Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Elke 17 jaar 100 miljard doden na eerste copulatie

Vandaag 4 oktober, op het VKblog staan we stil bij de dode dieren. Hierbij vraag ik speciale aandacht voor een waarlijke slachting. Miljarden doden! Op één en dezelfde dag.
De grond bezaait met lijken nadat een extreme orgie heeft plaatsgevonden. Drama of puur genot? Is dat het allemaal waard?

17 jaar verblijven de Magicicada in alle eenzaamheid onder de grond. Niemand kent ze, niemand ziet ze, niemand heeft er plezier noch last van. Ze leven als ware heremieten. Een cicadensoort. 

Door een wonderlijk mechanisme, nog niet begrepen, gaat voor hun na 17 jaar (altijd een priemgetal..) de wekker af. Tegelijkertijd worden ze ‘wakker’. Krijgen ze ineens onbedwingbare lustgevoelens. Kruipen ze uit hun ondergrondse holen. Het voorspel is begonnen! 

Uit de spelonken kruipen ze en masse de bomen in. Hun oude pak wordt uitgetrokken. Verpoppen. Een nieuwe look wordt opgebouwd. Om maximaal te kunnen scoren. Of je leven er van af hangt. Dat doet het dan ook. 

De volgende morgen vliegen ze in een inmiddels overbevolkt luchtruim rond om hun maatje te vinden. De mannen zingen het hoogste lied. Een hels kabaal! Oorverdovend. Het zijn immers cicaden. De vrouwen maken een knippend geluid. Waar de mannen nog bronstiger van worden dan ze al waren.

Een maatje is gauw gevonden! In innige omstrengelingen wordt er stevig gepaard. Momenten om nooit te vergeten. Dat mag gerust een hele dag duren.. 

De bevruchte eieren worden vervolgens door de vrouwtjes in de spleten van de bomen achtergelaten. Honderden eieren. Niet te zuinig. Ze gaan er voor. 

Vermoeid maar voldaan dat hun bestaan een uiterst zinvolle invulling heeft gekregen (voltooid leven) sterven al deze mannen, al deze vrouwen. Levenloos uit de bomen donderend. Levenloos gestapeld boven hun lotgenoten. Om daarna snel te ontbinden (zie foto hierboven). 

Het nageslacht (allemaal al wees) kruipt al gauw uit het ei. Om weer snelstens ondergronds te gaan. In stille afwachting totdat zij massaal mogen gaan copuleren. Na 17 jaar. Een oefening in geduld. Om dan te mogen vrijen tot de dood er op volgt. De dood, als bron van alle leven.

Hieronder beelden van dit gehele gebeuren. Ik waarschuw de kijker alvast. Het zijn uiteraard zeer schokkende beelden. Sex, geweld, dood en verderf.

N.B.: deze blog als bijdrage aan de Vkblog dag: 4 oktober, Dode Dierendag.

Bronnen:
Wikipedia: Magicicada
Natutech.nl: Zwermen als priemgetal
Wikipedia: Cicaden
Verdere beelden (en geluid):
YouTube: cicada invasion
YouTube: amazing cicada life cycle, David Attenborough
Of op YouTube zoeken op “17 year cicada” of “17 year cicadas”..

Plaatje: internet.

Noot: deze blog is ook integraal te lezen op: 
http://www.vkblog.nl/bericht/349902/Elke_17_jaar_100_miljard_doden_na_eerste_copulatie

26 Reacties op “Elke 17 jaar 100 miljard doden na eerste copulatie

  1. Mo 6 oktober 2010 om 22:27

    Aad, ga jij het VKblog ook al verlaten of is dit een dubbeling?

  2. Aad Verbaast 6 oktober 2010 om 22:58

    @Mo !?
    Hoe heb je me gevonden?

    Afgezien daarvan: dit is allemaal maar een experiment van me.
    Ik ga het Vk niet verlaten vooralsnog.
    Maar ik wordt wel een beetje moe van al dat gedoe. Net als vandaag waar er weer zonder aankondiging van alles verandert.

    Dus ik ben hier ook eens aan het rondneuzen. Inmiddels ben ik er wel achter dat dit ‘gras bij de buurvrouw’ ook wel wat beperkingen kent.
    Weer een heel leerproces voor een simpele ziel als ik.

    Een aantal dingen die op het VK een eitje zijn, zijn her weer heel ingewikkeld, en omgekeerd..

    Ik zie wel.

    En jij?

  3. Glaswerk 7 oktober 2010 om 14:01

    @Aad: Uit andere bron:

    ik ga overigens niet weg hoor. Hoogstens een ‘verzekeringspremie.. Nergens zo veel interactie als bij de VK!!
    Yep.
    En zoals je kunt zien heb ik die verzekeringspremie een tijd geleden al geïnvesteerd… ;-)

  4. Aad Verbaast 7 oktober 2010 om 14:06

    Ik had het al gezien, glaswerk.
    Mooie opmaak trouwens van die site..

    Zoals je ziet ben ik nog behoorlijk aan het modderen.

    Met wat meer levende widgets met name..
    Klokken, weerklokjes, buienradar..
    Lukt (me) allemaal niet..

    Wat een werk weer zeg…

  5. Glaswerk 7 oktober 2010 om 14:10

    Ik heb je inmiddels op mijn “Blogroll” gezet.
    Hoef ik minder lang te zoeken naar diverse uitingsvormen van “verbazing”… ;-)

  6. Aad Verbaast 7 oktober 2010 om 14:47

    Dankjewel.. ik heb het gezien.. leuk!

    Die blogroll moet ik ook nog vullen..

    Ik worstel door. Kom ik ooit nog eens boven?? ;-)

  7. Catharina Anna Maria van Vliet 7 oktober 2010 om 14:49

    Aha je bent aan het worstelen met een ander blog. Dat valt soms niet mee. Ik heb geen ervaring met WordPress, wel met http://www.web-log.nl. Ooit kon ik daarmee lezen en schrijven maar (je raadt het al) ‘ze’ hebben het veranderd/verbeterd en was ik uren zoet om een zijkolom met de namen van mijn zonen te verwijderen……

    Het goede nieuws: Het is gelukt. Veel proberen veel kijken achter de instellingen en uitproberen dan gaan er kwartjes vallen. Of gewoon lekker makkelijk bij de VK blijven natuurlijk ;-)

    Ik zag dat de eerste aanvaring met De Smurf plaatsgevonden heeft; gefeliciteerd.

  8. Aad Verbaast 7 oktober 2010 om 15:00

    @CAMvV:
    Leuk dat je hier even reageert!

    Ik ben hier inderdaad eens aan het ‘modderen’ geslagen (want dat is het) om te kijken hoe groen dit gras bij de ‘buurvrouw’ is.
    Dat blijkt nogal tegen te vallen vind ik. Wat een gedoe. Veel van wat bij de VK kan, kan hier weer niet of anders… En omgekeerd. Gek wordt ik er onderhand van.

    Overal is wel wat, ook hier ;-)

    Maar zolang het nog kan blijf ik gewoon bij de VK hoor.
    Nergens zo veel interaxtie als daar. En daar doe ik het toch voor.

  9. Ina Dijstelberge 7 oktober 2010 om 15:37

    CAM :wat ben je toch een stoker, valt me vies tegen.

  10. Ina Dijstelberge 7 oktober 2010 om 15:39

    Sorry Aad, maar ik kon mij niet inhouden richting CAM . Wat je blog hier betreft. Ik weet zeker dat als je het allemaal een beetje onder de knie krijgt, dit zal uitgroeien tot een paradijsje.

  11. Aad Verbaast 7 oktober 2010 om 15:52

    @Ina:
    15:39:
    geen probleem.. Ik modereer niet of slechts in allehoogste ‘nood’! ;-)

  12. Aad Verbaast 7 oktober 2010 om 15:54

    @Ina (kan ik hier niet mijn reactie aanpassen?):
    ik wilde er nog bij zetten dat het wellicht wel een paradijsje kan worden… Maar oh wat kost het weer een enorme hoeveelheid moeite hier een beetje wegwijs te worden..

    Waarom is het overla weer anders, en weer op eigen wijze opgebouwd..
    pffff…

    Maar ja, daar weet jij ook alles van.. Ik begrijp dat jij er ook al een dagtaak aan hebt gehad en nog hebt..

    We worstelen en komen boven ;-)

  13. De Beheerder 7 oktober 2010 om 21:14

    Je kan je reactie aanpassen. Ga in het dashboard naar de tab reacties en klik op bewerken bij de reactie die je wilt veranderen. Ik beantwoord trouwens alle reacties via het dashboard.

  14. De Beheerder 7 oktober 2010 om 21:15

    oeps ik ben als beheerder hier. Maar ik ben natuurlijk gewoon Ina. ;-)

  15. Glaswerk 7 oktober 2010 om 21:16

    @Aad: In het algemene dashboard (dat wordt ook wel eens de achterkant genoemd) staan de meest recente reacties. Je kunt die van jou maar ook die van andere reageerders indien nodig bewerken.

  16. De Beheerder 7 oktober 2010 om 21:36

    We waren hier tegelijkertijd

  17. Catharina Anna Maria van Vliet 7 oktober 2010 om 21:59

    Misschien moet je eerst het HELE blog van smurf lezen…. echt, een aanrader.

  18. Aad Verbaast 7 oktober 2010 om 23:02

    Dankjewel voor de tip.. Ik moet nog een hoop leren ;-)

    Ik beschouw het maar als opstartproblemen. Had ik met het VK ook.
    Niet te weinig zelfs..

  19. Aad Verbaast 7 oktober 2010 om 23:03

    Ik heb het gezien nu.. Moest ik ook weer leren..

    Maar kan ik ook mijn reacties ergens anders (buiten mijn eigen blogs) corrigeren??

    Die zie ik niet staan namelijk..

  20. Aad Verbaast 8 oktober 2010 om 04:03

    @allen: zo kan het natuurlijk ook opgelost worden.
    Een theme zoeken die nauw aansluit bij welk lettertype je graag ziet + de mogelijkheden heeft die je zoekt.

    Dit (fusion) is een heel nieuw thema die wel erg dicht in de buurt komt en het lettertype heeft die me bevalt..

    Blijft altijd een compromis natuurlijk. Maar ja, waar niet?? ;-)

  21. Ina Dijstelberge 8 oktober 2010 om 09:07

    Ziet er strak uit Aad,

  22. Aad Verbaast 8 oktober 2010 om 09:42

    Dankje Ina, ik ben er ook niet ontevreden over.

    Beter dan de vorige, waar het plaatsen van een blog me erg veel extra tijd zou gaan kosten..

    Maar ja. Overal is wel wat. Hier is de interlining wel weer erg groot..
    Weer iets om uit te gaan zoeken hoe dat nou weer (eenvoudig!!) aangepast kan worden..

  23. jan bouma 9 oktober 2010 om 21:18

    Ha Aad!
    Je vroeg commentaar op je Vkblog naar dit blog.
    1) Letters zijn relatief groot maar als ruimte niks kost..
    2) Wat ik wel rommelig vind zijn die verspringende commentaarblokjes; waarom niet gewoon alles aan de kantlijn?
    3) t Is toch wat versnippering zo’n 2e blog; hoop wel dat het Vkblog blijft bestaan.

    enfin… ik ga weer verder met m’n preek voor morgen (kan er nou niet meer onderuit): :))

  24. Aad Verbaast 9 oktober 2010 om 21:50

    @Jan:
    hartelijke dank voor je reactie hier.
    Weer een nieuw avontuur!!

    Ook hier weer flink wennen.. Maar vooruit:
    ad 1: niet zozeer de lettewrs.. Als wel de afstand tussen de regels is me te groot.
    Maar ja, ik ben niet wizard genoeg om dat te veranderen. Wilders zou zeggen (en Koppejan inmiddels ook): wen er maar aan.
    ad 2. == verspringende commentaarblokjes ==
    Dat is een extra functionaliteit hier, die het VK niet kent.. Direct onder aan een reactie ‘genest’ een reactie daarop geven.
    Hoeft voor mij ook niet. Kwestie van opvoeden van de reageerders..
    Wat wel weer goed is: bij elke reactie staat een nummer..
    Dus reageren op, kan ook met @23 bijvoorbeeld..
    ad 3.; ik hoop dat ook.. Ik zie dit slechts als een verzekeringspremie. Niet meer, maar ook niet minder.
    De VK blijft mijn hoofdblog. Zeker weten. Voor zolang het bestaat..

    P.S. het gras bij de buurvrouw etc.. Niet altijd groener ;-)

    Succes met je preek. Ik sta er op tijd voor op ;-)

  25. VSp 9 oktober 2010 om 23:05

    Even wennen. Ben benieuwd naar de duurzame continuiteit van deze website. Daar komt nogal wat voor kijken. Evengoed, een fantastisch initiatief.

  26. Aad Verbaast 9 oktober 2010 om 23:19

    @VSp:
    Voor mij ook wennen hoor.
    Ik ga hier niet apart bloggen of zo.
    Vooalsnog zet ik blogs die op de VK verschijnen ook hier neer.
    Dan staan ze er vast, mocht ooit de VK de stekker er uit trekken.
    Of het allemaal zo moeilijk maken dat de lol er daar van af is.
    Voor de rest: de toekomst zal het leren. Die kunnen we geen van allen voorspellen immers.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 156 andere volgers

