Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Rube Goldberg machines

Een hele serie complexe, trage, indirecte en omstandige handelingen verrichten om uiteindelijk iets uiterst eenvoudigs voor elkaar te krijgen. Dat was precies het handelsmerk van de cartoonist Rube Goldberg (1883-1970). Geslaagde parodieën op de zich steeds wijder verspreidende en opdringende technologie. Hij is er wereldberoemd mee geworden.

Der lauf der dinge. The way things go.
In 1987 maakten de Zwitserse kunstenaars Peter Fischli en David Weiss de beroemd geworden film: Der Lauf der Dinge. Gebruik makend van allerlei simpele materialen, chemische processen, zwaartekracht etc. behoedzaam opgebouwd tot één lange kettingreactie.. Een half uur lang. Fascinerend om te zien. Inmiddels wordt de film tot de hogere kunsten gerekend en in diverse beroemde musea te zien. Goed beschermd door de eigenaren, is de film moeilijk te vinden op internet. Ze worden er stelselmatig door hen afgehaald. Maar er door anderen weer net zo snel opgezet.
Hier (voor zolang het duurt) de in drieën geknipte film: deel 1, deel 2, deel 3. Genieten! 

Feitelijk de eerste live Rube Golberg machine die wereldwijd aandacht kreeg. Het begin.
Lang geleden vertoonde de VPRO de film integraal op de TV. En liet bij me een onuitwisbare indruk achter. Ik was verbijsterd zoveel creativiteit te zien.
Sindsdien zijn er velen geweest die dergelijk machines gingen bouwen. Een fraaie uitdaging immers.
Hier een paar voorbeelden om aan te geven hoe divers het concept kan worden toegepast. 

Clip van de Popgroep “OK go”.
Een lange serie gebeurtenissen om zich uiteindelijk door verfpistooltjes te laten beschieten.

De wereldberoemd geworden (lange) reclamespot van Honda “The Cog”.
Gebruik makend van enkel auto-onderdelen die elkaar weer in beweging zetten, wordt uiteindelijk een auto van een hellinkje afgeduwd. Briljant in elkaar gezet, en prachtig om te zien. Ze wonnen er vele prijzen mee, maar kregen ook van het Zwitserse duo een rechtszaak aan de broek.
Die het duo verloor overigens.

Wedstrijden.
In met name Japan  en Amerika  worden er jaarlijks nationale kampioenschappen gehouden wie de fraaiste Rube Goldbergmachine kan bouwen. Zou ik nog op school hebben gezeten dan had ik er zeker aan mee gedaan. 

Afsluitend:
Ik hou wel van metaforen. Dit is er weer zo eentje. Welke? Kijk maar om je heen. Macro en micro. Dat maakt geen verschil. 

En anders: veel kijkplezier en inspiratie gewenst.

Extra links:
Officiële website Rube Goldberg: http://www.rubegoldberg.com/ 
Voor de lezers die niet zoveel geduld hebben hier de versnelde versie (7 minuten) van “Lauf der dinge”. Haalt het natuurlijk niet bij het origineel

Wedstrijden: Japan :  http://www.youtube.com/watch?v=1kvdq8cRNBM
Amerika: http://www.youtube.com/watch?v=zJOg2IpA0yw
En hier nog een hele verzameling machines van die wedstrijd:
http://www.wired.com/gadgetlab/2010/03/rube-goldberg-video-gallery/ 

Plaatje komt hier vandaan. Aankondiging wedstrijd.

35 Reacties op “Rube Goldberg machines

  1. Beukmans 12 februari 2011 om 18:40

    Mooie blog Aad, gelukkig weer eens iets anders :)
    Ga morgen even alle links af, dank voor het plaatsen.

    Overigens heb ik iets met klokken, een tijdje terug heb ik een filmpje gezien over een klok ergens in, ik dacht Tsjechië maar kan hem niet meer vinden :(
    Deze nog wel: http://www.youtube.com/watch?v=cCqGtvTA36k

  2. Aad Verbaast 12 februari 2011 om 18:56

    @Beukmans: Dankjewel. Een onderwerp wat me al jaren en jaren fascineert.
    Nu maar eens een blog er over geschreven.

    == gelukkig weer eens iets anders ==
    Alles heeft met alles te maken. ;-)

    Geweldige links over klokken trouwens! Erg blij mee.
    Ik deel je fascinatie met klokken. Mijn hele huis staat er vol mee!!

