatsvinden. Het kapitalisme evenmin. Hoeveel florijnen per arbeidsuur voor hoeveel willekeurige producten per uur.

    Zo, VSp gaat nu onthaasten, want aan hardlopers heb je niets, mits je op tijd vertrekt.
    Daarmee zijn trouwens ook menige veld-, zee- of luchtslagen, financiele transacties, complete oorlogen gewonnen. Of verloren, omdat men te laat was.

    Met éen druk op een knop kan tegenwoordig binnen een seconde…… Niet alleen dit bericht verzonden worden, maar complete landen in het verderf worden gestort.

  35. blutch1 26 maart 2011 om 23:13

    Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat de kloktijd niet belangrijk meer is. Ik zet ook nooit een wekker.
    De vogeltjes die mij wakker maken hebben ook geen horloge.
    Ik heb nu dus de tijd ipv dat de tijd mij heeft.

  36. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 00:13

    @Glaswerk: Laat die Zweden en Finnen maar schuiven!
    Je hebt een onregelmatigheid in het groene boekje ontdekt! Mag genoemd worden. Dank. ;-)

  37. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 00:15

    @VSp: Nog even en je inspireert me om hier een hele serie aan te wijden. Moet ik toch eens goed gaan onderzoeken of ik daar de tijd wel voor kan vinden. Time flies if you are having fun!

  38. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 00:17

    @Blutch: wekkers doe ik ook niet meer aan. Maar om nu wakker te worden als de vogels gaan fluiten dat gaat me ook te ver. In de zomer is dat rond 5 uur!? Daar kunnen ze naar fluiten. Er zijn grenzen.

  39. jan bouma 27 maart 2011 om 07:13

    Verbazing? Ja! De at random generator koos pg. 166. Misschien wel de belangrijkste van het hele boek. Er valt niet te sjoemelen met die keuzebepaling; dat heb ik ook niet gedaan. Dus ik druk die pg. hierbij (gedeeltelijk) af.
    ==
    Maar inderdaad; ze kunnen zich alsnog revancheren. En u hoeft er slechts over te spreken; u wist inderdaad nog van niets, en ondertussen…

    Ligt onverwoestbaar dit boek, de Mithrastempel, de schilderijencollectie en de wereldtuin tastbaar in dat Hollandse landschap en je zou net zo goed kunnen proberen de Egyptische piramides te verwijderen of willen beweren dat ze er niet zijn of… willen beweren dat u niet leest wat u leest. Ze hebben dus een probleem. Ze kunnen en mogen mij dagvaarden als ze de moed daartoe zouden hebben; mijn verweer is veelomvattend en uitputtend.
    En als zij dat allemaal – ten negatieve – toch zullen doen, zullen zij tegelijkertijd daardoor bevestigen al datgene wat ik daaromtrent in voorgaande regels al heb opgemerkt en zullen zij zich dan ook hebben vergrepen aan dit werk en… aan uw 21e eeuws intellect; zij zullen zich hebben verraden want hun “wereldinrichtingen” voldoen niet aan de zelfs minimaal te stellen eisen die daaraan in dit tijdperk gesteld moeten worden om een toekomst voor u en uw kinderen te waarborgen. De sociaal-economische integratie van allerlei groeperingen, waaronder die van de domeinjagers, die hun identiteit willen handhaven en bevestigen ten nadele van het algemene belang, zullen uiteindelijk worden afgerekend op hun nettoproductiviteit ter zake de materiele bijdrage (‘das Fressen’) die de Werdegang der Menschen bepaalt en aan de wereld kan worden aangeboden. Vanzelfsprekend zal ‘das Fressen’ ook omvatten ons verworven culturele erfgoed naast het behoud van onze natuurlijke environment; de dieren en de planten; onze natuur. Zonder die conditionering zal het immers ook niet lukken om de homo sapies sapiens te laten overleven.
    We hebben echter begrepen en verstaan dat “de macht” ge-de-po-li-ti-seerd moet worden en NIET het volk. Het is onmogelijk om het behoud en de survival van de mensheid op deze planeet te blijven baseren op louter en alleen de machtsfactoren van het getal der bevolkingsomvang, de economische macht, de militaire macht of de religieuze macht van welk volk dan ook zoals we die tot op heden kennen.
    U wordt vriendelijk verzocht het bovenstaande enige malen te herlezen totdat u volledig begrijpt de immense betekenis van deze revolutionaire omslag in het denken. Het is de kern van dit hoofdstuk.
    ==
    Tsja… Ik denk – terug bij het onderwerp van dit blog – dat het inderdaad TIJD wordt.
    Allen een goeie zondag en tot volgende week voor weer een at random gekozen pagina uit het Boek der Boeken…:))

  40. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 09:03

    @Jan: ik verbaas me er niet meer over dat de @randomgenerator de juiste pagina’s weet te treffen. Die heeft zich al bewezen immers. Een treffende pagina natuurlijk: het gehele tijdsbeeld dient aangepast te worden.
    De klok een uurtje vooruit (nu) of een uurtje achteruit (straks) helpt daar niets aan. Een stap vooruit, een stap achteruit en er veranderd niets. Het is nog steeds 5 voor 12 voor de gehele mensheid.
    Mooie preek Jan. Kom er nog maar eens om.
    Suggestie: eerst alle klokken hierop gelijk zetten. Dan is de eerste stap gezet. Veel tijd rest ons niet meer.

  41. johanhvd 27 maart 2011 om 10:15

    Een waardig wetenschapsmens is u zeker. Ook deze tijdsbijdrage, zeker, onderbouwd van a tot z, zeg maar.
    Alhoewel ik niet veel begrijp van de tijd is het slechts een kwestie van gewoon met de tijd meegaan… ;-)

  42. johanhvd 27 maart 2011 om 10:18

    (en, de laatste tijd slinger ik net als de atoomklok, ook wel iets meer door het tijdsleven…) :-(

  43. Lasja 27 maart 2011 om 10:24

    aad, ik moet er altijd aan wennen…een uur vroeger op…man…dat trek ik niet goed

  44. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 10:37

    @JohanvD: wetenschapmens: ik moet daar eerlijk over zijn: sinds de bul gaat het structureel bergafwaarts. De tand des tijds zogezegd. Maar ergens blijft de interesse wel hangen en slingeren ;-)

    @Lasja: een uur vroeger om te merken dat het al weer zo laat is. Flink wennen inderdaad!
    Heb ik er graag vor over trouwens. Als avond mens kan het me niet lang genoeg licht zijn.

  45. kuifje simon 27 maart 2011 om 11:19

    ik ga van de wederomstuit ik de zon liggen
    kijken hoe lang dat duurt ;-)

  46. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 11:37

    @Kuifje Simon: Neem je dan die meter handleidingen ook mee? Heel wat uurtjes puzzelen om al die klokken weer synchroon te krijgen ;-)
    P.S. vergeet je zonnewijzer niet: ook even verdraaien..

  47. VSp 27 maart 2011 om 16:47

    Voor degenen die een I-pad hebben, wees gewaarschuwd. De I-pads hebben problemen met de wekker en het omstellen naar de zomertijd. Schijnt iets te maken hebben met de antenne in de eerste versie van dat ding.
    de M.E.T.,en de zomer/wintertijd werd overigens door de Nazi’s ingevoerd. Almelo bijvoorbeeld, of all places, had vóór WOII 15 minuten tijdsverschil met de Amsterdamse tijd. Na de oorlog bleef de M.E.T. maar werd de zomer/wintertijd uit rancune weer afgeschaft.

    IK heb hier nog een zandlopertje staan, die nauwkeuriger is dan de mechanische eierwekker van de Hema. De laatste rinkelt, de eerste liep precies een half uur, waarna de glazen werden geslagen.

    Tijd heeft dictatoriale kenmerken, die veel leed veroorzaken. Fileleed bijvoorbeeld.

  48. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 17:09

    @VSp: dank voor de wetenswaardige info. Allemaal weer nieuw voor me.
    Schrijf je een vervolgblog? Vol tijdenswaardigheden?

    IPad: mijn tijd als “early adopter” is voorbij. Ik laat die plank dan ook maar even voor wat het is.
    De coffeePad is mijn huis ook nog niet binnengedrongen. Niet te zuipen dat spul.

  49. VSp 27 maart 2011 om 17:48

    ‘TASSIMO’ koffie is prima te drinken. In een wip gereed dankzij de hoge druk waarmee het water chipgestuurd door de pads wordt gejaagd. Senseo koffie duurt een eeuwigheid voordat het ding al pruttelend een soort bruin slootwater produceert.

