Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mantelzorgcompliment een veeg uit de pan (+ VK reacties)


de zorg in nederland staat of valt met de inzet van de mantelzorgers. naar schatting verlenen 3,5 miljoen mensen in nederland mantelzorg aan (meest) directe naasten. de overheid stelt dat ze die ongelooflijke inzet naar waarde wil belonen. en heeft daarvoor het zogenaamde mantelzorgcompliment  ingevoerd. een knoop in het armenzakje.
 
enkele cijfers (bron).
3,5 miljoen nederlanders van 18 jaar en ouder verlenen mantelzorg.
2,7 miljoen daarvan verlenen hulp aan chronisch zieken, tijdelijk zieken of stervenden.
1,4 miljoen mantelzorgers die meer dan acht uur per week zorg verlenen.
1,1 miljoen mantelzorgers die zowel intensieve als langdurige hulp geven.
bijna 1 miljoen uitsluitend hulp aan een persoon met een chronische ziekte of een handicap.
circa 70.000 uitsluitend hulp aan een persoon die thuis is overleden en die ook thuis is verpleegd.
 
ruim 450.000 mantelzorgers voelen zich ernstig belast. zij ervaren dat de zorg teveel op hun schouders komt te rusten, dat hun zelfstandigheid in de knel raakt en dat de zorgverlening
ten koste gaat van hun gezondheid en conflicten oplevert op het werk of in de thuissituatie.
 
ik wil ook wel zo’n mantelzorgcompliment!!
ho, ho. niet zo snel. daar zitten wel heel wat eisen aan. zoals:
je moet bewijzen intensief zorg te verlenen aan iemand die langdurige zorg behoeft (minimaal een jaar).
je moet bewijzen dat de zorg die je verleent, in plaats van een professioneel zorgverlener komt.
de zorgbehoevende mag dit maar aan één iemand geven. zijn er meer? onderling verdelen.
de zorgverlener mag het maar van één iemand krijgen. geef je aan meerderen hulp? jammer dan.
het mantelzorg compliment mag alleen gegeven worden als de zorgvrager thuis woont.
 
en als je voldoet aan al deze gebruiksvoorwaarden (en nog wat meer) en die hebt geaccepteerd kan de zorgbehoevende aan de slag. een hele procedure. het is immers niet niks om in de gratie van de overheid te vallen. een complimentje wordt niet zo maar weggegeven!  
 
procedure. de lijdensweg.
indicatie regelen bij de ciz. stapels formulieren. waakzaamheid is geboden. komt nauw, anders mis je de boot.
eenmaal het pakket opgestuurd gaat het ciz hier  (max 8) weken over nadenken. misbruik ligt op de loer immers. er is nogal wat te halen immers.
nog een heus interview (telefoon en/of thuis) komt het verlossende papier: misschien.
want daar gaat de svb uiteindelijk over.. die betaalt deze subsidie uit.
na weer geruime tijd heel misschien het verlossende woord: u krijgt een mantelzorgcompliment!!
 
en wel 250 euro (voor een heel jaar). met de fraaie woorden: u hoeft dit niet als inkomen aan de belasting op te geven. jippie!! bingo!! eindelijk de waardering waar ik zo op gehoopt had!!
 
sigaar uit eigen doos.
er is een budget beschikbaar gesteld hiervoor van 65 miljoen euro. maximaal 260.000 mensen kunnen hier dus gebruik van maken. als de pot leeg is dan houdt het op. het is immers een subsidiepot. geen recht.
 
deze pot wordt lang niet opgemaakt. de administratieve rompslomp is een enorme barrière, en veel aanvragen worden ook nog eens resoluut afgewezen.
 
moeilijk om even de totale cijfers boven tafel te krijgen.
maar  alzheimer-nederland  geeft er wel enkele alarmerende cijfers (over hun doelgr
oep):

20% van de mantelzorgers van mensen van dementie kan door de zorg die zijn verlenen minder betaald werk doen. kosten van deze inkomstenderving: 1,2 miljard.
“Als we de mantelzorgers zouden betalen voor zorg, zou de dementiezorg 67% duurder zijn. De dementiezorg in Nederland kost hierdoor zo’n 3 miljard minder dan de geschattte 7,5 miljard euro.”

80% van de mantelzorgers van mensen met dementie is overbelast of loopt een groot risico hierop.”
 
Hoog tijd dat de waarde van de mantelzorger eens naar waarde wordt ingeschat.
Nu worden ze met een kluitje in het riet weggestuurd met een fooitje van 250 euro.
 
65 miljoen krijgen, zelf 1,2 miljard aan inkomsten inleveren, en besparen daarmee de gezondheidszorg ook nog eens 7,5 miljard euro (alleen al in de dementiezorg). Creatief boekhouden en afzetterij. Het zal de overheid een rotzorg zijn. Dat is het dan ook.
 
PGB versus mantelzorgcompliment
Het merkwaardige is dat als je een PGB aanvraagt (zelfde procedure, zelfde werk), je ineens iedereen, dus ook de mantelzorger(s) mag inhuren. Voor maximaal 65 euro per uur nog eens. Er zijn uren dat ik dat niet verdien.
Paar uurtjes werk dan is die 250 euro ook betaald. Geen haan die daar verder naar kraait.
Heeft de zorgvrager ooit gekozen voor ZIN, dan kan dit weer niet overigens. Ook weer zo’n bizar verschil. Dan moet die mantelzorger het allemaal maar doen met die 250 euro. Meer zit er echt niet in.
 
Maakt dat dat hele mantelzorgcompliment dan niet een beschamende schijnvertoning?
 
Weer een argument om die hele bouwval van de AWBZ zorg maar weer eens stevig te renoveren.
 
 
Noot:
Deel van de serie: ZIN, PGB, AWBZ en WMO. Zin, onzin, gebruik en misbruik.
Eerder publiceerde ik de volgende blogs die in deze serie passen:
04/01/2011 ZIN en onzin van het PGB
28/11/10: ZIN, PGB, AWBZ en WMO. Zin, onzin, gebruik en misbruik
14/11/10: Vissen in de vijver van verpleeghuizen
15/03/10: PGB en zorgboerderijen. Misbruik van en in de zorg
12/02/10: Voltooid leven. Mag ik alsjeblieft dood?
02/12/07: Alzheimer. Misbruik door diefstal onder volmacht  

Enkele gebruikte afkortingen (verplichte kost voor de ‘beginner’):
ZIN: Zorg in Natura
PGB: Persoonsgebonden Budget
WMO: Wet Maatschappelijke Ondersteuning
AWBZ: Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

Noot: dit bericht staat ook op mijn schaduwblog:
http://aadverbaast.wordpress.com/2011/01/20/mantelzorgcompliment-een-veeg-uit-de-pan/

115 Reacties op “Mantelzorgcompliment een veeg uit de pan (+ VK reacties)

  1. Bart 20 januari 2011 om 17:29

    Pffff…inderdaad een knoop in het armenzakje, Aad, en dan al die bureaucratische rompslomp.
    Aanbevolen – je bijdrage natuurlijk, niet dat armenzakje… :-)

  2. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 17:38

    @Bart: doorlooptijd minimaal een week of 10. Als het allemaal al doorlopen kan worden.
    Ik ken heel wat mensen (inmiddels) waar de aanvraag keihard werd afgewezen terwijl ze al hun tijd in hulp steken. Ik vind het schandalig hoe deze ‘massale beroepsgroep’ word weggezet.

  3. Smokey Robbinson 20 januari 2011 om 17:43

    "Mantelzorgcompliment", het woord alleen al. Inderdaad, nader beschouwd bijna een synoniem voor zorg.
    "Rotzorg", letterlijk, zoals je al impliciet schreef.
    De strijkstok zal wel weer de meeste zorg krijgen.

  4. VSp 20 januari 2011 om 17:43

    Heeft iets van een ‘aflaat’ waarmee de overheid haar onvermogen afkoopt. Een schrijnende circusact.
    Al eens gegoogled op de sites van ‘mantelzorgbemiddelaars? Honderden, die daar grof gesubsidieerd geld aan verdienen.
    De clue is en blijft om ‘politiek Den Haag’ in beweging te krijgen. De vraag is hoe in godsnaam.

  5. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 17:55

    @Smokey:
    Voor velen is het te ingewikkeld om dat aan te vragen, Daar kan je natuurlijk weer iemand voor inhuren die dat dan weer voor je gaat regelen. Kosten: meer dan 250 euro.
    Belastingvrij dat dan ook weer wel. Netto netto. Kosen van aanvragen mag je niet meer aftrekken van de belasting als ziektekosten. Ook nettto netto, maar dan wel dubbel genaaid.

  6. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 17:55

    @VSP:
    Inderdaad een "aflaat", athans dat dacht de ‘volksvertegenwoordiging.
    Deze hele constructie komt overigens uit religieuze hoek. Op voorstel van van der Vlies SGP.
    Nu weg, maar de ‘mentor’ van de kamer wel eens genoemd. De kamer ging weer tevreden naar huis. Ze hadden weer een goede daad verricht..

  7. maria-dolores 20 januari 2011 om 18:19

    Ik vermoed dat het bovendien *per gemeente* verschilt hoe de aanvraag wordt afgehandeld. Heb zelf vorig jaar een infopapiertje in handen gehad waar wél duidelijk op stond hoe het werkt en dat het slechts een (kleine) blijk van waardering is, die in geen enkel opzicht opweegt tegen wat de mantelzorger werkelijk doet.

  8. Zelf Reflectie 20 januari 2011 om 18:27

    Goed werk Aad. Ben zelf mantelzorger, kost mij gemiddeld 10 uren in de week.
    Dat compliment mogen zij van mij in hun zak steken. Vooral een aanmoedigingspremie om niet op te geven, wetende dat het de overheid dan veel meer gaat kosten. De Nederlandse overheid die iets gratis weggeeft? Er is geen alternatief, professionele hulp is vaak ondermaats en weinig empathisch.

  9. Helena 20 januari 2011 om 18:27

    Ik wist niet dat dit bestond, zo’n mantelzorgcompliment. Goed dat je dit hebt uitgezocht!
    Wat een bureaucratie en dat voor 250 euro. De overheid heeft géén idee wat mantelzorgers betekenen !
    En dat is ook niet alleen in geld uit te drukken. Ze beseffen bovendien NIET dat veel mensen ver weg wonen van hun familie en dat niet iedereen een auto heeft!
    Ik heb zelf gedurende een half jaar lang (of langer) zo’n drie dagen per week mantelzorg verleend, en ik was dan ook elders omdat de reistijd te lang was om dagelijks heen en weer te reizen…

  10. Zelfstandig journalist 20 januari 2011 om 18:28

    Een schijntje, dat is het. Valt de mantelzorg niet onder de WMO en is het dus niet per gemeente geregeld? Ik verliet Nederland toen de WMO goed en wel van kracht werd. Heb het sindsdien niet meer gevolgd.

  11. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 18:29

    @Maria Dolores. Als het in de handen van de gemeente is ben je al helemaal aan de goden overgelevert.
    Alsof je Fort Knox binnen wilt vallen!
    Blijk van waardering is leuk natuurlijk. Maar moet het dan daar bij blijven?
    We geven ook geen 250 euro als blijk van waardering aan een Rutte of Balkenende of welke andere politicus dan ook, met de boodschap dat zij het verder maar nergens meer op moeten en kunnen kan rekenen als vergoeding voor hun ‘tomeloze’ inzet.. ;-)

  12. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 18:32

    @Zelfreflectie.
    Je kan je er dus in herkennen als ervaringsdeskundige.
    Heeft het niet iets armoedigs dat je als mantelzorger moet gaan leuren en bedelen voor die 250 euro en door een loodzware ballotage moet? Vernederend vind ik het.

  13. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 18:36

    @Helena:
    "vernederend schreef ik hierboven al. Gebaseerd "mede op eigen ervaringen trouwens.
    == En dat is ook niet alleen in geld uit te drukken. Ze beseffen bovendien NIET dat veel mensen ver weg wonen van hun familie en dat niet iedereen een auto heeft! ==
    Ik zal je nog sterker vertellen. Ik ken mensen die geen mantelzorg compliment kregen omdat ze buiten de gemeente woonden waarin zorg verleend werd (gemeente van de aanvrager). Nog zo’n idiote eis die wel wordt gehanteerd.
    Kan het nog gekker?
    Als je 100 km rijdt om zorg te verlenen krijg je niets.
    Als je er naast woont kom je wel in aanmerking (als je ook aan al die andere scherpe eisen hebt voldaan)
    Hoe kunnen ze het bedenken!