  3. de stripman 12 februari 2011 om 20:11

    Dat is inderdaad fascinerend ! Een naam die bij mij opkwam was Heath Robinson. Misschien schrijf ik het verkeerd, maar ik zal eens zoeken. Dat was volgens mij een Britse tekenaar van ingewikkelde karikaturale machines…

  4. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 00:06

    Bedankt @Stripman, dat je mij deze naam gaf. Plaatjes bekeken van hem (goegel afbeeldingen), en ik herken ze ook, maar was helemaal de naam kwijtgeraakt. Zonder jou had ze nooit meer kunnen vinden! ;-)

  5. Beukmans 13 februari 2011 om 01:00

    Dank je wel Aad tot wederdienst bereid.

    Een fijn weekend gewenst!

  6. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 01:43

    Ook een goed weekend. En veel kijkplezier!

  7. jan bouma 13 februari 2011 om 07:40

    Traditie. Elke zondagochtend een at random gekozen pagina uit het boek der boeken en de at random generator van @Aad verbaast koos pag. 183. Daar staat giga veel op! Als Der Lauf der Dinge worden de diverse zaken onthuld. De pagina gaat vrnl. over het gezegde “het bezit van de zaak is (tevens) het einde van het vermaak!” Ik heb wat met die oeroude volskswijsheden. Lang verhaal kort nu. Ik citeer uit die pagina 2 korte fragmenten.
    ==
    1)
    “…Zij zijn de barbaren die niks snappen en nog in het Stenen Tijdperk leven; daarom willen ze soms ook een ara rechtstreeks uit het Braziliaanse oerwoud opsluiten in z’n armetierige hok totdat-ie sterft… dat soort bastards bedoel ik…”
    ==
    2)
    “..Idem ziet men dat soms ook gebeuren met enerzijds de onderkenning van “iets bijzonders”, zoals vaak met oude “idyllische historische binnensteden” het geval is en tegelijkertijd… anderzijds dan “de vernietiging” ervan in gang gezet wordt doordat “het bijzondere” in bezit genomen moet worden door er floodlight of schijnwerpers op te zetten met… de patatkraam ernaast voor het toerisme dat op die “inpoldering van het bijzondere” afkomt… Jesus Christ..”
    ==
    …enfin we eindigen in ieder geval met de naam des Heren op deze zondag. Trouwens.. ook de zondagen lijken onderhevig aan de inpoldering. Van de dominees, de priesters en de prelaten.
    @Allen een goeie zondag en tot volgende week voor weer een preek uit het Boek der Boeken.

  8. de stripman 13 februari 2011 om 09:54

    @Aad – Graag gedaan. De tekeningen van Heath Robinson zijn in Groot-Brittannië spreekwoordelijk. Als iemand iets fantasievol in elkaar geflanst heeft heet dat al gauw ‘…a bit like Heath Robinson…’.

  9. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 10:53

    @Jan: dank weer. En natuurlijk is het dan weer aan de beminde gelovigen om diep na te denken welke boodschap de @randomgenerator ons vandaag weer heeft meegegeven op deze mistige dag. Want dat is het. Hier althans. Ik hoor net op de radio dat er regio’s zijn waar de zon schijnt. Het is weer slecht verdeeld in de wereld.

    Jezus Christus, een moeilijke vandaag (ik spreek hem even direct aan).
    Nu kan ik natuurlijk wel wat gaan bedenken, maar na lang nadenken kom ik bij het volgende:

    Op deze pagina wordt het leven als een Goldberg machine geduid.
    Nog sterker: je hebt door het boek te schrijven zelf een Goldberg machine gebouwd.
    Laat ik even aan jou met welke eenvoudige handeling die 359 pagina’s worden afgesloten. ;-)

  10. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 10:55

    @Stripman: dat gezegde kende ik nog niet.
    Ik ga me toch weer eens wat verder naar zijn tekeningen kijken.
    Misschien komt er nog wel eens een vervolgblog uit!
    Zou wel leuk zijn.

  11. de stripman 13 februari 2011 om 13:12

    Hee, nu zie ik ineens hoe ik een reactie moet beantwoorden ! En maar roepen dat WordPress zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk is. Het lezen van die reacties, met antwoorden er onder is soms echt wel verwarrend.

    En probeer als argeloze voorbijganger eens een sterretje weg te geven… Kan niet ! Moet je eerst een account nemen…;o)

  12. de stripman 13 februari 2011 om 13:13

    En je kunt bij mij ook reageren als WordPresser. Dat is voor jou waarschijnlijk eenvoudiger. Gewoon even aanvinken bij ‘reageren als’…

  13. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 13:55

    @Stripman: je kan hier inderdaad ‘getrapt’ reageren.
    Zelf vind ik dat eerder verwarrend dan dan het iets toevoegt. Net wat je zegt, “verwarrend”.
    Dus dan maar lekker ouderwets: alles onder elkaar.

    == Kan niet ! Moet je eerst een account nemen…;==
    LOL, overal is wel wat!

    Als wordpresser ook al op diverse plekken geprobeerd bij blogspot. Net zo ingewikkeld. Enige voordeel: je ziet dan wel beter wie er gereageerd heeft. De link komt erbij. Maar niet de avatar.
    Maar laat je door mijn gemopper niet afleiden hoor. Blogspot heeft weer meer mogelijkheden je stek op te tuigen met allerlei leuk widgets. Hier zijn ze nogal ‘streng’. En laten lang niet alles toe.
    Mijn mooie klokken en weerrapporten (buienradar) op het VKblog krijg ik er hier niet op.
    Ik kan wel janken.. ;-0

  14. de stripman 13 februari 2011 om 17:11

    Dan toch maar een geheel eigen site oprichten ? Ook een gedoe…;o)

  15. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 18:42

    @Dankje Ron. Ik kan er ook uren naar kijken ;-)

  16. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 18:44

    @Stripman: 17:11:
    Eigen site? Geen sprake van. Ik vind dit al allemaal ingewikkeld genoeg.
    Het is wel goed zo. Er zijn grenzen!! ;-)

  17. Barbara Jansma 13 februari 2011 om 21:01

    Mooi Aad. Doet me ook denken aan William Heath Robbinson. Wonderbaarlijke bedenksels.

  18. Aad Verbaast 13 februari 2011 om 23:59

    @Barabara: stripman noemde die naam ook al. Heb jij ooit niet eens een blog over hem geschreven?
    Zoiets staat me bij.
    Ik ga mijn gheugen eens opfrissen over hem. Leuk!

  19. pierraveneta 14 februari 2011 om 00:34

    Een speels blog ! OK go kende ik al en helaas is de ‘muziek’ niet echt geweldig, maar ‘Cog’ is nieuw voor me. Fascinerend !
    Ook ik moet aan iets anders denken en wel aan ‘Modern Times’ van Charlie Chaplin al is dat ietsje anders, maar alleen de gedachte eraan al maakt me lachen :-)

  20. Beukmans 14 februari 2011 om 00:36

    Op het scheiden van de dag kan ik zeggen dat ik erg heb genoten van je links Aad, van mij een vette groene pijl als je die zou hebben :)

  21. tsjok45 14 februari 2011 om 01:58

    Boeiend blog artikel (en ook nog een mooi overzichtelijk uitzicht heeft je blogpagina )
    Ik heb ook al een tijdje iets met >Rude Goldberg dingetjes
    Vooral de ID-er M. Behe had het dikwijls over Rude Goldberg dingetjes : en met recht en reden ; het zijn namelijk erg moeilijk te begrijpen verschijnselen in de levende wereld wanneer je de evolutietheorie verwerpt ….

    http://evodisku.multiply.com/journal/item/261/RUBE_GOLDBERG

  22. Aad Verbaast 14 februari 2011 om 02:05

    @Beukmans: ik was al verguld met je “I like” ;-)

  23. Aad Verbaast 14 februari 2011 om 02:07

    @Tsjok45: interessante link die je daar geeft. Dankjewel.
    Ik ga die morgen even op mijn gemak bekijken.
    Alvast bedankt dat je daar een link naar dit blog in hebt gezet.
    Morgen meer.

  24. Beukmans 14 februari 2011 om 02:09

    Binnenkort ga ik een dicht voor je schrijven, misschien niet over jouw persoonlijk maar over mensen zoals jou. Een inspirerende omgeving het OBA initiatief ;)

  25. pacopaintersatire 14 februari 2011 om 08:47

    Ja, je kunt er uren naar kijken

  26. Aad Verbaast 14 februari 2011 om 10:06

    @Paco: al gedaan? ;-)

  27. Aad Verbaast 14 februari 2011 om 13:50

    @Beukmans: 02:09: je maakt me nieuwsgierig ;-)

  28. Beukmans 14 februari 2011 om 16:01

    Het wachten is op de volgende flow, wil iets meer maken dan een rijmpje ;)

  29. sprakeloosid 16 februari 2011 om 00:30

    ik herinner me de film ook nog, op zondagavond volgens mij. Dominoday is de commerciële versie natuurlijk, met technieken van hier

  30. Aad Verbaast 16 februari 2011 om 01:35

    Je hebt gelijk, niet eens aan gedacht: wat er gebeurt op dominoday is ook een soort van Rube Goldberg machine.
    Dank. Ik leer elke dag ;-)

  31. Aad Verbaast 26 juli 2011 om 17:01

    @allen: ik vul maar even aan als ik weer een leuke Goldberg machine tegenkom:
    Vandaag was het weer zo ver:

  32. Pingback:RUBE GOLDBERG « Tsjok's blog

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 159 andere volgers