    Was toch Christiaan Huygens die de eerste pendulum klok bouwde, waarmee de nauwkeurigheid van tijdmeting teruggebracht werd van 15 minuten naar 15 seconden?

  50. jan bouma 27 maart 2011 om 18:16

    Ook een tijdsverschijnsel. Ik zag in de herhaling op het nieuws dat de Jemenitische opstandelingen massaal hun schoen gooiden naar hun president die via een groot filmscherm ze toesprak. En toen dacht ik dat is toch eigenlijk een aardig folkloristisch gebruik. Waarom nemen we dat niet over zodat we Job Cohen of Emile Roemer hun schoenen zouden zien gooien naar Rutte of die Hillen in de 2e Kamer? Het parlementaire debat zou daardoor aanmerkelijk verlevendigd worden.

    Enfin… Ik barst altijd van de goeie ideeën; jammer dat ze zo weinig weerklank vinden.
    Tot morgen!

  51. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 18:19

    @VSp: “Tassimo” ken ik niet. Ik ga mar weer eens goegelen. Ik leer elke dag.
    Christiaan Huygens. Briljante man natuurlijk. Veel wiskundige vondsten op zijn naam staan. Naast allerlei voor het eerst beschreven natuurrwetten. Zoals de slinger. Meteen in de praktijk toegepast. Kom er nog maar eens om tegenwoordig.
    Als ervaringsdeskundige op zee moet je toch weten dat hij nog niet de wirijvingsloze en cardanisch opgehangen slinger had uitgevonden. Nodig om een enigszins stabiele slinger te krijgen, en dus tijdmaat.
    Maar ja, je kan niet alles. Zo vond Leonardo Da Vinci de fiets uit (loopfiets), en de ketting.
    Maar hij kwam maar nooit op het idee om die twee te combineren. Blijft sappelen in de natuurwetenschappen.

  52. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 18:24

    #Jan Bouma: prima gebruik natuurlijk.
    Ook Bush kreeg er mee te maken toen hij in Irak was:

    Helemaal voor om dat over te nemen hier. En als er dan toch een link is naar folklore moeten we het meteen goed doen: met klompen natuurlijk. Komen veel harder aan namelijk. Dan bereik je nog eens wat.

  53. Annet 27 maart 2011 om 21:42

    Het was weer een heel gesjouw vannacht
    met het verzetten van de klokken….

    huhuh:)

  54. jan bouma 27 maart 2011 om 21:54

    @Aad…Inderdaad een goeie verbetering: alle parlementariërs op klompen vanwege onze nationale identiteit! Is Wilders ook tevreden.

    Iets anders.

    Ik zag dat je wat TIJD besteed had bij @Developer met wat opmerkingen/vragen. Hij heeft je zojuist geantwoord maar ik sta daar weer onder met een vraag aan jou en aan @developer… Dus… a l s je TIJD hebt kijk er dan even naar. Volgens mij is het het Ei van Columbus… Maar ik ben digibeet; zoals je weet.

    @Annet… Ik had de wekker gezet afgelopen nacht om om 2.00 uur de klok vooruit te zetten. Nu was ik daar toch gauw mee en lag ik om 3.01 uur alweer in bed maar die hele zooi had me toch ruim 1 uur gekost.. Ik ga eens bedenken of dat niet anders kan.:))

  55. VSp 27 maart 2011 om 22:46

    ‘Tijdsvereffening’. Ook leuk. Zelfs de chronometertijd moeten daarvoor gecorrigeerd worden om plaatsbepaling op zee nauwkeuriger te maken naast de ‘gis’ van de ooster- of westerlengte. Loopt op tot 15 minuten, of wel 15 boogminuten, ofwel zomaar 15 zeemijlen (27 km) er naast zitten met als gevolg dat men zomaar óp een zandbank zit. Of erger, tegen een rotspunt aanknalt.

    Leuk weetje, de vroegste zonsondergang, ook tijdsvereffening, is 9 dagen vóór 21 december. ‘De donkere dagen voor Kerst’ Althans dat vertelde de zeevaartkunde docent. Zal wel kloppen want de stand van de aardas en de elliptische baan van de aarde om de zon zijn niet veel veranderd sinds ik met een sextant in de weer was en dan eenentwintig, twee en twintig.. drie… enz., aftelde naar de tijdmeter. Vooral niet struikelen over de drempel van de brugdeur op een slingerend en stampend schip. Dat waren tenminste nog eens tijden. Kom daar nog maar eens om tegenwoordig, met GPS signalen die in een seconde omgezet worden op een beeldscherm. Zolang een GPS-gestuurd raketje geen roet in het eten gooit

  56. VSp 27 maart 2011 om 23:04

    @Jan Bouma. Re je klompen. Toepasselijk. ‘t Gehannes is daar niet van de lucht. Moet uitgebreid worden naar BRU. Leuke satire weer. Over de EU-eensgezindheid. In het éne EU-land winnen ze kiezers door aan een oorlog deel te nemen, in andere door dat juist niet te doen. Nou ja, omdat politici altijd rekening houden met hun achterban, zijn ze zowiezo niet geschikt om rationele beslissingen te nemen.
    Dat hele gedonder rondom het energie vraagstuk, Libye en de Euro bewijst dat weer eens haarfijn.
    Zou zomaar kunnen dat de dagen van Westerwelle, Min. van BZ en Vice-Bondskanselier geteld zijn. Hoeft z’n vriendje niet meer op te dagen voor het ‘Ladies Program’. ‘Hebben ze weer wat meer tijd voorelkaar.
    Altijd maar weer die ‘tijd’..

  57. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 23:21

    @Annet: maar je kan die klokken toch gewoon op hun plek laten staan? ;-)

    @Jan: ik zag je reactie daar. Mijn reactie (die ik daar niet zal neerzetten): allemaal rustig afwachten. Gebruik je wordpress blog zeker voorlopig (en wrs altijd) als je hoofdblog.
    Verder geen gekke dingen doen. Op de plaats rust. In juli (als ik weer terug ben) gaan we wel eens rustig kijken hoe een en ander zich ontwikkeld. Tijd genoeg.
    Later ga ik je nog wel eens uitleggen waarom. Snap je wrs toch niet.. :-o

  58. Aad Verbaast 27 maart 2011 om 23:28

    @VSp: tijden zijn wel veranderd. Ik liet me trouwens vertellen dat het nog steeds verplicht is een sextant en een chronometer aan boord te hebben op de koopvaardijschepen. Voor het geval de electronica het laat afweten, respectievelijk de US defensie de GPS satellieten gaat verstoren met een enkel door hun bekende afwijking. Dit om bv. de tanks van de vijand de verkeerde kant op te sturen. Tja, hoe afhankelijk kunnen we met zijn allen zijn van die yankees..
    In mijn scheepstijd hoorde ik trouwens van een test met een sonar. Die kijkt onder het schip en meet dan precies de verplaatsing t.o.v. de bodem. Koppel je dat aan een nauwkeurige kaart (die zijn er inmiddels) dan heb je helemaal geen GPS, sextant meer nodig. Leek prima te werken.
    Had jij er wel eens van gehoord?

  59. eyebrazil 28 maart 2011 om 02:35

    Interessant, Aad, vooral over de Fins-Zweeds kwestie :) Ik heb in een ver verleden ook eens over de zomertijd geschreven, over de Braziliaanse situatie, die op zich ook gecompliceerd lijkt: http://eyebrazil.wordpress.com/2006/11/05/nederlandse-wintertijd-%C2%96-gedeeltelijke-braziliaanse-zomertijd%C2%85/
    Hier is de wintertijd reeds half februari ingegaan. Handig voor de familie in Nederland, die voortdurend moet aanpassen aan 3,4 of 5 uur tijdsverschil….

  60. pacopaintersatire 28 maart 2011 om 07:11

    Bopske zette de klok een uur vooruit. Had hij er na een half uur genoeg van en zette hem terug.Hadden wij er een andere klok neergezet Wij lachen.Wat moest je anders

  61. jan bouma 28 maart 2011 om 08:02

    @Aad…Thx. We wachten het dan wel af; ook of de rest van de afbeeldingen (o.a. cartoons) erbij gezet kunnen worden…:))

    Iets anders.

    Ik ga zo dadelijk het kadaster maar ‘ns bellen voor een man met een salonstok – net zoals je bij “de rijdende rechter” altijd ziet – om een belangrijk punt aan te geven tussen mij en m’n buurman die inmiddels een sommatie van m’n advocaat heeft gekregen etc. etc. Het lijkt verdomme wel of ik altijd de kwaaie pier ben maar als je niet optreedt wordt het gewoon “landjepik” na 20 jaar. Ik hoop wel dat die inmeting tegenwoordig ook gaat met GPS of zoiets want er zijn geen uiterlijke kenmerken meer in het terrein. Moet het meetpunt moeilijk worden opgezocht kan het een dure grap worden.

    So far. We zien wel wat het wordt. Werk ze!

  62. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 08:03

    @eyebrazil: interessante blog van je! Lang geleden al, maar nog steeds actueel. Heel andere opzet, en razend ingewikkeld om dat allemaal bij te houden inderdaad. In Brazilië en daarbuiten. Dank!

    @Paco: wat zouden we zonder Bopske moeten.

  63. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 08:09

    @Jan: goed dat je me nog even herinnerd aan die cartoons. Ik zal ze er nog inzetten voor je. Eeen dezer dagen.
    Metingen: ik mag toch wel aannemen dat ze daar GPS voor gebruiken. Om spefieker te zijn: DGPS. Veel nauwkeuriger. Wordt gebruikt door landmeters. Mooie toepassing: bodemmetingen (hoogte) in Noord Nederland om bij te houden hoeveel de bodem zakt door gaswinning. Op vaste plaatsen in het weiland natuurlijk. Met DGPS kun je die plek ook altijd weer eenvoudig terugvinden. Techniek staat voor niets!
    http://nl.wikipedia.org/wiki/DGPS
    Vraag er maar eens naar bij het kadaster. Zullen ze wel weten. En als ze het niet weten dan weet je het ook: kunnen ook weer een ander vak gaan kiezen ;-)
    Succes!

  64. jan bouma 28 maart 2011 om 08:20

    580 euro! En inderdaad dat gaat via een GPS-meting waarop ik de juffrouw van het Kadaster meldde: “dan worden jullie slapend rijk” en… betaalt “de rijdende rechter” ook dat bedrag? Ja! Die betaalt dat ook. “Leuker kunnen wij het niet voor u maken” zei ze toen nog.
    Enfin.. We zien wel; of niet.

  65. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 11:39

    @Jan: misschien ben ik even de draad kwijt, maar waar vragen ze precies 580 euro voor?
    Voor een GPS meting begrijp ik. Maar wat gaan ze dan precies meten? En waarom?
    Aardige juffrouw daar bij het kadaster ;-)

  66. jan bouma 28 maart 2011 om 12:20

    Voor een enkele meetpuntbepaling… Van daaruit kan ik en m’n buurman wel wat lijnen trekken dus het gaat om “de positiebepaling” van ‘n enkel punt in het terrein.. Enfin… Ik krijg zo dadelijk bezoek dus hier laat ik het even bij,…. 580 euro dus terwille van é é n enkele positiebepaling.. Compris? :))

  67. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 12:29

    @Jan: 580 euro voor één punt? Krijg je er dan een goudgerande oorkonde bij of zo?
    Ik dacht trouwens dat het de verantwoordelijkheid is van het kadaster om alles nauwkeurig vast te leggen. Mogen ze daar nu ook al geld voor vragen?
    Welke dispuut wil je hier mee oplossen? (Is me nog steeds niet duidelijk..)

  68. Beukmans 28 maart 2011 om 13:04

    Gelukkig nog op tijd om een reactie te geven ;)
    Weer een mooi blog Aad waarvoor dank!
    Mechanische tijd aangevers was een hobby van me zoals je waarschijnlijk nog wel weet ;)
    Overigens komt het tijd meten uit het Arabische, een van de 1e was de ‘merkhet’ (Egypte 600 voor J.C.) waar men ‘s nacht ook de tijd op kon aflezen. Arabische waterklokken zijn echt prachtig en vernuftig geconstrueerd.
    Een mooi naslagwerk is: klokken en horloges van Cedric Jagger

    Fijne dag!

  69. VSp 28 maart 2011 om 13:54

    @jan bouma. Voor onderwaterplaatsbepaling in die verderfelijke poel van je is wellicht inertial navigation een optie. Maken duikboten ook gebruik van. Kan meteen de bodem in kaart gebracht worden voor toekomstige reisjes. Deden ze onder ijskap bij de Noordpool ook.

  70. RagRenner 28 maart 2011 om 14:53

    Shit, nu weet ik waarom ik ontslagen ben, snapte al niet dat ik vanmorgen te horen kreeg dat ik te laat was, lekker dan!

  71. jan bouma 28 maart 2011 om 14:55

    @Aad…12:29
    @VSp…13:54

    Men heeft soms genoeg aan “de enkele positiebepaling vanuit één bepaald punt”. Als je vanuit dat ene punt haaks daarop staande lijnen kunt doortrekken is je eigendom wel aan te geven. Dat is het geval m.b.t. mijn buurman. Ik bezit, terwijl de man denkt over een enorme tuin te beschikken, over een niet gering gedeelte daarvan. Op dat gedeelte pleurt hij allerlei rotzooi neer plus z’n tuinafval en andere zooi.. Tolereer je dat tot Sint Juttemis zegt hij op gegeven ogenblik: “je aanspraken zijn verjaard” want ik heb dat al langer dan 20 jaar in gebruik. Landjepik noemen we dat. Nu zitten we hier op ruime terreinen maar ik kan niet gedogen dat hij als vanzelfsprekend mijn eigendom annexeert… Daarnaast is het een zgn. Tokkie. Hij laat z’n niet aangelijnde hond in m’n tuin schijten en wroeten waarbij de meest kostbare en zeldzame planten worden vernietigd; daarnaast weigert hij overhangende coniferen te snoeien waardoor mijn juniperus-struiken afsterven. Kortom. Op gegeven ogenblik is de maat vol. Toen heb ik ‘m gedreigd dat ik hem en zijn hond voor z’n flikker zou schieten met een luchtdrukbuks… waarop hij het afgelopen weekend “elders verbleef” vanwege de bedreigingen… Ja, ja, je maakt wat mee! Dus nu snap je het wel. Dat kadaster gaat 580 euris vangen voor één positiebepaling en dan moet hij meteen z’n teringzooi opruimen. Het lijkt godverdomme wel een vuilnisbelt daar achter op m’n terrein! Dat heb je met Tokkies! Ofwel aso’s!
    En je praat toch gauw over een paar duizend vierkante meter! Enfin. Na deze uitleg snap je het wel. Amuseer je verder… :))

    ps
    Had jij ook niet zo’n buurman??????

  72. VSp 28 maart 2011 om 17:26

    Bouma. Nederland parkeert het meest giftige afval ook bij de buren. Ook een vorm van ‘Tokkie’ gedrag.
    Pas wel op. Op de naam ‘Tokkie’ rusten octrooirechten. Daarom heeft VSp ooit eens de ‘Tökkie’ produkten bedacht als therapie voor de symptomen van de ‘Dutch Disease’.

    @Allen. Is de VKB site platgelegd? Komt zelfs geen reaktie ‘Tot onze spijt is deze….’

  73. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 17:41

    @Beukmans. Dank voor de tips. Huiswerk voor me. Ik ga weer even goegelen!

    @VSp: “intertial navigation”. Is dat de formele naam waar ik het eerder over had?

    N.B.: Vkblog stilgelegd? Ik zie alles voorbij komen. Geen problemen..

  74. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 17:45

    @Ragrenner: ontslagen? Zie er de positieve kanten van. Hoef je niet meer te werken.

    @Jan: Lijkt me inderdaad een zaak voor de “rijdende rechter”. Kom je nog op de buis ook nog.
    Zie er ook de positieve kanten van: hoe meer media aandacht hoe beter.
    1000-en vierkante meters: wie krijgt de vuilnisbelt? ;-)

  75. jan bouma 28 maart 2011 om 18:33

    @Aad..17:45
    T.b.v. je lezers gaf ik een wat smeuïg verslag waar ik zelf wel om moest lachen (ik heb niet eens een luchtdrukbuks) bovendien.. zou je dan toch beter over een machinegeweer moeten beschikken zoals daar in Eindhoven of Helmond…:)) ‘De rijdende rechter?’ Ach hij heeft j.l. 24 maart een sommatie van m’n advocaat gekregen om binnen 14 dagen e.e.a. te doen en/of te staken. Doet hij dat niet zien we wel verder. Komt TIJD, komt raad.

    @VSp..17:26
    Ja! Behalve dus een volgedumpte gifbelt door en dankzij de overheid (de plassen van ‘t Slijk) en waar een rechtszaak over loopt nu nog eentje erbij m.b.t. het schiereiland achter me. Zelfs op Google Earth kun je misschien z’n vuilnisbelt wel zien liggen…:)) !

    Tot morgen voor weer wat avonturen. Bij @Verbaast gebeurt het toch allemaal maar.

  76. ingridvandenbergh 28 maart 2011 om 19:20

    Bijzonder goed bij de tijd, Aad. Interessant te lezen dat de behoefte aan een precieze tijdwaarneming begon bij het reizen per trein.

    Bij het woord atoom denk ik aan Fukushima. Ik las vorige week in de krant dat er een splijtstof bestaat die niet gevaarlijk is en ook geen problemen kent met opslag. De mens is kennelijk nog niet zo bij de tijd dat hij deze stof gebruikt i.p.v. plutonium en uranium.

    wij vroegen ons overigens vanavond af waar plutonium en uranium vandaan komen. Zijn het delfstoffen of bewerkte delfstoffen? En als ze zo kankerverwekkend zijn zitten ze dan zomaar ergens in de grond?
    Wwie weet waar willem Wever woont? Ik in ieder geval niet. Jij, Aad?

  77. Marjelle 28 maart 2011 om 20:40

    Voor zomertijd neem ik graag de tijd, Aad. ;)

  78. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 23:35

    @Jan: ik geloofde dat verhaal van die luchtbuks meteen natuurlijk. Je hebt voor hetere vuren gestaan en je maatregelen genomen. Tot in de puntjes voorbereid voor nietsvermoedende mensen die de brug in je tuin willen oversteken. Nog net genoeg tijd hebbend om tot de ontdekking te komen dat het een brug te ver was. Maar ja, dan is het wel snel afgelopen voor ze.
    En over die helicopter ga ik het maar niet hebben hier. Het verhaal vertelt niet hoe je die weer uit je luchtruim hebt gekregen.
    Laten ze gewaarschuwd zijn zijn daar in Maarssen en omgeving. Je lust er wel pap van!

  79. Aad Verbaast 28 maart 2011 om 23:57

    @Ingrid: uranium wordt gewonnen. Zitten inderdaad gewoon in de grond. Er is zelfs sprake van een zogenaamde uraniumbelt. Die loopt van Syrië tot aan Korea. China viel Tibet binnen een jaar nadat er grote voorraden uranium werden ontdekt. Begin jaren 50. De grondstoffenoorlog is daarmee begonnen (naar mijn mening).
    Plutonium heeft vele verschijningsvormen. Komen in kleine hoeveelheden voor in uranium. Maar wordt meestal kunstmatig opgewerkt.
    Die niet gevaarlijke splijtstof ken ik niet. Kun je dat artikel nog vinden?

    N.B. Ik schreef wel eens een blog over uranium:
    http://aadverbaast.wordpress.com/2010/03/10/het-uranium-pandemonium-2/

    @Marjelle: ze mogen wat mij betreft de klok erop gelijk zetten.

  80. jan bouma 29 maart 2011 om 11:58

    @Aad… Het wordt wat specialistisch maar navolgend comment wil ik je niet onthouden als insider.
    ==
    Context: juridische blog
    ==
    Procesinfo. t.b.v. Mw. Mr. J.R. van Es- de Vries i.v.m. de hoorzitting van 29 april a.s. Rb Utrecht.
    ==========================================================
    Zojuist sprak ik telefonisch de Griffier, dhr. Theo van Waes, m.b.t. mijn email aan hem, en via hem aan de Raad van de gemeente Stichtse Vecht. Ik informeerde naar de status van mijn email. Zie mijn posting hierboven d.d. 20 maart 2011. (op mijn jur. blog).
    ==
    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: theo.van.waes@stichtsevecht.nl
    Sent: Saturday, March 19, 2011 9:34 AM
    Subject: Aan de Raad
    ==
    Dhr. Van Waes zal conform mijn verzoek mijn email t.b.v. de Raad niet agenderen als “ingekomen stuk” maar als onderwerp dat de Raad aangaat en daarom een plenaire behandeling vereist plus een uitspraak. Te vaak ben ik in het verleden door “de Raad” afgeserveerd. Mijn email is volstrekt duidelijk; ook wat betreft de rechtsvraag en de positionering van de Raad. Helaas kan ik de rechter waarschijnlijk niet tijdig informeren voor a.s. 29 april (de hoorzitting) omdat de eerstvolgende raadsvergadering kennelijk ook op of omtrent 29 april is geagendeerd. Wat we wel afspraken was dat ik de komende week (weken) door dhr. Van Waes zal worden geïnformeerd. Het dossier was hem tot op heden niet duidelijk.
    ==
    Je weet dat vanaf 2004 de (toenmalige) gemeenteraad ook verzaakte waardoor ze zich schuldig maakte en ik het adjectief kon opplakken “dat de Raad onderdeel was een criminele organisatie ex. Art. 140 WvSr..”
    Enfin. De zaken staan scherp.
    Amuseer je verder…

  81. ingridvandenbergh 29 maart 2011 om 14:03

    Aad Verbaast28 maart 2011 om 23:57
    Kan het artikel niet meer vinden maar vandaag stond er weer iets over Thorium in onze krant. Wellicht staat “Energie onder spanning” of: “Thorium, een stap vooruit, maar geen wondermiddel”.

  82. Aad Verbaast 30 maart 2011 om 00:04

    @Ingrid: dank dat je het woord thorium liet vallen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Thorium
    In deze link wel wat info over Thorium. Gaat het ook niet worden en is ok niet veilig uiteraard. Klok en klepel verhaal van die journalisten?
    Het enig veilige is kernfusie. Maar ja, daar wordt al veel langer aan gewerkt dan eerder voorspeld. Nogal veel technische hoogstandjes voor vereist (heel hoge temperatuur in combinatie met enorme hoge druk).
    Maar gaat dat lukken dan is het het ei van Columbus.

  83. Aad Verbaast 30 maart 2011 om 00:09

    @Jan: het lijkt onze regering wel. Draaien om de hete brei. Het wordt hoog tijd dat ze ook eens gaan leren om excuses te gaan maken aan je.

    N.B. (ook voor @allen) voor je informatie twee linkjes die ik je niet wil onthouden ten aanzien van de ontwikkelingen rond het VKblog.
    De twee nog strijdende partijen om (ook) de VKbloggers voor zich te winnen probeerden allebei in het nieuws te komen vandaag:
    Web-log.nl geeft een update over hun grootste plannen en hoever ze er nu mee staan:
    http://over.web-log.nl/over/2011/03/migratie-update-een.html

    en op het VKblog, developer met een blog:
    http://www.vkblog.nl/bericht/374203/Doorstart_vkblog%3A_overstap_procedure_naar_vblog.nl

    We hebben het er nog wel over ;-)

    P.S. ik zet ze hier maar even neer voor ‘het dossier’ ook..

  84. jan bouma 30 maart 2011 om 07:44

    @Aad…00:09
    Ook goeiemorgen. M.b.t. je reactie “het lijkt de regering wel..”; volkomen gelijk. De tragiek is echter dat het corrupte systeem tegen de klippen op werkt. Kijk! Je hebt de ontwikkeling naar een steeds meer “democratische staatsinrichting” maar die blijkt dan weer in contradictie met de corruptie! Anders gezegd: op papier mooie wetten maken over “inspraak”, “ontvlechting van verantwoordelijkheden”, maar als puntje bij het paaltje komt (- het Kadaster is onderweg! -) dan blijkt a l l e s één grote corrupte klerebende! Zie als bewijs nu even de volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_dualisering_gemeentebestuur
    en wat ik aan de Griffier van Stichtse Vecht doorzond. De man blijkt niet goed te functioneren want hij had het over “…of het Praesidium mijn agendapunt voor een raadsvergadering wel of niet zou accepteren…” waarmee we natuurlijk nog net zo ver zijn als in de ouwe feodale tijd! Over TIJD gesproken. Enfin, mijn portie gramschap zit er weer op want tenslotte ben ik toch “de boze man”.

    Amuseer je; en werk ze… Tot later.

  85. Aad Verbaast 30 maart 2011 om 12:59

    @Jan: te gek voor woorden dat een griffier even gaat bepalen of een ingezonden stuk wel of niet als ingezonden stuk gezien wordt. Zo is de doofpot al open getrokken voordat de burger er erg in heeft.
    En natuurlijk weer het aloude adagium: de slager keurt zijn eigen vlees (om vervolgens in grote willekeur de anders lagers af te keuren. Corruptie, willekeur, slecht besturen, afhopuden, in de doofpot stoppen, eigen gang gaan, etc etc.. We kunnen nog wel een heel rijtje bedenken hoe er gerotzooid wordt. Macro en micro.
    Heeft het kadaster al kunnen bepalen dat je er duizenden vierkante meters bij krijgt? Nou ja, bij krijgen: ook blij maken met een dooie mus. Feliciteren met iets krijgen terwijl het je eerst is afgepakt.. Zo ken ik er nog wel eentje.
    Wat een bende, wat een rotzooi.
    Maak er desondanks een mooie dag van. Elke mooie dag is weer meegenomen.

  86. jan bouma 30 maart 2011 om 18:27

    @Aad…12:59

    Ernst en luim?

    Eerst maar even over “de tijd” en het (soms) fatale tijdsverloop m.b.t. het Kadaster en zgn. “registergoed” ofwel het onroerend goed. De meeste mensen denken dat een ongestoord bezit van 20 jaar of meer automatisch leidt tot verkrijging… Dit is niet zo. Het Burgelijk Wetboek zegt daarover in Art. 99: Burgerlijk Wetboek Boek 3
    Afdeling 3. Verkrijging en verlies door verjaring
    Artikel 99
    1 Rechten op roerende zaken die niet-registergoederen zijn, en rechten aan toonder of order worden door een bezitter te goeder trouw verkregen door een onafgebroken bezit van 3 jaren, andere goederen door een onafgebroken bezit van tien jaren.

    Dus dat betekent voor mijn buurman dat het wederrechtelijk gebruik door hem van m’n eigendom moet stoppen want het o.g. werd in 2004 door mij verworven. Plus 10 jaar is 2014… Het gaat om ca. de helft van een schiereiland achter Villa Mithras (rechts) en meet ca. 60 a 70 mtr. diep x ca. 20 mtr. breed ofwel ca. 1200 a 1400 m2. Nu kan ik het kadaster wel laten komen maar als dan al op een duidelijke tekening blijkt (die m’n advocaat hem nog wel zal toezenden) dat hij zich vergrijpt (met een hoop sores ook nog) aan die 1200 a 1400 m2 dan moet je wel ingrijpen maar hij kan dan ook die (overbodige) kadasterkosten gaan betalen van 580 euro. Immers weggegooid geld: de tekening/uittreksels zijn al duidelijk genoeg. Toch heb je voor een rechtszaak een verslag van het Kadaster nodig…

    Wat het zgn. nieuwe “gedualiseerde gemeentebestuur” betreft vanaf 2007… Ja! Het is nog net zo corrupt als in de feodale TIJD. Alle tricky onderwerpen worden eenvoudigweg dan niet geagendeerd maar als… “ingekomen stuk voor kennisneming aangenomen”. Zo heb ik nu vanaf 2004 (ook tijd) alle gemeenteraden hier in Stichtse Vecht (voorheen Maarssen) kunnen beschuldigen te zijn een criminele organisatie ex Art. 140 WvSr. Dit is geen flauwekul zoals je weet want de criminelen wensen niet geconfronteerd te worden de 8 HA voormalige gesloten stort (VGS) ofwel een gifbelt in de Vecht en waarin een partij vaten ligt ter grootte van een half voetbalveld. Dat was al bekend in 1989 (!) toen ik dat meldde maar er wordt nu binnenkort “nader onderzoek naar gedaan”. Net zoals de voorbije 22 jaar dus… Is ook EEN TIJDSVERLOOP. “Nou” zegt de gemeente “er zijn nog geen dooien gevallen” en dus is er niks aan de hand. “…Ken ik wel effe vange de WOZ?” Mafia dus!

    Ik ben nou op zoek naar iemand die er ‘s zomers in wil gaan zwemmen en graag wat wil afvallen want binnen een half uur zwemmen stapt die iemand er als een geraamte uit! Steek je teen in het water… ben je ‘m kwijt! “Opgelost!”
    Zogezegd.

    Enfin. De dames komen zo dadelijk weer. Tot morgen.. Of ik zie nog wel zoveel eerder.

  87. francois15 30 maart 2011 om 18:52

    Over mijn biologische klok geen woord :(

  88. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 00:12

    @Francois: mij zul je er niet over horen!

    @Jan: ik lig in een deuk. Misschien kun je op je teruggewonnen stuk land een afvalclub beginnen. Gegarandeerd resultaat. Dat is nog eens een vetverbrander!! Gegarandeerd resultaat.
    Een business waar miljarden in om gaat.
    Kwestie van nu even doorpakken en binnen een paar jaar dank je de gemeente op de blote knieën dat ze die plas vol met gif gegooid hebben.
    Sterker nog: je ben zo binnengelopen dat je die hele gemeente gewoon opkoopt!! ;-)
    P.S.:1: ik dacht dat het kadaster al gewesst was. Nu weer niet?
    P.S. 2: al iets van je vleugel gehoord?

  89. jan bouma 31 maart 2011 om 07:49

    @Aad…00:12
    Ook goeiemorgen.
    Je vragen:
    1) Het kadaster zou – volkomen overbodig – voor een 2e keer moeten komen. Immers in 2004 zijn de laatste transacties geweest en daarvan zijn uiteraard de uittreksels ter beschikking. Nu blijk ik ook nog een tekening te hebben, vermoedelijk van de Provincie en/of Milieudienst, waarop heel duidelijk de contouren staan van de terreinkenmerken. Want je weet kadastrale lijnen zijn slechts lijntjes. Extra bijkomstigheid m.b.t. dat schiereiland is dat ik daar moet ingrijpen vanwege de sterfte van wilgen. De zgn. watermerkziekte. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Watermerkziekte
    Het is natuurlijk geen gezicht die dooie staketsels. Ik heb al heel wat dooie wilgen om moeten zagen waaronder reuzen van 20 meter of meer hoog. Je ziet dan dat de wilgen afsterven en worden vervangen door de agressievere esdoorns en elzen. Een Darwinistisch proces denk ik dan maar…

    2) Inzake mijn gestolen concertvleugel (op 19 juni 2009!)

    Nee! Nu heb ik daarover een strafklacht en aangifte bij het OM gedeponeerd op 9 december 2010 (zie mijn jur. blog) maar… de corruptie bij het OM en de Staat zijn zo ver gevorderd dat… let op… ik jongstleden 4 december 2010 zou worden gearresteerd in plaats van zoals ik zei tegen de agenten die me wilden afvoeren… het HOOFD VAN DE POLITIE… en dat is de burgemeester Mevr. Drs. Mirjam van ‘t Veld. Dus ik zeg tegen de OvJ die de agenten op pad had gestuurd: “ga jij nou eerst maar eens de echte boeven vangen!” Waaronder de burgemeester als hoofd van de Politie..
    Ja, je maakt wat mee als eerzaam burger. Dus ik heb geen idee waar die concertvleugel is. Zie hier Ramses Shaffy die er nog op speelt: http://www.youtube.com/watch?v=F2E7i9VNpr0

    Enfin. Genoeg voor vandaag. Amuseer je…:))

  90. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 10:14

    @Jan: lastige ziekte. Komen die bacterien uit die gifbelt aanzetten misschien? De naam zegt al genoeg immers: watermerk.
    Een interessant site (over kadaster gesproken) voor je:
    http://194.171.192.4/?db=utrecht&layer=100Provincie+Utrecht+gebouwen&layer=100Provincie+Utrecht+percelen&style=0&style=0&useGM=1
    Even zoeken, maar daar zou je je huis op moeten kunnen vinden. Met de kadastrale grenzen. Huiswerk!

    Ik vroeg naar je vleugel, omdat nog niet zo lang geleden ik de suggestie opperde om maar eens een briefje te sturen naar die heren daar om je te laten verzekeren dat er goed op die kapitale vleugel gezorgd wordt. Uiteraard met een opmerking dat je ze aansprakelijk houdt voor alle geleden schade.
    Schandalig natuurlijk dat ze dat ding uit je huis hebben gehaald en je er nooit meer wat van hoort. Boeven.

    Mooie dag gewenst!

  91. jan bouma 31 maart 2011 om 10:29

    Ik zie in de herhaling via TV Tutti de uitzending gisterenavond van DWDD. Zie ik daar op het eind van de uitzending tot m’n stomme verbazing ERNST DANIEL SMID met een g e j a t idee mooie sier maken bij Matthijs van Nieuwkerk. Er stond ook al een artikjel in de Telegraaf over… Als bewijs van zijn verraad en jatwerk (want het idee was van mij en van Hugo van Neck) druk ik hierbij af de emailwisseling tussen mij en Hugo van Neck:
    ==
    Van:
    Aan: “Hugo van Neck”
    Onderwerp: Fw: Ernst Daniël Smid
    Datum: donderdag 31 maart 2011 11:04

    mijn onovertroffen archief… ik kan de klootzak zo opknopen door onderstaand bewijs te mailen aan de redactie van dwdd maar je kan het ook zelf doen want als ik het doe vloek ik de hele zooi aan gort..

    —– Original Message —–
    From: Hugo van Neck
    To: Jan Bouma
    Sent: Friday, January 28, 2011 7:05 PM
    Subject: Fw: Ernst Daniël Smid

    From: Hugo van Neck
    To: Hugo van Neck (van-neck.org)
    Sent: Friday, January 28, 2011 6:01 PM
    Subject: Ernst Daniël Smid

    Jan, kijk effe mee of dit zo goed is.

    Beste Ernst Daniël,
    Dat was een fijn gesprek met een prettig mens. Ik besloot je maar niet te overstelpen met “moet je mij és horen”zaken”, alhoewel ik er toch wel aan hecht dat je aantal dingen op youtube even zou willen beluisteren zoals b.v. http://www.youtube.com/watch?v=EFU00AIkDyo Loop eens door die filmpjes heen, (in de zoekbalk Hugo van Neck intoetsen) het zegt meer dan erover praten. Ook een aantal recensies die op mijn website staan http://www.hugovanneck.nl geven goed weer wat ik graag doe en goed kan.
    Als liefhebber van “merckwaerdighe saecken” kun je e.e.a. wel waarderen denk ik.

    Wat betreft de format voor een TV tegenhanger van zaken als “Idols” en aanverwante verschijnselen; ik denk dat : “De Beste …Van Nederland” een eindeloze reeks mogelijkheden biedt. Binnen het item “muziek” is de piano het meest voor de hand liggende instrument om mee te beginnen. Als vervolg op het item “muziek” kan een omroep zonder enige moeite “improvisator”veranderen in “redenaar” of bedenk het maar. Er zijn vele mogelijkheden. Jre kunt het zo gek niet bedenken.

    Zo’n serie kan zichzelf eindeloos vernieuwen zonder ooit te hoeven worden gestopt wegens uitputting.

    als de cirkel rond is kan alles weer opnieuw beginnen.

    De eerste waar ik -inhakend op de huidige trent- aan denk is dus “De Beste Improvisator Van Nederland”. Ik verwacht een grote hoeveelheid nooit eerder verwachtte en nog nooit vertoonde beelden als doorsnede van de samenleving. Mensen uit alle gelederen zullen zich aangesproken voelen zich hier voor op te geven. Ongetwijfeld zullen zich ook bijzondere talenten melden die nooit eerder de kans kregen (als amateur) zich binnen die discipline te profileren.

    Het zou voor een geïnteresseerde omroep een gouden greep kunnen zijn.

    Wel hoop ik bij voorbaat dat ik dit idee niet plotseling gerealiseerd zie en ik slechts de bron van het idee was.

    Dit overkwam mij begin 70er jaren.

    Als je het met iemand bespreekt zeg dan het ons idee is en er zodoende enige rechten aan verbinden, dan gaat men er wellicht niet mee aan de haal.

    Tot zover dit onderwerp.

    Goed dat er in Emmen een vleugel staat. Laat mij nog weten hoe laat ik er moet zijn.

    Lieve groet,

    Hugo
    ============================================================

    Kijk! Zeg ik dan. Ratten en verraders zijn er blijkbaar altijd en overal en zeker ook in dat “muzikale wereldje” waar alles van jatwerk aan elkaar hangt… Enfin. Dit moest ik even kwijt…
    (Ik ga me nu even bezinnen op de vraag of ik Matthijs van Nieuwkerk wel of niet ga inlichten. Eerder zagen we in zijn programma H.J.A. Hofland al… waar ik ook het nodige over opmerkte m.b.t. zijn hoofdredacteur Vandermeersch (NRC). Ben benieuwd of die Van Nieuwkerk wel of niet gevoelig is voor bovenstaand verslag. Ik liep eens ter plekke door z’n opnamestudio en komt er een onderknuppel mij vertellen dat de grote presentator dat toch niet zo wenste… Sterallures ja.
    Men amusere zich… :))

  92. jan bouma 31 maart 2011 om 10:36

    @Aad… je snapt dat je nu even een zgn. “scoop” scoort met bovenstaand bericht!

    onderkast:
    “alleen bij @Verbaast gebeurt en leest u het allemaal hoe het zit!” :))

  93. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 10:41

    @Jan: beg, steal and borrow.. aan de orde van de dag natuurlijk.
    Ik begrijp uit deze interssante e-mailwisseling dat Hugo deze mail slechts aan je voorstelde.
    Vraag natuurlijk: is die ook daadwerkelijk verstuurd?

    Hij zit aardig te improviseren rond dit idee van Hugo blijkbaar. Nou ja improviseren. Kopiëren. Hij maakt er een cover van. Het woord “cover” kwam gisteren (terecht) over tafel in die uitzonding.
    Deed me meteen denken aan mijn blog over Barend Schipper:
    http://aadverbaast.wordpress.com/2009/03/30/barend-schipper-een-verloren-kunstvorm-weer-tot-leven-gewekt-2/
    Precies de conclusie die ik daar trok..
    N.B. de muziek wereld zit vol met duivelskunstenaars ;-)

  94. jan bouma 31 maart 2011 om 11:07

    @Aad…10:41

    Natuurlijk is die email toen verzonden aan EDS. Kijk! Hugo van Neck en EDS hadden even een intensief contact. O.a. over dat optreden in Emmen waar in de mail sprake van is. Wat mij stoort is dat je zelfs je zogenaamde “vrienden” niet kunt vertrouwen maar dat die soms verraden waar je bij staat. Gelukkig zijn er dan de electronische archieven en Internet. Het succes van de WikiLeaks is erop gebaseerd. Nu is het verraad van Ernst Daniel Smid door mijn interventie wereldkundig gemaakt . Hij is een goedkope verrader van Hugo van Neck en plagiator.

    Inzake die verwijzing naar een kaart zonder een nieuwe uitmeting en rapport van het kadaster… Daar kan ik weinig mee. Thx anyway.

  95. jan bouma 31 maart 2011 om 12:12

    En nog meer bewijzen van een corrupte Staat en diens handlangers en vazallen bewijst het onderstaande verslag. Mijn advocaat mr. René van Stralen zond me zojuist de navolgende email waarop ik reageer.
    ==
    Van:
    Aan:
    Onderwerp: Fw: AANTEKENEN MET RETOURBEWIJS
    Datum: donderdag 31 maart 2011 13:01

    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: dhr. A.P. van Stralen
    Sent: Thursday, March 31, 2011 12:31 PM
    Subject: Re: AANTEKENEN MET RETOURBEWIJS

    Hoi René,

    Neem met stomme verbazing kennis van je onderstaand epistel en verslag. Ik kan je evenwel verzekeren dat ik NIMMER enige brief heb ontvangen van een “boze belastinginspecteur”.
    Dus kan ik je verder terzake niet informeren.
    Mijn verbazing is er niet minder om!
    Groet! JB

    —– Original Message —–
    From: dhr. A.P. van Stralen
    To: villamithras@planet.nl
    Sent: Thursday, March 31, 2011 11:34 AM
    Subject: RE: AANTEKENEN MET RETOURBEWIJS

    Hoi Jan,

    Ik kreeg net een boze belastinginspecteur aan de lijn, die vond dat ik onbehoorlijk heb gehandeld door hem een rekening te sturen. Ik zei dat hij zeker gek was geworden, enfin ik begin van je te leren.

    Hij vertelde dat hij jou een brief heeft gestuurd te gaan verrekenen. Dat kan volgens mij niet:

    artikel 24 invorderingswet luidt:

    1Met betrekking tot rijksbelastingen en andere belastingen en heffingen voor zover de invordering daarvan aan de ontvanger is opgedragen, is verrekening op de voet van afdeling 12 van Titel 1 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek niet mogelijk.

    2De ontvanger is ten aanzien van de belastingschuldige bevoegd:

    aaan de belastingschuldige uit te betalen en van de belastingschuldige te innen bedragen ter zake van de in het eerste lid bedoelde rijksbelastingen en andere belastingen en heffingen met elkaar te verrekenen;

    baan de belastingschuldige uit te betalen bedragen ter zake van met de in het eerste lid bedoelde rijksbelastingen en andere belastingen en heffingen verband houdende vorderingen op de Staat of de ontvanger te verrekenen met van de belastingschuldige te innen bedragen ter zake van de in het eerste lid bedoelde rijksbelastingen en andere belastingen en heffingen.

    Met betrekking tot door de ontvanger uit te betalen en te innen bedragen welker verschuldigdheid materieel is ontstaan over dan wel in een tijdvak waarin de belastingschuldige deel uitmaakt of uitmaakte van een fiscale eenheid als bedoeld in artikel 15, eerste lid, of artikel 15a, eerste lid, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, kunnen aan die belastingschuldige uit te betalen bedragen, behalve met van deze te innen bedragen, worden verrekend met te innen bedragen van een andere maatschappij die in dat tijdvak deel uitmaakt of uitmaakte van vorenbedoelde fiscale eenheid. De vorige volzin vindt toepassing, voor zoveel nodig in afwijking van hetgeen voortvloeit uit het eerste lid, ongeacht het in staat van surseance van betaling of van faillissement geraken van de in die volzin bedoelde belastingschuldige of andere maatschappij.

    Op verzoek van de belastingschuldige is de ontvanger verplicht te verrekenen. Als tijdstip van verrekening geldt de dagtekening van het aanslagbiljet waaruit van het uit te betalen bedrag blijkt. In afwijking van de vorige volzin geldt met betrekking tot een verrekening van een termijn van een voorlopige aanslag als bedoeld in artikel 9, zesde en zevende lid, als tijdstip van verrekening het tijdstip waarop de desbetreffende termijn vervalt.

    3De verrekening is ook mogelijk ingeval de termijn, bedoeld in artikel 9, nog niet is verstreken, met dien verstande dat indien het betreft belastingaanslagen als bedoeld in artikel 9, vijfde en zevende lid, verrekening alleen mogelijk is met belastingaanslagen die op dezelfde belasting en hetzelfde tijdvak betrekking hebben.

    4De ontvanger verrekent de in artikel 27a, eerste lid, bedoelde betalingskorting met het bedrag van de belastingaanslag ter zake waarvan de betalingskorting wordt verleend. Voorts verrekent de ontvanger de in artikel 27a, tweede lid, bedoelde betalingskorting met het uit te betalen bedrag van de vermindering van de belastingaanslag ter zake waarvan de betalingskorting is verleend. Op de in dit lid bedoelde verrekeningen zijn het tweede en derde lid niet van toepassing. Als tijdstip van verrekening geldt het tijdstip waarop de betalingskorting wordt verleend of de dagtekening van de kennisgeving waarmee de vermindering wordt bekendgemaakt.

    5Verrekening is niet mogelijk met betrekking tot een door de ontvanger uit te betalen bedrag indien deze vordering door de gerechtigde onder bijzondere titel is overgedragen, mits de ontvanger met de overdracht heeft ingestemd. Verrekening is voorts niet mogelijk met betrekking tot een door de ontvanger uit te betalen bedrag indien op deze vordering een pandrecht als bedoeld in artikel 239 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek is gevestigd, mits de ontvanger op het tijdstip waarop het pandrecht hem wordt medegedeeld met het pandrecht heeft ingestemd. De ontvanger is verplicht bij beschikking met de overdracht of het pandrecht in te stemmen indien op het tijdstip van de mededeling van de akte van overdracht of van het pandrecht ten name van de belastingschuldige geen voor verrekening vatbare schuld invorderbaar is. De ontvanger kan bij beschikking instemming met de overdracht of het pandrecht weigeren. De ontvanger maakt de beschikking bekend door middel van een gedagtekende kennisgeving waarin, bij weigering tot instemming met de overdracht of het pandrecht, de grond is vermeld waarop de weigering berust.

    6In afwijking in zoverre van het vijfde lid is ook na de instemming, bedoeld in dat lid, verrekening mogelijk van:

    ade in artikel 27a, eerste lid, bedoelde betalingskorting met het bedrag van de belastingaanslag ter zake waarvan de betalingskorting wordt verleend;

    bde in artikel 27a, tweede lid, bedoelde betalingskorting met het uit te betalen bedrag van de vermindering van de belastingaanslag ter zake waarvan de betalingskorting is verleend;

    cbelastingaanslagen die een uit te betalen bedrag behelzen met belastingaanslagen die op dezelfde belasting en hetzelfde tijdvak betrekking hebben.

    7 De belastingschuldige kan binnen een week na de dagtekening van de in het vijfde lid bedoelde kennisgeving waarmee de beschikking is bekendgemaakt beroep instellen bij de directeur. Het beroepschrift wordt ingediend bij de ontvanger tegen een door deze af te geven ontvangbewijs. De directeur neemt zo spoedig mogelijk een beslissing en maakt deze bekend aan de belastingschuldige door middel van een gedagtekende kennisgeving. Indien op het beroepschrift afwijzend wordt beslist, vindt verrekening niet eerder plaats dan nadat na de dagtekening van de kennisgeving waarmee de beslissing van de directeur is bekendgemaakt acht dagen zijn verstreken.

    8Met betrekking tot het bedrag waarvoor krachtens artikel 25, derde tot en met zesde, achtste, negende, elfde tot en met veertiende, zestiende tot en met negentiende lid, uitstel van betaling is verleend, is gedurende het uitstel verrekening niet mogelijk, tenzij de belastingschuldige dit verzoekt.

    9 De ontvanger maakt de verrekening onverwijld bekend.

    Ik wil bezwaar aantekenen tegen deze verrekening. Wil je mij een afschrift van de brief sturen?

    Met vriendelijke groet,

    René van Stralen

    Pieters Advocaten

    ‘Goylaan 13 A

    3525 AA Utrecht

    T: 030-2718855

    F: 030-2716672

  96. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 16:46

    @Jan: “alleen bij @Verbaast gebeurt en leest u het allemaal hoe het zit!”
    We schrijven geschiedenis natuurlijk. Hard nodig voor een betere toekomst!
    Ernst Daniel Smid mag aan de schandpaal genageld worden bij deze. Is reeds gebeurd. Weglopen met andermans ideeën is een doodzonde! Kunnen we niet een poliepje regelen op zijn stembanden?

    Belastign inspecteur: leuke andecdote trouwens om als advocaat een rekening te sturen naar de belastinginspecteur. Prima actie!
    Uiteraard mag je wettelijk gezien nooit als eenzijdig verrekenen. Het zou een zooitje worden in de wereld.
    Maar deze soep zal niet zo heet gedronken worden als opgediend. Hij mag wel altijd een voorstel doen natuurlijk om te verrekenen. Aan jou/julllie om het voorstel te accepteren danwel af te wijzen.

    Ik denk dat ik ook maar eens wat vaker een factuur ga sturen. Voor alle tijd die ergens in stop om misstanden te pareren.
    Enkele voorbeelden:
    a. etra wachttijd die ik in een wachtkamer moet doorbrengen bij de zorgverleners. Zij (niet ik) vinden het blijkbaar heel normaal je tijden te laten wachten ook nadat het uur van de “afspraak” al lang is overschreden.
    Zij halen wel inkomsten binnen in die wachttijd. Mij kost het alleen maar tijd (en dus geld).
    b. vandaag 4 mensen aan de lijn gehad bij de “helpdesk” van de KPN. Gisteren ook al. Nog niet opgelost. Ik mag er voor betalen. Kan ook voor mij ‘uurtje/factuurtje zijn”. Ik help ze immers omdat ik ze op fouten wijs die zijn gemaakt.
    c. Benodigde tijd voor het lezen van nutteloze mailings. Al is het maar alleen om te beoordelen of het een nutteloze mailing is, of mogelijkerwijs een nutttige.
    etc. etc. Mijn uurtarief (ik spiegel me even aan de advocatuur) is toch al gauw 150 euro/uur. Ze zullen er van lusten.

    Nog een anecdote. Vanmiddag was ik bij het gemeetehuis om mijn paspoort te verlengen. Net over drieën helaas. Want om drie uur gat het gemeenteloket dicht.
    Ik kon het niet nalaten tegen de receptioniste te zeggen: “ik heb daar begrip voor. Op tijd stoppen natuurlijk, anders hebben ze morgen niets meer te doen”.

    In wat voor wereld leven we eigenlijk?

  97. jan bouma 31 maart 2011 om 17:10

    @Aad…
    Geheel in lijn met je comment retourneerde ik aan de leugenachtige TELEGRAAF mijn comment als volgt op hun mededeling:
    ==
    Van:
    Aan: “Moderator”
    Onderwerp: Re: Uw reactie wordt niet geplaatst op telegraaf.nl
    Datum: donderdag 31 maart 2011 18:05

    er is ook nog internet en er zijn weblogs. o.a. die van @aadverbaast.wordpress.com waar uw bedrog al ontmaskerd is. dat de telegraaf aperte onjuistheden niet wenst te erkennen noch te corrigeren was mij al langer duidelijk.
    go fuck yourself…
    met geen hoogachting;

    jan bouma
    villa mithras
    —– Original Message —–
    From: Moderator
    To: villamithras@planet.nl
    Sent: Thursday, March 31, 2011 3:07 PM
    Subject: Uw reactie wordt niet geplaatst op telegraaf.nl

    Beste lezer,

    U heeft gereageerd op een artikel op telegraaf.nl. Ons moderatingteam heeft uw reactie beoordeeld en geoordeeld dat uw reactie niet voldoet aan onze huisregels. Uw reactie is niet vrijgegeven voor publicatie op telegraaf.nl. Klik hier om naar het artikel te gaan waarop u heeft gereageerd en probeer het eventueel nogmaals.

    Met vriendelijke groeten,

    Het moderatingteam van telegraaf.nl

    PS. Dit is een automatisch gegenereerd bericht.

  98. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 17:20

    @Jan: ik lig al weer in een deuk.
    Uiteraard wel benieuwd welke reactie je waar probeerde te plaatsen (we zijn immers bezig met geschiedschrijving hier). Kun je dat nog even melden om ook dit dossier rond te maken?
    De telegraaf valt natuurlijk alweer door de mand hiermee.
    Meest gelezen krant van Nederland. Nou ja, gelezen. Daar ben je natuurlijk in 5 minuten al mee klaar. Hun USP natuurlijk.
    Ik veeg er mijn achterwerk niet eens meer mee af. De enige krant die zulke slechte inkt gebruikt dat je er zwart van wordt. En daar ga ik niet voor.

  99. jan bouma 31 maart 2011 om 17:24

    Inzake je comment m.b.t. de mij en mr. René van Stralen rechtsgeldig toekomende vergoeding snap je het niet helemaal. Bij vonnis van 19 januari 2011 – waarbij we weer gewonnen hadden – werd aan ons een toewijzing van de kostenveroordeling en griffierecht toegekend. Van zeg: bijelkaar 800 a 900 euro.

    Nu heeft die heffingsambtenaar van Stichtse Vecht het onvoorstelbare lef gehad mij die rechtens toekomende vergoeding te ontzeggen door te beweren dat “er verrekening zou worden toegepast” met de nog openstaande belastingschuld… TERWIJL… ze godverdomme veroordeeld zijn!

    Inderdaad. Bij @Aadverbaast.wordpress.com leest men hoe het werkt en hoe het de criminelen vergaat..

    Tot morgen voor nog weer meer avonturen. Heb nog het e.e.a. te melden. Blijf standby.

    Amuseer je. Tot morgen

  100. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 17:30

    @Jan: dank. Nu is de relatie duidelijk. Blijft natuurlijk dat hij altijd een voorstel mag doen.
    Geen sprake van natuurlijk dat dat voorstel geaccepteerd zal worden. Onmiddellijk aanmanen. En na een week de deurwaarder er op af!! Beslag leggen op de tegoeden en/of goederen.
    Hoeveel vleugels hebben ze? ;-)

  101. Ron 31 maart 2011 om 21:00

    Ik probeer de tijd zoveel mogelijk te nemen zoals het komt. Heb dan ook nog nooit een horloge voor mezelf gekocht. Wel kado gekregen. Doe dan mijn best het regelmatig te dragen, maar dat hou ik nooit lang vol. Ook de wekker die op het ogenblik naast m’n bed staat kreeg ik kado toen ik me teveel begon te verslapen. Hij herhaalt elke acht minuten zijn alarm en dat is zo moeilijk af te zetten dat je op den duur echt wel wakker bent. Mijn redding. Ook die wekker corrigeert automatisch de tijd, en dat is heel handig. Desondanks ben ik elke keer als de tijd verzet wordt een week lang iets van slag. Waarschijnlijk is mijn bioritme erg gehecht aan regelmaat. ;-)
    Fraaie bijdrage, Aad. Weer heel wat van opgestoken.

  102. jan bouma 31 maart 2011 om 21:08

    @Aad
    Het geboefte is nog niet klaar met ons! Die heffingsambtenaar van de WOZ, en die alles wat maar denkbaar is aan elkaar gelogen heeft – zo verzon hij bijvoorbeel 3 pseudo-adressen waar ook “ernstige bodemverontreinigingen” zouden zijn terwijl die mensen van niks wisten – heet De Beer.
    Inmiddels noem ik hem “Jokkie-Jokkie de Beer”. :))
    En “Jokkie-Jokkie de Beer” staat a.s. 29 april weer voor de rechter… Maar voor die tijd zeggen ik en m’n advocaat..”Kenne we effe vange..!” Ik ken zo langzamerhand de mafia-praktijken; je wordt ook met hun jargon besmet vanwege het intensieve contact met de criminelen.
    Leuker kunnen we het niet voor hem maken. Tot morgen!

    Inzake die Telegraaf.

    Helaas heb ik geen kopie gemaakt. Maar de boodschap kwam erop neer dat ze aperte leugens verkondigden in dat artikel. En iedere lezer van je weblog kan dat hierboven zelf verifiëren.

    Tot morgen.

  103. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 23:51

    @Ron: me wakker laten wekkeren is ook niet mijn grootste hobby. Ik probeer dat dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Lukt me aardig ook nog. Geeft een groot gevoel van vrijheid.
    Nu inmiddels een beetje geacclimatiseerd? ;-)

  104. Aad Verbaast 31 maart 2011 om 23:55

    @Jan: de Beer is los!
    Jammer van die 29 april. Dan ben ik al (wrs) en route. Kan je niet even een briefje schrijven of die zitting (als die nog doorgaat) een weekje vervroegd kan worden om die reden? Ze zijn wel gewend aan drogredeneneringen daar, dus dit vinden ze misschien ook wel een sterk argument.
    Tot morgen! ;-)

  105. jan bouma 1 april 2011 om 09:33

    @Aad…23:55
    De Rechtbank Utrecht opereert tot op heden straight. Geen klachten. Tweemaal gelijk gekregen. Geen gekunsteld of gefabriceerd gelijk; nee, gewoon vanwege het feit dat die gemeente (de heffingsambtenaar) alles aan elkaar liegt. Bewijsbaar! Tsja… dan moet je dus wel gelijk krijgen.
    De gang naar Canossa zal de gemeente Stichtse Vecht (voorheen Maarssen) moeten maken en ondergaan. Het is een beetje zoals het gaat met Cruijff en zijn strijd tegen de Ajax-directie. Als zijn plan beter is, als redding voor de club, dan moet je verder niet zeuren en jeremiëren. Inderdaad: “slikken of stikken!” wordt het dan voor z’n tegenstanders. Opvallend is dan dat er meteen over “le ton de la musique” gaat om daarmee het plan af te schieten. Foute redenatie en argumentatie. “Strijd” zou er immers niet zijn als meteen het plan zou zijn geaccepteerd want alle ouwe andere plannen van de directie leiden al 10 jaar tot rampspoed. Enfin. Voor zover ik “de voetballerij” begrijp. Volgens Cruyff hebben ze ook “de ballen verstand van voetbal!” En dat vind ik nou weer een aardige woordspeling.
    Amuseer je en werk ze.

  106. Aad Verbaast 1 april 2011 om 14:52

    @Jan: da’s mooi dat je zo positief bent over de Rechtbank in Utrecht. Maar ja, ik zie dat als dat je twee keer de dans van de willekeur bent ontsprongen. Jij houdt het er op natuurlijk dat je een ijzersterke case had. Is ook zo. Maar je kent mijn opnie: dat is in nog geen garantie op succes in onze rechtsspraak. Ik ken ook ijzersterek cases die eerst verloren wonnen, respectievelijk volkomen onterecht gewonnen worden. Je kent die voorbeelden ook.
    De wereld zit overvol met mensen en organisaties die er de ballen verstand van hebben, net doen alsof en er nog veelal mee weg komen ook. Schandalig natuurlijk. Om het woord integriteit (het gebrek er aan) maar weer eens te laten vallen.

    Rond borreltijd maar weer eens een nieuw blog. Zwaar onderwerp deze keer: de doodstraf.
    Kunnen we dit issue ook maar eens tackelen.
    Titel: De doodstraf de nek omdraaien.
    Ik twijfel nog even of ik er een vraagteken achter zal plaatsen..

  107. King Billy 26 oktober 2013 om 17:57

    De laatstse uurtjes in de zomertijd, Niet bij te benen, hoe snel de tijd verdwijnt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 153 andere volgers

%d bloggers like this: