Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Plan de Campagne (+ update!)

Inmiddels (zie hierboven op de voorpagina) bericht ontvangen van de Persgroep. Aangezien daar geen reacties zijn toegestaan, is hier volop ruimte daarvoor. Goed of slecht nieuws? 

Hier eerst de blog die net werd geplaatst zonder de update vanuit de Persgroep. Ter info:

Zonder tegenbericht (van de VK) maken we als ‘intitiatiefgroep behoud VKblog’ de eindbalans op. Er is veel geroepen, bedacht en gebeurd, sinds de vermaledijde mail van Philippe Remarque. Heeft het tot de gewenste resultaten geleid? Hier een overzicht van de stand van zaken.  En nog een suggestie aan de VKbloggers. 

Doelstellingen
Ter herinnering de oorspronkelijke doelstellingen, breed gedragen door de VKbloggers:
 1. Het VKblog (en de community) in één of andere vorm te behouden
2. Het veiligstellen en bereikbaar houden van het VKblog archief

Activiteiten initiatief groep
1. Enquête georganiseerd onder VKbloggers. 250 deelnemers. De meting. Het uitgangspunt.
2.  Breed de markt afgegraasd naar mogelijk geïnteresseerde overname partijen. Niet gevonden.
3.  Een concreet eigen voorstel  neergelegd bij de Persgroep. Afgewezen door de Persgroep.
4.  Archieffunctie onderzocht (icm met Barbara). Geen partij gevonden die met de VK in overleg wilde. Nog even afgezien of de VK dat zou willen.
5. Oproep gedaan andere initiatieven/oproepen tot behoud te bundelen. Geen nieuwe groepen hebben zich gevormd. Bleef bij individuele suggesties en oproepen.

Teleurgesteld? Ja, natuurlijk. Als overleg met de VK niet mogelijk blijkt dan houdt het snel op om de doelstellingen volledig te bereiken. Frits campagne schreef ons nog een mail  waarin hij ons informeerde dat hij met “een solide partij” overname gesprekken voerde. Vorige week zou hij ons laten weten of dit tot succes geleid had. Nog niets van gehoord. We verwachten overigens wel snel bericht daarover. Deze blog zal dan daarmee aangevuld worden. 

Bij de pakken neerzitten, mocht per 1 maart het Vkblog echt ophouden te bestaan? Nee, er zijn inmiddels meerdere ‘oplossingen’ bedacht door Vkbloggers en niet-Vkbloggers.  En er kan nog ‘van alles’ gebeuren in de toekomst. 

Voorpagina’s
Essentieel om (doelstelling 1) een community te behouden. Er zijn er diverse gemaakt inmiddels. Hier een overzicht:
OBA: ruim 110 bloggers aangesloten inmiddels. Zelf een blogplek zoeken. Nieuwe blogs komen automatisch op deze overzichtelijke voorpagina. In samenwerking met Knutselsmurf werd een tool aangeboden om alle VKblogs inclusief reacties over te huizen naar je eigen blogplek.
BiB: andere aanpak: Multi-user WP omgeving. Daar bloggen, en je blog komt daar de voorpagina. Na vliegende start (90 aanmeldingen)  inmiddels zo goed als drooggevallen.
Facebook  : Ron Roelandt opende daar een groep: “VKbloggers, ook na 1 maart”. 50 deelnemers. Voorpagina/prikbord, niet allen voor blogs, maar ook voor berichten. Veel extra mogelijkheden!
eKudos : groep VK bloggers. 25 deelnemers. Inclusief aantal reacties.
WordPress: zet je een blog in WordPress in je  categorie VK-bloggers en dan komt deze automatisch op die voorpagina. Inclusief aantal reacties. 

Conclusie en advies:
Versplinterd beeld? Op het eerste gezicht wel. Maar valt wel mee.
Ons lijkt OBA het beste huidige alternatief om de VK community bij elkaar te houden (doelstelling 1 en deels 2). Onafhankelijk omdat je zelf je veilige blogplek kan kiezen. Maar wel een overzichtelijke goed functionerende ontmoetingsplek. Met nog ruimte voor verbeteringen overigens.
Voor degenen die nog ‘dolende’ zijn: kies wordpress, blogspot, of een eigen domein en sluit je dan aan bij OBA. De andere alternatieven: eventueel gebruiken als extra ‘uithangbord’. 

Toekomst
ot zover de actualiteit. De toekomst is onzeker. Er zijn diverse plannen geventileerd. Maar het moet allemaal nog maar blijken of daar iets van gerealiseerd gaat worden. En als dat al zo is, in welke vorm. Enkele plannen:
Sargasso: de ‘overstapservice’. Nooit meer iets van gehoord. Sloeg ook niet aan.
Drasties/Blogsems: vol plannen, kan nog wel even duren. Andere cultuur ook.
Coen Wesselman  (web-log.nl): ook plannen. Al lang niets meer van gehoord.
Developer: heeft recent een overname bod gedaan op het VKblog gedaan bij de Persgroep.Andere opzet: Multi-WP omgeving met voorpagina. En archieffunctie. Voor dat alles is wel de volledige medewerking van de VK nodig. Daar valt of staat het mee. Ook met wat er uiteindelijk gerealiseerd gaat worden.
En “de solide partij”, waar de Persgroep zegt mee in onderhandeling te zijn. Zie hierboven.

Onzekerheid troef dus. Nog een weekje te gaan. 

Kortom
De toekomst zal het leren. Vooralsnog is het enige ‘feit’ op dit moment dat op 1 maart het VKblog ophoudt te bestaan. Vele VKbloggers inmiddels redelijke alternatieven hebben gevonden. En er zijn mogelijkheden zijn om de community te behouden. Zij het in afgeslankte vorm.
Onze voorkeur is gegeven. 

De initiatief groep
We heffen onszelf bij deze maar op. Ons werk zit er op. Mochten er nog mails ontvangen worden vanuit de Persgroep, dan zullen we jullie daarover informeren. En bedanken bij deze iedereen voor het genoten vertrouwen en de samenwerking. 

En om positief te eindigen: na 1 maart kunnen we elkaar makkelijk blijven ontmoeten, en kijken daar ook naar uit! Tot blogs! Want daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.

 

Update: net het bericht ontvangen vanuit de Persgroep. Hoe snel kan de wereld veranderen!! In 10 minuten nog wel.
http://www.vkblog.nl/bericht/370031/De_Volkskrant_heeft_met_Sanoma_Digital_overeenstemming_bereikt

Aangezien daar geen reacties worden toegestaan, en hier wel, kijk ik uit naar de reacties van de VKbloggers op dit bericht vanuit de Persgroep. Goed of slecht nieuws?

De inhoud van de blog van Campagne:
===
Geachte VKbloggers,

De Volkskrant heeft met Sanoma Digital overeenstemming bereikt over voortzetting van de activiteiten van VKblog. Uiterlijk 1 juni zijn de technische voorzieningen hiervoor gereed. De Volkskrant zal VKblog tot die datum operationeel houden. 

Sanoma Digital zal u de mogelijkheid bieden te bloggen middels een nieuw platform binnen weblog.nl. Dit houdt in dat u een account kunt aanmaken en in de gelegenheid wordt gesteld uw berichten en overige productie te verplaatsen naar dit platform. U wordt tijdig geïnformeerd over de wijze waarop dit mogelijk is. 

Oprecht excuus voor het zo lang uitblijven van deze nadere berichtgeving, maar we hadden meer tijd nodig dan verwacht om deze oplossing te bereiken. 

Met vriendelijke groet, 

Frits Campagne,
directeur de Volkskrant

57 Reacties op “Plan de Campagne (+ update!)

  1. sprakeloosid 22 februari 2011 om 18:35

    Inhoud bericht is triest natuurlijk, de waardering is er niet minder om

  2. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 18:41

    @Sprakeloos. Als rasoptimist zie ik genoeg mogelijkheden. Meer dan genoeg wellicht.
    We hebben elkaar toch hier alweer gevonden? Eitje toch ;-)

  3. jan bouma 22 februari 2011 om 18:44

    @Aad.. en alle initiatiefnemers.
    Een “community” wordt gevormd door de deelnemers. En als het uithangbord van zo’n community geen, of onvoldoende, response ondervindt dan is er geen sprake van een community. Indien er echter al meer dan 110 voormalige VKbloggers onderdak wensen bij @OBA en worldpress.com heeft dat mijn zege. De uitbouw en vergroting van dat nieuwe blog zal zich nog moeten bewijzen. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.

  4. Barbara Jansma 22 februari 2011 om 19:00

    Dank jullie voor al het werk, en niets gaat verloren. Wat je zegt, het gaat om het bloggen, we kunnen mekaar anytime vinden, er zijn diverse manieren elkaar te volgen, en ideeën mogen de tijd hebben.
    En al blijft het zoals het nu is, met oba, facebook ekudos en bib als inhoudsopgave, we hebben een geweldig netwerk met genoeg manieren ervan te genieten. Dank je wel.

  5. jan bouma 22 februari 2011 om 19:31

    Mijn instemming werd niet mogelijk via het VKblog van @Aad verbaast. Daarom is het maar beter dat we vertrekken naar een beter oord. Wat dat ook is.

  6. Barbara Jansma 22 februari 2011 om 19:44

    Ik vind het een beschamende vertoning. Na al die tijd van moeite, paniek, rouw en plannen makerij, komen ze nu met een juni web-log misschien. Met de beste wensen. En heb je het inlogscherm gezien? Je kunt pas inloggen als je akkoord met dat bericht gaat!
    Ik heb er een blog aan gewijd, ik ben woest. Zijn ze nu helemaal een beetje hier…
    Ik wil graag, en ik wil zo verschrikkelijk niet mijn naam hier ooit nog aan verbinden…
    Web-log is trouwens een vreselijk benepen en provinciaals medium.

  7. jan bouma 22 februari 2011 om 19:48

    @Aad… opnieuw onder je aandacht.
    Ik kan NIET meer inloggen op VKblog. Ook niet t.a.v. mijn eigen VKblogs!
    Ik krijg te lezen de mededeling dat de VK met Sanoma Digital group overeenstemming heeft bereikt… en ze vragen daartoe mijn instemming. Wat is er aan de hand? Want ik lees inmiddels wel ca. 30 reacties op je VKblog.

  8. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 20:22

    @Jan:
    we zijn het weer eens. Mijn zegen heeft het ook.
    Vreemd dat je niet meer kan inloggen bij het VKblog. Eeen hick-up omdat daar de champagne aan het ontkurken is?

  9. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 20:25

    @Barbara: geen dank. Het lag ons allemaal na aan het hart. Net als jij. Je hebt ook veel goed werk verricht.
    Web-log: ik zie dat maar één of twee Vkbloggers daar naar toe zijn verhuist inmiddels.
    Geen geruststellende en vertrouwingswekkende gedachte.
    Ik ben benieuwd te lezen wat je er verder van vindt. Bloggers laten zich geen oor aannaaien ;-)

  10. ingridvandenbergh 22 februari 2011 om 20:59

    Het bericht van de VK-moderator is regelrechte terreur.
    Om een reactie achter te laten bij collegabloggers moet je inloggen (dus instemmen)
    Je kunt alleen inloggen als je instemt met het bericht
    Reageren op het bericht van de moderator is niet mogelijk.
    Dit is erger dan Moubarak en Khadaffi bij elkaar.
    Ik wil daarom mijn blog verwijderen maar daarvoor moet ik inloggen (= instemmen).
    Mij wordt hiermee de keuze ontnomen om wel of nite in te stemmen. Dit kan toch niet zomaar en moet verboden worden.

  11. ingridvandenbergh 22 februari 2011 om 21:23

    Ook ik ontdekte zo-even dat je, om bij VK in te loggen, moet instemmen met een bericht van de moderator over overname. Er wordt ons dus geen keuze gelaten.
    Ik sta met mijn kop tegen de muur omdat ik nu eigenijk niet meer wil inloggen. Maar om ergens te reageren moet ik inloggen. En om mijn blog straks te verwijderen moet ik inloggen (= dus instemmen met het bewuste bericht).

    Ik ga nu nog sneller verder met het archiveren van mijn archief en zodra dat klaar is MOET IK WEL INLOGGEN om de stekker er als de sodebliksem uit te trekken.

    Hoe is het mogelijk dat de reactie dit zomaar kan doen?
    Ik roep eenieder op om niet meer via VK-blog te publiceren maar via de uitwijkplekken te communiceren.

  12. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 22:11

    @Ingrid: de soep wordt niet zo heet gegeten als wordt opgediend.
    Het is een soort van leesbevestiging.
    Waarschijnlijk ook om te meten hoeveel bloggers nog actief zijn.. Kan ook anders maar toch.
    Je stemt niet in met een migratie naar woweb-log als ik het goed lees.
    Maar netjes is het allemaal niet. Eens.
    Ik ga me ook beraden wat ik nu ga doen.
    Op twee plekken bloggen begint me ook wat veel te worden.
    En op wordpress begin ik me al aardig thuis te voelen!
    Bij de VK steeds minder.

  13. ingridvandenbergh 22 februari 2011 om 22:15

    Wat mij het meeste stoort is dat ons geen keuze wordt gelaten. Het is inloggen (= instemmen) of stikken.
    Barbara geeft het goed weer, dat dit een liflafberichtje is nadat ze ons zolang hebben laten zwemmen.
    Ik ben er klaar mee, alle ongemakken van gebrekkige technische vaardigheden op wordpress ten spijt. Ben daar overigens al aardiger gevorderd dan aanvankelijk gedacht, door veel zelf uit te knobbelen en met af en toe een beetje help from my friends. Dus: steeds meer thuis op WordPress.
    Het gevoel dat er leven na VK is groeit met de seconde.

  14. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 23:01

    @Ingrid: kan helemaal met je meevoelen. Slechte communicatie weer. Maar ja, heben ze zich ooit echt weten te vrplaatsen in de schoenen van de blogers?

    WordPress: ook herkenbaar. Duurt weer even voordat je die ‘taal’ spreekt.
    Maar eenmaal daar door heen begin ik toch wel erg onder de indruk te raken van de gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheden. Ik ben ook geen IT en moet ook alles uitproberen en dat duurt even.
    Zoals je rechts kunt zien, ben ik al aardig aan het uitproberen en experimenteren.
    Zal nog wel even duren.

  15. ingridvandenbergh 22 februari 2011 om 23:05

    Ja, je behoort al tot de gevorderden, Aad; niet alleen in het klasjen.
    Binnenkort laat ik ook daar weer van me horen (uiteraard op WordPress) maar het gaat nu even niet allemaal tegelijk. Heb ook nog enkele andere schrijfklussen liggen. Wel leuk allemaal.

  16. Barbara Jansma 22 februari 2011 om 23:49

    Vanavond ga ik mijn account daar opheffen want inloggen zal ik niet meer doen.. Dus als je mijn blogs van vanavond nog wilt zien moet je opschieten. Een uurtje…

    @Ingrid, is dit niet iets voor een vakbond? Iets dat belangen behartigd? Ik ben lid van FNV-Kiem, de kunsthoek van de fnv, die kan ik wel bellen, maar die weten niet alles op dit virtuele gebied ben ik bang.
    Of we halen joep van het hek erbij. Beetje laat wel…

  17. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 23:51

    @Barbara: “al je blogs nog wilt zien”. Dat wordt snel lezen!
    Dan kijk ik voortaan liever op je wordpress blog. Daar komen ze ook allemaal te staan neem ik aan.
    Je staat uiteraard in mijn lijst.
    Ik ga toch stiekum even kijken bij je.. Al is het maar om je daar uit te zwaaien ;-)

  18. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 23:53

    @Ingrid: je hebt alle tijd om wordpress op je gemak in te richten.
    En je weet, internet is ook veel ‘lenen’ en afkijken.
    Altijd bereid natuurlijk om je te helpen. Ook al weet ik zelf ook nog lang niet alles..
    Ik leer elke dag!
    Schrijf ze!

  19. pacopaintersatire 23 februari 2011 om 10:17

    Op zich een prima idee. Alleen weet ik niet of ik nu WordPress weer op ga geven

  20. Aad Verbaast 23 februari 2011 om 11:01

    Wat is een prima idee?
    Wordpress opgeven? Zou ik zeker niet doen. Web-log is geen beter alternatief dan wat je nu hebt.
    En de VK gaat er sosieso uit.
    Blijf maar lekker zitten waar je zit ;-)

  21. Barbara Jansma 23 februari 2011 om 21:58

    Web-log is niks, een voorpagina kan er niet vanaf, de enige service is tot 1 juni in onzekerheid blijven meta-bloggen met wellicht een exporttool zoals knutsel al heeft gemaakt.
    Verstarde konijnen die op de snelweg in die koplampen kijken, daar moet ik aan denken.

  22. Aad Verbaast 23 februari 2011 om 22:48

    @Barbara: eens. Ik heb nog niemand kunnen vinden bij de VKbloggers die het gedane voorstel kunnen omarmen. Rammelt aan alle kanten. Dat ziet iedereen.
    Jij hebt je plan al getrokken. Ga ik ook snel doen. Wegwezen daar. Moet toch, dus dan ook maar snel.

  23. VSp 24 februari 2011 om 13:40

    Gezellig hier.

  24. Aad Verbaast 24 februari 2011 om 13:44

    @VSp: wordt steeds gezelliger.
    Nog even en het oude kroeggevoel komt weer helemaal terug ;-)

    P.S.: nog steeds geen wordpress accoutn geopend?
    Je vertelde eens dat 3 karakters niet kon.
    Waarom niet iets als: “vspe” ?
    ‘klinkt als’ immers.

  25. VSp 24 februari 2011 om 13:58

    Tja, nog een paar in petto. ‘Peeveevee’ en ‘BBC’ – Billy Boy City. Naast VSP uiteraard. Mailadressen bij de vleet. Maar nix overhaast, @verbaasd.

  26. Aad Verbaast 24 februari 2011 om 14:02

    @Vsp:
    Ik ben heel benieuwd waar je mee boven komt drijven. Opties genoeg inderdaad.
    Ga je wachten tot juni? Ik niet. 1 maart is iets waar ik naar toe heb gewerkt, en dat laat ik dan ook zo maar.
    VK (naast anderen) hoogstens als een uithangbord. Met dank aan de VK ;-)

  27. VSp 24 februari 2011 om 14:21

    Misschien zet ik Peeveevee op weblog.nl. Kan een leuk experiment worden.
    Overigens zie ik dat jij niet in de reaktieruimte *VSp zegt* hebt staan. Maakt, met het gekozen lettertype en grootte de zaak wat compacter.

  28. Aad Verbaast 24 februari 2011 om 18:54

    @VSP: nu beter? “weblog.nl”? Ga je daar naar toe. Kan nog wel een spannend avontuur worden. Ik heb trouwens 1 reden bedacht waarom het interessant zou kunnen worden om daar wel even naar toe te gaan. Een reden die niemand nog bedacht heeft trouwens. Wordt voor mij persoonlijk nog wel ingewikkeld. Precies rond die tijd (me+juni) ben ik weer afgesneden van alle internet. Dat wordt dus weer delegeren ;-)

  29. ingridvandenbergh 24 februari 2011 om 20:29

    Barbara Jansma 22 februari 2011 om 23:49
    Kost me teveel energie. Twee nieuwe blogplekken inrichten en de oude archiveren sloopt me zolangzamerhand. Mede door andere drukte, hoor;-))

  30. ingridvandenbergh 24 februari 2011 om 20:31

    Aad Verbaast 22 februari 2011 om 23:53
    Lief van je, Aad. Gisteren heb ik met hulp van enkele bloggers een linkenlijst gemaakt onder “Andere bloggers”. Weer een hobbel genomen.
    Goed he!

  31. Arda/Geroma 24 februari 2011 om 22:59

    Hey Aad – Op VK had ik volgens mij al een reactie gegeven op dit blog.
    Het gaat me er nu even om te melden dat ook op je nieuwe stek nog een poosje van je blogs kan blijven genieten!
    Groetjes van mij.

  32. Aad Verbaast 25 februari 2011 om 01:49

    @Ingrid: Goed gedaan. We leren weer elke dag!
    Is me ook nog net gelukt. Blijkt makkelijk te werken dan op het VK blog ook nog. Maar ja, kom er maar weer eens achter.
    Fietsen is ook eigenlijk razend ingewikkeld, tot je het kan ;-)

  33. Aad Verbaast 25 februari 2011 om 01:50

    @Geroma: heel van groeten vanuit dit huis! Je staat in mijn linkenlijstje. Natuurlijk!!!!

  34. VSp 25 februari 2011 om 22:00

    @Aad verbaast. Komt een ‘echt’ BP. Staat in de steigers. Komt terwille van de kommenekasie, als ‘t lukt, zondag a.s. op VKB. Ben wat aan ‘t fröbelen. Onder VSp (OBA) twee andere blogsites hangen, Billy Boy City (BBC) & PeVeVe, (waarvoor dank!) die ik elders ga plaatsen. En dan maar eens kijken wat er gebeurt. Of niet. Leeway tot 1 juni komt niet onwelgelegen.
    De VK is lief, zó lief….. Tegen die tijd ook duidelijkheid wat de sanitaire slagroomprovider er van brouwt.

    Prettige avond nog.

  35. Aad Verbaast 25 februari 2011 om 23:52

    @VSp: vol plannen lees ik al. Ik blijf benieuwd. Hou je het nog wel een beetje overzichtelijk.
    Er was al zoveel niet te volgen de laatste maand. Om gek van te worden..
    Zondag eerste ronde dus?

  36. VSp 26 februari 2011 om 12:33

    @Aad verbaast. Ach denk maar zo, op basis van ‘find needs and wants and fill them’. Als psychologen, sociologen, politicologen en andere wetenschappers tegen sociale phenomenen aankijken, waaronder internet, -een soort fictieve supermarkt- en om hun opvattingen, concepten en onderlinge relaties worden gevraagd is het aan de marketeers om de uiteenlopende antwoorden in een behapbare marktstrategie te vertalen. Leuk speeltje…

  37. Aad Verbaast 26 februari 2011 om 13:38

    @VSp: ik gooi er maar weer eens een stelling tegenaan: uiteindelijk doe je alles voor jezelf.
    Dat gezegdt hebbende, zijn er meer en meer mogeliijkheden om dat voor elkaar te krijgen.
    Tenminste iets te keizen ;-)

  38. jan bouma 26 februari 2011 om 21:49

    13:38 uur @Aad…. laatste levensteken? VKblog ook al niet…
    Enfin… We zien wel; of niet. Morgen een at random story…

  39. jan bouma 27 februari 2011 om 09:15

    Ook goedemorgen gelovigen! Ik zie nog steeds niet de gastheer van zijn kerk maar ik steek van wal met een ongelooflijk verhaal (waar gebeurd) dat zijn at random generator vanochtend koos uit het Boek der Boeken. Dat was pg. 92. Al lezende de tekst kom je steeds meer en meer tot de overtuiging dat de dobbelmachine over ongekende krachten beschikt. Want waar gaat die pagina over? In z’n algemeenheid over het houden van toespraken, de wel of niet authentieke, en de waarheden. Diie van Beatrix zou zijn gecensureerd. Denk ook aan die van Khadhaffi, die van Bush uit het verleden, kortom elke performance in de media wordt tegen het licht gehouden van de publieke belangrijke figuren. De observatie die in het Boek der Boeken beschreven wordt geschiedt vanuit een rond de wereld draaiende shuttle met aan boord 4 personen. 1) De oude Mithras, 2) de persmuskiet Humprhrey Bogart alias H.J.A. Hofland, 3) de boef en Pentagon-agent Jimmy Gagney en 4) de gezagvoerder (ik). De observaties worden gedaan via zgn. “doorkijkvensters” waardoor je a l l e s ziet; ook wat in het verborgene gebeurt. De shuttle hangt boven het Witte Huis en vanuit de shuttle wordt een krankzinnige toestand gesignaleerd die ik u hier op deze zondagfochtend niet ga vertellen want die is voorbehouden te worden onthuld aan de meerderjarigen onder u en ‘s werelds toestand ga ik niet nog meer verloederen dan dat hij al is en dus laat ik het hierbij….

    Slechts één citaat van de schijnheilige crimineel Gagney wil ik u niet onthouden. “It’s the President’s privilage if he wants to fuck Connie..”

    Allen een goeie zondag nu en tot volgende week voor weer een preek.

  40. Aad Verbaast 27 februari 2011 om 10:01

    @Jan: ik had even wat anders aan het hoofd gisteren. Nog steeds. Wee afscheid nemen van iets wat me heel dierbaar was. Ook de dood hoort bj het leven.

    Bijzondere preek weer. Daar nemen we vooralsnog geen afscheid van. Nog 359 weken te gaan. Minus al enkele bladzijden, en zelfs dat niet. Dus we kunnen nog lang vooruit bij leven en welzijn.

  41. VSp 27 februari 2011 om 15:15

    Ook hier, *Aad, sterkte gewenst!

    *Bouma. Je eerste hagepreek in andermans kerk op een andere plek. Alhoewel, kan er naast zitten. De voetsporen van de gelovigen vallen zo af en toe niet meer bij te benen.

    Op blz. 95 heet Cagney blijkbaar nog nieets geleerd, getuige de laatste alinea op blz. 95.

  42. Aad Verbaast 27 februari 2011 om 19:19

    @VSp: dankjewel. Komt goed.

  43. jan bouma 28 februari 2011 om 08:36

    @Aad…10:01
    Inderdaad! De Bijbel wordt als naslagwerk al 2000 jaar gehanteerd. Mag ik er vanuit gaan dat ik, die de Hoofdbel schreef, ook tot het Einde der Tijden daaruit mag en kan citeren en dus het podium verdien.

    @VSp… 15:15
    Er staan dacht ik al 2 afleveringen op het nieuwe wordpress.com blog van @Aad. Maar je weet, voordat een nieuwe plek wordt ontdekt, er soms wat tijd voor nodig is om ‘m te ontdekken.

    Wat die Cagney betreft. Hij is en blijkt het prototype van de hedendaagse domme en platte opportunist. Als exponent van ‘de Westerse mens’, en als exponent van ‘de Westerse journalist’.
    Door de omstandigheden gedwongen zal de opportunist de bakens verzetten maar dat gedrag verdient weinig bewondering en erkenning. De wereld en haar populatie hebben geen voordeel bij dit soort opportunistische (en weinig gebleken principiële) lafbekken.

  44. Aad Verbaast 28 februari 2011 om 10:47

    @Jan: je boek moet toch ook makkelijk 1000-en jaren meegaan. Let wel de bijbel (NT dan) werd ook pas honderden jaren na leven en welzijn van JC opgeschreven en samengesteld. Jij ligt dan relatief weer honderden jaren voor! Je leeft immers nog, en hebt het zelf opgeschreven!
    Je moet dingen optimistisch blijven bekijken natuurlijk ;-)

  45. VSp 28 februari 2011 om 16:21

    Wat dan ook geschreven is of wordt, de aanleiding daartoe geeft zelden reden tot juichen. Wellicht een simpele verklaring dat lezen zo immens populair is. “en ervaar hoe de psychologische en filosofische ‘oorlogsvoering’ als een thriller gevoerd is”, nietwaar, @Bouma?

  46. jan bouma 28 februari 2011 om 18:50

    @Aad…10:47
    ..meestal moet je dan wel eerst de navolgende toestand bereiken:
    1. De schrijver is dood en begraven (en dan geen gevaar meer).
    2. Je gelijk wordt opportunistisch gedeeld als het in het voordeel wordt geacht van diegene die je gelijk geeft. Dit lijkt een vanzelfsprekendheid. En dat is het ook. Je ziet overigens aan de revolutie in Noord-Afrika hoe zo’n “veenbrand” werkt. Zelfs in het relatief rijke Oman slaat de vlam in de pan. Alles hangt m.i. ook samen met Bertold Brechts quote: Zuerst kommt das Fressen und dann die Moral. De populatie neemt toe, de grondstoffen minder, overal kraakt het in dit tijdsgewricht en de ellende neemt alleen maar toe. In gelijke mate als de bevolkingstoename.

    @VSp… 16:21
    Blijkbaar leest niet iedereen graag… Je citeert de achterflaptekst van het Boek der Boeken. Er wordt gerefereerd aan een breed McKinsey-onderzoek uit 2003/2004 m.b.t. de vooruitzichten voor de toekomst. Leeftijdsgroep 25 – 40 jarigen; dus overwegend ouders met kinderen. Zij zagen die toekomst blijkens dat onderzoek (www.21minuten.nl) somber in. Alle reden dus zou je denken om het roer om te gooien. Een r e v o l u t i e is dan noodzakelijk. Een intellectuele revolutie welteverstaan; zonder bloedvergieten uiteraard.

    ps
    Iets anders. Het blijft tuig dat liegt en bedriegt. Wie? De ambtenaren van de WOZ van de Stichtse Vecht waarmee ik nu a.s. woensdag om 12:30 uur een afspraak heb. Unverfroren zonden ze me schriftelijke bevestiging “dat een bepaald stuk op 18 februari zou zijn doorgezonden aan m’n advocaat”. Niet dus! Tien dagen later… Niente, nada, bij Pieters advocaten (Mr. René van Stralen) is niets ontvangen… Dat zal een pittig gesprekje worden. A.s. woensdag.

    Tot morgen.

  47. Aad Verbaast 28 februari 2011 om 19:17

    @Jan: als al dat gedoe rond verhuizingen achter de rug is, dan zal ik me weer eens bezig houden met die meer wereldse problematiek. Hard tijd, en er is nog veel over te schrijven. Zelfs na jouw boek, waarvan je zelf zegt dat er alles al in beschreven is. ;-)
    Maar ja, zie het dan maar dat ik wel wil mee helpen om die veenbrand nog even een extra zetje te geven.
    Een stevig zetje, dat mensen eindelijk eens gaan inzien dat het met een veenbrand ook te heet onder de voeten is.
    Het zou zomaar een oud Fries spreekwoord kunnen zijn.
    BTW: zou Cathy hier al helemaal meelezen, en deze weer genoteerd hebben?
    Even voor het verzamelschrift:
    “Met een veenbrand is het heet onder de voeten”

    Kom er nog maar om. Om deze wijsheden.

  48. jan bouma 28 februari 2011 om 20:51

    CSP-bericht van http://www.gezen.nl (zonne-energie) met een aardige twitter ter overname en verbreiding voor eenieder:

    “Als de wereld naar de bliksem gaat, hopen we maar dat God een back-up heeft gemaakt.”

    Een Tweet van Jan Paul van Soest, duurzaamheidsadviseur en Dr. Evert du Marchie van Voorthuysen; dir. van http://www.gezen.nl – vandaag.

  49. betulanordica 1 maart 2011 om 23:57

    Beste Aat

    Voorlopig ga ik hier verder: http://canyouspotthedifferencedotcom.wordpress.com. Na bijna 5 jaar bloggen voel ik me niet langer welkom op het VK-blog. Met dank aan Remarque.
    Ik heb het gehad. Ik ben nog een 10 minuutjes in de lucht. En dan ben ik weg. Op mijn laatste blog kun je nog een glas drinken en een sigaar roken.

    Dank voor de fijne reacties en het samen bloggen. Het was mij een genoegen.

    Succes verder

    Hartelijke groet

    Eén vraag, ik ben overgestapt naar wordpress. Maar bij het aanmelden bleek dat ze geld vragen. Had ik geen zin in. Nu heb ik zo’n rare dotcom in m’n wordpressaccount. Is daar wat aan te doen?

    Betulanordica

  50. Aad Verbaast 2 maart 2011 om 00:32

    @Betulanordica: ik ben even benieuwd onder welke naam je op het VKblog blogde. Betulanordica is nieuw gekozen naam? Ik zie ook geen avatar, dus daar herken ik je ook niet van.

    == Eén vraag, ik ben overgestapt naar wordpress. Maar bij het aanmelden bleek dat ze geld vragen. Had ik geen zin in. Nu heb ik zo’n rare dotcom in m’n wordpressaccount. Is daar wat aan te doen? ==
    Dat begrijp ik niet. Wordpres vraagt helemaal geen gedl. Ik heb ook geen “dotcom” in mijn naam staan staan toch. En mij is nooit gevraagd om iets te betalen.

    De enige oplossing die ik kan bedenken: een nieuw account openen bij wordpress.
    Maar dan enkel met “Betulanordica”. Moet kunnen volgens mij.

    .

  51. betulanordica 2 maart 2011 om 22:52

    Goed, zal ik nog eens proberen. Ik had me aangemeld en kreeg tijdens dat proces de vraag voorgelegd of ik EUR 15 wilde betalen voor een domeinnaam. Ik heb toen alles willen wissen, maar toen had ik tot m’n verbazing een account. Zal wel iets fout gedaan hebben. Soms ben ik niet zo handig met computers en zo.

    Ja, ik blogde onder de naam betulanordica, kijk maar hier http://www.raker.nl/2005/12/dit-is-mystiek-geen-wetenschap/ één van mijn eerste blogs. Mijn weblo had officieel de naam Canyouspothedifference – hoe eigenwijs kun je als docent zijn. Als je googelt op betulanordica krijg je nog veel links naar mijn inmiddels opgeheven blog te zien.

    groet

    Ik woon trouwens net als jij in Drenthe

  52. Aad Verbaast 2 maart 2011 om 23:03

    @Betulanordica:
    Gewoon opnieuw een account openen lijkt me de aangewezen weg inderdaad.
    Een vraag over 15 dollar is mij nooit gesteld. Anderen ook niet, anders had ik het zeker gehoord van deze of gene. WordPress is echt gratis. En dotcommen e.d in de blognaam is ook echt niet nodig. Kijk naar de collegabloggers (hiernaast al een aardig overzicht daarvan).
    Misschien heb je wel een aanmelding geprobeerd te maken voor een geheel eigen domeinnaam. Zonder wordpress in de URL. Dan moet je betalen ja.

    https://nl.wordpress.com/signup/

    Dank voor de link. Er begint me iets te dagen.
    P.S. Laat je even weten, als het openen van een nieuw account wel gelukt is?

  53. betulanordica 2 maart 2011 om 23:59

    Hoi Aad, ik heb even geknutseld en de naam aamgepast en m’n ouwe header en avatar weer ingesteld. Nou moet het goed zijn. Anders ga ik morgen verder. Tnx for the support!

  54. Aad Verbaast 3 maart 2011 om 00:41

    @Betularnordica:
    Ik zie dat er een en ander veranderd is ja. Maar ook in deze URL staat ook “dotcom”.
    Merkwaardig.
    Nog merkwaardiger is dat ik zie dat de URL (die ik zou verwachten): betulanordica.wordpress.com wél gereserveerd is dus wel degelijk een keer aangemaakt (door jou wrs).

    Nog veel interessanter: canyouspotthedifference.wordpress.com bestaat nog niet!
    Waarom maak je die dan niet aan? Dan ben je van die “dotcom” af..
    Is dat een suggestie?
    Zie: http://en.wordpress.com/typo/?subdomain=canyouspotthedifference

  55. betulanordica 3 maart 2011 om 23:33

    @Aad
    Heeft even geduurd, wat ik gisteren knutselde werkt niet. Nu heb ik het voor elkaar. Bij mij gaqn dit soort dingen vaak mis. canyouspotthedifference is mijn “onderwijsblog”, maar daar komen ook zaken als ecologie en geschiedenis op. betulanordica wordt mijn fotoblog. Ik ga dat no oppimpen.

    Hoe word ik lid van OBA?

    Dank voor de tips, ik had idd wèl een account, maar daar kwam ik vanavond pas achter.

  56. betulanordica 3 maart 2011 om 23:49

    Nou, die avatar werkt nog niet echt, ik doe mijn best

  57. Aad Verbaast 3 maart 2011 om 23:50

    @Betulanordica:
    Goed werk dat het nu wel voor elkaar is! Ik zie dat je naam in de reactie nog wel gekoppeld is aan de naam met de “dotcom” erin. Als ik op je naam klik dan zie ik dat die inmiddels is opgeheven.
    http://betulanordica.wordpress.com/ werkt wel inmiddels: gefeliciteerd.
    == Hoe word ik lid van OBA? ==
    Naar deze site gaan: http://www.onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/
    (Bijna) rechtsboven zie je “registreren”staan. Aankilkken.
    Even invullen. En dan komt het allemaal goed.
    P.S. opletten dat je hetzelfde e-mail adres daar invult als je hebt gebruikt voor gravatar!

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 159 andere volgers

