Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Vkbloggers laten zich geen oor aannaaien

Ter voorbereiding van de beloofde blog (de eindbalans) vanuit de ‘initiatief groep voortzetting Vkblog’ is er een marktonderzoekje verricht welk blogplatform de voorkeur verdient van de VKbloggers. Met opmerkelijke resultaten. Vkbloggers weten uitstekend zelf hun weg te vinden. Hier hun keuzen in afwachting van wat komen gaat. 

Aanpak onderzoek(je).
Twee bronnen zijn onderzocht.
De eerste: OBA. Ruim 100 voornamelijk VKbloggers hebben zich daar aangemeld inmiddels.
Makkelijk te onderzoeken waar de bloggers hun stek hebben gevonden om te blijven bloggen.
De tweede: Martin Broek heeft ruim 90 nieuwe blogplekken van VKbloggers verzameld en in zijn widget geplaatst. 

Beiden geven een overeenkomstig beeld. 

De verdeling voor OBA (met tussen haakjes die van Martin) 

WordPress : 37% (37%)
Eigen domein : 27% (17%)
Blogspot : 22% (30%)
VKblog: 7% (0%)
Web-log : 4% (4%)
BiB: 2% (2%)
Facebook : 1% (0%)
Blogger.com: 0% (1%)
Sargasso: 0% (1%) 

Conclusies.
1. De gratis WordPress of Blogspot accounts hebben duidelijk de voorkeur gekregen van de VKbloggers. 

2. Een relatief groot percentage van de bloggers kiest voor een weblog op een eigen domein. In die groep maakt een meerderheid gebruik van de gratis verkrijgbare WordPress.org software. 

3. Web-log.nl scoort een opvallend laag percentage. Een saillant  detail aangezien er plannen bestonden, of misschien nog steeds bestaan, dat mediaconcern Sanoma, die eigenaar is van Web-log.nl, het VKblog zou overnemen in enigerlei vorm. Zie ook Coenblog van Coen Wesselman. 

4. BiB: vrijwel niemand gebruikt BiB om daar exclusief te gaan bloggen. Dit platform wordt hoofdzakelijk gebruikt als extra uithangbord. 

 Uiteraard niet een geheel representatieve vertegenwoordiging van de ‘actieve bloggers’, Maar wel een belangrijke signaalfunctie vanuit ‘de markt’: de contentleveranciers. Daar kunnen de diverse initiatiefnemers rekening mee houden. 

Noot: voor de Vkbloggers die nog een ‘stekje’ zoeken: ter informatie.

70 Reacties op “Vkbloggers laten zich geen oor aannaaien

  1. antoinetteduijsters 16 februari 2011 om 19:21

    Voel me al helemaal thuis op WordPress, net zo gemakkelijk als op het VKblog. Foto’s komen veel mooier tot hun recht.

  2. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 19:27

    Alles went. Duurt wel even merk ik.
    Ook voor- en nadelen. Waar ik maar moeilijk aan kan wennen is dat bij wordpress niet veel ‘opgeleukt’ kan worden in de widgets. Dan kan weer wel bij Blogspot. Maar daar is reageren een ‘enorme’ klus. Dat werkt gewoon niet fiijn. Ten nadele van de interactie met bloggers En dat vind ik nou juist zo’n leuk aspect van bloggen!
    Overal is wel wat ;-)

  3. Beukmans 16 februari 2011 om 19:38

    Dank voor dit wederom informatieve stukje!

  4. Pierra Veneta 16 februari 2011 om 19:41

    Heel duidelijk ! Het is opvallend hoeveel bloggers een eigen domein hebben. De WP software is dan wel gratis, maar een domein moet voor betaald worden. Als de Volkskrant dat eerder geweten had…

  5. blutch1 16 februari 2011 om 19:51

    Blogspot is me wat te ingewikkeld, wordpress gaat veel eenvoudiger. OBA is een aardige voorpagina, maar bij wordpress kun je je eigen voorpadina maken. Ik vind het ook interessant wat Engelsen of Fransen te melden hebben.
    BiB lijkt het meest op het VK-nlog, inclusief de ruzies.

  6. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 19:58

    @Beukmans. Tot 1 maart (zonder tegenbericht vanuit de VK) ontkom ik er niet aan wat stukjes over het VKblog te schrijven.
    Ik kijk uit naar de periode dat dat niet meer nodig is. ;-)

  7. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 20:02

    @Blutch1: Zelf heb ik gen ervaring wat allemaal nodig is om bij blogspot te bloggen. De link mer Googel weerhoudt me er van dat te proberen. Zie ik misschien verkeerd, maar toch.
    ==BiB == na voortvarende start al ter ziele gegaan. Kan de beheerder nog reanimeren?

  8. Pierra Veneta 16 februari 2011 om 20:13

    Aad, heb hierboven een reactie geplaatst met een ander account die je zou moeten modereren….sorry voor de verwarring.

  9. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 20:24

    Nu ben ik even overvraagd gezien de structuur van WordPress. Ik zie je reactie in mijn dashbooard maaar niet op het blog.
    Toch maar een reactie, ik ben benieuwd hoe die opduikt…
    == een domein moet voor betaald worden. ==
    Een paar tientjes per jaar. Met veel meer mogelijheden.
    Maar: je moet wel een halve/hele ICT-er zijn. En dat ben ik niet. Ik begin er niet meer aan. Er zijn grenzen.
    Dan maar leren leven met beperkingen ;-)

  10. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 20:27

    @Pierra: Ik zie die andere reactie ‘erboven’ wel in mijn dasboard.. Ook een reactie daarop geplaatst:
    ==
    Nu ben ik even overvraagd gezien de structuur van WordPress. Ik zie je reactie in mijn dashbooard maaar niet op het blog.
    Toch maar een reactie, ik ben benieuwd hoe die opduikt…
    == een domein moet voor betaald worden. ==
    Een paar tientjes per jaar. Met veel meer mogelijheden.
    Maar: je moet wel een halve/hele ICT-er zijn. En dat ben ik niet. Ik begin er niet meer aan. Er zijn grenzen.
    Dan maar leren leven met beperkingen ;-)
    ==

    Maar waarom ik die oorspronkelijke reactie van je hier niet zie, is me een volstrekt raadsel..

  11. Pierra Veneta 16 februari 2011 om 20:38

    Aad, ik gebruikte in die reactie een andere avatar (een mus), misschien zie je die over t’hoofd. Ik zie hem zelf wel nu.

    Ik vind het zelf ook prima zo met een gratis blog. Het is uiteindelijk een (serieuse) hobby. Nu met OBA erbij, wat wil je nog meer….

  12. francois15 16 februari 2011 om 20:40

    Heb blik weer ingewisseld voor WordPress. Er mankeert nog teveel aan blik

  13. Beukmans 16 februari 2011 om 20:45

    Ik heb er geen moeite mee hoor aad, sorry als ik zo overkom was niet de bedoeling.

  14. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 20:46

    @Pierra: maar toch geheimzinnig waar die andere reactie van je dan gebleven is..
    OBA en eigen blogstek lijkt een goede keuze te zijn. Zonder tegenbericht althans.

  15. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 20:48

    @Francois: ik zag dat je daar je uiterste best hebt gedaan er wat van te maken.
    Vergeefs lijkt het. Maar zeker de moeite waard.
    De marktwerking werkt uiteindelijk.
    Geen reden om niet ‘de barricaden’ op te gaan trouwens ;-)

  16. pacopaintersatire 17 februari 2011 om 09:48

    Ik houd het bij WordPress. Kwestie van keuzes maken

  17. martin 17 februari 2011 om 10:32

    Ook voor WordPress moet je eerst registreren voordat je met avatar kan reageren. Ik snap niet wat het probleem met blogspot is. Ik heb het niet. De omgeving vind ik wel veel mooier. WordPress is favorieter bij maatschappijkritische organisaties heb ik gemerkt. Waarschijnlijk vanwege dezelfde ideeën als waarom Windows niet gewaardeerd wordt. Google (eigenaar van blospot) wordt een reus met veel macht. Overigens als je een WordPress accountr hebt dan kan je pagina zo mooi maken als je wilt.

  18. klaasamulder 17 februari 2011 om 12:51

    Ik probeer mij aan te melden. Pfffffff……………..

  19. Aad Verbaast 17 februari 2011 om 13:32

    @Paco: elk nadeel heeft zijn voordeel ;-)

    @Martin: klopt. Registreren bij Gravatar nog wel (als je je avatar erop wilt hebben). Ook een extra slag inderdaad.
    Blogspot: ziet er ook prima uit. Een reactie achterlaten vind ik nogal een gedoe. Maar zal ook wel wennen. Ik zal wel iets verkeerds doen. Weet echter nog niet wat..
    == mooi maken == zoals je rechts kan zien, ben ik hard aan het ‘knutselen’ ;-)

    @Klaasamulder:
    == Ik probeer mij aan te melden. Pfffffff…………….. ==
    Het is je gelukt. Bij wordpress zit een filter die er voor zorgt dat de eerste keer dat iemand een reactie achterlaat op een wordpress blog, deze eerste even moet goedgekeurd worden. Om spam en zo te voorkomen. Heeft ook weer voor- en nadelen.
    Maar nu zou het gemakkelijk moeten gaan.

  20. de stripman 18 februari 2011 om 10:56

    Om een youtube-filmpje te plaatsen heb je ook al een google-account nodig tegenwoordig. Google is een groot concern dat wekt misschien wantrouwen. Maar aan de andere kant zal het dan ook niet gauw opgeheven worden, dat wekt weer vertrouwen…;o)

    Het is wel handig dat je met 1 keer inloggen toegang hebt tot je blog, je foto-webalbums en youtube… !

  21. de stripman 18 februari 2011 om 11:00

    @aad en @martin – Als mensen bang zijn zich over te leveren aan een groot concern: Je hoeft ze niet alles te vertellen ! Als je gegevens in moet vullen, bij aanmelding, hoeven dat niet de juiste gegevens te zijn. Ik heb een hele rits account ondertussen, maar er is er niet 1 waar ik mijn werkelijke geboortedatum op heb staan. Om maar wat te noemen…;o)

  22. Aad Verbaast 18 februari 2011 om 11:05

    @Stripman: wat ik niet snap is dat ook met een google account (inclusief die fraaie punaise, speciaal voor blogspot geopend) nog steeds geen reactie geplaatst wordt met avatar.
    Ze mogen dan wel machtig zijn, maar prachtig is het niet ;-)

  23. Aad Verbaast 18 februari 2011 om 11:13

    @Stripman: toch nog even tergukomend op die reagercomplexiteit bij blogspot:
    Bij wordpress kan je allerlei instellingen aan- en uitvinken hoe er gereageerd kan worden. Filters, geneste reacties (net uitgezet want ik zag dat je gereageerd had, maar kon het even niet vinden, nu komen ze allemaal netjes onder elkaar), wie kan er allemaal reageren etc.. etc.
    Is bij blogspot ook zoiets niet allemaal in te stellen?
    Lagere ‘instapmogelijkheid’ of zoiets?
    (Vanmorgen weer zitten etteren bij je voordat ik die reactie er op kreeg…)

  24. de stripman 18 februari 2011 om 11:59

    @aad – Ik zie dat er iets veranderd is…;o)

    Je kunt wel het e.e.a. instellen, ja. Ik heb bijvoorbeeld het spamwoord al weggehaald. Speciaal voor jou ! Scheelt toch weer een aantal handelingen…;o)
    Ik heb anoniem reageren mogelijk gemaakt. Ook een drempel minder. Maar ik zal nog eens kijken of het nog eenvoudiger kan…;o)

  25. Aad Verbaast 18 februari 2011 om 12:17

    @Stripman: dankjewel. De kunst van het leven is om het simpel te maken. Micro en macro.
    Iets laagdrempelig heeft ook wel wat. Weet je ook alles van ;-)
    Ik ga het snel weer bij je proberen, nadat je verder geknutseld hebt. Reageren blijf ik sowieso doen hoor.
    P.S. nu moet ik nog de truc vinden om bij de blogspotters mijn avatar er op te krijgen.. Wie helpt?

  26. Beukmans 18 februari 2011 om 21:31

    Beste Aad hij is klaar en staat er op, mijn stukje voor jou.
    Beste kun je eerst bij Benona (Vosje) kiijken, tenminste als je het wil.

    Fijn weekend!

  27. Aad Verbaast 19 februari 2011 om 11:55

    @Beukmans: dankje.. ik bloos.. en ben er stil van..

  28. Beukmans 19 februari 2011 om 12:11

    @Aad
    Nergens voor nodig, het is mijn manier om uit te drukken hoe iemand aan mij, door zijn persoonlijkheid en karakter laat zien, hoe waardevol hij/zij imo voor onze maatschappij is.
    Mensen aaien elkaar gewoon te weinig, stompen en slaan is meer iets van deze tijd lijkt het :(
    Door aaien en waarderen groeit de mensheid, door stompen en slaan gaat zij haar ondergang tegemoet.

    Fijne dag en maak als je de tijd hebt even een lekkere wandeling, snuif de voorjaars lucht op en je kunt er weer even tegenaan ;)

  29. Beukmans 19 februari 2011 om 21:30

    Oeps, kreeg een mail maar zie de inhoud niet?

  30. Aad Verbaast 19 februari 2011 om 23:41

    @Beukmans: ik was even een testje aan het doen.
    Of ik reacties van het Vkblog in wordpress kan plakken, en hoe die er dan uitzien.
    Kan wel plakken, maar ziet er niet uit.. Dus maar weer verwijderd..

    12:11
    Elke dag complimentendag! Zou de wereld er anders uit zien ;-)

  31. Beukmans 19 februari 2011 om 23:50

    Daar gaan we voor Aad, al is het maar met een klein groepje ;)

  32. jan bouma 20 februari 2011 om 08:59

    Het zondagochtendintermezzo. Een traditie inmiddels. Een willekeurige pagina, gekozen door @Aad verbaasts at random generator, uit het Boek der Boeken leidt me tot het navolgende commentaar. Voorop dient gesteld te worden dat er niet gesjoemeld mag worden (alhoewel niemand mij kan controleren omtrent de keuze van de dobbelmachine en de pagina). Ik kan dit propleem van verificatie natuurlijk oplossen door aan een buitenstaander te vragen voor mij “te dobbelen”. Enfin iets om over na te denken. Hoe verhoog ik de kwaliteit van de contrôle? Dit zouden meer mensen en organisaties zich eens moeten afvragen…
    Maar goed. Genoeg gedelibireerd nu. Welke pagina koos de dobbelmachine? Pagina 335. (uit: 1 – 359). Waar gaat die over? Het is een absurdistisch verslag van een electrotechnische stoethaspel (ik) die een kortsluiting “oplost”. Hij doet daar verslag van op de wijze zoals Kees van Kooten soms zijn technische werkzaamheden beschreef. Ik besluit met de slotregels van die pagina. Wat is de link naar de actualiteit van dit blog en het VKblog en dus de missive van de at random generator? Ik denk het geklooi aan de oplossing van de nieuwe blog-sites. Pg. 335:
    ==
    Hoe nu verder…
    De eenvoudigste oplossing zou natuurlijk zijn de koperen afscherming met de kortsluiting veroorzakende koperen pijp in zijn geheel weg te halen. Men ziet evenwel dan een lelijke plek aan het plafond; een andere oplossing is om ter plekke van de onbeschermde, niet geïsoleerde kabelgedeelten daarop trachten aan te brengen nieuwe isolatie. Ik ga nu deze bloedstollende (want: stroom! Nietwaar?!) klus verder klaren door die isolatie ergens op te zoeken en aan te brengen waarna – na enige eenvoudige montagewerkzaamheden – zo mogelijk dit vandaag toch afgerond zou moeten worden. Daarna lijkt een weekje vakantie me wel gerechtvaardigd! Met groet: uw technisch genie!
    ==
    @Allen een prettige zondag en tot volgende week.

  33. Aad Verbaast 20 februari 2011 om 10:34

    @Jan:
    Ook een goedemorgen gewenst, middag en alle dagen er na trouwens ook. We kunnen wel wat beste wensen gebruiken natuurlijk.
    Zeer toepasselijk fragment weer. Zouden er nog twijfelaars zijn over de ongekende krachten van de @randomgenerator dan moeten die nu toch wel echt overstag gaan.
    Als het leven aan een zijden draad hangt is het een goede zaak om even de “eenvoudigste oplossing” te duiden!
    Anders heb je geen leven meer.
    Amuseer je, het wordt een interessante week. Volgende week de laaste preek in deze kerk(er), die door persgoden wordt omgebouwd als een sterfhuis?
    Zo ja, dan is al een nieuw gebedshuis opgetuigd om de beminde gelovigen (die nu nog aan het strijden zijn) te kunnen ontvangen. Hier dus! Ik ben niet voor één gat gevangen. ;-)

  34. sLIMME JUF & BRILMANSJE 20 februari 2011 om 11:40

    Halli hallo, vriendjen Aadjen, Brilmansje hier. Kom even spieken hoe het er bij jou uitziet. Brilmansje ziet “hiernaast” dat Aadjen al ver is gekomen. Alles wat hij en de bloggertjens moeten weten staat erbij in mooie lijstjens. Chapeautjens, Aadjen.

  35. sLIMME JUF & BRILMANSJE 20 februari 2011 om 11:45

    Aadjen, heeft WordPress ook een voorpagina waar sLIMME JUF nieuwe blogs gemakkelijk kan vinden?

  36. Aad Verbaast 20 februari 2011 om 11:55

    @sLimme juf: er is al aardig geknutseld hier inderdaad. Komt helemaal goed. Ik voel me al aardig thuis hier ;-)
    == Aadjen, heeft WordPress ook een voorpagina waar sLIMME JUF nieuwe blogs gemakkelijk kan vinden? ==
    Advies:
    1. snel aanmelden bij OBA. (en ook bij Gravatar.com, wil je je avatar daar en elders ook laten zien). Al je nieuwe blogs komen daar dan automatisch op die voorpagina te staan. (En op twitter zelfs..)
    2. ook bij OBA het exportfile aanvragen. Daarmee kan je al je oude blogs op de VK importeren in je wordpress blog(s). In jouw geval dus twee keer aanvragen. Let op: vandaag is de laatste dag dat je dat nog kan aanvragen!

    Kom je er niet uit, laat maar weten..

  37. sLIMME JUF & BRILMANSJE 20 februari 2011 om 12:22

    Ga eens kijken of het met die aanmeldingen lukt, Aadjen. Dankjewel nu al voor je hulp.
    Mijn blogs hoeven niet te verhuizen, ik denk op wordpress gewoon opnieuw te beginnen en denk nog na over welke topics ik het ga hebben. Mijn oude blogs zijn allemaal al gelezen maar voor mezelf heb ik ze opgeslagen in Word. Wie weet put ik er nog eens uit, al dan niet in bewerkte vorm.

  38. Aad Verbaast 20 februari 2011 om 12:29

    @sLIMME JUF et.al.
    Geen dank. Ik zie je graag op die voorpagina komen. Voor mij ook makkelijk ;-)
    Op de voorpagina van OBA staat rechtsboven een link: “registreren”.
    Nog even een tip: bij Gravatar.com (ook aanmelden daar) wel hetzelfde e-mail adres gebruiken als bij OBA.. Anders komt de avatar niet goed door..

  39. jan bouma 20 februari 2011 om 19:42

    Thx voor je comment. Ik hoop wel dat we in de toekomst vooruit kunnen met die randomgenerator van je. Volgens mij hebben we een gouden “format” te pakken. Nog een vraag. Het is voor mij nog (af)wennen zo dadelijk van het VKblog na 1 maart (of misschien ook niet) maar als ik hier bij je inlog moet ik iedere keer naam, emailadres en website invullen… In het kader van de vereenvoudiging: herkent deze machine niet meteen en automatisch dat ik het ben? Enfin… Als de vraag te moeilijk is; la-ma-zitten hoor..

  40. Aad Verbaast 20 februari 2011 om 20:04

    @Jan: haast een deus ex machina ;-)
    == In het kader van de vereenvoudiging: herkent deze machine niet meteen en automatisch dat ik het ben? ==
    Goude tip voor je (en wen er maar vast aan): ‘s morgens als je je PC aanzet ook even op je Villamithrasblog inloggen. Dan gaat de rest vanzelf, ook hier reageren dus.
    Makkelijker nog dan de VK. Want eenmaal ingelogd bij wordpress, blijf je de hele dag ingelogd.
    Voordeel dus!

  41. jan bouma 21 februari 2011 om 06:59

    @Aad…thanks voor het advies. Sterker nog: ik plaatste vanochtend op mijn wordpress.com blog de laatste update van het juridische VKblog terwille van een soepele overgang als (vermoedelijk) de laatste week van het VKblog nu ingaat… Ik begrijp dat er dan daarnaast via @OBA ook nog weer wat wordt gelinkt maar ik kom er wel achter t.z.t. hoe en of wat.

  42. Aad Verbaast 21 februari 2011 om 09:51

    @Jan: geen dank. Verstandig.
    OBA heeft een export file gemaakt op een bepaalde datum. Ik weet natuurlijk niet precies welke datum.
    Dat betekent wel dat alle reacties (na die datum) niet worden geïmporteerd.
    Dat betekent weer dat als je je dossier compleet wilt overhuizen, dat dan de reacties na het maken van de exportfile alsnog door jezelf zullen moeten worden overgehuist (knippen en plakken).
    Verhuizen is een grote ingewikkelde logistieke klus ;-)

  43. Aad Verbaast 21 februari 2011 om 10:24

    @Allen:
    Hier wel een on-topic artikel over of en hoe er met online communities geld gemaakt kan worden.
    Ter overweging voor o.a. de VK en eventuele overnemers.

    http://www.ojr.org/ojr/people/robert/201102/1944/

    En GJ Bogaerts schreef naar aanleiding van dit artikel ook net een blog:

    http://www.raker.nl/2011/02/geld-verdienen-met-online-content/

    “Geld verdienen met online content”

  44. assyke 22 februari 2011 om 14:06

    ja ja…
    nog even en we zijn geschiedenis

  45. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 14:08

    @Assyke: valt wel mee denk ik.
    We mogen als bloggers elkaar dan wel ontmoet hebben via de VK, maar om elkaar te blijven ontmoeten hebben we de VK niet echt nodig. Dat blijkt toch maar weer.
    Je staat hiernaast rechts in een lange lijst van bloggers die ik zeker ga blijven volgen!

  46. jan bouma 22 februari 2011 om 14:49

    @Aad…re: 14:08
    Ben het met je eens dat “een community”, zoals die bestaat op het VKblog, zich niet 1,2,3 zal vormen in een nieuwe setting. Nochtans onderschrijf ik je comment naar @Assyke dat wat niet is toch zal zijn. Een nieuwe bloggersfamilie die elkaar wenst te verstaan. Dat is namelijk sowieso altijd de voorwaarde waaronder mensen met elkaar wel of niet kunnen communiceren.

  47. Aad Verbaast 22 februari 2011 om 17:24

    @Jan Bouma: gaat helemaal goed komen is mijn voorgevoel.
    Eris al een situatie ontstaan dat men op meerdere paarden kan gaan wedden.
    Kom er nog maar eens om tegenwoordig ;-)

  48. ingridvandenbergh 22 februari 2011 om 21:25

    Ook ik ontdekte zo-even dat je, om bij VK in te loggen, moet instemmen met een bericht van de moderator over overname. Er wordt ons dus geen keuze gelaten.
    Ik sta met mijn kop tegen de muur omdat ik nu eigenijk niet meer wil inloggen. Maar om ergens te reageren moet ik inloggen. En om mijn blog straks te verwijderen moet ik inloggen (= dus instemmen met het bewuste bericht).

    Ik ga nu nog sneller verder met het archiveren van mijn archief en zodra dat klaar is MOET IK WEL INLOGGEN om de stekker er als de sodebliksem uit te trekken.

    Hoe is het mogelijk dat de reactie dit zomaar kan doen?
    Ik roep eenieder op om niet meer via VK-blog te publiceren maar via de uitwijkplekken te communiceren.

  49. Pingback:Vkbloggers laten zich geen oor aannaaien « Aad Verbaast

  50. klaasamulder 27 februari 2011 om 12:49

    Je nieuwe blog ziet er mooi en strak uit! Zijn al je foto’s van je VKBlog ook goed overgekomen?

    groet,

    VKBlog delfzijl e.e. / May I show you

  51. Aad Verbaast 27 februari 2011 om 13:05

    @Klaas Mulder:
    Dank. Ik ben zelf (inmiddels) ook wel tevreden. Ga vanaf nu hier mijn hoofdblog maken.
    Meeste werk is natuurlijk door de tool van knutselsmurf (en Ina) gedaan. Hulde!
    Er zitten wel een paar bugs in. Dus er moet nog wel wat bijgeschaafd worden.
    1. bij de eerste alinea tekst vallen nog wel eens hoofdletters weg.
    2. foto’s vallen ook soms weg. Opzoeken (ze staan wel in de mediabibliotheek) en er weer in plakken.
    3. Ik had om onverklaarbare wijze een aantal blogs dubbel er in staan omdat sommige maanden spontaan ook geplaatst werden in een ander jaar dan de VKblogs. Die moeten er dan weer uitgekieperd worden dus.

    Verder: alle blogs worden in 1 categorie geplaatst. Kan ook niet anders, dus die moeten ook aangepast worden.
    Kortom: wel zaak om alle blogs even na te lopen en te editen. Maar gaat wel snel. 2-5 minuten per blogje?

    Inmiddels gebeurd, ik ben heel tevreden, met name omdat nu alle VK reacties er ook bijstaan. Daar ging het me met name om. Inmiddels een heel dossier!

  52. jan bouma 27 februari 2011 om 14:00

    @Aad
    Misschien nog een (domme) opmerking van een leek. Bij de VKblogs kon ik soms terwille van de terecht aangevallen personen of instanties mijn snoeiharde posting weghalen als… “ze beterschap beloofden”. Je weet dat via Internet er vrijwel niets verdwijnt. Alles blijkt “gelinkt” one way or the other. Ik heb het nog niet uitgetest maar bestaat er ook een mogelijkheid om bepaalde postings weg te halen op wordpress.com?

  53. Aad Verbaast 27 februari 2011 om 14:16

    @Jan: uiteraard een domme vraag ;-)
    Op je eigen blog kan je blogs natuurlijk deleten, net als individuele reacties. Blokkeren kan ook zelfs. Kortom ‘alles’ kan. Meer dan bij het VKblog. Veel meer.
    Het enige wat niet kan is je hele blog uit de lucht halen. Merkwaardig maar waar. Wel kan je natuurlijk al je content er uit verwijderen. Ik neem niet aan dat je dat wilt ;-)

  54. jan bouma 27 februari 2011 om 14:45

    @Aad.. Heb zojuist nog eens gekeken op m’n blog bij Worldpress.com of onderaan elke posting de optie stond (zoals bij de VKblogs) :
    1. verwijder deze reactie
    2. geef een ban
    Dat is niet het geval. Dus ik herhaal mijn vraag: “hoe kan men bepaalde postings verwijderen als daar aanleiding toe is?”
    Uiteraard zal ik nimmer het hele verhaal/blog willen deleten. Het gaat mij om bepaalde postings.

    Ik wil er ook nog wel in de loop van de tijd op studeren, maar als dit een op te lossen manco is dan is dat bij dezes gemeld. Tot later.. Ik ga vanaf nu even wat anders doen.

  55. Aad Verbaast 27 februari 2011 om 19:31

    @Jan: overal is het net weer even anders. OOk bij wordpress dus.
    Weer even door de leercurve en ja kan er ook mee lezen en schrijven.
    Hier kan zelfs veel meer dan bij de VK..
    Proecedure voor reacties verwijderen etc:
    1. dasboard openen.
    2. in linkercolom zie je ergens in het midden: “reacties”: dus: aanklikken.
    3 daar zie je alle reacties onder elkaar. Laatste bovenaan. En onder de reacties (muis even bewegen) zie je allerlei dingen die je daar mee kan doen..
    4. zoals als “spam” betittelen.. in de prullebal gooien etc.. bewerken etc..

    Verder: elke eerste keer dat iemand reageert op je blog, krijg je een mail of je die wel wilt accepteren of niet.
    Ook al een barriere.
    Verder: er zit zelfs een goed werkend spam filter op. Mensen die dumps willen loslaten in je reactieruimte worden geweerd.. Komen in de spambox terecht.. etc etc..

    Duidelijk?

  56. jan bouma 27 februari 2011 om 19:54

    Ja dank je wel, Aad

    “..Dashboard…, dashboard….?” Zeg je? In een auto zit een dashboard…; maar geef het tijd… binnen een maand of wat heb zal ik “het dashboard’ wel ergens gevonden hebben…:))
    Ondertussen heeft het geen zin om op zoek te gaan naar “reacties” want die zitten, als ik je goed begrepen heb, weer in “het dasdhboard” verborgen achter slot en grendel zogezegd..; en dan zou ik ook nog wat moeten doen met “een muis”… (Wist Wim Kok ook niets vanaf). En daarna zou ik op zoek moeten gaan naar een “prullenbak”…; zit die ook verborgen in het dashboard?

    Maar geef het tijd; over een maandje of zo zal ik de fijne kneepjes wel onder de knie hebben; vooralsnog gaat het er dus eerst om dat we met z’n allen “het dashboard” in het vizier krijgen.. Geef het tijd; alle begin is moeilijk! En Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.:))
    Tot morgen.

  57. Aad Verbaast 27 februari 2011 om 20:00

    @Jan: ik geef je alle tijd natuurlijk.
    Lijkt me wel handig om even door je ‘dashboard’ te lopen. Je komt er vast wel uit!
    En als je er niet uitkomt, dan weet je me te vinden. Dat is je immers ook gelukt!!
    Er is nog hoop ;-)

  58. jan bouma 27 februari 2011 om 20:16

    Laten we het daar maar op houden, @Aad. Hoop is belangrijk, ja. Maar geef het tijd.

    Vooralsnog hanteer ik een soort “prioriteitenschema” waarbij de ingewikkeldste zaken, als “het doorlopen van een nog niet gevonden dashboard”, rustig kan wachten totdat ik er naar op zoek zal gaan. Misschien ga ik er morgen al naar op zoek maar ‘t kan ook best een maandje of zo duren…:))
    Nu echt tot morgen. En bedankt voor je hulp.

  59. Aad Verbaast 27 februari 2011 om 23:13

    @Jan: prioriteit 1 is natuurlijk om te weten hoe je moet inloggen op je wordpress account(s).
    Als je dat doet, dan kom je automatisch in je ‘dasboard’..
    Weet je nog hoe je moet inloggen?

  60. jan bouma 28 februari 2011 om 10:21

    @Aad…23:13
    Inderdaad bleek mij dat ik de inlogcodes vlgs wordpress.com niet juist vermeldde. Zowel wachtwoord als de gebruikersnaam werden niet geaccepteerd. Ik liet het bij een simpele eenmalige poging want vooralsnog blijk ik wel postings te kunnen plaatsen zonder… Rararara.. Maar dat zal me verder ‘n zorg wezen.
    Prioriteit heeft voor mij de veldslag met de overheidscriminelen. En later zal ik me – na aanvraag en contrôle bij jou, me vergewissen van de “inlogcodes” die ik (kennelijk) ooit opgegeven heb aan je maar die ik blijkbaar niet juist invulde. Soit!

    Geef het tijd….

    Ik ben nu in afwachting (en de uitslag daarvan) van een vergadering van vandaag ten gemeentehuize van Stichtse Vecht (en de uitkomst daarvan) of mijn verhaal sinds 2004 serieus wordt genomen inclusief het prijskaartje… Amuseer je verder. En laat me zo spoedig mogelijk weten wat zo’n scootmobiel kost…:))

  61. Aad Verbaast 28 februari 2011 om 10:49

    @Jan: inloggen: ik stuur je wel een mailtje over dat inloggen. Daar begint wel alles mee natuurlijk ;-)

    P.S. : Uiteraard heel benieuwd of het ‘zakkenvullen’ kan gaan beginnen ;-)

  62. jan bouma 28 februari 2011 om 10:58

    @Aad… Je weet dat ik 1 miljoen, na aftrek van wat kosten, ga besteden aan de internationale mijnopruimingsdiensten. Zie pg. 63 in het Boek der Boeken alwaar ik de hele afloop in 2004 al heb voorspeld. Ik hoop dat je at randomgenerator daar eens op stuit…

  63. Aad Verbaast 28 februari 2011 om 13:05

    @Jan da’s mooi van je. Ik hoop dat er voor jezelf ook nog wat overblijft dan. Het is je van harte gegund.

  64. Xiwel 5 maart 2011 om 02:01

    Een herkenbaar verhaal. Een aantal jaren terug heb ik ook zoiets geschreven op momenten dat web-log.nl ‘migreerde’. Veel bloggers waren daar de dupe van en vertrokken. De reden was simpel. Waarschijnlijk was de eerste versie de meest laagdrempelige voor de blogschrijver. Daarmee trokken ze veel bloggers aan die wel verhalen hadden, maar geen kennis van ICT. Vervolgens liep dat systeem uit z’n voegen en kwamen ze bij Sixapart/Typepad uit. Een erg mooi systeem, maar zo veel mogelijkheden dat veel bloggers er niet meer uitkwamen en dus vertrokken naar punt.nl en blogse.nl. Maar ook zijn er erg veel gestopt en dat is jammer.

    Zelf had ik er geen moeite mee en vind ik de mogelijkheden als eigen vormgeving, eigen html en zeer laagdrempelig en snel regaeren erg perttig. Ik heb dan ook alles open staan. Geen gezeur met inloggen en geen moeilijke codes overtikken. Spam wordt erg goed uit de reacties gehaald. Geen enkele klacht daarover. En als een gewone reageerder te ver gaat, dan haal ik die reactie weg of pas ‘m aan. En ook dat komt bijna niet voor.

    De laatste versie van Typepad is vrijwel Worpress met de nadelen van WordPress. Het overzichtje met laatste reacties vind ik minder dan bij de eerdere versies van Web-log. Web-log gaat eerdaags over naar WordPress, omdat het contract met Sixapart/Typepad is opgezegd. Ik begrijp wel dat Web-log.nl er extra mogelijkheden aan toevoegt. Ben benieuwd. WordPress vind ik duidelijk beter als Blogspot waar ik 5x naar beneneden moet scrollen om en telkens op Reacte Plaatsen moet drukken om iets te plaatsen. Ook moet ik steeds al mijn gegevens invullen.

    Bij VKblog vond ik dat als buitenstaander net zo beroerd. Dwz ik meldt me nergens bij (heb niet eens DigiD) aan en dan valt er niet te reageren. VKblog was daarbij een hecht clubje waar ik niet van hou.

    En dat is de reden dat ik hier een reactie plaats. Bij mij staat de onbekende lezer voorop. Die wil ik zoveel mogelijk service bieden. Hij of zij moet geen last hebben van knipperende en schuivende (reclame-) bende. Hij of zij moet zich niet opgelaten voelen om te reageren en zeker niet in moderatiebakken belanden. Op dat punt scoort web-log.nl het beste. Maar als er steeds een vast clubje reageert, met erg veel inside grappen en grollen, dan kan dat nog een drempel opwerpen die ik als blogger niet wil.

    Daarna vind ik de terugkerende reageerder belangrijk. Maar vaak kennen die mijn opvattingen al en keren ze alleen terug als ze het er mee eens zijn. Dus preken voor eigen parochie. En juist dat stond me bij VKblog niet aan.

    Pas als derde is voor mij het beheer van belang, omdat ik handig om kan gaan met HTML en javascripts. Ik kom er dus wel uit. Voor veel bloggers is dat niet zo. Die hebben een eenvoudig systeem nodig. Mijn indruk is dat die eenvoudige systemen er vrijwel niet meer zijn, of je houdt geen optie meer over zoals bij blogse.nl.

  65. Aad Verbaast 5 maart 2011 om 09:36

    @XIwel: bedankt voor je uitvoerige reactie. Veel er van is herkenbaar voor me. Ook interessant om de ervaringen van een web-loggger te lezen.
    Ik ben heel benieuwd hoeveel VKbloggers ‘meegaan’ met het aanbod van Sanoma om (na juni) over te gaan huizen naar weblog. Dan inmiddels overgestapt naar wordpress. Een verhuizing die ook wel wat voeten in de aarde zal hebben. Ook het VK heeft wat migraties meegemaakt, en ging minder eenvoudig dan was voorspeld. Ik zal het met veel interesse volgen.
    De Vkbloggers zijn natuurlijk verwend geweest met een goed werkende voorpagina. Dat hield de community bij elkaar. De bindende factor. Die dient nog helemaal gebouwd te worden. Ook een niet te onderschatten klus.
    Eens dat wordpress een makkkelijk te hanteren systeem is. Minder kennis van HTML is nodig dan wat ik gewend was bij de VK. In de gratis versie is java overigens niet mogelijk. Dat beperkt de mogelijkheden van de widgets. Maar overkomelijk. Ook benieuwd of weblog dat straks wel gaat toestaan.
    Nu eenmaal veel VKbloggers zijn overgestapt naar een ‘eigen huis’ en elders (OBA bijvoorbeeld) is het de vraag of ze nog wel weer wilen verhuizen naar een Sanoma, waar je ook dient te gaan bloggen (in combinatie).
    Ik verwacht dat maar een klein percentage dat zal gaan doen. Maar we zullen zien..

  66. Xiwel 5 maart 2011 om 12:27

    Ik kwam hier niet om Sanoma of Web-log.nl te promoten. Wel wil ik mensen er op wijzen dat Web-log.nl zeer binnenkort verandert en dat VKbloggers daar beter eerst het resultaat van kunnen afwachten. Omgekeerd zit de kans er in dat de nieuwe Web-log.nl een gunstigere versie van WordPress is. Dus meer of andere mogelijkheden en beter andere of betere ondersteuning.

    Er is beloofd dat heel snel een testversie online komt. Moet ook wel anders heb je er niets meer aan.

    Ik ben dus geen community-figuur en ga dwars door allerlei groepen heen. Zo heb ik niets met facebook. Hun aanpak stoot me nog het meeste af. Zelfs met Gravatar heb ik al problemen. Ik vind die icoontjes kinderachtig en onbelangrijk. Ze vallen bij mij in de VOC-categorie spiegeltjes en kralen. Maar omdat ik me bij OBA had aangemeld heb ik me toch maar bij Gravater ingeschreven. Nadeel is dat zo’n icoontje aan een bestaand mailadres hangt en je dus verplicht bent om overal een echt mailadres in te vullen. Dat deed ik nooit. Op mijn log mogen mensen het vak mailadres leeg laten, dat zal weinig effect hebben. Daar staan de gravatars uit. Gravatar zal wel goed met mijn mailadres omgaan, maar van derden als bloggers en blogdiensten moet je dat maar afwachten. Zo is Typepad/Sixapart nog van Yahoo en die vangen wel degelijk je mailadres af en verhandelen die met je surfgegevens. Yahoo is wat dat betreft precies Google. Nu Web-log.nl daar stopt zie ik dat als een gunstige ontwikkeling.

    Dat communitygedoe creeert onbedoeld een soort inteelt. Mensen blijven bij elkaar reageren en de reacties worden steeds minder inhoudelijk. Daarbij komen er meer beleefdheidsreactie (leuk gedaan ga zo door) waar ik al een broertje dood aan heb. Maar wat misschien het ergste is is dat bloggers rekening houden met de vaste groep reageerders. Dus naar de mond schrijven. Ik heb dat op veel plaatsen zien gebeuren. Als anderen daar plezier in hebben moeten ze het doen, maar ik doe daar niet aan mee.

  67. Aad Verbaast 5 maart 2011 om 12:54

    @Xiwel: helemaal eens met wat betreft het verplcht moeten ‘rondstrooien’ met je e-mail adres bij diverse blogsites en zeker ook Gravatar. Het wordt dan wel niet direct op het scherm getoond, maar wel in de mails die je ontvangt van bijvoorbeeld wordpress. Voor mij is dat zeker niet nodig. Wel een reden om voor dit soort platforms dan ook specifiek een neutraal e-mail adres te gebruiken. Neutraal in de zin dat vanuit dat adres weinig te achterhalen is. Ik hou wel van wat privacy.
    Ik herken zeker je opmerkingen over community gedrag. Maar ik prijs me ook gelukkig dat in mijn reactieruimtes veelel zeer goede discussie hebben plaatsgevonden. Leerzaam. Met name uiteraard bij de “ernst” blogs.
    Die ik ook weer graag afwissel met luim blogs. Daar is het niveau van de reacties uiteraard heel anders.
    Iets anders dan jouw invalshoek van bloggen. Bij mij begint het echte bloggen pas nadat de blog is geplaatst. Ik ga voor de interactie daaronder. Kan me niet genoeg zijn.

  68. Jan Bouma 5 maart 2011 om 14:53

    @Xiwel
    @Aad
    Meng me ongevraagd even in jullie discussie. Vooralsnog houd ik het erop dat de diversiteit van bloggers en hun reacties tegelijkertijd de aantrekkelijkheid weerspiegelt. Veel van hetzelfde verveelt snel. Ik dacht dat dat ook het succes van de Huffintonformule was. Het vreemde verschijnsel doet zich voor dat “de community” meent die diversiteit niet nodig te hebben. En dan kun je inteeltverschijnselen krijgen.
    Dus effe kijken… waarmee ben ik het oneens met jullie? Terwille van de diversiteit? Ik zou het niet weten:))

    Oh ja.. morgenochtend op @Aads lopende blog wel weer een aflevering van zijn ‘at random generator’ die een pagina kiest uit het Boek der Boeken. Mijn boek dus.

  69. Edwin 2 juli 2012 om 21:34

    Sanoma zet op web-log.nl (nu weblog.nl) allerlei functionaliteiten uit, zorgt dat je zelf geen html met Google Adsense of andere scripts meer kunt plaatsen en maakt het zo wel erg makkelijk om te kiezen voor een beter platform. WordPress leuk, maar niet als niet alles werkt.

  70. Aad Verbaast 3 juli 2012 om 00:03

    @Edwin: in het begin had ik nog enige hoop dat het ooit wat zou kunnen worden. Nu al helemaal niet meer. Ze hebben er een puinhoop van gemaakt en ik begrijp dat het er niet beter op wordt.

    P.S. kunnen VK-bloggers (als ze dat al zouden willen) nog overstappen? Of hebben zij dat ook al opgegeven..

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 158 andere volgers