  14. ......Hyperinflatie..... 20 januari 2011 om 18:38

    Voor zwaar belaste mantelzorgers is het een scheintje.
    Voor een licht belaste mantelzorger is het voor iemand uit Groningen, zoals mijzelf, toch mooi meegenomen en het was niet zo moeilijk. Ik heb een hekel aan veel invul gedoe.
    Weinig poespas en het ging vlot en snel. Korte invulling papieren en een snel controle-belletje en klaar.
    Niet verwacht maar toch gekregen.
    Misschien gewoon geluk gehad?

  15. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 18:42

    @Zelfstandig journalist. De procedures veranderen ook nog eens van jaar tot dag.
    Niets is hun te gek om de aanvragers op een dwaalspoort te brengen.
    Start van alles: zorgen dat ee een CIZ indicatie is.
    Als dat niet voor elkaar is, dan kan je de rest helemaal schudden.
    WMO: verschuiving vanuit de overheid om kosten vanuit de AWBZ richting gemeenten te schuiven.
    Overheid kan mooie sier maken dat de uitgaven onder controle zouden zijn, maar onzin: ander potje.
    Het regeerakoord gaat zelfs nog veel verder: wil een gedeelte van de kosten voor verpleeghuizen en zorginstellingen vanuit de AWBZ verschuiven naar de WMO.
    Wordt een totale chaos kan ik je vertellen..
    "windowdressing". Heeft niets met goed georganiseerde zorg te maken.

  16. Blutch1 20 januari 2011 om 18:46

    Het lijkt me eenvoudiger om met koninginnedag een lintje te vragen.

  17. iris kijkt 20 januari 2011 om 18:53

    Tenenkrommend

  18. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 19:00

    @Hyperinflatie:
    De gemiddelde mantelzorger is een substantiël veelvoud aan kosten kwijt.
    Je hebt geluk gehad. Iemand anders zal al het voorwerk gedaan hebben. Formeel moet dat ook: de zorgvrager namelijk, die moet de handtekening zetten onder al die formulieren.

  19. Klaverblad/View 20 januari 2011 om 19:03

    De informatie tot me genomen.
    Zoals vaker bij jouw blogs volg ik de discussie en uitwisselingen in de reactieruimte
    waar eigen ervaring/beleving en kennis mankeren..

  20. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 19:04

    @Blutch1: zeker makkelijker. Lijkt altijd een verrassing re zijn voor de krijger.
    Maar dan heb je nog de vetleren medaille verkiezing meegemaakt. Of toch wel. Gewonnen door je ook nog!
    @iris kijkt: bilkrampen krijg je ook nog van.
    Als dat allemaal opstapelt dan is de mantelzorger inmiddels rijp om zelf een indicatie aan te vragen. Blijkt ook wel uit de statistieken.

  21. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 19:05

    @View:
    Dank. Eens zal je er mee te maken krijgen. Haast niet aan te ontkomen. Dan kan je beter maar voorbereid zijn.

  22. Zelfstandig journalist 20 januari 2011 om 19:55

    De discussie over de toenemende druk op de mantelzorger was er al toen ik nog bij MEE werkte. Veel verbetering is er sindsdien kennelijk niet opgetreden. Voor de rest volg ik View zijn benadering dit keer. Ik zal de verdere discussie vanaf de zijlijn volgen. Weet ongeveer hoe het zou moeten zitten, maar ben te lang uit de realiteit van hoe het werkelijk eraan toegaat.

  23. hanneke in hanoi 20 januari 2011 om 20:04

    ik vind het schandalig, zo’n fooi. ik vind het uberhaupt schandalig hoe er (meestal) van overheidswege met vrijwilligers wordt omgegaan.

  24. Thera 20 januari 2011 om 20:20

    Ik zou voor zo’n compliment in aanmerking komen, maar ze mogen hem houden. Net zoals die achterlijke uitjes die georganiseerd worden om mantelzorgers te ontlasten. Wie heeft daar tijd voor met twee huishoudens en alles wat nog verder komt kijken bij de zorgtaken? Oja en ook nog werken natuurlijk. Ik belast ze wel met de kosten voor de gezondheidszorg ivm de gigaburnout.
    Grmpffff.

  25. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 20:40

    @ZJ: toch nog even vragen aan je of er zoiets in België bestaat. We hebben eerder al geconstateerd dat er grote verschillen zijn. Ook vaak beter geregeld.
    @Hanneke in Hanoi:
    Dan zijn we het eens. Schandalig.
    Er wordt een zware wissel getrokken op vrijwilige zorg. Vaak ook nog eens verplicht ook omdat de reguliere zorg de zorg niet kan leveren. Nog erger!

  26. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 20:44

    @Thera:
    == ze mogen hem houden ==. Ik heb een andere benadering: dan zullen ze hem geven ook!
    Uitjes en manterzorg-verzorgdagen: doekjes voor het bloeden. Ook al zoiets inderdaad.
    == Ik belast ze wel met de kosten voor de gezondheidszorg ivm de gigaburnout. Grmpffff. ==
    Dat heb ik nog niet eens meegenomen in bovensaande schrikbarende cijfers over overbelastte mantelzorgers: de enorme kosten van korte en lange termijn ziektekosten van de mantelzorgers.
    Maar ja, dat wordt normaal gevonden, en ‘dus’ is daar wel geld voor…
    Hoe krom kan iets zijn..

  27. Thera 20 januari 2011 om 21:08

    Ik vraag me overigens ook af hoe een demente hulpbehoevende dat compliment kan aanvragen.
    Ze vragen dan het hemd van je lijf, mengen zich in allerlei privézaken, willen het uitgavenpatroon van de hulpbehoevende in kaart brengen enzovoort. Om die reden hebben we dan ook maar de rolstoel zelf bekostigd in plaats van het gegrasduin in mijn moeders zaken. Zij voelde hier namelijk grote weerstand tegen.Zij heeft een hekel aan het Big brother gedoe, ik neem aan, dat ze dat hiervoor ook zullen doen. Dan ben je langer bezig met de aanvraag en kopietjes draaien, bewijsstukken vergaren, dan dat je werkende dit bedrag verdient.
    Ze zijn gewoon achterlijk. En dan druk ik mij nog genuanceerd uit. :-)

  28. jeg_synes 20 januari 2011 om 21:19

    Je vraagt je af in wat voor wereld de mensen die dit verzinnen leven…..
    het is makkelijk als je zelf een hoop geld verdient en zorg kan inhuren…dan heb je geen weet van wat mantelzorg inhoudt…
    wat een vernederende regeling……
    ik zou als mantelzorger er niet eens gebruik van willen maken…..
    tssssssssss…..
    jeggroet

  29. VSp 20 januari 2011 om 21:25

    In Duitsland kunnen mantelzorgers -merendeels familieleden- gemaakte kosten en een uurloon declareren bij het Bundessozialamt. Per deelstaat verschillen de tarieven, aangepast aan de kosten van levensonderhoud in de deelstaten. (Oost-West….). Kosten die gedeclareerd kunnen worden, beslaan talloze A-4’tjes. Deutsche Gründlichkeit, nietwaar?
    Overigens is het tekort aan verzorgingstehuizen vele malen groter dan in NL. En moet teruggevallen worden op familie. Wettelijk zelfs geregeld.
    Daarnaast zijn er vele organisaties vanuit, vaak, de kerkelijke hoek die de verzorging op zich nemen. Krijgen daarvoor ook subsidie. Beroemd in DLD is de zgn ‘Kölping’ organisatie.
    Los van de idioterie van de mantelzorg, ook in DLD, zit er overigens in DLD een schakel tussen in de gezondheidszorg die in NL niet gebruikelijk is, de zgn ‘Rehab-Kliniken’. Patienten die verzekerd zijn, worden na ingrijpende ziekenhuisoperaties niet direkt naar huis gestuurd te en gaan eerst naar rehalibitatieklinieken.
    Een voorbeeld, de tuinman hier, een versleten knie. Kreeg een nieuw kniegewricht. Twee maanden REHAB, mit alle pih-pah-poh’s erbij; van zwembad, fysiotherapie, sociale begeleiding voor hem en zijn familie, logeer faciliteiten, etc. Kan wel zo zijn dat iemand die ge-opereerd wordt in Hamburg, naar een gespecialiseerde kliniek in Beieren wordt verwezen. Wordt allemaal betaald vanuit de ziektekostenverzekeringen.

  30. VSp 20 januari 2011 om 21:29

    Ging iets mis, moest opnieuw inloggen. Lukte niet, nu wel. Beetje traag, congestie waarschijnlijk. Sorry.

  31. Zelfstandig journalist 20 januari 2011 om 21:37

    Mantelzorg bestaat ook in België. Hoe dat precies is geregeld: daarop moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik heb er nooit mee te maken gehad.

  32. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 21:42

    @Thera:
    == Ik vraag me overigens ook af hoe een demente hulpbehoevende dat compliment kan aanvragen. ==
    Is op een gegeven moment ook een groot probleem natuurlijk. De persoon in kwestie moet het wél zef aanvragen.En ga die CIZ maar eens uitleggen dat er een handtekening van een ander onder staat.
    Gaat de kopieermachine weer draaien, machtigingen, volmachten, etc, ec.
    Ze zullen maar eens geld over de balk gaan smijten daar bij de overheid! Verboden!!
    Verder ook helemaal met je eens. Wat heb inmiddels aan drama’s mogen vernemen van mensen. Bureacratie tot op het bot. Ze moesten hetzelf eens meemaken.
    @Jeg: vernederend is het juiste woord.
    Minachtend als woord komt ook bij me op.

  33. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 22:00

    @VSp: dank voor de informatie. Heel nders, en klinkt al heel wat beter dan de horrorverhalen die her met de regelmaat van de klok voorbijkomen.
    Zelfs tot goudgerand toe: REHAB.
    Dat is er hier niet bij. Hier kan je nog wel in een revalidatiecentrum terecht komen, maar daar wordt je meteen verstaan gegeven dat je er ZSM weer uit moet. Weg er mee.
    Ja maar (werd er geroepen) hij kan nog helemaal niet naar huis. Er moeten nog allemaal aanpassingen gemaakt worden. Niets mee te maken, dat is onze verantwoordelijkheid niet, werd er gezegd. En de man ging naar huis. Moest beneden in een stoel slapen, want de stoellift was nog niet goedgekeurd.. Laat staan geïnstalleerd.
    Partner ook. want die kon hem niet alleen laten. Te link..
    Twee maanden geduurd..
    En oh ja: de gemeente (WMO) kwam langsrijden om te vertellen dat in verband met de aanvraag voor het drempel opritje voor de rolstoel er gekozen moest worden voor óf de voordeur, óf de achterdeur. Er werd er maar 1 vergoed namelijk..
    Waar gebeurd bij de buren.. Overgeleverd aan de goden..
    @ZJ: ik ga nog wel even goegelen. Ik ben benieuwd. Hoe het is bij de andere buren heb je hierboven kunnen lezen.

  34. demio 20 januari 2011 om 23:20

    Aad, eigenlijk wil ik het niet meer weten en niet meer lezen. Het is te idioot voor woorden. Wij hebben veel voor onze moeder gedaan, maar een mantelzorgcompliment, nee hoor, daar hadden we geen recht op, dat kregen we niet. Niet dat ik het erg vind, die schamele 250 euro zijn een schijntje als je minder gaat werken omdat je voor je moeder wilt zorgen.
    Welk monster heeft dit ooit verzonnen? :-)

  35. VSp 20 januari 2011 om 23:30

    Een leuk ‘weetje’ dan nog even en dan gaat VSp sub rosa in temporale REHAB. Voormalige nieuwe a.s. ex werkt in Tecklenburg als ‘Sozialbearbeiterin’ in een kliniek in Tecklenburg voor revaliderende kankerpatienten. Gemiddelde REHAB duur twee maanden.
    Ze kreeg het verzoek om de Nederlandse ‘markt’ aan te boren, maar kreeg domweg nul op rekest. Geen geld en ook geen interesse om daarvoor aparte verzekeringen op te zetten. Het barst in die klinik van de Nederlanders die in DLD, bijvoorbeeld Nordhorn (25 km over de grens……), wonen en Duitse ziektekostenverzekeringen hebben.
    A: goedkoper. B: Veel betere en snellere zorg.
    Lopen overigens veel Duits sprekende Oostblok artsen rond, bijgeschoold op kosten van Berlijn…..
    Nog zoiets: Huisartsen vind men hier ook in de kleine dorpen. Bijvoorbeeld Brochterbeck, vorige woonplaaats, 2500 inwoners. Een huisarts, een huidarts, een apotheek, twee fysiotherapeuten
    Krijgen p/jr €100.000 subsidie voor een ‘Landartzt Praxis’. Waar ik nu woon: 6000 inwoners, drie huisartsen, twee internisten, vier fysiopraktijken, drie apotheken, en terzijde, vijf supermarkten: Aldi, Edeka, Lidl, REWE en NETTO.
    Bezoekje huisarts, 15 minuten, € 14,50. Verwijderen gevaarlijke huidplek inclusief kweekje: € 75,-.
    Wachttijden, een kwartiertje zonder telefonische afspraak.

  36. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 23:35

    @Demio:
    == Welk monster heeft dit ooit verzonnen? ==
    SGP-er Bas van der Vlies is de geestelijk vader hiervan. Ergens in 2007 is het gestart. Daarna Heeft Bussemaker er veel mee van doen gehad. Regels zijn nog aangescherpt in die periode (2009).
    Te gek voor woorden allemaal.
    Je geeft weer en schrijnend voorbeeld van hoe het niet moet. Te gek voor woorden.
    Politici durven nog het nog steeds als "hart onder riem" te bestempelen. Hoe durven ze.

  37. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 23:39

    @VSp:
    Dat klinkt al heel anders. Waarom kan het daar wel en hier niet?
    Inderdaad alles met andere manieren van financieren te maken.
    Poltici bedenken een systeem zonder even met hun eigen voeten in de bagger te staan.
    In mijn ‘medische tijd’ in een vorig leven heb ik de consequenties daarvan in de verschillende landen in Europa en Amerika. Kan ik ook wel weer een boek over volschrijven.
    Om doodziek van te worden zou je het al niet zijn.

  38. demio 20 januari 2011 om 23:44

    Aad, oh, uit die hoek, je%us tja. Een aalmoes dus :-)
    Ik heb ook heel wat over mantelzorg geschreven, en ik vind het schrijnend hoe de regering gebruik van ‘ons’ maakt. Het bespaart inderdaad miljarden en het komt vooral op de kleine verdieners neer, die ook nog minder gaan werken om voor ouders of partners te zorgen. (Uitzonderingen daargelaten uiteraard). Maar het zijn ook nog vaak vrouwen, dus tel uit je winst. Kunnen we het niet ergens onder discrimatie laten vallen, zodat we een gericht protest kunnen laten horen :-)

  39. Aad Verbaast 20 januari 2011 om 23:57

    @Demio:
    Heb je die brochure gelezen (onder de link "bron")? Daar staan heel wat cijfers, ook over leeftijden, man/vrouw etc.. Moeite waard om een breed beeld te krijgen.
    Cijfers in diverse publicaties wisselen nogal wat. Waar ligt de grens van wat mantelzorg is en wat niet immers.
    Ik weet wel waar de overheid de grens getrokken heeft.. zowel in kwaliteit als kwantiteit. Een absolute ondergrens!
    Je snapt toch werkelijk niet dat de kamer hier mee akkoord is gegaan, en dan denkt weer rustig te kunnen gaan slapen?
    Wat me ook verbaasd is dat de belangenorganisaties (als Mezzo) wel mopperen maar niet veel harder aan de bel trekken.
    Alzheimer-Nederland (vandaar de cijfers er over) trekt wel echt aan de noodrem.
    Ik denk dat er wel een betoog gevoerd kan worden dat dit onder discriminatie valt ja.

  40. peterus 21 januari 2011 om 00:04

    Ik heb al lang opgegeven om het zogenaamde redelijke rationele zorgstelsel van Nederland te snappen. Dat is al lang uit de hand gelopen, samen met de spoorwegen, de rampenbestrijding en de files.
    Vlaanderen is een stuk rustiger, temeer daar ze geen regering hebben.
    Beter geen regering dan een hopeloze toestand.

  41. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 00:10

    @Peterus: je noemt zo even een paar onderwerpen. Nog blogstof voor jaren.
    Waar kan je niet induiken, of er komt weer allemaal bagger naar boven ;-)
    De Belgen spreken slechts elkaars taal niet. Maar zorgen kunnen ze. Aardige paradox.

  42. Zelfstandig journalist 21 januari 2011 om 09:30

    Vlaanderen heeft overigens wel een regering :-). De ziektekostenpremie is hier in België trouwens een pak lager. Zorg dan wel ervoor dat je voldoende gedekt bent, mocht je ooit in het ziekenhuis belanden. Anders krijg je na afloop een gepeperde rekening!

  43. Jan Bouma 21 januari 2011 om 10:00

    @Aad…ook goeiemorgen. Ik zal later op de dag wel wat vragen stellen m.b.t. dit onderwerp (heb het nu even "druk", "druk" met de provinciale criminelen die zich gemeld hebben; zie mijn jur. blog).
    Ik zal ook je nieuwe wordpress.com blog nog bezoeken voor idem dezelfde vragen.
    Probeer je vast voor te bereiden op de vraag HOE een eventuele HERSCHIKKING van de beschikbare budgetten kan leiden tot een acceptabele "mantelzorg" die recht doet aan de inspanningen van die belangrijke groep mensen.
    (moet nu weg…); tot later…

  44. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 10:50

    @ZJ:
    België kent inmiddels begrijp ik een groeiend ramptoerisme. Mensen die in Nederland de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben, vluchten (gezien die ramp) naar België waar het wel mogelijk blijkt te zijn.
    Vrijwel geen wachtlijsten, en veelal met lagere kosten ook nog.
    Nederland zou daar nog heel wat van kunnen leren. En waarom dat niet gebeurt is voor mij een raadsel.

  45. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 10:59

    @Jan:
    Dank, en ook goedemorgen. Ik zal straks even naar je juridische blog gaan voor de laatste (ongetwijfeld weer) bloedstollende ontwikkelingen daar. Never a dull moment.
    Ik heb me natuurlijk al lang voorbereid op die vraag. Het zal je niet verbazen.
    Staat zelfs al in de blog. Het wordt tijd dat de maatschappij ok eens gaat inzien dat we het hier hebben over een beroepsgroep van 3,5 miljoen mensen. Ken jij een zo grote beroepsgroep in Nederland?
    Nog vallend onder groep "zware beroepen" ook nog eens, gezien het aantal uitvallers en de breed heersende overbelasting.
    Nog een punt voor je BMD pleidooi.
    Belangrijk punt dus: budget voor AWBZ is 23 miljard. Kom dan niet aanzetten met een uiterst ingewikkelde procedure en schier onmogelijk te doorbreken barriere om (een klein groepje van) die mensen af te schepen met een fooi van 250 euro, en een budgetje van 65 miljoen, in de hoop dat ze dan het mailieveld niet gaan platwalsen. Wat nog niet gebeurt. Onbegrijpelijk eigenlijk.
    N.B. inmiddels een reactie achtergelaten op je juridische blog.
    Denk er maar over na. Bagger is het en zal het blijven anders ;-)

  46. paco painter 21 januari 2011 om 12:23

    In Afrika kennen ze niet anders.In India ook.Mantelzorg is daar heel gewoon

  47. demio 21 januari 2011 om 12:47

    Aad, maar ik kan in het rapport niets vinden over de inkomens van mantelzorgers. Klopt dat? Ik vraag dat omdat ik altijd de indruk heb dat vrouwen met lagere inkomens makkelijker korter gaan werken om voor ouders te zorgen. Maar dat vind ik nergens in de cijfers terug.
    En het werkt natuurlijk hetzelfde als bij man-vrouw. Omdat de vrouw vaak minder betaald krijgt (soms voor hetzelfde werk :-) ) gaat ze makkelijker minder werken dan de man. Helaas is dat nog steeds zo :-)
    Maar dank je wel voor de bron. Die ga ik ook opnemen bij mijn ‘links’ op mijn website (zie http://www.webpag.nl/links.html )
    Overigens, het is moeilijk van die ‘bron’ terug bij jou te komen. Dat kun je voorkomen door in html target="_blank" te zetten. Dan verlies je geen mensen :-)

  48. nelus 21 januari 2011 om 13:00

    Het wordt hoog tijd dat ons hele systeem op de schop gaat.
    Mantelzorgers die hun deel niet krijgen
    AWBZ’ers die in toenemende mate het maar moeten doen met wat er is.
    De PGB, die zo fraudegevoelig is als ik weet niet wat. Waardoor de verkeerde mensen de hoogste uitkeringen krijgen.
    Het is volstrekt ontransparant geworden waar al ons geld blijft, nou misschien dat nog wel, maar of het rechtmatig verdeeld wordt. De overheid heeft al eens een poging gedaan daar meer vat op te krijgen.
    Uitkomst: ongebreidelde bureaucratie. Kostenverhogende, onnodig vertragende acties op hulpaanvragen.
    Mijn voorstel: weg met alle schotten. (OOk al jaren gepropagandeerd maar nog nooit iets van terechtgekomen). Eén verzekeringswet voor alle nederlanders. Poortwachter: multidisiplinaire samenwerkingsverbanden: vanuit de inhoud van de zorgvraag. Dwingt de partijen tot samenwerking, afstemming en samenhang. Effect: de zorgvrager krijgt wat hij nodig heeft, de middelen worden effectief en efficient ingezet. Wat ook weer heel hard nodig is richting toekomst. Meer van hetzelfde zal de oplossing niet zijn.

  49. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 13:02

    @Paco: klopt. Maar vlak 3,5 miljoen mensen ook niet uit.
    @Demio:
    Volgens mij staat er ook niets (hards) in over inkomens en inkomensderving.
    Alzheimer Nederland heeft daar blijkbaar wel cijfers op los gelaten. Hoe precies weet ik ook niet. Ik ga maar af op wat ze berekent hebben. Zullen ook wel schattingen zijn.
    Op zich wel interesante cijfers als er (zeg voor de hele groep) grofweg 2 miljard inkomstenderving zou zijn, dan mist de staat ook flink wat AWBZ premies, en even simpel geredeneerd (30%) zo’n 600 miljoen inkomstenbelasting. Die missen ze nu..
    Wel iets om mee te nemen in het hele plaatje van kosten en opbrengsten.
    Net als alle kosten die zijn gemoeid met de overbelasting. Ziektekosten voor een grote groep mensen die deels te vermijden zou moeten zijn.
    Dankvoor de tip.. Maar ik ben niet zo’n HTML kundige. Een onkundige eigenlijk.. Het is niet anders.
    Ik ken mijn beperkingen ;-)

  50. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 13:10

    @Nelus:
    == Het wordt hoog tijd dat ons hele systeem op de schop gaat. ==
    Vandaar deze serie. Helemaal eens met je.
    Er is teveel mis om dat allemaal in één blog te proppen.
    Daarom maar eens wat onderdelen er uit gelicht.
    Dit is dan nog maar een kleintje, maar voor veel mensen een enorme frustratie en een illustratie hoe krom er gedacht kan worden in het zorghuis.
    Over fraude: vers van de pers:http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/21/psychiaters-verdacht-van-hulp-bij-miljoenenfraude-met-uitkeringen/
    "psychiaters verdacht van hulp bij miljoenenfraude met uitkeringen"
    De poltiek zal wel weer met extra vnoodverbanden komen. Incidentenpolitiek. Waardoor het en gat met het andere gevuld wordt en weer extra slachtoffers vallen.
    Jouw voorstel: hele systeem weer een heel goed doordeneken en anders opbouwen vanaf de grond.
    Je doet goede voorstellien (al uitgenodigd voor die commissie van wijze vrouwen en mannen?).
    Zo zou het zomaar wel kunnen en moeten.

  51. katja 21 januari 2011 om 13:29

    Een mooi gat voor Cohen om daarin te springen als ervaringsdeskundige i.p.v. al zijn loze kreten……….
    Doet ie tenminst nog wat goed voor de goegemeente.
    Wie in het gat moet springen voor die 40.000 aanstellers met ME en hun leken gezondheidsondersteuners (inclusief mantelzorgers) weet ik niet. De artsen die in Europa internationale contacten hebben en daar naar handelen krijgen boetes op gelegd, worden geschorst of anderszins tegengewerkt.
    Een luchtbrug naar Amerika of Australië ligt meer voor de hand.

  52. VSp 21 januari 2011 om 13:43

    @Nelus. Goede voorstellen! Ben echter bang dat deze in onvruchtbare aarde vallen bij een generatie politici die alle symptomen vertonen van een besmetting door het DD-virus.

  53. Jan Bouma 21 januari 2011 om 13:45

    @Aad…10:59
    Dank voor je comment op m’n juridische blog. De parallel kun je trekken naar dit onderwerp. Ik neem, zo heb ik gesteld, de "overheid" niet meer serieus na 20 jaar fake en vervalste milieurapporten alles ter dekking van een corrupt systeem. En daarnaast ziende en horende "doof" blijven voor m’n argumentaties.
    Nu zou ik de criminelen weer toestemming moeten geven voor weer "een onderzoek" terwijl ze dood blijvgen voor mijn argumentaties. Ik neem ze op goede gronden niet meer serieus en dat zal de rechter ook niet doen als die leest mijn brief van 25 december 2010. Je zou jouw criminelen binnen die hele "gezondsmaffia" op dezelfde wijze moeten kunnen ‘kaltstellen’.
    Opmerking.
    (ik weet niet of je die ingecalculeerd had) een mantelzorger die 24 uur, dag en nacht, z’n onbetaalbare waarde levert aan een socialere maatschappij vervangt wel 3 full-time arbeidskrachten die 8 uur p/dg draaien. Is dat al eens uitgerekend?
    Ergo: er moet een herrangschikking komen van alle beschikbare budgetten, het elimineren van alle fraude en overbodig "management". Ik hecht veel waarde aan het commentaar van @Nelus. Lijkt me dat zij een goede kijk heeft op de zaak.

  54. nelus 21 januari 2011 om 14:03

    nelussie moet zich even verexcuseren. Heeft wat rare taalfoutjes in haar tekst van 13.00 uur staan. Komt van de griep in het hoofd moet je maar denken. Disi——–nou ja, discipline natuurlijk. En propaganderen. Wat vinden jullie van dit gevonden woord ? Knap, of niet soms ? Kan zo toegevoegd worden aan de nieuw gevonden woorden 2011
    En Aad: nee ze hebben me nog niet gevraagd voor de cie voor wijze vrouwen.
    Zo beschouw ik mezelf ook niet.
    Een gemiddeld i.q.’tje schat ik. Alhoewel, als het over wijsheid gaat dan gaat het volgens mij niet over i.q. Misschien wel meer over e.q.

  55. jokezelf 21 januari 2011 om 16:51

    Dit is een weblog naar mijn hart!
    Ik hoef er niets aan toe te voegen. Het is tenenkrommend en ten hemel schreiend.

  56. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 18:15

    @Katja: Cohen zou hier toch ook wat van moeten weten, maar gezien zijn vorige salaris (nu wat minder) als burgemeester zal hij de beker van de 250 ero wel aan zich voorbij hebben laten gaan vermoed ik zo.
    Kan hij naast zijn "drukkebezighedenbuitenshuis" ook nog mantelzorger zijn?
    @Jokezelf: dank. we zijn het gelukkig wel eens daarover.

  57. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 18:20

    @Jan: dank.
    Eeerst maar even reageren op je rekensom. Een goede.
    Laten we dan even vaststellen dat met 3,5 miljoen mensen maal 3 met deels deeltijd) we ongeveer in de buurt komen van de totale beroepsbevolking in Nedrland. Is dat wel eens vastgesteld? Bij deze dan!
    Een vergeten en geminachte beroepsgroep ("zware beroepen") door de overheid.
    De "criminelen": die zijn er alle vlakken. Jouw hoofdpijn dossier is er ook een voorbeeld van. Ik ga even bijlezen op je juridische blog.
    Verstandig dat je over mijn voorstel nadenkt ;-)

  58. Aad Verbaast 21 januari 2011 om 18:24

    @Nelus:
    Je bent een echte (!) vrouw: veel te bescheiden over het eigen kunnen.
    Gooi het overboord en ga er voor. Je bent deskundige, expert, vakvrouw, met uitstekende voorstellen.
    Daar valt menig kamerlid en expert bij in de schaduw.
    Mag ik aanemen dat je "Brandon case" hebt gevolgd?
    Ik heb me tomeloos zitten ergeren. Niets anders op de buis meer. Tafels vol met experts die ineens weten te vertellen hoe het allemaal zou moeten. Wat een mediacircus!
    "the voice of Holland" maar dan anders..

  59. Jan Bouma 22 januari 2011 om 10:00

    @Aad…ook goeiemorgen.
    @Nelus… ik ben het volstrekl eens met wat @Aad over je zegt hierboven!
    @Aad…ik schreef zojuist op dat andere wordpress.com blog van je:
    ==
    @Aad
    Bedankt voor je comment op m’n jur. blogs. Ik schreef daar het navolgende op omdat het is “funny”.
    ==
    22-01-2011 09:34
    @Aad…18:52
    Ik ga a.s. maandag verder met deze zaak. Ondertussen verzoek ik de heer Besemer even te kijken naar dit 14 seconden durende voorbeeld van zijn “leermeester”: http://www.youtube.com/watch?v=xV7E_tzxdNs
    en als hij dat gedaan heeft even te lezen het verslag van 17 maart 2010 van een vergadering op zijn Provinciehuis toen we er ook al waren. A.s. maandag zal ik hem eens gaan bellen. Benevens m’n advocaat Mr. René van Stralen van Pieters advocaten te Utrecht.
    ==
    Kijk! Je snapt wel dat “de overheid” met bluf en bravoure het vermeende domme volk de mond wenst te snoeren maar soms pakt dat verkeerd uit. Zowel voor Mohammed Sahaf als voor de aanvallers. Waar ik maar mee zeggen wil dat de partijen die zich in de strijd mengen niet altijd de echte belanghebbenden zijn. Enfin. Men amusere zich met het filmpje.
    ==

  60. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 10:27

    @Jan: ook een goedemorgen op deze vogelteldag.
    Al vreemde vogels in je tuin gesignaleerd?
    Ik zag je commentaar daar al. Dank. Ook daar moet doorgeteld worden, net als hier.
    Het VKblog loopt gestaag leeg. Net even geteld. Gisteren nog maar 60 blogjes. Waren er vorige maand (voor de vermaledijde telling) nog rond de 100.
    Op de hoogtijdagen (perioden) ronde de 150.
    Self fullfilling prophesy, ook hier op het blog. Niet goed natuurlijk.
    Heeft ook wel iets van dat humoristisch filmpje van je. Leuk om die weer te zien trouwens.
    Wie is wie? ;-)

  61. katja 22 januari 2011 om 11:32

    ==Aad: Kan hij (Cohen) naast zijn "drukkebezighedenbuitenshuis" ook nog mantelzorger zijn?==
    Heeft ie toch ruimschoots uitbesteed? Net als de hoogopgeleide carrièrevrouwen nanny’s, werksters etc erop na houden? Kleine familie firma rond de gezondheid van zijn vrouw, inclusief huishouden.
    Hem rest "slechts" quality time…..Blijft, dat ie veel van de organisatorische materie af moet weten. Of daar heeft ie ws ook iemand voor.
    Maar niemand kent zijn werkelijke leed natuurlijk, tenzij de roddels over verhoudingen kloppen.

  62. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 11:47

    @Katja, geen idee welke keuze hij maakt en waarom. sowieso een beetje en probleem bij Cohen, ook in zijn publieke functie(s).
    Mijn keuze zou het niet zijn, dat kan ik wel zeggen.

  63. Jan Bouma 22 januari 2011 om 13:01

    @Aad…10:27
    Paar opmerkingen n.a.v. je comment.
    1. Of het VKblog leegloopt. Dat zal te maken hebben met het gebrek aan geboden continuïteit. Logisch dat men zich dan elders huisvest als die niet meer geboden wordt in het eigen huis.
    2. De strijdvraag omtrent de gewenste "survival of the fittest" (dat eenieder zich toch wenst door te zegevieren en te overleven), die doet zich nog steeds voor in alle geledingen van onze maatschappij tevens in die van de wereldpopulatie.
    3. Aangezien er wereldeconomisch gezien geen grenzen meer zijn (zoals Dr. J. Tinbergen, econoom en Nobelprijswinnaar in de jaren ’60 vdve ook al constateerde en voorspelde) zullen de parameters voor een totale overleving van die "wereldgemeenschap" zich dienen te conformeren en te richten op de algemeen geldende voorwaarden waaraan eenieder voldoet.
    4. Dat betekent dat er een herrangschikking moet komen van de prioriteiten en waardoor die mensheid kan overleven zonder te eisen dat er nog 3 of meer extra planeten als Moeder Aarde zouden zijn die aan de eisen kunnen voldoen.
    5. Tenslotte nog een voorbeeld van "the exponential growth" die vastloopt middels navolgend youtubefimpje geadstrueerd: http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY
    en laten we nu al die tegenstanders van die 8 afleveringen even uitnodigen tot een inhoudelijk comment dat de essentie ervan zou weerleggen. Zie verder m’n boek maar…

  64. nelus 22 januari 2011 om 13:10

    Aad: ja, de Brandon-case gevolgd. Ik moet je zeggen dat de staatssecretaris het goed heeft opgelost.
    Maar, waarom moest de oplossing wachten op deze media aandacht ? Toch heel bijzonder dat het bestuur van ‘s Heerenloo al niet veel eerder op de stoep in Den Haag heeft gestaan ?
    Tot mijn verbijstering vanmorgen ook nog een interview met de voorzitter van het bestuur. Nou, die maakt het er niet beter op. Had volgens mij beter niks kunnen zeggen.

  65. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 14:27

    @Jan: Dank. Ik kopieer hier even wat ik net op het andere blog zette ;-)
    ad 1: dat zal het moeten zijn. Het op meerdere paarden wedden om een hogere kans te hebben de eindstreep te behalen is blijkbaar niet standaard. Het een of het ander? Mijn strategie is anders.
    ad 2: macro = micro. Maar weer eens zichtbaar, ook op dit onderwerp.
    ad 3: er zijn wel degelijk alternatieven. Micro: zie wat hier gebeurt. Macro: Tunesië zeer recent.
    ad 4: geheel eens.
    ad 5: goed dat je die nog eens in de herinnering roept van deze en gene.

  66. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 14:39

    @Nelus:
    == Maar, waarom moest de oplossing wachten op deze media aandacht ? ==
    Is er iets opgelost dan?
    Wel iets waar ik onderhand helemaal ziek van wordt. In dit geval een item in een EO uitzending en ineens weer een spoeddebat, waarbij alle partijen hun mening al weer klaar hebben en expert zijn. Avonden lang uitgebreide aandacht op tv met allerlei specialisten etc. Een staatsecretaris die ook ineens alle tijd van de wereld heeft en er de volgende dag meteen kan gaan kijken.
    Vele voorbeelden te geven waarbij overheid, kamer niet in beweging te krijgen zijn totdat er iets op tv komt en dan zijn ze ineens wel in beweging te krijgen?
    Zembla uitzending q-koorts ook al zo’n bizar voorbeeld..
    Ongelooflijk. Onderhand vaker spoeddebatten (vaak over incidenten ook nog) dan gewone debatten.
    Stuur je de kamerleden een mail krijg je nooit antwoord..
    Er is iets structureels mis in onze democratie.

  67. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 15:27

    @allen:
    Breaking!
    Vanmiddag is de nervus agitaris al weer behoorlijk aan het opspelen.
    Volgens mij ben ik een grootscheepse fraude op het spoor in de gezondheidszorg.
    Van een organisatie die ook nog eens buiten elke twijfel verheven zou moeten zijn: GGZ (regio Drenthe in dit geval).
    Komt simpelweg hierop neer:
    De GGZ (als je eenmaal eens een keer bent binnengelopen, en ze je gegevens ontfutseld hebben) stuurt vette rekeningen (verzamelfacturen) naar je verzekering. Die in goed vertrouwen betaalt (na gechecked te hebben of je al aan je eigen risico zit).
    Vanmorgen (feedback van de verzekering (dat doen ze gelukkig nog standaard) weer een rekening door hun betaald: 958 Euro!!
    Geen idee waarvoor…
    Men gokt er natuurlijk op dat de "klanten" hier niet over zullen mopperen onder het motto: de verzekering betaalt toch? En een dergelijk geldstroom dus niet zullen blokkeren.
    Nou, dat hebben ze dan mis. Ze hebben geen rekening met mij gehouden.
    Inmiddels een mail naar de GGZ gestuurd met het verzoek alle details naar me op te sturen, inclusief kopie van de overeenkomst die ik met hun gesloten zou hebben voor het verlenen van diensten (die er natuurlijk niet is), en tevens aangegeven dat ik nog twijfel of hier het programma Radar danwel Opgelicht hierover zal informeren….
    Krijgt nog een staartje ;-)
    Wat een bende, wat een rotzooi..
    P.S. mocht de lezer ook dergelijke ervaringen hebben, dan hoor ik ze graag.
    P.S. ik kopieer deze reactie ook even naar mijn andere blog.

  68. nelus 22 januari 2011 om 16:55

    == Maar, waarom moest de oplossing wachten op deze media aandacht ? ==
    Is er iets opgelost dan?
    Ja, volgens mij wel. Brandon krijgt met een paar andere clienten samen een huis. Althans, dat heb ik begrepen. En dát begrijp ik niet. Dat een bestuur van deze instelling niet zélf op de barricaden is gesprongen drie jaar geleden. Toen dit probleem ontstond.
    En dan nu praatjes in de Volkskrant. Hij kan maar beter zijn mond houden, deze man.
    Maakt het met al zijn gepraat alleen maar erger.
    By the way: hoeveel zou deze bestuursvoorzitter verdienen ? En met wat ?

  69. nelus 22 januari 2011 om 16:57

    Aad: als dit waar is wat je zegt dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.
    Erin duiken, maar daar was je al mee bezig.
    Ze hebben nu een gróte vergissing gemaakt. Door de nota bij jou op de mat te laten vallen.

  70. Jan Bouma 22 januari 2011 om 17:45

    @Aad..15:27
    Hou er rekening mee dat de verzekeringsmaatschappij misschien ook in het complot zit (althans dat daar ook belangen liggen die gedeeld worden met de fraudeurs). Als je een lauwe reactie krijgt van… "ja, ach meneer, we snappen alles wel, en overal gaat er wel ‘ns wat mis, het zal een foutje zijn.." dan kun je er vergif op innemen dat ze het geen moer interesseert omdat "de kraan ook voor hen openstaat"; immers zolang er betaald wordt is er niks aan de hand…
    We hebben net achter de rug de psychiaters die maar bonnen en rekeningen schreven en miljoenen fraudeerden. Ik acht het zeer wel mogelijk dat er nog veel meer aan de hand is. Maar misschien was je wat "handelingen" vergeten die genoteerd waren en in rekening gebracht. Ik vergelijk het wel eens met een bezoekje aan de garage. Daar zeg ik altijd: "Nee! Dat portier doe ik zelf open want dat scheelt alweer 100 euro op de rekening!" :))

  71. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 18:20

    @Nelus:
    Brandon: dat had ik nog niet begrepen. Ik ken wel een verhaal dat Brandon jaren geleden in een speciaal voor hem gebouwd huis had gezeten (kosten 500.000 euro!!) dat hij binnen de kortste keren helemaal had afgebroken en vernield.
    Maar ik ga geen oordeel vellen over wat wel en niet kan in dit geval. Geen idee natuurlijk als totale buitenstaander Ik kan me (net als jij) wel erg boos maken, dat als er media aandacht voor een incident is ineens wel alles uit de kast getrokken kan worden en anders niet.
    Dat vind ik incidentenpolitiek. Kan ik me erg aan ergeren.
    16:57: ongetwijfeld is er meer aan de hand. Kom ik nog wel achter.
    Ook weer rare verschillen in systemen.
    Deze factuur gaat blijkbaar over okt 2009 (dat staat op de brief van IZZ) tot nu..?
    Nu is er weer zo’n bijzonder verschil: als ik diensten inkoop via PGB, dan moet je eerst een keihard contract ondertekenen Terecht. Ook staat in de instructies van de PGB verstrekker dat nota’s van de zorgverlener binnen 6 weken ontvangen dienen te worden. En (let op): dat als ze dat niet doen, je niet hoeft te betalen.
    Kan ik me ook iets bij voorstellen.. Goede regeling eigenlijk ook nog.
    Maar nee, hoor. Deze GGZ stuurt een factuur over iets (geen idee wat) wat (deels?) al meer dan een jaar geleden is, zonder enige overeenkomst etc..
    Hoe durven ze!!
    Heb jij enige kennis van hoe het geregeld zou moeten zijn? Je hebt toch enige ervaring in die wereld?
    Kan ik dan in het (dikker wordend) dossier stoppen.
    P.S. tweede keer overigens dat ze me dit flikken. Vorig jaar ook al. Heeft toen 6 maanden geduurd voordat de hele boel werd teruggedraaid.. Dat was een factuur naar mij overigens.
    Deze is naar Marie. Die er nog nooit geweest is.. hh4h4h4h4
    Ze proberen dat geld nu op een andere manier toch nog te innen natuurlijk..

  72. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 18:27

    @Jan: vooralsnog geef ik in dit geval de verzekeringsmaatschappij nog even het voordeel van de twijfel.
    Voor hun is het immers niet een opbrengst maar een kostenpost. Die zouden ze moeten willen vermijden.
    Hun makken: te makkelijk uitgaan van ter goeder trouw van deze GGZ (als voorbeeld).
    Mijn advies: strenge controles gaan uitvoeren, en die organisaties flink lik op stuk geven als ze de boel aan het flessen zijn.
    Kan ze miljoenen en miljoenen schelen. 100-en zo niet 1000-en miljoenen is zo mijn "gut feel".
    De burger wordt uiteindelijk hier mee weer genaaid natuurlijk.
    Premies gaan maar omhoog en omhoog. Schandalig natuurlijk. Helemaal niet nodig als ook zij hun werk goed zouden doen.

  73. Jan Bouma 22 januari 2011 om 19:42

    @Aad…18:27
    Nee… Aad. Je bent te simpel en te goedgelovig als je stelt == Voor hun is het immers niet een opbrengst maar een kostenpost. Die zouden ze moeten willen vermijden.== want als je, net als mogelijk die psychiaters, een dealtje maakt met de betalende verzekeringsmij. (zoals nu is gebleken dat er is gefraudeerd voor miljoenen) dan kun je die corrupte verzekeringsmij. natuurlijk ook wel wat betalen van die al gefraudeerde miljoenen. En dan doel ik niet op betalen aan die verzekeringsmaatschappij maar op betalen aan de mensen die daar werken en de nota’s goedkeuren. Laat de recherche dit uitzoeken of dit niet het geval is. Een advies. Snap je? Je bent te simpel en te goed voor deze corrupte wereld!
    Zeg…tot morgen!

  74. Aad Verbaast 22 januari 2011 om 20:51

    @Jan:
    dank voor de tip: inderdaad een vergelijkend geval, ik zet (voor mijn eigen dossiervorming, nog eens te verwerken in een blog voel ik zo maar) een link naar dat geval:
    == http://m.nrc.nl/nieuws/2011/01/21/psychiaters-verdacht-van-hulp-bij-miljoenenfraude-met-uitkeringen/ ==
    "psychiaters verdacht van hulp bij miljoenfraude met uitkeringen"
    Om heeft hier wel werk van gemaakt.
    Tipje van de ijsberg!
    Klopt: ik ben nog te bescheiden. Dit gaat tot op de bodem uitgezocht worden.

  75. Jan Bouma 23 januari 2011 om 08:39

    @Aad… Inzake de fraudegevoeligheid nog een paar simpele vragen.
    1. Indien een patiënt al veel "handelingen" heeft gekost wie controleert dan bij de verzekeraar of er niet t e v e e l "handelingen" worden gedeclareerd? Door de vele bomen (rekeningen) ziet zo’n zorgverzekeraar het bos ook niet meer en betaalt vermoedelijk maar "in the blind" alles.
    2. Als ik in de gelukkige omstandigheid ben (afkloppen) sinds jaar en dag geen huisarts nodig te hebben dan kom ik ook niet aan het minimum eigen risico en dus betaal je zelf. Tot aan 150 euro nu per jaar dacht ik. Indien je veelvuldig bij de huisarts of specialist komt… kan die dan ook maar lukraak alles declareren? Ik bedoel wie controleert dat als de patiënt/cliënt daarvan geen afrekening ziet of het jargon is te onduidelijk de ingediende rekeningen?
    3. Zou het niet aan te bevelen zijn dat de zorgverzekeraars, wrs meer dan nu gebeurt, eens beter gaan controleren of wat ze uitkeren terecht is of niet? (Zie je onverklaarbare rekening)
    4. Waarom wordt niet uitgezocht de oorzaken waarom de medische zorg in België (en of andere landen als Dtslnd) v e e l goedkoper is en ook nog beter?
    Enfin… om de zondag mee te beginnen:))
    Iets anders.
    Op je andere blog zal ik de "at random generator" van je inschakelen voor de eerste "preek" aldaar.
    Men amusere zich. En ik zie de belangstellenden wellicht zo dadelijk "in de kerk".

  76. Jan Bouma 23 januari 2011 om 09:15

    @Aad
    Zo gezegd, zo gedaan. Je zal van je stoel rollen van verbazing. Enfin. Conform m’n bericht op je andere blog:
    ==
    @Allen
    Voor de meeste VKbloggers al een bekend verschijnsel. Elke zondag wordt in werking gesteld de at random generator van @Aad verbaast – zie hoe de dobbelmachine werkt: http://www.random.org/ en dan ziet men rechts bovenin 1 – 100 waarbij ik die “100″ verander in 360 want dat is het maximale aantal pagina’s van het Boek der Boeken waaruit de machine kan kiezen. Nu kan @Aad bevestigen dat er al weken duistere krachten spelen alsof dus de willekeurig gekozen pagina toch gestuurd wordt… Onzin natuurlijk maar verklaart u mij nu maar eens waarom de machine zojuist aangaf: 360. Ja! De allerlaatste pagina. Nu kan je natuurlijk de zaak gaan belazeren totdat je een gewenste pagina dobbelt of laat kiezen maar dat is triefel.. daar doen we hier niet aan. Wat moet ik melden aan tekst op die laatste pagina? Niet veel. Maar onvoorstelbaar belangrijk en to the point voor de actualiteit en ook voor dit blog. De tekst is een gedeelte van een mail die ik aan H.J.A. Hofland schreef op zondag 16 november 2003.
    ==
    “…onwetenden, maar ook van diegenen die al wisten maar blijven zwijgen; ik zal ze wraken!”
    (Stilzwijgend heb ik zijn woorden aangehoord en staak voorlopig mijn rusteloze tijgertred achter de tralies).
    Gaarne vernemend wat de “Nieuwe Wereld” te zeggen heeft,
    Met groet!”
    JB
    ==
    en daaronder staat dan een foto van de achterkant van Villa Mithras (zie: http://www.vkblog.nl/bericht/281806/%22…De_achterkant…%22_in_beeld_gebracht_en
    overigens die paar woorden die geciteerd werden waren afkomstig van Socrates!
    Allen een goeie dag. En verbaas u over niets meer… De links werken wel of (misschien hier ook). Zie anders wordpress.com van @Aad verbaast

  77. Aad Verbaast 23 januari 2011 om 10:01

    @Jan:
    Ook een goedmorgen.
    Eerst maar antwoord op je vragen 08:39:
    ad 1: er worden contracten gesloten (althans zo zou het moeten zijn) tussen zorgverleners en zorgverzekeringen. Daarin worden ook vergoedingen en quote afgesproken. De zorgverzekeraars controleren (mag je van uit gaan) ook per zorgverlener of quota ten opzichtte van gemiddelden niet worden overschreden. Dan trekken ze aan de bel. In theorie, de prakiijk? Geen goed zicht op.
    ad 2. daar heb je slechts indirect zicht op. Meestal krijg je van de zorgverzkeraar (als het speciialismen betreft) een overzicht toegestuurd welke rekeningen door hun betaald zijn aan de zorgverlener. Die heeft dan nog enige controle of de bewuste actie ook daadwerklijk is uitgevoerd.
    ad 3. Een inkopper. Veelal (ad 2) zal de patient dit overzicht terzijde leggen. Het wordt immers toch betaald, en het controleren van de rekning is niet te doen voor hen. Slechts een totaal bedrag word gegeven, en de zorgverzekeraar (ook bij navraag kan er geen factuur afgegeven worden). Daarenboven wordt veelal gedacht: mooi: de verzekering betaalt, kost me niets…
    ad 4. geheel mijn punt. Zou natuurlijk moeten.
    Mijn punt in deze case: ik krijg een rekening out of the blue (nou ja, ik heb wel degelijk contact gehad met de GGZ) maar dat was op spontane uitnodiging, zonder enige vorm van overeenkomst met mij, zonder enige aanwijzing dat hiervoor een rekening zou worden gestuurd, laat staan dat ik me kon afvragen of dat wel de moeite waard zou zijn. Ik verkeerde in de veronderstelling dat die paar (groeps) gesprekken een soort van brainstromsesie was met een paar mantelzorgers (5) hoe de zorg kon worden verbetert.
    De onverlaten sturen de verzekering daarvoor een vette rekening.
    Van per uur een dikke 150 euro!! Als ik dat geweten zou hebeben dan had ik daar uiteraard niet aan mee gedaan. Ze komen immers informatie bij mij ophalen, en niet andersom!
    Boeven en oplchters zijn dan woorden die direct bij me opkomen natuurlijk.
    Goed, na bovenstaaande preek snel naar de jouwe.
    Ik krijg een steeds grotere bewonderring voor de magische, hemelse en bovennatuurlijk krachten van die randomgenerator. Hier word geschiedenis geschreven.
    Hier wordt een duidelijke boodschap aan je gegeven.
    Jan, je hebt geprobeerd een loopje (in diens ogen) te nemen met de randomgenerator. Dat pikt die niet en komt onmiddelijk met een signaal om je daar op te wijzen.
    Als je ingeeft 1-360 dan maak jij natuurlijk een grove fout. Er kan nog gesoebat worden of je had moeten beginnen met 1 of 5. Immers de inleiding begint pas op pagina 5.
    Maar dat je de vrijheid hebt genomen om tot baldzijde 360 te gaan, daar is middels de uitkomst vanmorgen, zoals je hebt gezien, onmiddelijk een helder signaal aan je gegeven dat je daar helemaal fout zit.
    Die baldzijde is immers de allerlaatste pagina van je boek, waar geeen enkel content in staat. Leeg. Noppes, nada en behoort niet meer tot je boek.
    De randomgenerator is boven zichzelf uitgestegen om je daar onmiddellijk over te informeren dat je je vergist hebt. Geeft onmiddellijk feedback aan je.
    Brilliant!!
    Daar kunnen politici, overheidorganisatie, waterschappen etc etc nog eens een voorbeeld aan nemen. Daar hoor je nooit meer wat van en acteren slechts at random met de verkeerde uitgangspunten!
    De dag is fraai begonnen, dank. ;-)

  78. Jan Bouma 23 januari 2011 om 12:12

    @Aad… 10:01
    Thanks voor je uitleg m.b.t. de malverserende gezondheidszorg. M.b.t. punt 4 == 4. Waarom wordt niet uitgezocht de oorzaken waarom de medische zorg in België (en of andere landen als Dtslnd) v e e l goedkoper is en ook nog beter? == maak je je wel wat makkelijk vanaf. Wellicht komt dat inhoudelijke antwoord nog eens.:))
    Inzake de at random generator.
    Op pg. 359 staat inderdaad de allerlaatste tekst van het boek maar de ommezijde van die pagina (360) is leeg omdat de allerlaatste en van belang zijnde tekst staat geschreven op 359 en dus pg. 360 leeg kan blijven. Het is de medaille als het ware. Ofwel de andere kant van "de achterkant van het gelijk!"
    En nou jij weer…. Ik heb altijd gelijk…:)) En ook de random generator.

  79. Aad Verbaast 23 januari 2011 om 12:43

    @Jan Bouma;
    Ik maak me er niet makkelijk van af. Dat zijn diegenen die verantwoordelijk zijn voor het zorghuis in Nederland die niet verder willen kijken over de grenzen. België maar vlak ook Duitsland niet uit (zie reacties van VSp hierboven). Nee, ze gaan hier het Hollandse wiel weer opnieuw uitvinden wat niet eens rond blijkt te zijn.
    Random generator: uiteraard gezien dat dat de laatste baldzijde is, die ook nog eens leeg is.
    Snap je uitleg, je weet je er weer onderuit te draaien.
    Maar ook met je uitleg heeft de randomgenerator weer gelijk gehad. En je (en daardoor ons) daar fijntjes op gewezen. Blijft brilliant!
    Vanmiddag en route. Mijn moeder is jarig, en dat gaan we maar eens stevig vieren! 86!

  80. Jan Bouma 23 januari 2011 om 15:17

    @Aad… goed dat je aandacht schenkt aan je moeder van 86.
    Ondertussen schreef ik een comment op het blog van @Zichvanverre; en wel als volgt. (Hij reageert op het stilzwijgen van de VK-Ombudsman; ironisch)
    ==
    23-01-2011 15:11
    Hoezeer ook de meningen verdeeld zijn – wel "bagger"geen "bagger’ – het is een dwarsdoorsnede van opvattingen in onze maatschappij – zoveel mensen – zoveel zinnen – kan ik me slechts vinden in m’n analyse dat de oude geschreven media, in het geval van de Volkskrant, jammerlijk de aansluiting hebben gemist met de nieuwe digitale wereld. Ik ben er wel van overtuigd dat redacties van de gevestigde media er soms weken over doen om een kwalitatief goede reportage in bijv. hun "wetenschapsbijlagen" of anderszins te publiceren terwijl dat de serieuze Vkblogger in zijn eentje doet. Ik memoreer maar even de gedegen studies van @Aad verbaast over tal van onderwerpen. Zouden de krantenredacties zo’n bijdrage publiceren dan praat het Binnenhof erover, de overige media.. enz. en worden ze serieus genomen.
    Conclusie: de opvattingen over goed of slecht, kwalitatief normerend of niet, is voorbehouden aan de gevestigde orde die geen indringers duldt. Wie betaalt, die bepaalt. Zo luidt hun adagium.
    De tragiek is hier evenwel dat de oude media de nieuwe internetwereld willen miskennen uit vermeend (dom) eigenbelang. Het is net als in Tunesië. Of vroeger het voormalige Oostblok. Uiteindelijk blijken de mensen, de afnemers, hun klanten, zich geen knollen voor citroenen meer te laten verkopen.
    ==

  81. Aad Verbaast 23 januari 2011 om 17:34

    @Jan: het was een mooie verjaardag. Volle bak!
    Mooie reactie ook van je. Die ik geheel kan onderschrijven uiteraard.
    You made my day! ;-)
    Ik zal daar zo eens even kijken. Eerst de zondagsborrel verzorgen!

  82. Jan Bouma 23 januari 2011 om 19:05

    @Aad…17:34
    Prima!
    Iets anders. Dat gaat over je comment van 10:01 uur en waar je stelt:
    ==
    Eerst maar antwoord op je vragen 08:39:
    ad 1: er worden contracten gesloten (althans zo zou het moeten zijn) tussen zorgverleners en zorgverzekeringen. Daarin worden ook vergoedingen en quote afgesproken. De zorgverzekeraars controleren (mag je van uit gaan) ook per zorgverlener of quota ten opzichtte van gemiddelden niet worden overschreden. Dan trekken ze aan de bel. In theorie, de prakiijk? Geen goed zicht op.
    ad 2. daar heb je slechts indirect zicht op. Meestal krijg je van de zorgverzkeraar (als het speciialismen betreft) een overzicht toegestuurd welke rekeningen door hun betaald zijn aan de zorgverlener. Die heeft dan nog enige controle of de bewuste actie ook daadwerklijk is uitgevoerd.
    ==
    ad punt 1. Kijk! Dat is een regeling waarbij de kraan wijd openstaat ofwel de kat op het spek gebonden wordt en natuurlijk EXTREEM fraudegevoelig is. In de ouwe Sovjet-tijd werden er ook te halen doelen en/of jaarquota gesteld en op papier werden die dan wel gehaald. Welnu… ons "vrije marktmechanisme" zal er zeker wel voor zorgen dat die gestelde quota gehaald worden. Geïndexeerd per jaar natuurlijk met procenten stijgend. Het is een krankzinnig fraudegevoelig systeem. Want… het zal toch niet zo zijn dat er in België of in Duitsland een totaal ander minder ziek of jonger en gezonder volk leeft. Nee natuurlijk niet! Dus zoek de oorzaken. Hun systeem scheelt miljarden met dat van ons. Ben ik nou de enige hier in Nederland die niet met oogkleppen oploopt!
    ad punt 2. Ook hier ligt de fraudegevoeligheid voor het opscheppen. Kijk! Dat jij plotseling slachtoffer (of liever de gemeenschap) werd doordat je er achter kwam dat er met een hark ELKE SECONDE gedeclareerd werd is een wetenschap die je had moeten weten. In de advocatuur gaat het net zo. Declareren, declareren, declareren en zelfs per minuut! Gaat de advocaat 10 minuten op de plee zitten dan betaalt de cliënt dat. En als jij gaat vergaderen met dat zakkenvullende schorem dan moet je snappen dat dit weer zo’n uitwas is van onze ‘verzorgingsroversstaat’ die betaald moet worden.
    Als ik de baas zou zijn in dit land zou ik miljarden weten om te buigen m.b.t. de bestedingen. Met name richting de mantelzorg. Je had een paar uurtjes genoegelijk samenzijn met je moeder vanmiddag maar je had ook kunnen denken: dat is reiskosten, en dat zijn ? 5 uren maal 50 euro = 250 euro te declareren… Zo doet de gezondheidsmaffia het wel. Enfin. Ik heb weer even stoom afgeblazen. Morgen ga ik die provinciale bluffende criminelen eens bellen m.b.t. hun vervalste milieurapporten en ik ga ook informeren bij het Parket van Justitie hoe het staat met mijn aangifte..
    Tot morgen. En… zuip niet teveel met die zondagsborrel…:)) Ik neem er nu zelf eentje.

  83. Aad Verbaast 23 januari 2011 om 19:56

    @Jan:
    Laten we ons geen illusies maken. Elk systeem wat wordt bedacht heeft mogelijkheden het te kraken en is natuurlijk fraudegevoelig. Ook in de gezondheidszorg.
    Ik spreek uit ‘eigen praktijk’ dat dat ook het geval was in mijn ‘medische tijd’ in Duitsland waar een ander vergoedingssysteem werd gehanteerd dan in Nederland. Onze marketing strategie was daar geheel op gebaseerd, en wat in Nedrland niet kon kon in Duitsland wel. Vele cardiologen hebben er kapitalen aan over gehouden!
    Kijk, wat de crux van het hele contracten verhaal is: veelal worden contracten opgesteld waar allerlei blabla staat over hoe met elkaar om te gaan als alles pais en vree is. Onzin. Als alles pais en vree is dan kan je alles met elkaar afspreken en herafspreken. Contunue.
    De kern van dergelijke contracten is natuurlijk alleen vast te leggen wat de afspraken zijn als je het pertinent niet met elkaar eens bent.
    Helaas wordt daar niet goed over nagedacht in de praktijk. Psychologisch verklaarbaar: het contract wordt normaliter opgesteld als beide partijen vrienden met elkaar willen worden. En wie gaat dan bespreken hoe het moet gaan als je laaiende ruzie hebt??
    Kortom er wordt maar weer wat aan gerommeld.
    Opvallen ook hier weer: macro is micro.
    Zelfde verhaal over een contract voor huwelijkse voorwaarden.
    Net als de miljarden contracten tussen landen over bijvoorbeeld pijpleidingen.. etc etc..
    Je ziet dan ook hoe vaak dat allemaal helemaal mis gaat. ;-)

  84. Jan Bouma 24 januari 2011 om 06:25

    @Aad…19:56….ook goeie vroege morgen.
    Ik geef niet zo gauw op. Niet omdat je ook gelijk hebt met je comment van 19:56 uur maar dat neemt niet weg mijn onverbiddellijke logica en juiste conclusie als ik stel == Want… het zal toch niet zo zijn dat er in België of in Duitsland een totaal ander minder ziek of jonger en gezonder volk leeft. Nee natuurlijk niet! Dus zoek de oorzaken. Hun systeem scheelt miljarden met dat van ons. Ben ik nou de enige hier in Nederland die niet met oogkleppen oploopt! == zie mijn comment van 19:05 uur.
    Nu ben ik er geen voorstander van dat macro-economisch gezien die miljarden UIT onze economie worden geperst maar dat ze worden h e r v e r d e e l d over de Nederlandse bevolking waaronder een groter deel van de miskende en onderbetaalde mantelzorgers die gelden moeten worden besteed.
    We hoeven dus niet "het wiel" weer opnieuw uit te vinden maar slechts te implementeren het kennelijk beter draaiende Belgische en/of Duitse systeem. En daarin zullen ook nog wel verbeteringen kunnen worden aangebracht. Je snapt verder dat er ook geen verschil is (terzake frictie-gevoeligheid) m.b.t. de contracten wanneer het gaat om het Belgische/Duitse of Nederlandse systeem.
    Kijk maar hoe lang de Belgen doen over de totstandkoming van een nieuwe regering.
    @Allen een goeie dag vandaag. (Ik ga zeker vandaag informeren bij het Parket Utrecht hoe het staat met mijn strafaangiften. Die OvJ had vooralsnog alleen belangstelling om mij te arresteren. Veel gekker kun je het niet maken).

  85. Aad Verbaast 24 januari 2011 om 08:36

    @Jan:
    ik denk dat je me niet geod gelezen hebt.
    Natuurlijk mag je er van uitgaan dat de buren niet structureel meer of minder ziek zijn.
    Toen ik het over het wiel opnieuw uitvinden had, verwees ik kritisch naar de gangbare methodiek die wordt gevolgd bij ons Nederlanders: vanachter het bureau niet gehinderd door enig voorkennis het weer even helemaal anders gaan doen. Omdat we denken het allemaal beter te weten.
    Natuurlijk ben ik een groot voorstander dit te veranderen. Ik verwijs naar mijn blog http://www.vkblog.nl/bericht/246681
    "Creativiteit en innovatie een kwestie van cultuur"
    Daar kan men nog veel van leren. Goed de buren bestuderen, en dan hoogstens nog verder verbeteren. De Aziatische benadering.
    Maar nee. Ook dat past niet in onze cultuur, zelfde probleem.
    Daarmee is de cirkel weer rond.
    Wat een bende, wat een rotzooi.
    Ook nog een mooie dag gewenst. Het zal er wel weer een worden die bol van de verbazing staat ;-)

  86. Jan Bouma 24 januari 2011 om 10:01

    @Aad verbaast… for President!" (en ik vice-premier…) ; hoe jammer nou dat je dit fonetisch verkeerd kunt interpreteren. :))
    Iets anders.
    In ieder geval wordt er navraag gedaan op het Parket Utrecht en het OM terzake de stand van zaken m.b.t. mijn gedane strafaangiften van al weer bijna een maand geleden. Ik word daarover teruggebeld. Want de ciminelen zijn er op uit mij te beschuldigen. Een bekende truc. Klokkenluider Fred Spijkers wist pas na 27 jaar zich bevrijd van een zogenaamd "strafblad" dat de staatscriminelen hem hadden bezorgd…
    Amuseer je. Men hoort nader.

  87. Aad Verbaast 24 januari 2011 om 10:29

    @Jan:
    == @Aad verbaast… for President!" (en ik vice-premier…) ==
    doet me denken aan een youtube filmpje dat ik nog een dezer dagen zag van Reagan die vertelde wat hij ging doen als hij met pensioen was.
    ‘s morgens rustig opstaan, kopje koffie krantje, en rond de middag na de lunch zich even tergtrekken voor een slaapje.
    Hij eindigde met te zeggen: niet veel anders dan ik deed in de tijd dat ik president was ;-)
    Kan het filmpje helaas niet zo snel vinden..
    Werk jij maar stevig door ondertussen, delegeren is kunst die ik wel gaarne beheers ;-)
    Wordt vervolgd.

  88. Jan Bouma 24 januari 2011 om 20:06

    @Aad…10:29
    Off topic maar jij bent ook een druk baasje..; zo kwam ik je tegen op het blog van @Victor Onrust.
    Aldaar schreef ik navolgend comment ten faveure van je. Ik had toch nog iets te verrekenen met die Onrust.. :))
    ==
    24-01-2011 19:52
    Ik sluit me aan bij het comment van @Aad verbaast 9:52 uur. Daarnaast wil ik Victor Onrust even herinneren aan zijn muilkorf terzake mijn wat meer mondiale opvattingen over politiek maar die door hem niet gepruimd werden op zijn "politieke blog". Hij snoerde mij dus de mond.
    Daarom heb ik weinig fiducie in Onrust. Hij stelt een breideling voor die haaks staat op de vrije meningsuiting. Laat elke blogger gewoon z’n eigen verantwoording nemen voor zijn teksten en binnen onze rechtspraak is redelijk goed geregeld dat eenieder naar de rechter kan lopen die aanstoot zou nemen aan de uitingen van een blogger. Ergo: waardeloos voorstel van Onrust.
    ==
    ..want ik mag hopen dat er geen tijd besteed zal worden aan moderatie op het vervolg van het Vkblog. Gelet op mijn argumentatie hierboven. Zo zouden meer mensen moeten denken.
    Tot morgen.

  89. VSp 24 januari 2011 om 20:56

    Succes, Aad, met je nieuwe beslommeringen. Hopelijk doet Victor onrust zijn voordeel met je constructieve reaktie van 09.52. Ben zeer benieuwd hoe e.e.a. gaat aflopen omdat de VK óók alternatieven heeft voor haar VKB.
    Interessant om te volgen.

  90. Aad Verbaast 24 januari 2011 om 21:26

    @Jan:
    Druk baasje? Dat hangt er maar van af hoe je het bekijkt natuurlijk. Soms kan je veel doen in weinig tijd.
    Bijzonder verhaal ovr die moderatie. Kan het voorstel dan ook niet delen. Maar dat as ook al duidelijk.
    Maar ja, meent hij het of is hij bloggers de tent uit aan het lokken.
    Wie zal het zegeen.
    Niet veel reageerders konden zijn mening delen.
    Moderatie is niet nodig, enkel in extreme gevallen zou het kunnen worden toegepast. Ik kan me geen voorval herinneren van de afgelopen weken hier waar ik de moderatieknop zou hebben toegepast.

  91. Aad Verbaast 24 januari 2011 om 21:28

    @VSp:
    Dankje. Nog een weekje of 4-5 voordat er ergens duidelijkheid moet komen over wat mogelijk en niet mogelijk is. Nog van alles mogelijk.
    Die bijzondere blog van Victor was wel op zijn eigen titel uiteraard ;-)

  92. BarbaraJansma 24 januari 2011 om 21:35

    Succes Aad!
    Goeie documentaire nu op 2. Tegenlicht, de wereld na wikileaks. Met oa Dalrymple

  93. Aad Verbaast 24 januari 2011 om 23:48

    @Barbara: dankjewel.
    Ik keek inderdaad naar Ned2 over wikileaks. Viel me tegen eigenlijk. Daar is als programaamaker meer van te maken leek me. Beetje gemiste kans. Tegenlicht maakt normaal betere programma’s.
    Niet alles kan altijd top zijn ;-)

  94. Jan Bouma 25 januari 2011 om 09:25

    @Aad…ook goeiemorgen.
    Nu kwam ik je weer tegen als "Lid van het Politburo" :)) in het Comité van @Koko. Een goeie zaak dat je ermee bemoeien wilt. Geen misverstand. Maar heb ik ongelijk met mijn daar geplaatst commentaar?
    (Je weet ik probeer iemand te zijn die altijd beide kanten van de medaille wil zien..)
    ==
    25-01-2011 09:11
    Beide kanten van de medaille. Hoe zit het met de toch ook zeer te honoreren inspanningen van @Knutsel om een plug-in tool te vinden o.i.d. naar een ander vervangend blog als OBA of WordPresscom. Indien het VKblog wordt voortgezet met alle bestaande links en archieven dan ben ik daar voorstander van. Maar anderzijds vind ik het wat hypocriet om, indien het VKblog toch niet wordt doorgezet, dan maar weer even te switchen naar OBA of WordPresscom dankzij de inspanningen van ene @Knutselsmurf…
    Of zie ik dit verkeerd? Je kunt op vele paarden wedden: soit. Maar blijf wel in de gaten houden alle van belang zijnde paarden en hun waarde als je daarop wilt wedden.
    Vervolgens signaleer ik wat kissebisserige niet ter zake doende opmerkingen van zeurpieten die menen ook een "bijdrage" te leveren voor een succesvolle doorzetting of migratie maar niet verder komen dan hun gezeik. Ik ben zeer ingenomen met bijv. @Aad verbaast in het comité van @Koko.
    Het is net als bij de politieke representatie. Als je klachten hebt over de representatie kom dan met alternatieve voorstellen waaruit blijkt dat die voorstellen enige waarde of inhoud hebben.
    Enfin. Zomaar wat opmerkingen. Allen een goeie dag. JB
    ==
    Enfin. Ook deze opmerking past binnen je blog. Jij komt met alternatieve voorstellen (ik ook) en daardoor heb je volgens mij recht van spreken.

  95. Aad Verbaast 25 januari 2011 om 11:02

    @Jan:
    Ook een goedemorgen. De lucht is blauw dat is alvast weer binnen. In grote lijnen wel eens met je reactie aldaar.
    Wel een opmerking over het volgende:
    == Maar anderzijds vind ik het wat hypocriet om, indien het VKblog toch niet wordt doorgezet, dan maar weer even te switchen naar OBA of WordPresscom dankzij de inspanningen van ene @Knutselsmurf…
    Of zie ik dit verkeerd? ==
    Dat zie je verkeerd lijkt me.
    Je kan het wedden op meerdere paarden noemen natuurlijk. In het bedrijfsleven heet dat (als ze hun werk goed doen) strategisch denken en wel een voorkeurspad hebben, maar vooral niet vergeten een zogenaamde "fall-back" positie (beter nog: posities) te creëren in het geval dat de voorkeursstrategie niet ten uitvoer wordt gebracht. Kortom: denken in meerdere scenario’s. Wordt nog wel eens vergeten, en dus gaat er nog wel eens wat mis..
    Overigens (als zijlijn) in de politiek zou het net zo moeten werken, maar gaat vrijwel altijd mis.. ;-)
    Aangezien de kans niet evident is dat er sprake kan zijn van een doorstart (met continuiteit waarborgen) is de OBA/wordpress variant dan een verstandige om daar op tijd mee te beginnen.
    Niets hypocriets aan lijkt me. Sterker nog: heel verstandig.
    Je moet er immers niet aan denken, dat de VK morgen al de stekker er uit trekt toch? Bewust of onbewust.
    Ook een scenario waar maar beter rekening mee gehouden kan worden.
    Gisteren kon ik bijvoorbeeld al een hele tijd niet inloggen..

  96. Claudine58 25 januari 2011 om 20:04

    Beste,
    Misschien kan dit artikel over alzheimer ook interessant zijn.https://www.medblog.be/nl/article/25-pokerspelletjes-het-ultieme-wapen-in-de-strijd-tegen-alzheimer/
    Groeten
    Claudine

  97. Draver 26 januari 2011 om 09:06

    Mantelzorg compliment wat veel geld kost aan bureaucratie , ongelooflijk !

  98. Aad Verbaast 26 januari 2011 om 09:19

    @Claudine: bedankt voor de link. Interessant.
    Er wordt veel onderzoek naar Alzheimer gedaan. Logisch gezien de grote omvang van het probleem, wat ook nog eens sterk stijgend is. Ook zijn veel pijlen gericht op het voorkomen er van.
    Of poker nu de oplossing zou zijn waag ik te bewtijfelen ;-)
    @Draver: inderdaad heel veel ‘red tape’. Belangrijkste reden warom veel mensen al tijdens dat proces afhaken en het dan maar laten liggen. Naast veel mensen die het dan wel aanvragen en in dit proeces te horen krijgen dat ze niet eens in aanmerking komen voor een complimentje. Da’s helemaal een een veeg uit de pan!

  99. Jan Bouma 26 januari 2011 om 09:50

    @Aad…ook goeiemorgen
    Terzake mijn "dossier" zond ik je hopelijk 2 verhelderende emails. Ik ga vandaag wel die Hoofdofficier van Justitie Westerbeke bellen van het Parket Utrecht "hoe het er nou voorstaat m.b.t. mijn strafaangiften…"
    Slechts met de zwaarste inzet van alle middelen kun je je tegenstanders verslaan. En dan mag je blijven hopen op een onafhankelijke rechtspraak want er was ooit een Franse diplomaat of rechter die zei: "Noem mij 3 woorden en aan elk woord kan ik u opknopen!" En zo zal het ook wel gaan met jouw "dossiers".
    Iets anders.
    Ik had gisteren mijn onovertroffen IBM ‘er op bezoek omdat het mij niet lukte m’n grote Vkblog "Gebarricadeerde Kunst" te kopiëren naar de harde schijf. Het heeft ook ca. 780 reacties en is misschien toch te groot om te downloaden vanuit de Volkskrant database? Anderzijds kan mijn (gewone) XP-processor het misschien niet aan. Anderzijds… thuisgekomen lukte het de IBM ‘er met zijn natuurlijk allerlaatste moderne versie "7-serie?" het wel om het blog te downloaden en het staat nu op een USB-stick bij hem zo heb ik begrepen. Enfin… we zoeken nog naar een oplossing. Is overigens die "plug-in tool" voor transmissie naar een vervangend blog als OBA of Wordprocess nu voorhanden? Hoe heb jij het gedaan met grote blogs (1117 reacties – het grootste)?
    Genoeg even. Werk ze en tot later…
    Idem: allen.

  100. Aad Verbaast 26 januari 2011 om 10:09

    @Jan:
    Dank voor de mails. Laat ik het er even bij houden dat elk geschreven woord per defintie verhelderend is ook als er meer mist wordt opgeworpen dan goed is om nog goed zicht te behouden. Verhelderend inzicht op zich!
    Over mijn laatste dossier (GGZ) heb ik inmddels een mail gekregen waarbij iemand (geen idee) wie mij een brief gaat sturen met een datum waarop hij mij gaat uitleggen hoe de GGZ werkt..
    Op zich al weer een hilarische manier van werken natuurlijk.. ;-)
    Goed dat IMB nog wel voor lekaar krijgt wat jou niet lukt.
    Knutselsmurf is nog bezig met zijn tool te vervolmaken begrijp ik.
    Ik verwacht elk moment zijn aankondigings blog.
    Hier het laatste nieuws:http://www.kblog.nl/2011/01/vkblog-importer-aanvulling-gebruiksaanwijzing/
    Gaat goed komen. Hoop ik. Ik blof een aardsoptimist en zit er boven op!
    Daat lataste is natuurlijk met name waarom ik denk dat het gaat lukken ;-)

  101. VSp 26 januari 2011 om 11:58

    Bouma, ik heb mijn blogs inmiddels op een externe harddisk staan. Met reakties. Met XP. Hoe dat precies in z’n werk gaat in het hart van deze computer geen idee, maar ‘t staat erop. Was twee uur werk, maar goed, ook niet zo veel soeps.
    @Aad. re Jbourbon. Kon het niet laten……..@Jbourbon. ‘The proof is in the eating of the pudding’. Het staat u volkomen vrij een ander puddinkje te serveren. De timing, de insteek en de suggestieve argumentatie lenen zich daar bij uitstek voor.
    VSp stelt voor dat deze stichting, of vereniging de naam gaat dragen ‘Democratisch Bloggers Genootschap’, afgekort DBG. Waarover natuurlijk democratisch overeenstemming bereikt moet worden.
    Overigens, alle gekheid op een stokje, VSp vindt dat de keuze op het woord ‘kerngroep’ de lading niet dekt.
    Indien gekozen was voor ‘werkgroep’ was ongetwijfeld minder kritiek losgebarsten op de constructieve wijze waarop deze adhoc bij elkaar gekomen bloggers, en enkele anderen, zich inzetten om voor het huidige VKB een doorstart te faciliteren.
    Verder neem ik aan, dat deze reaktie niet wordt weggemodereerd door u.

    Voor ‘Genootschap’ houd ik ‘Appèl’ achter de hand. DBA. Lijkt me wel wat….

  102. Aad Verbaast 26 januari 2011 om 12:50

    @VSp:
    Het opslaan van de blogs is nog wel te doen. Verstandig om dat te doen natuurlijk.
    Kunst is dan om blogs dan over te zetten naar een andere blogstek. Blogs op zich gaat nog prima. (kopieren en plakken aldaar, en een beetje bijschaven).
    Kunst is om de reacties ook over te krijgen. Dat is niet te dooen voor de eenvoudige blogger.
    Vers van de pers: http://www.onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/2011/01/26/bestel-vkblog-migratie-tool-en-exportbestandwxr-file/
    Knutselsmurf introduceert een tool waarmee dat weer wel mogelijk is.
    Slimme jongen!

  103. VSp 26 januari 2011 om 13:23

    Gelezen. Ga aanmelden.

  104. Aad Verbaast 26 januari 2011 om 13:40

    @VSp:
    heb ik iets gemist of vergeten? Had je al een wordpress acoount aangemaakt?
    Ik kan me nog herinneren dat je meldde dat een accountnaam geen drie letters aankon.
    Hoe heb je dat opgelost?
    Nog een tip: aanmelden bij OBA (als je een andere blogplek hebt)

  105. Aad Verbaast 26 januari 2011 om 13:45

    @allen:
    Hier een blog met alle ins- en outs over de knutselplug..
    Werk aan de winkel! ;-)

  106. Jan Bouma 26 januari 2011 om 14:11

    @Aad
    @VSp
    "Zalig zijn de onwetenden…" : http://digitallife.nl/internet/12104-zalig-zijn-de-onwetenden-column/3.html
    en als ik bepleit als onwetende wat rechtvaardigheid is zal dat mij niet worden verweten.
    @Aad.. Ik hoop dat de hele discussie over de migratie van het VKblog zal gaan lukken. Wie er ook de ‘tools’ voor zal hebben aangeleverd. Zoniet? Soit! Ik ben een pragmaticus die slechts de feiten onderkent in samenhang van datgene wat mensen beweegt.
    @Aad… 13:45
    Je mist te geven de link…
    Voor de rest: "..ik zie wel; of niet."

  107. Jan Bouma 26 januari 2011 om 14:43

    Aanvullend nog even het navolgende ter kennisneming.
    Context: @Klokkenluideronline : http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/6817/breaking-moeder-stephanie-exit.html#comment-53386
    ==
    @Micha Kat
    @Wim Dankbaar
    Ter overweging. Indien een werknemer van mij zou worden geconfronteerd met de door haar/hem gedane uitspraken kan ik het billijken dat de werkgever (het tuincentrum in dit geval) de werknemer/ster in bescherming neemt door haar/hem niet publiekelijk ter verantwoording te roepen over eerder gedane uitspraken. Waarschijnlijk is de werkneemster helemaal niet op non-actief gesteld maar wordt de discussie over haar uitingen als privé beschouwd en niet in relatie met haar werk.
    Hier ligt een taak voor het OM. En indien het OM verzaakt om onderzoek te doen naar mogelijke bewijsvoeringen dan is het verzakende OM daarvoor aansprakelijk. De aanpak van Micha leidt ertoe dat er een "volksgericht" wordt gepleegd omtrent de legitieme weigering van de betrokken getuige en dat niet het OM en/of de rechtspraak daarover een oordeel velt.
    ==

  108. Aad Verbaast 26 januari 2011 om 14:51

    @Jan: eerst reagerend op je 14:11:
    @allen:
    Jan maakte me er opmerkzaam op, gelukkig.
    Hier alsnog de link met alle blogs die doorgewerkt moeten om van de plugin van @knutselsmurf gebruik te gaan maken (van de hand van de beheerder van de OBA site):http://www.vkblog.nl/bericht/366328/Het_is_zover%2C_vkblog_importeur_en_exportbestanden%2C_nu_te_bestellen.
    "Het is zover: vkblog imperteur en expertbestanden nu te bestellen".
    @Jan: en ook hier weer: jij hoeft niets te doen.
    Sterker nog: doe ook niets! Op dit onderwerp dan ;-)
    Dan: 14:43: geheel eens. Maar kan het OM aangeklaagd worden (formeel dan, aanklagen doen we al immers)?
    Ik zie eerder een verontrustende beweging.
    Net las ik op twiteter dat het gerucht gaat dat Donner (ten gevolge van het wikileaks gebeuren) bezig zou zijn de Wet Openbaarheid Bestuur verder aan te scherpen.
    Schandalig natuurlijk als dat waar zou zijn…

  109. Jan Bouma 26 januari 2011 om 15:16

    @Aad…14:51
    Wel degelijk bestaat er – althans op papier van de wetgeving – beschreven de juridische vervolging van ook de staatscriminelen. Zie: Art. 12 Sv. : http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Gerechtshoven/s-Gravenhage/Over+het+hof/Rechtsgebieden/Strafrecht/art.+12+Sv.htm
    Indien jij (of ik in mijn geval) een strafrechtelijke vervolging wenst in te stellen vind je daarvoor de wettelijke regelingen. Probleem doet zich voor dat het OM zich toch soms waant een verlengstuk te zijn van de zittende en reguliere rechtsmacht en niet tot vervolging wenst over te gaan. De Trias Politica wordt hierdoor weliswaar geschonden maar… als je de macht hebt… dan heb je daar schijt aan!
    Dus: het OM kan inderdaad worden aangeklaagd. Probleem is wel of de rechterlijke macht je daarin gelijk zal geven. Nu is er ook nog prevalerend geachte Europese rechtspraak. En dan wil ik verwijzen naar Art. 6 van de EVRM dat bepaalt: http://www.aansprakelijkheidsrecht.com/wetteksten/evrm6.htm
    dat de burger zich kan beroepen op een behoorlijke rechtsgang.
    Amuseer je verder. En al die anderen in onwetendheid… als domme schapen. Misschien?

  110. Aad Verbaast 26 januari 2011 om 16:54

    @Jan: jij weet als geen ander dat recht hebben en recht krijgen nog wel eens een heel traject kan zijn, als het ooit elkaar kan overlappen (wat zou moeten natuurlijk.
    Geen reden om de strijd op te geven. Jij bent daar ook een lichtend vorbeeld van.
    Schapen zijn net mensen. Op veel vlakken oerdom en op andere vlakken wat minder ;-)

  111. Jan Bouma 27 januari 2011 om 09:09

    @Aad…ook goeiemorgen.
    Eerst maar het goeie nieuws. Mijn computer is gisterenavond flink onderhanden genomen door m’n onvolprezen IBM ‘er. Er bleken tekorten. Het file/blog van "gebarricadeerde kunst" (zie avatar) bleek toch zo groot dat er werkgeheugen door hem moest worden bijgezet (en daarna kon het wel gekopiëerd worden naar de harde schijf), ik bleek ook geen’Javascript te hebben…, vervolgens is het besturingssysteem volgens Microsoft nu de allermodernste "8 serie"(whatever that may be); en zijn er nog allerlei zaken uitgevoerd. Kijk! Hoewel de IBM’er van mijn leeftijd is is hij toch ergens een soort wizzkid gebleven en interesseert hem al die moderniteiten. Gelukkig maar!
    Iets anders.
    In je comment van 10:09 zeg je dat je in afwachting bent van brief van het GGZ en waarin aan jou… als superdeskundige van hun gezondsheidsmaffia… "de werking zal worden uitgelegd van… de maffia!"
    Ja, dat is lachen gieren brullen… Feit is wel dat ze met die brief (als je ‘m ooit krijgt) een reeks vragen veroorzaken die tegelijkertijd de slechte werking van het maffia-systeem blootlegt. Misschien leest de GGZ ook dit blog? Dan kan men er vast rekening meehouden. Voor justitiëel vervolg daarover lees je in m’n comment van 15:16 uur hoe dat zou kunnen.
    ps
    Gisteren heb ik ontvangen een nietszeggende brief van de 2e Kamercommissie van Veiligheid&Justitie over het initiatiefswetsvoorstel Heerts/Anker/Smilde m.b.t. de opheffing van de strafrechtelijke immuniteit van overheden… Het is een doortrapte brief. Als "Commissie" wordt er geen standpunt ingenomen maar dat laat onverlet dat er misschien afzonderlijke Leden zijn die afwijkend zouden kunnen reageren…" Sic!
    Het collectief verschuilt zich en is niet aansprakelijk! Logisch dat er ook geen individuele Leden zullen zijn die zich tegen het maffiose collectief zullen keren!
    Ergo: de criminele Staat zal voorlopig nog wel de immuniteit behouden. En zo gaat het al vanaf het Beging van Alle Tijden en door alle eeuwen heen. Succes met die brief van het GGZ.
    @Allen een goeie dag vandaag idem alle dagen erna.

  112. Aad Verbaast 27 januari 2011 om 11:05

    @Jan
    Goed dat na enig knutselwerk je PC weer door de APK keuring gekomen is, na wat nieuwe onderdelen te hebben toegevoegd.
    De IT maffia. Je koopt nietsvermoedend een PC-tje, en dan gaan de sofware leveranciers er voor zorgen dat die binnen de kortste keren als een oud barrel de hoek in kan, door ‘vernieuwende’ software te introduceren die enkel te gebruiken is als je van alles gaat upgraden, naar een nieuwe PC hopen ze. Boeven natuurlijk!
    Waar je ook komt, gaat of staat allemaal hetzelfde gedonder.
    GGZ, die geen antwoorden op mijn vragen geeft ("geef me even een complete en onderbouwde factuur), maar de benadering geeft: we gaan wel even uitleggen hoe het hier werkt. Ridicuul natuurlijk.
    Ik had immers al aangetoond dat het niet werkt!!
    Vaste kamercommssie die je even gaat uitleggen dat ze niets aan het doen zijn. Geen mening ergens over hebben, en zich daarmee verlagen tot een distributiepost voor binnenkomende post. En zelfs dat doen ze nog niet goed.
    Zomaar weer wat voorbeelden van de ‘servicemaatschappij’ waar de meerderheid van de bevolking zijn brood mee verdient inmiddels: elkaar een beetje zand in de ogen strooien, maar die in feite zou moeten worden aangesproken worden met:
    "Bent u deel van het probleem of deel van de oplossing?"
    Voor mij inmiddels een retorische vraag geworden.
    We worstelen voort ;-)
    Nog een mooie dag. De zon schijnt, maar voor hoelang nog?

  113. Aad Verbaast 27 januari 2011 om 11:15

    @allen:
    een merkwaardig bericht in de HP over het VKblog en VKbloggers:http://www.hpdetijd.nl/2011-01-27/vk-bloggers-razend-op-volkskrant
    "VK-bloggers razend op Volkskrant"

  114. Christien Damman 28 januari 2011 om 11:12

    Voor die 250 euro moet je wel al je gegevens opgeven dus helemaal met de billen bloot. Er daar hebben veel mensen geen trek in, daarom komt die pot niet leeg.

  115. Aad Verbaast 28 januari 2011 om 11:28

    @Christien.
    Klopt. Je moet diep door het stof en op helemaal op je knieën en je flink laten visiteren om nog een complimentje los te kunnen krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 156 andere volgers

%d bloggers like this: