Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Wikileaks. “Trust and Candour”


obama’s respons als damage control na de gelekte telegrammen. “vertrouwen en oprechtheid”.  Verlengstuk van zijn belofte “unprecedented transparency” als keerpunt (“change”) in het Amerikaanse beleid na de verschrikkingen van het bewind onder Bush. Na twee weken Wikileaks kan een voorzichtige balans worden opgemaakt: Het gat (cablegate) tussen burgers en politiek is groter dan ooit. Wat is er nog nodig om ook deze muur en dit gordijn te laten vallen?

Deze blog gaat niet in op alle gelekte informatie die Wikileaks al over ons heeft uitgestort. De links onder aan deze blog worden dagelijks aangevuld. Op dit moment zijn nog maar 1600 van de 250.000 telegrammen op het net gezet. Er staat ons nog heel wat te wachten. Understatement: tipje van de sluier.

Dit blog gaat ook niet over of het allemaal wel mag. Of er criminelen of wereldverbeteraars aan het werk zijn. Ook daar wordt volop over geschreven.
 
Ik constateer slechts dat bij elke revolutie de heersende macht de “oproerkraaiers” constant heeft gecriminaliseerd en opgejaagd. Beelden van Praag, Gdansk, Boedapest, Peking en Berlijn  komen bij me boven. Ook daar zette de heersende macht alle middelen om de woede van de menigte te beteugelen. Soms lukte dat. Soms lukte dat niet.

Dit blog gaat wel over de redenen waarom veel burgers de straat opgaan om te laten weten dat ze het niet langer pikken. De bijtijdse weg verkiezend. De digitale snelweg. In een poging recht te zetten wat krom is. In een poging gebruik te maken van een grondrecht: de overheden te controleren. Iets waar blijkbaar ontspoorde overheden alles aan willen doen dat te vermijden. Grenzen zijn overschreden.

De leugens.
 
“Als je niets te verbergen hebt, dan heb je toch niets te vrezen?” De drogreden door overheden gebruikt om ons tot in de haarvaten te schaduwen. Onze privacy te grabbel te gooien. Ongevraagd, ongewild. Voorbeeld: in Amerika worden dagelijks 1,7 miljard e-mails (stiekem) gescreend.

Zichtbaar onder de gordel geraakt wil de Amerikaanse overheid (en hun schandknapen) er alles aan doen de mensen (en organisaties) achter deze leaks te dwarsbomen, en te berechten. Binnen en buiten de wet. Het middel heiligt voor hun hun doel.
Gebruiken burgers hetzelfde argument richting overheid, dan laten ze hun tanden en klauwen zien.
Laten burgers dan vervolgens hun tanden en klauwen zien, dan wordt er keihard teruggeslagen.
Kan de kloof nog groter zijn?

In het kader van “hope”, “change” en “yes we can” publiceert Obama zijn speerpunt van beleid: “Transparency and Open Government”. Letterlijk daarin:
 
“My Administration is committed to creating an unprecedented level of openness in Government.  We will work together to ensure the public trust and establish a system of transparency, public participation, and collaboration. Openness will strengthen our democracy and promote efficiency and effectiveness in Government.”
  
Waarom dan die hysterische en overpannen reactie? Holle beloften. Praatjes voor de vaak?

Obama houdt zich opvallend afzijdig in deze discussie. Hij herhaalt het mantra dat hij “trust and candour”  nastreeft. Vertrouwen (ernstig geschaad) en oprechtheid (ook onderuitgehaald).

Hij laat het verder over aan Hillary Clinton, die in een fraaie speech ooit (21/01/10) het volgende zei:

“We stand for a single Internet, where all of humanity has equal access to knowledge and ideas,”.
 
Om vervolgens ons te waarschuwen dat er overheden zijn die internet en communicatie gebruiken (afsluiten bv) om hun burgers te onderdrukken “just as steel can be used to build hospitals or machine guns.”
Hier de hele speech (tekst en beeld). Luister en huiver..

 “just as steel can be used to build hospitals or machine guns.” Is dat nou juist niet wat hier gebeurt?

De VS ontketende onmiddellijk een ongekende cyberwar. De DDOS aanvallers (hun internettanks, 10Gb/s) rolden de straten op. Servers werden door hun opgerold. De woedende menigte werd opgepakt waar kon. Of verspreid. En waar kon harde hand neergeslagen. Dissidenten worden vervolgd tot over de grenzen. Is de wet niet toereikend, dan wordt de wet aangepast. Of niet. Niets geleerd van Guantanamo Bay.

En helemaal Hillarysch: ambtenaren werd  verboden Wikileaks pagina’s te lezen. Censuur op alle fronten.

De telegrammen.
Ik heb er heel wat gelezen. Niet allemaal zeg ik er meteen bij. De rode draad die zich opdringt bij me is dat de diplomatie zich vooral centreert op het overmatig gebruik van het omgekeerde “voor wat hoort wat argument. “Als je dit niet voor me wilt doen (of laten), dan loop je het risico dat je onze relatie beschadigt.” De machthebber gebruikt dit argument te pas en te onpas. Corruptie. Chantage.

De relatie met de overheid is inmiddels flink beschadigd. Misschien wel onherstelbaar. Dan ligt een revolutie op de loer.  In plaats van dat te ontkennen, zou de overheid er goed aan doen de relatie naar de burger te herstellen. Door de doen wat ze zeggen. En niet het omgekeerde.
Gebeurt dat niet, dan wordt het buigen en barsten. Geen muur (firewall) meer die dat tegenhoudt.

Het grote lekken is begonnen. Hard bevochten grondrechten mag je als overheid niet ontnemen.

Thomas Jefferson: “Information is the currency of democracy”.

Extra over het “grote lekken”:
Wikileaks site: http://213.251.145.96/cablegate.html
Openleaks.org: CNN: over open.org hier de aankondiging: http://www.openleaks.org/
In Nederland: Welingelichtekringen.nl: 4 nieuwe leaksites  

Terug lezen:
07/10: Het staatsmonopolie op informatie
02/10: Pentagon Paranoia. Oorzaak en gevolg
10/09:  Megalomane Egomaniakalen en Klokkenluiders

Plaatje: http://213.251.145.96/img/wallpapers/wall3.jpg

105 Reacties op “Wikileaks. “Trust and Candour”

  1. őszibarack 17 december 2010 om 17:32

    Assange for the Nobel Prize.

  2. Klaaf 17 december 2010 om 17:38

    Goed tot me genomen waar het blog NIET over gaat.
    Na repressie volgt de fase van de repressieve tolerantie.
    Vervolgens het inkapselen van de tegenstanders.
    Allemaal al eens meegemaakt…
    De straat ga ik niet meer op…

  3. Aad Verbaast 17 december 2010 om 17:39

    @öszibrack:
    Heeft Rusland hem niet al voorgedragen?http://www.express.be/joker/nl/platdujour/moskou-geef-de-nobelprijs-voor-de-vrede-aan-julian-assange/137144.htm
    @Klaaf:
    Klaaf??
    == allemaal al eens meegmaakt ==
    reden om af te haken?
    == De straat ga ik niet meer op ===
    Je zit een groot deel van de dag op de digitale snelweg.
    Een weg die je graag bewandeld toch? Wat let je?http://www.avaaz.org/nl/
    Avaaz.org organiseerd in een paar dagen meer dan een half miljoen steunbetuigers.

  4. View 17 december 2010 om 17:53

    @ Aad,
    je hoort mij niet zeggen dat niet goed is wat er gebeurt door Wikileaks,
    (zal adhesie betuigen)
    een stabiele overheid is voor mij als burger belangrijker
    de te verwachten processen heb ik hierboven aangeduid

  5. Aad Verbaast 17 december 2010 om 18:02

    @view:
    == een stabiele overheid is voor mij als burger belangrijker ==
    Er zijn vele overheden die verrekte stabiel zijn, respectievelijk lijken te zijn. Het zijn met name dictaturen. Maar dat zal wel niet de boodschap van je reactie zijn.
    Ook een overheid kent meerdere persoonlijkheden. Macro is micro? ;-)

  6. őszibarack 17 december 2010 om 18:06

    Van Neelie Kroes las ik een opmerkelijk verstandige reactie:
    "At the same time, the phenomenon stresses the need for governments to be "as transparent and open as possible," which entails the "practical advantage" of reducing the amount of information that needs to be secured, she [Neelie Kroes] declared."
    Bron: http://euobserver.com/9/31530

  7. Jan Bouma 17 december 2010 om 18:07

    @Aad… ik kom morgen wel met een paar reacties… tot morgen dus.

  8. View 17 december 2010 om 18:10

    Mijn oordeel (hoop-verwachting) beperkt zich tot de eigen overheden.
    Ik heb het niet over etisch gehalte zoals je zult begrijpen.
    Daar is geen enkele overheid sterk in.
    Het gaat om de rechtszekerheid die een overheid biedt
    op basis van handhaving van regels en wetten.
    Het is me te gemakkelijk:
    de onbaatzuchtige rechtvaardige activist tegenover de subversieve functionaris

  9. Aad Verbaast 17 december 2010 om 18:20

    @őszibarack:
    Eens. Ze raakt de kern. Overheden hebben blijkbaar de vrijheid genomen (en misbruikt) om zelf te gaan bepalen wat wel en niet geheim is. De grenzen verschuivend naar "geheimhouding". Dan is het niet vreemd dat de burger gaat protesteren, en het ‘ontstane’ overheids-criterium ter discussie stelt.
    Er zijn grenzen. Maar dit is niet meer uit te leggen toch?

  10. Zelfstandig journalist 17 december 2010 om 18:21

    Overheden zijn nooit helemaal open geweest tegenover de burger. Niet in de 19e eeuw, niet in de 20e eeuw. Waarom zouden ze dat dan ineens wel worden in de 21e eeuw? Er spelen zoveel belangen mee. Waarom denk je dat ieder land nog een inlichtingdienst heeft, vaak in het geheim opererend? Overigens heb je in essentie gelijk. De praktijk is alleen een stuk weerbarstiger.

  11. Aad Verbaast 17 december 2010 om 18:26

    @Jan:
    Dank, ik had niet anders verwacht ;-)
    @View:
    == de onbaatzuchtige rechtvaardige activist tegenover de subversieve functionaris ==
    Prachtige volzin van je. Vondst zelfs.
    En daartussen en grote menigte die het over zich heen laat komen. Hoe lang nog?
    Ik lees net een bericht in de VK:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3598/Kabinet-Rutte/article/detail/1076882/2010/12/17/Rutte-ik-kan-Kamer-overtuigen-van-missie-Afghanistan.dhtml
    "Rutte: ik kan kamer overtuigen van missie Afghanistan"
    Rond etensstijd nog wel. Ik kan geen hap meer door mijn keel krijgen. Foto gezien?
    Rode kruis: groeiende puinhoop daar.
    Amerikaanse leger: gaat goed daar.
    Wie moet ik nog geloven?

  12. Aad Verbaast 17 december 2010 om 18:30

    @zelfstandig Journalist:
    Eens.
    Het is geen pleidooi voor 100% openheid.
    Ik herken in de telegrammen en diplomacy ook dat er een uitwisseling van ideeën nodig is voordat er een gezamelijk standpunt kan worden gevonden.
    Maar wat ik niet kan accepteren is een overheid die a. zegt en b. doet.
    Op een gegeven moment pikt het volk dat niet meer, en dat is maar goed ook.
    Eens?

  13. Zelfstandig journalist 17 december 2010 om 18:40

    Eens. Revoluties van het volk zijn er echter al zoveel geweest in de afgelopen eeuwen. De Amerikaanse, de Franse. Uiteindelijk zijn de idealen van die revoluties doodgebloed. Daarom vraag ik me af of een nieuwe revolutie echt zoveel zoden aan de dijk gaat zetten, ook al leven we nu natuurlijk in andere tijden en is het volk een pak mondiger geworden. Eens?

  14. Aad Verbaast 17 december 2010 om 18:58

    @Zelfstandig jounalist:
    Er bestaat een (helaas) niet zo gevoelige balans tussen de overheid en de burgers die ze veinzen te vertegenwoordigen.
    Als op een gegeven moment die balans tot een niet te missen onbalans leidt, dan staat het volk toch echt op. Er zijn grenzen. Gelukkig.
    De vraag die zich laat stellen in deze is: zijn de grenzen overschreden inmiddels?
    Geeft wikilleaks het nodige zetje en inzicht om de overheden tot het nodige inzicht e laten komen dat het anders moet?
    Ik hoop het.
    Het kan ook anders, daar ben ik van overtuigd. Ik snap dan ook maar niet in dit hele gebeuren dat de Amerikaanse overheid zo in de defensie schiet. Ze hadden het toch (zeker Obama) als "blessing in disguise" kunnen postioneren?

  15. Zelfstandig journalist 17 december 2010 om 19:06

    Iedere politicus denkt toch automatisch vooral aan zijn eigen machtsbasis. En nu ga ik weer eens aan het werk :-).

  16. Aad Verbaast 17 december 2010 om 19:17

    @ZJ:
    == Iedere politicus denkt toch automatisch vooral aan zijn eigen machtsbasis ==
    Op zich nog niet eens een probleem denk ik. Maar wat ze wel eens veergeten is dat die machtsbasis voor een deel afhankelijk is van de steun van het volk. Daar zit nog wel eens een gapend gat tussen.
    Dat gat kun je slechts tijdelijk verdoezelen door de ene leugen op de ander te stapelen.
    Op een gegeven moment pikt het volk het niet meer.
    Als slim politicus zou je dat voor moeten zijn lijkt me.
    Ik zie niet veel slimme politici.
    == En nu ga ik weer eens aan het werk :-). ==
    Wat voor werk doe jij nou op de vrijdagavond als de hele goegemeente verzucht dat het ‘vrije’ weekend is begonnen? ;-)

  17. Aad Verbaast 17 december 2010 om 19:23

    @allen:
    geheel passend in deze blog en indrukwekkende open brief van Human rights Watch aan president Obama die ik net onder ogen kreeg:http://www.hrw.org/en/news/2010/12/14/us-wikileaks-publishers-should-not-face-prosecution
    "Wikileaks publishers should not face prosecution"
    Lezen!

  18. Wattman 17 december 2010 om 20:42

    Door Wiki-leaks weet ik eindelijk wat Churchill bedoelde met ‘I only believe in statistics I falsened myself’…

  19. Aad Verbaast 17 december 2010 om 20:45

    @Wattmen: hij kende zijn collega’s als geen ander ;-)
    Sigaren uit eigen doos.
    Bismarck schijn ter ook een handje van gehad te hebben. Die lekte bewust misinformatie. Wikileaks bestond nog niet eens. Dan is het behelpen als diplomaat.

  20. Wattman 17 december 2010 om 20:54

    En dan moet je weten dat die uitspraak niet eens van Churchill is, maar van Goebbels… ‘Ich glaube nur der Statistik, die ich selbst gefälscht habe’. Dit in een poging om Churchill als leugenaar weg te zetten. Dat mislukte niet alleen, maar allerwegen werd er gegniffeld om de verduiveld listige Churchill die van die lekker venijnige aforismen kon bedenken. ‘Daar hebben die moffen niet van terug’, zal menigeen gedacht hebben…

  21. martin 17 december 2010 om 20:57

    Je ziet de revolte van Fortuyn rondom wikilleaks doorrollen. Als je daar met geweld
    tegen reageert dan krijg je geen vat op die revolte, je gaat hem niet snappen en je
    komt niet tot een stabiele overheid die er weer toe doet. Het is soms onthullend,
    maar vaak vooral bestaande visies en kennis onderbouwend. Het geeft geen pas de
    baas te willen blijven door hier tegen op te treden. De revolte zal er alleen maar
    door versterken.

  22. Aad Verbaast 17 december 2010 om 21:06

    @Wattman: een goede illustratie van misinformatie. Ik trapte er zonder pardon volledig in. Niet envoudig om waakzaam te zijn en te blijven.
    @Martin:
    Wat mij volledig verbaasd is de hysterische reactie van de overheid, overheden. Met al die verzamelde spindocters zou ik meteen begoonen zijn om van dit ‘percieved’ probleem een kans te maken. Mogelijkheden genoeg lijkt me.
    De huidige acties van de overheid lijken me nogal contra-productie. In de eigen voet schietend. Hebben ze wel vaker een handje van.
    Eens met je: uiteindelijk is er geen kruit tegen gewassen. Dat zie je dan ook gebeuren.
    Wel jammer dat binnen de gelederen van Wikileaks nu ook al ruzie is ontstaan. Dat helpt de zaak niet lijkt me.
    Aan de andere kant: meer ruimte en meer kansen en mogelijkheden wellicht.
    De laatste link 10/09 spreekt over resonantie. Als dat echt gaat gebeuren is er geen houden meer aan.
    Voorbeelden te over.

  23. martin 17 december 2010 om 21:26

    Een mooie metafoor heb je gevonden. Volgens mij is dat wat er gebeurd. Powned die WL gaat mirror’en als duidelijkste voorbeeld. Ook de DWDD die aan tafel begrip en steun vraagt voor de ‘hackers’. The Guardian die uitmunt als krant die om weet te gaan met deze ontwikkeling.
    Maar anderzijds ook kanttekeningen, kritiek en nuancering van established hotemetoten. Sommige terecht maar velen toch zuur en behoudend. Onze Femke noemde de wiki’ers vanmiddag inbrekers 2.0. Wat een onzin.

  24. Aad Verbaast 17 december 2010 om 21:33

    @Martin: verrassende uitspraak van Femke. Politiek correct?
    Honderden mirror sites inmiddels.
    Guardian inderdaad voorop qua berichtgeving.
    Toch zie ik het voorlopig nog een flinke krachtmeting op ons afkomen.
    De eerst storm is ietwat geluwd lijkt het wel. Maar er staat ons nog veel te wachten.
    Dat er kritiek is van het establishement is te verwachten. Ik verwees al dat dat in de historie nog nooit anders geweest is.
    Waneer de tijd is gekomen voor het laatste zetje is moeilijk voorspelbaar.
    Bilderberg Leaks?
    Vaticaan leaks uit die archieven?
    Daarbij is dit mogelijk nog allemaal ‘spielerei’.

  25. Zelfstandig journalist 17 december 2010 om 21:50

    Slimme politici: ik had de hoop dat Obama clever was. Dat is tegengevallen. Werk: ik zit nooit zonder werk, ook niet als werkloze. Kan aan mijn site werken, mijn autobiografie. Vanavond was het dat laatste. En nu gaat de computer uit :-).

  26. Aad Verbaast 17 december 2010 om 21:58

    @ZJ:
    ik had die hoop ook. Geen twijfel bij me dat hij slimmer is dan Bush. Niet zo moeilijk. Ik heb wel (meerdere blogs inmiddels daarover geschreven) vanaf het begin mijn twijfels geuit. Die komen (helaas) wel uit.
    Ook naar aanleiding had hij wel een punt in zijn voordeel kunnen behalen. Die kans heeft hij niet genomen. Niet gedurfd wellicht. We zullen zien of hij alsnog een uitweg weet. Deze ingeslagen weg lijkt me heilloos.
    == Werk: ik zit nooit zonder werk, ook niet als werkloze. ==
    Je hebt toch niet van je hobby je werk gemaakt ;-)

  27. Joke Mizée 17 december 2010 om 22:13

    @Aad: "verrassende uitspraak van Femke. Politiek correct?"
    Ben je de Duyvendak-affaire dan al vergeten?

  28. Aad Verbaast 17 december 2010 om 22:18

    @Joke:
    Verrassend omdat ik toch wel van haar had verwacht dat ze er een iets geslepener opmerking over had kunnen maken inmiddels. Zij kan toch ook leren, dacht ik. ;-)
    Als zelfs Amerika al stevig worstelt om in de krochten van hun wetgeving iets te vinden om Assange te veroordelen dan moet dat toch kunnnen dacht ik.
    Duyvendak ben ik niet vergeten. Ook daar vond ik haar niet zo sterk optreden.

  29. Glaswerk 18 december 2010 om 00:33

    @Aad: Afgezien van de vraag wat wikileaks voor informatie zal brengen die niet al in grote lijnen bekend is, is het een prima zaak om te streven naar volledige transparantie van (overheids)beslissingen en bijvoorbeeld een ongecensureerd internet.
    Ik heb echter de indruk dat wikileaks opgeblazen is tot een mediahype die tal van impopulaire maatregelen en andere (wereld)problemen volledig in de schaduw stelt of zelfs buiten het nieuws houdt. In wezen verwordt het op deze manier tot een ouroboros.

  30. Jan Bouma 18 december 2010 om 08:41

    @Aad…ook goeiemorgen; zie mijn toezegging gisteren: 18:07
    Een paar opmerkingen; niet uitputtend:
    1. Secretaris-generaal Fogh Rasmussen van de NAVO sprak met een journalist over WikiLeaks als volgt dat "tengevolge van de publikaties elke diplomaat en regeringsleider er NU al rekening meehoudt dat zijn verhaal op straat komt te liggen.." Dit betekent dat…
    2. Het een illusie is dat de WL de wereld zal kunnen veranderen want de tegenstanders – de corrupte regeringen en de oligarchieën – houden er rekening mee en passen zich soepel aan… Dus
    3. Pleit ik ervoor dat de WikiLeaks de krachten bundelen met Mithras en diens verhaal. Je kent dat als geen ander. De introductie van een integere wereldraad plus voorstellen voor één wereldmunt, etc. etc. want…
    4. Ik wacht nog met spanning op de toegezegde onthullingen door de WL inzake de "Grootbanken" (ofwel de financiële dictaturen, zoals Goldman Sachs) die de werkelijke bazen zijn op de wereld. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=Yc8XkYovWRU en laten we nu eindelijk eens een parallel trekken naar het "Europese mandje" t.b.v. de euro. Wat er in feite gebeurt is namelijk niets anders dan dat er "bedrukt papier" tot schuld verheven op het moment dat er "hulp" aan Ierland, Griekenland, etc. geboden wordt.
    Premier Rutte is daaraan gecommitteerd.
    5. Resumerend: de NWO is aan de orde….
    Men amusere zich verder. En bedenk dat… "Only God can create something of value out of nothing..!" :))

  31. Aad Verbaast 18 december 2010 om 09:54

    @Glaswerk:
    Bijzonder dat je dat zegt: Dat had had ik niet verwacht eigenlijk == verwordt het op deze manier tot een ouroboros.==
    Ik heb juist een heel andere indruk. Wel haast de omgekeerde. Dat vereist een nadere uitleg van me waarom.
    Mijn obeservatie van zeker de laatste jaren is dat er groeiende onbalans en onvrede in de wereld is over de activiteiten van diverse overheden en ondernemingen waarbij een groeiende onbalans is te bespeuren over hoe de brgers worden voorgelicht (inclusief de gebruikte argumentatie) en wat er werkelijk speelt. Na 9/11 heeft dit een verkeerde vlucht genomen. Enkele onderwerpen:
    – vermindering van de privacy van burgers
    – war on terror
    – geopolitieke bewegingen
    – grondstoffenoorlogen
    – voedsel tekorten door o.a. speculatie op de grondstoffenmarkt
    – huizenbubbel
    – banken crisis
    – Afghanistan, Irak, Iran, Israel, Georgië etc.
    – falende armoedebestijding
    – G8 – G20
    – toenemende corruptie
    – falend leiderschap
    – munt maatregelen
    – witte boorden criminaliteit
    – islam
    – terrorisme
    etc etc.
    Daar werd al veel over geschreven. En veel over gespeculeerd ook dat overheden (en verweven met bedrijven) een andere verhaal vertellen aan de burgers dan er wellicht achter de schermen door diezelfde overheden werd gehandeld. Op zich al genoeg redenen opwerpend voor groeiende twijfel onder de burgers. Niet alleen twijfel, maar ook onvrede. Terecht denk ik.
    Middels de openbaringen in Wikileaks krijgen we nu een bijzondere en onverwachte inkijk in de wereklijke correpsondentie die ons normaal niet zou bereiken. De werkelijke argimentaties die inderdaad veelal niet stroken met het publieke verhaal wat wordt gehouden.
    Kortom: de twiijfels worden vaak bevestigd.
    Dit bevestigd de groeiende kloof. Burgers willen niet dat ze worden bedonderd en belazerd.
    Ik zie dit dan ook als een terechte terechtwijzing vanuit de burgers richting overheden. Van historische waarde juist. Mert als uiteindelijk doel dat overheden transparanter en eerlijker worden.
    == opgeblazen is tot een mediahype ==
    Eens dat sommige media een merkwaardige keuze maken over "breaking news". Dat zegt wat over die (falende) media. Er zijn ook media die bijzonder geod de link weten te leggen naar wereldnieuws. Persoonlijk vindt ik de Guardian in deze erg goed.
    == andere (wereld)problemen volledig in de schaduw stelt of zelfs buiten het nieuws houdt. ==
    Het tegendeel dus is mijn gevoel. Zie de lijst hierboven. Het gaat ergens over!

  32. Zelfstandig journalist 18 december 2010 om 09:55

    Het is eerder andersom het laatste jaar :-(.

  33. Aad Verbaast 18 december 2010 om 10:02

    @Jan:
    dank.
    ad 1: op zich al goed nieuws. Hoog tijd dat er op een andere manier wordt gedeald en gewheeled. Nu maar hopen dat ze niet nog dieper in de loopgraven gaan zitten met hetzelfde gedrag, maar hun gedrag juist veranderen. Dan heeft WL al een grote toegevoegde waarde gehad.
    ad 2: op zichzelf niet. Maar het kan wel een heel belangrijke bijdrage leveren aan het een andere betere wereld.
    Mits WL de cyberwar niet verliezen.
    ad 3: eens. Bel hem op! Mail hem!
    Alhowel Assange zegt dat hij (zijn organisatie) op zich zich niet met politiek bezighoudt. Hij is slechts voor totale transparantie. Op zich al een politiek statement natuurlijk ;-)
    ad 4. eens. Gaat ook nog wel komen.
    Ik zit nog te wachten op vaticaan, en bilderberg, naast de banken bijvoorbeeld.
    Ondernemingen zijn ook deels aan de beurt geweest. Shell- Nigeria, en gisteren bijvoorbeeld een hele serie telegrammen over BP. Zullen ze ook niet blij mee geweest zijn. Boeven.
    Nog maar 1600 immers. Van de 250.000.. En nu al zoveel onthullingen.

  34. Aad Verbaast 18 december 2010 om 10:07

    @allen:
    vanavond een Zembla uitzending om 22:30 op ned 2:http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=36213&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=053a3481545c94fc30048d3cae60de1f
    N.B. dat vermaledijde VK kan de link weer niet overnemen, dan maar zo:http://bit.ly/hKB5XN de verkorte link naar de desbetreffende zembla pagina.
    De rebellen van Wikileaks.
    @ZJ: 2011 zal je hopelijk de mogelijkheid geven je hobby inspanningen werkelijk te verzilveren. Klinklare munt door een vet betaalde baan! Het is je van harte gegund.

  35. Jan Bouma 18 december 2010 om 11:53

    @Aad…10:02
    Thx voor je antwoord. Ik stel vast dat de gemiddelde kiezer, en per definitie dan dus ook wereldburger, de huig laat hangen naar het oordeel wat hem/haar wordt voorgehouden. Als ik m’n bijdrage van 8:41 uur hedenochtend in feite proclameer als het "einde van de partijendemocratie" dan kan men daarop positief danwel negatief reageren. Ook aan GroenLinks zond ik onze "Vragenlijsten". Die de bevrijding van de domme stemmer inhouden. Ik kreeg geen reactie. Alleen van het CDA wetenschappelijke Instituut CDV (Drs. J. Prij) reageerde en hij bediende zich van de onterechte dooddoener dat het woord en de betekenis van "revolutie" hem niet aanstond terwijl… we het hebben over een bloedeloze intellectuele revolutie. Het is de demagogie en het misbruik van woordbetekenissen dat gedemonstreerd werd.
    "De positiebepaling van de waarnemer bepaalt diens blikveld" is een gezegde van mij. Welnu. Sinds de jaren ’70 vdve heb ik daar een visie op die om opportunistische redenen geen weerwoord krijgt.
    Lafheid alom.
    Inzake de WikiLeaks. En mijn suggestie om de krachten te bundelen… Ik ben slechts een stem uit velen. Dat hele WikiLeaks wordt nu al van binnenuit ondermijnd door de betrokkenen die, net als Assange, zich wensen te vertalen als… "de vaders van het succes".
    Ik heb daar geen zin in. Take it or leave it wat ik te zeggen heb. En voor de rest: make up your own mind.

  36. Zelfstandig journalist 18 december 2010 om 12:22

    Dank en het zou ook wel eens tijd worden weer :-).

  37. Aad Verbaast 18 december 2010 om 12:29

    @Jan:
    De zittende machthebbers ziten er bovenop hun door de onwetend gehouden stemmer verworven macht te behouden. Om daar vervolgens mee aan de haal te gaan. De stemmer heeft weer het nakijken.
    Nu blijkt (en dat is bizar natuurlijk) dat de stemmer zelf ook over gaat tot de orde van de dag.
    "The voice of Holland" blijkt een ordinaire talentenshow te zijn, die feitleijk niet meer is dan een weergave van het feit dat men niet getalenteerd is. Dat is dus "the voice of…" Ook daa rkan men stemmen. Betaaald ook nog.
    Als de burger niet opstaat, dan zal deze charade zich voortzetten.
    Voel ik me dan wel eens een roepende in de woestijn?
    Maar natuurlijk. Door het huidige mismangement wereldwijd zal die woestijn steeds groter worden.
    Nog evne en eenieder staat straks in die woestijn, waar vervolgens dan het grootste deeel van de wereldbevolking in mag roepen. Er is nog hoop! ;-)
    @ZJ: geen dank. Ik ben zelf helaas geen werkgever meer. Ik zou je anders uitnodigen voor een gesprek!

  38. PiratePete 18 december 2010 om 12:31

    “Als je niets te verbergen hebt, dan heb je toch niets te vrezen?”
    Amerika weet natuurlijk als geen ander wat er in die telegrammen staat. . .
    En gelet op het fanatisme om dit gat te dichten. . .
    Ik vraag mij af hoe groot dat skelet gaat zijn wanneer het uit de kast komt!

  39. Smokey Robbinson 18 december 2010 om 12:37

    Goed transparant blog Aad! Zeer toepasselijke, die ietwat sinistere illustratie erbij. Dat belooft meer spannends.
    "Als je niets hebt te verbergen, heb je niets te vrezen".Term die op meer manieren kan worden gebruikt. In deze vooral enmet name om burgers koest te houden.
    Leugens kunnen lekken, de waarheid niet.
    Femke begrijp ik niet. Ze vind opeens haar keuken verven leuker en belangrijker ( …) Vanwaar dit soort inspiratie? Te hopen is dat meer parlementariërs aan het verven zullen slaan.

  40. Aad Verbaast 18 december 2010 om 12:39

    @Pirate Bay:
    gezien de volstrekt overspannen reactie van de Amerikaanse overheid lijkt het me zonder enige twijfel dat er heel veel te verbergen is.
    Dat is nu al gebleken. Met slechts een handjevol telegrammen.
    Ook een opvallend verschijnsel: de vele ondernemingen die door de overheid zwaar onder druk worden gezet om elke binding met wikileaks te verbreken en dat ook nog doen. Vandaag heeft de Bank of America ook alle transacties richting wikileaks (sponsoring etc) verbroken. Creditkaart companies deden dat eerder al. Net als internet hosting bedrijven.
    Waar blijft het principe: onschuldig tot dat het tegendeel bewezen is?
    Bij voorbaat veroordeelt en (af)gestraft. Ondergraving van de rechtsstaat. Niet voor de eerste keer..
    Onacceptabel.

  41. Aad Verbaast 18 december 2010 om 12:45

    @Smokey:
    Bijzonder plaatje inderdaad.. Ik vond het door een tip van N=1 via twitter.
    Op zich zegt het alles al.
    Uiteindelijk zijn leugens niet echt tegen te houden. Om een leugen vol te houden dien je immers leugen op leugen te stapelen. Op een gegeven moment loopt men vast.
    Afghanistan is daar een goed recent voorbeeld van.
    Er bestaat overigens zoiets als een archieven wet. Die voorschrijft dat na bijvoorbeeld 50-60 jaar de archieven (de meeste althans) open moegen.
    Deze week nog een bericht (dat helaas niet zo opviel) dat uit deze vrijgekomen archiven van vlak na de oorlog de Amerikanen nazi misdadigers heeft geholpen een vrijhaven te vinden.
    Leugens zijn van alle dag en tijd.
    Het wordt hoog tijd dat de archief wetten in de landen worden aangepast. De termijn moet substantieel worden verkort.

  42. Smokey Robbinson 18 december 2010 om 13:07

    @Aad, Ja, is me bekend van die archievenwet. Maar daarnaast zijn er ook tal van zaken te over die daar niet onder vallen. Terugblikkend zie je dat er al lange tijd iets ( nu ja "iets", zeg gerust heel wat) broeit. Men kan nog niet spreken van de bom die barst maar wie weet met oud en nieuw, als vuurwerk… ( just a joke). De legpuzzel nadert z`n voltooiing. Het jaar 2012 iswel vaker gesuggereerd.Niet alles kan in één dag verwezenlijkt worden en zeker niet een lekproject van dergelijke omvang. Hopenlijk belandt dit niet- zoals vaker ging- de zaak uiteindelijk in de doofpot. De teleurstelling zal onzettend zijn.
    Ik denk weleens aan je micro-macro-model. Aan de hand daarvan kan men de grote leugen, die regeert, beter doorzien.
    Niet alles hoeft transparant te zijn, tenminste niet de zaken die aan de uitvoerende macht zijn toevertrouwd om daar naar eer en geweten mee te handelen. Als er leugens verdoezeld moeten worden is zo`n Wikileaks een machtig (positief) wapen om verkeerde praktijken een halt toe te roepen.
    Wikileaks kwam, wie weet, wel op tijd. Als een soort "messias " vlak voor kerst, maar dan in een eigentijdse gedaante:-)

  43. Aad Verbaast 18 december 2010 om 13:35

    @Smokey:
    == 2012 == Als het tempo van de publicaties niet snel wordt opgevoerd dan zitten we inmiddels ver voorbij 2012 voordat alles op straat ligt.
    En dan nog alles lezen. 250.000 meerdere a-4tjes. Hoeveel boeken zijn dat wel niet?
    Probleem is natuurlijk dat er helemaal geen controle is over wat de machthebbers bestempelen als geheim en dus diep in de archieven stopt (of zelfs vernietigd), en daarmee ontoegankelijk maakt voor controle door de burger.
    Ik kan me best voorstellen dat onder bepaalde voorwaarden ergens een stempel "geheim" op gezet kan worden.
    Maar de machthebbers stempelen dat te vaak om te verhullen dat hetgeen ze uitdragen in het diplomatieke spel niet klopt met hetgeen ze naar het eigen volk proberen te verkopen. Dat zou verboden moeten worden.
    Ui t de telegrammen blijkt maar al te vaak dat dat nu wel gebeurt. Geen wonder dat burgers dan naar middelen zoekt om achter die waarheiden te komen.
    Het zou de machthebbers sieren als ze dat signaal eens zouden oppakken uit deze gebeurtenissen.
    Maar nee, ze trekken zich terug in de loopgraven.

  44. Glaswerk 18 december 2010 om 13:38

    @Aad: Met dank voor de uitgebreide reactie.
    En daarin noem je punten waar we het – zoals je weet – al veel langer over eens zijn.Het tegendeel dus is mijn gevoel. Zie de lijst hierboven. Het gaat ergens over!
    Laat ik het dan nuanceren, zodat het misschien duidelijker is wat ik bedoel.
    In de media wordt over veel zaken geschreven op basis van overheidsinformatie en (vaak zinloze) details die lekker hypen. Maar bij iedere besluitvorming of gebeurtenis kun je je als individu afvragen of daar misschien niet andere drijfveren achter zitten dan door de overheid en media voorgekauwd worden.
    Simpel voorbeeld uit de iets oudere doos: de Betuwelijn. Politici en ambtenaren hebben vanaf het begin gepredikt dat die spoorlijn goed zou zijn voor het "achterland", werkgelegenheid en onze "kennis"-economie. De media gingen hier voor een groot deel kritiekloos in mee. Terwijl je vanaf het begin al kon bedenken dat zo’n lijn zonder fatsoenlijke aansluiting in Duitsland – om maar een aspect te noemen – ten dode opgeschreven is. Nu is een deel van dat "achterland" grof op de schop gegaan, het landschapsbeeld is compleet naar de gallemiezen geholpen, het project heeft miljarden gekost en wat hebben we er voor terug gekregen? Een spoorlijntje dat nu al ligt te roesten omdat het amper gebruikt wordt.
    Een lang verhaal om aan te geven dat met een beetje nadenken – zonder direct in complottheorieën te vervallen – je in wezen geen wikileaks nodig hebt om tot bepaalde inzichten te komen. Vaak is de vraag "Welke belangen zijn met bepaalde besluiten gediend?" al voldoende. Jammer dat de journalisten zich niet vaker die vraag stellen en daadwerkelijk in het veld op onderzoek uitgaan.
    Hetgeen uiteraard niet wegneemt dat het goed is dat wikileaks op een aantal punten zaken bevestigt.
    Dat was onder andere wat ik bedoelde in mijn reactie van 00:33 uur.

  45. Aad Verbaast 18 december 2010 om 13:53

    @Glaswerk:
    Dank voor je reactie. Gelukkig: ik maakte me al ongerust ;-)
    Eens met je. Je verwijst/verwees met name naar de merkwaardige rol die ook nu weer de media spelen in dit geheel.
    Grofweg in twee groepen te verdelen:
    1. zij die enkel de onderbuikgevoelens willen aanspreken van de potentiële lezers. Commercieel handelend, roddelpers etc. Snel gemakkelijk nieuws. Dan kan je berichten verwachten over de verpleegster van kadaffi en zo. Onzinnige filtering natuurlijk.
    2. zij die er wel werk van maken en een fijne neus hebben om de berichten in een bredere context te plaatsen: als onderdeel van wereldwijde politiek.
    De groep 2 is jammer genoeg verreweg de kleinste. Echte onderzoeksjournalisten zijn schaars.
    Die zich natuurlijk als eerste reactie aan het verbijten zijn dat zij niet over die 250.000 telegrammen als het eerste konden beschikken.
    Ik herhaal trouwens dat de grote toegevoegde waarde hiervan zie dat er nu tastbaar bewijs vrijkomt wat er wereklijk besproken wordt op al die ondderwerpen die ik hier boven benoemde. Altijd weer te verkiezen boven uitgesproken vermoedens en educated guesses van de betere journalist.
    P.S. er is trouwens een heuse vereniging van onderzoeksjournalisten:http://www.vvoj.nl/cms/ Onbekend, zeg alweer genoeg.
    Ik ben benieuwd hoeveel leden die hebben..
    P.S 2: macro=micro.
    Het VKblog laat zich natuurlijk ook aardig verdelen in groep 1 en groep 2.
    Ik denk een vergelijkbare verdeling als ik hierboven beschreef op macro gebied.
    Mag ik van een zekere armoede spreken? Ja, dat mag ik.. ;-))

  46. Flapje 18 december 2010 om 14:33

    “Ze” vinden het vervelend omdat “ze" in hun hemd staan. Meer is er echter niet aan de hand. Mogelijk moeten er wat poppetjes verhuizen naar andere mooie baantjes, maar dat is het dan wel. Op die nieuwe plek gaan ze gewoon verder met waar ze mee bezig waren. Ter meerdere eer en glorie van zichzelf en hun portemonnee.
    Ga maar eens een uurtje zitten en nadenken over al die lieden in de Nederlandse politiek en het bedrijfsleven die volstrekt incapabel zijn gebleken, misdadig nalatig, of corrupt. En kijk dan eens waar die nu zitten.
    Hoge bomen houden elkaar uit de wind. De mafia houdt trouwe handlangers eeuwigdurend de hand boven het hoofd, en politieke clans zijn niet anders.
    Stelen 2.0 was een goedmakertje van Femke voor Duyvendak. Alsof Wikileaks die documenten heeft gestolen zoals Duyvendak deed.

  47. Glaswerk 18 december 2010 om 15:07

    @Flapje:Ga maar eens een uurtje zitten en nadenken over al die lieden in de Nederlandse politiek en het bedrijfsleven die volstrekt incapabel zijn gebleken, misdadig nalatig, of corrupt. En kijk dan eens waar die nu zitten.
    Hoge bomen houden elkaar uit de wind. De mafia houdt trouwe handlangers eeuwigdurend de hand boven het hoofd, en politieke clans zijn niet anders.

    Eens.
    Met de aanvulling dat het niet alleen voor politici zo werkt. In het bedrijfsleven kan het er nog veel "soepeler" aan toe gaan met volledige medewerking van de rechtsstaat die diverse maten hanteert. Neem bijvoorbeeld Jan van V. in de bouwfraudezaak.
    Dat is slechts het topje van de ijsberg en dit soort zaken ga je waarschijnlijk niet in de wikileaks documenten terugvinden simpelweg vanwege het feit dat bepaalde (louche) afspraken helemaal niet gedocumenteerd zijn.

  48. Aad Verbaast 18 december 2010 om 15:26

    @Flapje:
    Eens. Trieste constateringen blijven het desalniettemin.
    Het is dan aan de burger om iets te vinden waardoor ze dit handelen kunnen verbreken. Niet eenvoudig maar daarom nog geen reden het maar op te geven. Wikileaks is een nieuwe vorm. De toekomst zal leren wat de historische betekenis er van zal worden. Ik denk (en hoop) groot. Hard nodig dat dit soort praktijken worden aangepakt.
    Genoeg voorbeelden waar het immers wel mogelijk is gevallen. Muren kunnen vallen ook al leek dat nog zo onwaarschijnlijk. Hert gebeurde. Deze (fire)wall is ook gevoelig voor omvallen zo blijkt.

  49. Aad Verbaast 18 december 2010 om 15:29

    @Glaswerk: 15:07:
    In aanvulling:
    == Dat is slechts het topje van de ijsberg en dit soort zaken ga je waarschijnlijk niet in de wikileaks documenten terugvinden simpelweg vanwege het feit dat bepaalde (louche) afspraken helemaal niet gedocumenteerd zijn. ==
    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Onderhands wordt er ook, zelfs ongesproken en onafgesproken, heel wat afgekonkelefoest.
    Over hoge bomen die elkaar uit de wind houden is Elco Brinkman natuurlijk wel het vleesgeworden vorbeeld daarvan. Spoor van vernielingen achterlatend (ABP, Philadephia, bouwfraude bv) wordt hij lijsttrekker van het CDA voor de eerste kamer.
    Ik rolde van mijn stoel toen ik dat hoorde!

  50. Marjelle 18 december 2010 om 15:32

    ‘Helemaal Hillarysch’ idd… Goed blog, Aad, ik kom later als ik meer tijd heb nog even een paar links lezen.

  51. Aad Verbaast 18 december 2010 om 15:43

    @Marjelle: dank.
    == ik kom later als ik meer tijd heb nog even een paar links lezen ==
    altijd welkom! ;-)

  52. Marjelle 18 december 2010 om 15:53

    Mooi! ;) En now I must dash…

  53. VSp 18 december 2010 om 18:57

    @Aad verbaast. Reactie n.a.v. ‘ Wutbürger ‘ niet doorgekomen?

  54. Aad Verbaast 18 december 2010 om 19:03

    @VSp:
    == Reactie n.a.v. ‘ Wutbürger ‘ niet doorgekomen? ==
    Ik weet van niets.. heb ik iets gemist, of heb jij iets gemist?
    == wutburger == zegt me niets. Hamburger ken ik wel. Net zoals Frankfurter en Berliner.
    Je merkt: het loopt egen etenstijd.
    Waar ligt Wut?
    @Marjelle: dash? Waar naar toe?
    @allen: "lichte sneeuw" nieuwsgierig geworden toch maar even de weegschaal er bij gehaald.
    Legt inderdaad niet veel gewicht in de schaal.

  55. Aad Verbaast 18 december 2010 om 19:54

    @allen:http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2010/dec/18/wikileaks-cables-open-democracy
    "Let’s hope the WikiLeaks cables move us closer to open diplomacy"

  56. Jan Bouma 18 december 2010 om 19:56

    @Aad… 19:03
    Hier helemaal geen sneeuw: legt nog minder gewicht in de schaal….. niks.
    Iets anders.
    Bij leven en welzijn – zo heet dat – ben ik vanaf morgenochtend weg (na negenen) naar Amsterdam met Hugo van Neck want dan moet hij spelen op dat Fokker orgel; aanvang 11.00 uur. Na afloop, de film duurt ca. 55 minuten, de subsidiënten aanspreken op wat extra ondersteuning. Daarna door naar Noëlle van der Lende ofwel de KUNST JAMM te Amstelveen; zie: http://www.kunstjamm.nl/html/agenda.html
    Maar morgenochtend zal ik toch nog eerst even je at random generator beproeven voor een pagina uit het Boek der Boeken. Hetgeen toch ook een traditie geworden is.
    Voor de dieven en inbrekers vermeld ik wel dat er tijdens mijn afwezigheid bewaking is alhier. De Joego’s met machinegeweren wachten de onbevoegden wel op…
    Dus tot morgenochtend voor de preek…:))

  57. Aad Verbaast 18 december 2010 om 20:26

    @Jan:
    Helemaal geen sneeuw?
    Niet te geloven. Gisteren dikke problemen in jouw regio zag ik op de TV.
    Zal wel met die warme uitstraling van de gemeente en/of die gifbelt te maken hebben.
    Koude krijgt geen kans bij jou in de omgeving.
    Veel plezier morgen dan maar weer op het fokking orgel.
    Ik lever bij deze een verzoeknummer in: de vlooienmars. Mijn handen jeuken al.
    Uiteraard kijk ik uit naar de preek van morgen. Ik kan wel wat verlichting gebruiken.

  58. VSp 18 december 2010 om 22:04

    ‘Wutbürger’ en ‘ Stuttgart 21′ zijn deze week in DLD respectievelijk gekozen tot het eerste en tweede ‘Woord van 2010′.
    Uit ‘der Spiegel’, wk 41:Der Wutbürger macht nicht mehr mit, er will nicht mehr. Er hat genug vom Streit der Parteien, von Entscheidungen, die er nicht versteht und die ihm unzureichend erklärt werden. Er will nicht mehr staatstragend sein, weil ihm der Staat fremd geworden ist. Da hat sich etwas grundsätzlich gewandelt. Für den Bürger hat der Staat auch den Charakter einer Burg. Er schützt vor dem Bösen, und das kam aus Sicht vieler Bürger lange von links, von den 68ern, den Terroristen und den Kommunisten im Osten. All das ist verschwunden, und die 68er sind jetzt selbst die Bürger. Die Burg wird nicht mehr gebraucht.
    ‘ Wutbürger’ vindt men ter linker- , centrum-, en rechterzijde. Van Die Linke via CDU tot aan NDP. De gemeenschappelijke factor is dat de ‘Wutbürger’ de arrogantie van de macht niet meer pikt. ‘Stuttgart 21′ gaat allang niet meer om dat station, maar over de overheid die zonder enige vorm van inspraak over de hoofden van burgers verstrekkende beslissingen neemt.
    De demonstranten in Stuttgart zijn vijftigers. Kijk naar de demonstratie in Rome nadat Berlusconi weer mag verder reageren.
    Je schreef:
    =Dan ligt een revolutie op de loer. In plaats van dat te ontkennen, zou de overheid er goed aan doen de relatie naar de burger te herstellen. Door te doen wat ze zeggen. En niet het omgekeerde. =
    Wat politici, bestuurders ook beweren, Nederland verkeert in een staat van oorlog. Niet alleen in Afghanistan, maar ook op internet . Een worldwide cyberwar. Noemde dat voor de gein WO3, ‘ The Condom War’, maar dat laatste is óók nog eens een revolutie. (Nederlandse) Staatsburgers die opstaan tegen hun overheid en de daarvoor ter beschikkingstaande middelen gebruiken. Van straatstenen tot servers.
    Vergelijk het eens met de strijd voor vrouwenstemrecht. Hoeveel burgers werden daarom nagenoeg voor ‘bürgertot’ of ‘sociaal dood’ verklaard?
    Toentertijd een hot topic.
    Het wordt tijd voor DIN-ISO normen en ‘Codes of Conduct’ voor het politieke bedrijf en alle bestuurslagen in Nederland. Ieder zichzelf respecterend fatsoenlijk bedrijf komt niet meer aan de bak zonder deze normen en waarden. En krijgt op termijn gedonder als ze zich daar niet aan houden. Wikileaks bijvoorbeeld.

  59. Aad Verbaast 19 december 2010 om 00:41

    @VSp:
    Dank voor de uitleg. Het is me nu duidelijk. De woedende burger. Ik had het kunnen bedenken.
    Trefffender woord voor 2010 dan het onjuiste woord "gedoogregering" dat onverklaarbaar hier het woord van 2010 werd.
    Verder : helemaal eens. In de zin dat het een werkelijke revolutie zou rechtvaardigen. Toch verbaas ik me ook weer dat het lijkt alsof (in Nederland althans, rest vd wereld heb ik minder zicht op) de interesse weer wat lijkt af te zwakken. Het weer vult de nieuwsprogramma’s. Niet wiikleaks meer.
    De storm lijkt over te waaien? Of wacht men op hardere nieuwsfeiten. Geen idee in welke volgorde de cables gepubliceerd worden. Gedoseerd dat is wel duidelijk.
    Vanavond (hierboven al ergens aangegeven) de Wikileaks documentaire op TV. Zemblahttp://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=36213&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=053a3481545c94fc30048d3cae60de1f
    pffff.. neemt de Vk die link weer niet over: nog een keer dan maar, nu de verkorte: http://bit.ly/dY8Lkq
    Geeft een goed beeld van de historie en opbouw. Maar ook van de onenigheden en afscheidingen vanuit de eigen beweging. Ik gaf het al aan in de blog. Goede documentaire!
    N.B.: en om de humor er nog een beetje in te houden, deze is wel leuk:http://wikileaks.ch/Video.html?jhgjj

  60. Jan Bouma 19 december 2010 om 06:43

    Algemene opmerking inzake "de woedende Duitse burger"; A. Hitler ging er prat op dat hij de enige macht wilde voor zijn NSDAP en die 32 andere Partijen te vernietigen. "Wir sind nicht tolerant!" Zo schreeuwde hij tijdens verkiezingsbijeenkomsten in 1923 – 1932 tot hij in 1933 daadwerkelijk de macht greep…
    Maar nu mijn zondagpreek; ik moet at random het Boek der Boeken raadplegen. Tot straks…

  61. Jan Bouma 19 december 2010 om 07:10

    Dat blijkt pagina 22!
    En het wordt dan toch wat overtypen want een digibeet als ik kan niet scannen…
    Enfin ik begin er maar aan om 3/4 pg. over te schrijven van 22:
    ==
    Nu citeerde Harry Mulisch, zo herinner ik mij ineens, Diderot die de karakteristiek van een toneelspeler weergaf met de quote: "Wie begrepe wil worden, geve geen uitleg"*). Het moge duidelijk zijn dat ik "geen toneelspeler" ben maar de interpreet van Mithras’ boodschap; en in alle nuchterheid. En daar hoort dus w e l een uitleg bij want het gaat om die prozaïsche formules. De leesbaarheid kan eronder lijden om die dan ‘sec’ te communiceren. Van de auteur, die niet pretendeert "auteur" te (willen) zijn volgens de armzalige opvattingen van A en B, wordt dan verwacht dat hij toch nog v oldoende "cement" aanbrengt in en tussen zijn teksten om het geheel "verteerbaar" en begrijpelijk te houden. Dat is geen geringe opgave en dus heb ik mij veroorloofd u tegemoet te treden met een scala van observaties en feiten. Wat ik deed was het leegkieperen van de volle vuilniszakken der menselijke geest op het kale beton en in de zon, roerde vervolgens met m’n Morgenster daarin…. en knuppelde toen wat rotzooi eruit (zonder het spul met m’n handen aan te raken), schreef vervolgens op wat ik zag… en dat "resultaat" bevalt niet… Zoiets ja; …ik begrijp die WPG (= grote uitgever; jb) en PCM wel… ze willen u die aanblik en die beschrijving van hun rotzooi besparen… Zoiets ja; ja… ik begrijp ze wel; ze zijn hevig geschrokken en ze herkennen dat blok beton waarmee ik "de geleerden" in 1999 kon afzinken in de vijver bij Mithras’ tempel; zij stonden (denkbeeldig) ook op "het bruggetje…"
    Men neme met bedachtzaamheid de tijd voor alles; ook voor dit boek. Een van m’n Kruimeltjes omschreef de (vermeende) ingewikkeldheid weer anders maar ook zeer plastisch: "Er zitten veel krenten in je pap, maar er zit zo weinig ‘pap’ om je krenten".
    Dat Kruimeltje heb ik inmiddels ook – met liefde – wat bijgetimmerd; ze snapt het nu…. geloof ik.
    *) Uit: "Paradox over de toneelspeler"; Het theater en de brief en de waarheid.
    (Boekenweekgeschenk: 2000 van Mulisch).
    De souplesse van de geest…; het total spectrum van uiterst links tot rechts waarin humor, ernst, sarcasme, absurdisme, hoop en liefde zich laten zien. Kom er niet mee aan bij de PCM en de WPG. Inderdaad zouden de formules van Mithras op 1 A4 kunnen worden geschreven maar ik richtte mij op de vernietiging van zijn tegenstanders. En die aanpak vergt meer pagina’s. De tegenstanders worden…/
    (einde gedeeltelijke pagina 22)
    ==
    Om meerdere redenen ben ik blij met deze onvoorstelbare predictie van de random generator. Ik ga u niet uitleggen waarom…
    Tot later wellicht vanavond wanneer ik terug ben uit Amsterdam.
    Men amusere zich; zolang het nog kan.

  62. paco painter 19 december 2010 om 09:56

    Interessant blog, Aad.Ik besprak dit blog met mijn collega Ab.Ik heb de hele nacht moeten denken aan Ab’s reactie :"Als ik mijn natje en droogje maar heb"

  63. Smokey Robbinson 19 december 2010 om 10:33

    @Aad, 13.35 (18-12) Transparantie dient van beide zijden te komen maar de machtshebbers schijnen dat op die manier niet te willen opvatten…
    En ja, mee eens dat ALLE lekkage voor het jaar des Heren 2012 niet kan worden opgedweild.
    Het is wellicht de bedoeling dat met de Wikilekkage aller ogen worden geopend en dat is al heel wat. Veel mensen kunnen hun ogen niet geloven. Sterker nog: toen hen een bij tijd en wijle "preview" werd getoond hebben zij dit weggehoond.
    Dit zal wel vallen onder de noemer "Alles op z`n tijd".
    "Geen idee zo sterk als de tijd er rijp voor is"( V. Hugo).
    Je zou toch denken dat de tijd er allang rijp voor was.
    Als de nood het hoogst is zou de redding nabij zijn, maar vermoedleijk gaat deze vlieger niet altijd op.

  64. Aad Verbaast 19 december 2010 om 10:34

    @Paco: en Bopske was natuurlijk onderweg. Daar viel dus niet mee te praten. Jullie vonden dat heel gewoon ;-)
    @Jan: uiteraard dank dat je weer (met behulp van de randomgenerator) een preek hebt kunnen verzorgen op deze koude winterochtend. Het is hier in stervenskou. – 7 graden. Het gas giert door de buizen om om te zetten in een behaaglijke wamte.
    06:43 (het was nog donker): doet me denken aan die Wilders op de persconferentie. "Ik ben niet zo voor binden"
    07:10:
    WPG en PCM hebben beiden geen inzage vooraf gekregen in de wikileaks. Ze werden te licht bevonden en wrs te onbetrouwbaar door de Assanges van deze wereld. Nu mogen ze net als de eenvoudige burger bij hun verkozen collega’s gaan kijken of er nog iets te halen valt. De kruimels als het ware. De krenten in hun pap.
    Dat krijg je er van als er geen neus is op de redactie voor baanbrekend nieuws. Zoals een boek waar eigenlijk ook al alles in stond. Ook vrijelijk aan hun toegezonden.
    De wereld zit vol gemiste kansen. Ze zitten zich te verbijten nu.
    Maar ook daar: ze krijgen alle kansen zich te rehabiliteren. Als ze dat niet doen, dan is er geen hoop meer.
    Ook de NRC is zich al aan het uitkleden. Er valt geen droog brood meer te verdienen voor hun.
    Voorzichtig onderweg naar het orgel. En bij het orgel evenzeer.
    En houd je in naar die pijpen te dansen. Het mag dan als muziek in de oren klinken, maar dat vonden veel muziek critici ook toen ze 4′:33" voor ogen kregen. Stilte. Kleren van de keizer muziek.
    Vanmiddag zal ik me eens bezighouden dat muziekstuk te bewerken voor triangel.
    Nog een hele klus.
    Amuseer je! En Hugo eveneens. Doe hem de groeten.

  65. Aad Verbaast 19 december 2010 om 10:42

    @Smokey:
    Demismach tussen wat overheden zich denken te kunnen veroorloven ten opzichte van wat het volk van ze verwacht is groter geworden de laatste jaren. Al langer aan de gang.
    Het debat wat in de kamer uren en uren duurde voordat het kabinet viel was een historisch (Nederlands) voorbeeld daar van. Zelden zo’n gedraai en gekonkel gezien.
    Wordt dat te groot dan slaat het volk terug. En terecht.
    Ik kijk er met genoegen naar. Sinds de jaren 70-80 is er geen jeugdige generatie meer opgestaan die tegen de oudere generaties opstond. Nu misschien weer wel. Gebruikmakend van de nieuwe technologie die inmiddels ontstond: het internet.
    Het heeft de potentie tot weer een wereldwijde beweging te groeien. Het zal nog moeten blijken of dat gaat lukken. De gevestigde orde doet er alles aan om deze ‘opstand’ in de kiem te smoren.

  66. peterus 19 december 2010 om 12:24

    Helaas, ik vind dit geen evenwichtige analyse.
    Het is mij teveel in de beschuldigende sfeer naar de VS alsof daar alle kwaad van de wereld zit. Dat is mij te gemakkelijk.
    De VS regering heeft tot nu toe niet hysterisch gereageerd. De site en zijn baas zijn niet door de VS aangeklaagd en Noord Amerikaanse advocaten zijn het erover eens dat zoiets ook erg onwaarschijnlijk zal zijn vanwege de hoge gerechtelijke beschermingsmuren rond de vrijheid van meningsuiting.
    Hillary’s opmerking is correct. Internet kan voor goede en slechte zaken gebruikt worden. Alles wat de mens tot nu toe heeft uitgevonden blijkt een tweesnijdend zwaard te zijn van goed en kwaad. Een inzicht dat op basis van eeuwenlange waarneming juist is.
    Ik ben blij dat een hooggeplaatste regeringsautoriteit als Hillary zoiets zegt want het getuigt van inzicht in het menselijk doen en laten en de bereidheid de eigen daden in dat licht te bezien. Dat kun je niet zeggen van onze Chinese of Russische kameraden.

  67. De Stripman 19 december 2010 om 12:55

    Het zijn interessante ontwikkelingen, Aad. Ik moest van de week wel even lachen toen niet Assange door Time-magazine tot man van het jaar werd uitgeroepen, maar de oprichter van Facebook. Een medewerker van Time verdedigde die keuze bij CNN met de opmerking dat Wikileaks toch helemaal niet zo belangrijk was en het leven van mensen nauwelijks beïnvloedde. Humor…;o)

  68. Aad Verbaast 19 december 2010 om 13:19

    @Peterus:
    == ik vind dit geen evenwichtige analyse. ==
    Daar kan ik het wel mee eens zijn. Het is het ook niet. In een wereld waar het evenwicht tussen overheden en de eigen bevolking meer en meer uit evenwicht raakt is dat geen eenvoudige opgave. Dat nodigt uit tot wat tegenwicht.
    == Het is mij teveel in de beschuldigende sfeer naar de VS alsof daar alle kwaad van de wereld zit. Dat is mij te gemakkelijk. ==
    Ik beweer nergens dat dat daar al het kwaad van de wereld zit. Maar (evenwicht) ik ga ook niet beweren dat er geen kwaad zit. Het zit er ook.
    Ook geen sterk argument. Dat er ergens anders ook kwaad zit (en nog veel erger) is geen reden om ook niet scherp te blijven op de ‘eigen’ overheden. Met name als die zich opwerpen als moraalridders en veldwachters van de wereld. Het onderwerp is nu Amerika. Ik ga dus geen blog schrijven over Wikileaks en me er van af maken door positie te kiezen dat (bv) Nigeria pas erg is! Ik neem aan dat je daar begrip voor kunt hebben.
    Hillay: uiteraard heeft ze gelijk dat het ten goed en ten kwade gebruikt kan worden.
    Ik constaeer slechts dat daar de politiek keuze is gemaakt om het in dit geval ten kwade te gebruiken.
    – DDOS aanvallen van ongekende omvang.
    – bedrijven en landen, die onder druk zijn gezet, het werk van Wikileaks onmogelijk te maken.
    – censuur toepassen waar kan. Het onmogelijk maken bepaalde websites te bezoeken. Haar speech hierboven, was geheel gericht om en beschuldigende vinger te wijzen naar China in het google dispuut. Dubbele standaards dus.
    Een politieke keuze van iemand die zich in nauw gedreven voelt. Het hadden ook andere keuzen kunnen zijn. Minder hysterisch (eens, de term die koos was gechargeerd..)
    == de bereidheid de eigen daden in dat licht te bezien. ==
    Daarover kunnen we dan van mening verschillen ;-)

  69. Aad Verbaast 19 december 2010 om 13:24

    @De stripman:
    Verrassende keuze uiteindelijk. Tot vlak voor de uitkomst stond Assange toch ver bovenaan de lijst.
    Keuze voor het grote geld, wat in Amerika toch altijd nog groot respect afdwingt.
    Ik vraag me af hoe hard er achter de schermen is gewerkt door allerlei lobbyisten (vanuit de overheid en daarbuiten) om Assange niet te verkiezen als man van het jaar.
    Velen zullen er veel voor over hebben gehad dat niet te laten gebeuren. Het is dan uiteindelijk ook niet gebeurd.
    Maar om precies te weten hoe het gebeurd is zullen we het vervolg moeten afwachten: de gelekte documenten vanuit Time.. ;-)
    Humor inderdaad. Als het het leven niet zou beïnvloeden waarom dan al die ophef?? :-0

  70. doortje 19 december 2010 om 14:26

    interessant stuk. Veel stof tot nadenken. Ik vind het een ingewikkeld onderwerp. Soms ben ik voor geheimhouding en soms voor absolute waarheidsvinding. Ik kom er niet uit.
    Je plaatje vind ik erg leuk trouwens!

  71. Aad Verbaast 19 december 2010 om 14:53

    @Doortje. Ik vind het ook ingewikkeld. Er is denk ik ook geen scherpe grens te trekken tussen wat geheim zo mogen blijven (moeten blijven) en wat niet.
    Dat kan trouwens nog steeds een gerechtvaardigde keuze zijn.
    Een heel ander verhaal wordt het echter als men informatie achterhoudt omdat het niet strookt met wat er wordt gezegd door politici. Dan komt het in de sfeer van belazerij en bedrog.
    Ik denk dat de ophef met name over dat laatste daarover gaat. Ik kan me daar ook erg kwaad over maken.
    Hoe de wereld de Irak oorlog in gepraat werd is niet vergeten. 600.000 doden.

  72. VSp 19 december 2010 om 17:15

    Tsja, die wikilleaks. Kwamen ook banden vrij waar de weduwe van Jasser Arafat (een Christen) probeerde een 18-jarig meisje uit te huwen aan of een of ander stinkrijke sheik in Tunesie, die al twee vrouwen had. Waaronder een schoondochter van de Koning van Jordanie, die dat niet zinde. Ze liet beslag leggen op de spullen en het geld van de weduwe, heeft haar het land uit laten zetten en ze schijnt op Heathrow gejeremi-eerd te hebben dat ‘ze alles kwijt was’. Ergens was er ook nog een link naar Khadaffi.
    Was een zijlijntje op een politiek satyrisch getint TV-programma ‘ Mann an Bord’. 10* beter dan Youp van ‘t Hek op Oudejaarsavond. Duitsers zijn goed in politieke satyre en de burgers lusten er wel pap van.
    En dan komt Merkel langs in Afghanistan en erkent eindelijk dat de Duitse Soldaten meevechten in een oorlog. Alzheimer zal weer toeslaan in Den Haag met betrekking tot deze opmerking.

  73. Aad Verbaast 19 december 2010 om 20:41

    @VSp:
    Man an bord nog nooit gezien. Man Overboord dagelijks.
    Satire is iets wat Nederlanders niet onder de knie hebben. Eigenlijk zelden of nooit iets lachwekkends gezien hier. Maarten van Rossem. Die bakt er nog wel eens wat van.
    Merkel: oude regel: je moet het gezien hebben wil je er over mee kunnen praten. Tot ieders verrassing kunnen zelfs politici nog wel eens tot die conclusie komen blijkbaar.
    Vandaag rustig op het wikileaks front. Zondag rustdag?

  74. Jan Bouma 20 december 2010 om 09:41

    @Aad…10:34
    Ook goeiemorgen.
    M.b.t. je comment veroorloof ik me de opmerking dat ik wacht, na 40 jaar, op de algemene instemming en bijval van mijn gelijk. De bijzonderheid van dit actuele tijdperk is wel dat de veronderstelde dominantie van manipulatie en dominantie door de Big Brothers, de corrupte Staten, vooralsnog anders schijnt te gaan verlopen. Kijk! In de tijd van de Nazi’s konden media als de Völkischer Beobachter zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lkischer_Beobachter nog in nauwe samenwerking met "de Staat" (Joseph Goebbels) de officiële mening verkondigen. Met Internet is dat niet meer mogelijk. Ik denk dus dat de strijd uiteindelijk zal worden gewonnen door het individu, de wereldburger, en niet door de Big Brothers en de oligarchieën. Daarvoor is dan wel nodig dat we het bewustzijn van die wereldburger vergroten met de inzichten die voortvloeien uit (ondermeer) onze Vragenlijsten en m’n boek.
    Dat is voorlopig nog een brug te ver. Je ziet dat ook hier op dit Vkblog. Jouw instemming is de enige die ik krijg en geregistreerd kan worden…. "..Als je veel van ‘n ander overneemt blijft er weinig van jezelf over!" zal daaraan ten grondslag liggen. Ze kunnen de instemming niet hun strot uitkrijgen ook vanwege het feit dat ze corrumperend kiezen voor de Big Brothers. Dit is niet eens een moeilijk doordenkertje.
    Iets anders.
    Gisteren toch een verademing om even verlost te zijn van dit computerscherm en weer wat kunstvrienden te ontmoeten. Enfin. Er komt een verslag van op youtube. Hier en daar heb ik natuurlijk ook mijn verhaal gedaan m.b.t. de criminelen. Ongeloof en verbijstering alom.
    So far. Ben vanmiddag weer even afwezig. Op bezoek bij één van de dames van de studieclub van Mithras…
    Men amusere zich. Tot later…

  75. Aad Verbaast 20 december 2010 om 10:07

    @Jan:
    == Na 40 jaar = het zou hoog tijd worden. Toch blijf ik beweren dat dat gelijk inmiddels al meer verkregen is dan je zelf al denkt wellicht. Immmers veel wijst er op dat hetgeen waar je voor waarschuwt al bewaarheid is geworden. De Big Brothers van deze wereld staan onder druk hun eigen gelijk maar op te geven omdat het op alle kanten faalt. Het volk trekt ze aan hun taas. En steeds duidelijker wordt dat dat ze hun regimes niet meer accepteren.
    Ook niet onverwacht is te zien dat ze alle (door het volk) verkregen middelen op de verkeerde wijze inzetten tegen de verschaffers. Dom natuurlijk. En teken van een kat die in het nauw wordt gedreven.
    Meer en meer mensen zullen gaan opstaan om wat jij noemt het kolibrie effect te gaan bewerkstelligen.
    De hoop is slechts dat we dat nog gaan meemaken. Deels maken we dat al mee.
    Hugo, leuk om te lezen dat je een genoeglijke middag hebt beleefd met je kunstvrienden. Ik kijk uit naar de youtube film. Ik neem aan dat je me op de hoogte stelt wanneer die zichtbaar wordt aan de hele wereld.
    Vanmiddag een genoeglijke middag bij een van de studieclub dames. Genoeg te bestuderen denk ik zo.
    Ook daar: groeten van me.
    Het belooft een mooie, doch koude dag te worden.
    Hier sneeuw, en de zon schijnt. -5 graden. En het is nog steeds herfst!

  76. Smokey Robbinson 20 december 2010 om 11:57

    @Aad, Ik kom snel even langsgehipt..om in de vogelsfeer te blijven:-) Niks te melden dus dan maar uit m`n nek kletsen:-)
    Er valt, behalve vogels in de sneeuw ( helaas geen kolibri`s) , van alles te bestuderen, zoals bijvoorbeeld dames, lees ik in bovenstaande reactie. Hm. ja, kun je ook bestuderen noemen, tenminste voor de eerstejaarsleerlingen:-)
    Boeiende ontwikkelingen met dat gelek nowadays.
    Vandaag nog ijskoud, morgen wordt het weer "warmer"…

  77. Aad Verbaast 20 december 2010 om 12:07

    @Smokey: dan krijg je een kop koffie met koek van me.
    Voor soep is het nog wat vroeg ;-)
    Lekken: als het goed vriest dan is lekken er niet meer bij: alles dichtgevroren.
    Maar houd de Guardian in de gaten. Die zijn er als de kippen bij! Bijvoeren is daar niet nodig.

  78. Aad Verbaast 20 december 2010 om 13:09

    @allen:
    Vandaag is de Nederlandse versie van Wikileaks geopend.http://opennu.nl/nieuws/
    ==
    In de nacht van zaterdag 18 december is in elf Nederlandse gemeenten een lokale “WikiLeaks” gelanceerd. (Alkmaar, Almere, Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Haag, Goes, Groningen,Roosendaal, Rotterdam, Utrecht) Inwoners van deze gemeenten, of betrokkenen, kunnen vanaf nu anoniem vertrouwelijke en geheime documenten doorgeven die lokale en maatschappelijke misstanden aan de kaak stellen.
    ==
    Is het nog te stuiten?
    Hans Brinker kon zijn vinger nog in de dijk stoppen om het lekken tegen te gaan. Die tijd is ook voorgoed voorbij.
    @Jan: kan interessant leesvoer worden voo je als de gemeente waar in mag/moet wonen ook onderdeel daar van gaat worden. Genoeg te lekken ook daar lijkt me!

  79. Jan Bouma 20 december 2010 om 13:29

    @Smokey…11:57
    Slik even in je badinerende en denigrerende opmerking terzake de vrouwenstudieclub van Mithras omdat je daar geen zak van afweet. Of komt jou het oordeel toe dat het gaat om "eerstejaarsleerlingen"? Je bent een exponent van mijn eerdere signaleringen van diegenen die corrumperend aan het bestaande bestel geen positie weet te kiezen of… met andere woorden mijn gelijk niet wenst te bevestigen. "Als je veel van ‘n ander overneemt blijft er weinig van jezelf over" hè. Dat zal de oorzaak zijn.
    @Aad…
    Zojuist heb ik een comment geschreven op m’n juridische blog terzake een nieuwe ontvangen brief van de Provincie Utrecht m.b.t. de vervalsingen die ik bewezen heb. Morgen is er een follow-up.
    Ben vanaf nu onderweg. Tot later.

  80. Aad Verbaast 20 december 2010 om 13:49

    @Jan: Schier niet zo uit de slof zou ik zeggen. Tenzij je je schoenen moet aantrekken om er op uit te trekken. Ook een gevaarlijk onderneming met dit weer trouwens.
    Ik ga zo ook even kijken of ik de scoormobiel nog aan de praat krijg. Soms moet je op stap..
    Brief: Ik ga zo even kijken. Dank voor de tip.
    @allen:
    BTW als we het nu toch over tips hebben. Eeen tip voor de lange rustige dagen tussen Kerst en oud en nieuw.
    Alle jaaroverzichten van de NOS vanaf 1956 nu online te bekijken.http://nos.nl/dossier/206431-nos-jaaroverzichten-online/
    Houdt je van de straat! ;-)

  81. peterus 20 december 2010 om 16:04

    @aad verbaast
    Nee, over Nigeria hoeven we het hier niet te hebben. Daar is geen beginnen aan.
    Overigens vind ik toch dat we bijvoorbeeld als vakbeweging ook daar moeten proberen actief te blijven om van onderop (lange adem nodig) weerbaarheid op te bouwen tegen corruptie, onrecht enz. Maar je kunt er moedeloos van worden.
    Wat betreft de VS. Dat land is als supermogendheid voor veel zaken in de wereld die verkeerd zijn gedaan, gegaan of aangepakt verantwoordelijk. Maar het is wel het enige land in de wereld waar dat open en bloot besproken kan worden.
    Als mijn werkpost via een lek op straat zou komen zou ik
    a. balen
    b.het proberen tegen te houden.
    Je schrijft in beginsel geen vertrouwelijke werkpost om iets geheim te houden maar om vertrouwelijk te kunnen zijn in het belang van je organisatie of land. Dat is met ambassades niet anders.
    Ik heb de indruk dat veel Wikileaks aanhangers nu denken te lezen welke geheime samenzweringen ten grondslag liggen aan allerlei misstanden. Het tragische is dat veel van die zaken het gevolg zijn van het normale menselijke inzicht en niet van duistere samenzweringen. Het fraaie van de VS is dat als er toch zulke samenzweringen zijn, ze uiteindelijk door de Noord Amerikaanse media achterhaald zijn (Pentagon Papers, de loodgieters van Nixon, Tonkin incident, My Lai enz.)
    De VS en daarmee Hillary C. stellen zich ten aanzien van Wikileaks zeer terughoudend op en beantwoorden daarmee aan hun eigen stelsel van recht, waarden en normen. Zoals gezegd, ik zou ook proberen mijn vertrouwelijke werkpost van de straat te houden. Maar misschien zou ik minder zelf beheersing hebben.

  82. VSp 20 december 2010 om 17:05

    Inmiddels winterbanden op de scootmobiel, @Aad verbaast?
    Mooi programma onlangs op TV. Nederlanders op de Autobahnen zijn een geliefde prooi voor de Duitse politie. De boete voor zomerbandjes is €60,- per band. Tsja, als je dan met een volgeladen wintervaste sleephut onderweg naar een skivakantie langs de kant wordt gezet en geen meter meer mag rijden, begint de ellende met €360,- voor de gele rijders..Komen dan ook de afvoerkosten met behulp van opleggers bij en een boete voor belediging van een ambtenaar in funktie.
    @Peterus. Er is toch niets op tegen dat correspondentie en gespreksverslagen rondom de streken van aartsmanipulator Verhagen op internet en in de media worden gepubliceerd? Ten tijde van de Watergate affaire bestond Wikileaks nog niet. Toch kwam uiteindelijk de waarheid boven tafel. Pijnlijk voor betrokkenen. So what!?.

  83. VSp 20 december 2010 om 17:23

    Nog eentje dan de hond voeren en vuilnis bij de oprijweg zetten:
    Artikeltje uit de Washington Post. 935 verschillende organisaties in de States houden zich bezig met informatie vergaring over terrorisme.
    The total cost of the localized system is also hard to gauge. The DHS has given $31 billion in grants since 2003 to state and local governments for homeland security and to improve their ability to find and protect against terrorists, including $3.8 billion in 2010. At least four other federal departments also contribute to local efforts. But the bulk of the spending every year comes from state and local budgets that are too disparately recorded to aggregate into an overall total.
    Lukt niet om een link te leggen.

  84. Aad Verbaast 20 december 2010 om 17:37

    @Peterus:
    Ik kan je gelijk geven. Natuurlijk zou je het niet waarderen dat je vertrouwelijke werkpost op straat komt te liggen.
    De discussie die nu (en het zou tijd worden) gevoerd wordt gaat in de kern over twee punten mijns insziens:
    1. de overheid maakt haar eigen regels wat wel en wat niet vertrouwelijk is. Dat staat mogelijk op gespannen voet met transparantie. Waar liggen de grenzen?
    2. in hoeverre wordt er achter de ‘gesloten’ deuren heel anders gehandeld dan aan de voorkeur. Het issue van de betrouwbaarheid dus.
    Begrijp me niet verkeerd. Ik zal er niet voor pleiten om alle telegrammen die tussen ambassades (om even bij dit onderwerp te blijven) worden uitgewisseld standaard op het net te laten zetten. Helemaal niet nodig en zelfs onzinnig. Ik ga mijn eigen post ook niet standaard op het internet zetten. Ook nergens voor nodig.
    Ik zie deze actie enkel als (jammer genoeg) noodzakelijk om de overheid (in dit geval de Amerikaanse) een stevige tik op de vingers te geven over met name punt 2. Goed voor de democratie denk ik dan.
    == De VS en daarmee Hillary C. stellen zich ten aanzien van Wikileaks zeer terughoudend op ==
    Daar heb je het weer. Punt 2: officieel wel. Ook achter hun schermen?
    == Maar het is wel het enige land in de wereld waar dat open en bloot besproken kan worden. ==
    Ik geloof er geen snars van. Waarom mogen ambtenaren geen wikileaks lezen? Idiote en naieve maatregel.
    == in het belang van je organisatie of land == Zie punt 1. De burgers moeten wel ergens controle kunnen uitoefenen wat in het belang van het land zou kunnen zijn of niet. Dat is net het punt.
    We zijn het in de breedte (de principes) niet wezenlijk oneens denk ik.
    Ik zie wel een groot verschil in het vetrrouwen wat we hebben in de oprechtheid en integriteit van de Amerikaanse overheid (weer even bij het onderwerp blijvend). Jij hebt er nog een groot vertrouwen in. Mijn vertrouwen is ver onder vriespunt gedaald. Ik vertrouw ze voor geen cent meer.

  85. Aad Verbaast 20 december 2010 om 17:44

    @VSp: per band: dat is slim bedacht van ze. Ik dacht dat het per voertuig was. Loopt lekker op.
    Mijn oplossing: niet meer naar Duitsland gaan. Dat brengt geld op!
    Scootmobiel heeft spijkerbanden. Verboden om binnen mee te rijden. Tenzij je een geperforeerd parket fraai vindt. Ze zijn er. Daar kom ik graag even langs uiteraard.
    Dat hele winterbanden gedoe vind ik weer typische en geslaagde lobby van de rubberproducenten. Extra markt creëren. De droom van elke marketeer. Daar verzet ik me tegen.
    @17:23: Ik schreef er al eens over:http://www.vkblog.nl/bericht/326509/Het_staatsmonopolie_op_informatie
    "Staatsmonopoly op informatie" Fragmentje hieruit:
    ==
    1271 overheidsinstellingen.
    1931 private ingehuurde private ondernemingen.
    >10.000 lokaties in Amerika.
    >850.000 mensen met “top-secret clearance”.
    Alleen al in Washington meer dan 33 gebouwen met een gezamenlijk oppervlak 3 keer zo groot als het Pentagon.
    ==
    Als jij een scheet laat op je erf, dan horen ze het in Washington donderen.
    En in Keulen wrs ook. Maar dat was al zo volgens het spreekwoord.

  86. Jan Bouma 20 december 2010 om 20:49

    @Aad…17:37
    Bij dezes mijn instemming m.b.t. je comment aan @Peterus. Scherpe analyse. En waarbij ik ten overvloede de kanttekening plaats, zoals je ook al opmerkt in punt 2 dat die "vertrouwelijke werkpost" natuurlijk dan niet mag bestaan uit criminele zaken. Of die het daglicht niet mogen zien. That’s the question en tevens des Pudels Kern.
    Enfin. Morgenochtend komen eerst voor mij aan bod de plaatselijke (provinciale) criminelen die weer eens een brief hebben gestuurd in een poging zich vrij te pleiten. Zit die klus erop, dan kijken we hier weer verder. Ondertussen zie mijn juridische blog alwaar ook de plaatselijke WikiLeaks worden gepubliceerd. :))
    Tot morgen.

  87. Aad Verbaast 20 december 2010 om 22:02

    @Jan:
    Dank voor de instemming. En de aanvulling is natuurlijk correct en triviaal zou je zeggen. Zou je zeggen, omdat het natuurlijk barst van de criminelen daar.
    Volg ook de dagelijkse highlights op Guardain. Een korte samenvatting van "today’s highlights"http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/20/wikileaks-embassy-cables-key-points-day-21
    De crimineel Mugabe krijgt van onze leider de VN een leuk pensioen en veilige woonstek aangeboden. Gewone mensen moeten daar hard voor werken.
    Egypte krijgt nucleaire techniek (de bom?) aangeboden vanuit een criminele staat. Voormalige sovjetstaat. Wijze man: hij weigert die aan te nemen.
    Hoezo niet crimineel??
    == Ondertussen zie mijn juridische blog alwaar ook de plaatselijke WikiLeaks worden gepubliceerd. ==
    Ik had daar al reeds geruime tijd geleden mijn reactie gegeven.
    En uiteraard zeer benieuwd naar de nieuwe onthullingen al daar ;-)

  88. Smokey Robbinson 21 december 2010 om 11:18

    @Aad, 12.07 Bedankt voor het aanbod van de koek en zopie; welkome versnaperingen met dit weer. Zal `t met smaak oppeuzelen. Het Wikileaken houd ik voorlopig nog in de smiezen.
    @ jan bouma,13. 29 Misschien snap je het niet maar er is niets denigrerends bedoeld door mij, inzake je damesclub. Niets ten nadele van dames, die ik inderdaad niet ken.
    De eersjaarsstudent betreft niet de dames maar jouzelf, die op z`n "oude dag"- neem ik aan- wekelijks vrouwen gaat bestuderen.Tenminste zoals je zelf aangekondigd had. Man, je hebt wel lange tenen zeg! En je gevoel voor humor mag je weleens bijspijkeren.
    Als iemand anders dit summiere grapje had gemaakt dan had je vast een andere toon aangeslagen.
    Ik vrees dat het oud zeer is wat nooit meer goedkomt, wat jou betreft dan…

  89. Aad Verbaast 21 december 2010 om 12:04

    @Smokey: geen dank. Altijd in voor "een bakkie doen" zoals ze dat hier noemen.
    Vanmorgen was ik al even buiten. Koud, maar prachtig mooi!
    Schraal zonnetje en alle bomen helemaal wit. Heeft wel wat zolang het duurt.
    Aan het einde van de middag toch een groen blog. Ik hou wel van een beetje afwisseling ;-)

  90. Jan Bouma 21 december 2010 om 12:42

    @Smokey… 11:18
    Ik bedank eveneens dan voor je "etiket" wat je mij wenst op te plakken. Voorts wauwel je maar een eind weg. Ik "bestudeer dus niet op m’n ouwe dag dames", zoals je stelt. Voorts stel ik vast dat dankzij jouw, en soortgelijk gewauwel, ik niet serieus genomen word. Je hebt je inderdaad al eerder ten opzichte van mij gediskwalificeerd. Dat is geen kwestie van een onterecht verwijt van je "dat ik lange tenen zou hebben". Geen sprake van. Je bent namelijk het prototype voor mij dat geen wezenlijk verschil weet aan te brengen in de motivaties van eenieder die de waarheid zoekt. Hoe subjectief die ook moge zijn. En inderdaad. "Dat komt nooit meer goed tussen mij en jou" want ik wil je niet meer erkennen. Ik herken namelijk de gratuite wauwelaars, zoals jij, ten opzichte van diegenen die nog wel enige inhoud hebben.
    Het ga je verder goed, @Smokey. Maar lazer op met je comments m.b.t. mij en mijn werk. H.J.A. Hofland beschouwde in ieder geval mijn werk en boek als "meesterwerk" en… het Ei van Columbus terzake mijn voorstellen en analyses. Wie ben jij dan wel…?
    Bedenk ondertussen – wat mij betreft – weer een nieuwe avatar voor je gratuite gewauwel zonder te zeggen waar je voor staat.
    @Aad
    Hedenochtend plaatste ik op m’n juridische blog "de nieuwe brief van de Provincie Utrecht" en daaraan voorafgaand de opmerking: "Zoek de verschillen" met de brief van 8 juli 2010 van de Provincie Utrecht. Ze willen een eindsprint inzetten m.b.t. het oordeel van de rechter, Mevr. Mr. M.E.A. Braeken, die a.s. 25 januari 2011 uitspraak/vonnis wil wijzen; zij zal er kennis van nemen.

  91. Aad Verbaast 21 december 2010 om 15:06

    @Jan:
    Ik heb inmiddels de brief gelezen op je blog en daar van een reactie voorzien.
    Aaanvullend (omdat de vatenkwesite me ook intrigeert) refereer ik hier nog even naarde uitdrukking: holle vaten klinken het hardst.
    Het heeft er alle schijn van dat over die vaten die daar vol met gif zitten (lekkend) de instanties er alles aan doen zich muisstil te houden. Misschien hopen ze dat ze van vaten nog doofpotten kunnen maken.
    Niet te geloven wat ze daar allemaal over durven op te schrijven.

  92. Jan Bouma 21 december 2010 om 16:01

    @Aad..
    Ik schreef onder je comment zojuist op m’n juridische blog de navolgende verklaring.
    ==
    @Aad…15:02
    ==Wat is de bedoeling van deze brief deze naar de rechtbank te sturen? Nagekomen stuk begrijp ik?
    Op verzoek van de rechtbank? ==
    Nee.. het is een doorzichtige en schamele poging van de aangeklaagden om de Rechtbank alsnog, in een soort eindsprint, te overtuigen van al hun goede bedoelingen en voornemens voordat de Rechtbank Utrecht bij monde van Mevr. Mr. M.E.A. Braeken op 25 januari a.s. vonnis wil wijzen. Terwijl de rechtskaders voor die beoordeling liggen in het verleden. Gemeente en Provincie spannen hier samen. Twintig jaar te laat! Maar… de advocaat-generaal van de Hoge Raad Mr. J. Spier komt mij te hulp. Ook hij is voorstander van een goede deugdelijke rechtspraak… (…) Sic!
    Enfin.
    "De vaten" zijn nu inmiddels wel "ineens en spontaan" gevonden en ze gaan er ook nog "onderzoek" naar doen. Alleen deze erkenning heb ik voor de poorten van de hel moeten wegslepen. Zie mijn dossier.
    Ik ga er morgen maar eens aan beginnen. Mijn antwoord op de "nieuwe brief van de Provincie".
    Amuseer je verder.
    ps
    Het is wel een feit dat je weinig te verhapstukken hebt met de "brave Hendrikken"; je zou haast brodeloos worden zonder..:))
    ==

  93. Aad Verbaast 21 december 2010 om 16:53

    @Jan:
    == "De vaten" zijn nu inmiddels wel "ineens en spontaan" gevonden en ze gaan er ook nog "onderzoek" naar doen. ==
    Dat laatste lees ik nergens. Ik lees slechts dat ze links en rechts een monstertje nemen. Of een peilbuisje plaatsen. Niets met wat meetapparatuur een bodemscan maken waar al die honderden andere vaten liggen. Moet toch ook een fluitje van een cent zijn.
    Kortom: blijf er bovenop zitten. Ze belazeren de kluit en lijden aan een bijzonder vorm van "vaatvernauwing".
    Ik ga nu even een nieuw blog er op zetten. Je wordt geciteerd daarin zelfs. Het zal je plezieren ;-)

  94. Aad Verbaast 21 december 2010 om 18:16

    @allen:
    Mijn volgende blog:http://www.vkblog.nl/bericht/361399/Onkruid_vergaat_niet
    "Onkruid vergaat niet"

  95. rosa 21 december 2010 om 21:55

    http://www.vdamok.nl/Teksten/Artikelen/2010-11-29.html
    Ik wilde je deze niet onthouden,wij hebben blijkbaar weinig last van Wikileaks daar men zich niet zo goed informeert over oorlog en vrede.
    Wat is een mensenleven waard als men zich niet verdiept in geopolitieke motieven van onze politiek leiders en hun grote bedrijven?

  96. Aad Verbaast 21 december 2010 om 22:49

    @Rosa:
    Dank voor de link. Bijzonder verslag. Merkwaardig ook.
    Voor mij ook echt een raadsel waarom er zo weinig openlijk door politici over het geopolitiek handelen wordt gepraat.
    Allemaal niet zo moeilijk dacht ik om 1+1 op te tellen.
    Is het ergens een taboe? Angst? Of ontwetendheid?
    Ik hou het maar op het laatste.
    Meer en meer raak ik gedesillusioneerd over de vage dossierkennis van politici.
    In die zin kom ik tot de wrange conclusie dat ze in die zin toch wel volksvertegenwoordigers zijn. Die weten meest ook niet waar ze het over hebben, en praten slechts vanuit de onderbuik.
    Slecht voor de wereld. Dat zie je dan ook.

  97. Rosa 7 januari 2011 om 18:15

    http://www.eurasianet.org/node/62565
    goed lezen en dan oordelen.http://www.eurasianet.org/resource/afghanistan
    Meer informatie over de honger,drugs en instortende scholen die door buitenlandse regeringen zijn opgebouwd.http://www.healthnettpo.org/nl/1072/een-nieuwe-ronde-zonder-kansen-in-afghanistan-lees-meer.html
    Willem van der Put van healthnettpo ,verstandige man met goede kritiek op een politie missie.http://www.ensec.org/index.php?option=com_content&view=article&id=233:afghanistan-the-tapi-pipeline-and-energy-geopolitics&catid=103:energysecurityissuecontent&Itemid=358
    In January 2009, Jaap de Hoop Scheffer, then NATO Secretary General, said, “Protecting pipelines is first and foremost a national
    responsibility. And it should stay like that. NATO is not in the business of protecting pipelines. But when there’s a crisis, or if a certain nation asks for assistance, NATO could, I think, be instrumental in protecting pipelines on land.” These comments suggest that NATO troops could be called upon to assist Afghanistan in protecting the pipeline. Since pipelines last 50 years or more, this could auger a very long commitment in Afghanistan.
    In 2008, when the pipeline came to light in Canada, the Afghan Ambassador, Omar Samad, asserted that TAPI is a project of the four participating countries, and is not seen as falling within the framework of the Canadian mission to his country. His statement ignores the reality that several countries with troops in Afghanistan—including the United States, Britain, Canada, France, Germany, Italy, Netherlands and Norway—are also active members of the Asian Development Bank, the sponsor of the TAPI project. Any Bank financing for the project would require the approval of member countries, and a project as sensitive as this would require the early blessing of the US and Japan, the two major shareholders. As well, with such a heavy military presence, US/NATO influence on Kabul is obvious. Discussions of NATO support for TAPI pipeline security raise questions about the links between military and development decisions.
    Sorry voor de lange teksten en de links die ik bijgevoegd heb.

  98. rosa 9 januari 2011 om 10:52

    http://www.tni.org/article/what-wikileaks-leaks-dont-reveal
    Nog meer ellende vanuit Irak( wat wikileaks niet laat zien) geweldig de democratisering van Irak.

  99. Aad Verbaast 9 januari 2011 om 23:25

    @Rosa: dank voor alle links..
    Tapi:
    Hoe ga je 1700 kilometer pijplijn beschermen met 5000 man?
    Gaat nooit lukken natuurlijk.
    Wel interessant verhaal natuurlijk, Geeft preceis aan waar de de belangen liggen.
    Kan Iran dat wel voor elkaar krijgen?
    Niet nu.. daar zitten 150.000 man om dat tegen te houden.
    Jaap de Hoop Scheffer is ook een verspreider van leugens natuurlijk. De Amerikanse leugens.http://www.eurasianet.org/node/62150 over de drugs.. Ik zit al een tijd te broeden over en verhaal daar over.
    Prima stuk om mee te beginnen. Interessant!!
    En Nederland wil naar het Noorden om er te gaan traine. "Veilig" maar er moeten wel 4 F-16’s heen om over de trainers te gaan vliegen? En honderden soldaten.. Wat een onzin weer.
    Irak: er zijn daar (de meest geaccepteerde schatting) 600.000 doden gevallen. Een ongelooflijk aantal.
    Dat wikileaks daar nog meer informatie over vrijgeeft maakt het niet nog erger dan het al is.
    Waar ik me wel over verbaas (en nog niet mijn vinger achter krijg) is dan het realtief lage aantal doden in Afghanistan, terwij daar net zo stevig gevochten wordt.. Hoe verklaart zich dat? Of worden we daar ook enorm belazerd..
    Over Helmand lees je toch ook niet meer. Werd gepresenteerd als een cruciaal offensief.. Mislukt?
    Jeetje, ik zou over zoveel dingen willen schrijven. De tijd ontbreekt me. Nog zoveel te doen.
    Nu het opheffen van het blog weer er tussendoor. Balen.
    Allemaal extra tijdverlies om zeker te stellen dat ik kan blijven schrijven en om zeker te stellen dat wat ik geshcreven heb (en onderzocht en samengesteld) ook bewaard kan blijven op het internet..) pffff..

  100. Aad Verbaast 10 januari 2011 om 10:24

    @Rosa:
    even tussendoor een leukstaatje wat ik net hier vond:http://www.welingelichtekringen.nl/wie-hebben-de-olie2.html
    "Wie hebben de olie, de top tien"
    Nu de olie rond de 100 dollar kost, en structureel in waarde alleen nog zal stijgen, wordt het tijd de meest actuele stand van de olievoorraden te zien. Let op: op welke landen kan het westen echt rekenen?
    1. Saoedi Arabie, 19,8 % (hele Midden-Oosten 56 %)
    2. Venezuela, 12,9 (heel Zuid-Amerika 14,9)
    3. Iran, 10,3 %
    4. Irak, 8,6 %
    5. Koeweit, 7,6 %
    6. Verenigde Arabische Emiraten, 7,3 %
    7. Rusland, 5,6 %
    8. Libie, 3,3 % (heel Afrika 9,6%)
    9. Kazachstan 3 %
    10. Nigeria, 2,8 %
    Handig lijstje om naar te verwijzen. Maakt in een klap duidelijk waar de grondstoffenoorlogen om gaan.

  101. rosa 11 januari 2011 om 16:07

    http://www.christameindersma.nl/blog/mineral-find-solution-to-afghanistans-problems
    Je zou ook eens op global research kunnen kijken,staan interessante stukken.
    Nog iets gevonden over huurlingen die kunnen worden ingezet door NL en waar ze trainen.
    Betere journalistiek dan Peter Siebelt die de meest walgelijke onzin over Rop Gongrijp heeft geschreven en die door Hero Brinkman als een van de beste onderzoeksjournalisten in Nederland noemt.http://www.stopwapenhandel.org/publicaties/boekenbrochures/PMSC.pdf
    PMSCs in Nederland
    Een bedrijf als Blackwater is in Nederland niet te vinden. Gewapende private inzet is in Nederland ook uitdrukkelijk verboden.[36] Maar het volgen van een schietcursus in Israël, het Mekka van de particuliere militaire en beveiligingsbranche, is geen enkel probleem en wordt door meerdere beveiligingsbedrijven aangeboden.[37] Voor piraterijbestrijding wordt naarstig gezocht naar wegen om het verbod op wapeninzet te omzeilen. Er zijn grootse plannen om een private trainingsschool voor luchtgevechten op te starten. En zelfs de MIVD begeeft zich op het gebied van persoonsbeveiliging in het Midden-Oosten.
    Het zijn vooral vrij recent opgerichte bedrijven die deze controversiële diensten en trainingen aanbieden. Ze onderscheiden zich daarmee van de traditionele beveiligingsbranche. Ook valt op dat ze vaak geleid worden door voormalige militairen,met name oud-mariniers.
    Ontwikkelingen
    In dit hoofdstuk komen ruim twintig in Nederland gevestigde ondernemingen aan de orde die zich bewegen tussen de traditionele beveiligingssector en de moderne PMSCs. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar in hoog tempo op. Nieuwe bedrijven steken de kop op en alom wordt gretig ingespeeld op gaten in de markt als ‘piraterijbestrijding’
    en het aanbieden van ‘vuurwapencursussen’. Van enige regulering van of controle op de bedrijven en hun activiteiten over de grens is vooralsnog geen sprake.
    Het ligt in de lijn der verwachting dat de trend zich voort zal zetten. Met name voor (oud-) militairen lijkt het starten van een eigen beveiligingsbedrijf, gericht op het werken in het buitenland, meer bepaald risicogebieden, een aantrekkelijke optie. Aan de vraagzijde neemt de behoefte aan (particuliere) beveiliging steeds verder toe, gelijk opgaand met de grotere nadruk die overal ter wereld op ‘veiligheid’ en ‘angst’ gelegd wordt.
    Trainingen in Israël
    De meest opzienbarende poging om als PMSC in Nederland voet aan de grond te krijgen werd ondernomen door ‘Private Security Forces Ltd.” (PSF) In juni 2009 plaatste dit bedrijf een personeelsadvertentie op internet, met als contactmogelijkheid een telefoonnummer in Eindhoven.[38] Onverbloemd werd gepocht over de inzet “in probleem- of oorlogsgebieden”: “Ze bestrijden kidnappings in Colombia en Venezuela, strijden tegen piraten in Somalië, verhogen de veiligheid in conflictlanden zoals Afghanistan of Irak.” PSF bood opleidingen aan in Israël, en een mobiele variant die door Europa trekt. Vooral de opleiding in Israël werd aangeprezen: “het enige land waar met echte munitie mag getraind worden. Ook de lesgevers behoren tot de elite: ze zijn afkomstig uit de top van het Israëlisch leger en maken deel uit van de elitaire IDF units [...]. Allemaal volbrachten ze missies voor de Sjin Bet.”[39] Inmiddels is de website van PSF verdwenen. Ook over het bedrijf is verder niets meer terug te vinden.
    Iran zou dan toch aangevallen moeten worden,heeft toch wel wat olie/gas en stelt zijn grenzen niet open. Arme wereld.

  102. Aad Verbaast 12 januari 2011 om 00:59

    @Rosa:
    bedankt voor de info. Stel ik zeer op prijs. Zie ook 23:35 reactie hierboven.
    Even tussendoor.
    Misschien heb je opgevangen dat het VK aangekondigd heeft dat per 1 maart de stekker er uit gaat.
    Misschien dat er doorgestart wordt, maar is erg onzeker uiteraard.
    Ik ben druk bezig al mijn blogs hier over te zetten naar een andere plek. Zodat ze nog leesbaar blijven op het internet.
    Ontzettend balen is natuurlijk dat dan wel alle reacties kwijt zijn (als de Volkrant de oude pagina’s niet toegankelijk houdt. Ookmaar een kleine kans dat dat zou gebeuren.
    Aangezien je toch meestal op de achtergrond je tips voor artikelen geeft is het misschien een idee om dat op de andere plek te doen. Dan raak ik ze zeker niet kwijt immers.
    Deze blog bijvoorbeeld staat ook op het andere ‘huis':https://aadverbaast.wordpress.com/2010/12/18/wikileaks-%e2%80%9ctrust-and-candour%e2%80%9d/
    De voorpagina van die blogplek is:http://aadverbaast.wordpress.com/
    Misschien handig om te onthouden. Kan je zien wanneer ik weer ga schrijven over deze onderwerpen.
    Voorlopig even niet. Ik ben nog druk bezig over te huizen. Nog zo’n 150 blogs te gaan (2009 en 2010).
    2007 en 2008 net klaar.
    Wel weer heel interessant voor me om alles even terug te zien. Boeken vol inmiddels!
    Als dat achter allemaal de rug is, dan hoop ik weer over deze onderwerpen te kunnen schrijven.
    En hoop gebruik te kunnen maken van je tips!

  103. Pingback:Greatest nation in the World? Bullshit! « Aad Verbaast

  104. vctleman 22 mei 2014 om 13:37

    Geen banen maar wel moslimfundamentalisten in de grootst mogelijke aantallen naar Nederland.

    Waarom heeft de Saudi’s bedreiging de hoogste prioriteit voor het D66, VVD, CDA, de PvdA en Groen Links?. Het biedt Nederland geen enkel economisch voordeel dat niet even goed kan worden behaald door een handelsverdrag of bondgenootschap.
    Rutte en Timmerman moeten weer alles accepteren wat hen wordt voorgelegd door de dictators! VVD- PvdA–D66-GL en CDA zijn een pot nat. Allen blijven loyaal aan de ergste dictators van de aarde…! 
    D66, PVDA, CDA, Groenlinks en VVD zeggen elke keer dat ze verdragen onderschreven en ook aangenomen met die moslimlanden, allemaal met die dictators. Deze partijen hebben allerlei verdragen met die dictators en willen ze graag verder, terwijl onderdrukten hun vrijheid en rechten eisen. Ze hebben elke keer over de rechtsstaat, maar tegelijkertijd steunen ze al die dictatoriale regimes die geen rechtstaat zijn, ze vergeten weer dat het grondslag van de moslimregimes, een politieke ideologie die op tal van punten in strijd is met onze rechtsstaat.
    Geen Rutte banen, maar meer Moslims.!

    Geen banen maar wel moslimfundamentalisten in de grootst mogelijke aantallen naar Nederland. De islam hier in het Westen gepropageerd vanuit immens rijke islamitische landen, vanuit dictatoriaal geregeerde landen waar slechts een zeer kleine minderheid alle rijkdom en macht in handen heeft. Hun dictatuur reikt tot in de moslimgemeenschappen in onze landen. Zolang het verlenging hier voor het zeggen hebben in moslimkringen is het moskee/burka/hoofddoekverbod noodzakelijk. 

    Zij geven daarmee gehoor aan de veelvuldig herhaalde opdracht van de olie sheks om te emigreren en de gehele wereld te onderwerpen. In dat streven worden zij gesteund door verdwaasde Nederlandse politieke partijen zoals, D66, PVDA, VVD, CDA en GL en kerken, die hen daartoe voorziet van uitkeringen, subsidies, gezondheidszorg, huisvesting en het openlijk gedogen van hun misdadige leer.

    De verdwaasde ideologen van de kerken en politiek slaan daarmee zelf de bodem uit hun advies, maar zij zijn te verblind om dat in te zien. Door hun invloed op de regering en de media zijn deze dwazen gevaarlijker dan moslimfundamentalisten omdat zij onze samenleving van binnenuit ondergraven.

    Behalve het islamistisch belang is er ook sprake van een groot economisch belang omdat alle moslimlanden een grote economisch onderontwikkelde analfabete overbevolking van ongeschoolde moslimfundamentalisten naar Europa kunnen laten overbrengen en daar laten onderhouden door de al overbelaste Europese belastingbetaler.

    Miljoenen islamitische uitkeringstrekkers wachten op een ware invasie… De dooddoener dat immigranten noodzakelijk zijn om de lasten van de Europese vergrijzing tegen te gaan is onzinnig. Dit soort immigranten kost Nederland tientallen miljarden en straks een veelvoud daarvan per jaar, nog afgezien van de ontstane maatschappelijke ontwrichting en verpaupering.

    Men vergeet weer dat dit een onomkeerbare valkuil is. Als het zo doorgaat, bestaat Nederland over 15 jaar niet meer! zie de naamgeving van de nieuwe generaties: 98% van de nieuw geborenen krijgen de namen van de islamitische krijgsheren: mohammed, ali, ahmad, mehmet enz.. enz..! Daar er nu al 2 miljoen niet-geïntegreerde mensen uit dat soort landen in ons hele kleine land zijn zou de overheid zich de grootst mogelijke zorgen moeten maken en maatregelen nemen tegen een verdere toename.

    Hoe is het mogelijk, dat onverantwoordelijke Europese politici en kerken in onophoudelijke mediacampagnes de bevolking manipuleren voor de Saudi’s handels leugens ? Hebben de miljoenen Moslims, die in de Europese Unie leven al niet genoeg problemen opgeleverd ? Vergeet men dat de grote Europese steden al grotendeels zijn geïslamiseerd met alle rampzalige gevolgen van dien.

    Sluipende islamitische inbezitneming van land gaat gewoon door…
    Import Moslims proces van de jaren tachtig is uiteindelijk resulteert in het export van moslim strijders uit Nederland. Dankzij gratis bezorging van jarenlange hoge uitkeringen, gesubsidieerde huisvestigingen en enorme kinderbijslagen groeiden Moslims buitengewoon snel in hun nieuwe broedplaats en hebben nu een grote overschot: ze noemen zich als nieuwe bezetters! Met terreurnetwerk Al-Qaida verbonden moslim strijdgroepen werven steeds intensiever onder deze moslimjongeren.
    Er vertrekken steeds meer van deze Jihad strijders naar de conflictgebieden, om te vechten tegen de internationale vijand!

    Maar ondanks dit alles blijft onze regering tienduizenden Moslims in de Nederland binnenlaten uit landen die broeinesten zijn van radicaal-islamitische militanten. Deze moslims worden toegevoegd aan de groeiende islamitische invloed in het land. We weten dat het een feit is dat het aan veel geradicaliseerde moslims is toegestaan om hier in Nederland een veilige haven te hebben. In feite hebben sommigen van hen bewezen actief Nederlandse bekeerlingen te werven en te radicaliseren.
    In Oekraïne, Irak, India, Israël, Soedan en vele andere gebieden in de wereld is gebleken dat bevolkingsgroepen die gedwongen werden samen te leven, dus zonder wederzijdse instemming, veel risico lopen met wederzijds geweld uit elkaar te gaan. Stop nu met de bouw van een Islamitische maatschappij in Nederland.
    In Nederland zijn de tegenstellingen juist groter dan b.v, In Irak of Syrië die Moslim sektes met geweld uit elkaar te gaan…Opmars van Nederland hatende massa Moslims groeit razendsnel in de grote steden: deze steden lopen grote gevaar dat ze binnenkort Probleemsteden gaan heten. MoslimStrijdgroepen van Syrië, Mali, Irak, Soedan, Somalië, Afghanistan etc..krijgen logistieke steun van deze georganiseerde Moslims. 
    Het is overigens een schande dat veel gemeentebesturen mee geholpen hebben aan de bouw van moskeeën, een locatie beschikbaar hebben gesteld of bestemmingsplannen hebben aangepast.
    In Rotterdam en Amsterdam hebben de bestuurders van PVDA, CDA, GL en D66 actief mee geholpen aan de bouw van aantal moskeen en islamscholen.!
    Zolang Nederlandse gemeenten via moskeebouw, Islamschool migratie van Moslims blijven bevorderen, gaan de Moslims gewoon door met de Islamisering van deze steden en op termijn wordt de situatie van Oekraïne of Syrië in Nederland onvermijdelijk!

    Vriendelijke  Groeten

    Victor Leman

  105. Aad Verbaast 22 mei 2014 om 15:32

    ik kan me zo maar voorstellen op wie jij gaat stemmen..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 152 andere volgers

%d bloggers like this: